~*~ alkionsiirroista plussanneet ~*~

Cerezah, ainakin apteekeissa ilmaiseksi jaettavassa vauva-kirjassa (etukannessa lukee äidille, takakannessa isälle) on merkitty aina esim. 17 viikko (raskausviikko 16+0 :sta 16+6 päivään)

Ja älä liian henkeen ja vereen neuvolantätiä kuuntele. On tärkeetä et pahoinvointijaksolla syö mitä pystyy ja juo paljon vettä. Voit sen jälkeen sitten tarvittaessa olla tarkempi syömisten suhteen. Turha ottaa moisesta stressiä!

Pelkopoli tänään oli tosi raskas mutta hyvä.
Kätilö oli ihana ihminen jonka kanssa oli helppoa turista pari tuntia, välillä itkien ja välillä kysymystulvaa purkaen.
Menen vielä joskus lähellä laskettua aikaa kolmannen kerran.:)

Mandala, kerro sit jos/kun saat jonkun oikean tahon synnäriltä kiinni, et kuinka pitkälle ne laittavat kontrollin? Mielenkiintoista.:barefoot:
 
No perhana kävi sitten niin, että kun kävin seiskalta vessassa ja olin käymässä just sänkyyn pötköttämään takasin kun purskahti vettä pöksyihin ja takas vessaan mennessä tuli lisää ja tulee vähän väliä lisää. Joten tässä alkaa hommat etenemään sitten kai. Iiiiiiiik :D
Ennen iltaseiskaa pitää soittaa synnärille uudestaan ja sitten lähteä mestoille.

Noh olinhan mä toivonut, että alkaisi lapsivesien menolla niin olisi selvät sävelet miten edetään, mutta nyt jäi kontrolli näkemättä pöh :D

Mitenköhän päin sitä tässä kotona oikein tulee oltua kun katosi kyllä uni silmästä :LOL:

41+4
 
  • Tykkää
Reactions: JONPA77
Tulipas tässä kysymys mieleen: luin just Ovia raskaus appsia ja siellä tämän päivän artikkelissa sanottiin, että jos alkaa vesien menolla niin suihku tai kylpy ei ole turvallista. Öööö ei kai se Suomen ohjeistuksen mukaan mene noin? Tai siis näin mä ymmärsin tuosta tekstistä, jotenkin vähän epäselvästi muotoiltu toi tekstin loppu.

"Once your water has broken, it won’t be safe to shower or bathe. This is because the amniotic sac is one of the main protections against infection, and since labor can take a while, especially if this is your first child, this time may be your last chance to freshen up for a while."

Kyllä mä ainakin haluan suihkussa pestä tukan ja muutenkin kun on niin lämmin yö ollut etten halua mennä puolhikisenä ähisemään sinne laitokselle. Joo on mullakin ongelmat :D
 
Mandala tsemppiä sinne viime metreille! Minä olin kans suihkussa (jumppapallon päällä) kun vedet meni, alkoi heti niin tiukat supparit, että suihku + pallo oli ihana yhdistelmä kotona. Mut synnärillä ne toteskin ettei vauva ole kiinnittynyt, joten se siitä suihkusta enää sitten, piti mennä monitorien lähelle, onneksi pääsin pallon päälle piuhojen varaan. Kylpyyn en minäkään menis vesien menon jälkeen, mut suihkussahan vesi virtaa ja on Suomessa puhdasta. Jännittäviä aikoja sulla nyt! Tsemppiä! :barefoot:(y)
 
  • Tykkää
Reactions: Mandala
Mahtavaa Mandala!!! Sulla on mahdollisesti pitkä päivä tulossa. Yritä levätä niin paljon kuin mahdollista niin kauan kuin voit ja syö niin kauan kuin ruoka maistuu. Ja isä myös! Synnytykseen kannata varata mehua ja nestemäisiä syötäviä mukaan, jos on jotain mistä tykkää erityisesti. Sairaalastaan toki antavat, mutta ne on sitten mitä on. Tarvitset paljon voimia rutistukseen! Mä en päässyt ammeeseen, koska vedet meni, mutta suihkussa on turvallista olla ja mua kannustettiin sinne. Täällä ollaan hengessä mukana ja toivotaan sulle hyvin etenevää synnytystä. Pian on nyytti sylissäsi <3 Lupaan, että se on paras tunne ikinä. Vinkkinä sanoisin, että kannattaa ehkä pitää lämmintä geelipussia alapäässä avautumisvaiheessa/pyytää kätilöä lämmittämään välilihaa. Mulla tällaista ei tehty ja 2. asteen repeämä on tosi kipeä (saattaa johtua kyllä imukupista). Jos ponnistusvaiheessa iskee epätoivo, kysy saatko kokeilla vauvan päätä. Mä uskon, että sen tunteminen olisi saanut mut jaksamaan, kun en tuntenut etenemistä ollenkaan ja olin siinä uskossa, etten saanut ponnistuksilla mitään aikaan. Mä käytin supistusten aikana "helpottaa"-mantraa. Auttoi, kun ajatteli, että se menee ohi hetken päästä (ja vie hommaa eteenpäin, vaikka mulla ei siis vienyt, mutta noin periaatteessa) ja keskittyi tekemään jotain. Niin ja taisit kysellä meidän neidin mittoja: vähän alle 3700g ja 53 cm eli painoarvio samalta viikolta oli puoli kiloa pielessä, mutta rv 36 painoarvio piti hyvin paikkansa. Lähetän paljon hyviä ajatuksia ja voimia sinne!
 
Viimeksi muokattu:
Huih, Mandala.. se on menoo ny :D sulla alkoi samalla tavoin homma kun mullakin, eikä mee enää kauaa kun pieni mies on sylissäs :barefoot: Täälläkin jännitetään sun puolesta ja päivitellään sivua ahkerasti!! (y)

Suihkussa minäkin kävin vielä synnyttämättömien osastolla vesien jälkeen, ja siihen ihan kehotettiinkin kun voi lievittää kipuja, minkä se alkuvaiheen supistuksissa ihme kyllä tekikin...samoin annettiin lämmin geelipussi mitä kävellessä pidin alamahalla ja sekin auttoi kun supistukset ei ollu vielä kovin rajuja.
Unohtunu kai vielä mainita että itse ponnistuksessa autto kun kätilö tai joku niistä sanoi että nyt on jo pää puoliks ulkona, ja tiesin että se pahin on tavallaan ohi, ei tarvi alapään venyä enempää ja oli voimia jäljellä ja tiesin jaksavani loppuun. Kun on pää saatu ulos niin se kroppa ja muuhan seuraa kuin lähes itsestään perässä. Istukan syntymistä en oo kummallakaan kertaa edes huomannu.

Onnittelut ja toipumisia myös muille viime aikojen maaliviivan ylittäneille! :love:

lullaby ja tummasilmähurmuri, huomenna 1kk
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Mandala
Mandala! Onnea matkaan! Vesien menolla alkoi minunkin synnytys, tosin, luulin ku samalla tuli kipeä monen minuutin supistus, johon heräsin ja kun nousin istumaan sängylle, että pissasin housuun :ROFLMAO: lämpimässä suihkussa vasta supistus helpotti! Voimia päivään! Kohta teillä on lapsi sylissä!
 
  • Tykkää
Reactions: Mandala
Kiitos tsempeistä etukäteen <3 täällä vaan lorisee vedet, mutta mitään muuta ei tapahdukaan. Ihan muutama mieto menkkatuntemus vaan, ei edes kipeät. Joten eiköhän tässä aika pitkään kotona hengailla sarjoja katsellen ja vessassa rampaten sidettä vaihtamassa :D
Toivoisin vaan ettei sitten sairaalassa kauhean pitkään joutuisi maata ennenku käynnistetään jos ei supparit itsekseen ala. Hurjan paljon eroja tässäkin asiassa ja kestossa mitä keskustelupalstoja lukee.

Ukkosta virittelee täällä näköjään, mies sanoi että sieltä on tulossa pieni Thor vasaroineen :LOL:
 
Pyydä Mandala miestä hieromaan isovarpaita ja tukistele sinä itseäsi, nää on mun kuulemia vyöhyketerapiavinkkejä joilla kuulemma voisi auttaa alkanutta synnytystä. Akupainanta voi myös auttaa. Niin ja eilen synnärillä vinkkasi että ei nännien hierominen, vaan rintojen lypsäminen (googlella löytyy se oikea ote) ja sanoi myös että sitä lypsättyä voi ottaa talteen ja mukaan synnärille et jos tarviikin jostain syystä vaik lisämaitoa ni pystyy antaa sitä omaa.

Tsemiä odotteluun!!
 
  • Tykkää
Reactions: Mandala
Varmaan sullakin Mandala huomenna aletaan käynnisteleen jos ei sitä ennen tapahdu.. näin mulla ainakin :) siinähän jos menee tietty tuntimäärä veden menosta syntymään, niin lapsen tulehdusarvoo ja sykettä seurataan jonkin aikaa.
 
Käytiin kättärillä 12 tunnin tarkistuksessa eli 12h vesien menosta. Olin tunnin käyrillä siinä kun odoteltiin streptokokkinäytteen valmistumista. No se oli puhdas ja kohdunsuu oli kai sormella auki niin laittoivat vielä kotiin yöksi. Tietty takaisin sitten jos jotain alkaa tapahtumaan. Muuten huomenna kättärille aamukasiin mennessä.

Näinköhän sitä tulee nukuttua ollenkaan :D varmaan ehkä just liikkeitä tulee enemmän vahdattua vauhkommin ja varsinkin kun holahtaa vähän väliä vettä ihan urakalla ja makuulla ollessa kastelee kyllä pöksytkin helposti :D

Käyrillä nousi se supistuslukema vähäsen yhdessä vaiheessa kun tuntui häpyluun yläpuolella painetta, että on kai mua sitte supistellut aiemmin kotonakin vähäsen. Ennakoivia ne varmasti vaan onkin.
 
Mä oon ehkä tuntenut jo liikkeitä eilen ja tänään. Jännittävää, miten nämä tuntuvat hieman erilaisilta kuin esikoisella. Esikoinen hipaisi kevyesti alussa, nämä on sen tuntusia kuin pikkunen tekis kuperkeikkkaa, tuntuu sellasia pienen raajan/pepun/pään sivelyä vatsaa vasten ja just sellasta kevyttä muljahtelua. Toisaalta tuntuu että kuvittelenkohan vaan...
 
  • Tykkää
Reactions: Lottainen
Oih mitä uutisia, jännittää Mandalan puolesta :love: yritä nukkua ja kerätä voimia. Tsemppiä tulevaan koitokseen <3
Ja peppermint, tuhannesti onnea pienestä nyytistä <3

Täällä masu kasvaa kauheeta vauhtia ja paino nousee. Toisen vauvan liikkeet tunnen paremmin kun toisen, välillä tuntuu niinkun toinen menis kuperkeikkoja.
Meillä oli pari viikkoa sitten neuvolalääkäri ja se oikein ultras, kun ei ollut varma että kuunteleeko saman vauvan sydänääniä vai molempien. Toinen imi peukaloa ja oli itse rauhallisuus ja toinen jumppas minkä kerkee :love: Hemoglobiini oli noussu 118 eli vielä ei tarvi aloittaa rautakuuria mutta leukosyytit oli kuulemma koholla, 12,2, mielestäni ei ole paljoa koholla, mutta lääkäri vaikutti jotenkin huolestuneelta. Mutta mulla oli sitkeä yskä pari viikkoa, että voihan sekin vaikuttaa. Menen sitten ensi vkolla uudestaan verikokeisiin.
Nää helteet on saanut kyllä sormet turpoon, eikä jaksa kauaa olla auringossa kun pitää päästä varjoon.
Tsemppiä kaikille odottajille, voikaamme paksusti :p
Kelaneuvola on 30.6
Rv 18+5
 
  • Tykkää
Reactions: Mandala
Täällä odotellaan, että päästään saliin oksitosiinitippaan. Ei ole tarpeeksi säännöllistynyt ja voimistunut supparit. Kalvot puhkaistiin äsken samalla kun katsoi, että oon kahdelle sormelle auki. Huh miltä sekin roplaus jo tuntui :confused: Ilmeisesti se reikä mistä vuotanut vettä on ollut jossain ylempänä kun oli vielä ehjä kohdunsuulla.
Katsotaan kuinka pitkä päivä tästä on tulossa. Olisihan se kiva jos olisi kaikki ohi ennen yötä kun mies joutuu lähtemään sitte klo 22 yöksi himaan.

Ihmeen vähän vielä jännittänyt kokonaisuudessaan vesien menon jälkeen, mutta katsotaan katsotaan miten tästä eteenpäin :D

41+5
 
Jännät hetket menossa, tsemppiä Mandala!

Itellä ollut erilainen viikko. Kävin sokerirasituksessa rv 27+6, ja 1 h arvo oli 10,1, kun raja on 10,0. Käskivät heti neuvolaan ja mittailen nyt sit kotona sokeriarvoja 6 päivän ajan. Lisäksi mulla on ollut maha kuralla jo pitkän aikaa, varmuudella 8 pv, ja oli siis myös sokerirasituksen aikana. Neuvolan täti (sijainen tällä kertaa) ei osannut sanoa siihen mitään. Et onko hälyyttävää, erikoista, tai vaikuttaako tuohon sokerirasitukseen... Äh.

Muoks. unohtu rv: 28+2
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä