~*~ alkionsiirroista plussanneet ~*~

Mandala, mulla on kans ollu toispuoleista kovaa kipua jossain vaiheessa, kohdun kiinnikkeiden venymistä lääkäri epäili. Mulla kyllä paheni liikkuessa ja levossa meni ohi. Hirveen vaikee tietää mikä kipu on mitäkin kun kaikki tuntee supistuksetkin eritavalla.

Suvipilvi, inhottavaa tuollainen supistelu mutta onneksi kaikki hyvin kuitenkin. Kohtahan sullakin on jo hyvät viikot niin ei vauvan kannalta ole niin paniikkia :)

kopkop, ihana synnytyskertomus :) voi vaan toivoa että itekkin pääsis vähällä ponnistamisella. Se musta ainaki tällä hetkellä on se pelottavin vaihe.

Peppermint, joo olis munkin pitäny tiukemmin peloistani kertoo viime käynnillä. Luin oma kannasta mitä lääkäri oli kirjottanu ja siellä lukee että mua on eniten huolettanu vauvan koko ja kun se on nyt kontrolloitu että kasvaa samaa tahtia ei uudelle käynnille ole syytä. Eihän se ole se ainoa tai isoin pelko mikä mulla on :( en minäkää ajatellu että täytyy uudestaan käydä samat asiat tän lääkärin kanssa läpi. Eka lääkäri oli hyvin merkannut kaikki mistä puhuttiin, myös huolen yliaikaisuudesta. Ja oli kirjottanut että hyvinvoiva hymyilevä äiti. Ois siis pitäny ilmeisesti itkee tai muuten olla poissaoleva että olis otettu tosissaan.

Edelleen on lähinnä aamulla tullu tuhrua ja eilen aamulla aika varmasti tuli osa limatulppaa. Oli niin erinäköstä että pakko olla. Hentosta menkkakipua on ollu ja välillä tujumpia supistuksia. Hirveen hankala tietää millasia oikeet sit on kun mulla on pitkään ollu supistuksia ja nyt vähän kivuliaitakin. Muuten olo on ihan karmee. Heti kun tuli lämpimät ilmat oon ollu tosi huonovointinen. Niska on kans ollu pari päivää tosi kipee, ei pysty mitään oikeen tekeen.

Nauttikaa lämmöstä ja hyvistä keleistä!

39+3
 
Synnytyskertomus osa 2:
Mulla vauva ei ollu laskeutunut eikä kiinnittynyt synnytyksessä. Ei nyt eikä esikoisenkaan kanssa. Yleisempää se taitaa olla ekan kanssa että kiinnittyy ja harvinaisempaa seuraavien. Mulla ei tuottanut ongelmaa kunpainenkaan.

Aiemmin oli puhetta ulostamisesta ja peräruiskeista synnytyksessä. Suomesta on poistunut käytäntö että rutiinisti annettais peräruisketta. Varmaan sen sais jos haluais ja ainahan voi kotona käyttää tai tehä jopa suolihuuhtelun. Jännitin samaista asiaa esikoisen kanssa, mutta enpä huomannu tai tiedä tuliko mitään. Mieheltä kysyin niin hän ei myöskään ollut huomannut. Nyt tokan kanssa vatsa toimi liiaksi asti kaksi vkoa ennen synnytystä ja toimi myös ponnistusvaiheessa. Mutta kätilöt on niin nopeita ja huomaamattomasti siivoavat, että who cares.

Sain antibioottia annoksen suoneen, kun menin kätilöopiston päivystykseen. Syynä se, että mulla oli edelleen positiivinen streptokokki b testi. Sen testin tulos on 2vkoa voimassa, sit pitää ottaa uudestaan. Voi hävitä itsekseen. Yleensä vedenmenon jälkeen annetaan kans annos. Mä en ehtinyt saada toista annosta, koska vedet meni vasta vartti ennen ponnistusvaihetta.

Vauvalta otettiin ekan yön jälkeen tulehduslabrat mun streptokokin takia ja vaikka vointi oli hyvä, oli rinnalla, oli virkeä jne niin tulehdusarvot oli tooosi korkealla. Vauva joutui lastenosastolle seurantaan ja antibiooteille, mä jäin lapsivuodeosastolle. Pääsin onneks 3h välein imettämään ja antamaan lisämaitoa. Nopeasti poika tokeni (1 yö, 2pvää) ja pääsi takaisin kainalooni. Nyt vaan labroja ja antibioottitiputuksella käydään 12h välein. Opetellaan tutista ja pullosta pois, pikkasen imuote häiriintyi jo. Onneksi kätilöt auttaa, neuvoo ja kannustaa :)

Esikoisesta tuli hetkessä iso ja isin tyttö :( Hienosti suhtautuu pienempäänsä. Ensi viikolla kotiin ja uutta arkea opettelemaan <3

Pysyn täällä ja taustalla :) Tsemppia alkutaipaleelle ja loppumetreille sekä keskivaiheessa oleville!!!

Lullabylle onnea kans vielä rutosti!!
 
Oon nyt ihan tietosesti pyrkiny vähän irrottautuun taustalle tästä kirjottelusta, vaikka on monia juttuja mihin tekis mieli kommentoida, mutta totta sekin ettei niin pitkästi varsinkaan enää yksinkertasesti ehdi tarinoimaan, siitä pitää yks pikku tuhisija huolen :) uutisia ja synnytyskertomuksia täällä käyn monta kertaa päivässä kyttäämässä. Ja onhan synnyttäneetkin edelleen myös "alkionsiirroista plussanneita" vaikkei enää/sillä hetkellä raskaana.

