Alipalkattu, miten saan palkankorotuksen

  • Viestiketjun aloittaja SuperGirl78
  • Ensimmäinen viesti
SuperGirl78
Minulla on työssä seuraava tilanne. Työskentelen toimihenkilönä (ei ylempi,palkka 3000). Kun tulin tähän firmaan viisi vuotta sitten, osastollamme oli esimies ja 6 työntekijää. Aika nopeasti osottautui, että esimies on erittäin kyvytön. Tekee paria operatiivista isompaa hommaa, jotka kuitenkin on sen verran helppoja että kaikki meistä voi tuurata häntä. Hän ei voi käytännössä tuurata ketään.

Yritysjärjestelyjän ja muiden muutosten takia osastomme on nyt supistunut niin, että tässä on tämä sama esimies ja kolme työntekijää. Huvittavaa on se, että me kaikki kolme osaamme tuurata pomoamme mutta hänestä on vain "johtamaan". Tosin mitään johtajuutta ei ole. Käytännössä yksi osastomme työntekijä tekee ihan toista hommaa, joten hän ei voi tuurata ketään eikä kukaan häntä. Käytännössä siis lomat sun muut pitää sopia pomon ja meidän kahden kesken.

Eniten ärsyttää se, että olen valtavan ylityöllistetty ja harmittaa oikein kun pomo vetää 4500 euron palkalla ihan nollalinjalla. Kaikki se delegoi. Ollut yli 10 vuotta talossa, joten tuskin enää mitään edes oppii.

Toki etsin muita töitä, mutta mä aina mietin että kun on esim. kehityskeskusteluja ja niissä pomo (suoraan paperista vetää nää) kysyy palautetta omista toimistaan. Totuushan on se, että hän ei tuo osastolle mitään, mutta eihän tätä vaan voi sanoa.

Harmittaa myös se, että se olen minä, joka osastollamme neuvottelee sopimukset. Mielestäni se on ylempien toimihenkilöiden hommaa. Olen sitä mieltä, että ansaitsisin 1000 euroa lisää palkkaa (ylempi toimihenkilö tai ei on samantekevää), mutta miten pystyn asiassa etenemään. Jos pomolta kysyn, niin menee toki HR:ään ja sieltä sanotaan ei.

Korostan vielä sellaista, että mulle on viime aikoina selvinnyt, että mun edeltäjä tienasi jo 5 vuotta sitten sen 4000 euroa, että tuotakin taustaa vasten voisi palkankorotus olla aiheellinen. Mutkun en yhtään tiedä miten tässä voisi edetä... Neuvoja.
 
vierailija
Eihän se auta kuin ottaa asia esille ja pitää sitä esillä. Ihan ensimmäiseksi pitäisi kehityskeskusteluissa löytää yhteinen sävel sille, että ansaitset enemmän palkkaa. Mietit hyvät perustelut valmiiksi. Juuri tällaiset, että miten työnkuva on kehittynyt ja mitä sellaista teet mikä ei ehkä alunperin ole sinulle kuulunut, mutta jonka olet oppinut ja lisännyt omaan repertuaariisi. Esimiehen on syytä tunnustaa ja tiedostaa se, että näin on käynyt. Sen jälkeen kyse on vain siitä, että löydetään yhteinen sävel palkankorotuksista ja sovitaan ihan konkreettisesti sen kehityskeskustelun pohjalta jonkinlainen tiekartta siitä miten siihen tavoitteeseen edetään. Ei ehkä 1000 euron kertakorotuksella heti ensi kuussa, mutta kuitenkin niin, että on yhteinen sävel siitä mitä tulee tapahtumaan ja millä aikataululla.

Oleellistahan koko hommassa on juuri se, että ollaan samalla sivulla. Asia on tietenkin vaikea ottaa esille, mutta pakkohan se on. Jos olet aidosti sitä mieltä, että ansaitset paremman palkan ja olet alipalkattu, ja pystyt sen perustelemaan, ei ole mitään syytä arastella sitä. Asian esille ottaminen tuo esiin sen mitä mieltä työnantajapuoli on asiasta. Oletko oikeassa vai oletko harhainen. Jos työnantajapuoli ei työpanostasi arvosta, niin sitten ei auta kuin ihan tosissaan katsella muuta työtä. Mutta sitä ei kuitenkaan pidä häpeillä, että lähtee hakemaan ansaitsemaansa palkkaa, jos sen pystyy perustelemaan.
 
No ei siihen siihen ole kuin se yksi ja ainoa reitti, eli kehityskeskusteluissa (tai muuten pomon kanssa) sanot, että haluat palkankorotuksen. Ja perustelut sille, miksi.

En ehkä lähtisi samantien mitään tonnin korotusta pyytäämään, kuulostaa aivan liian suurelta kertakorotukselta.
 
SuperGirl78
Niin, olen selvittänyt että edeltäjäni teki tätä samaa hommaa toisella tittelillä ja palkka oli arviolta 4500. Kyllä, tsekkasin verotoimistosta. Toki voi tienata jotain muutakin, mutta en usko. Pomoni muuten tienaa myös tuon (tsekkasin sen samalla).

Pyysin palkankorotusta kun tähän tehtävään siirryin, mutta sain vain 200 euroa ("koska samantasoinen tehtävä"). Tuo on siis ihan paskaa. Aikaisemmassa työssä työaika säännöllinen (7.30-15.30) ja aniharvoin kotiin soiteltiin. En myöskään tehnyt mitään sopimuksia jne, suoritin vain perussettiä. Nyt kaikki projekteja ja vaatii ostoja ja sopimuksia jne.

Pomoni homma muuten on ihan suoritustason säätöä + muka esimiesvastuu 3:lle henkilölle joiden hommista ei tiedä oikeastaan mitään.
 
Workinggirl78
Perustelut palkankorotukselle; vaativammat työtehtävät. (Ei mitään mainintaa, että muut on saanu enemmän). Ja pyyntö 700euroa.
Vaadin siis palkankorotusta jo kun sain tämän tehtävän. Itseasiassa aluksi kieltäydyin tästä tehtävästä koska totesin sen liian vaativaksi siinä elämäntilanteessani. Sitten kuitenkin ajattelin, että tehtävä olisi ponnahduslauta ja että myöhemmin saisin parempaa palkkaa.

Mutta kyllä eroa on kuin yöllä ja päivällä. Ennen sain sen 200 vähempi ja duunissa oli pääosin rentoa. Liukuva työaika, joka ei kuitenkaan kuin aivan erityisen poikkeuksellisesti venynyt yli 15.30.

Nyt vastuu on kova ja stressitasot ihan erilaiset. Plussatuntia pukkaa koko ajan ja ei pysty niitä edes pitämään. Ja palkkapussissa tuntuu siis 200 verran, josta siis verottajan jälkeen vielä vähemmän.

Esimies on siis toivoton tapaus, mutta valitettavasti vasta 15 vuoden päästä eläkkeelle, että eipä siinäkään suhteessa paljon toivoa. Tosin selvää on, että kun tuo esimies lähtee, niin tämä osaston tynkä siirretään osaksi jotain suurempaa kokonaisuutta.
 
Neiti8888
Mä oisin ikionnellinen jos oisin siistissä toimistotyössä ja saisin 3000. Kyllä sitä kuule on aikamoinen stressi monessa muussakin hommassa ja sitten saattaa olla palkka tyyliin 2000.
 
Workinggirl78
Se tässä kanssa mietityttää, että kun mullakin ikää jos se 41v, että se alkaa olla viimeisiä aikoja että voi vaihtaa työtä. Mun mies on 48 ja vaikka on aikamoinen uraohjus ollut, niin sanoi, että vielä vähän päältä 40v kutsuttiin työhaastatteleuihin kun haki duunia. Mutta pari vuotta sitten kun vielä harkitsi uutta työpaikkaa, ei tarjottu mitään. Silloin sitten sanoi, että "pakko kai tässä sitten sätkiä se 20v".

No mun miehellä on se etu, että saa kuitenkin työtehtäviään vastaavaa palkkaa eikä pomona ole surkimus, toisin kuin mulla.
 

Yhteistyössä