~*~ alkionsiirroista plussanneet ~*~

Voi peppermint! Onnea pikku tytöstä! Voi ihanaa, kun kaikki hyvin. Tiedän tunteen kun verta menettää. Siitä toipuminen vie kuukausia, mutta se pikku tyyppi antaa voimaa toipumiseen. Hb nousee yllättävän hitaasti ja imetys varmaan vielä hidastaa, näin minusta ainakin tuntui. Toivottavasti sait lisäverta. En olis itse pärjännyt mitenkään ilman. Kaks pussia sain ja olin sen verran tolpillani, että pääsin pyörtymättä vessaan. Vauvaa en uskaltanut seisaaltaan nostaa kun vasta kotona, mutta siitä selviää! Voimia toipumiseen!

Näin kauan pysyin täältä pois:ROFLMAO: mutta tulin kertomaan, että lapsen operaatio meni hyvin. Siis mitään leikkausta ei tarvinut edes tehdä. Kirurgi puhui ihmeparanemisesta, jollaista ei hänen urallaan ole tullut vastaan. Oli mennyt lonkka itsestään paikalleen. Miten lie mahdollista, mutta pari viikkoa oon miehelle sanonut, että ei tuossa jalassa oo enää mitään vikaa. No, eilen sitte nukutettiin ja varjoainekuvattiin ja kaikki oli paikallaan. Kipsi laitettiin viideksi viikoksi ja sitten uusi kuvaus ja mietitään jatkoja. Tyttö on tietysti vihainen ku ampiainen, kun ei pääse samaan tahtiin vipeltään, mutta eiköhän se liikkuminen ala luonnistua ku vähän harjottelee. Turhaan pelkäsin, kaikki on paremmin kuin hyvin nyt ja viisi viikkoa menee vaikka päällään ku kolmeen kk valmistauduttiin.
 
Onnea Peppermint! Ja Siidalle myös lämpöinen halaus, kävipä hyvä tuuri teillä, onneksi leikkausta ei tarvittu! Ihanaa että nyt saitte hyviä uutisia. Miten sinun toipuminen edistyy fyysisesti ja henkisesti? Entä miten puolisolla? Toivon niin kovasti, että syksyllä olisit täällä taas. Ja etköhän olekin! Oisko teillä mahista testata niitä hyytymisjuttuja sitten ennen seuraavaa passia? Kun nyt noita kemiallisia ja keskenmeno yhteensä on niin monta? Kirjoittele täällä vaan, jos haluat, minusta on vaan kiva että täällä on keskustelua ja olethan sinä alkionsiirrosta plussannut, plussapallero vaan taapertaa nyt kipsin kanssa hetken :p

Synnytys on aina jotenkin järisyttävä tapahtuma. Uskomatonta mihin me naiset kyetään. Ihan valtava henkinen ja fyysinen taistelu jonka tuloksena jotain ainutlaatuista. Mutta sitten vielä se toipuminen, repeämät, leikkaushaavat, verenhukka jne. Ja oppikirjasynnytyksiä ei tunnu olevan kellään, kaikilla on jotain poikkeavaa tullut. Onneksi ollaan ammattilaisten käsissä nykyään, itse olisin kuollut vauvan kanssa vielä 40-50-luvulla esikoisen synnytykseen. Meni synnytys miten meni, jos äiti ja vauva on hengissä, synnytys on mennyt hyvin. Näin minä ajattelen, kun en erityisesti traumatisoitunut omasta hätäsektiosta. Miten te muut ajattelette?
 
  • Tykkää
Reactions: Peppermint
Aivan kuten Tupsuli sanoit, oppikirjasynnytyksiä ei tunnu olevan kenelläkään. Tämä saa itseni taas pelkäämään synnytystä tosi paljon, vaikka vielä mennäänkin tosi aikaisilla viikoilla, että ei pitäisi edes sellaisia miettiä! Mutta väistämättäkin on tullut mieleen, että olisiko se suunniteltu sektio sittenkin parempi vaihtoehto :/ Tätytyy varmaan neuvolassa puhua tästä pelosta... Luonnollinen synnytyshän on aina parempi äidille sekä vauvalle JOS kaikki menee hyvin... mutta mitä jos ei menekään? Sitä tekisi kaikkensa että pikkuinen saataisiin turvallisesti ulos ja tuntuu ettei siihen ole mitään varmaa / parasta keinoa.