Lisälyöntien suhteen tilanne on pysyny ennallaan, niitä tulee säännöllisen epäsäännöllisesti, ei oo vähempää muttei sentään enempääkään kun aiemmin, eikä ne onneks tuntus vaikuttavan pojan vointiin mitenkään, erittäin hyvällä ruokahalulla syntymäpaino on tänään ylitetty 250g:lla!
Meillä se rintakumi on ollu hiukan kakspiippunen juttu, kun käytin vakiosti pari kolme päivää siinä tississä joka herkemmin kipeytyy, poika alkoi hylkiä paljasta nänniä, eli nyt yritetään pärjätä mahdollisimman pitkälti voiteella ja ottaa se kumi käyttöön vasta äärimmäisissä haavoissa.
Synnytyskakoista, yleensä kai maha menee löysälle juuri avautumisvaiheessa, kuten mullakin on menny, tällä kertaa pystyin käymään vessassakin vielä ihan omatoimisesti. Varsinaisessa ponnistuksessa luulisin ettei mitään muuta edes mahtuiskaan ulos kun lapsen pää vie siellä kaiken tilan? Siinä tilanteessa ei kyllä ite kerkee kiinnittää huomioo mihinkään tollasiin kun yrittää vaan selvitä siitä järkyttävästä rääkistä....siinä kyllä kun ne puolisen tuntia tuhersi sen epiduraalin kans ehti miettiin kaikenlaista että oonko täys hullu kun ihan väkisinkin haluan tähän tilaan ja meinaanko ihan tosissaan vielä joskus tälläsen kidutuksen ja jopa ihan vapaaehtosesti kestää!!? Nyt ne pahimmat on jo autuaasti unohdettu eikä ajatus tulevista hoidoista jne. tunnu ollenkaan enää niin masokistiselta. Synnytystuskat on kuitenkin vaan muutama tunti vuosikymmenten elämästä :rolleyes:
Ja ne luumueväät on ollu kyllä kullanarvosia viime päivät...nyt kun tää reissu onkin odottamattomasti pitkittyny ja niitä loppuja on joutunu säästeleen, enkä eilen syöny niitä yhtään niin sen kyllä huomas sit tänään :poop:lla käydessä... onneks osastolla on vapaasti otettavissa luumunektaria, minkä tänään huomasin, ehkä se pelastaa nää loput laitospäivät :)
Poika sai täältä ensimmäisen ihan Oman lelunsa, sellasen virkatun mustekalan joita täällä on jaossa muistoks sairaalasta. Näistä oli joskus uutisissakin, on mm. keskosilla enemmänkin käytössä.

Oikein Onnellista ja Rakkauden täyteistä Äitienpäivää jo oleville ja tuleville äideille! :love:
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: kop kop
IHANAA ÄITIENPÄIVÄÄ KAIKILLE!
Täällä tuskailen taas, ku ei oo mitään oloja, ei vihlasuja,ei pahoinvointia, lievää väsymystä vain. Setotaalinen uupumuskin menny jonnekki. Oon pyöräilly ja ei edes mielestäni normaalia enempää hengästyttänyt. Eilen tein pihahommia eikä sekään tuntunu missään erityisemmin. Onkohan meiän pieni jättäny tämän elämän :( Keskiviikkona neuvola ja en kestä jos ääniä ei kuulu, eikä ne välttämättä kuulu kun nyt on vasta 9+1 Jos ei kuulu niin eikai se auta ku ultraan juosta.

Lullaby! Ihana syömäri sulla siellä! Hyvin on paino noussut ja se on mahtava juttu! Etteköhän te kohta jo pääse sieltä kotiin. Hyvä että seuraavat sen sydämen nyt kunnolla, mutta onneksi tuo ei vakavalta kuullosta ja hyvä merkki, kun lapsi jaksaa syödä. Mitään vakavaa ei onneksi näyttäs olevan. Rintakumin kanssa on juurikin tuo riski,että lapsi tottuu siihen ja sitte se paljas iho tuntuukin oudolta. On kyllä kurjaa ja tekee niin kipeetä, jos rinnat menee verille...auts. Oletteko Tayssissa? Me taidettiin saada villasukat ja se perinteinen liberon selviytymispakkaus. En muista pehmolelua, mutta ihana muisto sulle ja lapselle se mustekala!

KopKop! Kiva oli lukea synnytystarinaa. Kiitos! Teilläkin siellä kaikki hyvin, pienistä vastoinkäymisistä huolimatta! Onneksi nykyään niin paljon tiedetään ja osataan ottaa huomioon, ennenkuin ehtii pahempaa tapahtua. Ei aina päällepäin näy, vaikka jotain vialla olisikin. Nopeesti onneksi tulehdusarvot laskenu teiän kirpulla!
 
  • Tykkää
Reactions: kop kop ja lullaby
Tuosta vauvoille annettavasta mustekalasta: siitä oli Hesarissa viime viikolla, todella surullinen juttu, perheen lapsi oli syntynyt 600g painoisena ja eli pari kuukautta, sinä aikana lapsen äiti sai idean virkata mustekaloja, koska sopivat hyvin vastasyntyneen hypisteltäväksi ja nyt somessa on menossa kampanja, jossa virkataan mustekaloja lahjoitettavaksi vastasyntyneille. Se oli todella surullinen juttu ja muistutus jälleen siitä, että jos saa elävän ja suht täysiaikaisen lapsen syliin, saa olla kiitollinen ja onnellinen.

Siida: edelleen mainostan doppleria, sillä saa monet epätoivon hetket pelastettua :LOL: Mä uskon, että sulla on masussa tyytyväisenä pikkuinen köllöttelijä. Onneksi se ei häntä haittaa jos äiti vähän epäilee koko asiaa. Laukkasinhan minäkin niissä ultrissa, mut nyt onneksi jo kuuluu äänet. Uskoisin, että olis 9+1 löytynyt neuvolan ultralla, kun niin selkeästi kuulu kotidopplerilla 10+1. Viimeksi mulla kuulu kotidopplerilla jo 8+4, neuvolassa ne on paljon tottuneempia kuunteleen ja paremmat laitteet.

