Alhainen anti-Muller hormoni ja ivf

Mahtava uutinen, Cityprinsessa - hurjasti onnea! Antaa toivoa meille muillekiin :)

Veera_M:lle paljon tsemppiä. Oletko kuullut double stimulation -menetelmästä? Mietin, voisiko siitä olla apua tapauksessasi. Siinähän on tietääkseni saatu hyviä tuloksia juuri ns. poor overian response -tapauksissa. Ideana ei ole niinkään kasvattaa mahdollisimman suurta määrää munasoluja vaan saada mahdollisimman laadukkaita munasoluja, joilla raskautuminen onnistuu paremmin ja keskenmenon riski on pienempi. Menetelmästä taisi olla tässäkin ketjussa joskus keskustelua, mutta en nyt pikasilmäilyllä löytänyt oikeaa kohtaa. Googlailemalla (esim. "Double stimulation IVF") löytyy tietoa myös.

Itse olen kovasti kiinnostunut double stimulation -menetelmästä, ja tarkoitus olisi kokeilla sitä, jos ja kun tämän kierron inssi ei tuota tulosta. En tiedä, käytetäänkö sitä vielä laajemmin Suomessa, mutta ainakin Felicitaksen nettisivuilla on siitä tietoa.
 
Moi. Mulle taisi käydä niin kuin pelkäsin, että pitkä kaava lamaannutti munasarjat. Kävin ultrassa tänään, 6 päivää Menopuria 300 IU takana. Saldona yksi 17mm ja kaksi 12 mm, vasemmassa ei mitään. Lääkäri haluaa punktoida keskiviikkona. Ei mitään odotuksia, toivon vaan että tää olis ohi ja pääsisin lopullisesti ryömimään kolooni itseäni keräilemään.

Ekassa lyhyt kaava Gonalilla 150 IU tuli 7 follista 3 solua. Silloin kuulemma lääkemäärä liian pieni. Kolmas kuulemma lyhyellä kaavalla isolla annoksella... Mutta todennäköisesti vaihdetaan yksityiselle. Kysyin DHEAsta ja taas vastaus, kuten kaikkeen tuolla julkisella, oli että ei siitä ole selvää tutkimustulosta. Mä nyt vaan haluaisin, että kokeiltas ihan kaikki mistä ei ole haittaa. Tulee muuten sellainen entäs jos-olo...

Tää on ihan helvettiä.
 
Kyllähän se Äiti74 normaalia taitaa olla, odotukset vaan oli vähän enempään, kun antraalifolleja kuitenkin on jonkin verran ja lääkäri oli sitä mieltä ekan jälkeen, että enemmän olis pitänyt tulla.

Mutta näistä nyt löytyi kuitenkin 3 solua joista kaksi jakautunut normaalisti. Kolmaskin oli hedelmöittynyt, mutta monitumainen. Jos hyvä tahti jatkuu, saan huomenna toisen kyytiin :)

Ja kiitos DHEA-vinkistä, jos tämä nyt ei tulosta tuota, niin tilaankin omatoimisesti!
 
Roxanne, kiitos tsempistä. Dextrassa on kyllä mainittu tuosta double stimulation -hoidosta. Muhun on kokeiltu jo kaikkea mahdollista, letroja ja clomeja ja piikityksiä, ei tuu soluja vaan kuin se yks. Lekuri varmaan siirtyisi tuohon jos ajattelisi sen kannattavan mun kohdalla.

Olen todella katkera Väestöliitolle kun siellä mut jätettiin hoitamatta, ivf:ää vaan siirrettiin, ja silti sinnekin upposi iso raha niihin ultauksiin ja täysin turhiin inseminaatioyrityksiin mun fsh- ja amh- arvoilla. Aion valittaa asiasta ja vaatia rahoja takaisin.