Rv 9+1
 
Kiitos Tupsuli :love: Kysyit voinnista, fyysisesti olen kai kunnossa, en tiedä kuinka tyhjä nyt olen, mutta kun ei ole kipuja, niin ei kai tuonne mitään kovin isoa ainakaan ole jäänyt. Reilun parin viikon päästä pitäs mennä verikokeeseen ja jatko on sitten sen mukaan. En oo jaksanu tehdä testiä, enkä taida ennen verikoetta tehdäkkään. Henkisesti oon kai ihan oikoo. Olen persoonana sellainen, etten kovin kauan murehdi asioita, joille ei mitään voi ja onhan tässä ollu näitä muita asioita mielessä...hyvä niin. Haikea fiilis välillä ja kirpasee nähdä ihanasti pyöristyviä vatsoja kaupoissa ja tuolla liikenteessä. H&M:ssä kävin tänään ja siinä mammavaateosaston kohdalla piti huokaista ja hetken mietti, että nyt maha jo alkais kivasti näkymään:( Mies on samanlainen kuin minäkin. Itkettiin sillon viikonloppuna, kun km tapahtui. Sitten on ollu pakko sopeutua tilanteeseen. Kova toive on molemmilla, että alkusyksyllä onnistuisi uudelleen.

Minulta on otettu hyytymistekijät, kun oli muutama vuosi sitten laaja verenvuoto vatsaonteloon. Silloin otettiin ne, mutta en tiiä onko se sama paketti, mikä otetaan useamman km jälkeen. Ne oli mulla siis ihan kunnossa.

Nauttikaa odotuksesta täysillä! Kuka poksahtaa seuraavaksi!? Mandala:)
 
Siida, voihan se olla, että niissä ei ole sitten mitään, että teillä on vaan ollut huonoa tuuria. Ja onhan teillä ollut aivan käsittämättömän hyvä kiinnittymisprosentti niissä alkioissa, että ehkä sulla kiinnittyy alkiot hyvin, mutta luonnollisesti kaikki ei jatka sitten kehitystään. Mene ja tiedä. Mutta minä jotenkin uskon ihan 100 % varmasti siihen, että te vielä toisen lapsen saatte. Hyvä kuulla, että olet posiitivinen persoona. Se auttaa kyllä luovimaan elämässä eteenpäin. Minäki olen pääosin positiivinen, mutta lapsettomuushoitojen syvimmissä soissa rämpiessä huomasin myös herkästi katkerien ajatusten valtaavan mielen. Niin käy varmaan aika monelle. Mutta onneksi se raskaus ja vauvan syntyminen korjaa 99 % kaikesta tapahtuneesta.

cezerah käy ihmeessä sype-polilla, jos tuntuu että synnytys sitten jatkossa pelottaa. Minäkin aion tosiaan mennä ja haluan sen suunnitellun sektion. Mutta alatiesynnytys voi mennä tosi hyvinkin, ja jos ei ole mitään estettä, voihan sitä ensimmäisellä kerralla kokeilla. Ja olen huomannut kaveripiiristä, että ihmiset on tyytyväisiä synnytykseen - miten tahansa se on mennytkin - jos kätilö on ollut hyvä. Esim. yksi kaveri synnyttti minun korvaan hyvin säännöllisesti ekan lapsensa, mutta tarvitsi lopussa imukuppia ja epparin ja hän koki sen traumaattiseksi synnytykseksi, koska koki, että ei saanut kätilöltä tarpeeksi tukea ja ohjeita. Toisen lapsen hän synnytti melkein kotieteiseen ja lopulta pari minuuttia sen jälkeen oli saapunut yliopistosairaalan tiloihin - ja oli siihen synnytykseen erittäin tyytyväinen - mikä minusta kuulosti todella riskisynnytykseltä... Nuo epparit, imukupit, käynnistykset ym on kuitenkin aika keveitä toimenpiteitä hätäsektioihin verrattuna ja paljon yleisempiä. Ja varmaan siitä äidin ja kätilön vuorovaikutuksesta riippuu tuntuuko se äidistä hyvin menneeltä kokemukselta vai pettääkö siinä hallinnan tunne täydellisesti. Jännä, että mulla oli ihan siihen asti täydellinen hallinnan tunne, kun viimesen ajatuksen ajattelin ennen nukuttamista. Mut luulen, että se johtui siitä kätilöstä, joka oli tosi mukava, empaattinen ja osasti neuvoa niin, että mulla oli koko ajan sellanen tunne, että se luotti mun taitoihin, mutta oli kuitenkin siinä lähellä koko ajan tukena. Toivottavasti mahdollisimman monella olis samantyyppinen kokemus, meni synnytys sitten miten meni, täysin ilman toimenpiteitä tai sitten niinkuin minulla.
 
Onnea Peppermint pienestä nyytistä!:love: Pikaista toipumista verenhukan jälkeiseen oloon, muistan itsekin että toipuminen kestää aikansa, mutta onneksi sulla apukäsiä.:)

Mulla olikin jo viikolla toi ylimääräinen ultra, kun kipuja alko olee niin jäätävästi. Luojan kiitos vauva voi hyvin eikä tilanne oo "uhkaava". Lisäksi tyttö kulkee kuin kulkeekin normikäyrällään, eikä ole mitenkään isokokoinen, huoh.

Cerezah, mäkin kävin trauman takia jo ekalla pelkopolilla siinä viikoilla 13 muistaakseni, suosittelen lämpimästi. Mulla se oli edellisen synnytyksen läpikäymistä pala palalta hurjasti itkien, mut oli hyvä. Menen nyt keskiviikkona uudelleen ja luultavasti vielä lähellä synnytystä.

Mandalan pienellä niin kotoisat oltavat, että ei pidä kiirettä pois.:barefoot:

Ihanaa että Siidan pienellä lonkan osalta oli noin hyvä onni matkassa, että ei tarvita leikkausta!

Täällä vatsa on jotenkin jättipallo, oon niin lyhyt ja kaikki tulee eteen. Tuntuu että nyt jo kaikki loppuraskauden ongelmat: sängyltä tai muuten matalalta ylösnouseminen, sängyssä kääntyminen, jonkin nostaminen maasta, ylipäätään hengittäminen..:ROFLMAO: Saankin jo kommentteja ihan hirveästi: siis elokuuhun asti ootat??tai: joko kohta jakaudut, huhhuh mikä maha, ootko varma ettei ole kaksosia...jne.:cautious::whistle:

Lottis rv29+2
 
  • Tykkää
Reactions: Peppermint
Haikara matkalla (y)

nimim. ... hoito ... monesko tulossa ... LA

Mandala
... 2.IVF 1.PAS ... ensimmäinen ... 22.5.2016
Henrietta- ... 2.ICSI 2.PAS ... ensimmäinen ... 6.6.2016
flow^ ... 2.IVF ... ensimmäinen+toinen ... 14.7.2016
Kiisuli80 ... 1.ICSI/IVF ... ensimmäinen … 20.7.2016
grey83 ... 1.ICSI 3.PAS ... ensimmäinen ... 24.7.2016
Suvipilvi ... 1.IVF ... ensimmäinen ... 9.8.2016
Lottainen ... 2.IVF ... toinen ... 12.8.2016
frankie ...1. IVF ... toinen ... 24.8.2016
JONPA77 ...3.IVF 1.siirto ... ensimmäinen+toinen (2 sijaislasta) ... 29.10.2016
Jasmina20 ... 1.ICSI 1.PAS ... ensimmäinen ... 7.11.2016
Rizu ... 1.IVF 3.PAS ... toinen ... 7.11.2016
kiia-s ... 1.IVF 3.PAS ... ensimmäinen ... 8.11.2016
Elika ... 2. IVF/ICSI ... ensimmäinen ... 14.11.2016
Mari32 ... 5.ICSI 1.PAS ... ensimmäinen ... 20.11.2016
Tupsuli ... 4.IVF ... toinen ... 30.11.2016
Hullabulla ... 2.IVF 2.PAS ... toinen ... 3.12.2016
mar80 ... 1.IVF 1.PAS ... ensimmäinen ... 7.12.2016
cerezah ... 1.IVF, 1.tuore ... ensimmäinen ... 30.12.2016


Tapahtumia tulossa :)

Lottainen - pelkopoli2 1.6. - rv29+5
Jasmina20 - neuvolalääkäri 7.6.
JONPA77 - rakenneultra 14.6.
mar80 - neuvola 14.6.
Lottainen - neuvola 16.6. rv 31+6
Cerezah - np-ultra 20.6
Jasmina20 - rakenneultra 21.6.
kiia-s - rakenneultra 30.6.
Tupsuli - rakenneultra 14.7.16
Lottainen - synnytystapa-arvio 18.7. rv36+3
mar80 - rakenneultra 21.7.


Myöhemmin onnistuvat :cry:

Kesäheinä-78 (3.IVF 3.PAS - tm)
Maria_V (luomu - km)
Rusina80 (1.IVF 2.PAS? - kem)
haunoora (3.ICSI 2.PAS - km)
Mintikka (1.IVF 2.PAS - kem)
Hipsunpöpsy (1.IVF - kkm)
Bridge (2.IVF/1.siirto - tm)
annila (5.ICSI - kkm)
Mari32 (5.ICSI - kem)
Vilijonkka_ (1.IVF 4.PAS - tm)
SalamaT (2.IVF - kkm)
Toiveikas81 (1.ICSI - myöh. km)
Lia_ (2.ICSI - keskeytys rv22+1)
Tinnu (3.hoito/4.alkio - kkm)
Mamido (1.IVF 1.PAS - kkm)
SalamaT (2.IVF 1.PAS - km)
Siida (1.ICSI 6.PAS -km)
Nenna81 (2.IVF 3.PAS -kkm)


Maaliin päässeet :love:

lullaby ... 4.IVF PAS ... toinen ... 40+6 ... 3.5.2016
kop kop ... 1.ICSI/IVF 2.PAS ... toinen ... 38+0 ... 4.5.2016
Caro87 ... 2.IVF ... ensimmäinen ... 41+4 ... 21.5.2016
Peppermint ... 1.IVF/ICSI ... ensimmäinen ... 41+3 ... 28.5.2016


************
Päivitykset siten, että ota [ quote ] alusta ja lopusta pois. Jokainen voi päivittää itse tai jättää punaisella värillä / muuten selkeästi päivityspyynnön.
 
Eilen Ylen sivuilla julkaistiin artikkeli synnytyspelosta: http://yle.fi/uutiset/odottavaa_pelottaa_moni_asia__raskauspelkojen_kanssa_ei_kannata_jaada_yksin/8892015
En tiedä tuleeko sinänsä uutta asiaa, mutta oli ihan mielenkiintoinen.

Mä jäin miettimään tuota LA:n ylittymistä; meneeköhän nykyään suurin osa aina yli? Ja jos useimmat menee yli, käynnistetäänköhän niistä prosentuaalisesti paljon.
Eskari lähti syntymään sinä päivänä, joka oli mun oman kierron mukainen LA, 38+5. Kaveripiirissä suurimmalla osalla meni yli, en itseasiassa muista yhtään jolla olis menny ali.

Täällä alaselkä väsyy seisoskelusta, kävely tuntuu olevan ok. Aamulla pääsee lujempaa, töiden jälkeen mennään hissukseen.

27+5
 
Ei ole mitään tositoimia näköpiirissäkään täällä :D puuhailtu kaikkea tämä päivä vaan.

Olen koko ajan ihan menossa siihen yliaikaiskontrolliin, vaikea olisi muuta kuvitellakaan tällä hetkellä. Voihan se tietysti yllättää, mutta ei kyllä tunnu siltä :whistle: korkeintaan ärsyttää kun raskaus appsit hokee koko ajan "olet varmaan jo ihan kärsimätön etkä jaksaisi odotella enää" yms. Kun pystyy vähän päivisin puuhastella niin mikäs tässä ollessa. Mutta kohta on ne jatkoaikojenkin jatkoajat kulutettu, että pakko se jännitys on huipentua pian keinolla millä hyvänsä, iiiks :D

Kyllä se olisi ihan yleisesti kiva tietää minkä takia jotkut raskaudet menee yli. Ei kai sitä synnytyksen alkamistakaan olla vielä pystytty tieteellisesti kunnolla selittämään - että miksi se alkaa kuin alkaa - niin tuskin myöskään sitä, että miksi se joillain naisilla ei ala. Vähän käynyt mielessä, että oma kroppa feilaa tässä mutta enpä jaksa murehtia sitäkään :geek:

41+1
 
Kiitos kaikille onnitteluista! Onnea odotuksenne eri vaiheisiin ja erityistsempit Mandalalle ja Henrietalle loppurutistukseen!