Rintakumista: jos rinnan päät on rikki, kannattaa mieluummin käyttää rintakumia kuin itkeä ja imettää, kokemusta on. Ja lapsi hieman äkisee kyllä paljasta rintaa, mutta kyllä tottuu taas nopeasti (1-2 päivää) kumittomaan rintaan. Mä jouduin ottamaan kumin käyttään useita kertoja pariksi päiväksi 4 kk ikään asti, niin kauan mulla kesti, että nännit tottui imetykseen.... Ja joka kerta vauva hieman ihmetteli / protestoi riippuen nälän ja väsymyksen asteesta kun vaihdettiin kumiin tai kumista pois, mutta imetys ei siihen loppunut, toisin kuin olis hyvinkin voinut loppua siihen kipuun, kun yrittää imettää haavaisesta rinnasta.
 
Tupsuli! Kiitos taas kun valat toivoa! Käytiin just pihvillä ja sellanen kooma väsymys vyöryy nyt ylitse, että vaan haukottelen, eli tämä oire sentään vielä tallella. Sitä vaan ihmettelen, että missä mun pahoinvointi on? Mun siskolla menny niin, että tytöistä oksentanut reippaasti ja pojista ei ollenkaan. Oliskohan mullakin sitte niin :love: Tai sitte b-vitamiini auttaa ku otan tupla-annoksena. Viimeksi kuulu 9+ äänet neuvolassa ja löyty ihan heti. Jossakin tuolla mielen sopukoissa on kuitenkin sellane tunne, että kaikki olisi hyvin, mutta ei siihen uskalla luottaa. Mää pärjään ilman dobleria jos ne äänet keskiviikkona kuuluu, kyllä mää sitte nt ultraa taas jaksan odottaa. Mulla paino noussu jo 5kg, miettikää, siis VIIS:notworthy:!!! No nyt on ollu vieraita ja muutaman päivän syöny todellakin herkkuja, mutta normaalisti en kyllä syö. Tytön raskaudessa syytin hidasta aineenvaihduntaa, kun vatsa toimi joka toinen pvä, nyt ei oo ollu tuotakaan ongelmaa, mutta lihonu silti tosi paljon jo nyt. Ei auta ku yrittää pitää ittensä liikenteessä ja entistä kevyemmin yrittää syödä. Onneksi se on kesäaikaan helppoa ja kaikkea terveellistä ja hyvää on saatavilla.

Olipa surullinen tarina tuolla mustekalajutulla. Se on todellakin ihme, että saa sen lapsen elävänä ja terveenä syliin!
 
Siida, juu Taysissa ollaan :) luin kans netistä niiden mustekalojen idean alkutapahtumista, ihan hirveetä :( mutta niinkun jutussa sanottiin, keskosen äidistä tuntuu kuin lapsen muisto ja elämä ikäänku jatkuis näissä mustekaloissa, kaunis ajatus!
Eli eikös tää oo melko uus juttu ja varmaankin sit kun (siis KUN, ei jos...;)) tekin ootte täällä seuraavan kerran niin niitä on sukkien ohessa viereisessä laatikossa. Sukkia en ilkeä ite ottaa kun niitä on jo muutamakin pari jo vuosia sitten edesmenneen mummuni kutomana, ja lisäks äitikin kutoo niitä ahkerasti.. jätetään sukat niille joilla ei ketään kutovia mummoja tai muitakaan tuttavia oo :) Liberon pakkauksesta ei oo ollu puhetta, ehkä se annetaan vasta kotiutuessa.

(tähän loppuun ihan vaistomaisesti meinasin lisätä rv:t :LOL: öö..41+4?)
 
Lullaby! Mun mies haki sen sieltä synnyttäneiden osaston perältä. Sitä ei mainosteta....ihan tyhmä juttu! Libero tuo niitä sinne, mutta sairaalan työntekijät ei saa sitä mainostaa. Varmasti neuvovat missä ne on, mutta meille ainakaan niistä ei puhuttu. Tiedettiin etukäteen, että niitä sieltä saa ja mies ne sitten etsi. Tais mun huonekaverikin vinkata siitä.
 
Lullaby! Mun mies haki sen sieltä synnyttäneiden osaston perältä. Sitä ei mainosteta....ihan tyhmä juttu! Libero tuo niitä sinne, mutta sairaalan työntekijät ei saa sitä mainostaa. Varmasti neuvovat missä ne on, mutta meille ainakaan niistä ei puhuttu. Tiedettiin etukäteen, että niitä sieltä saa ja mies ne sitten etsi. Tais mun huonekaverikin vinkata siitä.
Okei..ompas outoo että niitä pimitetään tollei jos niitä kuitenkin saa tuoda sinne jaettavaks :eek: mut kiitos vinkistä, tarviipa tehdä vaivihkaa sinnepäin pikku urkintaretki kun on hiljasempaa...
 
Käyppäs tosiaan vilkasemassa. Ei ne mitenkään salattua tavaraa oo, on ihan sitä varten, että niitä saa ottaa, mutta liekkö sitte sairaalan säännöissä, että mitään ei saa markkinoida. Luulisin näin ja siksi niitä ei mainosteta. Libero niitä sinne tuo otettavaksi! Laukku on kivan kkoinen ja meillä ainakin ollut kovasti käytössä jos reissussa on oltu. Sieltä löytyy mm.kiva ensilelu, amppari:love: Toivottavasti niitä vieläkin jaetaan. 10kk sitten niitä vielä sai.
 
Ihan pakko huudella välistä tuosta Libero-laukusta. Ne ovat siirtynyt Citymarketeille niin, että Libero-kerhoon rekisteröitymällä saa postitse kotiin lapun, jolla sen saa lunastaa ilman. Muuten maksaa 10 euroa. Näin ainakin täällä..:whistle:

Terveisin lukija taustalta, joka plussasi ennen ketjun aloitusta, ivf-tyttönen täyttää tällä viikolla 3kk..:)
 
  • Tykkää
Reactions: flow^ ja Mandala
Niistä mainoslaukuista.. Me saatiin esikoisen kanssa sekä libero-, että pampers-laukku. Silloinkin kätilö vain tuumas, että tuommoisia saa ottaa. Mainostaminen siis kielletty..

