~*~ alkionsiirroista plussanneet ~*~

Kauheasti tullut viestejä ja monessa kohtaa tuli olo, että pitäisi kommentoida mutta nyt en enää muista mitään.

@Domi Kannattaa niitä vakuutusten ehtoja vähän tosiaan katsella, paikkakunta vaikuttaa myös hintaan joillakin yhtiöillä yllättävän paljon. Siis esim. tossa IFin rv 11 alkaen otettavassa vakuutuksessa on äidin vuodelevon/sairaala-ajan omavastuu 30 päivää missä ehtii kyllä tulla maksukatot ja muut vastaan. Se oli ainoa mihin kiinnitin huomiota kun sitä katselin tarkemmin.
Meidän esikoisella on OP:n vakuutus, se maksoi alussa 320 e vuodessa, mutta sitten kun muutettiin eri kaupunkiin niin hinta tippui kertalaakista 110 e. Eli meillä on nyt 210 e vuodessa, laajin, siinä on just ne kaikki kodin muutostyöt, invaliditeetit, kotisiivoojat ja muut mitkä on tavallaan ihan turhia mutta en ole saanut aikaiseksi ottaa pois. Hammasturvaa en uskalla enää tiputtaa kun kaatui hampailleen 1v:nä ja hammaslääkäri sanoi, että muutaman vuoden päästä sitten saadaan varmuus ottiko rautahampaat pahaa hittiä siitä.

@atvk87 Muakin huvitti ehkäisyasia synnytyksen jälkeen, mutta ymmärrän toki että siitä pitää keskustella. Aina on mahdollisuuksia on jos tuubat auki ja omia soluja molemmilla. Itse sanoin vaan, että mieheltä puuttuu siittiöt kokonaan, ehkäisyä ei tarvita ja se oli sillä taputeltu.

Täällä tasaista paniikkia ja hermoilua :ROFLMAO: Mitäs muutakaan mä osaisin. Rv 17+1. Ei mahaa vielä, ei tunnu kohtua vaikka välillä yritän hiukan tunnustella, ei liikkeitä. Lantiokipuja on kovia, lähinnä suoliluun reunoilla ja häpyluussa, voisi toivottavasti viitata kuitenkin kohdun kasvuun. Alaselkääkin välillä vihloo, kai se kohtu sitten kyntää siellä selkärangassa. Mutta hei, maanantaina on neuvola ja ehkä saadaan elonmerkkejä sydänäänten muodossa. Se olisi ihan huippua. Samalla tietty pelottaa mahdolliset huonot uutiset.

Mulla on nyt edessä istukka, tai siltä se näytti nt-ultrassa. Eli sikäli liikkeitä ei varmaan ole odotettavissa vielä toviin. En mä sitten sitä kotidoppleriakaan ole uskaltanut hankkia, se olisi mulle henkisesti kuitenkin enemmän ankkuri kuin pelastusrengas.

Kaksi päivää ehdin syödä tehostettua radi-ruokavaliota kunnes perheeseen hiipi niin kovin monessa kodissa vieraillut noro. Otin pahimman osuman meidän perheessä, se oli sen siliän tien -3kg ja viisi päivää olemattomalla ravinnolla. Nyt taas back in business, mutta edelleen heikottaa. Flunssa tuli "jälkitautina" kaveriksi, mutta ei onneksi pahana.

Kesäkuussa on uusi pään magneettikuva ja sen tulokset määrittelevät hyvin pitkälle jatkot! Jos on kasvanut/muuttunut/vaatii toimenpiteitä niin sitten mietitään miten pitkälle jatketaan raskautta tai otetaanko sitten mahdollista biopsiaa jo raskauden aikana. Jos on melkoisen ennallaan niin sitten uskaltaa odottaa syyskuun alkuun ja sitten heti kun baby on ulkona niin varjoainekuvat ja jatkot sen mukaan. Tässä ollaan taas siinä tilanteessa, että eihän tässä mitään muuta voi kun vastaanottaa sen mikä tulee. Yritän olla rauhallisin mielin ja keskittyä kaikkeen muuhun elämään :):):)
 
@atvk87 Toivottavasti nyt on yöt sujunu paremmin, kurjaa ku ei saa nukuttua nyt ku vielä se ois helppoa :unsure: Mullaki ollu jotain tommosta heikotusta jos seisonu kauan ilman taukoja, mutta ei ihan noin pahana. Lepoa vaan, kroppa kuitenki kovilla kasvattaessa pientä aarretta :love: ihana toi uni <3 Mä näin yhtenä yönä sellasta unta että mahan iho oli tosi ohut ja melkeen läpinäkyvä niin vauva ja liikkeet näky tosi selvästi läpi :X3:

Voi @Mandala taas menny nurin :eek: Onneks selvisit naarmuilla ja rikkinäisillä housuilla, kumpa ne nilkat nyt kestäis ettei enää menis nurin :cautious:

@love- ottaa sielä töisä sitte loman jälkeen ihan rauhassa :rolleyes:

@gemmy ai kauhee toi noro :confused: ja flunssaki vielä siihen lisäks. Paranemisia! Toivottavasti mangneettikuvisa ei muutoksia ja ei tarvis raskausaikana mitää toimenpiteitä miettiä :unsure: Tsemppiä maanantaille, varmasti jännittää kun ei oikeen mitään oireita ole.

Tääläki aikoo unet loppua ku kummankaan lonkan päällä ei oo hyvä maata 10min pidempään, yks yö meni nii että nukuin tyynyt lonkkien alla. Nyt on pari yötä menny sillaa puolittain selin/kylkimakuulla, selkä vaan meinaa sit kipeytyä siinä. No eiköhän se tästä, loppukiri :rolleyes:

Ja kukas se totes että pesänrakennusvietti on ihana :ROFLMAO: mulla vaan lähinnä iskeny ahistus ku aika loppuu kesken ja en kerkee tai pysty laittaan kaikkea siihen kuntoon ku haluaisin :X3: ihan niinku vauvan kans ei pystyis tekee enää mitää :whistle:

34+0 :eek:
 
@gemmy niin outoa ettei sulla "vieläkään" mahaa.. tää oma kellukka vaan alkaa olla tosiaan niin huomattava jos olis myötäisissä vaatteissa niin ei varmaan jäis keltään huomaamatta, mutta esin töissä mulla on aina (siis jo usein muulloinkin) joku löysä hurtula trikoopaidan päällä.. Niin ei oo viellä kehannut ainakaan kukaan kysyä.. Voi mennä vielä perus pönäköitymisenä siis kai. Kipuja taas ei itsellä kyllä edelleenkään ole juurikaan ollut. Norossa tosiaan jo kestämistä ihan "normaalistikkin".. ja sit viellä flunssa päälle, tsemppiä..

Jokunen aika sitten keskustelitte hiusten värjäämisestä.. Itse ei oo tullut värjättyä tässä, mutta ei mitenkään raskauteen liittyen, viimeks siis joskus lokakuussa raidotettu ja ei vaan oo jaksanut. Kun mulla ei muuten noi hormoonit hoidoissa juurikaan vaikuta, paitsi et tukka tippuu tasaisin väliajoin. Ja kolme vuotta sitten leikkasinkin siks ihan lyhyet, nyt kasvatellut, mutta on niin järkky taas kun noin 5cm tosi vahvaa, seuraava 10 cm ihan ok ja sit pari hassua hapsua siitä eteenpäin.. joten olin taas jo leikakkaamassa ihan lyhyttä siks annoin raitojen kasvaa et ei jää täpliä ja voi sit täräyttää koko vaalennuksen.. mutta en nyt ehkä vielää leikkaakkaan jos tää raskausaikana ei vaikka tulis uutta karvakatoa niin olkoon nyt kun just saa jo "pikku-myy nutskille".. Sithän se taas varmasti tippuu kun synnytys (jos nyt sinne asti pääsee) ohi, ni pitää sit leikata. Eli nyt sit kyllä aijon ton "tyven" raidotuttaa.. Mutta siis olen itse kampaaja joten värejen kanssahan läträän lähes joka päivä.. ei toki periaatteessa ihokontaktia, koska hanskat, mutta kyllähän sitä aina välillä on käsivarsissa ja "höyryjä hengittää" :( Mutta ei kukaan maksa sitä et plussasta pois töistä jäis, niin ei kai se nyt voi sit tappavan vaarallista olla.. Ja kuulosti kyllä oudolta kun joku sanoi et kaikki kampaajat ei suostu värjäämään jos raskaana.. Kyllä se minusta on jokaisen oma päätös. Muutoma asiakas on minulta joskus asiaa kysynyt ja olen sanonutkin että se on ihan oma päätös ja vähän niinkun suositellut (koska jos asiaa kysyy/miettii, niin on vähän epävarma haluaako) et voihan laittaa raitana, niin ei tule ihokontaktia kun korkeintaan ihan pikkasen pesun yhteydessä.. Tosiaan itse koittanut olla panikoimatta asian suhteen koska pakkohan on töitä tehdä ja varmasti tuhannet kampaajat vuodessa lapsia saa ja jos olisi oikeasti todistettu että lapselle vaaraa niin asiaan olisi varmaan joku ratkaisu..

14+1
 
@Domi uskon kyllä ett ne käsineet suojaa tarpeeksi. Eikä sulla varmaan niin paljo niistä ohi roisku että verenkiertoon mitenkään menis, joten huoli pois.

Tosta uniasennosta. Mulla on jotenkin kauhea päähänpinttymä selällään makaamisesta, ett jopa huomaan ärsyyntyväni välillä kun ei voi maata selällään. Oli joku aivan kummallinen tauti mulla ja miehellä la (mulla kai alkoi pe jo, oli ihan painajaismainen huonouninen yö mahavaivoineen silloin) missä vaan veto aivan totaalisen pois ja öklötti ja heikotti. Mulla ois muuten mennyt raskauden piikkiin, mutta kun miehellä samat oireet niin joku ihme pöpö se oli. Niin siinä kun maattiin iso osa päivästä niin tuntui niin rajoittuneelta vaan vaihtaa kylkeä, ja kipeytyihän siinä paikat tietty.

@gemmy enpäs tullut ajatelleeksi, että kaupunki voi vaikuttaa vakuutuksen summaan. Ja se summa mitä mä sanoin niin sisältää vielä kotivakuutuksen, tajusin vasta. 240eur oli nyt eka erä, jossa oli kotivakuutuksen lisäksi 2 lapsivakuutusta perus hoitoturvalla vaan. Tämä siis Helsingissä.
Voi hitto toi noro, se on niin vihonviimeinen :sick: pikaista paranemista ja toipumista sinne!

@love- ihanaa lomaa sinne :love: itsellä on jo sellanen 'tulispa äitiysloma' fiilis. Ekassa raskaudessa ei tuntunut olevan mikään kiire jäädä kotiin, mutta nyt kyllä jäisin vaikka heti.

@atvk87 hyvä jos kutina laantunut. En tiedä onko sun asuinseudulla lämpimämmät kelit ollut nyt kuten täällä, mutta jospa sekin voisi vaikuttaa? Mulla ei ainakaan suihkun jälkeen enää kutia jalat ja maha samalla tavalla nyt kun kelit lämmennyt.

Jes huomenna vihdoin jo kerran siirtynyt osteopaatti, en oikein tiedä mitä odottaa kun ekaa kertaa moisella, mutta odotanpa silti innoissani :D

32+0 huh kun tuntuu paljolta jo viikot :eek:
 
Mites @gemmy neuvolassa? :)

@Mandala on kyllä niin paljon kuuloset viikot, apua! :D
Onneks ei tullu mitään noroa kuitenkaan!
Monelta sulla osteopatia? Tuu sit kertoo millasta oli, yritin ite kattoa täältä, mut en löytänyt sopivaa tai ollenkaan. Äitiysfyssari/-osteopaatin löysin, joka on äitiyslomalla tällä hetkellä :D No, löysin sitten sen firman kautta äitiysjoogaa-pilatesta-rentoutumista, joka ei oo googlehauissa löytynyt ollenkaan! Meen sinne tänään. :)
En oo huomannut kutinaan vaikutusta keleillä, oon alkanu miettimään ruokaa tai vaan vaatemateriaaleja, mut ei tunnu löytyvän selitystä mistään. Se tulee ja menee!

Onko teillä @-dino- huomenna ultra?

Hyvää lomaviikkoa @love- ja pian alkaakin pidempi loma. :barefoot:

@Domi en mäkään usko, että värihöyryjen yms hengittelyllä olis vaikutusta sikiöön. Ja ethän sä itteäs värjäile. :D

Nyt oon taas nukkunu paremmin öisin ja voi nukkua molemmilla kyljillä. Ainoa, mikä on, että jalat pitää olla tarpeeks koukussa tai päällimäisen jalan lonkka alkaa särkemään.
Selällään ei taas pysty olemaan yhtään, tulee tosi huono olo heti. Myöskään sellanen puolimakaava ei enää käy, pitää maata kunnolla tai istua suorassa. :D

Vauvan liikkeet on voimistunu hirveesti muutamana viime päivänä! :love: Näkee tosi usein ulospäin venkoilua. On kyl kivaa, tyyppi vaan vaikuttaa tosi iltavirkulta, saattaa möngertää vaikka 20-23 putkeen.
Onneks se supistelu kaikesta meni ohi, nii voi taas elää vähän helpommin. Ostin kuitenkin tukivyön facekirppikseltä, koska kauan seistessä alkaa maha tuntuu tosi raskaalta ja tekee mieli mennä lepäämään.

Kävin eilen pikkuvaatteita läpi! Yhtäkkiä mulla on 50-56 kokosista vaatteista n. 30 kpl pitkähihasia bodeja, 1 lyhythihanen ja sit parit kokopotkarit, muutamat puolipotkarit, trikoita, useemmat paksummat housut ja yks neuletakki. Jumpsuitteja on kolme kans ja yöpukuja useampi. En yhtään hahmota, et pitäiskö vielä jotain hankkia. :confused: Lisää lyhythihasia bodeja? Mulla ei oo ees yhtään paitaa. :LOL: En tiedä mitä tarvitaan.

Yritin eilen käydä Hennesiltä hakemassa itelleni liivejä, kun ei mahu enää ku yhdet, tai no mahtuu muutamat muutkin, mutta kutittavaa materiaalia.
No, hetken siellä pengottuani niitä täyteen ahdettuja rekkejä kyykyssä, kysyin sit myyjältä et etinkö turhaan vai onko ylipäätään 70 ympärysmittaa tarjolla. Myyjä kans penko hetken ja sano, ettei tähän myymälään tilata ku yks, kaks sitä kokoa ku "eihän kellään raskaana olevalla oo alle 75" :rolleyes: Olin siinä sit varmaan aika tyrmistyneen näköinen kun hän kehotti tilaamaan netistä. No kiitti tästä. :ROFLMAO:
Eli yksien liivien taktiikalla toistaiseksi mennään. Onneks on kuivauskone! Oon siis ostanu valmiiks muutamat imetysliivit, mutta niissä on niitä remmejä ja muuten ei puuvillasia, nii en nyt kutinalta pysty käyttämään. Tarttis pehmeetä ja mahd vähä mitään pitsejä ja remmejä ja saumoja.

32+4
 
  • Tykkää
Reactions: Mandala
Osteopatia oli tosi jees! tasapainotti lantiota kun toinen puoli korkeammalla. Ja työsti nilkkoja ja jalkoja kun varmasti niiden nyrjähtelyjen lopputuloksena pohkeita myöten jalat jännittyneen tuntuiset kun klenkkaan kipujen takia epänormaalisti kävellessä niin vaikuttaa pitkälle pätkälle. Häntäluutakin työsti kun valitin että töissä istuessa kipeytyy helposti, jännä nähdä onko apua! Ja tietty lantiota työsti ihan synnytystä silmällä pitäen.
Meen todellakin ainakin pari kolme kertaa vielä ennen synnytystä koska haluan uskoa sillä olevan vaikutusta!

@atvk87 ja siis mahtavaa että löysit tuollaisen joogapilatestunnin, kuulostaa ihanalta! :love:

Teillähän on ihan hyvä määrä vaatteita :ROFLMAO: kannattaa varautua että jos tulee oikein lämpimät ilmat niin iso osa jää käyttämättä :LOL: Meillä vähiten käytetty koko oli just 56 vaikka poika syntyi 54cm pitkänä, koska ei vaan viitsinyt pukea kotona mitään vaipan lisäksi kun sylikkäin oltiin kuitenkin niin paljon ja molemmille tuli vaan hiki. Niin siis se hikoilu synnytyksen jälkeen on jotain aivan sairasta :eek:o_O en ole kova hikoilemaan ollut koskaan, mutta silloin sai vaihtaa vaatetta ihan jatkuvasti vaikkei mitenkään rehkinyt. Niin ja yölläkään perhepedissä nukkuessa ei tullut käytettyä pojalla vaipan lisäksi muuta, mulla oli ohut naruolkaiminen mekko. Jossain vaiheessa sitten alettiin käyttämään sellasta lyhytlahkeista ja -hihaista edestä napitettua pyjamaa mitä esim H&M myy. tosi käteviä.
Paitoja ei tarvi kun vauvaa pitää sylissä niin paljon, että ne paidan helmat on vaan korvissa kuitenkin. Sama tyttövauvojen ja hameiden kanssa, turha yhdistelmä. Eli bodyt ja housut on hyvä yhdistelmä. Myös nopein saada riisuttua. Potkupukuja tuli ite käytettyä vähän vähemmän sitten kun jotkut oli vaan niin hitaat tai ärsyttävät riisua vaippaa jatkuvati vaihdellessa.
Myssy ja tumput ulkoilua varten kannattaa hankkia vaikka onkin kesävauva, jotkut ohutkankaiset, varmuuden vuoksi varsinkin jos kantoliinassa/repussa paljon kuljetat. Ne äitiyspakkauksen omat on kai sun boksissakin talvikäyttöön ja kesävauvalle ihan liian paksut. Muutenkin semmoset ohutkankaiset tumput voisi olla hyvät sisäkäyttöönkin jos vauva raapii itseään kovasti ennenku kynsiä voi alkaa leikkaamaan 2vkon jälkeen. Voi tehdä pahan näköistäkin jälkeä esim naaman ihoon. Niin ja sukkia on hyvä olla myös jonkin verran. Ehkä ei kannata älyttömästi pienimpiä kokoja ostaa etukäteen, meillä ainakaan ei sopinut kun jalka olikin sitten isompi jo syntyessään. Sellaiset resorivartiset sukat hyvät kun pysyy paremmin jatkuvasti sätkivässä jalassa.
Mutta sullakin on niin paljon jo erilaista aatetta, että voisitte mun mielestä ihan hyvin niillä odottaa vauvaa ja ostaa mitä tuntuu tarvitsevan muutaman ekan päivän perusteella.
En tiedä miten paljon sulla on harsoja, mutta niitä kannattaa varata reilusti. Meillä oli varmaan joku 20 harsoa ainakin, eipähän tarvinnut ihan koko ajan pestä kun ei sattunut älyttömästi puklaava vauva mutta ne sopii niin moneen eri käyttöön niin siitä universaalisesti hyviä.
 
Tänään oli neuvola ja kuuluihan siellä syke, 140 :love::love::love::love::love::love:Huh mikä helpotus. Oon kyllä tosi maassa kun mun th vaihtuu. Tämä nykyinen oli niin huippu, että paremmaksi on vaikea pistää. Esikoisen odotusaikana mulla oli kyllä 6 eri terveydenhoitajaa, että sikäli kokemusta on, mutta nyt olin ajatellut, että olisi kestävämpi suhde. No voihan se seuraavakin ihan hyvä olla.
Mun rakenneultra on 23.4 eli nyt voi sanoa, että se on jo tässä kuussa. Kolmen viikon päästä. Voi miten jännää. Mulla on ihan hirveän voimakas tyttötunne, mutta kaikki vastaanotetaan. Kunhan ei vaan mitään kamalia rakennepoikkeamia löytyisi.

@Domi Joo ei mulla oikein ole sitä mahaa yhtään, ihan menee omat vaatteet eikä kukaan huomaa. Kyllä se terveydenhoitaja mun kohdun löysi kun paineli, vaikka itse mesosin ettei sitä oikein tunne :ROFLMAO::ROFLMAO:Mulla on vissiin taaksepäin se kohtu ja se siellä tosiaan selkäpuolella varmaan kasvaa ja levenee lantiossa, kaipa se sit viimeistään rv 28-30 pullahtaa uloskin.

@atvk87 Toi vaateasia on niin vaikea kun vauvat on niin erilaisia. Mulla on kokemusta marraskuisesta, jolla ei kertaakaan käytetty lyhythihaista bodya, no koska oli talvi ja viileä asunto. Kesävauvoilla ehkä eri, paitsi jos kesällä on kovin kylmä tai asuu esim. tuulisella rannikolla. Sitten jotkut vauvat puklaa viisi vaatekertaa päivässä tai sitten sama vaate menee 2-3 päivää ei-puklailevalla vauvalla. Musta vaatemäärän vaikuttaa myös se onko oma pesukone vs. taloyhtiön pesukone tai kuinka usein haluaa pestä vaatteita. Mutta tähänkin jälleen vaikuttaa se kuinka paljon vauva sotkee vaatteittaan (n) Meillä ei vauva voinut olla vaippasilleen juuri ikinä, no koska oli talvi ja toisekseen, koska meidän vauva sai hepulin iholla olosta. Oikeastaan sanoisin, että vasta sitten kun tietää hiukan minkälainen kaveri sieltä tulee niin osaa hahmottaa myös vaatteiden tarpeen ja määrän. Ja sit toisaalta joillekin sopii esimerkiksi terälliset yöpuvut ja housut, mutta meidän esikoisen kanoottijalkahan ei niihin oikein sopinut kun jäi varpaat lysyyn. Jotkut sitten taas vannoo niiden nimeen.
Itsehän en esikoisen odotusaikana ostanut 50 cm koko juurikaan ja sitten kun kirppuliina syntyi niin pyysin kavereita ja katsomaan tulleita sukulaisia tuomaan jonkun 50 cm kokoisen vaatteen.


Tämä flunssa ajaa mut hulluuteen. Tai siis mähän kestän tosi huonosti nenän tukkoisuutta (oon ihan vauva tämän asian kanssa), tässä ehkä historiallisia syitä kun mulla menee aina korvat lukkoon flunssassa ja olen aika paljon sairastanut korvatulehduksia aikuisena kun oon jotenkin pienikäytäväinen nenän ja korvien alueella. Lisäksi olen kerran sairastanut sen viruksen mikä tuhoaa kaikki hajureseptorit ja mulle ne silloin luojan kiitos vielä palautuivat. Mutta kun nenä menee tukkoon eikä sen takia haista niin iskee paniikki hajuaistin menetyksestä (ja siinähän meni tosiaan makuaisti samalla eli ruoka ei maistunut miltään, suolaa ei sokerista erottanut). Eli yleensä kun saan flunssan niin käytän aika heti duactia/aerinazea ehkäisemään korvatulehdusta/liikatukkoisuutta, mutta nyt se on poissuljettu vaihtoehto. Samoin paikalllisia nenäsuihkeita kuten otrivinia ei suositella jos ne hajureseptorit on kerran tuhoutuneet joten jäljelle helpotukseen on jäänyt merisuolasuihke. Ei se juuri mitään auta :poop::poop: Eikä tässä muuten mutta kun en saa oikein nukuttua. Onhan tämä nyt herkumpaa kun se viime viikon noro, mutta voi että kun jaksaa ärsyttää tällainen tukkoisuus. Olen vielä lukenut, että tänä vuonna on jotain usean viikon kestävää nuhaa liikkeellä. Ei tänne sitä kiitos :censored::censored: :cautious:

No niin, sain valittaa teille flunssavalitukseni :D Kiitos ja anteeksi.
 
  • Tykkää
Reactions: Mandala
Joo, siis en oo ostanu uutena ku pari vaatetta ja neki on vähä isompia kokoja, noi kaikki on saatuja tai vaatepaketeissa ostettuja.
On tumppuja ja sukkia ja pipoja (niitä on muuten kans joku 15), mut noista perusvaatteista on hankala hahmottaa. Ja kun mittasuhteet voi olla mitä vaan ja sääkin kesäkuussa voi olla lähes talvinen.
Kauheen ressin sai tästäkin. :D
Harsoja ei oo ku ne äp:n muutama, pitääkin ottaa asiaks! Hyvä huomautus.
Kiitos teille vinkeistä! :love:

Ihanaa @Mandala että osteopatia tuntui hyvältä! :)

@gemmy hyvä että helpotti oloa sykkeiden kuuleminen (y) Ootko nenäkannua kokeillu? Mun mielestä se auttaa paremmin kuin merivesisuihke, mulla oli sillon rv 15 sellanen niagaranenäflunssa.
 
@atvk87 Torstaina ultra (y) Kuulostaa toi vaatemäärä siltä että kyllä te alkuun pääsette, ostaa sit lisää niitä mitä tarvii. Meillä yhteensä pitkä-ja lyhythihaisia bodeja 50/56 kokoisina 21kpl, housuja varmaan suunnilleen sama, haalareita noin 10kpl, mekkoja 3kpl, neuletakkeja 4kpl. Ohkasia tumppuja kahet, sukkia noin 10paria. Pipoja/lakkeja kesäajalle ehkä 4 :ROFLMAO: Paitoja on isompina kokoina ehkä muutama, oon aatellu että pienen kans varmaan aika epäkäytännölliset. Harsoja on 18kpl. Pussilakanoita oon koittanu olla ostamatta ku vaan muutamat, alulakanoita on joku 4kpl, kosteussuojia 2kpl, pyyhkeitä vaan yks. Nyt kun on kaappeja siivonnu niin koittanu olla ostamatta kaikkia ennakkoon kamalan montaa, saahan noita sitte mitä tuntuu että tarvii lisää. Kuivausrumpuki löytyy nii saa pestyä ja kuivattua äkkiäki jos tarvii.

Kiva että nyt on taas yöt menny paremmin (y) Huvittava toi liiviepisodi, kiva olla jotain poikkeavaa kokoa :whistle:

@Domi Varmasti mietityttää kaikki käryt mitä töissä joudut haisteleen mutta jos hiusväreistä olis kamalasti haittaa niin eiköhän se olis huomattu kun aika moni kampaaja kuitenkin ihan terveitä lapsia saa (n) ja ethän tosiaan itseäsi värjäile ja hanskat suojaa.

@Mandala Huh, onneks oli ohimenevää tautia :sick: Kivan kuulonen osteopaatin käynti, kyllä siitä varmasti on apua (y) Täälläpäin ei noita kauheesti ole kun jäsenkorjaus on suuremmassa suosiossa :LOL: vai liekkö niillä nyt nii kauheesti eroa? (n):ROFLMAO:

@gemmy Ihana ku kuulu sykkeet :love: Harmi että hyvä terkka vaihtuu, toivottavasti uusiki on mukava :) Kurjaa toi flunssa, saa sitä valittaa ku muutenki tässä tuntuu että happi loppuu nii saatikka jos ois vielä nenä tukossa :( Kumpa nyt ei kestäis pitkään ja löytäisit jonku avun millä nenä aukeais hetkeks.

Tääläki möngeretään kauheesti mahassa, on niin lähellä mutta kuitenki niin kaukana. Nyt sentään voi jo sanoo että tässä kuussa syntyy :barefoot:

34+2
 
Mahtavaa @gemmy että sydänäänet kuului ja helpotti oloa! Oiskohan tosiaan tyttö tulossa, mulla ainakin ollut tästä tyttösestä matalammat sykkeet kuin esikoispojasta :) Pojasta ne vaihteli neuvolassa 150-175 välillä, mutta tästä ollut nyt 140-150 joka kerta.

Toi flunssailu kuulostaa kyllä inhalta. Mäkin suosittelen nenäkannua, tai siis en ole itse koskaan sitä varsinaista kannua käyttänyt mihin itse sekoittelet sen suolaliuoksen (tai kai sitä saa valmiinakin??), mutta Physiomer:lla on lasten lisäksi myös aikuisille sellanen suihkupullo mitä käytetään nenäkannumaisesti. Mulla on pojalta saatu joku miniflunssa missä nenä vuotaa niin siihen olen käyttänyt tuota Physiomer:ia kun ei niin kovin vuoda että jaksaisi nenäsuihketta käyttää. Kyllä se ainakin hetkeksi auttaa eli parempi kun ei mitään. Käy ihmeessä apteekissa kyselemässä!

@atvk87 sulla oikeasti tosi reippaasti niitä kaikkea on paitsi harsoja, joten mä kyllä odottelisin sitten ja katsoisin vauvan synytmän jälkeen mitä tarvitsee. Kyllähän tälläsen kevätkesävauvan kanssa voi piankin lähteä ulos ja kauppaan jos oma kunto antaa myöten. Me lähdettiin ainakin heti seuraavana päivänä jo lähikauppaan kävelylenkille kun oltiin tultu synnäriltä. Ja bodyja käytiin hakemassa lisää kai seuraavana. Ei kuitenkaan oikeasti mitään pöpöjä juurikaan liikkeellä sitten ja vauva on turvakaukalossa/vaunukopassa suojassa kuitenkin eikä ketkään tuntemattomat pääse köhimään tai lääppimään vauvaa kuitenkaan.

Mikähän kevätjumppailu täällä on vauvoilla meneillään, mullakin mahassa aivan älyttömät bileet eilen illalla :ROFLMAO: Oli vaikea keskittyä katsomaan netflixiä kun painoi rakkoon ja maha vatkasi kuin huonosti kiinni oleva pesukone. Piti mennä sitten sänkyyn ihan kyljelleen, että vähän rauhoittuisi, mutta silti jatkui vielä hetken :LOL:

32+2
 
Pesukonevauva! :D Joo, todellinen vauvojen kevätjumppa! Olin eilen siellä odottajien jutussa ja siellä "tehtiin tilaa vauvalle", niin tää meni ja käänty lopputunnista jotenki poikittain. :eek: :D Vähä liikaa tilaa vissiin sain aikaseks. No nyt on silleen vinossa yön jäljiltä taas.
Oli kyllä kiva tunti ja harmittaa, etten löytänyt aiemmin tota paikkaa! Ei tuu missään googlehauissa vastaan ollenkaan ja annoin siitä palautetta eilen.

Yö olikin sit kamala, en taaskaan nukkunu kutinalta. Herätin miehen pari kertaa raapimaan, kun lapojen alue kutitti eniten. Alan olla varma, et vauvan asento vaikuttaa kutinaan. Vaikken keksi sille mitään tieteellistä selitystä. :LOL:
Pitäis perjantaiksi ajaa säärikarvat ja pelkään sitä sängestä aiheutuvaa kutinaa, niin en uskalla. :ROFLMAO:

Teillä on järkevän kuulosesti kaikkea @-dino- :) Ja ajatella, että tässä kuussa jo! Iik :barefoot:


@Mandala Joo mä en kyllä aio viedä aarretta mihinkään ihmisten ilmoille johonki aikaan. :LOL: Linnottaudutaan kotiin ja lähetän sit miehen/anopin ostelee jos/kun tarttee jotain.
Jos on lämmin, niin ehkä just vaunulenkille vois uskaltaa, mut kauppaan on turhan pitkä matka. Vitsi miten jännää ajatella, et kohta meitä on kolme. :whistle:
Kiitos tosiaan vinkeistä, eipä sitä suunnitella voi kauheesti, kun toukokuussakin voi olla mitä vaan +10- +25. Ja tosiaan kun ei oo ite kauheesti saanu vaikuttaa siihen, että mitä vaatetta saa, niin on selkeesti kerääntynyt epäsuhtaisasti.
Noita yöpukuja voi varmaan käyttää päivävaatteinakin, kuka sitä määrää. :LOL:

Mut rintapumppu pitäis vielä hommata ja itkuhälytin.
Tiedättekö tollasta kätkythälytintä? Hysteerisen äitylin tuote vai oikeesti fiksu?

32+5
 
Mä en ollut hommannut rintapumppua etukäteen kun koko ajan ajattelin, että entä jos tulee ongelmia eikä imetys onnistu. Tiesin haluavani sähkökäyttöisen ehdottomasti niin en halunnut etukäteen investoida siihen jos vaikka olisi jäänyt turhaksi. Sitten lähdettiinkin kiireellä ostoksille kun maito nousi ja vauva sai ekaa kertaa mahan kunnolla täyteen ja vaan nukkui ja nukkui ja nukkui ja mun rinnta vaan PAISUI kivikoviksi ja pelkäsin rintatulehdusta. Ja kun rinta oli niin kivikovan täynnä niin vauva ei saanut imuotetta edes kunnolla ja nälkäisenä hermostui sekunnissa tietty, joten pumppasin vain vähän pahinta kovuutta pois, että sai otteen.

@atvk87 toi vauvakupla kotonakin kuulostaa tosi ihanalta :love: mä olin jotenkin myös vähän ajatellut ekalla kertaa, että sitten vaan voi rötvää ekat päivät himassa vauvapäissäni ja elää kuplassa, mutta en tiedä johtuiko niistä hormoneista vai mistä mutta mä olinkin heti silleen, että joo joo nyt ulos ja sinne ja tänne vauvan kaa heti touhuumaan :ROFLMAO: oltiin ekaa kertaa jossain ravintolassa (terassilla ulkona ihanassa säässä) muistakseni ku poika oli ehkä viikon vanha tms. Oli vaan niin pirteä olo koko ajan itellä kun raskausvaivat ja hidastukset oli poissa. Epparihaava tosin rajoitti ettei pitkiä matkoja tullut käveltyä heti alussa, mutta autolla mentiin paljon.

Kätkythälytin ei ole mulle mitenkään tuttu. Perhepedissä kun nukuttiin niin uskoin minun hengityksen kyllä stimuloivan vauvankin hengitystä tarpeeksi. Ja ne päiväunetkin vauva nukkui jotenkin aina lähellä jossakin, ja sitä tuli ihmetyksissään tuijoteltua vähän väliä :ROFLMAO::D Itkuhälytin on kyllä kätevä ja varmasti monilla muillakin pitkään käyttöön tuleva vekotin.
 
  • Tykkää
Reactions: atvk87
@gemmy ihanaa että sydänäänet löyty ja kaikki hyvin.. oliko teillä siis nyt tuo toinen neuvola/laajatarkastus? Vai joku ylimääräinen, kun mulla on se siis jo ylihuomenna niin onko noin isoa hajontaa millon sen on.. Tosin luulin et se olis tullut ens viikolle kun "rv15-16" lukee lapussa ja jotenkin miusta se harkkari (josta nyt en sit tykkää kyllä yhtään) sen tällä viikolle laittoi.. ite katoin ens viikkoa kalenterista eka ja sit se oli et eikun 1. päivä alkava... hmm..
Ei mullakaan maha tai kohtu oikeestaan selälleen ollessa näy, piti ihan testata.. ehkä tunnen kohdun, joku kaareva kohouma tossa vähän häpyluun yläpuolella..
Tänään jotenkin ollut sellanen ei kyllä tunnu yhtään että olisin raskaana olo.. eka asiakas vasta iltapäivällä ja olen vaan pyörinyt tässä kotona saamatta mitään aikaan.. plaah.. Pitäisi täyttää sitä to neuvolaa varten nuo hemmetin (anteeksi kielenkäyttö) voimavaramittari kaavakkeet, anteeks vaan mut ihan naurettavat on minun mielestä ja pitääkin olla varovainen mitä laittaa kun niin nyppää yhä se tupakointi tulkinta!!! :mad: En suostu antaa noita ennen kun saan uuden äitiyskortin jossa on asiat oikein ja omakannasta poistettu se teksti että "lopettanut tupakoinnin alkuraskaudesta"...
Mulla on myös paino ahdistus!!! Siis en todellakaan olisi uskonu.. ja kun järjellä itselleni sanon et aivan sama, oot viimein raskaana ja millään muulla ei ole väliä kun sillä että vauvalla kaikki hyvin.. Siis tosiaan oon ihan tappi ja aina pitänyt liikkua ihan hulluna ja syödä ei juuri mitään (siis herkkuja ainakaan) että paino pysyy "kurissa" Heti jos vähän herkuttelee enemmän tm. niin pam, jo levis perse ja reidet! Nyt tietysti olen syönyt enemmän, mutta en kyllä mielestäni mitenkään epäterveellisesti, kerran viikkoon jotain ns. mättöä, pitsaa tai muuta (niin kun yleensäkkin).. muuten koti ruokaa ja paljon välipaloiksi hedelmiä ym. ettei tulis heikotus. Silti paino on jo noussut varmaan 3kg!!!! Ja heti alussa tuntui että reidet ja persus otti läskiä, tosin silloin käytin lugeja sen varmaan 5vk josta syytän niitä osittain, oon ennenkin huomannut et niiden kaa paisuu (vaikka söis normisti, sano kuka mitä vaan ettei muka lihottas) Nyt en ehkä muuten oo leviämistä huomannut kun mahan paisumisen. Mutta siis pari viikkoa oli tossa et tuli noin puoli kiloa ja siitä jo miehelle sanoin et ei paranis ihan tätä tahtia nousta, koska, viellähän ei varsinaisesti pitäs edes painon nousta.. no nyt sit pomppas kilon viikossa.. kiva.. tällä menolla siis (ja kun varmaan viellä kiihtyy) tulen tosiaan pyörimään syksyllä.. (n) Lisäksi eilen tuli hm:n paketti kun tilasin sit muutomat mamma housut ja alesta kesäks pari mamma t-paitaa. Niin kun vedin ne jalkaan, niin totesin et ei, en oo viellä henkisesti valmis niihin.. tosi outoa, aina haaveillut vauvakummusta, mutta kun se on "liian aikaisin" tossa.. ehkä kk päästä sit.. :LOL: Joo, idioottimaista! :rolleyes:

Onko täällä hoitoalan ihmisiä jotka osais sanoa, tai muillakin mitä mielipiteitä. Mulla on muutoma luomi joiden "näyttämistä" olen pitkään miettinyt, nyt loppuvuodesta viimein sain aikaseksi käydä työhöntulotarkastuksessa (toisen työn puolelta siis on ylellisesti työterveyshuolto, vuos aijemmin kyllä jo alotin mut kesti vähän tuo meno) ja siinä sit näytin lääkärille et mitä mieltä on kannattasko niitä poistaa. Hän ei kylläkään varsinaisesti kysymykseen vastannut (oli siis peruslääkäri ei iho) mutta otti mitat ja kirjotti lähetteen että voin varata ajan poistoon... Eli voinko mennä raskausaikana.. netistä ja kun soitin niin hoitajalta sain ympäripyören vastauksen että, ei periaatteessa siitä puudutteesta ole mitään todettua hoittaa.. mutta tais mainita kuitenkin että se läpäsee istukan!!! On samaa kuulemma kun jos esin hammaslääkäri puuduttaa.. Muutenhan nyt tietysti antaisin koko asian toistaiseksi olla, koska eivät mitenkään häiritse tai silleen näytä ärtyneiltä tai mitään. Mutta luulen et jos en nyt käy niin sit se taas jää vuosikausiksi.. koska pitkillä vapailla (esim. äitiysloma niin työterkkahan ei oo käytössä) ja pitäs sit mennä ihan asiakseen johonkin.. Yksi luomista on ylämahalla.. muut kaulassa ja lavassa..

Ihana kun juttelette noista pikku vaatteista :love: itse kun ei viellä yhtään uskalla.. mullahan on sellanen laatikko.. ostelin siis joskus "varastoon" kun aleissa ihanuuksia sattui, mutta sattuneista syistä lopetin jo montavuotta sitten.. ja sisko oli kans heti kun kerroin että no joko otat tuolta mukaan.. Millon ootte "uskaltanut".. oiskohan sit rakenne ulrtan jälkeen.. Tosin saatetaan me autoa mennä koeajaa :D halvimmasta jos alottaa!!! Kun meillä on siis tällä hetkellä 2hlö paku..

Tulipahan taas tarinaa..

14+3
 
  • Tykkää
Reactions: atvk87
@-dino- lle tulin vinkkaamaan, että ottakaa sairaalaan mukaan paitoja/mekkoja (en nyt muista oliko teille tyttö vai poika tulossa, sorry!) ja pari kietaisubodya (mieluiten lyhythihaisia jos on tippaa yms käsissä), eli vaatteita joiden kanssa lääkärien ja hoitajien on helppo pulata kun pitää päästä käsiksi massuun. Ja vaatikaa saada pukea vauvaa, meille sanottiin vaan aina että vaippa riittää ja hölmöinä uskottiin ja tytöllä oli ekaa kertaa edes sortsit jalassa vasta joskus kolmen viikon ikäisenä. Harmittaa näin jälkeenpäin, olisi tehnyt jotenkin paljon ”omantuntuisemmaksi” vielä vauvan jos olis pukenut omia vaatteita sille. Musta tuntui pitkään että ei se ole meidän vauva ollenkaan vaan sairaalan. Ei varsinaisesti auttanut muutenkin jo ihan tarpeeksi traumaattisella alkutaipaleella.

Ja kaikille yleisesti vinkkinä että älkää ostako hirveästi hattuja etukäteen! Meillä on monet lakit jääneet käyttämättä liian pieninä, kun tytöllä on ihan jäätävän iso pää vaikka on muuten pienikokoinen :X3:
 
@Domi Neuvola-ajankohdat ovat hyvin kuntakohtaisia ja vaikea verrata senkin takia. Ne myös vaihtelevat sen mukaan onko ensisynnyttäjä (joissakin kunnissa) Tämä minun käyntini oli rv 17-18 toinen neuvolakäynti. Ensimmäinen neuvolakäynti oli rv 7. Ja seuraavaksi meillä on rv 22 se laajakäynti missä on voimavaralomakkeet ja Kela-asiat samalla. Helsingissä kun asuin niin toinen neuvolakäynti oli aiemmin ja sitten ennen rv22 neuvolaa oli lääkärikäynti jossain rv 17-18.
Kirjauksen poistamista Omakannasta pitää anoa sairaanhoitopiireiltä, lomakkeita saa sieltä (mutta en nyt tarkemmin muista mistä, potilasasiamieheltäköhän se oli?). Muistaakseni perusteluiden pitää olla aika hyvät ja keskimäärin 6-12 kk kestää virheellisen kirjauksen poistuminen/kumoaminen.
Muistan kun täytin niitä voimavaralomakkeita hermona esikoisen raskausaikana, mutta ei niitä sitten koskaan katsottu. Th vain kysyi tuliko niistä meille jotain kysymyksiä mieleen.

@Mandala Meillä oli myös esikoisen sykkeet aina 140-145 ja hän on tyttö. Saa nähdä onko tämäkin tyttö. Vaikka ei kai niistä sykkeistä voi päätellä muuta kuin vauvan aktiivisuutta. Meillä ei esikoinen paljon potkiskellut mahassa, laiskottelija vissiin niin eikai siinä sykekään kovin korkealle koskaan kerennyt.
Mulla on myös samanlainen rintapumppukokemus. Maito nousi kotona kohisten tissiin ja niistä tuli kivikovat eikä vauva saanut otetta ollenkaan. Ja mies lähti yöllä etsimään kaupasta rintapumppua :ROFLMAO::ROFLMAO: Olin kanssa ajatellut, etten hanki etukäteen jos ei tule tarvetta, mutta olen vähän muuttanut tuon kokemuksen jälkeen mieltäni. Käsin en siinä vaiheessa vielä osannut pumpata.

@atvk87 Kätkythälytintä ei meille suositeltu ainakaan neuvolassa esikoisen aikana kun siitä kysyin, en kyllä muista oliko siihen joku perustelu. Semmoista harkitsin, koska olin hermoheikko, mutta kuulin, että antavat paljon vääriä hälytyksiä. Ja meillä ei vauva nukkunut pinnasängyssä niin olisi kyllä jäänyt turhaksi senkin puolesta. Monet silti tykkäävät niistä :):)

Oon vaan miettinyt, että kuinka paljon mua helpotti ne sykkeet maanantaina. On ollut jotenkin melko kevytolo. Th kirjasi, että mulle voi antaa tarvittaessa ylimääräisiä käyntejä/mahdollisuuden tulla kuuntelemaan sydänääniä jos siltä tuntuu. Kerroin, että mua rauhoittaa jo mahdollisuus tosi paljon. Helsingissä kun on joka arkipäivä jossain neuvolassa avoneuvola niin sekin helpotti mua tosi paljon. Koko raskausaikana kävin sitten yhden kerran kuuntelemassa sykkeitä sellaisessa, että tuskin musta riesaa tälläkään kertaa tulee. :whistle: Ainakaan toivottavasti.

Mulla alkoi illalla särkeä toinen pohje ja heti taas kauhea veritulppapaniikki. Mulla on kyllä tapana istua nimenomaan tämän kipeytyneen jalan päällä aika usein huomaamatta töissä ja kotonakin. Ei se sitten kuitenkaan yhtään levossa kipuillut tai esim. yöllä. Eli tuskin veritulppaa, mutta pakko oli silti pikkuisen hermoilla :confused:
 
@Mandala Tuo pesukone vertaus on kyllä todella osuva.. :ROFLMAO::ROFLMAO:

@atvk87 Mä hommasin käsikäyttösen pumpun, sähkökäyttöstä saa käyttää sairaalassa. Katotaan tuleeko sitä maitoo ees :confused: Kätkyhälyttimeen en oo tutustunu, eiköhän täsä tarpeeks hysteerinen oo muutenki (n) ja itkuhälyttimen ostan sitte ku tohin päästää vauvan silmistäni. Mä kans vähän luulen että jos ja kun vihdoin päästään kodin rauhaan niin täältä ei mihinkään lähdetä heti :love:

@Domi Noi raskausviikot on välillä niin hämmentäviä ku sullahan on nyt rv 15 menossa (y) Meillä ois kans ollu toka neuvola samoihin aikoihin, mutta siirsin sitä sit lapsivesipunktion takia. Joo noi voimavarakaavakkeet.. :rolleyes: Toivottavasti painon nouseminen tasaantuu, eihän naisesta oo ikään kiva lihoa vaikka hyvä syy onki :oops: Mä ostin ekat mammafarkut joskus rv 18-19, outoahan se alkuun oli mutta töissä ihan korvaamattomat! (nyt ne on taas jääny kaappiin ku se masutuubi on vaan niin kuuma) Hankinnoista: Meki alotettiin kalleimmasta, autoon istuin tilattiin jo jouluna :D rakenneultra oli 2.1, sillon ostin ekat vaatteet. Ihana ku pääset nyt niitä jemmattuja aarteita hipelöimään :barefoot:

Vaikka hoitoalalla olenkin niin ei nää raskausjutut oo kyllä omaa erikoisalaa joten ihan maallikon mielipide tohon luomiasiaan. Tai ainaki joku ympäripyöree sellanen :rolleyes: Mutta näin aattelisin että kun se kuitenkin on paikallispuudute niin se määrä mitä siitä verenkiertoon, saati istukkaan imeytyy niin on vähäinen, ja mikäli siitä ois merkittävää haittaa niin eihän niitä tehtäis. Tähän ei varmaan oo mitään selvää vastausta vaan joutuu miettimään kumpi on pienempi paha (n)

Hö, ylen aamutv:ssä puhuttiin jotain näistä ylijääneistä alkioista ja niiden käytöstä tutkimuskäytössä mutta havahduin kuuntelemaan liika myöhään nii meni vähän ohi :sleep:

34+4
 
Ai nii ja @marrasmai kiitos vinkistä (y) Varmasti tulee olo että on sairaalan vauva enneku oma kun ei saa päättää mitä millonki tehään eikä osaa oikeen auttaa :cry: Oma turvalonkero on tehtynä ja ehkä jotku tossut virkkaan nii saa jotain omaa enneku pystyy mahan takia pukemaan. :unsure:
 
@Domi mäkin olen ollut vähän ahdistunut painonnoususta tällä kertaa. Varmaan kun oli joku 5kg enemmän painoa tämän raskauden alkaessa kuin ensimmäisen, ja muutenkin enemmän epätyytyviänen kroppaan ennen raskautta. Nyt on tullut ainakin 10kg lisää ja toivon sydämestäni ettei tulisi kauheasti. Viimeksi oli pitkään 13kg tullut kunnes sitten turvotukset nosti 17kiloon yhtäkkiä lopussa. Sitä odotellessa :whistle:

Toivottavasti saat jätettyä painoangstin omaan arvoonsa ja vaan nauttia masun pyöristymisestä.
Kyllä ne kilot kuitenkin karisee sitten synnytyksen jälkeen, varsinkin imetys on useimmilla tehokas apu.
Ja ihanaa tosiaan, että pääset nyt käyttämään niitä aikaisemmin ostamia vaatteita :love:

Me esikoisen raskaudessa ostettiin ekat asiat rakenneultran jälkeen, oli kauhea taikausko sitä ennen ja se sukupuolen varmistuminen teki sitten luontevaksi ostella vaatteita sen jälkeen. Ja meilläkin isokokoinen eka hankita :ROFLMAO: koliikkikeinuksi niitä sanotaan, semmoinen sähkökäyttöisesti heiluva sitteri. Tori.fi:stä hankin edullisesti.

Niin semmoinen on muuten ihan älyttömän hyvä, suosittelen kaikille. Siihen sai vauvan käsistä ja torkkumaan välillä tosi helposti, jos piti saada jotain tehtyä ja oli just semmoinen päivä että olisi halunnut olla joka sekunti sylissä. Joskus pystyin imuroimaankin kämpän kun poika nukahti siihen keinuvaan liikkeeseen.
Kyllä mekin sitten vielä raskaana ollessa vaihdettiin auto farmariversioon kun meidän vaunut oli sitten lopulta aika isot, siitä tuli aikamoiset taikauskofiilikset ja miehellekin harmittelin, että 'entä jos' ja sitte meillä on farmariauto "turhaan", hän tietty piti ihan höpöpuheina moisia :D

@gemmy ihanaa, että on tullut kevyt olo sykkeiden takia :love: nämä avoimet neuvolat tosiaan on tosi kiva juttu joo, itse en ole käyttänyt kertaakaan, mutta turvallinen fiilis, että edes tietää olevan olemassa. Mullakin yks yö tulppasäikäytys kun oli toinen jalka ihan pirun kipeä, mutta meni ohi. Kaikkea sitä saakin säikkyä :confused:

Varasin omalle klinikalle ja omalle lääkärille nyt loppuraskauden ultran ensi viikon perjantaille niin pääsee itsekin vielä pötköä kurkkaamaan ja tarkistamaan, että kaikki olisi hyvin synnytystäkin silmällä pitäen. Ei kyllä yhtään tiedä mitä odottaa ultralta näin myöhäisillä viikoilla, että mitä siellä näkyy :LOL:

32+3
 
  • Tykkää
Reactions: atvk87
@gemmy ihanaa että sydänäänet löyty ja kaikki hyvin.. oliko teillä siis nyt tuo toinen neuvola/laajatarkastus? Vai joku ylimääräinen, kun mulla on se siis jo ylihuomenna niin onko noin isoa hajontaa millon sen on.. Tosin luulin et se olis tullut ens viikolle kun "rv15-16" lukee lapussa ja jotenkin miusta se harkkari (josta nyt en sit tykkää kyllä yhtään) sen tällä viikolle laittoi.. ite katoin ens viikkoa kalenterista eka ja sit se oli et eikun 1. päivä alkava... hmm..
Ei mullakaan maha tai kohtu oikeestaan selälleen ollessa näy, piti ihan testata.. ehkä tunnen kohdun, joku kaareva kohouma tossa vähän häpyluun yläpuolella..
Tänään jotenkin ollut sellanen ei kyllä tunnu yhtään että olisin raskaana olo.. eka asiakas vasta iltapäivällä ja olen vaan pyörinyt tässä kotona saamatta mitään aikaan.. plaah.. Pitäisi täyttää sitä to neuvolaa varten nuo hemmetin (anteeksi kielenkäyttö) voimavaramittari kaavakkeet, anteeks vaan mut ihan naurettavat on minun mielestä ja pitääkin olla varovainen mitä laittaa kun niin nyppää yhä se tupakointi tulkinta!!! :mad: En suostu antaa noita ennen kun saan uuden äitiyskortin jossa on asiat oikein ja omakannasta poistettu se teksti että "lopettanut tupakoinnin alkuraskaudesta"...
Mulla on myös paino ahdistus!!! Siis en todellakaan olisi uskonu.. ja kun järjellä itselleni sanon et aivan sama, oot viimein raskaana ja millään muulla ei ole väliä kun sillä että vauvalla kaikki hyvin.. Siis tosiaan oon ihan tappi ja aina pitänyt liikkua ihan hulluna ja syödä ei juuri mitään (siis herkkuja ainakaan) että paino pysyy "kurissa" Heti jos vähän herkuttelee enemmän tm. niin pam, jo levis perse ja reidet! Nyt tietysti olen syönyt enemmän, mutta en kyllä mielestäni mitenkään epäterveellisesti, kerran viikkoon jotain ns. mättöä, pitsaa tai muuta (niin kun yleensäkkin).. muuten koti ruokaa ja paljon välipaloiksi hedelmiä ym. ettei tulis heikotus. Silti paino on jo noussut varmaan 3kg!!!! Ja heti alussa tuntui että reidet ja persus otti läskiä, tosin silloin käytin lugeja sen varmaan 5vk josta syytän niitä osittain, oon ennenkin huomannut et niiden kaa paisuu (vaikka söis normisti, sano kuka mitä vaan ettei muka lihottas) Nyt en ehkä muuten oo leviämistä huomannut kun mahan paisumisen. Mutta siis pari viikkoa oli tossa et tuli noin puoli kiloa ja siitä jo miehelle sanoin et ei paranis ihan tätä tahtia nousta, koska, viellähän ei varsinaisesti pitäs edes painon nousta.. no nyt sit pomppas kilon viikossa.. kiva.. tällä menolla siis (ja kun varmaan viellä kiihtyy) tulen tosiaan pyörimään syksyllä.. (n) Lisäksi eilen tuli hm:n paketti kun tilasin sit muutomat mamma housut ja alesta kesäks pari mamma t-paitaa. Niin kun vedin ne jalkaan, niin totesin et ei, en oo viellä henkisesti valmis niihin.. tosi outoa, aina haaveillut vauvakummusta, mutta kun se on "liian aikaisin" tossa.. ehkä kk päästä sit.. :LOL: Joo, idioottimaista! :rolleyes:

Onko täällä hoitoalan ihmisiä jotka osais sanoa, tai muillakin mitä mielipiteitä. Mulla on muutoma luomi joiden "näyttämistä" olen pitkään miettinyt, nyt loppuvuodesta viimein sain aikaseksi käydä työhöntulotarkastuksessa (toisen työn puolelta siis on ylellisesti työterveyshuolto, vuos aijemmin kyllä jo alotin mut kesti vähän tuo meno) ja siinä sit näytin lääkärille et mitä mieltä on kannattasko niitä poistaa. Hän ei kylläkään varsinaisesti kysymykseen vastannut (oli siis peruslääkäri ei iho) mutta otti mitat ja kirjotti lähetteen että voin varata ajan poistoon... Eli voinko mennä raskausaikana.. netistä ja kun soitin niin hoitajalta sain ympäripyören vastauksen että, ei periaatteessa siitä puudutteesta ole mitään todettua hoittaa.. mutta tais mainita kuitenkin että se läpäsee istukan!!! On samaa kuulemma kun jos esin hammaslääkäri puuduttaa.. Muutenhan nyt tietysti antaisin koko asian toistaiseksi olla, koska eivät mitenkään häiritse tai silleen näytä ärtyneiltä tai mitään. Mutta luulen et jos en nyt käy niin sit se taas jää vuosikausiksi.. koska pitkillä vapailla (esim. äitiysloma niin työterkkahan ei oo käytössä) ja pitäs sit mennä ihan asiakseen johonkin.. Yksi luomista on ylämahalla.. muut kaulassa ja lavassa..

Ihana kun juttelette noista pikku vaatteista :love: itse kun ei viellä yhtään uskalla.. mullahan on sellanen laatikko.. ostelin siis joskus "varastoon" kun aleissa ihanuuksia sattui, mutta sattuneista syistä lopetin jo montavuotta sitten.. ja sisko oli kans heti kun kerroin että no joko otat tuolta mukaan.. Millon ootte "uskaltanut".. oiskohan sit rakenne ulrtan jälkeen.. Tosin saatetaan me autoa mennä koeajaa :D halvimmasta jos alottaa!!! Kun meillä on siis tällä hetkellä 2hlö paku..

Tulipahan taas tarinaa..

14+3
Minulta leikattiin luomi, kylläkin käsivarresta, eikä tätä raskaus haitannut ainakaan ollenkaan. Näin minulle vakuutettiin:)

Ps. Siirtynyt jo suosiolla mammafarkkuihin;)
 
  • Tykkää
Reactions: Domi
Ultrassa sama tilanne ku viime viikolla. Typy ei vaan aikonu malttaa olla rauhassa nii että ois kaikkia virtauksia saanu mitattua :D kohdunkaulan tilanne katottiin myös eikä ollu kypsymisen merkkejä. Sektiota käytiin läpi ja ihan kuun viimeisille päiville jos päästäis nii hyvä. Kortisonia varmaanki yks annos tulee viikkoa ennen kypsytteleen keuhkoja. Ens viikolla kuitenki taas ultraan, vielä pari reissua ku jaksaa!
 
  • Tykkää
Reactions: Mandala ja atvk87
@-dino- oi miten hyvä että tilanne ei ollut muuttunut huonompaan ja tyttö saa viellä kasvaa yksiössään (y)

Meillä oli siis eilen se neuvola. Ja oli eri "täti". Ei sekään kuka alunperin piti olla vaan kolmas.. ja se joka oli viimeksi, mutta se harkkarihan sen oikeestaan teki, on lopettamassa heillä kokonaa (ei sinällään haittaa, ei ehkä ihan kemiat sen kaa kohdannut) Ja tämä kuka nyt oli tekee vain osa-aikaista, kylläkin kuulemma pyrkii tekemaan aina samat asiakkaat, mutta esim. nyt ei sillä ollut vielä työvuoroja sinne 27.5 johon meillä seuraava käynti tuli, eli voi olla sit taas ihan eri. Aikamoista säätämistä siis täälläkin tuntuu noiden kaa olevan. Itse mieluusti kyllä kävisin hällä kuka oli eilen, oli mukava ja teki mulle uuden äippäkortin :) (omakanta asiaan ei osannut sanoa kun ei ole hänen merkintä) Ei kauheesti tosiaan niitä voimavarakaavakkeita käyty läpi. Ja painokaan ei niiden vaa´an mukaan ollut noussut kun 900g viidessä viikossa! Mutta viimeks se näyttikin paljon enemmän kun mulla kotona ja nyt samaa.. johtunee ehkä siitä et oltiin viimeksi iltapäivällä ja nyt aamulla ja kotona käyn aina ekaks aamulla.. (huomenna olis puntari päivä :unsure:) Joten tuo alle kilo nyt ei ikävä kyllä tainnut olla se totuus :D Sydänääniä kun rupes kuuntelemaan niin varoitteli et vielä tässä vaiheessa saattaa hetken kestää ennen kun löytyy, mutta minusta löyty ihan melkein heti :love::love::love: Voi että.. :love::love:
@hillan_kukka onko teillä ollut neuvolakäyntiä nyt? Miten sun olot onko yhtään helpottanut?
Myös @Ramiina kuulumisia olisi kiva kuulla, kun samassa mennään.. :love:

Nyt kyllä tuntuu että seuraavaan käyntii mikä on sit siis se rakenneultra 16.5 on ihan tuhottoman pitkä aika :eek: onko pakko jaksaa sinne asti :LOL: Näinköhän se iskee sittenkin vielä se dopplerin tilaus himo.. jotenkin olin päässyt siitä yli kun aluks ei tietty viellä kannattanut ja nyt oli kuitenkin vaan 2vko toi ultran ja tän väli..

14+6
 
@Domi Me oltiin neuvolassa toisella käynnillä tiistaina. Kuunneltiin lopuksi sydänäänet, hän tiesi että mulla on doppleri kotona, niin kysyi mistä äänet kuuluu, ja meni suoraan sinne. Mulla on taaksepäin kallistunut kohtu, joten vauva muljahtelee välillä syvälle piiloon ja äänet katoaa, kunnes hän uiskentelee lähemmäs ja kova laukkaus kuuluu taas. Mikä sulla on vauvan syke? Meillä 140-155.
Meidän neuvolanainen on kesän poissa, ja tilalle tulee sijainen. Hän varasi meille seuraavan ajan niin että ehtii itse ottaa meidät vastaan ja käydään läpi Kela -asiat.

Onko sulla neuvolalääkärin aikaa lähiaikoina? Meillä on 17.4.
Meistäkin seuraavaan neuvolakäyntiin on pitkä aika, ja rakenneultraan myös, 21.5. Me mennään tiistaina yksityiselle ultraan (kuudes ultra jo) katsomaan josko sukupuoli näkyisi, ja onhan häntä ihana käydä katsomassa ihan muuten vaan :love:
 
@-dino- oi oisko ihanaa vappuvauva :love::love: hienoa, että siellä ei tilanne ole edennyt huonompaan suuntaan (y)

@Domi voisitkohan sä pyytää, että tuo eilinen terkka jäisi sulle? meillä ainakin äitiysneuvolan terkka on sama sitten kuin lastenneuvolan terkka niin onhan se kiva, jos olisi mukava tyyppi kun joutuu sitten kuitenkin katselemaan aika paljon samaa tyyppiä.
Ihanaa sydänäänet :love: Ei se doppler mikää hurjan iso investointi lopulta ole, mutta voi tehdä niiiiin onnelliseksi ja helpottuneeksi kun kohtu ei vielä kunnolla kasva eikä liikkeitä tunnu. Ekassa raskaudessa mulla ainakin oli päivittäisessä käytössä rakenneultraan asti.

Niin ja kyllä mä varmasti leikkauttaisin ne luomet jos epäilisin etten saisi aikaiseksi myöhemmin. Ei mokomia operaatioita suostuttais tekemään jos koettaisiin, että olisi haitallisia. Kyllä mullakin edellisessä raskaudessa otettiin nilkasta röntgenit kun oli epäilys, että oli sellainen murtuma jalkapöydässä mikä olisi pitänyt leikata. Onneksi ei ollut ja röntgenkin saatiin hoidettua siten, että topattiin niillä lyijytms kankailla tuplasti.

@Ramiina ihanaa kun pääsette taas kurkkimaan maha-asukasta :love: mikäli vauva suostuu näyttämään niin varmasti näkyy sukupuoli jo :D se tekee asioista vielä konkreettisempaa :love:
Onko sun olot vielä yhtä hirveät kuin aiemmin? aloititko sen lääkityksen? Voi kumpa helpottaisi siellä jo!

Mun vloppuna alkanut miniflunssa otti vähän tuulta purjeeseen ja eilen oli jo ihan karmea olo, äänikin oli lähtenyt kun heräsin. Sais kyllä helpottaa kun ei meinaa jaksaa mitään ja noin ihana ilma, että voisi ulkona touhuta pojan kanssa.

32+5
 
@Mandala Voi ei, toivottavasti pian flunssa helppaa!
Olot ei ota helppaakseen, pystyn syömään vain leipää pippurikalkkunalla ja omenoita. Edellispäivänä söin karjalanpiirakkaa ja oksensin kaiken ulos, meinasin tukehtua kun ne oli muuttuneet melkein betoniksi mahassa :sick: Eli ei enää niitä :D Nyt on 2 päivää ollut sentään suht normaali ulostetilanne. Katotaan vaan kun sanoin nyt sen, niin kohta tulee rippe. En syönyt sitä ripulilääkettä, en vaan uskaltanut. Pahoinvointilääkettä senkin edestä, eikä se auta. Käytän myös pahoinvointirannekkeita, mutta mielestäni nekään eivät auta. Äitini on koko ajan lohdutellut että kohta loppuu pahoinvointi, mutta eilen hänkin jo sanoi että ei se taida loppua ennen synnäriä.
Mulla on 1,5 viikon päästä sokerirasitus, en kyllä tiedä miten aion sen litkun saada alas, kun mikään makea ei todellakaan maistu. Eikä voi vettä hörpätä, tai mitään muutakaan suuhun laittaa. Neuvolanainen sanoi että jos siitä ei vaan tule mitään, niin saan kotiin mittarin jolla mittailen. Ja jos nyt ei näy mitään testissä, niin muutaman viikon päästä uudestaan o_O Miksei voi vaan sinne odottaa :X3:
Sulla ja monella muulla on ihanasti jo viikkoja :love: Ei mene kauaa kun saatte ihanat vauvantuoksuiset nyytit syliin ❤
 
@Ramiina se litku tosiaan on aika makeaa, mutta helpottava tekijä on se, että mulle ainakin se on tarjoiltu kylmänä. Mulle yhteensä kahdessa raskaudessa tehty 3 kertaa rasitus ja aina se on kyllä vaikeampaa ja vaikeampaa sen alas saanti. Minuutissa se muistaakseni pitäisi alas saada, meni viimeksi aika lähelle sitä.
Mutta kyllä vettä saa juoda rasituksen aikana niin kuin paastonkin aikana. Noh onneksi sulla on kuitenkin varasuunnitelma tehtynä jos ei vaan onnistu! (y)
Kyllä ne viikot sullakin eteenpäin kuluu, ei siitä huolta ole. Ja kohta säkin täällä varmasti ihmettelet (niinku me kaikki muut), että mites hitossa on jo 30 mittarissa :ROFLMAO::love:
 

Yhteistyössä