~*~ alkionsiirroista plussanneet ~*~

@Sukkis voi! Meillähän kävi kans ekassa luovutusmunasoluhoidossa että 13 solusta saatiin vaan yksi blasto. Mut onneks klinikka tuli vastaan ja seuraavat solut saatiin ilmaiseksi, ja nyt on vielä kuusi jäljellä! :) alkioadoptio on kyllä suomessakin mahdollista, ja hiukan halvempaakin kuin siittiöiden ja munisten erikseen ostaminen, että jos ja kun toisen lapsen aika tulee niin kannattaa kysyä sitä vaihtoehtoa:love:

Ja kuten @Rusakkonen sanoi niin biologisia äitejä me ollaan kaikki täällä :) geneettisiä ei ehkä ihan kokonaan mutta mikäs väli sillä on:D olis hassua ettei oltais biologisia äitejä kun vauva kuitenkin kasvaa meidän mahassa, saa meiltä kaiken tarvitsemansa, me ollaan se lapsi toivottu ja haluttu ja synnytetään se. Musta on hassua kun jotkut lahjamunasoluäidit selittää olevansa vaan sosiaalisia äitejä, mut ite käyttäisin tota termiä vaan jossain sijaislapsi tms kuvioissa. Mut onko tuolla kategorisoinnilla nyt mitään väliä muutenkaan? Ainoita äitejä me lapsillemme ollaan :) ellei tällä palstalla sit oo naispareja, sit tietty on asia erikseen!

@gemmy mä unohdinkin kokonaan et teilläkin lahjikset käytössä! Joo kallista lystii tää on... me laskettiin et meil ois ollu vielä kolmanteen lahjahoitoon varaa, mut sit ois ollu pakko lopettaa. Kyllä mua ahdistaa kans kuinka mun koko vuositulojen verran on mennyt lapsentekoon. Onneksi sentään kaikki se vaiva palkittiin ja massussa pyörii kovan työn ja rahanmenon tulos niin se raha-ahdistus on mennyt :love: mut laskettiin et n 20 000€ ollaan hoitoihin nyt käytetty. Ja onhan se paljon. :( sitä voi tosiaan synnytystalkoita lobbailla mielin määrin mut kun hoitojen hinnat on näin kovat mitä on niin harvallahan on puhtaasti varaakaan yrittää :(
Miksiköhän mulle sitten Felicitaksella sitten aikoinaan sanottiin, että alkioadoptio ei ole mahdollisuus? Tulee melko huijattu olo. Silleen, että sitä rahaa vaan yritetään meiltä saada mahdollisimman paljon, mut sitähän kai se osittain myös on. Jotenkin vielä muistelisin, että joku olisi sanonut, että alkioadoptio onnistuu vaan jos alkio on 50% parin, eli tavallaan että voisin esim adoptoida mieheni (jos sellainen olisi) jonkun toisen kanssa tehty alkio. Mikäköhän juttu sekin sitten oli. En ole edes jaksanut laskea paljon rahaa tähän kaikkeen on mennyt, mut veikkaan, että joku 30 000€.
 
Mua alkaa aina nyppimään ihan hirveästi, kun politiikassa puhutaan synnytystalkoista. Toki on jokaisen oma asia valita haluaako lapsia vai ei, mutta kun on myös paljon meidän kaltaisia, jotka niin haluavat lapsen mutta joille se on syystä tai toisesta kovin vaikeata. Ja joillekin lapsi jää hoitojen hintojen takia vaan haaveeksi. Että voisiko sitten tukea näitä hoitoja. Onneksi hoidot julkisella puolella tuovat tulevaisuudessa edes jotain helpotusta tähän, sitten kun ne jossain vaiheessa alkaa rullaamaan.
 
Joo tuo on kyllä jännä juttu miten höyrytään että syntyvyyttä pitäisi saada ylös ja jotku kunnat jopa tarjoaa (tai ainakin sitä on joskus suunniteltu) "lapsirahaa".. että "saat tonnin ku teet lapsen", siis mitä saakelia.. eiköhän se kuilkaas just kannusta sellasia ihmisiä siihen "lapsentekoon" ketkä ei ihan välttämättä ole kykeneviäkään huolehtimaan lapsesta jos eivät edes itsestää.. Ei oo tullut mieleen sit helpottaa/tukea meidän laisten ketkä toisiaan haluaisi ja tekisi mitä vaan lapsen eteen, mutta ei vaan ole niin yksinkertaista yritystä.. Rahallisesti tai muutenkaan. Täälläkin vaan vaikemmaksi tehdään kun entisen sijaan, siirrettiin julkisen puolen hoidot 250km päähän.. ihankun ei siinä että samassa kaupungissa pitää ravata polilla olisi tarpeeksi haasteita töiden järjestelyssä ym+ kuluja tietysti lisää.. aivan persiistä..
@gemmy lle tremppiä polikäyntiin..
Niin se vkl taas hujasti :sleep: Kyllä olisin minä tänä aamuna taas saanut nukuttua, vaan ei vkl kun sais nukkua kun sillon vaan alkaa kaikki tekemättömät jutut pyörimään mielessä.. noh.. 4 työpäivää!!!! Eilen äidin kanssa hitpisteltiin äitiyspaketin sisältöä.. en kestä miten ihanaa.. :love::love::love: Äiti toi myös minun ensikenkäni :) kuinka suloiset.. Mies on nyt sit 10 päivää reissussa.. tai siis vielä 9.. (kaukomailla) No tosaalta saan rauhassa hääräillä :D ja en nyt jaksa uskoa kun kaikki niin hyvin ollut että muksu yht´äkkiä päättäisi näin ajoissa syntyä.. Ai niin niistä "vartalatyynyistä" oli puhe.. miehän koko alkuraskauden kyttäsin millon niitä tulee Lidliin myyntiin, kun olin joskus aijemmin jo meinannut ostaa.. ja lopulta kun tuli niin joku aamu asiakseni kävin ennen töitä ostamassa, ettei vaan kerkii loppua.. nyt sit onkin ollut vähän väliä sen jälkeen niitä myynnissä, siis tosin niiden nettikaupasta sais millon vaan tilattua. Onhan ne vähnä "lutteroita" mutta ajaa asian minusta ihan hyvin. Ainut mikä ärsyttää on kun ne tyynyliinat on ihan :poop: laatuisia, sellasta harsoa et varmaan melkien kertakäyttöisiä.. Ja kun yks värisen kerran pesi niin siihen tuli jo sellaset ihme haalistumis rannut..

33+2
 
Ny on terkka taas takana. Mitäpä siellä. Paino ok. Verenpaine ok. Sokerirasitus oli paasto 4.4/1h 8.4/2h 6.8. Eli hyvä. Sydänäänet löyty kummaltakin. Sit tunnin verran kaikkee mahdollista meidän lähipiiristä yms. Meillähän tilanne et kummankin vanhemmat ja sisarukset asuu aika kaukana. Kavereita mulla on tässä lähelläkin mutta kaikilla lapset jo koululaisia joten aika yksin raskauden kanssa ja tulevien vauvojen. Pieni kylä niin eipä täällä paljon valinnan varaa ole. Täytyy paikallisista faseryhmistä alkaa pngaileen muita odottajia ja verkostoitumaan. Esikoisen kanssa vedin kahta perhekerhoo ja tunsin heittämällä 10perhettä joilla suht samanikäsiä lapsia. Nyt en ketään. Et tää porukka on oikeestaan ainoa missä näit raskausjuttuja tulee kirjoiteltua mut laatu onkin tärkeintä!

Saatiin paikallisen perhetyöntekijän numero yms tiedot ja meidät heidän rekisteriin mieluusti laitetaan jotta mahdollinen asiakkuus on sit valmiina JOS apua tarvitaan. Hyvähän se on tietää et kotiin apua saa jos tarvitsee nun läheisiä tukiverkkoja ei oikein ole. Toisaalta nää lähellä asuvat kaverit ovat suurimmaks osaks aika vauvahulluja joten apua sieltäkin suunnalta varmasti tarjolla.

Me ollaan päästy tässä lapsen teossa verrattain halvalla. Laskin et joku alle 5000€ olis mennyt. Kaks ekaa hoitoo julkisella jossa lääkärikäynnit ja ultrat muutamia satasia plus lääkkeet sen 600€. Kolmas hoito yksityisellä jonka loppusumma lääkkeineen ja ultrineen sen 3500€ oisko ollu. Ihanan kallista kuitenkin

Äippäpolilla käynnit alkaa todnäk vasta rv28 jälkeen. Ja hyvällä tuurilla pääsen viel tuohon lähelle 25km päähän kun tyksillä on siellä yks päivä viikossa aikoja. Muuten täytyy Turkuun asti ajaa se 80km...

Tässä vielä kuva tältä aamulta, nyt siis rv 16+3
https://aijaa.com/wUkwfs

Seuraavat käynnit:
10.9. Rakenneultra
30.9. Terveydenhoitaja
 
Viimeksi muokattu:
@Sukkis Voisiko olla, ettei Felicitaksella ole ollut kyseistä hoitomuotoa käytössä? Tai alkioita adoptioon? Meille oli varattu esikoisen hoitojen aikaan yksi alkio, tämäkin lähinnä hinnan takia.

@nyuu Joo kyllähän mua on vähän hoidoissa ollessa nyppinyt se rahamäärä, mutta ei sillä nyt enää ole mitään merkitystä. Lähinnä sen takia, että olisi ollut joskus kiva ostaa kaupasta ns. mitä vaan ruokaa esimerkiksi joskus joku jäätelöpaketti tai avokado. Tai jotain muutakin kuin sitä 0,50 e/litra shampoota. Mutta toisaalta tämä oli meidän valinta. Ei vaatteita, matkoja jne. Mielummin näin kuin, että lapsettomiksi ollaan jääty.

@Rusakkonen Teilläkin mennyt hyvä summa, mutta se on totta, että se raha tosiaan menettää merkityksensä. Olisin maksanut kymmenkertaisen summan mielelläni jos sillä olisi saanut jossain vaiheessa varmuuden, että kyllä se tulee onnistumaan jossain vaiheessa.

Kävin siellä äitipolilla. Käyrä oli hyvää ja vauvalla ultran mukaan kaikki hyvin. Painoarvio oli vain yllättävä. Nyt jo tasan 3 kg (rv 36+4). En tosiaan tiedä onko se paljon vai vähän, mutta esikoinen oli syntyessään (38+5) 2890 g niin siihen verrattuna tuntuu aika isolta. Seuraava käynti 38+6, käynnistys sitten mahdollisesti jo 39+0 vähän tilanteesta riippuen. Lapsivettä ei juurikaan ole, mutta kyllä se vauva sitten yhden mitattavan taskun sinne pissasi. Mä niin toivon, että tämä vauva nyt syntyisi sitten ennen tuota 38+6 käyntiä ihan itsestään. 2,5 viikkoa vielä pitäisi jaksaa.
 
Se on kyllä melko huonoa asiakaspalvelua jos ei voi kaikista hoitomahdollisuuksista kertoa, vaikka se tarkoittaisikin että asiakas hakeutuisi muualle. Lääkärithän ne asiantuntijat ovat. Silti tuntuu välillä että pitäisi itse selvittää kaikki asiat, että pitäisi itsekin olla hedelmöityshoitojen asiantuntija ja ilmeisesti myös hedelmöityshoitolain asiantuntija, jotta saisi hyvää ja asianmukaista palvelua. Varmaan nämä asiat, ja myös käytetty raha, unohtuvat jos syntyy terve lapsi, mutta tällä hetkellä ne vielä painaa mieltä melko paljon, kun on epävarmuutta raskaudesta ja yleisesti sellainen olo, että ei nyt ihan parhaalla mahdollisella tavalla ole hoitoihin liittyvät asiat hoituneet.

Kovasti odotan rakenneultraa, jos sen jälkeen uskaltaisi luottaa tähän raskauteen. Tiedostan kyllä, että tähän liittyy hyvän ystäväni surullinen kohtalo: rakenneultrassa todettiin selvä alaraajojen kasvuhäiriö. Melko massiivisten seulontojen jälkeen molemmilta vanhemmilta peritty geenivirhe, joka voi johtaa vaikeaan kehitysvammaan, löydettiin sikiöltä. Päätyivät raskauden keskeytyksen, joka tehtiin viimeisenä mahdollisena päivänä ajassa 23+6 koska kesti niin kauan löytää mistä oli kyse. Vaikka tiedän, että riski on tosi pieni, että itselle kävisi jotain tuollaista, niin silti pelko siitä nousee ajoittain. Sen takia mietin itse NIPT-testiä, mut sit toisaalta, ei se ystävän lapsen geenivirhe olisi NIPT:ssä löytynyt.

@millionnea Vaikka asun isolla paikkakunnalla, niin tuntuu että on kovin yksin näiden asioiden kanssa. Ei ole raskaana olevia kavereita, eikä nyt ehkä muutenkaan mikään kovin laaja ystäväpiiri. Vanhemmat ja sisarukset asuvat kaukana. On hyvä saada tietoa neuvolasta siitä mistä voi saada tarvittaessa apua, mutta huomaan kaipaavani vertaisia. Lähinnä täällä nyt tulee näitä asioita kirjoitettua, onneksi on edes tällaisia ryhmiä, missä voidaan jakaa myös lapsettomuuteen ja raskauteen liittyviä vaikeita asioita. Ja tosiaan toivon, että löytyisi sit jossain kohtaa kiva itsellisten äitien äiti-lapsiryhmä, jossa voisi sitten pohtia siihen liittyviä haasteita. Tässä kohtaa en osaa vielä synnytystä muuten oikein miettiä, se tuntuu vielä kovin kaukaiselta, mutta olen kyllä miettinyt kenet mahdollisesti haluaisin sinne mukaan, ettei ihan yksin tarvisi siellä olla.

Miten teillä paino lähti nousemaan alkuraskaudesta? Musta tuntuu, että painoa on tullut viimeisten viikkojen aikana tosi paljon lisää. Lisäksi toista päivää hirveää ihon kutina, toivottavasti vaan jotain ohimenevää..
 
@Sukkis Ymmärrän, että jää kaihertamaan jos/kun on annettu väärää tietoa noinkin oleellisesta asiasta :unsure:

@gemmy Toivottavasti synnytys lähtisi pikkuhiljaa jo itsellään käyntiin (y)

Voihan synnytystalkoot :mad: Myös ottaa päähän ko.keskustelu ja olen miettinyt samaa, että tukisivat tosiaan rahallisesti niitä pareja jotka eivät luomuna onnistu.

@Domi En jaksa odottaa et saan äitiyspakkauksen käsiini :love: Ensi viikolla neuvolassa saan todistuksen ja pääsen tilaamaan sen :)

Koen, että ollaan tässä rahanmeno tilanteessakin onnekkaita, sillä meillä eka hoito julkisella maksoi sen n.1000€ ja tämä kakkosen yritys on mennyt yhteensä kuudella poliklikikkamaksulla yht.~300€. Hurjia summia teillä muilla, mutta uskon tosiaan tuohon, ettei raha tunnu "missään" kun vauva vihdoin saapuu :)

Meillä ultrassa kaikki oli oikein hyvin, hieman keskikäyrän yläpuolella kokoarvio, mutta ei paljoa kuitenkaan. Saatiin lisäksi vahva poikalupaus :love::love::love:
 
Viimeksi muokattu:
@BlackCat onnea hyvistä ultrakuulumisista ja myös poikalupauksesta.:love::love:

@Sukkis kyllä mulla on paino noussut jo nyt 1-2kg plus lisäksi se 2kg mitä paino nousi silloin kun hoidot starttasi. Inhottava turpea olo koko ajan.

@gemmy onnea ja tsemppiä viimeisiin viikkoihin, vielä vähän sinniteltävää, toivottavasti hän lähtisi sieltä vapaaehtoisesti tulemaan eikä käynnistystä tarvitsisi!

Mä katsoin kannasta noita verikokeiden tuloksia ja niitä ihmeen pappa ja hcg-arvoja jotka oli googlettamisen tuloksena musta epäilyttävät verraten muiden omiin. Vaikka tiiänkim ettei ne yksistään tee mitään ja ilmeisesti hoitoalkuinen raskauskin saattaa vaikuttaa kokeiden tuloksiin.
No tiistaina on se nt-ultra, siinähän se sitten selviää.

Oon ollut jo yli viikon sitkeässä flunssassa johon ei ees kefexin kuuri auttanut.o_O Sain sen siis torstaina tähän virtsasta löytyneeseen bakteeriin.
 
@Aislinn83 oho, olit saanu tulokset jo? Milloin kävit verikokeessa? Mulle sanottiin et niissä kestää viitisen viikkoa, menee vasta syyskuulle et saan ne :’) pitää vaan malttaa. Niitä lukemia on vissiin vähän haastava itsestään ja pelkästään tulkita, näin oon ymmärtänyt.

Mut eiköhän kaikki oo ok! Ne riskiluvuthan tulee iästä, niskaturvotuksesta ja sit noista verikokeen tuloksista.

Meillä se ultra on huomenna, jännittää niiiiin paljon!

@BlackCat onnea ja ihana juttu! <3 oliko sulla mitään etiäistä siitä et poika ois tulossa? :)
 
Viimeksi muokattu:
@nyuu kävin verikokeissa 6.8 että äkkiä ne kyllä tuli, tosin ei vissii kaikkia noita seuloja mun mielestä ollut vielä tullut, noi 2 vaan. Murehdituttaa noi arvot etenkin se hcg oli ihmeellisen korkea ja mitä nyt luin se vissiin just merkkaa huonoa silloin. Tietty kuten säkin kirjoitit niin niitä pelkästään ei voi verrata, ilmeisesti tää hoitoalkuisuuskin saattaa vaikuttaa.
Voi että, varmasti jännittää huominen mutta kaikki on hyvin! Ihanaa kun pääsette katsomaan pientä! :love::love: Tuuthan kertomaan kuulumiset! Ajattele kuitenkin että näin pitkällä ollaan. :):) Äkkiä menee tää aika!
 
@nyuu mulla oli ohjeistus et labroissa täytyy käydä 2viikkoa ennen nt ultraa jotta riskiluku voidaan laskea. Ja ultran jälkeen postissatuli kirjeet kaikki ok alle viikossa.

@Aislinn83 ei kannata itse noita lukuja ihmetellä. Kyl ne lääkäristä ottavat yhteyttä jos arvoissa on jotain hämärää ja passittavat herkästi jatkotutkimuksiin.

@Sukkis mulla tullut painoa 6kg toukokuun alusta eli kun punktion jälkeen. Aluks tuli turvotusta aivan valtavasti. Nyt tasaantunut. Terkka laski et 450g per viikko mikä on ihan kohtuullinen.
En ole kovin huolissani painosta. Esinoisesta tuli aikoinaan 16kg joista 13 jäi synnärille. Ja vuos synnytyksestä paino oli tippunut viel 9kg! Jos syö järkevästi ja liikkuu niin ei sitä ylimäärästä paljon kerry. Itselle tulee helposti nestettä se parikin kiloo. Siks pyrin käymään vaaalla lähes joka päivä.
Sun tietoja ei o listas. Millä viikoilla meet?

@gemmy toivotaan et lähtis itsekseen syntymään. Onko joku syy miks lähtevät käynnistämään jo noin aikasin?

Oisko kellään innostusta esim fb ryhmään tms? Tänne kirjottelu välillä hankalaa. Ja kuvien yms jakaminen. Ja jos joku Turun, Porin tai Tampereen suunnal asustaa ni olis kiva vaik joskus nähdäkin :whistle:
 
  • Tykkää
Reactions: nyuu
@millionnea faceryhmä ois kiva! Mihinkään ”helmikuiset2020”-ryhmiin en oikein koe kuuluvani ja sit vertaistukiryhmät on... noh lähinnä siihen vertaistukeen! Eli kannatetaan :) tosin en tuolla suunnalla asustele :)

Ja mä kävin niis verikokeissa neuvolan jälkeen, tän kuun alussa eli just ton vähän päälle kaksi viikkoo ennen ultraa. Se neuvolatäti vaan sanoi et niissä tuloksissa menee sen viisi viikkoa et syyskuussa saadaan kirje (n) noh, katsotaan! Huomenna tosiaan selviää sitten mikä on meininki! Jännittää!!

@Aislinn83 mä tässä vähän googlettelin kans noita lukemia ja viitearvoja ja jäin siihen käsitykseen ettei niistä nyt tosiaan voida sanoo sellasenaan yhtään mitään, et jokaisella odottajalla ne luvut heittelee miten sattuu. :D Mut siis ymmärrän sua hyvin, itekin availen omakantaa vähän väliä kun haluan nähdä ne arvot ja sit alkaisin ittekin vertailemaan mitä muilla on sanonu:D
 
@millionnea kyllä kiinnostaisi faceryhmä! Asun itse Vaasan suunnalla että ei tietysti Tampereelle tai Poriin mulla älyttömän pitkä matka ole.:)

Joo ei se nyt auta ku taas vaan rauhoittua ja odottaa, eiköhän ne tosiaan sitte kerro ja laita eteenpäin jos jotain häikkää on. Tää itse tutkiskelu ei aina oikein mene putkeen ja sen tietää itsekin että huoli nousee vaan, mutta minkäs teet, kun täytyy niin täytyy!:ROFLMAO:

Mä kans yritän kovaa parantua jotta pääsisi liikkumaan taas. Kävelyitä olen kyllä käynyt tekemässä. Suunnittelin salille koko kropan ohjelmaa jota helppo raskaana käydä tekemässä. Tietysti suunnittelu on aina iisiä, katotaan koska meen salin ovista oikeasti sisälle.:D
 
Tanaan oli sairaalassa rakenneultra ja kaikki oli hyvin! Siella se pikkuinen liikkui ja kaantyili kovasti, kaikki kunnossa raajoissa, kasvoissa ja mitoissa, sydan sykki, ja masu oli pullollaan lapsivetta, joten nieleminen sujuu kuulemma vauvalta hyvin. :) Saatiin pari kuvaakin mukaan (tai no, ostettiin!). Ihana juttu. Seuraava ultra kai tulossa 28. viikolla sairaalalaakarin kasittaakseni. Sita ennen uusi sokerirasituskoe 26. viikolla, ja katilon naen noin kuukauden paasta.

Istukka oli muuten posterior eli takana, ja oli myos riittavan kaukana emattimesta, jos tassa tulisikin alatiesynnytys eteen.

Ja tosiaan poika sielta on tulossa, niin kuin meilla sen yksityisklinikan tarkan ultra-aanen mukaan meille jo 13. viikolla lupailtiin. Itse emme talla kertaa ‘vehkeita’ nahneet, mutta ultraavan laakarin mukaan kaikki oli nakyvilla. :)

20+3
 
@nyuu mulla oli ohjeistus et labroissa täytyy käydä 2viikkoa ennen nt ultraa jotta riskiluku voidaan laskea. Ja ultran jälkeen postissatuli kirjeet kaikki ok alle viikossa.

@Aislinn83 ei kannata itse noita lukuja ihmetellä. Kyl ne lääkäristä ottavat yhteyttä jos arvoissa on jotain hämärää ja passittavat herkästi jatkotutkimuksiin.

@Sukkis mulla tullut painoa 6kg toukokuun alusta eli kun punktion jälkeen. Aluks tuli turvotusta aivan valtavasti. Nyt tasaantunut. Terkka laski et 450g per viikko mikä on ihan kohtuullinen.
En ole kovin huolissani painosta. Esinoisesta tuli aikoinaan 16kg joista 13 jäi synnärille. Ja vuos synnytyksestä paino oli tippunut viel 9kg! Jos syö järkevästi ja liikkuu niin ei sitä ylimäärästä paljon kerry. Itselle tulee helposti nestettä se parikin kiloo. Siks pyrin käymään vaaalla lähes joka päivä.
Sun tietoja ei o listas. Millä viikoilla meet?

@gemmy toivotaan et lähtis itsekseen syntymään. Onko joku syy miks lähtevät käynnistämään jo noin aikasin?

Oisko kellään innostusta esim fb ryhmään tms? Tänne kirjottelu välillä hankalaa. Ja kuvien yms jakaminen. Ja jos joku Turun, Porin tai Tampereen suunnal asustaa ni olis kiva vaik joskus nähdäkin :whistle:
Kiitos vastauksistanne! Ehkä mun ei tarvi sit huolestua painon suhteen, aika sanoissa menen kuin te muut. Yritän kyllä syödä terveellisesti ja liikun melko paljon ja koko ajan on turvottanut melko paljon.

@millionnea Mulla tänään 14+5. Laskettu aika 6.2.20.

Suljettu Facebook ryhmä olisi kyllä hyvä vaihtoehto, tässä on välillä hankala sekä lukea että kirjoittaa, etenkin kun aina puhelimella luen/kirjotan.
 
  • Tykkää
Reactions: millionnea
Nyt olis fase ryhmä tarjolla. Pistä mulle yv niin kerron ryhmän nimen. On aluks suljettu et helpommin löydätte sinne mut voidaan myöhemmin vaihtaa salaiseks. Ja mun puolesta sinne saa tulla niin vauvalliset kuin odottvat ja hoidoissakin olevat, jos vain jaksavat lukea näitä raskausjuttuja. Eli me kaikki joilla tää on ollu hiukka pidempi reissu
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: nyuu
Mina olin aina ajatellut, etta osa tata kirjoittamista on ollut se, etta muutkin voivat tata ketjua lukea ja ehka myos oppia jotakin meidan kokemuksistamme, taikka saada niista tukea. Jos ryhma vallan siirtyy ainoastaan Facebookin salaiseen ryhmaan, niin jaljelle jaa ‘ainoastaan’ yhteydenpito ryhman sisalla. Totta kai ryhmaan voivat muut sitten myohemminkin liittya, mutta moniko sen salaisena sitten loytaa; eika ryhma voi antaa muille tukea, ellei sitten yliteta sita kynnysta, etta kaikki ovat siella omilla nimilla (onhan niita muitakin profiileita FB:ssa tietenkin, mutta ne ovat oikeastaan yhteison saantojen vastaisia). Se toinen aspekti, eli olisiko meidan kokemuksillamme ehka merkitysta muille laajemmin, mielestani sitten poistuu. Jos nyt niilla mitaan merkitysta on ollut. :) Mutta uusien ryhmalaisten kirjoituksien mukaan on ainakin silloin talloin lukemani mukaan ehka kuitenkin ollut.

On saali, etta jos yhteydenpito tahan nyt sitten loppuu useiden kanssa, koska kahdessa paikassa eivat kaikki varmaan jaksa olla, mutta ajathan koko ajan muuttuvat. :) Ehka tassa sitten lopulta tulee aika tosiaan muutenkin lopetella palstailua ja keskittya vain palstan ulkopuoliseen. :)
 
Viimeksi muokattu:
@Rusakkonen hienosti kirjoitettu (y) Itse en henkilökohtaisesti mihinkään face-ryhmiin halua lähteä.. en osaa oikein sanoa miksi mutta vierastan ajatusta. Toki muutenkin nyt tässä kyseisessä ei enää kovin pitkä taival, mutta kyllä sit siirryn tuonne "vauvallisten" ketjuun jos johonkin, jossa "vanhoja tuttuja"(miten sitä aikaa sitten on notkua palstalla :) on toki seurattua tullut yhä myös hoitoketjua.. ja itse ainakin jo pitkään luin sitä ennen kun rohkenin itse kirjoittamaan.. tullaan tuohon rusakkoisen mainitsemaan, tiedon jakoon (y) Toivottavasti tosiaan yhä mahd. monen teidän kuulumisia saa täälläkin kuulla..

33+4
 
  • Tykkää
Reactions: Rusakkonen
Täällä yksi vanha palstailija (joka ei oikeastaan enää tänne kuuluisi mutta stalkkaa edelleen kuulumisianne ;):D) on kovasti samaa mieltä kuin @Rusakkonen . Tosiaan, näillä palstoilla on mun mielestäni vähän laajempikin merkitys, kun näitä voi kuka vaan lukea oppien uutta ja saaden vertaistukea. Tykkään tästä avoimuudesta ja siitä, että uusia kirjoittelijoita voi ajan mittaan aina liittyä mukaan. Suljetussa Face-ryhmässä sitä tuskin tapahtuisi.

Mä itse kuulun kyllä pariin lapsiaiheiseen Face-ryhmään, mutta koen niiden funktion vähän erilaisena kuin tällaisten palstojen. Niissä yleensä joku heittää jonkun lyhyehkön kysymyksen tai kokemuksen, jota muut sitten muutamalla lauseella kommentoivat, eli samanlaista asioiden pohdiskelua, analysointia ja kuulumisten kertomista siellä ei ole kuten täällä. Voihan se tosiaan olla, että ajan myötä tällaiset palstat kuolevat ja kirjoittelu siirtyy pelkästään Faceen tai muihin vastaaviin medioihin, ja mun kaltaiseni vanhan dinosauruksen on se vaan hyväksyttävä... :notworthy: Mutta tosiaan toivon, että se aika ei olisi ihan vielä.

(Niin ja tulkaahan tosiaan kaikki nyytin saatuanne tuonne vauvaketjuun jatkamaan juttua! :love:)
 
@Rusakkonen kyllä sulla tossa pointti oli, sellaista mitä en ollut ainakaan tullut itse ajatelleeksi. Juurikin se että nämähän antaa arvokasta tietoa ja vertaistukea sellaista etsiville, taisin itsekin hetken aikaa lukea ja selailla näitä palstoja ennenkuin itse liityin. Facessa on taas se kun pitää esiintyä omalla nimellä, itselle se olisi ollut hoitojen alussa tosi iso kynnys. Tai et voi lukea ellet ole jäsen. Ompa kinkkistä kyllä!
 
  • Tykkää
Reactions: Rusakkonen
Toinen stalkkaaja ja entinen palstalainen myös tunkee lusikkansa soppaan :cool::D

Oon myös samaa mieltä kuin Rusakkonen ja Roxanne. Ja vielä korostan sitä hyvää puolta mikä täällä on, eli täysi anonymiteetti (jos näin haluaa). Sen ansiosta täällä voi, kehtaa ja uskaltaa kysyä ja puhua vaikeista ja noloistakin jutuista. En ainakaan itse menisi kyselemään kovin avoimesti peräpukamista johonkin yleiseen ryhmään :D Mä itse haluan ehdottomasti pysyä anonyymina, ja vaikka ryhmä olisikin suljettu niin jossain vaiheessa sinne saattaisi joku tuttukin pöllähtää. Toki se ei kaikille ole se juttu.

Tämähän ei tokikaan siis ole mikään väittely, eli ilman muuta FB-ryhmä on kiva niille jotka sellaisesta tykkää. Mä en kerro julkisesti netissä omia enkä lapseni asioita juurikaan, siksi en kuulu esim. näihin maaliskuiset ym.ryhmiin.

Toivon siis myös vielä pitkää ikää näille perinteisille foorumeille! :love:
 
Juu, mä ymmärrän ettei kaikki halua olla omalla nimellä ja naamallaan. Mua se ei haittaa, ja saa jotenkin intensiivisemmän ja ehkä tiiviimmänkin yhteisön. Kuten sanottua en koe kuuluvani mihinkään helmikuiset tms ryhmiin kun en jaksa oikeastaan niiden luomuonnistujien juttuja, mut samalla haluan olla jossain odottajaryhmässä :) eikä se musta väärin oo.

Ja siis mä en oo tältä palstalta häviämässä. Musta täällä on kiva kirjoitella ja lukea muiden juttuja. Mut haluan kans ehkä tutustua paremmin muihin samassa veneessä olijoihin, ja täältä palstalta sellainen syvällisempi yhteys ja tutustuminen on hankalampaa.
 
Mua itteäni taas hiukka häiritsee juurikin tuo et kuka vain voi näitä juttuja lukea. Tiedän et hyvää vertaistukea mut olis kiva ehä enemmänkin puhua henkokoht asioista tai jakaa kuvia yms. Täällä hankalaa. Samoin kuin kysymyksiin vastaaminen. On todella hankala kirjotella viestiä jossa yrittää vastata mahdollisimman monelle. Skrollata ylös ja alas ja puolesvälis unohtaa kuka ja mikä se asia oli. Eikä sinne kenenkään tietenkään ole pakko tulla. Mut kiva et meitä jo muutama rohkea siel on.
 
  • Tykkää
Reactions: Rusakkonen
Itse en myöskään facen ryhmään liittyisi, kiva höpötellä näin anonyymisti (y)

Asiasta villasukkaan. Onko teillä muilla harjoitussupistuksia? Mulla ollut jonkin aikaa silloin tällöin, mutta nyt viikon verran entistä kovempia ja enemmän, miltein koko ajan! Koko maha menee ihan kivikovaksi, se alkaa alamahalta ja "laineilee" ylös, ihan pinkee pallo. Välillä ne on vähän kivuliaita ja kestää kauemmin, välillä menee hetkessä ohi. Nytkin tulee taukoamatta ja kestää vähän pidempään aina yksi supistus. Maha laski jo pari viikkoa sitten alas, vauva on ollut pää alaspäin jo kuukausia, jännä että hän on viihtynyt niin päin koko ajan :D Mietin että onko nämä lähestyvän synnytyksen alkuoireita, vai ihan vaan ärsyttävää kipuilua jota kestää sen 5 viikkoa vielä (n)

33+3
 
@Ramiina ei mulla kai oo ollut.. heh kai.. :ROFLMAO: Eilen just ehkä aavistuksen alamahalla oli sellasta, hmm.. kiristystä tai kovettumista tai jotain, mutta just kun oon lukenut että harkkasupparit on koko mahalla, niin ei kai se sellasta ollut.. mietin sitäkin että olistko vaan jotenkin alempana että painaa enemmä ja tunne olisi johtunut siitä.. mutta kun yhä oon sitä mieltä et on kyllä vieläkin väärin päin/poikittain, niin en en jotenkin siihenkään usko. No ma näkee sit kuin päin hää sillon tahtoo oleilla.. sais kyllä kääntyä! Joillakinhan ne toki alkaa kai jo hyvinkin aikaisin.. Että pitkälle ollaan päästy ilman.. varmaan itelle iskis paniikki jos nyt sit tulis.. :LOL: Kun supistuksethan alkaa sillon kun synnytys alkaa :D:D:D.. (nim. liian helppo raskaus) Joo, mutta kai se oikeasti on ihan hyväkin jos niitä tulee.. kohtu treenaa, tai jotain sellasta oon lukenut.. En siis usko että nyt vielä ihan synnytystä siellä tarkoittaa..

33+4
 
  • Tykkää
Reactions: Rusakkonen

Yhteistyössä