Ne jotka menossa kätilöopistolle synnyttämään.. Pikku vinkkejä: henkilökunta on aivan ihanaa ja neuvoja saa pyytämällä vaikka ja mihin. Sain jopa akupunktiota lapsivuodeosastolla rentoutumiseen, kun sattui vuorossa olemaan kätilö joka sitä osasi. Imetykseen kannustavat ja auttavat. Rintakumeja löytyy talon puolesta.
Miinuksia on pitkä lista, mutta ne johtunevat ihan organisaation säästöistä? Vessapaperi on hesariakin karkeampaa, ei siis synnyttäjän alapäälle suunniteltua. Pyysin kotoa tavallista vessapaperia (ei mitään soft emboa vaan ihan rainbowta mutta sekin on silkkiä ;) ) ja kosteuspyyhkeet on kans hyvät paskalla käymisen jälkeen :D
Ruoka on pääosin kamalaa ja annokset aivan liian pieniä. Leipä ja sekamehu tulee korvista jo, kun olen kohta viikon täällä lusinut. Täällä saa keittää kahvia itse, mutta leipäbaari puuttuu. Otin siis pikakahvin mukaan turhaan ja hakenut kanttiinista yötä vasten sämpylöitä, koska nälkä on valtava imetyksestä johtuen. Imetykseen tarttee kaloreita enempi kuin raskausaikaan/vrk :O
Vatsantoimintaan saa tarvittaessa lääkettä. Täällä on luumut ja mehukeitot ym vatsaa pehmentävä ruoka vain sektioäideille.
Kaiken lisäks tuntuu, että kaikki tarvikkeet on vähän väliä loppu esim pyyhkeet, m-koon pyjamat, rintapumpun lypsysetit... Kannattaa katsoa, että on olemassa ennen kuin laittaa pyykkiin/pesuun.
Rupesin haaveilemaan potilashotellista :) vois hinnoitella huoneet tason mukaan ;)
Mutta siis selkeesti näkyy lama täälläkin. Hyvä, että keskittävät kuitenkin rahat henkilökunnan ammattitaitoon ja etikoissairaanhoitoon. Ja toivottavasti eivät niistä alakaan leikata.

Täällä toivottavasti huomenna kotiutus ja tänään viimeiset antibiootit. Pikkumies syönyt tissiä 2h välein koko yön. Ehdin jo kehittelee imetysstressin, mutta kätilöt auttoivat ja lisämaidot purettu lähes kokonaan :) Niin kiitollinen tästäkin lapsesta <3

Mandala vai peppermint seuraavaksi.. :) odotellen...
 
Oi kiitos paljon tiedoista kop kop kun musta just tuntuu, että sinne kättärille saattais itsekin eksyä - varmasti on ruuhkaista naikkarilla tällä hetkellä kun miehen työkaverikin just puhui, että hänen miniä ei myöskään sinne päässyt vaan kättärillä synnytti.

Pyysittekö päästä perhehuoneeseen, vai oliko se teille mahdollista tällä kertaa? Oon miettinyt, että kuinka oman onnensa nojaan sitä oikeasti joutuu siellä perhehuoneessa yleisesti, että oisko siltikin parempi olla sitä toivomatta.
Oliko sulla mitään synnytystoivelistaa mukana? tuo imetysapu on kyllä yksi mistä itse kirjoittaisin siihen listaan, mutta hyvä jos siellä tulee apua hyvin!
Täytyypä ottaa vessapaperirulla mukaan sairaalakassiin :D

Mä veikkaan, että Peppermint tai Caro kyllä ehtii mua ennen kun mulla ei ole oireen oiretta mistään tulevasta :D tälleen aamupalaa sängyssä syödessä tuntuu kuin ei raskaana olisikaan, niin helppo olo vielä aamusin. Silti tietty tulee pelko persiiseen jos vähänkään joku pieni uuden tuntuinen tuntemus muka mahasta löytyisi :D

Siida eikös olisikin kiva juttu, jos pysyt mahdollisimman oireettomana tässä raskaudessa :) ja jospa sieltä tosiaan pieni pojan pallero onkin tulossa :love:

Sofi12 oi ihanaa sielläkin jo vauva-arki pyörii, muistan sut kyllä hoitoketjusta :)

38+1
 
Mandala, siis todellakin olen tyytyväinen, jos tää oliski nyt helpompi raskaus! Tyytyväinen ja kiitollinen. Vihaan oksentamista ja se jatkuva huono olo ei myöskään imartele:censored: Kyllä mulla välillä tekee pahaa, mutta mitä vain voi syödä ja maistuu hyvälle. Taivaallista verrattuna edelliseen! Kutinaa on jonkin verran, mutta lähes hävinnyt sekin. Mitä nyt jalat verillä, mutta se on niin pientä ja kun ei haittaa normaalia elämää, niin ihan sama! Jännä nähdä pysyykö tällasena, vai räjähtääkö taas mahdollisesti loppuvaiheessa.

Kop Kop! Ihanaa kun pääsette kohta kotiin!!!! Mahtavaa! :love: Se nälkä kyllä synnytyksen jälkeen oli hirveetä. Kaks viikkoa söin ja söin, ennenku alko tasoittumaan. Tayssista sairuokaa aina ku oli nälkä. Leipää sai hakea ku mieli teki. Liekkö enää näin. On kyllä kurjaa, jos siellä pitää Kop Kop nähdä nälkää!

Sofi! Onnea tytöstä!! Synnytitkö Tayssissa? En oo kuullutkaan, että Citymarketin kautta ne nykysin hoituu.
 