Tässä meidän synnytyksestämme. Pahoittelut pituudesta. Minua ahdisti ihan hirveästi ajatus käynnistykseen joutumisesta. Kävin keskiviikkona akupunktiossa (kaksi neulaa nilkkoihin) ja torstaina vyöhyketerapiassa (1,5 h jalkojen ja korvien hoito). Tiedä sitten, oliko näistä apua, mutta perjantaiaamuna klo 5:30 heräsin ensimmäiseen kipeään supistustukseen. Supistukset olivat heti noin ja alle 10 min välein. Kolmelta mies soitti synnärille, kun en enää kestänyt kotona ja lähdettiin sinne. Käyrien jälkeen meni lapsivesi, kohdunkaula oli hävinnyt ja olin 3 cm auki (ti tilanne oli 1 cm ja täysin kiinni). Helpotuksekseni meidät otettiin sisään. Sitten alkoi odottelu. Kokeilin tens-laitetta ja suihkua. Niillä pärjäsin klo 21 asti. Siitä eteenpäin menin ilokaasulla. Kun klo 22:40 supistukset alkoivat olla sietämättömiä alamahalla, päätettiin kätilön kanssa, että katsotaan kohdunsuun tilanne. Oli valtava pettymys kuulla, ettei säännöllisistä kipeistä supistuksista huolimatta ollut tapahtunut mitään edistystä. Lääkärin mielestä synnytystä pitäisi alkaa nopeuttaa (syy vähän epäselvä, ilmeisesti positiivinen streptokokkinäytteeni). Siihen mennessä olin saanut kaksi kertaa antibioottia 4 tunnin välein (vauvalle suoja). Olin todella pettynyt ja surullinen, koska en olisi halunnut, että synnytykseen joudutaan puuttumaan. Vähän ennen puoltayötä mulle laitettiin epiduraali ja oksitosiinitippa aloitettiin. Samalla vauvan sydänääniä alettiin kuunnella pääanturilla. Koko ajan ongelma oli ollut, että hän ei tahtonut pysyä käyrillä, mutta en osannut huolestua asiasta, kun luulin, että ongelma on anturissa, joka ottaa mun sykkeet välillä. Mies ehti nukahtaa säkkituoliin ja minä lepäilin sängyssä kuulostellen kohdun pohjalla paineena tuntuvia supistuksia. Ongelma avautumisen hitaudessa oli kuulemma se, että vauva ei ollut laskeutunut tarpeeksi alas. Lepäily keskeytyi siihen, että tajusin näytöltä vauva sykkeiden romahtavan supistusten aikana. Herätin miehen hädissäni. Pääanturin kanssa kyse ei voinut olla enää kosketushäiriöstä. Soitettiin kätilö huoneeseen, joka selitti, että syy voisi olla, että vauva siirtyy alaspäin. Hän haki kuitenkin tarkemman monitorin huoneeseen. Mun olo alkoi olla tuskainen ja kohdunsuun tilanne päätettiin tarkistaa. 4 cm. Kun kätilö lähti, mut valtasi epätoivo. Voimat alkoivat olla vähissä. Sisätutkimuksen aikana oli alkanut lihastärinä, joka kuulemma johtui maitohapoista. Tärinä ei mennyt ohi vaan tärisin kyljelläänkin kauttaaltaan hillittömästi. Ilokaasun hengittäminen supistusten aikana alkoi olla tärinän takia hankalaa. Mies soitti lopulta kätilön paikalle. Kohdunsuu oli auennut 8 cm:iin 40 minuutissa. Hyvät uutiset eivät paljoa lohduttaneet mua, koska olin niin väsynyt ja olo kamala. Keskusteltiin uudesta annoksesta epiduraalia, mutta se ei auttanut kohdun pohjan hirvittävään paineen tunteeseen, joten en halunnut sitä heti. Kokeilin kontallani oloa, kunnes se kävi aivan sietämättömäksi. Aluksi huusin miestä soittamaan kätilön kivun takia ja seuraavaksi, että ponnistuttaa. Klo 2:15 kohdunsuu oli vihdoin kokonaan auki, mutta en osannut olla iloinen. Väsymyksen ja kipujen takia en alkujaankaan uskonut ponnistamisen onnistuvan, ehkä siinä kaikki meni pieleen. Olin harjoitellut pilatesvideon ohjeiden mukaan ponnistamista ja lukenut, että itse asiassa kohtu voisi tehdä työn niin, että vauva työntyy ulos ilman kamalaa ponnistamista. En tuntenut supistuksia enää samalla tavalla kuin ennen epiduraalia ja oksitosiinia, ehkä en siksi osannut hyödyntää supistuksia kunnolla. 45 min ponnistin puoli-istuen, kontillaan ja kyljellään, kätilö ja mies yrittivät kannustaa ja mä uikutin ponnistusten ja ilokaasun välistä, että tästä ei tuu mitään. Vauvan sykkeissä oli edelleen laskuja ja lopulta lääkäri tuli paikalle. Miehen ilmeestä näin, että hän oli jo nähnyt vauvan päälaen, mutta en saanut siitäkään lisää voimaa, vaikka tajusin, että seuraavaksi otettaisiin käyttöön imukuppi. Kahden supistuksen ja imukuppivedon avulla pää syntyi ja siitä seuraavalla ponnistuksella loput klo 03 aamulla. Vauva parkaisi heti. Napanuora oli kaulan ympärillä kertaalleen (mikä selvisi vasta synnytyskertomukesta). Oma kamala olo unohtui, kun sain vauvan rinnalle enkä juurikaan piitannut siitä, että verta tuntui valuvan aika lailla. Pikkuisen ihmettelyn keskeytti se, että kätilö alkoi odotella istukan syntymistä ja paineli kohtua kipeästi. Olin niin loppu kivusta, että sain lopulta ilokaasun takaisin. Istukan syntymiseen meni 50 min ja tarvittiin lääkkeet ja akupunktioneulat avuksi. Kohdun verenvuoto ei loppunut. Kun vauva haettiin punnitukseen, sain tärinäkohtauksen uudestaan ja aloin olla niin hämärän rajamailla, että ajattelin, etten voi ottaa vauvaa enää vierelleni. Hoitaja auttoikin vauvan miehen paidan alle ja nukuin hetken. Kätilö toi mulle syötävää ja sanoi, että sen jälkeen pääsen suihkuun ja pitää pissata. Pyörryin vessaan. Ensimmäiset kolme päivää osastolla meni aika sumussa, hb oli alle 70, mutta vasta kolmantena päivänä sain kaksi pussia verta. Olen niin kiitollinen, että vauva on koko ajan voinut täydellisesti; oma heikko olo kyllä tästä korjaantuu.

Suosittelen kaikille, joita synnytys mietityttää pyytämään lähetteen sype-käynnille eikä kannata yrittää olla siellä reipas. En oikein tiedä, otettiinko pelkoni erityisesti tai mitenkään huomioon synnytyssalissa, mutta peloista puhuminen oli valmistanut minua tulevaan ja kysymään askarruttavista asioista myös synnytyssalissa.

Peppermint ja tyttö 4 pv
 
Onnea peppermint! Mulla kans alko toi tärinä aika varhasessa vaiheessa ja ei tosiaan loppunu mitenkään. Kivuliaalta kuulosti sinunkin synnytys mutta onneksi kaikki meni hyvin.

Me päästään huomenna kotiin, vauva toipunut onneksi nopeasti viilennyksestä yms. Vähän on veltompi kun normi vauva mutta se johtuu tästä rankasta alusta, eilen kävi fyssari neuvomassa mitä vauvan kanssa tehdä. Eilen oli taas pään ultra ja niitä muutoksia mitä edellisellä kerralla oli ei enää näkynyt. Varmaan kuitenkin tehdään vielä lähiviikkoina mri näkyykö siellä mitä tällä hetkellä. Jospa tässä uskaltaisi kotona siirtyä vähän normaaliin vauva arkeen, varmasti vauvaa tulee kytättyä normaalia enemmän ja tietysti hänen kehitystään seurataan nyt tarkemmin. Imetys ei ainakaan vielä onnistu mutta onneksi pullosta syö aika hyvin.

Caro ja poika 10vrk
 
Onpa sullakin ollut tapahtumarikas synnytys! Mutta vaikuttaisi, että päällisin puolin meni sujuvasti kun ei sektioon tarvinnut turvautua ja vauvakin voi mainiosti, vai mikä oma fiilis on? Toivottavasti hb lähtee pian nousuun ja muutenkin olo paranee pian.

Minkä kokoinen prinsessa sieltä tuli muuten? :)

Eilen illalla mietin jo, että alkaisiko tässä tapahtumaan jotain kun vauva melskasi tosi kovasti ja muljusi rakkoa painaen niin hullusti, että oli aika mahdoton maata kun koko ajan pissatti. Yölläkin kävin parhaimmillaan pari kertaa tunnissa vessassa. Mutta rauhoittuipas hän sitten ja sain nukuttua eikä nyt taas ole mitään erityistä kropassa meneillään.

41+2
 
Oi kiva juttu Caro että pääsette kotiin! Ja tosi hyvä, että hoidot on toiminut eikä pään ultrassa näkynyt mitään :love:
Miten siellä sun sairaalassa siihen imetykseen on suhtauduttu, oletko saanut apua mielestäsi tarpeeksi? Vai onko esim vauvan kuntoa pidetty ensisijaisena asiana?
 
Mandala, on useempikin hoitaja yrittäny käydä ohjaamassa. Se kanssa saattaa tosta alusta johtua ettei välttämättä ollenkaan opi tissille. Mut pitää kotona vielä yrittää ja vaikka pitää rinnalla muutenvaan. Ei oo vielä ollu ihan hirveen nälkäinen nii sekin voi vaikuttaa.
 
Onnea peppermint!! :)
Josko taas tulisi katsomaan mitäs tänne kuuluu, välillä on täytynyt tulla katsomaan vauva uutisia :love:
Täällä alkoi eilen jo rv 17!! Ihan uskomatonta. Uuden viikon kunniaksi huomasin eilen maatessani selällään, että yhtäkkiä on tullut vatsakumpu, vaatteiden läpi ei tietysti huomaa vielä. Ja tänään!!! tunsin ensimmäiset "muljahtelut" vai millä niitä kutsuisi, ei muistuta kyllä minun kohdalla kuplintaa. Miten teillä on ensimmäiset liikkeet tuntuneet ja millä viikolla? :) Minulla luultavasti istukka edessä, sanoi kätilö viisi viikkoa sitten o_O
Minä ja appelsiini rv 17+1
 
  • Tykkää
Reactions: Mandala
Onnea Peppermint! Sinunkin synnytys kuulostaa hurjalta, mutta loppu hyvin kaikki hyvin! Mullakin oli ponnistuksen lopussa tuota hillitöntä jalkojen tärinää, kuvastaa hyvin sitä synnytyksen maratonmaista luonnetta..

Jasmina mä aloin tuntea edellisessä raskaudessa liikkeet kans jotain 16-17 viikolla ja oli kans etuseinäistukka. Mulla se tuntui kuplien poksahtelulta mahassa, vasta sitten myöhemmin muljahtelulta. Mut ehkä se kuplahtelu on raajojen liikettä ja muljahtelu kuperkeikkoja. Mä oon kans kuulostellut jo liikkeitä, kun sanotaan, että jo 14+ vois niitä alkaa tuntea varsinkin jos on takaseinäistukka, kuten tällä kertaa. En ole vielä mitään varmaa tuntenut. Mulla on raskaudestako johtuen suolisto täynnä ilmaa jatkuvasti, joten nämä kuplat on kyllä jotain muuta :LOL:

Huomenna lääkärineuvola.. Ja hirveä kesäflunssa päällä, lämpöä, ihan järkyttävä yskä, nuha ja hankala nukkua yskän vuoksi. Just hellesäille sattui, tiedä vaikka nämä olis ainoat helteet tänä kesänä :rolleyes:

Huomenna 14+0 :eek:
 
Toivotaan ettei olisi ainoat hyvät kelit tänä kesänä, mutta suomen kesän kun tietää niin kaikki on mahdollista :ROFLMAO:

Mulla tuntui pientä elohopeamaista tunnetta joskus rv14-15 aikoihin, mutta sen jälkeen tuntui vasta seuraavaksi muljahtelua rv19+. Mulla istukka edessä siis.

Huomenna soittoa naikkarille sitten koska ei tämä poju halua olla toukokuun lapsi niinku isänsä :LOL: tänäänkin sellainen puuhapäivä että ei kyllä aivot vaan tajua, että tässä vedellään ihan viimeisiä hetkiä näin kahdestaan puuhastellen :alien:

41+2
 
Onnittelut kaikille maaliin päässeille!! Ihanaa että tännekkin mahtuu myös näitä onnenhetkiä! Rankoilta noi synnytykset on kuulostaneet, mutta eikai sen liian helppoa kuulu ollakkaan.
Täällä voidaan hyvin ja hyvin paksusti! Viikkoja tasan 16 mutta maha jo kauhea pallo. Ei epäilystäkään että onko raskaana vai ei kun kesä vaatteita pitää.
Huomenna olisi eka sokerirasitustesti. Täällä tekevät jotain tutkimusta ja haluavat testailla meitä raskaana olevia kahteen kertaan.
 
Elika se rasitus ei toivottavasti ole sullekaan kovin paha. Neste on kuin tosi makeaa vattumehua, onneksi kylmää ainakin siellä labrassa missä itse kävin.
Kannattaa ottaa kirja mukaan niin saat ajan kulumaan. Itelle kirja oli parempi kuin kännykän ruudun tuijottaminen.

Kylläpäs meinas hermot mennä kun sitä kontrolliaikaa soittelin. Neuvolassa sanoi, että soita haluamaasi synnytyssairaalaan. No jonottelin pitkät pätkät puhelimessa monta kertaa vaan että siellä sanotaan kättärin hoitavan kontrollit. No uusi pitkä jonotus nettisivuilta otettuun numeroon, jossa sanotaan ettei siellä niitä hoideta vaan soita päivystykseen. Päivystyksessä sanotaan että ehei, ihan oma numero on kontrolliaikoja varten. No viimeinen numero oli oikea, mutta huomenna pitää soittaa uudestaan, että saan perjantaille ajan. Huoh :X3::rolleyes:

41+3
 
Mandala, mitäs naikkarilta sanottiin? Sun vauveli haluaa olla kesänlapsi.. "Ooo, kesänlapsi mä oooon.." :p

Peppermint, sulla oli kova synnytys, onneksi kuitenkin päättyi hyvin. Nyt voimia toipumiseen ja pienen kanssa arjen aloitteluun.<3

Tsemiä Caro siihen arkeen totutteluun erilaisen alun jälkeen. Varmasti lasta tulee tarkkailtua ihan eri tavalla. Toivon sydämestäni että kaikki menee hyvin. Ja piti sanoa, että kasvaa ne lapset onneksi pullonkin kautta.:love: (Esikoinen rankan alun vuoksi ei oppinut ikinä kunnolla imetykseen vaan kasvoi sitten täysin pulloruokinnalla 2kk eteenpäin)

Onnea Jasmina ensiliikkeiden tuntemisesta!:love: Ihana etappi!
Mä tunsin pienen pienet muljahdukset ekan kerran rv15+ ja siitä eteenpäin satunnaisesti silloin tällöin, ei todellakaan päivittäin. Jostain rv19-20 aloin tunnistaa ne ihan päivittäin ja nyt rv29 ei todellakaan uskoisi että välissä on jokin 4cm paksu istukka :ROFLMAO: Mullakin siis istukka edessä. Lapsi vielä jopa perätilassa ja silti nyrkin iskut näkee ihan päällepäinkin.:barefoot:

Mulla on ilmaantunut taas jotain sellaista lievää pahoinvointia taas, varmaan kun vatsa jo niin iso, kun oon niin lyhyt, että suolisto ja vatsalaukku jo nyt koetuksella.
Turvotus on samoin aikamoista, sormissa ja varpaissa. Noi on ihania noi helteet, mut nyt on turvotuksen tukaluuden vuoksi pitänyt olla enemmän varjossa ja sisällä ilmastoinnin alla kuin auringossa..:cool:

Tänään toinen pelkopoli, eka oli sillon joskus rv13. Iik. Riippuu niiin paljon siitä millanen kätilö on vastassa, et miten käynti menee..

Lottis rv29+5
 
Ensimmäinen neuvolakäynti takana ja se meni oikein hyvin! Vähän jäi kyllä sellainen fiilis, että olen liian pullea ja pitäisi tarkemmin katsoa mitä syö ja liikkua enemmän.. Neuvolantäti ei tainnut ymmärtää ihan, että minkälaista oiretta hyperstimulaatiosta voi olla, itsellä kun ripeästi käveleminen vieläKIN alkaa tuntumaan pakotuksena munasarjoissa ja täytyy mennä pitkälleen makaamaan kävelyn jälkeen :/ Tuli silti jotenkin huono ihminen olo.. Samoin, kun pahoinvoinnin/kuvotuksen kanssa tämä on ollut lähinnä selviytymistaistelua tunnista toiseen, niin pitäisi siinä vielä miettiä että mitä syö. Kyllähän ne syömiset lihottaa, mutta kun on pakko syödä sitä mitä pystyy syömään, tuntuu ettei kauheasti voi valintoja suorittaa :S

Olen myös miettinyt, kun netistä luen että mitä milläkin raskausviikolla tapahtuu, ja jossakin luki että esim. nyt kun minulla on rv 9+5 niin se tarkoittaisi että meneillään on kymmenes raskausviikko. Eli 9 täyttä ja 5 päivää. Eli luenko silloin kehitysvaiheista rv 9 vai 10 kohdalla? Tyhmä kysymys ehkä, mutta on mietityttänyt :D
 
Cerezah mua hämäsi nuo raskausviikot aluksi myös tosi paljon :D kyllä mun mielestä sä voit nyt lukea 10.viikon tekstit.
Ja jätä tuommoiset neuvolatädit omaan arvoonsa. Mun mielestä on mautonta, että joidenkin tädit on painonnousunatseja. Mun täti ei onneksi siihen ole kiinnittänyt koskaan huomiota ja muutenkin on aika rento vaikka onkin tosi hajamielisen oloinen hönö:D

Pahoinvoinnin kanssa niin moni taistelee hurjasti ja silloin tärkeämpää on syödä just sitä mitä saa alas. Keskiraskaudessa toivottavasti sullakin helpottaa se niin voit keskittyä tarkemmin syömisiin. Tosin sitten voi tulla ruokahimot eteen ja mulla ainakin oli yhdess kohtaa irtokarkki/croisant/pehmis-vaihe :whistle::giggle: mutta onneksi sekin meni ohi ja nykyään voisin elää kurkulla ja granny smith omenoilla! Kuitenkin kun katsoo ettei olisi koko ajan holtittomasti mättämässä kaikkea mahdollista naamaan sen jälkeen kun pahoinvointi loppuu niin ihan hyvä mun mielestä.

Lottainen jep tää turvotus on kyllä ah niin ihanaa. Se on mulla ottanut taas oikein uuden vaihteen kun se oli jonkin aikaa aika tasaista turvotusta, nyt hyvä jos sormet taipuu aamuisin :D ainakaan ei taivu ilman kipua.
Sullakin kohta rv30, ihanaa :love:
 
Lapissakin on nyt perjantaista asti ollut vihdoin ihan hellesäät ja kyllä on heti turvotukset täälläkin iskeneet. Eilen iltapäivällä lähin rannalle ja huomasin et sandaalit oli tavallista ahtaammat, jaloista ei kyllä onneksi vielä silmillä nähtävää. Tänään sit lähettiin 10km lenkille miehen kans enkä jotenki osannu yhtään ajatella et raskaus vois jo tässä vaiheessa vielä pahemmin haitata kun ei sitä juuri huomaa kun liikkeitä ei vielä ole tuntunu ja pahoinvointi alkaa olla poissa. No oli kyllä jalat ja selkä ihan kuolleet viimiset kilometrit ja lopussa alko aurinko paistaa ja tuli taas kunnon helle nii sormet turpos hirveesti, oli just tuota koukistamis ongelmaa.
Muutaman kerran tuossa viikonlopun aikana tunsin jotain outoja muljahduksia tai ilmakuplia vatsassa mutta ne meni niin nopeasti ohi et ei niitä ehtiny analysoimaan et oliko ne liikkeeitä vai ei, tuntuu et kuvitteli vaan :D
Maha on kyllä kasvanu kivasti ainaki löysissä paidoissa huomaa et ei ne enää olekkaan niin löysiä mut kun oli noita omia makkaroita ennestään ja nytkin ylhäältä asti turvonnu et ei tästä vielä osaa nauttia kun tollanen löllö eikä sellanen selkee raskausvatsa voin kuvitella et tietämättömät ajattelee vaan lihoneen..

rv17+1 Ihan jäätävää et puoliväli lähestyy huimaa kyytiä :giggle:
 

Yhteistyössä