~*~ alkionsiirroista plussanneet ~*~

Hyvää vappua kaikille!
Mäkin oon lukenut päivittäin mut jotenkin en oo saanut aikaiseksi kirjoitella..

Voi peppermint, halaus sulle! Toivottavasti saisit tosiaan jonkun avun kipuihisi.<3

Tsemiä ultraa jännittäville!
Niin ja onnea uudelle plussanneelle!(puhelimella niin rasittava yrittää selailla ketjua et löytäis nimimerkit niin siksi en tässä nimiä luettele..:whistle:)

Itsellä hermo vähän väliä kireellä, välillä niin et tekis mieli itseään lyödä et lopeta jo toi äksyily! Ihan naurettaviin asioihin sitä voikin kiukustua niin tulisesti..jessus. Ja sit toisina hetkinä tunteet niin pinnassa ja kaikki vaan itkettäis. Ihana raskaushehku :mad::confused::D:cautious:

Lullabyn sairaalaanlähtöä täälläkin käynyt kovin kyttäilemässä, jännittää niin kovin että poksahtaako vappupallo piankin!:love:

Pieni on nyt pari päivää monotellut taas ihan urakalla, kaupassakin oikein säpsähdin kun niin kovin heilahti:LOL:

Nauttikaa simaa ja munkkeja!

Lottis ja kamikazetyyppi rv25+1
 
Hyvää vappua kaikille! Nauttikaa hyvästä ruuasta ja rentoutukaa :)

Täällä vappu alko vähän huonommin migreenikohtauksella. Mulla on aurallinen migreeni ja viimeksi kohtaus tullu joskus 2-3 vuotta sitten. En tiiä miks nyt tuli. Ihan auraoireilla alko yhtäkkiä, päänsärky ei onneksi ole niin paha kuin vois olla.

38+3
 
Caro saatko verenpaineita mitattua kuin helposti vai joudutko neuvolaan tms lähtemään? Toivottavasti menee migreeni kerralla ohi eikä uusi!

Lottainen miten oot voinut nyt, onko olo pysynyt siedettävänä?

Onneksi on itellä neuvola maanantaina koska tänään oli piiiitkästä aikaa huono olo, sellanen öklö, ellei sitten johtunut autossa istumisesta. Paineita en mitannut ennen himasta lähtöä, mutta just pisti miettimään kun pariin otteeseen viime aikoina näkynyt sellaisia jotain pieniä "tähtiä" tms vastaavia näkökentässä. Ei mitenkään pitkän aikaa kerrallaan, mutta kuitenkin.
Viimeksi neuvolassa pissatikku oli protskuilta ainakin yhdellä plussalla, mikä tosin on voinut johtua vetisestä valkovuodostakin.

Mutsia haastattelin, että hänellä on eka raskaus mennyt pari viikkoa yliajalle jolloin käynnistyi itsestään, toinen raskaus oli käynnistetty radin takia laskettuna aikana. Eihän siitä mitään voi päätellä välttämättä, mutta tuntuu kyllä jotenkin, että jos ei myrkytyksen oireita pukkaa niin varmaan menee yliajalle itsekin.

Vau.fi app sanoi mulle tänään "vauvasi on täysiaikainen!", nytkö se on jo o_O ihan kiva jos näin on!

36+6
 
Mandala, eilen on paineet ja pissa neuvolassa katottu ja kaikki ok. Verenpaine oli 110/70 jota luokkaa mulla ollu raskauden ajan. Terkka sanoi että äärimmäisen harvinaista olis jos enää tässä vaiheessa tulis raskausmyrkytys. Mut jos uusii tai ei helpota nii pitää varmaan synnärille soittaa jos ei maanantaihi odota. Mulla muute on kans aikasemmin ollu sellasia pieniä ohimeneviä välkkeitä näkökentässä, yleensä tullu jos oon kääntäny päätä pitkälle. Nyt oli ihan selvä sahalaita toisen silmän näkökentässä. Ihanaa että sinäki pääsit jo täysiaikaisuuden puolelle :) kyllä se ainakin vähän helpottaa kun tietää että vauva saa tulla millon vaan :)
 