Oi ihana kun noita vauvauutisia on alkanut tulemaan :barefoot::love: En muista oonko onnitellu jo molempia, niin vielä kerran onnea Lullabylle ja kop kopille :love::love::love:

Täälä on oltu hiljaiseloa parisen viikkoa, muuttohommissa :) Tosin meni vähän työnjohtohommiks mun kohdalla kun muuttoa edeltävällä viikolla alkoi esiintyä harjoitussupistuksia kun pakkaili tavaroita :( Muuttopäivänä sitten mies ja äiti vuoron perään komensi mua milloin istumaan ja milloin juomaan tai syömään jotain :D Ja aina jos yritin laatikkoon koskee niin jostai kuulu, että irti! Onneks oli muuttoapulaisia niin selvittiin siitä hommasta sitten kuitenkin kunnialla, ja nyt on sitten parisen viikkoa järjestelty tavaroita paikoilleen, ja mietitty että mitä sitä pitäisi vielä hankkia uutta.
Vauvan huoneessa on tällä hetkellä vaan nojatuoli ja kirjahylly :oops: sänky on olemassa, mutta vielä toistaiseksi mun vanhempien luona, saadaan mun veljen perheeltä vanha sänky (y) Kuinka paljon muuten pitäis hommata vauvanvaatteita pienelle alulle? Mulla ei oo mitään käryä, että kuinkapaljon tommonen vastasyntynyt kuluttaa vaatteita päivässä :cautious::unsure: Kirpparilta ostin muutaman pienemmän potkuhaalarin ja bodyn, mutta tartteeko niitä oikeesti kuinka paljon... Eipä tolle vissiin oo olemassa mitään standardia...:whistle:

Nää harjoitussupistukset on aika inhottavia, vaikkeivät satukaan... Ahdistaa vaan pirusti :( Neuvolasta sanottiin, että niin kauan kun eivät ole kivuliaita ja jatkuvia niin ei ole hätää... Mut ei oo kivaa, kun aina kun nousee soffalta tai tuolilta tai sängystä niin maha vetää samantien kovaksi ja alkaa supistaa... Kai sitä tarvii taas aamulla kysyä, kun menee (uuteen) neuvolaan, että onko tää ihan oikeesti ok...

Tuota käytyä ruokakeskustelua luin ihan kiinnostuneena :geek: Normaalisti en metukkaa syö, mutta nyt raskauden aikana on tullu syötyä silloin tällöin, eikä ollu käyny mielessäkään ettei sais syödä :eek: Nyt sitten hirvee huoli, että johtuuko mun supistelut metukan syönnistä :eek::eek::eek:

Mutta siis pääsääntöisesti täällä menee hyvin ja kovasti odotellaan jo mammalomalle pääsyä :love:

rv 29+6
 
Tuhannesti onnea kopkop pikkuruisen pojan tuoreelle äidille! Kiva, kun jaoit synnytystarinan ja Kättärin kokemukset. Mekin ollaan helsinkiläisiä ja on ihan auki, että mikä olisi synnytyssairaala, jos sinne asti päästään. Esikoisen kohdalla alunperin oli ajatus, että Kättärillä syntyisi, koska asutaan n vartin ajomatkan päässä, mutta koska raskaus meni miten meni, niin syntyi sitten Naistenklinikalla pikkuviikkoisena, jotta saatiin kiidätettyä teholle. Nuo mustekalat on luonnollisesti minun sydäntä lähellä ja kyyneleet silmissä olen kaikki niihin liittyvät jutut lukenut. Me saatiin meidän pikkuiselle silloin sellainen nuppu-peitto, joita vapaaehtoisvoimin ihmiset ympäri Suomea olivat ommelleet ja se on kulkenut mukana ja on tällä hetkellä meidän tytön nukkeleikeissä peittona. Samaten leikeissä on yksi teholta mukaan saatu minivaippa, joka on siis pienempi kuin babybornin nukenvaippa... Kyllä nämä omat kokemukset vaan niin nöyräksi vetää, että pidän suoranaisena ihmeenä, jos tämä raskaus saadaan täysiaikaiseksi ja että lapsi olisi vielä terve. Esikoisella kun keskosuus on jättänyt omat jälkensä ja hän on erityislapsi, arki meillä on vähän erilaista kuin ns normitapaunsissa kuntoutuksineen ynnä muineen. Mutta silti niin nöyrän kiitollinen olen siitä, että hänet elävänä tähän maailmaan saimme. Meidänkin sairaala-aikana menehtyi yksi pikkuinen, mikä otti tosi koville, etenkin kun heillä taustat ja keskosuuden syyt oli tismalleen samat kuin meillä. Elämä on arvaamatonta.

Täällä jännitetään taas iltapäivän lääkäriä ja hematooman tilannetta. Ja kyllähän se vaan jännittää, että onko pieni vielä matkassa mukana. Vuototilanne rauhoittui täysin loppuviikon aikana ja viikonloppuna ei ole enää tullut sitä ruskeaa tuhruakaan, joten siinä mielin toiveikkain mielin, josko se hematooma tajuaisi alkaa vähitellen kutistumaan. Olen vähitellen saanut liikkuakin enemmän eikä vuotoja ole tosiaan näkynyt, mutta katsotaan mitä lääkäri tuumaa. Muuten raskausoireet alkaa selvästi tasoittua, pahoinvointi ei ole enää niin kovaa ja väsymyskin siedettävää. Joten Siida voihan se olla sullakin niin, että kroppa alkaa tottua :) Muuten olo on tällä hetkellä ihan kauhea, koska onnistuin saamaan ilmeisesti esikoiselta flunssan, joka on vetänyt ihan kanveesiin. Inhottavaa aivastella, yskiä ja niistää ja yrittää samalla varoa, ettei kohtuun kohdistuisi ylimääräistä painetta. Nyt on tuntunut pitkästä aikaa taas niitä repäisykipujakin, välillä myös yöllä kääntyessä ja sängystä ylös noustessa.

