~*~ alkionsiirroista plussanneet ~*~

Mitä mitä kop kop mä luenkaan, sielläkin jo vauvauduttu!!!!? aivan upeaaa :love::love::love::love::love::love: kun jaksat ja ehdit niin kerrotko miten synnytys meni? käynnistettiin varmasti jos oli hepatoosi ja toksemiaepäilyä?

Oi että täällä on vauvoja, en kestä!!! :D :love:

Täällä pikkuherra on mahassa möyrinyt pari päivää ihan mahdottomasti ja mua on alkanut pelottamaan, että apua se voi kohta oikeasti olla mahan ulkopuolella :eek::alien: sairaalakassi on valmis, paitsi meinasin jotain pillimehuja tms juotavaa/naposteltavaa ostaa vielä. Nännirasva löytyy sieltä, mutta en tiedä oisko rintakumit kannattavaa ottaa mukaan myös?

37+3
 
Mitä täällä tapahtuu :eek::love: Vauvoja!

Onnea lullaby ja kopkop :love: en osaa edes kuvitella minkälainen olo teillä on, itsestä tuntuu niin epätodelliselta vieläkin että mun mahassa on oikeesti joku :D

Mandala, mä laitoin rintakumit mukaan kun kerta sellaset löytyy, jos vaikka tuleekin tarvetta :) muuten en oo osannu itelle oikein mitään ihmeellistä pakata, ei oo lukemista tai muuta, jospa sitä puhelimella pärjää.

Mulla on tänään se toinen polikäynti ja katotaan mikä tilanne. Mulla ihan sellanen olo, että mitään edistystä ei oo tapahtunu :confused:

39+0
 
  • Tykkää
Reactions: lullaby
Onnea Lullaby ja Kop Kop!!! Täälläkin itkin onnesta kuin vesiputous, kun luin Lullabyn tarinaa. Ja kiitos kaikille vastanneista ruokavalion suhteen :) mieskään ei enää uskalla tehdä ruokaa, kun pelkää että kaikesta tulee keskenmeno :D olen vissiin saanut senkin siis aikaiseksi hermoilemalla, täytyy nyt yrittää vähän rentoutua. Sen verran olen pohtinut tässä syntyjä syviä, että viimeksi (kaksi vuotta sitten) varhaisultrassa kun todettiin tuulimanaraskaus, hajosin ihan täysin, ja ennen ultraa en uskaltnut iloita raskaudesta yhtään. Nyt olen ollut niin onnellinen kuin ihminen vaan voi olla, jos ultrassa todetaan jotain ikävää, tulen kaikesta huolimatta surulliseksi, eli päätin nyt iloita kun on jotain iloittavaa. Ja samalla toivon ja uskon että sama epäonni ei meitä kahdesti kohtaa.
 
kopkop Paljon onnea!!! :love: Päivitin tuonne aiempaan postaukseen sinun tiedot. Ihanaa vauvakesää teille, lullaby ja kopkop!

OYS:ssa muuten saa osastolta rintakumeja lainaan, ne tulee pakattuna ja streiloituna ja meille jäi vahingossa matkaan sielä osastolta saatu, ostin myöhemmin lisää, että ei haittaa varmaan jos unohtuu ostaa tai rohkene ostaa vielä ennen synnytystä. Ne myös opastaa siellä niiden käyttöön.

Kai tuossa ruokavaliossa oleellisinta on välttää vakuumipakattua kalaa, jossa on Suomessa todettu listeriaa. Mutta minä oon varalta jättänyt kaikki graavit kalat syömättä (ja kypsentänyt ne), samoin metvurstit ja pastöroimattomat maitotuotteet. Tosin söin viime viikonloppuna pastöroimattomasta maidosta tehtyä Pegorino Romano -juustoa, joka tosin on kypsytettyä, eli pitäis olla silti listeriavaaraa. Edellisessä raskaudessa olisin ollut ihan hermona, mutta nyt en enää ole niin stressaantunut, jos jotain vahingossa syö. Toinen vältettävä infektio on toksoplasmoosi eli kissojen hiekkalaatikoissa ja pesemättömissä mullassa kasvaneissa kasviksissa piilevä infektio. Eli kasvikset kannattaa tosiaan pestä hyvin. Oulun seudulla on ollut tänä keväänä parvorokkoa eli jos tutut lapset on virustaudissa, johon liittyy ihottumaa, kannattaa vältellä. Tosin se on siitä tympeä tauti, että se tarttuu silloin, kun siitä ei ole oireita... Mutta suurin osa naisista on sairastanut parvon ja toksoplasmoosin ennen raskautta, jolloin siitä ei ole niin suurta vaaraa.
10+0
 
  • Tykkää
Reactions: lullaby
Aaaaah, ihania uutisia Lullaby ja Kop kop! <3 Molemmille miljoonasti onnea! Ilon kyyneleet tuli, kun luin teidän uutiset! Onnea myös Marille ja Rizulle ja muille, jotka ovat saaneet hyviä uutisia!

Käytiin viime yönä ä-polilla, kun en saanut kolmeen tuntiin kunnolla liikkeitä tuntumaan. Kaikki oli hyvin käyrien perusteella ja nyt hävettää ja on huono äiti -olo, kun panikoin turhasta. Tänään neuvolassa mulle sanottiin, että 40+4 saan lähetteen yliaikakontrolliin, jos sille on tarvetta. Vauva oli vielä pari päivää sitten poikittain, mutta nyt taas pää alaspäin. Ei kuitenkaan mitään merkkejä kiinnittymisestä ja mahdollista ettei kiinnitykään, koska lantiossa niin paljon tilaa. Musta tuntuu, ettei tämä synny ilman käynnistystä ennen kesäkuun alkua.

Peppermint 38+0
 
Peppermint, ei koskaan oo turha käynti jos itteään huolettaa! Ei kannata sellasta miettiä :)

Ei ollu niin kiva polikäynti nyt. Oli tottakai eri lääkäri ja hoitaja. Lääkäri ei oikein ottanu todesta mun väsymystä tai muita huolia jos menee yli :( ei ois pitäny sanoo että käyn koiran kanssa päivittäin jotain tekemässä/lenkillä, se oli ilmeisesti mittari sille että en voi oikeesti tosi väsyny olla. Oispa käynti ollu eilen kun aamusta itkeskelin väsymystä ja olin ihan hirveellä tuulella kun en ollu taaskaan nukkunut juuri mitään. Vauvalla kaikki edelleen hyvin ja painoarvio oli nyt 3100 ja rapiat. Kohdunkaula sormelle auki niin kun viimeks, kanava oli lyhentyny 2.5cm sentään 1cm. Se kuulemma ensi synnyttäjillä eka häviääkin. Vähän kohdunkaulaa sormilla pyöritteli jos sais aikaan supistuksia. Kuulemma sit 41+5 voi ilman lähetettä tulla sairaalaan jos ei oo sitä ennen syntyny. En taida järjissäni sinne asti päästä, pitää sit varmaan neuvolassa taas itkee jos ei jaksa enää.

39+0
 
Ihanaa kopkop :love::love::love: paljon onnea nyytistä :love::love:

Peppermint turhia käyntejä ei olekaan, onhan se parempi tarkistas ja kuulla että kaikki kunnossa, kun kärvistellä kauhuissaan kotona. Mekinhän käytiin tuossa pari viikkoa takaperin polilla, kun meni musta liian monta tuntia ilman liikkeitä... ja mei oon sentään viikoissa paljon jäljessä:oops: mutta oli se sen mielenrauhan arvoista (y):love:

Kiisuli 29+1
 
Paljon onnea kopkop pienestä nyytistä <3 kylläpäs nyt satelee ihania uutisia :love::love::love:

Täällä alkaa kuvotus väistyyn (koputan puuta) ja olo alkaa oleen sellainen että tästä raskaudesta vois alkaa kohta uskaltaa nauttiakin..masu jo pömpöttää aika lailla.
Ruokarajoitteista en oo jaksanut ottaa mitään stressiä, meetwurstia olen aina joskus siivun syönyt, mutta graavilohet olen jättänyt syömättä vaikka mieli tekis ihan hirveesti. Voiskohan sitä syödä jos itse suolais? Ja joskus olen sipaissu juustolevitteitä vähän patonkien päälle, mutta harvakseltaan. Kahvi ei sitten uppoo millään ja ennen raskautta join sitä pannu tolkulla. Kotitekoiseen simaan on oikein himo ja melkein itku tulee kun viimeinen pullo menossa, vaikka ei sekään kauheen terveellistä taida olla, ainakaan sokerin puolesta :whistle:

Rv 14+4
 
Onnea KopKop :love:. Ihana saada tänne vauvauutisia!!

Samoin onnea hyvistä uutisista myös Marille ja Rizulle!

Mä selvisin eilisestä neuvolasta (just ja just :), vielä ovella mietin että mitäköhän mä täällä teen). Ja tänään sain sit varattua np-ultran, 25.5. Ehkä koitan nyt sit selvitä ilman ultraa tuonne asti, aika pitkältä ajalta kyllä tuntuu

9+0
 
Maria pitikin onnitella hyvästä NIPT tuloksesta, kyllä varmasti nt-ultrassa on ihan yhtä hyviä uutisia :love:

Caro onpa tympeätä tuo ettei sua kuunnella ja oteta väsymystä vakavasti. Oisko mitään mahdollisuutta soittaa jonnekin jos harkitsisivat asiaa vielä uudestaan? Onneksi edes jotain pientä edistystä on tapahtunut! Voimia <3

Peppermint hyvä kun kävitte tsekkaamassa tilanteen, eipä jää ainakaan mietityttämään! ja mahtavaa, että on kääntynyt oikein päin! mullakin oli se vaihe yhdessä kohtaa kun vauva oli poikittain perätilan jälkeen, ehkä se oli vain vaihe kääntymisessä oikein päin.

Paljon onnea kaikille ketkä on saaneet hyviä uutisia tai olot alkaa helpottamaan! :)

Onneksi on tällainen ihana kesäinen ilma koska voi olla, että muuten oisin aikas kärttyinen. Ne meidän vaunut on nyt vähän yli 5 viikkoa myöhässä siitä maksimi toimitusajasta. Onneksi Starkids:iltä vastaavat samantien meileihin ja pahoittelevat kovasti, että tällainen ainutlaatuinen viive on sattunut meidän kohdalle. Maahantuojalla on ilmeisesti yksinoikeus näihin vaunuihin niin sekin hankaloittaa tilannetta. Ensi viikkoon asti annettiin heille aikaa ja sitten kauppa perutaan. Tilaan sitten Stokken omilta sivuilta Trailz setin (niihin saa adapterilla myös Maxi Cosin kaukalon kiinni), toimitus pitäisi olla max viikon luokkaa heillä.

Ja sitten tänään oli kovasti odottamani parin tunnin hemmotteluhoito Day Spa:han. Kun menen sinne niin he näkevät kyllä mun tiedoissa varauksen tiedot, mutta jonkin softabugin takia se ei ollut mennyt kalenteriin, eli ketään hoitajaa ei ollut buukattu siihen :alien: onneksi sain jo ensi viikoksi uuden ajan :rolleyes: Mitähän tässä voi vielä mennä vähän pieleen :LOL:o_O

37+3
 
Kop Kop! ISOT LÄMPÖISET ONNITTELUT PIKKURUISESTA POJASTA!! Niin ihanaa kun alkaa pikku nyyttejä syntymään tähän maailmaan. Kohta niitä tuleekin rytinällä, kun niin monella laskettu aika 2-3vkon päästä!

Tayssissa sain osastolta rintakumin ja kukaan ei sanonut, että olisi pitänyt palauttaa. Käytin sitä muutamana päivänä ja se pelasti kyllä, ettei nännit menny ihan verille. Pystyin imettään ilman itkua ja kohta sitte kestikin imettää ilman mitään, nännirasva kyllä ihan ehdoton!!!! Sitä ei voi liikaa mainostaa!!

Minäkin menossa neuvolaan 11.5.....ei yhtään kiinnosta se eka käynti. Plääh! Yritän kyllä kinuta, että kuunneltais jo äänet. Viimeksi kuului näillä viikoilla. Sain vähä noottia, että näin myöhään soitin. :eek: No, enköhän mää ehdi vieläkin. Mua vaivaa hillitön uupumus. Koko ajan ihan poikki. Pahoinvointi pysyny onneksi lievänä. Ei oo vielä tarvinnut oksentaa!
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos teille tsempeistä! Äitipolin kätilö oli aivan mahtavan lempeä ja kannustava eikä heidän puolestaan tullut ollenkaan sellainen olo, että käyminen olisi ollut väärin tai turha. Mietin, että sellaisen tyypin kanssa synnyttäisin todella mielelläni. Toivottavasti polille täytyy mennä seuraavan kerran vasta sitten kun synnytys on käsillä.

Voi Caro, mä niin pystyn samastumaan sun fiiliksiin. Tosi kurja kuulla, että polilta ei löytynyt ymmärrystä sun väsymykselle. Mullekin oli iso pettymys, että tokalla käynnillä oli eri lääkäri ja eri meininki kuin ekalla. Mulle on ollut tosi vaikeaa se, että oman jaksamiseni ja kivuista pääsemisen kannalta olen toivonut, että vauva tulisi mahdollisimman pian, mutta samaan aikaan tiedostan, että pikkuiselle on parasta tulla sitten, kun on valmis siihen. Välillä aina ihmettelen, miten fiksu luonto on ollut (esim. miten vauva ja tissit ovat synkassa keskenään imetyksessä), mutta ei ole tuntunut kovinkaan fiksulta, että mua on "valmistettu" tuleviin yöheräämisiin jo vuoden alusta asti. Meidän vauvalla on ainakin tosi tosi väsynyt äiti jo valmiiksi. Tiedän, että luvattuun käynnistyspäivään tuntuu olevan ikuisuus, mutta kun sen suhteuttaa koko odotusaikaan ja lapsettomuusaikaan niin ei se niin hirveästi ole, eihän? Paljon voimia ja toivottavasti näihin päiviin löytyisi sellaisia asioita, joiden voimalla jaksat <3 Teidänkin h-hetki saattaa olla ihan just!
 
Valtavasti ONNEA pojasta sinnekin kop kop!! :love:
Mari32lle onnea terveistä kromosomeista ja tyttölupauksesta!
Ja muillekin ultrista ym. hyvistä uutisista!

Kiitos kaikille :) <3
En tiedä halutaanko tähän ketjuun vauvakuulumisia,..? Itseä ne ei oo raskauden aikanakaan häirinny. Jokuhan vois nyt perustaa ketjun niitä varten jos halutaan ;) mulle sopii myös lukee niitä täältä.
Pieni mies vaatii niin usein syötävää että nännit on nyt alkanu verestää ja aristaa.. Mandala, täällä myös sain sairaalan puolesta tissikumin mut en tiä onko lainaks vai omaks, käsitin kyllä ettei sitä takasin vaadittais :eek: lisäks annettiin suolavettä putsaukseen ja rasvaks Lansinohia (jotain lampaan rasvaa tms.).
Pojalla huomattu jotain sykkeen vaihteluita ja tänään otettu EKG jossa myös 3 kohtaa jotain pientä ylimäärästä lyöntiä.. yritän olla hätääntymättä liikaa mutta kieltämättä tulee mieleen että eikö nää huolet ja pelot vois synnytyksen jälkeen jo helpottaa..? :/ Toivottavasti ei mitään vakavampaa todeta. Lisäks sokeriarvo oli illalla matalahko ja jouduttu seuraan useemmalla pistostestillä yön ja tän aamun, nyt ollu kunnossa. Magnesiun, kalkki ja jonkun muun (elektrolyytti tms.) arvotkin ok, mistä ne sykevaihtelut vois johtua. Huomenna varmaan vielä seuranta EKG. Onhan se hyvä sentään että kaikki tutkitaan perusteellisesti vaikka ois ns. turhaa, kun että jotain jäis huomaamatta.

Siida, ei siinä lopulta paljoa ehtiny tai tarvinnukaan nännipuristeluja :D tissit on vuotanukin herkästi jo muutaman viikon niin ties minkä tulvan vielä ois saanu aikaan just saliin mennessä.. mut perustuisko toi puristelukäynnistys siihen kun imetyskin supistaa kohtua takasin kokoonsa synnytyksen jälkeen, minkä kyllä nytkin on huomannu jälkijomotuksina.
Joo, oisin mielellään ottanu epiduraalin jo synnyttämättömien osastolla mutta siellä ei anneta kun pehmeempiä keinoja ja saliin ei pääse ennenkun on 4cm auki. Mut jos en ois ottanu sitä kipupikkiä niin ties vaikka vieläkin odoteltais joidenkin cytotec-murujen varassa..!
Kyllä tuntuu että tästä synnytyksestä on toipunu nopeemmin ja helpommin kun ekalla kertaa, ja olihan se vieläkin nopeempi ja vähemmillä lääkkeillä mitä eka. Vuotokin pysyny hillittynä eikä hyytymiä oo juurikaan tullu. Paljo enempi kaikkee tavaraa tuli sillon kkm:n tyhjennyksessä. Olin etukäteen pyytäny saada synnytystuolin (ei siis jakkaraa vaan sellanen selkänojallinen) mutta niitä ei kai nykysin enää ookaan ja olin vaan sängyssä jossa ponnistusvaiheessa oli nostettu selän päätyä ylös eli puoli-istuvaan. Samoin oli ekassakin.
Se onkin selkeempää että laitetaan listalle ne rv:t ennemmin kun LA.. ja kai ne sukupuoliarviot yleensä paikkaansa pitää, ja ilmenee varmaan synnytyskertomuksesta jos jotain yllätyksiä tulee.
Pelkäsin myös etukäteen noiden pukamien kans miten hyvin räjähtelee pakertaessa mut ihme kyllä, peräpäässä ei oo tuntunu mitään että tietäskään mistään synnytyksestä :eek: ja tietysti on kiitollinen myös ettei niistä hirveistä liikevihlonnoista ollu koko synnytyksen aikana merkkiäkään..ne nyt vielä oiskin puuttunu!
Ainiin, ja siinä kun kätilö tarkisteli istukkaa niin kehtasin pyytää sen mukaani ja sanottiin että senkun viet pois vaan, ei ne sillä mitään tee :D sitä tosin ei saanu säilyttää tän osaston pakastimessa ja piti hälyttää sukulaiset hakeen se pois. Kai mua jonain friikkinä täällä pidetään :alien: mutta sit pitää :LOL:
Niin ja täällä, kas kummaa, kaikki etomiset poissa vaikka kai hcg:llä kestää aikansa laskee synnytyksenkin jälkeen? Aah, kahvia saa juoda taas niin paljo kun maittaa eikä oo muitakaan ruokarajotuksia :coffee:

Kuinkahan maltan olla jatkossa kommentoimatta täällä :rolleyes: eipä täältä oikein poiskaan osaa yhtäkkiä olla (vierotusoireet :p)!
Vieläkin tais olla jotain mut siinä sitä mitä nyt tuli mieleen..
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Mandala
Kyllä mä olen tykännyt lukea tässä ketjussa kaikkien synnytyksiin ja lapsen hoitoihin yms liittyvistä asioista. Vaikka alussa olikin vaan ihan paniikissa odottelemassa keskenmenoa niin silti on koko ajan halunnut ammentaa tietoa ja kokemuksia niin paljon kuin mahdollista.

lullaby toivottavasti pikkumiehen sykkeet pysyy kunnossa eikä tule lisäkäyntejä lääkärissä sen takia. Voin kuvitella miten tuollainen huolettaa, mutta jospa ei olisikaan oikeasti aihetta sille tällä kertaa. Ja tosiaan mahtavaa, että tutkitaan heti tarkemmin jos mitään pienintäkään syytä!

Ehkä mä en nyt varta vasten lähde metsästämään niitä rintakumeja kuitenkaan. Vois kuvitella, että tosiaan ei hygieniasyistäkään pyydetä takaisin jos niitä kerran sieltä sairaalasta saa.

HUS alueella synnyttäneet, onko täällä tapana peräruisketta tms antaa ennen ponnistamista tms? jotenkin mua inhottaa ajatuksena muutenkin se kontrollin menettäminen täysin synnytyksen aikana niin ei kyllä vielä sen päälle huvittaisi yhtään kakata siinä puuhassa :poop: vaikka kyllä ovat kätilötkin kaikkea nähneet jne jne mutta ei kiitti :X3::whistle:

Mä olen myös alkanut miettimään vähän jos laittaisi sittenkin jotain synnytystoivelappuun. Esim haluan koko ajan olla tietoinen mitä tapahtuu ja miksi, sekä apua esim miten hengitetään oikein, jotta pysyisi mahdollisimman rentona ja antaisi kropan tehdä mitä täytyy. Ja opastettaisiin eri asentojen kokeiluun jos vaikka hölmönä vaan kärvistelen sängyllä kivuissani. Ja tuo peräruiske myös :rolleyes: Mutta just yleispäteviä juttuja, eikä mitään "näin haluan tapahtuvan tässä ja tässä vaiheessa".
 
  • Tykkää
Reactions: lullaby
Onnea paljon myös kop kop ! :love: ja marille myös ihanista uutisista :love:

Minulle ainakin sopii että kirjoitetaan niitä vauva juttujakin tänne! Niitä on mukava lukea!

Tulen pikaisesti kirjoittamaan ja laittamaan nyt sen masu kuvan vihdoinkin :LOL: vaikka näin rv 30 täyttymisen kunniaksi:love: kuva ei ole parasta laatua mut kai siitä selvää saa. Piti vähän muokata ja sutata kuvaa.

http://aijaa.com/vAl8xA

Huh kun rupeaa jo oma synnytys ( siis minäkö synnyttämääno_O) jännittämään, vaikka siihen vielä vähän aikaa onkin. Toisaalta sitä odottaa innoissaan ja sit taas miettii että miten minä osaan??

Välillä oon ollut huolissaan kun kun a- vauvan liikkeet tuntuu ja näkyy niin paljon selvemmin kun taas b- vauvan paljon vähemmän. B on kuulema ehkä jotenki poikittain ja istukka ihan eessä niin voi vaikuttaa.
Minunkin mielestä kannattaa mennä käymään ä-polilla jos yhtään huolettaa, tietääpähän sitten että ei tarvi murehtia (y) itsekin tässä kävin taas kun supisteluja, ei kipeitä, tuli viiden minuutin välein, ja kohtelu polilla oli vähän tylyä. Heidän mielestään tulin kai turhaan. Mutta sanoin etten voi tietää mikä on normaalia ja mikä ei! Ja eikö ole parempi aina tarkistaa kuin sitten jälkeenpäin voivotella ja jossitella.

Niin ja tuosta tissien puristelusta oon kuullut että se sais kehon tuottamaan oksitosiiniä, ja eikös sitä joskus anneta synnytystä käynnistämään? Korjatkaa jos oon väärässä.

30+1:love:
 
Viimeksi muokattu:
Ihana masu flow :love: Ja oooonnea rv30:stä!
Mä oon muuten kuullu kyllä useammin kuin muutaman kerran, että kaksosten odottajilla toisen vauvan liikkeet rekisteröi paljon helpommin kuin toisen. Mutta se on kyllä niin uskomaton ajatus, että kun itse kuvittelee tätä yhtä bebeä mahassa, mutta jos siellä onkin kaksi päällekkäin/vierekkäin köllimässä :love:

Onko sulle muuten puhuttu synnytyksestä, että miten se menee? tutkitaanko jossain vaiheessa tarkemmin pystytkö alateitse synnyttämään, vai lätkäistäänkö sektioaika vain käteen? Ei sullakaan varmasti kauhean montaa viikkoa ole kun vauvat on jo maailmassa! :love:

37+4
 
Kiitos Mandala ja Peppermint tsempeistä :) kyllähän sitä malttas odottaa vielä sen kolmekin viikkoa mutta tiedän että mulle tulee pelkoja vauvan voinnista jos menee yli, pitää sitten liikelaskentaa tehdä ja vaikka kohtukuoleman riski ei ole iso niin ei se pelkoon auta etteikö vois omalle kohdalle sattua. Eihän näistä peloista mitä mulla on synnytykseenkin liittyen varmaan kaikki kovin rationaalisia ole mutta moni lapsettomuuden kokenut varmasti osaa samaistua. Nyt en odota synnytystä niin hyvillä mielin kun eilisen käynnin jälkeen tuntu että ei otettu tosissaan mitään mitä sanoin. Ihan turhaa maksaa yli 100e näistä polikäynneistä mitä kävin..

Ihana maha flow!

Ja Marille myöhästyneet onnittelut testien tuloksista!

Kyllä munkin puolesta saa vauva kuulumisia kirjottaa ja ite ainakin tosi mielellään niitä luen :)

Eilen kun lääkäri oli kohdunkaulaa pyöritellyt niin kotona alkoi tujummat supistukset jotka kyllä muutamassa tunnissa hiipu :( yöllä varmaan tuli pari mut nyt olo taas ihan normaali. Verta tuli eilen niin että piti side laittaa ja tänään vähän tuhrua mut se onkin tommosen jälkeen normaalia. Että yhtenä kappaleena edelleen :D

39+1
 
Tsemppiä kaikille, joilla synnytys häämöttää! Muistan tuon kakkapelon, mut suoli toimii usein itsestään ennen synnytystä hormonaalisista syistä, joillakin menee ihan löysällä, kai se luonto varmistaa että siellä lantiossa on mahdollisimman paljon tilaa vauvan syntyä. Ja kyllä sitä kakkaa valitettavasti tulee siinä samalla, aika monelta oon kuullu ja itse kokenut:ROFLMAO: Mut se ei kyllä haittaa ollenkaan/siihen ei kiinnitä huomiota. Ja on sillä tarkoituskin, vauva saa sitäkin kautta äidin bakteereja itselleen.

(.) Dopplerilla sydänäänet kuultu nyt ekaa kertaa! Löytyi heti kun laitoin dopplerin mahalle, puolisokin kuuli. Taapero vähän pelkää " vauvapuhelinta" sen kovan äänen vuoksi ja suhtautuu hieman epäuskoisesti tietoon, että äidin masussa on vauva :)
 
Caro eiköhän ne pienetkin supisteluhetket jotain edistystä tee paikoille. Toivotaan, että pian alkaisi tapahtumaan lisää! Mulla kun ei ole supistellut ollenkaan raskauden aikana niin varmaan säikähdän kunnolla kun ne jossain vaiheessa alkaa. Ja varmaan sitten saattaakin olla jo tosi kyseessä.

Voiko supistuskivut muuten olla toispuoleisia tai tuntua vain jossain yhdessä kohtaa? Mullahan on niitä tosi kovia kipuja välillä jossain yhdessä kohtaa mahaa (alamahalla joko oikealla tai vasemmalla puolella) mikä alkaa vähän laimeampana ja kehittyy tosi kovaksi kivuksi. Tuntuu, että nouseminen (vaikka se sattuukin ihan pirusti) ja kävely auttaa siihen vähän. Pystyssä ollessahan maha on aina aika kova, että en sitten osaa sanoa onko maha kovettunut näinä hetkinä sen kummemmin.

Mä myös varmasti alan jännittämään ja kyttäämään liikkeitä paljon enemmän jos menee yli. Nyt tällä hetkellä vielä miettii pelokkaana, että vauvahan voi tulla koska vaan, mutta jos ei tule niin sitten jännitetään. Mies onneksi jää kesälomalle heti maanantaina kun sunnuntaina on laskettu aika niin on edes sitten seuraa pitkin päivää jos siellä vielä yhdessä koossa ollaan.

Tupsuli onnea sykkeistä! Mä kuuntelin rv10+ alkaen kyllä tyyliin joka päivä aina rakenneultraan asti. Sen jälkeen kuunnellut vain pari kertaa. Viimeisimmällä kerralla en edes kuullut ääniä, kuuntelin varmaan väärästä paikkaa. Neuvolassakin huomaa hyvin miten äänet pitää kuulla just tietystä kohtaa, että kuuluu hyvin.

37+5
 
Paljon onnea lullaby ja kopkop! :love: Mäkin luen mielelläni vauvakuulumisiakin. Ja teitähän tulis ikävä jos te kokonaan katoaisitte. Ymmärrän kyllä, että alkuraskauden keskenmenopeloissa tunnelma vois olla ihan toinen, tai siis ainakin itselleni olis voinu ollu vaikea lukea vauvaonnesta, kun oma usko koko hommaan oli ihan nollassa. Mut mahtavaa, että pian vauvoja alkaa putkahtelemaan enemmänkin. :)

Itselläni on ollu taas murhetta supisteluista. Kävin eilen naistenklinikan päivystyksessäkin niiden takia kun niitä oli niin usein ja vahvoina. Mitään syytä ei selvinnyt. Lepo (eli 6h odottelu päivystyksen sängyllä) helpotti tilannetta. Kohdunkaulaa 39 mm jäljellä, muutenkin vielä kiinteä, kuitenkin ulkoapäin hiukan auki(?). Kuulemma herkästi sitten taas päivystykseen jos jotain tapahtuu, ja soittaa saa kans aina. Kuitenkaan ei pitäis varsinaisesti olla mitään syytä huoleen...

Pahoittelut, etten taaskaan osaa kommentoida muuten mitään mihinkään, mutta luen kyllä palstaa ja oon tunnelmissa mukana.

26+3
 
  • Tykkää
Reactions: lullaby
Suvipilvi hyvä kun kaikki supisteluista huolimatta kunnossa! hyvä se on käydä tsekkaamassa noilla viikoilla.

Täällä kun on ajoittain ollut sitä keskustelua alumiinittomista deodoranteista niin täytyy sanoa, etten mä siihen Vichyn stickiin hirveän tyytyväinen ole ollut. Se on täysin hajuton ja siitä jää sellanen tahmea tunne kainaloihin mistä en tykkää yhtään.
Noh tänään ostin sitten Ruohojuuresta kokeiluun tällaisen hajusteellisen stickin https://schmidtsdeodorant.com/ylang-ylang-calendula-stick.html
Ei ainakaan jäänyt yhtään tahmea tunne kainaloihin, ja tuoksukin on tosi hyvä, joten so far so good.
 
Kiitos onnitteluista!!! :) <3
Synnytyskertomus osa 1:
Olin ma hepatoosin ja raskausmyrkytysepäilyn vuoksi sovitussa kontrollissa sairaalassa. Kaikki oli siltä erää ok, paikat auki 2cm ja kanava hävinnyt. Sovittiin loppuviikolle labroja ja soittoaikaa niistä ja ens viikolle uutta vastaanottoa jne. Mulla alotettiin viime viikon kontrolleissa myös hepatoosilääkitys.

Iltapäivällä ti alkoi olla huono olo ja maha toimi joka ruoan jälkeen. Ruoka maistui huonosti. Sit alkoi tapahtua: 19.00 tuli kipeet supistukset peräsuoleen ja paineen tunne. Seuraava tuli 10min päästä. Sitten otinkin käyttöön supistusseuranta-apsin. 21.00 soitin jorviin ja kerroin tilanteen: sulku päällä, käskivät soittaa kätilöopistolle. Kättärillä sanoivat ettei kuulosta synnytykseltä (öö uudelleensynnyttäjän ohje on soittaa kun suppareita 10min välein tunnin). Käskivät lähteä kättärin päivystykseen. No, siellä olinkin 22.15 3cm auki ja alkoi voimistua kivut. Sain käyttöön tens-laitteen ja istuin jumppapallolla. Paine peräsuolessa alkoi olla sietämätön. Seisoin ja nojasin sänkyyn. Ehdottivat aquarakkuloita, mietin mutta peruin. Mies paineli alaselkää. Hymisin matalaa ääntä. Tunnin päästä siirsivät
synnytyshuoneeseen. Siellä siirryin sänkyyn tenssin ja ilokaasun kanssa. Olisin halunnut suihkuun, mutten jaksanut enää seistä. Klo 23.45 tuli nukkumatti laittamaan epiduraalin. Silloin luovuin tenssistä mutten ilokaasusta. Puolen tunnin päästä pyysin sisätutkimusta ja kappas 9,5cm auki. Sain luvan ponnistaa aina kun supistus tulee. Pyysin näyttämään sormilla suunnan. 3 supistusta ja poika sukelsi kalvorakon ja napanuoran läpi joka oli siis kaulan ympärillä. Parkaisu ja ihmettelemään maailmaa. Terveeltä näytti, pienihän hän on. Istukassa näkyi 10cm matkalta vanha vuotokohta ja nukkaa puuttui. Kävin suihkussa, syötiin leipiä ja meidät siirrettiin lapsivuodeosastolle. Mies pesi vauvan pikaseen synnärillä ollessa.
 
kopkop ihanan kuuloinen synnytys, ainakin ulkopuolisesta, nopea ja toimenpiteetön :love:

Tuli mieleen taas se eka aamupala synnytyksen jälkeen, eka kahvikuppi synnytyksen jälkeen ja eka suihku synnytyksen jälkeen - aaah!! Miten voi ihminen olla niin onnellinen niin pienistä asioista synnytyksen jälkeen :ROFLMAO: Edelleen muistan se hetken kun pääsin synnyttäneiden osastolle ja näin vauvan ekan kerran, kun se nostettiin syliin ja rinnalle, meijän pikkunen halusi ensin katsella äitiä vaikka tissi oli poskea vasten. Se pikkuisen kiinteä katse yllätti, siinä se katseli, että minkä näköinen äiti hänellä oli ja sitten kun tuntomerkit oli painettu mieleen, alko maito maistua :love: Meillä on valokuvia siitä hetkestä kun pikkunen tapittaa niin kiinteästi minun kasvoja... Ihania hetkiä, joita soisi kaikkien saavan kokea, jotka lapsia haluavat.

Mandala mä en ihan joka päivä ole nyt kuunnellut, tänään taas. Mulla on nyt kuitenkin sellainen luottamus taas tullut tähän raskauteen, kun on riskiviikot päästy yli. Mutta pohdin juuri, että pakkaisko dopplerin mukaan, mun maanantaina lähtään matkalle. Toisaalta joku ihmeen taikauskoinen hölmö pään sisällä käskee pakata, samoin kuin lapsen astmapiipun, jota se ei ole tarvinnut 5 kk iän jälkeen :LOL: Mut aina kun se on ollut mukana, se on torjunut hengenahdistusta kuten taikakalut konsanaan...

Mites meni Elika:n matka? Oletteko jo palanneet Suomeen?

Niin ja vauvajutut sopii musta hyvin tänne, vaikka oli meillä viimeksi kai oma palsta synnyttäneiden osiossa..? Mut täällä voi ihan hyvin jutella vauvajuttujakin, ensareille arvokasta tietoa ja kokemusta ja aina saattaa löytyä joku, jolla on kokemusta jostain ajankohtaisesta ongelmasta. Ja siinä niin nopeasti käy niin ettei vauva-arjen tohinoissa ehdikään enää koneelle, niin palstan hajottaminen odottajiin ja synnyttäneisiin vois hiivuttaa sen jälkimmäisen palstan kuten viimeksi kävi :whistle:
 
Toivottavasti olet Caro jaksellut loppuvaiheen peloista huolimatta. Mua harmittaa, että esitin liian reipasta tokalla pelkopolikäynnillä, mistä syystä mulla ne loppuivat siihen (rv 36). En tajunnut, että tilanne arvioitiin uudelleen vaan uskoin olevani ensimmäisellä useammasta vauvan vointia kontrolloivasta käynnistä, jotka mulle ekalla kerralla luvattiin. Nyt huomaan, että sellaisina päivinä, kun vauva liikkuu paljon, on aika helppo olla rauhallisemmin, mutta menin aivan paniikkiin, kun tein liikelaskentaa enkä saanut niitä tuntumaan riittävästi. Nyt mua on alkanut pelottaa myös, että vauva ei laskeudu ja kiinnity ollenkaan. Synnytystapa-arviossa todettiin, että lantiossa on tosi hyvin tilaa. Olen lukenut, että ponnistusvaiheet ovat todella pitkiä ja päättyvät monesti imukuppiin, jos vauva ei ole kiinnitynyt. Ja se on mahdollista ja todennäköistä jos lantiossa on tilaa. Vielä muutama päivä sittenhän tyyppi oli taas poikittain. Pelkään myös, etten osaa lähteä sairaalaan oikeaan aikaan. Mulla on kroonisesti kipuja ja olen oppinut sietämään niitä. Siksi oikeastaan toivon, että supistukset tulis kunnolla kovina eikä minään jomotteluna.

Mandala, mulla on ollut myös sellaisia toispuoleisia kipuja välillä, mutta olen ajatellut, että ne liittyvät jotenkin kohdun kiinnikkeisiin tms. Edellisiltana lenkillä uskoisin tunteneeni ekat kipeät supistukset, jotka tuntuivat viiltelynä koko alamahalla. Supistukset kai tuntuvat kuitenkin monilla eri tavoilla, joten voihan se olla, että ne sunkin tuntemukset on sitä. Mä en ole vieläkään varma, onko mua supistanut koskaan. Käyrillä kuulemma näkyi pientä vaihtelua, mutta se saattoi kuulemma olla myös vauvan liikkeistä johtunut virhe.

Suvipilvi, toivottavasti voit hyvin ja supistelut ovat rauhoittuneet kokonaan!

Kop kop, olipa kiva lukea synnytyskertomuksesi! Mä olen lueskellut niitä aika paljon viime päivinä ja ne ovat auttaneet kaikessa erilaisuudessaan valmistautumaan tulevaan. Ja valmistelemaan miestä.

Hyvää reissua Tupsuli! Onneksi doppler ja astmapiippu vievät vähän tilaa, jos ne haluaa pakata taikakaluina mukaan. Aika pienet jutut minusta, jos niiden avulla matkasta pystyy nauttimaan enemmän.

Peppermint 38+3
 

Yhteistyössä