  • Tykkää
Reactions: Mandala
Pitkästä aikaa taas täällä. Täällä ei mennyt kaikki ihan niin kuin aluksi suunniteltiin, vaikkakin hyvin asiat nyt taas on. Minullahan piti olla nt ultra torstaina, mutta sain keskiviikkona Noro viruksen ja vietin 2 yötä sairaalassa tiputuksessa eikä minua ultraan huolittu. No lauantaina lähettiin aamusta 2 viikoksi reissuun, joten ultraa ei olisi julkisella keretty tehdä ollenkaan. Kävin sitten yksityisellä ultrassa jossa ihana lääkäri lupasi toimittaa ultrakuvat myös sairaalalle, jotta sinnekkin merkintä niskaturvotusultrasta saadaan. Verikokeissa olin kerennyt käydä jo ennen sairastumista. Ultrassa oli kaikki hyvin ja pieni voi mainiosta. Nyt nautitaan täällä lomalla auringosta ja kotiin palattua 13 päivä neuvola ja 16 päivä ylimääräinen ultra äitiyspolilla. Että näin täällä. Piäntä stressiä tuo sairastuminen aiheutti kaikin puolin.
Anteeksi omanapa ja pitkä kirjotus. Perehdyn tarkemmin teidän kuulumisiin kun tuonne poolille ehdin.:)
 
  • Tykkää
Reactions: lullaby ja Mandala
Elikalla sit sama homma kun mullakin, karsee mahatauti just np-ultraa edeltävänä yönä, tosin määhän raahauduin pakosta ihan voipuneena sinne paikalle kun se numero ei jotenkaan toiminu mistä ois voinu siirtää sitä... mut hienoa et kaikki kunnossa! <3
Peppermint, paranemista kipuihin.. ootko kokeillu jo Shceriproctia, se autto ainakin mulla, ei aivan heti mutta parin päivän sisällä. Varmistin vielä neuvolasta että sitä tosiaan saa sivellä sinne ulkoisesti.

Tutulta kuulostaa noi migreenit ja silmissä "tähtivälkkeiden" hetkittäiset näkymiset jos heilauttaa päätä nopeesti tms.. aurallista migreeniä voi tulla joskus parikin kertaa viikossa ja joskus voi olla kuukausia taukookin ettei mitään... juuri tietty kun neuvolassa kysyttiin onko ollu päänsärkyjä tms. (vois kai tarkottaa raskausmyrkytystä), niin ei, ja eikös sitten kotona tullu illalla se auravälke,..tosin mulla noihin ei yleensä liitykään ainakaan pahempaa päänsärkyä ja toi kohtaus menee ohi noin 15 minuutissa.
Mut hyvä sit Caro että sulla on just tarkistettu noi verenpaineet ym. ettei niissä mitään, eli ei sit niistä voi ainakaan johtua.

Tänään herätessä tunsin että nyt jotain pulppuaa ja kalsarit kastu, siteeseen tihkunnu vähä hailua punertavaakin...soitin sairaalaan kuten ohjeessa on, jos tulee lapsivettä ja käskettiin sinne jo tänään illemmalla tarkistukseen. Sinne ilmeisesti sais tänään jäädäkin jos haluaa vaikka kaikki ois ok, ja mietinkin oisko järkee tulla enää yöks kotiin jos huomenna kuitenkin taas takasin....no taitaa jäädä vapputorille meno nyt väliin tänä vuonna jos vaikka alkais tulviin enempikin jotain.. että saa nähdä jos tässä kuitenkin luonnostaan jotain rupeis tapahtuun :X3: sit tietenkin pitäs mennä jo aiemmin jos lapsiveden väri menis vihreeks tai ruskeeks, alkas tulla hirveesti verta, lapsi ei liikkuis moneen tuntiin tai tulis kipeitä ja tiheitä supistuksia.

40+4
 
  • Tykkää
Reactions: Lottainen
Caro, mullakin ollu lähinnä vaan niitä vihlontoja joita tulee lapsen liikkuessa ja kun varmaan jotenkin kääntelee päätään.. supistuksia ollu tässä viime viikkona tiheemmin ja parina päivänä yhä vaan tihentyen etenki iltasin mutta ei mainittavia kipuja edelleenkään.
Kai siellä kalvossa kaiketi joku reikä ainakin on mistä sitä vettä pääsee, nyt tosin ei oo enää tullu kun ehkä korkeintaan tihkumalla. Mutta voi olla että pää on niin tiiviisti painautunu siihen reijän eteen ettei siks pääse tuleen...mistäs nyt tiedän sitten jos veden väri muuttuis jos sitä ei pääse ulos..?!
Ainakin liikettä välillä tuntuu/näkyy ja ihan kun tekis sellasia hassun näkösiä hengitysliikkeitäkin (en tiä onko muilla havaittu näin loppuvaiheessa mut siis näytti niinkun oikeesti pystyis jo hengittään siellä!), mitä näky siellä ä-polin ultrassa, ja mistä sanottiin että ei tekis sellasia jos sillä ois jotenkin huonosti asiat, kun ne on tavallaan turhia siellä mahassa...sillon käyttäs kaiken energian vaan välttämättömään hengissä selviämiseen.
Niin vielä piti sanoo, sullakin Mandala noi loppuviikkojen "uus-etomiset" ilmiselvästi alkamassa ;) ehkä ne tosiaan enteilee lähestyvää synnytystä, niinkun Siida vai kuka ennusti...
 
Huiiii, jännittää teidän loppusuoralla olevien puolesta, teillä voi olla pikku nyytit sylissä minä hetkenä tahansa <3
Ja kaikille hauskaa wappua :love:
Me oltiin torstaina neuvolassa ja kaikki oli hyvin. Hemoglobiini oli edelleen 115, verenpaineet 105/70 ja kohdun reuna oli jo yli navan. Neuvolatäti etsi sydänääniä ensin alamahalta, aloin jo hermostua kun mitään ei kuulunu, mutta kaverit onkin ihan navan molemmin puolin :love: mun täytyy kans mennä hakeen niitä b-vitamiineja, jos ne auttais tähän kuvotukseen, en oksenna mutta monta kertaa päivässä iskee kauhee kuvotus :sick: onneks saan sen leijonapastillilla pois.
Neuvolalääkäri on 18.5

14+1
 
  • Tykkää
Reactions: Tupsuli ja Mandala
Lullaby! Minä ihmettelin usein parin viimeisen raskauskuukauden aikana ku maha kohoili, niinkuin lapsi siellä hengittäisi. Sitten neuvolasta kerrottiin juurikin tuo, että lapsi voi hyvin, kun niitä hengitysliikkeitä tekee. Itse taas kerkes jo miettiin kaikenlaista, että miksi se siellä huohottaa ja onkohan jokin huonosti:oops: Tää meidän tyttö teki sitä erittäin paljon, lähes päivittäin huomasi, että maha kohoili ihan kuin lapsi hengittäisi. Suht nopeaa tasaista kohoilua. Loppuajasta sen tietysti näki vielä paremmin ja todellakin helpotti tieto, että se on normaalia ja vain hyvä asia. Vahvistaa keuhkoja!!

Onpa jännät hetket sulla käsillä! Aivan huikeeta! Vesien lirahtelu on vääjäämättä merkki siitä, että pikkukaverilla alkaa olemaan ahdasta:) Onnea teille matkaan. Olet ajatuksissa!!! Postaile kuulumisia, jos vain vointi antaa myöten!
 
  • Tykkää
Reactions: lullaby
Eikös vesien menosta vuorokauden sisään aleta sitten käynnistelemään, jos ei itsestään mitään tapahdu? Kun ne kalvot on auki, sinne voi mennä tulehdus, jos yli vuorokauden odoteltas, näin mä oon käsittänyt. Eli lullaby pääsee tänään tositoimiin! Onnea matkaan! Kohta sulla on pikkuinen sylissä! :love:

Mä ultrasin tosiaan taas lauantaina pikaisesti pikkukaverin, siellä sen sydän edelleen sytkytti :love: En ole nyt kotidopperilla yrittänyt kuunnella, varmaan loppuviikosta ennen matkalle lähtöä kokeilen uudelleen, kohta sen pitäs jo alkaa kuulua. Huomasin ultratessa, että mulla on todella taaksepäin kyllä kohtu, piti käydä välillä wc:ssa, kun tuntu ettei koko kohtua löydy ja sain onneksi järkeiltyä, että täys virtsarakko varmaan painaa sen lantioon taakse ja niin siinä kävi, että kun kävin wc:ssa, kohtu nousi heti ylöspäin. Ja mun taidoilla ei todellakaan mitään muuta voi tehdä kun löytää vaan sen alkion/sikiön ja todeta sydämen syke, oon koko hökötyksen käytön perusteet oppinut vierestä seuraamalla...

Mä en huomannut noita vauvan hengitysliikkeitä kohdussa, mutta hikkaa oli mun vauvalla parikin kertaa päivässä. Sekin kuulemma liittyy jotenkin hengityslihasten kehittymiseen.

Etominen on mulla vähentynyt, mutta edelleen tulee närästystä ja pahoinvointikohtauksia, jos olen syönyt rasvaista/mausteista ruokaa tai ateriaväli kasvaa liian suureksi... Toivottavasti nyt vähän vähenee tuo pahoinvointi, kun ens viikko olis lomareissussa. Onneksi kotimajoituksessa ja sukulaiset tietää raskaudesta pahoinvointeineen, niin ei tartte väkisin raahautua nähtävyyksiin vaan voin ottaa rauhallisesti loman...

Miten Siida teidän leikkausaikataulu, onko tällä viikolla tulossa taaperon operaatio?

9+5
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: lullaby
Oo Lullaby! Miten sulla menee, ootko tositoimissa?<3

Täälläkin migreenikärsijä, luojan kiitos ei oo nyt raskauden aikana ollut. Esikoisen raskaudessa meni niin pahaksi et kävin sairaalallakin sit jo näköharhoineni (itkin mm.miehelleni et mun pupillit valuu mun silmistä et auttais jotenkin..) Tsemiä kärsiville!!

Kiitos Mandala kysymästä. Nyt oon voinut ihan ok. Joku kilometrin kävely on ehdoton maximi, sit tulee kovat kivut. Mut pystyy sentään pihalla käyskentelee, eilen sain jopa vappunenän auringosta.;)
Iltasin tulee kipeitä supistuksia, jotka alkaa menkkajomotuksilla. Onneks tänään on seurantaultra niin tietää tekevätkö pahojaan.
Helposti huonoa oloa ja heikotusta, oiskohan hempassa tai verenpaineissa jotain.
Neuvola on vasta parin viikon päästä, tuntuu et tässä ollut taas tosi pitkä väli.

Lottis rv25+3

PS. Pyytäisin et kaikki vois aina kirjotuksen perään laittaa viikkonsa? Ei millään näillä lahoaivoilla pysty ikinä muistaa millä viikoilla kukakin on ja sit kun vaik jotain oirejuttuja laittaa ni hirvee miettiminen et oliko tää nyt se ihan alussa oleva vai oliko tällä jo 12 jne.. Nimim.lahopää
 
  • Tykkää
Reactions: Tupsuli ja Mandala
Voi että Lullaby, käyn täällä vähän väliä katsomassa oletko kirjoittanut jotain :love:
Tänään alkoi jo muka toinen kolmannes!! Ei voi uskoa :eek: olo on oikeastaan loistava, ei ole huono olo enää, pää ei särje :) kylkeä jos käännän nopeasti maatessa niin tulee älytön kipu alavatsalleo_O se aina säikäyttää..
Dopplerilla en ole viikkoon kuunnellut, mahtaisiko jo äänet kuulua..
Rv 13+0 :love: vaavi kiiwin kokoinen tällä viikolla:love:
 
Kyllä tässä voi mennä vielä yhtenä kappaleena loppuviikollekin, eilisen hulahduksen jälkeen tullu lähinnä vaan tihkumalla. Limatulppa lähti irtoon alkuillasta ja sitä punertavaa limaa tullu sen jälkeen. Tutkittiin kuitenkin että tosiaan oli lapsivettä, kätilö ei sitä heti meinannu uskookaan.. eli nyt pyöritellään peukaloita täällä synnyttämättömien osastolla (onneks tuli tää kone mukaan :D). Supistuksia tulee kyllä säännöllisesti muutama tunnissa mutta kivut vaan yleensä sellasta menkkajomotusluokkaa. Ei voitu laittaa vielä saliin ja oksitosiinitippaan, kun kohdunkaula on niin ylhäällä ja sitä jotain pariki senttiä jäljellä...eli cytoteceillä aletaan nyt ensin kypsyttään sitä, oli puhetta että pari ekaa päivää suun kautta 4 tunnin välein ja kolmantena päivänä sit alapäähän...HUOH! Eli oon ehkä vielä ylihuomennakin täällä osastolla.. :O :sleep: saan käydä vielä ulkona kävelylläkin jos haluan ja aattelin kyllä mennäkin. No paljo parempi se kuitenkin on et saa täällä olla jatkuvassa tarkkailussa kun joutua kotona arvuutteleen, ja tuskin tätä just sen tulehdusriskin takia enää ois kotiseurantaankaan voitu jättää..ja onpa ainakin tähän saakka ollu sen verran luksusta että saanu oman huoneen :D Tuurillahan vois riittää vähempikin lääkeapu että homma lähtis käyntiin. Ehkäpä se äitienpäivään mennessä vois olla jo ulkona.....:rolleyes:

40+5
 
Oi oijoi kyllä varmasti eka vaavi tänne ketjuun saadaan pian! :love::love: Onneksi pääsit sinne tarkkailuun, eli hyvä tosiaan että vesien menolla lähti homma käyntiin. Muuten varmasti olisit just takaisin kotona arvuuttelemassa että milloin milloin. Tuota voisi itsellekin toivoa! Tsemppiä ja pidähän meitä ajantasalla :love:

Ja niinku sanoit niin on se varmasti täällä just sitä "uus-öklötystä" koska jo kolmas aamu peräkkäin kun on hönttö olo. Eroaa alkuraskaudesta siten, että vaikka olen syönyt aamupalaa niin silti öklöttää. Mielenkiintoinen yhdistelmä kun hengästyttää koko ajan samaan aikaan :D Eli tuskin kohta neuvolassa ainakaan sanoo vauvan kiinnittyneen kun vielä keuhkoja niin painaa.
Mutta jeeeee kävin vaan kolme kertaa pissalla yöllä, ihan voittajafiilis :D

Jasmina varmasti ne mahakivut johtuu kohdun kasvusta. Onnea toisesta kolmanneksesta :love: toivottavasti saat nauttia vaivattomasta sellaisesta.

37+1
 
  • Tykkää
Reactions: lullaby
Lullaby, on kyllä ihanaa ku saat olla siellä hyvässä hoidossa. Jospa se sieltä lähtis ittekseen käyntiin. Ootko kuullut koskaan, että nännien varovainen hierominen voi saada synnytyksen käynnistymään :love: Varmastihan se odottelu on vähän stressaavaa siellä, jos mitään ei tapahdu. Voimia! Voiko parempaa äitienpäivälahjaa saada❤

Tupsuli. Tään kuun loppuun siirtyi operaatio. Pitää olla kaks viikkoa terveenä ennen leikkausta. Vieläkin räkänen yskä. Tää viikko aikaa parantua. Vähä epätoivoinen fiilis kyllä, tuntuu ettei ikinä päästä siihen.

Oma napa on väsyny:sleep: ihan hirvee voimattomuus ja väsymys. Kävin äsken kaupassa ja tuntu, etten selviä autosta tytön kanssa sisälle, ku tulin takaisin ja ei ollu edes kantamuksia, ku puutarhasakset ja lapsi:LOL:Helatorstaina tulee yövieraita ja aivan toivottomalta tuntuu ajatus siivoamisesta ja jotain ois pakko leipoakkin. Nämä vieraat on meidän hyviä ystäviä ja on ihanaa kun tulevat, mutta jonku kotiapulaisen voisin nyt palkata:rolleyes:
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: lullaby
Tsempit lullabylle odotteluun, eiköhän hän ole ulostautunut äitienpäiväksi :love:

Pari tuntia sit oli np ultra :love: Nyt vaan voisin tuijotella noita ultra kuvia.. Kaikki oli siis hyvin. Lopulliset tulokset saahaan vasta parin viikonsisällä tai siis soitetaan jos on hälyttävät lukemat, muuten ei ilmotella tuloksia.. Mutta turvotus oli 1,3mm ja ultraajan mukaan sen perusteella ei hätää. Paniikissa odottelin ultraa, niin nyt kyllä helpottaa et sielä oli kaikki hyvin.
Missä vaiheessa ootte ilmotellu laajemmin raskaudesta?
Alussa ajattelin et tän np ultran jälkeen sit laitetaan ehkä jopa kuva faceen, mutta jossain vaiheessa alko tuntua et se ois ihan liian aikaista, nyt näissä onnentunteissa tietenki tekis mieli kuuluttaa koko maailmalle, mut pitää pari päivää odotella et tunteet lievittyy ja kattoa sit uskaltaako jollekki kertoa :D Parin viikon päästä on kyllä mummon miehen synttärit ja he tietää jo, joten voi olla että sielä sit kysellään turhan kovaan ääneen vointeja ja sit se onki julkista.. :rolleyes:

12+6
 
Empä oo kyllä koskaan kuullu moista nännijuttua, mutta niitä nyt taatusti tulee sit hieroskeltua oikein urakalla, ompahan uutta mielekästä tekemistä taas :D ei ookaan tissien jatkuvaa vellomista tullu nyt muutamaan kuukauteen harrastettua..
Ei sitä äitienpäivän läheisyyttä oo oikein uskaltanu aatellakaan (se on se taikausko vieläkin) ja olettihan sitä että ois tää homma ollu jo onnellisesti hoidettu aikaa sitte viime kuun puolella. Mut toivottavasti tosiaan tuleva sunnuntai ja siitä eespäin ois aina vaan parempia kun 19 edellisen vuoden juhlapäivää vaikka nekin jo kyllä hyviä on ollu <3

kiia-s Onnea hienoista näkymistä :love:
Mulla ei tiä vieläkään muut ku lähipiiri eli vanhemmat, veli ja esikoinen.. ja muutama miespuolinen tuttava. No lisäks jokkut veljen avovaimo ja yks äitin hyvä kaveri, kelle ne on kertonu.. Äitille ja vielä silloselle mieskaverille kerroin testistä, veljelle ja lapselle np-uä:n jälkeen.
 
Onnea kiia hyvistä ultranäkymistä :love:

Me kerrottiin kyllä kavereillekin ihan alusta asti ketä nyt sattui niihin aikoihin näkemään. En viitsinyt piilotella asiaa turhaan kun ollaan kuitenkin hyviä ystäviä ja lähimmät tiesi myös hoidoista. Olisihan siinä ollut sitten lisätukea jos olisi mennyt perseelleen. Töissä pomo tiesi hoidoista ja kerroin myös aika nopeasti plussasta. Muut työkaverit pikkuhiljaa siinä nt-ultran aikaan sai selville. Töissä on pelkkiä miehiä niin ei ne mistään osanneet arvata aiemminkaan.

Muoks. Neuvolassa käyty, kaikki sen puolesta mallillaan. Paineet oli 110/71 mikä on oikein hyvä, ei enää ne tosi matalat paineet vaivaa. Sf-mitta oli pikkasen vajaassa parissa viikossa noussut 1,5cm eli 33cm:iin, joten näköjään se pötsi senkun kasvaa vieläkin, itse on tosi vaikea hahmottaa enää. Tunnusteli, että ihan pikkasen on kohdun korkein kohta laskeutunut jo, mutta ei sanonut kiinnittymisestä mitä tuskin vielä onkaan tehnyt.
Kysyin lähtiessä kokoarviota niin tämä sijaisneuvolatäti vaan sanoi, että ihan normaalin kokoinen näille viikoille. Kysyin sitten, että mikäs se normaali sitten olisi niin sanoi 3,5kg :D o_O en kyllä usko, että se niin iso voi olla vielä. Oli muutenkin sellanen epämääränen tokaisu siltä tädiltä vaan, että ei varmaan ollut siinä kopeloidessa edes miettinyt asiaa.

37+1
 
Viimeksi muokattu:
Mandala! Mulle kätilö sanoi synnärillä, että nykyään ihan normaali vauvan syntymäpaino on 3,5-4,0kg Pidin meiän pötkylää niin isona, kun painoarvio oli tuo 4kg viimeisimmässä arviossa viikkoa ennen syntymää. Syntymäpaino oli 4125. Itse olen painanut 4,100 .....jostain kuulin, että äidin syntymäpaino on usein lähellä lapsen syntymäpainoa...sattumaako vai totta!
Vauvat on kuulemma isompia ku ennen. Ne 3kg ja alle, on harvinaisempia ku lähemmäs 4kg ja yli.
 
lullaby, tsemppiä odotteluun! Tuu kertoilemaan tilannetta kun/jos jaksat :)

kiia, onnea hyvistä ultrakuulumisista! Me kerrottiin noin viikko np ultran jälkeen ja sillonki tuntu et liian aikasta. Välillä toivoo vieläki että kaikki ei tietäs, inhoon hössötystä ja mahan ihastelua :D lähinnä noiden mummojen toimesta, oma äiti käyttää aina sanaa masu joka jostain syystä saa mut melkein oksentaan :D oon vähän kummallinen ehkä.. Yks ystäväpariskunta ties hoidoista alusta asti ja plussasta heille kerroin varhaisultran jälkeen.

Lottainen, tule sitten kertomaan mitä ultrassa sanottiin :)

Mä oon ollu syntyessä alle 3kg et tosiaan ois lähellä mun syntymäpainoa koko arvio. En kyllä tiiä millä viikoilla oon syntyny. Mies ollu taas 4kg et sellasta en kuulemma pystys synnyttään.

38+5
 
  • Tykkää
Reactions: lullaby
Onnea kaikille, joilla loppu häämöttää! :) Mutta, onko täällä ketään tällä hetkellä, joka olisi yhtä alussa kuin itse, eli vasta varhaisultraa odotellaan? :p Olen miettinyt paljon ruoka-aine rajoitteita, ja tuntuu että joka päivä teen jonkun "mokan". Esim. kaveri sanoi, että saa syödä pastöroiduista maidoista tehtyjä juustoja, ja kun tarkistin asian, niin thl sivuilla sanottiin, että vaikka maito olisi pastöroitu niin tällaiset pehmeät juustot on kielletty. Vetelin vielä viime viikolla Viola tuorejuustoa... :/ Samoin meetvursti on kielletty, tätäkään kukaan jo raskaana ollut ystäväni ei tuntunut tietävän. Mitenköhän näissä oikein pysyy kärryillä.... Ei haluaisi kuitenkaan itse aiheuttaa mitään turhia riskejä, jotka voisi helposti välttää.

5+1
 
Cerezah kyllä täällä on alkupäässäkin olevia, tosin varhaisultrat taitaa olla just käyty läpi. Pitääpä päivitellä listaa kun menen koneelle.

Itse noista ruokarajoituksista otin suht rennon linjan, mutta olen välttänyt kaikkea tyhjiöpakattua, kypsentänyt lihat tosi tarkasti kypsäksi ja pessyt vihannekset extra hyvin. Kesken mun raskautta tuli tuo salmiakki/lakritsi täyskielto, mulle aiemmin raskaudessa vielä neuvolatäti niitä suositteli matalaan verenpaineeseen :rolleyes: kyllä siinä nopeasti se oma linja löytyy ja oppii välttämään aika automaattisesti tiettyjä asioita. Listeria taitaa olla kuitenkin se yksi suurin huolenaihe ja helposti vältettävissä JA myös testattavissa. Että jos huolettaa sen suhteen niin voit pyytää neuvolasta lähetettä testiin.
 

Yhteistyössä