Mandalalle, Carolle ja peppermintille tsemppiä loppurutistukseen, kohta saadaan taas lisää vauvoja :) Ja kiisuli80lle tsempit harjoitussupistusten kanssa elämiseen, toivottavasti eivät kovin ylly tai muutu kovin kipeiksi.

10+2
 
MANDALA
Viime viikkoina ollu ruuhkaa jorvissa, naikkarilla ja kättärillä. Sulkuja joka paikassa vuorotellen. Jorviin oli tarkostus mennä toistamiseen, mutta sulku oli niin jouduttiin kättärille. Viimeks me saatiin viimeinen perhehuone, nyt ei edes tahdottu, koska olisi ollut pulmaa esikoisen hoidon kanssa ja hänellä olisi kyllä tullut tylsää, jos olisi meidän kanssa
sairaalassa nukkunut ja ollut 24/7. Sehän olisi perhehuoneessa mahdollista. Sen voin sanoa, että oman onnensa nojassa on joka tapauksessa. Kaikki tarvikkeet, ruoat, vaatteet, siteet, vaipat, lakanat jne hoidetaan itse käytävillä olevista kaapeista/kärryistä. Mulla oli nyt rasittava huonekaveri alkuun mutta viimeset 2 yötä oon saanu olla pojan kanssa kahestaan :)

Oli mukana se synnytystoivelista jonka saa printattua husin vauvamatkalla-sivulta. Päivystyksen kätilö sen luki ja sen perusteella ehdotteli juttuja. Synnytyksen kätilö tuskin luki, koska kyseli kaikkea sen oloisena ettei tiennyt mun toiveista tms mitään. Lapsivuodeosaston kätilöostäkään en tiiä lukiko kukaan tai onko kirjattu papereihin, mutta joka vuoron sua hoitava kätilö tulee esittäytymään ja kyselee vointia ja silloin voi ja kannattaa kertoa kaikki ajatukset/toiveet jne. Ja kun kertoo joka tyypille sen hetken jutskat niin varmasti saa tukea ja apua. Ja aina voi kansliasta hakea oman kätilönsä juttelee ja neuvomaan lisää. Tai painaa soittokelloa jos vaikka just on saanu vauvan rinnalle ja tuleekin joku pattitilanne siinä ja tarttee ohjausta esim asennossa.
Tääl on kahen hengen huoneita ja perhehuoneita tarvittaessa jos tilaa. Nyt taitaa olla hiljasta, koska perhehuoneita näyttäis olevan paljon eikä mullekaan tullut vielä huonekaveria. Alan tuntemaan itteni jo vakiokalustoon. Muut ympärillä vaihtuu, minä pysyn. Melkein tekisi mieli ruveta siivoomaan tms täällä kun energiaa on. Oksitosiinihuuru. Unettomuuden väsymyksestä ei ole tietoakaan, vaikka nyt nukun vielä vähempi kuin raskausaikana. Unen laatu on nyt virkistävää vaik nukkuis vaan 45min pätkissä.

Päästään ehkä jo tänään kotiin, koska poitsun verenmyrkytys alkaa olla historiaa ja crp laskenut hyvin. Poitsun tippa irtosi päivällä eikä onneks tarvii laittaa uutta. Jää tosin 1-2 annosta saamatta, mutta ei kuulemma haittaa. Pieni pippurimme on näyttänyt luonteensa ;)
 
Kiisuli, mulla on ollu jostain vk18 lähtien harjotussupistuksia ja todellakin paljon. Aluks olin Itekki niistä huolissaan kun mulla tulee levossakin ja usein tulee monta melkein peräkkäin. Ei ne mitään pahojaan kuitenkaa tehny ennenku sai jo tehäkkin. Enkä jaksanut niistä ihmeemmin välittää myöhemmin kun totuin, ihan normaalisti oon lenkkeilly ja touhunnu. Supistuksen ajaksi pitää vaan vähän hiljentää :D kannattaa pyytää että neuvolassa kattovat kohdunkaulan tilanteen jos kovasti huolettaa :)

Musta on ruvennu tuntuun että tää menee reilusti yli lasketun että saa nähdä kerkeekö joku väliin :D olo on ollu vaan niin karsee että sais tulla jo ulos mut ei hirveesti ole merkkejä että olis tulossa..

39+5
 
  • Tykkää
Reactions: Kiisuli80
Heh, tosiaan jännä nähdä, koska meidän synnytysten aika lopulta on, Caro ja Mandala, kun kenelläkään ei ole yhtään sellainen olo, että lapsi olisi lähiaikoina tulossa. Mä veikkaan Caroa jo ihan senkin takia, että sulla laskettu aika on ekana ja supistuksiakin ollut. Tänään olen miettinyt, että onkohan mulla kivuttomia supistuksia vai ovatko pinkeät tuntemukset vain sitä, että tyypillä on vähän tilaa ja pönkemiset tuntuvat enemmän. Samapa kai tuo, koska eivät harjoitussupistukset taida hommaa edistää. Pientä toivoa elättelen, että vihlomiset alapäässä jollakin tavalla valmistelisivat paikkoja. Olen jo alkanut odottaa, että limatulpan irtoamisesta tulisi jotain merkkejä. Muistuu mieleen kaikki ne kierrot, kun kyttäilin ovulaatiolimoja. Lähdin tänään kaupungille ja pystyin ensimmäistä kertaa pitkään aikaan keskittymään ennen äitiyslomaa kesken jääneeseen kirjoitushommaan. Tuli hetkeksi sellainen olo, että mikäs tässä on odotellessa, että pieni on valmis tulemaan maailmaan. Ai että, jos huomennakin pystyisi viettämään yhtä mukavan päivän.

Libero-kassin saa tosiaan niin, että rekisteröityy netissä. Kotiin tulee noin viikossa kortti, jolla saa hakea kassin K-kaupasta. Mulla on ollut kortti kassissa jo useamman päivän, mutta en ole vieläkään muistanut hakea.

Peppermint 38+5
 
Peppermint, mulle neuvolassa sano että ne vihlonnat valmistelee myös paikkoja :) mullaki sitä ollu pitkään kun vauva työntää päällään välillä tosi kovasti. Mullahan sitä limatulppaa on tullu pari kertaa mut eipä taida senkään tulo mulle mitään merkata :D

Mä kävin kans hakemassa cittarista sen liberokassin. Sen saa viimeisellä kolmanneksella tilata. Ihan hyviä juttuja siinä oli.

Kun on lukenut teidän synnyttäneiden juttuja sairaalassa olosta nii rupee jo jänskättään josko siellä on hirvee ryysis ja kaikki huoneet täynnä. Sit jos sattuu joku ei niin mukava huonekaveri, tai oma vauva vaan huutaa enkä osaa tehdä sille mitään. Perhehuonetta ei voida pyytää kun mies ei pysty koko aikaa siellä olemaan ja toisaalta ihan hyvä kun enhän mä osaa sitä vauvaa aluksi hoitaa.

39+5
 
Hitto on mullakin jäänyt se libero kassi hakematta vaikka lappu on laukussa ollut jo vaikka kuin kauan.

Ja toi perhehuone nyt kyllä mietityttää tosi kovasti. Haluaisin sen koska olisi ihana aloittaa uusi elämä ihmetellen kolmistaan toisiamme 24/7 ja olisi outoa nukkua ilman miestä jossain karussa sairaalahuoneessa monta päivää (erityisesti jos vierailu syystä tai toisesta venähtää), ja jotenkin vaan tuntuu että mies missaisi paljon heti alussa sen takia. Ja sitten ne huonekaverit, jos onkin ihan typeriä ja alkaa ärsyttämään. Mutta sitten kuitenkin koen että varmasti saatan tarvita apua eri asioissa ja jos hoitohenkilökunta on paremmin käytettävissä osastolla.. Toisaalta kai sitä sieltä perhehuoneesta käsinkin saa apua haettua. Ääh en osaa päättää yhtään!! :X3::X3:

Ihana hormonihuuruinen Kop kop :D vähän repesin tuosta siivouskommentista :D

Kiisuli ei kyllä varmasti metukka ole aiheuttanut supistuksia. Eihän se mun mielestä mitenkään perustietoa ole (niinku esim tyhjiöpakatut ruoat) että sitä ei saisi syödä. Mäkin huomasin sen vasta jotain viikkoja sitten. Se vanha THL:n sivu mitä itse tuijotin alussa mikä näitä listasi oli paljon kevyempi ja suppeampi kuin se Eviran lista.
Oikein paljon onnea uudesta kodista ja rv30 pääsystä :love:

Hullabullan hematoomatilanteelle iso peukku. Kerrohan miten meni!

Peppermint ihan sama juttu, että olen miettinyt pääni puhki onko tullut supistuksia vai ei. Ehkä sen sitten oikeasti vaan huomaa :D Tänään heräsin taas siihen toispuoleiseen kovaan mahakipuun ja vänkäsin itseni sängyn reunalle istumaan ja puuskuttamaan. Kyllä se maha tosi kovalta tuntui. Mutta näitä kipukohtauksia tulee aina silloin tällöin vain yhden kerran joten epäilen.

Tulipas nukuttua ihme sikeästi aamulla, en edes herännyt miehen lähtöön niinku yleensä o_O Mies sanoi että oli puoliksi kauhulla tuijottanut mun mahaa ja ihmetellyt miten en herää kun maha oli vatkannut ja hytkynnyt kuulemma niin hurjasti ettei hän sellaista aiemmin ollut nähnytkään :ROFLMAO::LOL:

38+2
 
  • Tykkää
Reactions: Kiisuli80
Heippa pitkästä aikaa!

En oo paljoo taas kirjotellut. Mielenkiinnolla lukenut synnytysjuttuja ja kokemuksia. Pelkotiloihin en osaa ottaa kantaa, yritän itse pitää niin paljon pelot jossain muualla kuin ajatuksissa naiivisti, puoli raskautta kun mennyt muutenkin seuronnoissa ravaten jne ja esikoisen kohdalla kokemukset eivät olleet mitään mahtavimpia..

Mullakin tullut tosi tiheään ja helposti noita harkkasuppareita, vetävät kyllä vatsan niin kramppiin että siinä ei paljoo pysty muuta tekee kuin pysähtyy ja oottaa et menee ohi. Ja yleensä jos tulee yks, esim jos seissyt pitkään, niin sit ne jatkuu kunnes oo tarpeeks kauan makoillut.:/ menkkemaisia jomotuksia ollut myös jonkun verran, siksikin otettava rauhassa. Et aika sellaista löhöämistä tää on koko ajan, paljoakaan ei pysty liikkumaan. Seuronnoissa kohdunkaulan lyheneminen on onneksi pysähtynyt! Niin huippua, eli kipeät supistuksetkin rauhoittuneet. On vaan noi muut kivut ja krampit rajoittamassa..

Meidän sairaalasta saa sen liberolaukun myös, ei tarvii hakea kaupasta.

Perhehuonejuttuja on ollut. Itsellä on kyllä hyvä kokemus ja paljon kaverinkin kanssa jutellut just kun miettinyt toivelistaa, että aion kyllä pyytää joko perhehuonetta tai että sais olla yksin. Täällä ei kyllä ainakaan perhehuoneessa jätetä mitenkään oman onnensa nojaan. Vauvan kans saa apua just niin paljon kuin tahtoo. Mut sit saa myös sen rauhan. En kestäis jakaa huonetta ja sit kun ei tiedä millainen huonekaveri olis, tai tämän lapsi,saisiko omaa rauhaa ollenkaan. En tiedä onko mies sairaalalla sit yötä mut silti pyydetään omaa rauhaa, eli perhehuone.

