~*~ alkionsiirroista plussanneet ~*~

Soitin naikkarin päivystykseen ja ne sieltä kylmästi kuittas että ei oo heidän ongelmansa. Jos pysyn tolpillani eikä oo kovia kipuja ja vuoto vastaa kuukautisvuotoa, niin kotona vaan. Ja koska oli perjantai-iltapäivä niin kaikkialla, myös yksityisillä, menee seuraavat ajat maanantaille:cry: miks aina pitää käydä näin ja sit vielä viikonloppuna kaiken lisäks
 
Soitin naikkarin päivystykseen ja ne sieltä kylmästi kuittas että ei oo heidän ongelmansa. Jos pysyn tolpillani eikä oo kovia kipuja ja vuoto vastaa kuukautisvuotoa, niin kotona vaan. Ja koska oli perjantai-iltapäivä niin kaikkialla, myös yksityisillä, menee seuraavat ajat maanantaille:cry: miks aina pitää käydä näin ja sit vielä viikonloppuna kaiken lisäks
Onko sairaalassa mitaan? Vai vastaako tuo naistenklinikka sairaalaa siis?
Oletko katsonut, onko mikaan yksityinen gynekologipaikka auki?
 
Voi @nyuu muistan kovinkin hyvin ne omat tammikuiset paniikit kun vuotoa vaan tuli. Kirkkaana, nilkoille ja pyttyyn lorisemalla. Se kuristava tunne kun istui siellä pytyllä ja kuunteli lorinaa epätietoisuudessa. Olihan se odottaminen aika hirveää. Vuoto alkoi siis rv 5+3 ja piti jaksaa odotella monen monta pitkää päivää ultraan. Ilman kiduttavia kipuja ei täälläkään julkiselle pääse. Toki en sinne olisi halunnutkaan jonottelemaan.
Helsingissä asuessa AAVAsta tosiaan sai soittamalla aika nopsastikin aikoja vkl, mutta nyt kun on heinäkuun puoliväli niin voi olla tosi paljon vaikeampaa loma-ajan takia :(:(:(:(
 
Voi kiitos kaikille ihanat myötäelämisestä! <3

Tohon naikkariin mulla rupee palamaan käpy ihan oikeesti (en ala nyt avaamaan mut siellä kohdeltiin mun kaveria tosi paskamaisesti, ja sit se kolmas keskenmeno hoidettiin siellä niin huonosti...). Siis mä kysyin onko mun mahdollista nappaista ylimääräinen tero tukilääkkeeksi tai voinko saada luget tms kylkeen. Kätilö kävi sit kysymässä lääkäriltä, joka sanoi et ”ne tukilääkkeet on niitä yksityisten hömpötyksiä et niitä he ei rupea määräilemään”. Silleen et anteeks mitä? Mun naikkarilla tehdyssä ivf:ssä kyllä mulle määrättiin luget, käsittääkseeni kaikki saa tukilääkkeet kaikkialla jos hoitoalkuinen raskaus saadaan alulleo_O ni nyt ne on jotain ”yksityisten hömpötyksiä”:devil:

Eli sinne en nyt pääse, kun en oo mitenkään kuolemassa. Tonne Aavaan just sain ajan sunnuntaille, tuolta päivystyspuolelta. Mut vasta sunnuntaille...
 
@nyuu mun kaikki neljä keskenmenoa on hoidettu Naikkarilla ja aina olen päässyt sisään, vaikkei ole ollut kipuja ja vuotokin oli kolmessa suht vähäinen. Miksihän ne kohtelee ihmisiä eri tavalla :( Ehkä vaikuttaa, että mulla on reesustekijä miinusmerkkinen ja tarvitsen pistoksen keskenmenon jälkeen? Siis veriryhmä o-. Kunpa olisit niitä onnekkaita, joilla vuoto ei tarkoita keskenmenoa, olet joutunut kärsimään ihan liikaa!
 
@nyuu voi hitto miten ikävää että vuotaa, tosiaan toivotaan että harmitonta, mutta tuo on kyllä hirveetä kun itsellä aivan paniikki ja ahdistus ja sit ei pääse mihinkään edes tarkistukseen.. kyllähän se varmaan fakta on ettei paljon ole tehtävissä oli tilanne mikä vaan mutta, jotain inhimillisyyttä pitäis olla! Paljon voimia päivään!

Mulla oli eilen hyvä päivä :) ostin viimein sen saakutin kaukalon ja telakan.. kyllä oon pystynyt sillä asialla itteni lähes stressiraunioksi ajamaan!!! Kun tuohon jonka ostin oli jo ainakin kerran päätynyt ja sitä oli täällä lastentarvikkeessa vielä myymälä kappale poistossa, kun niillä on muutto... viikko sitten siis kun kävin ja just se väri jonka halusin. Mutta sillon muistelin et netissä on vielä halvemmalla, mutta sotkin toiseen kaukaloon.. Sit kun to viimein kerkisin taas käydä, niin olikin sit eri värinen kaukalo ja sitä en tahtonut.. ja lisäks kun sitä pyörittelin aloin miettii et se on liia iso minun käsitellä kun oon niin pieni ja kaukalo varmaan isoin mitä on.. toki oon sitä "renkaille" joka tapauksessa ajatellut (joten ihan kauheestihan ei kannella sit tarviis), joko tohon yhdistelmään adabterilla tai sit että ostas sellaset ikään kun matkaratastyyppiset toiset, samaa merkkiä kun kaukalo, että kävis suoraan (tämän asian pähkäilyn nyt oon jättänyt hetkeks lepäämään, en vielä adapteria ostanut) To kävin myös toisessa liikkeessä ja siellä sit jostain syystä suositteli toista paljon halvempaa kaukaloa (sama merkki) ja ei olevinaan juurikaan eroa turvallisuudessa, no johan se järki sanoo et jostain se hinta ero tulee.. hetken jo mietin sitä mutta kun kotona tutkin niin joo ei se on niin pitkään markkinoilla ollut malli et ei! Ja kun kaikki muut kaukalot vaan näyttää niin matalilta ja hepposilta tohon verraten minkä ostin. Sit jo rupesin haaveilemaan cybexin kaukalosta jonka saa jalustassa käännettyä ovelle päin.. ja maksaa sit vielä tuplana (pelkkä kaukalo sen minkä nyt maksoin jalustan kaa) no siinä olis ollut toki se et sama jalusta kävis seuraavaan istuimeen jos ostas niiden. Mutta niitä ei oo täällä missään et pääsisi hipistelemään. Eilen sit menin taas sinne lastentarvikkeeseen (netistä itseasiassa näin että niillä pitäisi olla sitä kaukaloa sen värisenä kun tahdon, mutta kun tarjous hinta oli vaan siitä kappaleesta joka esillä) Siinä sitten pyörin ja sain palvelua ja kyselin niistä cybexeistä ja niiden yhteen sopivuuksista ym.. Ja kuulin et myös muilla on sellasia jalustoja jotka käy sekä kaukaloon että seuraavaan, mutta ei just britax römerillä jota olin koko ajan ajatellut, dääm, taas enemmän sekaisin.. ja myös kääntyviä jalustoja on muillakin kun cybexillä sit seuraavaan istuimeen, mutta kaukalossa vaan niillä.. äh.. yhä enemmän sekaisin.. (n) No siinä päädyin ostamaan niiltä sellasen sängyn mitä oli miettinyt vieriimetykseen, kapea (mahtuu paremmin makkariin, saa isäntä pitää yöpöydän) pinnis mistä saa toisen laidan alas ja sit myöhemmin voi käyttää sohvana lastenhuoneessa, oli se myymäläkappale -50% eli vaan vähän päällä 100€ patjan kanssa..:)(y) Sit se työntekijä kävi takavarastolla ja tuli et tuota meillä kyllä on tossa laatikossa sen värinen kaukalo mistä puhuit.. :sneaky: ja sain sit siihen tarjoushintaan kaukalon lootasta ja sen esittely telakan!!! JA päätin et nyt loppuu tää vekslaaminen ja miettiminen se on nyt siinä!!!! :D Ei oo ikinä tullut niin onnellinen olo kun vinguttaa yli 400€!!!! :love: Hymyilytti vain koko illan, nyt miun muksulle on jo kaukalokin ja sänky (vaikka onhan se toinen sänky tuolla varastossa, mutta kun se ei oo kasattuna ja ei oo silleen päässyt kattolee ni, tää eri asia). Ainut et nyt tietysti sit tän aamun oon alkanut murehtia, kun miusta liikkeitä tuntuu niin vähän.. :( Miten @Ramiina ja @hillan_kukka (ja jos pidemmällä olijat muistaa) onko teillä miten vilkkaat tyyppit? Mulla ei oikeen päivän aikaan tunnu kun ihan yksittäisiä jotain ja nyt tuntuu et iltasinkin pitää ihan houkutella.. toki on nyt eri asennossa kun aijemmin, sillon tuntu kovempana nyt alempana ja vähän hiljasempia.. Jalat on varmaan mun selkään päin niin luulen et siks ei tuu kovia.. eli järjellä kyllä pysyy selittämään, mutta silti jotenkin huoli että mitäskö hänen liikkuskella enemmän tässä vaiheessa.. toki just kun tätä kirjottelen niin jonkinlainen möyrintä alkoi.. :) Uskomatonta et viikon päästä jo uus kymmen viikoissa :love:

29+0
 
  • Tykkää
Reactions: atvk87 ja Ramiina
@atvk87 Britax römerin baby-safe i-sizen, storm grey värisenä :)
@Ramiina hmm.. jäin kiinni tuohon lääkäritkin aina sanoo.. oot sie monestikkin käynyt lääkärillä?!!! Itsehän en kertaakaan.. nyt olis ma se eka lääkärintarkistus. Muuten en oo käynyt kun vaan neuvolassa ja ne nt ja rakenneultrat...
 
@Ramiina ohoh, aikamoinen määrä ultria :confused: Mistä syystä erikoistarkkailu jos saan udella? Itse en kyllä välttämättä kauheasti ylimääräisiä ultria haluaisikaan.. (oon toki itsekkin käynyt neljässä kun yksityisellä 5+6 ja 7+6 jos ne lasketaan) Nyt kuitenkin mieluummin vältän jos ei erityistä syytä ole.. Onko sulla kaikki kuitenkin ultrissa ollut hyvin?

Mulla on aivan jäätävä jysäri, ei oo ollut tällästä kun pari kertaa alkuraskaudesta. Hetken jo aattelin et johtuu kun join kupin kahvia ja vielä vähän colaakin ni kofeiinista, kun en ole koko raskausaikana kun ihan sillon tällön kahvia juonut. Mutta kun äityin näin pahaksi ja tämän tyyppiseksi (vetää kallonpohjasta silmän taa) niin en usko et on siitä, ehkä vaan niskat jumissa.. pitää koittaa venyttää ja mennä unille. Mulle tulee tällänen yleensä rankan urheilusuorituksen jälkeen (siis jos joskus tulee) Normaalisti ottasin särkylääkkeen ja unille ni menis ohi, mutta nyt taidan vielä koittaa välttää nappia, jos pelkkä uni auttas.. yhtään särkylääkettä kun en ole koko raskausaikana ottanut, niin en yhäkään haluaisi.. ja just kun piti touhuta kaikkea kotijuttuja..
Ps. tänään ollut mahassa paljon vilkkaampaa, kun itse vapaalla enkä töissä.. eli välillä jopa paikallaan/istuallaan..

29+0
 
:LOL::giggle::love::LOL::p
@atvk87 Britax römerin baby-safe i-sizen, storm grey värisenä :)
@Ramiina hmm.. jäin kiinni tuohon lääkäritkin aina sanoo.. oot sie monestikkin käynyt lääkärillä?!!! Itsehän en kertaakaan.. nyt olis ma se eka lääkärintarkistus. Muuten en oo käynyt kun vaan neuvolassa ja ne nt ja rakenneultrat...
@Domi - sä varmaan unohdat nyt, kun Sulla oli tuo ‘luomuraskaus’, etta me IVF:laiset joudutaan enemman tai vahemman juoksemaan laakareilla ja ultrissa, tilanteista riippuen. :ROFLMAO: Mullekin myos selvisi, etta tama tulevan maanantain upea 10-minuuttinen (?!?) laakarisessioni on, ah, sellainen ylellisyys, jota ‘tavalliset’ raskautujat eivat taalla saa. :LOL: Eli syyna on joko tama minun geriatrinen raskauteni (taalla kaytetaan tata termia 37-vuotiaasta lahtien... eli Meghankin oli geriatric mum... itse olen varmaan siis muumioluokkaa kohta 10 vuotta Meghania vanhempana :ROFLMAO:) taikka IVF lahjasoluilla, taikka molemmat. Eli kalyni ei 34-vuotiaana kuulemma nahnyt laakaria ‘normaalin’ raskautensa aikana koskaan!

Kavin eilen ‘valmistautumassa laakariin’. Eli nyt, kun olen lahes 16 viikkoa, uskalsin lopulta kayda varjaamassa otsan ja ohimoiden noin suunnilleen 5-senttisen valkoisen juurikasvun pois. (Eli nakojaan minulle tulee isani suvun tukka - alle viisikymppisena olisi taysvalkoinen paa, jos en varjaisi). Ah, ihana tunne; olen taas noin 20 vuotta nuoremman nakoinen kuin olin 2 paivaa sitten. Eli naytan huomattavasti vahemman geriatriselta. Jos vaikka kuitenkin antaisivat minun synnyttaa. :ROFLMAO::ROFLMAO:
 
@Rusakkonen ei apua mikä termi!! :D Ihan kamala :’D tsemppiä sinne! Ajatella et sullakin se raskaus on jo noin pitkällä :love:

Tohon lääkäriasiaan; vaihtelee varmaan tosi paljon miten paljon niitä lääkäreitä tulee nähdä. Mulle sanottiin et tää raskaus on aivan täysin normaali raskaus (jos kaikki menee hyvin) eikä mitään spessuuksia tarvita. Et saan olla kuin muutkin odottajat.

Mutta kun tää nyt on niin hankalaa, niin noita ylimääräisiä ultria nyt sit tulee:D kysyin onko ultraamisesta haittaa sikiölle/alkiolle/vauvalle, ja ei ole. Ultraamisesta voisi olla haittaa vasta jos sitä harrastettaisiin monta tuntia yhtäsoittoisesti.

Peruttiin tän päivänen päivystyslääkäriaika, ja mennään vasta huomenna lääkäriin. Eilen oli sellainen luksuspäivä ettei vuotoa tullut pisaraakaan!! Eikä kipujakaan. Joten mä rauhoituin sen verran että toivon että kaikki ois kuitenkin ok. Sain sairaslomaa viikoksi, ja aion nyt hyödyntää sen ja levätä, keskittyä omaan ja pienen hyvinvointiin :love:
 
  • Tykkää
Reactions: millionnea
Ihana @nyuu kuulla sun voinnista että vuoto on loppunut. Ja hyvä että olet saanut myös sairaslomaa ja otat levon kannalta! :love::love:

Keskiviikko alkaa lähestyä ja mua rupeaa jännittämään. :cry:

@Rusakkonen nauroin aivan ääneen kun luin sun kirjoitusta mutta sitten tajusinkin että on hilkulla etten ikäni puolesta ole myös geriatrinen raskautuja.:ROFLMAO:
:ROFLMAO:
 
@nyuu haluan entisenä lahjasoluilijana lohduttaa. Vuodin raskaudessa pp12 päivästä rv12 asti. Testin tekemisen ja plussaamisen jälkeen verta tuli lorisemalla ja isoilla hyytymillä. Ammattilainenkin sanoi ensin että aivan varma km. Mutta se oli hematooma joka oli vuodellu kohdun suulle ja siitä ajoittain lorahteli rv12 saakka enemmän ja vähemmän. Toki hematoomat voi olla vaaralllisia jos se on ns väärässä paikassa, mutta lääkäri sanoi että näissä hoidoissa vuodot on todella yleisiä, etenki lahjasoluin koska istukan muodostus on hivenen poikkeavaa. Istukassa on tavallaan kolmen ihmisen aineksia ja elimistö muutenkin (normaalissa luomuraskaudessakin) tavallaan ”hylkii” alkiota, saati näissä missä vielä ei täysin edes tunneta kaikkia palasia.
Olin kyllä aivan pskana koko raskauden. Pelkäsin menetystä aivan hysteerisenä koska takana oli monta menetystä ja lähes 10v yritystä. Pelot heijastui osin synnytyksen jälkeenkin mutta se on toinen tarina. Mut joo. Vuotelusta ja avautuneesta kohdunsuusta ja kovista kivuista huolimatta tyttönen syntyi rv 40+1 :love: ainii.. ja sitähän sanotaan et tytöistä vuotaa useimmin. Näin ollut kolmella muullakin ketä muistan samasta ketjusta aikanaan, plus yks elävän elämän ystävä :love:
Tsemppiä!! Otat vaan rohkesti saikkua. Mä olen semmonen etten oo töistä pois mut silloin pakotin itseni ajattelemaan et tämä on ainutkertainen asia enkä anna minkään työmoraalin pilata sitä juttua..vaikkei sitä alkiota millään sinne liimata jos kesken menee nii silti en olis antanu ikinä itselleni anteeksi.
 
  • Tykkää
Reactions: Rusakkonen ja Domi
@Rusakkonen Mä oon kutsunut itseäni leikilläni geriatriseksi äidiksi, vaikka en tuon määritelmän mukaan olisi vielä olisi edes sellainen :LOL::LOL::LOL:
Täällä Suomessa IVF-raskaus/lahjasoluraskaus ei ole yleensä mitenkään poikkeava, että.tulisi enemmän käyntejä tai ylimääräisiä lääkärikäyntejä.

@Domi Mulla on ollut yksi lääkäri äitipolilla, sekin oli synnytyspelkolääkäri. Ilman sitä mulla ei olisi vielä ollut lääkärikäyntiä eikä välttämättä tulisikaan tässä raskaudessa kun ei ole oikeastaan tarvetta ilmennyt.

@nyuu Mullakin oli kauheesti kirkasta vuotoa. Keskenmenosta oppineena tunnistin kuitenkin ettei ollut tulut ulos istukkakudosta tai raskauspussiriekaleita, vaan verta ja hyytymiä. Se hiukan rauhoitti myös omaa mieltäni.
 
  • Tykkää
Reactions: Rusakkonen ja Domi
@gemmy @nyuu niin minullakin oli käsitys ettei hoitoalkuisissa ns. normaalisti ole juuri sen enempää "vahtimista" jos ei syytä.. toki se alkuraskaudenultra (mutta missä siis itsekkin kävin ja vielä yhdessä ennen sitä). Siksi kummastutti kun @Ramiina lla niin paljon käyntejä takana.
Ja siis tuosta että en "haluaisi" ylimääräisiä ultria, niin noh, tää nyt on taas tällänen vähän "kukkahattutäti-juttu".. enkä todellakaan halua ketään pelotella ja ymmärrän ettei useimmat korviaan lotkauta "näille jutuille". Mutta minulle siis sanonut henkilö joka on uransa tehnyt alan sairaanhoitajana (naustentudit, lapsetomuus ym.) mutta myös kouluttautunut ja todella perehtynyt vauhtoehtohoitoihin. Hänellä siis olen käynyt hoitojen aikaan vyöhyketerapiassa. Noniin siis asiaan, hän sanoi että vaikka lääktiede ei sitä "myönnä" (ei ole kai tieteellisesti todistettu tai mitä lie) niin vaihtoehtopuolella uskotaan aika vahvasti että paljolla ultraamisella (joka kuitenkin on korkeataajuista säteilyä) voisi olla vaikutusta lapsen hermostoon, josta esim. taas voi johtaa myöhemmin esim. adhd käytöstä.. En ole itse sen enämpää asiaan perehtynyt kun vaan hän noin kerran sanoi et ei välttämättä kannata ihan muuten vaan oman mielenrauhan takia ravata ultrissa. Totta kai jos jotain oikeaa syytä on niin sit tietysti. Itse uskon paljon noihin vaihtoehtois hoitoihin ja sekä akupunktioissa että vyöhykkeessä hoitojen aikaan kävin, vaikka siihen en varsinaisesti sit apua niistä saanut, mutta kyllä ne ihmiset ihmeitä saa aikaan. Ja tämä ihminenhän toki sanoi et ei minussa mitään "vikaa" tunne, muuta kun jotain häikkää kohdunlymfassa aluksi, mutta sekin hänestä korjautui.. (en tiiä onko tekemistä sen immunologisen aliaktivaation kanssa mikä sit nyt viimisestä NATA-testitä löyty). Ja koska ultraaminen on helpottunut ja lisääntynyt nykyisin samoin kun adhd, niin voihan siinä jotain yhteyttä olla (täysin minun oma maalaisjärjellä/mututuntumalla mielipide).. tiiä tuota, mutta en ainakaan halua riskiä itse tietentahtoin ottaa.. JA en siis todellakaan tuomiste tai arvostele ketään enkä halua asiasta mitään väitteltyä tai eripuraa, pitkään mietin viitinkö edes koko asiasta mitään kirjoittaa..
@nyuu hyvä että vuotorauhoittunut. Tosiaan nyt lepoa ja rentoutumista sen minkä vaan pystyy (tarkoitan minkä henkisesti pelolta pystyy).. Työt on tosiaan toissijaista tässä vaiheessa..
Oli muuten viiminen kahvikupillinen minkä eilen join (viiminen raskausaikana).. tuntuu vaikuttavan vuorokauden, joten tosi huonosti nukuttu yö takana..

29+1
 
@Domi joo, ei tässä ivf-alkuisuudessa tai lahja-alkuisuudessa oo mitään miks pitäis kohdella eristi kai :) täytyy toivoa että meillä kaikilla menis nyt raskaudet siihenmalliin ettei hurjaa määrää tarviis mitään käyntejä. Ja toi kahvi! Mä oon ollu ihan hullu kahvinjuoja, ja isoin osa mun palkasta on varmaan menny siihen et haen herkkukahveja Fazerilta ja Roberts Coffeesta jne:D mut nyt tän raskauden aikana en oo juonu kahvia kuin yhden kupin! Ei vaan tee mieli. Vaikkei mitään pahoinvointii oo varsinaisesti, niin ajatus kahvista äklöttää:coffee: muutenkin ihan tietoisesti yritän kofeiinia nyt näin alkuvaiheessa varsinkin vältellä.

@Tammityttö kiitos lohdutuksesta!:love: Ihana kuulla et kaikki meni kuitenkin hyvin!! Mitä tässä ketjussa on nyt vastaan tullut niin mä en oo mikään harvinaisuus tässä vuotelussa. Ette tiedäkään miten paljon se mun mieltä on rauhoittanut <3
Toi istukka-asia on jännä! Siis ihan looginen. Monet sanoi että lahjasoluraskauksissa esim. pahoinvointi on rajunpaa kuin omasoluraskauksissa. Mutta mulla ei mitään pahoinvointia varsinaisesti missään välissä oo ollu:alien: ja voi toi tyttöennustus :love: Mullakin on vähän huono omatunto tästä saikusta, mut ajattelin tän nyt niin että jos mä ”uhraan” mun vauvan työnteolle, ei kukaan pomo töistä tuu mulle mitalia ojentamaan siitä. Et tärkeintä nyt on vauva ja et se jaksaa matkassa vielä !

@Aislinn83 tsempit jännitykseen! Mihin aikaan se ultra on?

@gemmy joo! Tää kirkas verikorahdus oli ihan tosi ”puhdasta” verta, siinä ei ollut kyl riekaleen riekaletta:alien: ihan samannäköstä kun jos vetäsis haavan käteen niin mitä siitä tulis:D


Täällä nyt menossa tosiaan 7+2 :love:
 
  • Tykkää
Reactions: millionnea ja Domi
@Domi Olen erityistarkkailussa koska on erittäin suuri riski raskausmyrkytykseen, radin takia, sekä omien sairauksien takia. Kaikki on ihan ok. Vauva on koko ajan vähän suurempi kuin mitä viikot on, edelliskerralla vauva oli tosin osittain suurempi ja osittain viikon perässä, mutta viime kerralla taas kokonaan suurempi. Olipa sekava sepustus :LOL: Ensi viikolla siis taas kasvukontrolli.

Käyn myös neuvolassa joka toinen viikko pissaamassa purkkiin ja ottamassa verenpaineen, sen raskausmyrkytysriskin takia.

Toi päänsärky on inhottavaa, joillekin tulee raskausajan migreeni. Mulla on ollut migreeni jo 6-v. asti. Otan suosiolla 1g Panadolia heti kun pää alkaa särkeä. Turha sitä on kärvistellä kivussa. Ja koska täytyy erottaa migreeni mahdollisesta raskausmyrkytyspäänsärystä.

@nyuu Hyvä että vuoto ja kivut helppasivat. Lepäile nyt vaan rauhassa (y) Olen myös kuullut että tytöistä vuotelee enempi, ihan jopa omassa perheessäni ollut näin, sekä tietty itse tiputtelin jos jotakin värisävyä alussa. Sanotaan että tyttöalkiot on vahvempia kuin pojat, siksi myös ivf -hoitoisissa raskauksissa enemmistö on tyttövauvoja :love:

29+0
 
  • Tykkää
Reactions: Domi

Yhteistyössä