Tää lapsettomuus on jo muutenkin psyykkisesti raskasta, ja nyt saa vielä miettiä, että olisiko hanke onnistunut jolleivat olisi ryssineet mun vikoja hedelmällisiä kuukausia (vuotta) Väestöliitossa. Kaks luomukeskenmenoa on ollut vuoden sisällä, eli siis voisin vielä raskautua jos vaan niitä soluja tulisi.

Tää koko rumba on kovettanut mut ja tehnyt musta hemmetin vihaisen. En voi sietää lapsiperheitä. Parisuhde on todella kovilla, etenkin kun miehellä on lapsia ja on tää uusperhesirkus vielä tässä ympärillä. Todella mukavaa toipua taas uudesta hoitopettymyksestä/keskenmenosta kun miehen lapsi muistuttaa aina siitä, mitä sillä on muun kanssa. Ja mitä mä en saa.

En tiedä miten selviän tästä koskaan henkisesti. Ehkä en selviäkään.

Parempaa uutta vuotta kaikille.
 
Täällä taitaa olla aika hiljaista...

Mulla oli tuossa vähän aikaa sitten kolmas IVF. Soluja saatiin 8 kpl, 6 kpl hedelmöittyi ja 2 kpl oli 8-soluisia kolmantena päivänä. Muut olivat taas aika lailla suoraan roskiskamaa. Päivänä 5 toinen soluista oli morula vaiheessa ja toinen hidastumassa. Siirrettiin sitten tuo morulavaiheessa oleva alkio. Mitään ei mennyt pakastimeen. Tämä oli siis ensimmäinen kerta kun päästiin edes siirtoon asti. Jostakin syystä alkiomme ovat hitaita ja lakkaavat jakautumasta. Raskautta ei tullut. Enkä tiedä saavuttiko tuo morulavaiheen alkio ikinä edes blastokystivaihetta.

Nyt sitten huhtikuussa lähtee neljäs ja varmaankin viimeinen IVF käyntiin. En oikeen tiedä onko tässä ees mitään järkeä enää. Nyt ollaan jo mietitty lahja-alkioita. Haluamme ehdottomasti, että se ei sitten ole biologisesti kummankaan lapsi. Alkio tuntuu luontevammalta vaihtoehdolta meille. Mutta toki tämä surettaa, koska tottakai sitä olisi halunnut oman biologisen lapsen.

Onko kellään rohkaisevia kokemuksia huonojen alkioiden kanssa onnistumisesta? Olen foorumeilta lukenut sellaistakin, että joillakin ei koskaan päässeet alkiot blastokystivaiheeseen, mutta sitten kun siirrettiin kolmepäiväisiä soluja niin homma tärppäsikin. En sitten tiedä onko kyseessä sattuma vai huonot labraolot tms.

Kaikki mahdolliset DHEA:t, Ubikinolit ja Inositolit on vedetty. Mutta mitäs teille muille kuuluu? Onko kellään mitään hoitoja meneillään?
 
  • Tykkää
Reactions: Babez74
Hiljaista on tosiaan :).
Itse en ole enää alkutalven jälkeen käynyt klinikalla, kun ei koskaan yrityksistä huolimatta päästy edes ivf:ään asti. Käyn nyt terapiassa puimassa tapahtunutta - muun muassa sitä, että minut jätettiin hoitamatta (ajoissa).
Syön letroja aina kierron alussa, mutta en kyllä enää jaksa uskoa mihinkään ihmeisiin.
Joutuu miettimään, että tässä tämä elämä nyt sitten oli. Monta kriisiä pukkaa päälle yhtä aikaa.
Toivoisin, että gynekologit ottaisivat 35+-ikäisten naisten huolen tosissaan ja teetättäisivät esim. FSH-ja AMH-kokeen. Mun gynis vain nauroi kun 37-vuotiaana epäilin, että kiertoni on sekaisin ennakoiden varhaisia vaihdevuosia. Hän vain läiskäytti reittäni ja oli että sulla on synnyttäjän lantio.
No, eipä siitä paljoa hyötyä ollut, kun viimein arvoni tutkittiin ja huomattiin, että ne ovat hälyttävän korkeat suhteessa lapsiprojektiin. Turhaa touhua oli koko yrittäminen. Harmittaa, et edes yritin. Rahaa paloi tuhansia euroja ja koko elämä kriisiytyi.
 
Hiljaista on tosiaan :).
Itse en ole enää alkutalven jälkeen käynyt klinikalla, kun ei koskaan yrityksistä huolimatta päästy edes ivf:ään asti. Käyn nyt terapiassa puimassa tapahtunutta - muun muassa sitä, että minut jätettiin hoitamatta (ajoissa).
Syön letroja aina kierron alussa, mutta en kyllä enää jaksa uskoa mihinkään ihmeisiin.
Joutuu miettimään, että tässä tämä elämä nyt sitten oli. Monta kriisiä pukkaa päälle yhtä aikaa.
Toivoisin, että gynekologit ottaisivat 35+-ikäisten naisten huolen tosissaan ja teetättäisivät esim. FSH-ja AMH-kokeen. Mun gynis vain nauroi kun 37-vuotiaana epäilin, että kiertoni on sekaisin ennakoiden varhaisia vaihdevuosia. Hän vain läiskäytti reittäni ja oli että sulla on synnyttäjän lantio.
No, eipä siitä paljoa hyötyä ollut, kun viimein arvoni tutkittiin ja huomattiin, että ne ovat hälyttävän korkeat suhteessa lapsiprojektiin. Turhaa touhua oli koko yrittäminen. Harmittaa, et edes yritin. Rahaa paloi tuhansia euroja ja koko elämä kriisiytyi.
Moikka Veera!

Olen tosi pahoillani tilanteestasi. Mua ei otettu vakavasti julkisella puolella. Mun AMH-arvo oli silloin 1.3 ja oltiin selittämättömästi lapsettomia. He sanoivat, että inseminaatioita he eivät tee, koska ovat ihan turhia. Lisäksi he sanoivat, että meidän pitää odottaa 1,5 vuotta ennen kuin meille aletaan tekemään IVF-hoitoja. Kävelin sitten yksityiselle ja siellä sanottiin heti, että AMH-arvo täytyy mitata uudelleen, jotta voidaan varmistaa onko se laskusuunnassa. Tulos oli 0,3. Arvo oli laskenut vajaassa puolessa vuodessa noin paljon. Mä olen siis 30-v. Alettiin sitten tekemään IVF-hoitoja heti. Soluja tulee yllättävän hyvin noin alhaisella arvolla, mutta kaikki solut on ihan roskiskamaa.

Tämä on varmaankin viimeinen hoito mitä tehdään. EHKÄ vielä yksi tämän jälkeen, en tiedä. Mutta sitten en näe enää järkeä yrittää pidempään, kun ei oikeen saada siirto tai pakastuskelpoisia alkioita. Olen pitkään miettinyt lahja-alkioita. Oletko sä miettinyt sellaista vaihtoehtoa? Toivottavasti saat terapiasta apua asian käsittelyyn. Raskaita juttuja nämä ja siihen päälle vielä tuo kokema hoito :(.
 
Onko kellään rohkaisevia kokemuksia huonojen alkioiden kanssa onnistumisesta? Olen foorumeilta lukenut sellaistakin, että joillakin ei koskaan päässeet alkiot blastokystivaiheeseen, mutta sitten kun siirrettiin kolmepäiväisiä soluja niin homma tärppäsikin. En sitten tiedä onko kyseessä sattuma vai huonot labraolot tms.

Kaikki mahdolliset DHEA:t, Ubikinolit ja Inositolit on vedetty. Mutta mitäs teille muille kuuluu? Onko kellään mitään hoitoja meneillään?
Hei, täältä ainakin löytyy yksi toivon mukaan rohkaiseva tarina! Mulla onnistui 5.icsin tuoresiirto 2013. Amh oli tuolloin 0.4 ja siihen asti kaikki alkiot pääsääntöisesti huonoja. Kyseisessä hoidossa saatiin kaksi rupuista alkiota, joista toinen näytti siltä ettei selviä, ja toinen oli kolmantena päivänä luokkaa "kyllä tämmöisistäkin on raskauksia alkanut" (yhtä pistettä heikompaa ei olisi pidetty siirtokelpoisena). Tästä saatiin kuitenkin normaali raskaus ja lapsi! Jatkoviljelty alkio korjasi itsensä parissa päivässä ja tämäkin alkio saatiin siirtoon paria vuotta myöhemmin - ja raskaus alkoi! Tämä päättyi kuitenkin keskenmenoon aika alussa.

Tuon episodin jälkeen on tehty vielä 6.ivf, josta ensimmäisen kerran koskaan saatiin jopa useampi top-luokan alkio, ja jälleen plussa! En tiedä onko merkitystä ubikinonilla jota käytin ennen hoitoa, vai jollain muulla tekijällä (raskaudella?). Nykyistä amh-arvoani en tiedä. Jos tämä raskaus jatkuu, on hoitotaipaleeni vihdoin tässä.

Tsemppiä sulle ja muillekin!
 
  • Tykkää
Reactions: Hiskias
Hei kaikki,

Olen kahlannut hiljentynyttä ketjua läpi infon ja vertaustuen toivossa.

Jos joku jossain vaiheessa jaksaa/huomaa vastata, kiinnostaisi millaista eroa on meidän matalan amh tapausten hoidossa klinikoiden välillä? Onko erikoistuneita yksityisiä? Tarkoitus kyllä soitella mutta ensikäden kokemus kiinnostaisi.

Itsellä ikää 31 v. AMH 1,3 eli vielä matala normaali, mutta toinen munasarja on laiskistunut ultran ja omien tuntemusten perusteella ja kierrot lyhentynyt rutkasti, eli tuntuu että huonontumista tapahtuu nopeaa vauhtia eli odotteluun ei aikaa..

Olisin kiitollinen vastauksista.
 
Hei, täältä ainakin löytyy yksi toivon mukaan rohkaiseva tarina! Mulla onnistui 5.icsin tuoresiirto 2013. Amh oli tuolloin 0.4 ja siihen asti kaikki alkiot pääsääntöisesti huonoja. Kyseisessä hoidossa saatiin kaksi rupuista alkiota, joista toinen näytti siltä ettei selviä, ja toinen oli kolmantena päivänä luokkaa "kyllä tämmöisistäkin on raskauksia alkanut" (yhtä pistettä heikompaa ei olisi pidetty siirtokelpoisena). Tästä saatiin kuitenkin normaali raskaus ja lapsi! Jatkoviljelty alkio korjasi itsensä parissa päivässä ja tämäkin alkio saatiin siirtoon paria vuotta myöhemmin - ja raskaus alkoi! Tämä päättyi kuitenkin keskenmenoon aika alussa.

Tuon episodin jälkeen on tehty vielä 6.ivf, josta ensimmäisen kerran koskaan saatiin jopa useampi top-luokan alkio, ja jälleen plussa! En tiedä onko merkitystä ubikinonilla jota käytin ennen hoitoa, vai jollain muulla tekijällä (raskaudella?). Nykyistä amh-arvoani en tiedä. Jos tämä raskaus jatkuu, on hoitotaipaleeni vihdoin tässä.

Tsemppiä sulle ja muillekin!
Onnea sulle paljon :)
Muistan että tuli joitakin vuosia sitten höpöteltyä ;)
En tiedä muistatko mulla me saatiin 6 vuoden hoitojen jälkeen kaksospojat 2014 :)
 
Moikka! Kaveri linkkasi mulle tän keskustelun ja tulenpa tänne nyt avautumaan!

Oon 23.vuotias ja lasta on yritetty nyt kohta kolme vuotta miehen kanssa. Aikamoinen shokki oli, kun vuosi sitten sain kuulla AMH:n olevan 0,6. Mitään oireita tästä ei ollut (muutakuin tietty lapsettomuus), kuukautiset tulleet aina säännöllisesti ja sitä rataa. Kaksi keskenmenoa vuonna 2016 luomusti, ja yksi keskenmeno nyt viime keväänä IVF:n seurauksena.

Hoidot aloitettiin naistenklinikalla, jossa pitkällä kaavalla saatiin 6 solua, joista yksi alkio vain :( Tästä siis keskenmeno. Siirryttiin nyt sitten kesällä Felicitakseen, jossa kokeiltiin Flare up-kaavaa. Näytti että follikkelit olivat kuihtuneet ihan silmissä, kun keväällä folleja oli 12, nyt vain 6! Punktiossa kuitenkin saatiin 5 solua ja follikkeleja oli 9. Oltiin onnemme kukkuloilla tuosta viidestä kypsästä solusta jotka icsattiin, mutta saatiin eilen musertava puhelu lääkäriltä, ettei yksikään solu ollut hedelmöittynyt :'(

Nyt sitten ollaankin isojen kysymysten äärellä mitä tehdään. Masentavaa ajatella että oon vasta 23-vuotias ja hoidot takana ja lapsettomaksi jäätiin. Soluthan mulla on ihan kuraa jos menopr+gonal-f+dhea -kuurilla ja siihen päälle vielä icsillä ei saada yhtään alkiota aikaiseksi. Miehessä ei pitäis olla mitään vikaa et ihan omaa syytäni tää lapsettomuus on.

Perjantaina on sit soittoaika, neuvotellaan lääkärin kanssa mikä suunta otetaan. Katotaan onko hänellä joku kikka vielä mitä voitais kokeilla. Oon niin väsynyt ja surullinen ja pettynyt omaan kroppaan, et tässä tilanteessa ollaan :(
 
Minä taas, josko täällä joku lukis näitä

Eli me ei saatu yhtään alkiota. Maanantaina käytiin Felicitaksessa ja lääkärikin oli nyt sitä mieltä et lahjasolut taitaa olla se ainoa vaihtoehto mikä meillä on. Kuitenkin nyt kaksi kuukautta e-pillerit käytössä ja sit uuteen hoitoon joka kuulosti tosi erikoiselle: clomifen käyttöön ja menopur joka toinen päivä. Yritetään saada pari solua vaan kasvamaan, jotka ois hyvälaatuisia.

Ei oo enää yhtään uskoa omilla soluilla onnistumiseen ja lahjasoluvaihtoehto tuntuu tosi surulliselle ja epäreilulle :(
 
Olen selaillut tätä ketjua, ja muitakin, välillä tippa linssissä, välillä ilosta ja välillä surusta.
Oma tilanteeni tuntuu aika toivottomalta. Olen 41 v., ei miestä, endometrioosi on vienyt kokonaan toisen munasarjan ja vähän jäljellä olevastakin. Vuosi sitten fsh oli 7,9. Nyt se on yhtäkkiä 26. Amh on nyt 0,06. Aiemmin sitä ei ole mitattu. Ultrassa näkyi 5-6 follikkelia. Lääkärin mielestä ms näytti toimivalta. Söin vuosikausia e-pillereitä/minipillereitä endon hoitoon. Lopetin ne jokin aika sitten. Viimeisimmät arvot ovat lopetuksen jälkeen. Mietin, että kuinka paljon arvoihin vaikuttaa se, että on vain yksi munasarja? Onko järkeä enää edes haaveilla lapsista näillä arvoilla? Ottaisiko mikään paikka tällaista tapausta edes hoidettavaksi? Jos niin mikä? Onko muita, joilla tilanne on ollut näin totaalisen surkea ja olisi onnistunut?
 
@Hope77, tilanteesi ei varmastikaan ole toivoton, sinuna menisin kiireen vilkkaa Dextraan suunnittelukäynnille, he osaavat hoitaa matalan amh:n tapauksia. Me aloitettiin hoidot kun olin 35, amh oli tuolloin <0,2 (joskin myöhemmin 1,2 eli se voi noustakin), mulla on vaikea endometrioosi, jota hoidettiin isolla leikkauksella ennen hoitojen aloitusta. Neljän vuoden aikana tahkottiin 6 IVF-hoitoa, joista kaks ekaa Naikkarilla ja loput Dextrassa. Raskauksia alkoi useampia, mutta menivät kesken, kunnes lopulta 6. IVF:n ekasta PAS:sta alkoi raskaus joka kesti, ja hartaasti odotettu tyttö täyttää kohta vuoden :love:. Sulla on vielä aikaa käydä läpi vaikka useampikin hoito, ja jos ei omilla soluilla onnaa niin vaihtoehtona lienee myös lahja-alkio. Älä luovuta! Meilläkin oli hoitoja joista saatiin vain yksi siirtokelpoinen alkio tai ei yhtään, mutta jatkettiin vaan sinnikkäästi yrittämistä.

@nyuu Sinuna en luovuttaisi vielä omien solujen suhteen, olet niin nuori että ehdit kokeilla vielä monta hoitoa. Kaksi IVF-hoitoako teille on tehty? Kannattaa ehkä käydä juttelemassa toisella klinikalla, Dextraa suosittelen todella lämpimästi. Eri kaavoja ja lääkeyhdistelmiä kannattaa myös kokeilla. Meillä ei toiminut Menopur eikä Elonva-Pergoveris-yhdistelmä, mutta pelkkä Pergoveris toimi. Ota myös käyttöön kaikki lisäravinteet: B-vitamiini, D-vitamiini, Ubikinoni, myo-inositoli ym.

Lahjasolut ovat myös oikein hyvä vaihtoehto. Ainakin mun mielestä vanhemmuus on paljon muuta kuin pelkkää biologiaa, oikeastaan kaikkea muuta.

Tsemppiä!
 
Viimeksi muokattu:
@Kesäheinä-78 Kiitos rohkaisevista sanoista ❤ Kova järkytys oli nuo tosi huonot arvot. Nyt pitää yrittää kasata itseni ja miettiä mitä tehdä. Kaikkia lapsettomuusklinikoita en välittäisi kiertää. Hyvä tietää, että on ainakin yksi paikka, jossa yritetään auttaa. Sitä oikeaa ei tullut vastaan ja sitten tilanne on tämä. Aika kuluu nopeasti silloin kun ei tarvisi. Pitää päättää alanko tähän yksin. Ajattelin pitkään, että odotan ja etsin vielä...
 
@Hope77 Miten menee, mihin ratkaisuun päädyit?

Missä kaikki AMH-ivf:läiset, ootteko kaikki raskautuneet, hope so (y) Olen itse uusi tällä palstalla, mutta matala on AMH ja madaltuu entisestään, viime kesänä oli 0,5 ja nyt enää 0,43 :unsure: Lisäksi toinen tuuba poistettu. Taustalla reilut 1,5 yritystä ja kolme kemiallista/varh. km, nyt hoidot ja suoraan ivf alkamassa kohta. Näyttääpä tilanne surkeilta näin kirjotettuna mutta enpä vielä lannistu(y) Mites muilla menee? Vertaistuki olisi tervetullutta(y) Mulla ikää reilut 30.

Mitä teillä muilla matalan AMH:n omaavilla on ultra näyttänyt? Mulla on joka kerralla näkynyt n. 10 follia, onko ne nyt niitä antraalifollikkeleita nimeltään. Olen ajatellut että se ei olisi ihan tosi huono luku, vaikka tuo AMH noin huono onkin.

Tsemppiä meille kaikille!
 

Yhteistyössä