Tyttö möyrii vatsassa taas ihan hulluna, hauskaa kun maha velloo.<3
Täällä tulikin jo viimeinen kolmannes, hassua miten aika juoksee.
Pitääkin kaivella se listaus jostain.. Itsellä seurantaultra isättävänä, taas 1.6. uusi käynti.

Anteeksi näin omanapainen kirjoittelu, tuntuu et oon jotenkin..öö..miten sen sanois, en niin yhtä sisällä teidän jutuissa..:whistle:

Lottis rv26+4
 
Haikara matkalla (y)

nimim. ... hoito ... monesko tulossa ... LA

Caro87 ... 2.IVF ... ensimmäinen ... 11.5.2016
Peppermint ... 1.IVF/ICSI ... ensimmäinen ... 18.5.2016
Mandala ... 2.IVF 1.PAS ... ensimmäinen ... 22.5.2016
Henrietta- ... 2.ICSI 2.PAS ... ensimmäinen ... 6.6.2016
flow^ ... 2.IVF ... ensimmäinen+toinen ... 14.7.2016
Kiisuli80 ... 1.ICSI/IVF ... ensimmäinen … 20.7.2016
grey83 ... 1.ICSI 3.PAS ... ensimmäinen ... 24.7.2016
Suvipilvi ... 1.IVF ... ensimmäinen ... 9.8.2016
Lottainen ... 2.IVF ... toinen ... 12.8.2016
frankie ...1. IVF ... toinen ... 24.8.2016
JONPA77 ...3.IVF 1.siirto ... ensimmäinen+toinen (2 sijaislasta) ... 29.10.2016
Jasmina20 ... 1.ICSI 1.PAS ... ensimmäinen ... 7.11.2016
Rizu ... 1.IVF 3.PAS ... toinen ... 7.11.2016
kiia-s ... 1.IVF 3.PAS ... ensimmäinen ... 8.11.2016
Elika ... 2. IVF/ICSI ... ensimmäinen ... 14.11.2016
Mari32 ... 5.ICSI 1.PAS ... ensimmäinen ... 20.11.2016
Nenna81 ...2.IVF 3.PAS ... ensimmäinen yhteinen ...27.11.2016
Tupsuli ... 4.IVF ... toinen ... 30.11.2016
Hullabulla ... 2.IVF 2.PAS ... toinen ... 3.12.2016
mar80 ... 1.IVF 1.PAS ... ensimmäinen ... 7.12.2016
Siida ... 1.ICSI 6.PAS ... toinen ... 10.12.2016
cerezah ... 1.IVF ... ensimmäinen ... 1.1.2017


Tapahtumia tulossa :)

Siida - neuvola 11.5.
Jasmina20 - neuvola-lääkäri? 12.5.
Elika - neuvola 13.5.
grey83 - kontrolliuä 16.5.
cerezah - varhaisultra 16.5.
Elika - ultra ä-polilla 16.5.
Lottainen - neuvola 18.5. - rv27+5
JONPA77 - nauvolalääkäri 18.5.
Tupsuli - np-ultra 23.5.
mar80 - np-ultra 25.5.
Lottainen - seurantaultra 1.6. rv29+5
Lottainen - pelkopoli2 1.6. - rv29+5
JONPA77 - rakenneultra 14.6.
Jasmina20 - rakenneultra 21.6.
Nenna81 - lääkärineuvola 22.6 - rv 17+3
kiia-s - rakenneultra 30.6.
Lottainen - synnytystapa-arvio 18.7. rv36+3


Myöhemmin onnistuvat :cry:

Kesäheinä-78 (3.IVF 3.PAS - tm)
Maria_V (luomu - km)
Rusina80 (1.IVF 2.PAS? - kem)
haunoora (3.ICSI 2.PAS - km)
Mintikka (1.IVF 2.PAS - kem)
Hipsunpöpsy (1.IVF - kkm)
Bridge (2.IVF/1.siirto - tm)
annila (5.ICSI - kkm)
Mari32 (5.ICSI - kem)
Vilijonkka_ (1.IVF 4.PAS - tm)
SalamaT (2.IVF - kkm)
Toiveikas81 (1.ICSI - myöh. km)
Lia_ (2.ICSI - keskeytys rv22+1)
Tinnu (3.hoito/4.alkio - kkm)
Mamido (1.IVF 1.PAS - kkm)
SalamaT (2.IVF 1.PAS - km)


Maaliin päässeet :love:

lullaby ... 4.IVF PAS ... toinen ... 40+6 ... 3.5.2016
kop kop ... 1.ICSI/IVF 2.PAS ... toinen ... 38+0 ... 4.5.2016



************
Päivitykset siten, että ota [ quote ] alusta ja lopusta pois. Jokainen voi päivittää itse tai jättää punaisella värillä/muuten selkeästi päivityspyynnön.
 
Viimeksi muokattu:
MANDALA ne perhehuoneet ja normihuoneet on samoja huoneita ja samalla osastolla. Ihan siis pitkällä käytävällä olevia 2 hengen sairaalahuoneita joista käytetään nimitystä perhehuone jos siellä on äiti ja tukihenkilö ja silloin hinta on 2xpvämaksu. Jos huoneessa vain äiti niin hinta on 1xPotilasmaksu ja toiseen sänkyyn saattaa tulla toinen äiti. Samat kätilöt, samat yhteiset tilat, samat muut säännöt. Jos olet ilman miestä niin hän saa olla aamusta iltaan vierailemassa siellä mutta ei saa ruokaa. Jos perhehuoneessa niin hän saa ruoan ja joutuu olee 24/7 läsnä. Jos sairaalaan tulee ruuhkahuippu, heillä on oikeus purkaa perhehuoneet eli heivaa tukhienkilö pois.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä