~*~ alkionsiirroista plussanneet ~*~

@Aislinn83 pakko tulla heti kommentoimaan tuota sun työkuviota. Mä oon samalla alalla sun kanssa, lähes 3 vuotta erimittaisilla määräaikasilla soppareilla nykysessä työpaikassa ollut.

Nyt ”yllättäen” kun olen raskaana niin ei enää jatketa työsuhdetta, vaikka selkeästi tarvetta on kun jatkuvasti sinne palkataan uusia sijaisia. Nyt oon jo toki äitiyslomalla ja nykyinen sopimus on voimassa tammikuun loppuun eli oletan saavani palkan sinne asti o_O mutta sisuunnuin aiheesta ja otin yhteyttä liittoon, he selvittelevät asiaa. Ei sillä, että haluaisin tähän työhön joskus palata vaan ihan periaatekysymys. :coffee:

Ettei menis liikaa aiheen vierestä niin kommentoin myös vaunuasiaa :LOL: ystäväni asuu maalla hiekkateiden varrella ja hänen mielestään sellaiset vaunut on hyvät, joissa on kiinteät etupyörät. Varsinkin vielä jos on koiria mukana niin ovat vissiin tukevammat. Tietty riippuu missä ja miten paljon muuallakin niitä käyttää. Me asutaan kaupungissa metsäpolkujen vieressä (ei koiraa) niin ostettiin vaunut kääntyvillä etupyörillä, jotka saa tarvittaessa lukittua yhteen asentoon. Toivon että noilla nyt pärjää sekä kauppakeskuksissa että lumisohjossa.

Ja kyllä varmasti enemmän pelottaa äitiys ylipäätään kuin pojan äitiys. Oon nähnyt painajaisia miten kolauttelen vauvan päätä lavuaariin kun yritän peppua pestä.:censored:

Näköjään en osaa lopettaa kirjottamista kun vauhtiin taas pääsin:whistle:

Ihanaa viikonloppua, mä lähden pohtimaan sairaalakassin pakkaamista. Mitähän sinne tarvii o_O
 
Oii mäkin haluisin jo pikkuhiljaa alkaa ostamaan vauvanjuttuja. Meil on viel asunnon järjestely ihan vaiheessa, lastenhuone on täynnä miehen (ja anopin... long story!) tavaraa, et se pitää saada tyhjäks melkeinpä ensin. Oon kyl vähän jo kattellu mimmosta vauvansänkyä ja hoitopöytää sais olla. Tähän asti on hankittu vaan kaks paitaa, yks body ja tossut:p ei vaan uskalla...:unsure:

Mies lähti työmatkalle viikonlopuks, mä oon kotosalla vailla kummempaa tekemistä. Hirvee huoli iski eilen illalla, kun vauva ei aloittanutkaan perinteistä rymellystä. Liikkui kyllä, mut silleen pehmeemmin... ihan turha huoli varmaan, mut nyt tää päivä menny tosi tunnustellessa. Vauva on kyllä kääntyny ”seisoma-asentoon”, kun tunnen potkut nyt mun alapäässä:D ni eipä sitä luonnollisesti näekään nyt mahan päältä.

Hei mites te ootte tota 4D-ultraa suunnitellu? Meillä mies on vaihteeks töissä 24/7 tai ulkomailla, joten just otollisin 26 ja 27 viikot ei oo mitään päivää millon onnistuis päästä. Onko rv28 jo liian myöhään, saadaanko kunnon kuvia meidän tirriskästä?

Hei haluisko joku vaihtaa tohon listaan mun LA:n väriks pinkin? :D Jos tää nyt tyttönä pysyis vaikka! :D


Nyuu ja 23+1
 
@Aislinn83 vaunuista pitää kommentoida oma kokemukseni. Jokainen tietty päättää mitkä itselle sopivat. Mutta mä kävin 3 v sitte "koeajamassa" ystävän Gessleinit ja ihastuin niihin niin et ne oli "pakko saada". Me asutaan myös maalla ja kelit on välillä mitä sattuu. Noissa on kääntyvät eturenkaat, jotka saa myös lukittua ja erikseen ostettavissa vielä isommat eturenkaat. Niitä ensin itsekin ajattelin, mutta ollaan hyvin pärjätty noilla kelissä ku kelissä. Nää meidän yhdistelmät on ihan huippukevyet työntää ja kääntyy ihan paikoillaan kevyesti. Siihen itse silloin ihastuin enkä ole yhtään katunut, vaikka olivatkin arvokas ostos. Tsemppiä vaunuviidakkoon :).

Olen nyt uskaltautunut ostamaan vähän pinkkiä ja vaaleanpunaista. Ja röyhelöpyllyhousut ja frillabodyt, aah ne on niin suloisia nyt, kun on tottunut pojan vaatteisiin. Olen huomannut, että tytöille on jotenkin paljon monipuolisempi valikoima kuin pojille. Meillä isoveli odottaa sitkeästi pikkusiskoa ja kiukustuu, kun yritän kertoa että voi sieltä velikin tulla. Jännä, että hän on niin alusta asti ollut sitä mieltä, että sisko sen oltava. Hänen vuokseen toivon, ettei sukupuoli matkan varrella paljastusi toiseksi.
 
Haikara matkalla :love:

nimim. ... hoito ... monesko tulossa ... LA

Anemonee ... 2.ICSI/1.PAS ... ensimmäinen ... 24.11.2019
Noran ... 2.IVF/5.PAS ... toinen ... 26.11.2019
BlackCat ... 1.ICSI/2.PAS ... toinen ... 21.12.2019
Rusakkonen ... 6.IVF/ICSI ... ensimmäinen ... 28.12.2019
Millionnea ... 3.ICSI... toinen ja kolmas (poika2010) ... 25.1.2020 x2
Sukkis ... 1.PAS (luovutettu munasolu + siittiöt) ... 6.2.2020
shelterme ... 1.IVF/ICSI/1.PAS... toinen ...10.2.2020
Jantzu ... 5.ICSI/1.PAS ... ensimmäinen ... 10.2.2020
Iid@ ... 1.lahjasoluhoito ... toinen ... 10.2.2020
nyuu ... 2.lahjasoluhoito/1.PAS ... ensimmäinen ... 27.2.2020
Nonnakka ... 1.IVF/1.PAS ... ensimmäinen ... 1.3.2020
Aislinn83 ... 2.IVF ... ensimmäinen ... 2.3.2020
Karhurouvanen ... 2.IVF/1.PAS ... ensimmäinen... 26.4.2020
kirsillevauva ... luovutetut munasolut, 2.PAS ... neljäs ... 30.4.2020
miumiu_82 ... 1.ICSI ... ensimmäinen ... ??.4.2020
rouvaNiisku ... 2.IVF ... ensimmäinen ... 7.5.2020
Allotar19... enkelipoika rv 27...IVF/lahjasolut....20.5.2020
Pupuna112 1. IVF.....ensimmäinen.... 25.6.2020




Tulevat tapahtumat :love:
Rusakkonen:

4.11 ... sairaalalääkäri
5.11 ... sairaalan kätilö
15.11... synnytysvalmennus



kirsillevauva:
18.11 ... neuvolalääkäri
12.12 ... rakenneultra
30.12. Kela-neuvola

shelterme:
18.11 ... ultra (kasvukontrolli)

Jantzu:
6.11 ... äityispolinkontrolli

Pupuna112:
varhaisultra 6.11.
neuvola 25.11



Maaliin päässeet (y)
SalamaT ... 3.IVF 3.PAS ... ensimmäinen ... 40+1 ... 1.6.2018
kiuski ... 2.ICSI 1.PAS ... ensimmäinen ... 41+6 ... 7.7.2018
Zoona ... 2.IVF 3.PAS ... toinen ... 35+3 ... 10.7.2018
marrasmai ... 5.ICSI ... ensimmäinen ... 40+3 ... 11.7.2018
lullaby ... 7.IVF ... kolmas ... 41+0 ... 13.9.2018
Choco coco ... 2.IVF 1.PAS ... kolmas ... 41+2 ... 4.10.2018
Iiris80 ... 1.IVF ... ensimmäinen ... 20.10.2018
Mamido ... luomu 2.IVF:n jälkeen ... kolmas ... 11.11.2018
mmmoi ... 1.ICSI 3.PAS ... toinen ... 39+1 ... 19.12.2018
Miitta37 ... 1.IVF/1.PAS ... ensimmäinen
kettuperhe ... 1. IVF ... toinen ... 27.12.2018
An1z81 ... 1.IVF 2.PAS ... ensimmäinen ... 40+1 ... 4.1.2019
Toiveikas81 ... 3.ICSI ... ensimmäinen ... 38+0 ... 14.2.2019
Ismundo ... 1.IVF 2.PAS ... ensimmäinen ... 40+5 ... 14.3.2019
Mandala ... 2.IVF 2.PAS ... toinen ... 36+0 ... 28.4.2019
-dino- ... 2.IVF 2.PAS ... ensimmäinen ... 38+2 ... 29.4.2019
atvk87 ... 1.ICSI 2.PAS ... ensimmäinen... 39+6 ... 22.5.2019
Pimpula76 ... 4.IVF lahja-alkio+lahjasolu/ 3.PAS ... seitsämäs ... 38+1 ... 28.5.2019
love- ... 3.IVF/ICSI/1.PAS ... ensimmäinen ... 41+3 ... 20.6.2019
vipe1986 ... 2.IVF/ICSI/3.PAS ... kolmas ... 39+0 ... 7.7.2019
MaiMei ... 4. IVF/1. PAS... toinen ... 39+6 ... 23.7.2019
Katti75 ... 3.IVF/1.PAS ... toinen ... 40+1 ... 29.7.2019
Ihanapa ... 2.ICSI/4.PAS ... ensimmäinen ... 42+1 ... 4.8.2019
gemmy ... 4.IVF/1.PAS ... toinen ... 40+1 ... 6.9.2019
hillan_kukka ... 4.IVF/2.PAS ... toinen ... 38+1 ... 16.9.2019
Ramiina ... 2.IVF/1.PAS ... ensimmäinen ... 39+1 ... 23.9.2019
Domi ... 5 IVF/1.PAS (18. siirron) jälkeen "luomu" (scratshing) ... ensimmäinen ... 41+6... 11.10.2019

************
Päivitykset siten, että ota [ quote ] alusta ja lopusta pois. Jokainen voi päivittää itse tai jättää punaisella värillä / muuten selkeästi päivityspyynnön
 
Neuvola takana. Verenpaineet olivat ihanteelliset; 78/120. Vauvan sydänääniä etsittiin pitkään ja toinenkin hoitaja tuli etsimään. Ehti vähän hermostua! Muuten ei ihmeitä, palautin voimavarakyselyn ja mies ei ollut mukana. Sain lähetteen äippäpolille sokereiden takia ja kyselin raskausmyrkytyksestä, jota pelkään. Onneksi se on vasta loppuraskauden vaiva, jos on tullakseen.
 
No nyt oli sitten se sairaalan laakari, ja aina jokin stressi tulee naista...

Eli virtsanayte puhdas, verenpaine 140/84. OK, mutta nyt aletaan seurata tarkemmin, kasittaakseni tuon alapaineen takia. Pitaa menna jonnekin ottamaan paine ja virtsanayte myos jo ensi viikolla - jos ei katilolle paase, niin sitten varmaan sinne sairaalan aitiysosastolle.

Vauva oli kohdussa paa alaspain ja kuulemma talla hetkella kasvot sivullepain. Eli joko pyorii siella vakkyrana taikka sitten on aloittanut oikeanlaisen prosessin. :) Olin iloisesti yllattynyt, koska epailin vauvan menneen taas peratilaan, esimerkiksi koska en ollut tuntunut kylkiluissa potkuja, joita niin monet ovat tunteneet. Laakarin mukaan “niita nyt sanotaan kaikenlaisia, etta kaikenlaisia pitaisi tuntea...” :) Sitten, kun vauva ultran aikana liikkui, niin laakari kysyi, etta tunsinko tuota. No, en tuntenut. Eli kay siis joskus kai ilman tuntemisiakin, ja silti OK. :)

Laakarin ultralaite ei antanut vauvan syketta (?!?), mutta sykki se sydan siella tietenkin. :) Istukan virtaukset olivat kuulemma hyvia. En huomannut kysya lapsiveden maarasta, mutta kaipa oli OK, koska han ei mitaan sanonut kummemmin. Asia kylla katsotaan taas pian, koska laakari haluaa minun menevan kontrolliultraan taas jo 2 viikon paasta, ja silloin katsotaan mm. lapsiveden maaraa.

Vauvan painoarvio 2100g. Minusta kuulosti suurelta, mutta ei kai tuosta mitaan viela tieda? Laakari ei kommentoinut asiaa mitenkaan; muutenkin oli aika harvasanainen ja kertoi asioita vain kysyttaessa. :) Tosin siita hyva tyyppi, etta ottaa tapaukseni vakavasti ja minua kuulemma tullaan nyt seuraamaan tiheasti.

Tyroksiini/TSH nyt 2.5 (kun samana paivana en ollut ottanut laakitysta), joten samalla 100mikrog/paiva jatketaan. Ferritiini oli myos yha 20:lla alkava luku, joka oli kuulemma OK - mutta rautatableteista huolimatta (olen siis 4 viikkoa syonyt niita) hemoglobiini oli tipahtanut 127:sta noin sataan. Siis mita? Tableteista huolimatta?? Laakari oli yha tuohonkin tilanteeseen tyytyvainen, mutta itse en oikein ole. Tassa vaiheessa minut oli jo lahes ulkoistettu huoneesta, niin en oikein ehtinyt ajatella, mutta mita enemman asiaa mietin, niin sita epatyytyvaisempi olen. Otin katiloon yhteydetta ja kysyin, voisiko han ottaa GP-laakarilta selville, etta voisinko nostaa annoksen 3:een tablettiin paivassa. Pakkausselosteen mukaan anemia-annos on 2-3 tablettia; yllapitoannos on 1-2 tablettia paivassa. Olen nyt 4 viikkoa ottanut sita 2 tablettia paivassa. Suutuin sen verran asiasta, etta tanaan otin 100mg Suomesta tuotua Ferrosania, joka on minua mielestani auttanut ennen; jatan brittilaisen ferrous fumaraten tanaan siis ottamatta. Ehka saan sairaalan johtavalta katilolta joitain neuvoja huomenna. Ferrosanissa on Bisglysinaattirautaa, kun taas siina reseptilaakkeessa on rautasuoloa nimeltaan fumaraatti. On ollut ainakin epailyksia, etta bisglysinaatti saattaisi olla tehokkaampaa. Siina on mukana myos C-vitamiinia hiukan. En ole koko raskauden aikana ottanut ylimaaraista C-vitamiinia, mutta ehka nyt jo voisi? Eli tanaan siis Ferrosanin kautta rautaa 100mg Ferrous Fumaraten 2 x 69 rautamilligramman (210mg fumaraattimuodossa) asemesta, mutta ties vaikka olisi parempi... Tama laakari ei muuten uskonut siihen joka toinen paiva enemman -metodiin, mutta tarvittaessa keksin jotain... vaikkapa joka toinen paiva Ferrosania ja joka toinen fumaraattia? Tai sitten Ferrosania vaan jonkin aikaa...

Onko kukaan ottanut Ferrosania? Auttoiko?

Synnytystapaa ei kuulemma laakarin mukaan tarvitse miettia sen kummemmin viela, ehka joskus 37. viikon tienoilla. Sita meinasi, etta jos vauva joutuisi vaikeuksiin, niin ei kaynnistettaisi vaan sitten suoraan keisarinleikkaus, mutta muuten vaikuttaa silta, etta jos tassa kaikki hyvin menee, niin suurin huoli hanella on minun kanssani tuo hanen arvioimansa tukosriski, joka olisi keisarinleikkauksessa kuulemma suurempi. Jos menee alatiesynnytykseksi, niin sitten kylla taytyy vannottaa heita, etta jos on mitaan vaikeuksia, niin sitten heti leikataan, eika yritella tuntikausia vauvan ollessa vaikeissa paikoissa. Mutta nyt siis vain katsellaan tilannetta ja toivotaan, ettei verenpaine nouse kohtuuttomasti ja etta raskausmyrkytysta ei tule. Aspiriinia kuulemma otan noin 34. viikolle, mutta Klexane-ruiskeita verta ohentamaan otetaan lahes synnytykseen asti.

32+2
 
Viimeksi muokattu:
Hei! Vähän erilaista asiaa mutta olisin kiitollinen jos haluaisitte jakaa ajatuksianne.
Nämä on näitä asioita kun toivoisin että olisi se toinen aikuinen pohtimassa ja päättämässä (ja maksamassa) asioista. Eli mitkäs teidän ajatukset ovat syntymättömän lapsen terveyden vakuutuksesta? Itse haluaisin luottaa julkiseen terveydenhuoltoon ja miellän vakuutusta hieman turhaksi. Monella se kuitenkin on ja heidän mielestä ehdoton (mutta ei taida heillä tämän takia juuri ollakaan kokemusta julkisesta terveydenhuollosta), toisten mielestä taas täysin turha. Olen pyytänyt omalta vakuutusyhtiöltä tarjousta vakuutuksesta jo kaksi kertaa, mutta aina siihen ilmestyy joitakin osioita mitä en ole siihen pyytänyt, mitkä tietenkin nostattavat hintaa, ja ihan tämän takia olen jo valmis hautaamaan koko ajatuksen koska turhauttaa pyytämäni tarjouksen saamisen hankaluus.

Muuten on aika rauhallista aikaa, välillä vaan mietin liikkuuko pieni tarpeeksi vai ei ja missä vaiheessa tulisi huolestua. Onneksi on ensi viikolla neuvola, ehkä sieltä saa jotain vastausta. Alkaa myös tuntumaan rakenneultra tosi kaukaiselta ja mietin paljon, että onkohan kaikki kunnossa. Kai se on ihan luonnollista. Toisesta(kin) sokerirasituksesta puhtaat paperit viime viikolla, ei ainakaan tarvi radia murehtia, onneksi.

Tsemppiä ja jaksamista kaikille! :love:
 
@Sukkis me otettiin. Ihan vaan koska jos syntyy keskosena/tulee joku isompi sairaus, niin on sit taloudellista turvaa edes hiukan.
Mä kans haluisin luottaa julkiseen ja joissain asioissa se onkin toiminut ihan moitteettomasti, mut sit taas välillä tuntuu et yksityiselle pääseminen on ihan must, kun julkisella ei oteta tosissaan :eek:

Tietty jos on rahasta tiukkaa niin ei se vakuutus pakollinen oo. Itteeki vähä hirvittää maksella tuota kun onhan se kallis. Mut jotenkin tuntuu myös pahan manaamiselta jos kys. vakuutusta ei ota:eek:
 
Hei! Vähän erilaista asiaa mutta olisin kiitollinen jos haluaisitte jakaa ajatuksianne.
Nämä on näitä asioita kun toivoisin että olisi se toinen aikuinen pohtimassa ja päättämässä (ja maksamassa) asioista. Eli mitkäs teidän ajatukset ovat syntymättömän lapsen terveyden vakuutuksesta? Itse haluaisin luottaa julkiseen terveydenhuoltoon ja miellän vakuutusta hieman turhaksi. Monella se kuitenkin on ja heidän mielestä ehdoton (mutta ei taida heillä tämän takia juuri ollakaan kokemusta julkisesta terveydenhuollosta), toisten mielestä taas täysin turha. Olen pyytänyt omalta vakuutusyhtiöltä tarjousta vakuutuksesta jo kaksi kertaa, mutta aina siihen ilmestyy joitakin osioita mitä en ole siihen pyytänyt, mitkä tietenkin nostattavat hintaa, ja ihan tämän takia olen jo valmis hautaamaan koko ajatuksen koska turhauttaa pyytämäni tarjouksen saamisen hankaluus.

Muuten on aika rauhallista aikaa, välillä vaan mietin liikkuuko pieni tarpeeksi vai ei ja missä vaiheessa tulisi huolestua. Onneksi on ensi viikolla neuvola, ehkä sieltä saa jotain vastausta. Alkaa myös tuntumaan rakenneultra tosi kaukaiselta ja mietin paljon, että onkohan kaikki kunnossa. Kai se on ihan luonnollista. Toisesta(kin) sokerirasituksesta puhtaat paperit viime viikolla, ei ainakaan tarvi radia murehtia, onneksi.

Tsemppiä ja jaksamista kaikille! :love:
Jos olisimme paa-asiassa Suomessa, ottaisin vauvalle jonkin vakuutuksen (syntymattoman lapsen vakuutukseen olen liian vanha). Ja se sitten kannattaisi pitaa voimassa ihan taman elaman loppuun asti, eli aikuisena han sitten tietysti joskus ottaisi sen maksettavakseen. Parempaa lahjaa ei voi Suomessa lapselle antaa.
 
@Sukkis me otettiin. Ihan vaan koska jos syntyy keskosena/tulee joku isompi sairaus, niin on sit taloudellista turvaa edes hiukan.
Mä kans haluisin luottaa julkiseen ja joissain asioissa se onkin toiminut ihan moitteettomasti, mut sit taas välillä tuntuu et yksityiselle pääseminen on ihan must, kun julkisella ei oteta tosissaan :eek:

Tietty jos on rahasta tiukkaa niin ei se vakuutus pakollinen oo. Itteeki vähä hirvittää maksella tuota kun onhan se kallis. Mut jotenkin tuntuu myös pahan manaamiselta jos kys. vakuutusta ei ota:eek:
Kiitos vastauksestasi! Onhan se kallis vakuutus joo ja mietinkin, että kyllähän ihan sillä vakuutuksen hinnalla + omavastuullakin joitakin käyntejä yksityisellä tarvittaessa maksaa. Jotenkin hankala päätös.
 
Jos olisimme paa-asiassa Suomessa, ottaisin vauvalle jonkin vakuutuksen (syntymattoman lapsen vakuutukseen olen liian vanha). Ja se sitten kannattaisi pitaa voimassa ihan taman elaman loppuun asti, eli aikuisena han sitten tietysti joskus ottaisi sen maksettavakseen. Parempaa lahjaa ei voi Suomessa lapselle antaa.
Kiitos Rusakkonen vastauksestasi! Miksi ajattelet, että vakuutukselle olisi tarvetta? Minun on hankala hahmottaa tarvetta, kun itse olen aina ollut tosi terve, myös lapsena. Ja kun Suomessa tosiaan on hyvä julkinen terveydenhuolto, jossa mm. hoitokulukattoja jne.
 
No niin, eilen oli sairaalan katilon vastaanotto, ja se keskittyi itse asiassa synnytystapoihin. (Lisaksi sain viela virtsanaytteen tarkistettua - puhdas - ja kyselin rautatableteista, pitaisi paasta ensi viikolla uusiin testeihin, ja lupasin jatkaa sen englantilaisen raudan syontia siihen asti!).

Asioita selkisi taas hiukan enemman. Yhdistan alla katilon ja laakarin kommentit:

- Katilo ei suosittele minulle synnytyksen kaynnistamista.
- Han ei myoskaan suosittele lasketun ajan ylittamista. (Niin kuin eivat laakaritkaan.)
- Lapselle olisi turvallisinta suunnniteltu sektio. Sektioissa esiintyvia vaikeuksia voidaan aika hyvin valttaa silla, etta paiva asetetaan mahdollisimman myohaiseksi. Jos talloin on niita valittomia hengitysvaikeuksia johtuen nesteesta keuhkoissa, se ei ole sama kuin se hapenpuute eika se ole vakavaa vaikka vauva joutuisi ensin hoitoihin, silla vesi saadaan pois.
- Minun kuitenkin tulee ottaa vakavasti ne laakarin huolet komplikaatioista, erityisesti siita tukosriskista. Riskeina ika, ylipaino, ivf ja tietyt aikaisemmat/sukurasitteet.
- Synnytyssuunnitelmaan voi kirjata sen, etta kynnyksen sektioon tulisi olla alhainen, jos synnytys pitkittyy.
- Se, etta sykelaite ei parisen viikkoa sitten toiminut, saattoi kylla johtua ylipainostani. Sen ei kuitenkaan pitaisi haitata synnytyksen turvallisuutta, silla lapsiveden menemisen jalkeen saadaan vauvan paahan kiinnitettya anturi, joka mittaa syketta luotettavammin eika ylipaino ole mikaan este tuolloin.

Vauvan kokoa, asentoa ja kuntoa yms. tullaan seuraamaan ultralla. Lisaksi, jos vauvan paa kiinnittyy hyvin, se on ainakin jonkinasteinen merkki siita, etta han voisi mahtua alateitse ulos - mikali ei kiinnity, vauva on todennakoisesti liian isokokoinen synnytyskanavaan.

Naiden perusteella ajattelen nyt, etta jos olen muuten synnytyskunnossa (ei ole raskausmyrkytysta tai liian korkeaa verenpainetta yms.), jos vauva ei vaikuta liian isolta ja on hyvassa asennossa - ja jos lahtee itsestaan kayntiin ennen laskettua aikaa - niin voisin ehka uskaltaa yrittaa alateitse; taytyy vain vannottaa henkilokunta, etta minut siirretaan sektioon nopeasti, jos synnytys ei etene ja voisi yhtaan olla hapettomuuden riskia siis. Jos ei lahde kayntiin itsestaan ennen laskettua aikaa, niin sitten sektio.

Mika sitten sektiotakaraja olisi, pitaisi miettia laakarin kanssa. IVF:n mukaan la oli 30/12/2019 ja niin sanoi myos yksityisen klinikan kone. NHS:n ultra-aani sanoi 12. viikolla, etta 28.12., ja sita he ovat kayttaneet. Kokonsa puolesta vauva kylla saattaisi tulla ulos jo 23.12. viimeista edellisen ultran mukaan. 28.12. on lauantai. Ehka taman kaiken mukaan takarajana olisi hyva pitaa viimeistaan 27.12., ellei laakari arvele toisin, eli siihen asti saisi tulla alateitse ja jos ei ole tullut, tuohon paivaan sitten sektio, ettei mene yliajalle; en oikein usko, etta paras sektiopaiva olisi lauantai, tai siis mahtaisivatko he edes mielellaan laittaa suunniteltua sektiota viikonlopulle.

Hiukan hankaloittamassa on tuo Klexane, jota minun tulee pistaa synnytysta edeltavaan paivaan asti. Epiduraalia ei voi laittaa 12 tunnin sisaan Klexanen otosta. Eli taytyy jotenkin yrittaa sumplia tuo, silla en toivo laakkeetonta synnytysta, vaan olen kylla avoin kaikille tarvittavalle. Sektio pitaa tehda nukutuksessa, jos Klexanen vali on pienempi kuin 12 tuntia. Tama varmasti nimittain koskee myos spinaalipuudutusta.

Minulle kylla tuli keskustelusta sellainen kevyempi olo; tuntui, etta pikkuisen alkoivat asiat selkiytya. Vielakin tuntuu hiukan pahalta sanoa aaneen tuosta alatiesynnytyksesta, kun vauvalle se suunniteltu sektio olisi lopulta turvallisin, mutta toisaalta sairaalan erikoislaakari kylla tuntuu olevan todella huolissaan tuosta tukosriskista, niin kai sitakin sitten pitaa ajatella. En nyt toki ehdoin tahdoin haluaisi keuhkoveritulppaa... Toisaalta sen riskia voidaan sitten minimoida silla, etta Klexanea jatketaan 6 viikkoa synnytyksen jalkeen.

Loppukevennys: :) Eilen tunsin ensimmaista kertaa kaksi PIENTA potkua kylkiluissa! :) Ennen vain en ole tuntenut. :) Olivat hyvin sopoja. :)

32+4
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos Rusakkonen vastauksestasi! Miksi ajattelet, että vakuutukselle olisi tarvetta? Minun on hankala hahmottaa tarvetta, kun itse olen aina ollut tosi terve, myös lapsena. Ja kun Suomessa tosiaan on hyvä julkinen terveydenhuolto, jossa mm. hoitokulukattoja jne.
Itsellani on suomalainen terveysvakuutus, jonka vanhemmat ottivat minulle pienena, ja joka jatkuu 60-vuotiaaksi. Se ei ollut syntymattoman lapsen vakuutus, koska silloin ei sellaisia ollut. Olen ollut perusterve, mutta kylla pienena riitti flunssia yms. todella paljon, ja parikymppisena huolettivat jotkut terveysasiat ja poistin luomia, minulla oli fysiatrin ja osteopaatin tarvetta ja kavin myos erikoislaakareilla tutkimuksissa. Olen paassyt aina laakariin heti ja ‘ilmaiseksi’ ml. laakkeet (ei tietenkaan ivf-hoitoja tai laakkeita, fysioterapiaa tai hammaslaakaria!), kohdun polyypinkin poistatin sen myota yksityisella ennen ivf-hoitoja, ei tarvinnut odottaa tai maksaa tuhansien arvoista leikkausta. Magneettikuvauksiin paasee ‘ilmaiseksi’ ja odottamatta. Ei tarvitse taistella vihaisten terveyskeskuslaakareiden kanssa ja aina olen tarvittaessa saanut antibiootit. :) Onhan se nyt jo tassa iassa suht kallis, mutta yritan, etta pystyisin sen kuusikymppiseksi maksamaan. Ennen sen loppumista voi sitten miettia, tarvitaanko leikkauksia yms. ja hoitaa sitten asiat kuntoon.

Sinansa en ole tutkinut syntymattomien lasten vakuutuksia, kun ikaraja niihin on 46, mutta varmaan jokin niista on hyva. Kannattaa katsoa kattavuutta ja omavastuun maaraa, ja ettei asuinpaikkaa ole rajattu (koskaan ei tieda, muuttaako lapsesi joskus ulkomaille).
 
Viimeksi muokattu:
Rusakkonen sulle piti tulla kommentoimaan tuosta raudan syömisestä, että kannattaa mieluummin ottaa joka toinen päivä rautatabletti, niin se rauta varastoituu paremmin. Eli elimistössä on hepsidiini nimistä proteiinia, jonka tehtävä on suojella sinua liialliselta raudalta. Eli rautamyrkytykseltä. Jos veresi rautapitoisuus nousee liikaa (käytännössä jos otat yli 100 mg rautaa päivässä), hepsidiini lisääntyy ja estää raudan imeytymisen. Hepsidiini on akuutin faasin proteiini, kuten CRP tai ferritiini. Myös tulehduksessä hepsidiini nappaa rautaa verestä, ilmeisesti estääkseen bakteereja hyödyntämästä elimistön rautaa lisääntymiseensä, se on siis "auttaja" / "suojelija". Eli isot rauta-annokset eivät ole hyödyllisiä ja käyvät kukkaron päälle. Ota 60-100 mg joka toinen päivä niin saat Hb:n ja rautavaraston kasvamaan nopeiten "huiputtamalla" hepsidiiniä. Tämä tieto on hematologilta eli vereen ja sen sairauksiin erikoistuvalta lääkäriltä.

Toinen asia on tuo vakuutusasia. Mietin aikanaan ihan samoin kuin Sukkis, että koska maksan veroa palkasta 30-35 %, on kohtuutonta, että en saa julkiselta terveyspalveluja vaan joutuisin maksamaan vielä rapiat 500 e vuodessa vakuutusta. Meidän onneksi lapset ovat olleet suht terveitä. Niinä kertoina, kun ovat olleet lähes kriittisesti sairaita, kuten keuhkokuumeessa tai aivotärähdyksen saaneina, olemme päivystykseen mentyämme päässeet suoraan lääkärille, eli julkinen toimii silloin kyllä, kun ihminen on oikeasti sairas. Eri asia on sitten nämä flunssat, jolloin ihan mielellään odotan odotusaulassa 2-3 tuntia, koska tiedän, että lapseni ei nuhaan ja korvakipuun kuole, mutta joku muu voi olla kuolemaisillaan ja hänen täytyy päästä ensin arvioon. Nuhiin ja korvakipuihin en tosin ole lapsia lääkäriin vienyt, vaan hoitanut apteekista saatavilla lääkkeillä ja kipulääkkeille ja hyvin ovat toipuneet. Parilla tuttavallani on vakuutus ja heillä on sattunut erittäin sairaita lapsia, mm. korvakierteisiä ja pahoja allergioita. Silloin toki säästää varmasti aikaa ja miksei rahaakin, mutta lienevät nämä harvinaisempia. Käytännössähän terveiden lasten vanhemmat maksavat sitten heidänkin kulunsa. Kuten muissakin vakuutuksissa. Maksetaanhan me kotivakuutusta, ei siksi että todennäköisesti koti palaa, vaan, että jos näin todella harvinainen tilanne tulee, on sitten vakuutus siltä varalta. Vakuutusten ottamisessa lienee kyse siitä, että jotkut vanhemmat ovat turvallisemmalla mielellä, kun tietävät, että voivat viedä lapsen heti Mehiläiseen kun lapsi vähän yskähtää tai kuumeilee, ehkä he eivät luota siihen, että huomaavat, jos lapsi on kriittisesti sairas. Ja onhan se mahdollista, että omalle kohdalle osuu lapsi, jolla on niin pahat allergiat, että pitää käyttää erikoismaitoja tai voiteita, silloin vakutuuksesta saa varmuudella rahallisen vastineen mielenrauhan lisäksi. Me ollaan käytetty lapsia yksityisellä 2-3 kertaa vuodessa maksimissaan silloin kun en ole viitsinyt lähteä terveysasemalle ja olen halunnut esim. suorana korvalääkärille arvioituttamaan korvat. Mutta en siksi, että tk:sta saisi huonoa hoitoa vaan siksi, että en itse jaksa odottaa aulassa, lapset varmaan jaksaisivat :) Jos tästä sekavasta sepustuksesta jotakin jää käteen niin ehkä se, että vakutuuksen ottamatta jättäminen, varsinkaan täällä pohjoisessa ei ole niin epätavallista eikä se missään nimessä kerro siitä, että et välittäisi lapsestasi tai itsekkäästi ohjaat rahasi johonkin muualle. Paljon tässä vakuutusasiassa on kyseessä tunteet ja niitä hyödynnetään minusta varsin härskisti myös mainonnassa. Toisaalta jos kaikki vakuutuksen ottaneet yhtäkkiä irtisanoisivat ne ja menisivät julkiselle puolelle, kestäisikö minkään tk:n resurssit sitä määrää sairaita lapsipotilaita? Puolensa ja puolensa, teeppä siinä sitten päätös, varsinkin ilmans itä toista aikuista kuten sanoit :)
 
Tuosta magneettikuvauksesta esimerkkinä, että useimmistä tk:sta magneettikuvia ei saa siksi, että siellä ei ole laitteita eikä tk.lääkäri ole koskaan "portivartijana" kyseiseen tutkimukseen. Myös yksityisellä magneettikuvaukseen pääsee erikoislääkärin lähetteellä. Röntgentutkimuksiin ei siis pääse yksityiselläkään vain siksi, että haluaa ja on vakutuus, vaan sinäkin pitää aina pohtia, onko siitä hyötyä kyseisen oireen ja sairauden selvittämiseksi. Toivottavasti Suomessa on vielä kaukana ajat, jolloin potilas voi vakutuusyhtiö (ja lakimies) takanaan vaatia mitä tahansa tutkimuksia ja lääkäri ei voi muuta kuin suostua, siinä pelossa, että joku haastaa oikeuteen.
 
Rusakkonen sulle piti tulla kommentoimaan tuosta raudan syömisestä, että kannattaa mieluummin ottaa joka toinen päivä rautatabletti, niin se rauta varastoituu paremmin. Eli elimistössä on hepsidiini nimistä proteiinia, jonka tehtävä on suojella sinua liialliselta raudalta. Eli rautamyrkytykseltä. Jos veresi rautapitoisuus nousee liikaa (käytännössä jos otat yli 100 mg rautaa päivässä), hepsidiini lisääntyy ja estää raudan imeytymisen. Hepsidiini on akuutin faasin proteiini, kuten CRP tai ferritiini. Myös tulehduksessä hepsidiini nappaa rautaa verestä, ilmeisesti estääkseen bakteereja hyödyntämästä elimistön rautaa lisääntymiseensä, se on siis "auttaja" / "suojelija". Eli isot rauta-annokset eivät ole hyödyllisiä ja käyvät kukkaron päälle. Ota 60-100 mg joka toinen päivä niin saat Hb:n ja rautavaraston kasvamaan nopeiten "huiputtamalla" hepsidiiniä. Tämä tieto on hematologilta eli vereen ja sen sairauksiin erikoistuvalta lääkäriltä.

Toinen asia on tuo vakuutusasia. Mietin aikanaan ihan samoin kuin Sukkis, että koska maksan veroa palkasta 30-35 %, on kohtuutonta, että en saa julkiselta terveyspalveluja vaan joutuisin maksamaan vielä rapiat 500 e vuodessa vakuutusta. Meidän onneksi lapset ovat olleet suht terveitä. Niinä kertoina, kun ovat olleet lähes kriittisesti sairaita, kuten keuhkokuumeessa tai aivotärähdyksen saaneina, olemme päivystykseen mentyämme päässeet suoraan lääkärille, eli julkinen toimii silloin kyllä, kun ihminen on oikeasti sairas. Eri asia on sitten nämä flunssat, jolloin ihan mielellään odotan odotusaulassa 2-3 tuntia, koska tiedän, että lapseni ei nuhaan ja korvakipuun kuole, mutta joku muu voi olla kuolemaisillaan ja hänen täytyy päästä ensin arvioon. Nuhiin ja korvakipuihin en tosin ole lapsia lääkäriin vienyt, vaan hoitanut apteekista saatavilla lääkkeillä ja kipulääkkeille ja hyvin ovat toipuneet. Parilla tuttavallani on vakuutus ja heillä on sattunut erittäin sairaita lapsia, mm. korvakierteisiä ja pahoja allergioita. Silloin toki säästää varmasti aikaa ja miksei rahaakin, mutta lienevät nämä harvinaisempia. Käytännössähän terveiden lasten vanhemmat maksavat sitten heidänkin kulunsa. Kuten muissakin vakuutuksissa. Maksetaanhan me kotivakuutusta, ei siksi että todennäköisesti koti palaa, vaan, että jos näin todella harvinainen tilanne tulee, on sitten vakuutus siltä varalta. Vakuutusten ottamisessa lienee kyse siitä, että jotkut vanhemmat ovat turvallisemmalla mielellä, kun tietävät, että voivat viedä lapsen heti Mehiläiseen kun lapsi vähän yskähtää tai kuumeilee, ehkä he eivät luota siihen, että huomaavat, jos lapsi on kriittisesti sairas. Ja onhan se mahdollista, että omalle kohdalle osuu lapsi, jolla on niin pahat allergiat, että pitää käyttää erikoismaitoja tai voiteita, silloin vakutuuksesta saa varmuudella rahallisen vastineen mielenrauhan lisäksi. Me ollaan käytetty lapsia yksityisellä 2-3 kertaa vuodessa maksimissaan silloin kun en ole viitsinyt lähteä terveysasemalle ja olen halunnut esim. suorana korvalääkärille arvioituttamaan korvat. Mutta en siksi, että tk:sta saisi huonoa hoitoa vaan siksi, että en itse jaksa odottaa aulassa, lapset varmaan jaksaisivat :) Jos tästä sekavasta sepustuksesta jotakin jää käteen niin ehkä se, että vakutuuksen ottamatta jättäminen, varsinkaan täällä pohjoisessa ei ole niin epätavallista eikä se missään nimessä kerro siitä, että et välittäisi lapsestasi tai itsekkäästi ohjaat rahasi johonkin muualle. Paljon tässä vakuutusasiassa on kyseessä tunteet ja niitä hyödynnetään minusta varsin härskisti myös mainonnassa. Toisaalta jos kaikki vakuutuksen ottaneet yhtäkkiä irtisanoisivat ne ja menisivät julkiselle puolelle, kestäisikö minkään tk:n resurssit sitä määrää sairaita lapsipotilaita? Puolensa ja puolensa, teeppä siinä sitten päätös, varsinkin ilmans itä toista aikuista kuten sanoit :)
Kiitos @Tupsuli noista termeista, niiden avulla loysin matskua englanniksi, niin voin tarvittaessa nayttaa täkäläiselle laakarille ja taidan kokeilla tuota joka toinen paiva -metodia nyt. Pitaisi paasta mittaukseen taas ensi viikolla, vahan lyhyt aikavali toki, mutta saa nahda, onko mitaan muutosta nahtavilla!

Vakuutuksista: en ole toissa vakuutusyhtiossa niin minulla ei ole yhtaan mitaan intressia, ottaako joku vakuutusta vai ei. Minulta vain kysyttiin, miksi itse ottaisin - minahan en voi millaan jarkevalla tavalla ottaa lapselleni vakuutusta, kun ei ole sopivaa saatavilla. Itselleni on oma vakuutukseni (myos muista syista, en jaksanut kaikkea kirjoittaa auki) toiminut erittain hyvin yli 40 vuotta, mutta kivaa kuulla, etta muilla toimiii vakuutuksen ottamatta jattaminen niin hyvin, kun en pysty lapselleni tarjoamaan sita, mita itse sain. :) Enka ole koskaan viela joutunut sita lakimiesta noissa merkeissa ottamaan taikka vakuutusyhtiota joutunut avukseni pyytamaan saadakseni hoitoa; janna juttu, ei olisi tullut aikaisemmin mieleen. :) Magneettikuvaus on muuten ollut minulle tarpeellista, mutta myos yksi elamani vaikeimmista hetkista ihan sen tuubin aiheuttaman paniikin takia varsinkin nyt myohemmalla ialla, joten ihan huvin vuoksi en kylla itse ainakaan ottaisi sita tutkimusta; ihmeellista, jos kukaan tekee niin. Mainitsin sen vain, koska olen kuullut valituksia tarvitsevilta, etta heidan on taytynyt jonottaa kuukausia kuvaukseen julkisella puolella, ja yksityisella ilman vakuutusta se on ainakin omasta mielestani aika kallis tutkimus, kun kuitenkin operoidaan satosten ja jopa tonnin hujakoilla.
 
Viimeksi muokattu:
Meillä on molemmille otettu vakuutus (OP). Oltiin esikoisen päiväkotiin mennessä tosi tyytyväisiä siihen koska mua Henk koht ei voisi vähempää kiinnostaa istua terveysaseman odotushuoneessa tuntitolkulla. Korvatulehduksia kun alkoi olemaan sen lisäksi että oli jatkuvasti kipeä ja me aikuiset tarvittiin sairaslomatodistusta töihin niin kyllä mielessään taputti itseä olkapäälle vakuutuksen hankinnasta. Maksoi ainakin ekana päiväkotivuotena vakuutus itsensä takaisin monin kerroin. Ja paras OP vakuutuksessa on se, että omavastuu maksetaan vaan kerran vuodessa eikä sen päälle ole muita kuluja kuin tietty vakuutusmaksu.

Mulla ei ole omien kokemusten perusteella mitenkään täysi luotto julkiseen puoleen niin en halunnut lapsen hoitoa jättää sen nojaan. Ja just se jonottaminen sekä ettet varmasti saa kauhean helposti mitään lääkärin lämmintä kättä ja perus antibioottikuuria ihmeellisempää palvelua niin se oli meille vaan se päätöksen tekijä kun mietittiin vakuutuksen ottamista.
Onkin tullut matalalla kynnyksellä vietyä esikoista lääkäriin kun on päässyt vaikka heti ja iltasellakin. Pienempi on onneksi vielä säästynyt sairasteluilta mutta eiköhän niitäkin ala tulemaan jossain vaiheessa.
 
Mulla itsellä on ollut ongelmia raudan imeytymisen kanssa ja asiaa googlettelin ja kyselin ja nyt pitäisi itselläkin testata tämä joka toinen päivä -metodi, toivottavasti auttaa niin sais rautaa varastoon!

Tuosta vakutuuksesta, eli juurikin näin on kaverini sanoneet, että sitten kun se vakuutus on tullut otettua, on lääkäriin menty hyvinkin matalalla kynnyksellä, jotta saa vakuutukselle vastinetta :D Eli lähtee sitten herkästi lapasesta se, milloin tarvitsee ylipäänsä mennä lääkäriin. Suurin osa flunssistahan hoituu kotikonstein eikä siihen lääkäri tarvita, kuten ei yleensä korvatulehduksiin antibioottia jne. Toki jos oireet pitkittyy tai pahenee niin sitten syytä käydä arviossa ja olemme myös yksityistä tässä vaiheessa hyödyntäneet ja todenneet, että sen kolme kertaa voi käydä yksityisellä edullisemmin ilman vakuutusta vuodessa. Enempää ei ole meillä tarvittu. Meillä työnantajat eivät vaadi hoitotodistusta lapsen lyhytaikaisesta kotihoidosta. Kannattaa sekin tarkistaa etukäteen, koska jos edes yhdeksi päiväksi ei saa jäädä lasta hoitamaan ilman todistusta, niin silloin kyllä kannattaa ihan senkin vuoksi vakuutus ottaa. Mut korostan edelleen sitä, että ilman vakuutustakin tässä maassa pärjää, terveydehuolto on edelleen huippulaatuista myös julkisella ja kannattaa aina pohtia omalle kohdalle sen tarvetta, herkästi ryhmäpaine on tässä niin suuri ja urbaanilegendat ja muut pelottavat tarinat siitä miten vakuutus on pelastanut ties miltä taloudelliselta katastrofilta kiertävät.

Rusakkonen, sulla on todennäköisesti sellainen vanha, erittäin edullinen vakuutus, joita sai aiemmin. Semmoisen, jos ovat vanhemmat hankkineet aikanaan, 70-80 luvuilla, on kyllä kultaa kalliimpi. Jotkut vakuutusyhtiöt ovat ostaneet noita vakuutuksia " ulos" ihmisiltä, aika isoilla summilla. Pidä se ehdottomasti, jos sulla on se edelleen voimassa.
 
  • Tykkää
Reactions: Rusakkonen
Mulla itsellä on ollut ongelmia raudan imeytymisen kanssa ja asiaa googlettelin ja kyselin ja nyt pitäisi itselläkin testata tämä joka toinen päivä -metodi, toivottavasti auttaa niin sais rautaa varastoon!

Tuosta vakutuuksesta, eli juurikin näin on kaverini sanoneet, että sitten kun se vakuutus on tullut otettua, on lääkäriin menty hyvinkin matalalla kynnyksellä, jotta saa vakuutukselle vastinetta :D Eli lähtee sitten herkästi lapasesta se, milloin tarvitsee ylipäänsä mennä lääkäriin. Suurin osa flunssistahan hoituu kotikonstein eikä siihen lääkäri tarvita, kuten ei yleensä korvatulehduksiin antibioottia jne. Toki jos oireet pitkittyy tai pahenee niin sitten syytä käydä arviossa ja olemme myös yksityistä tässä vaiheessa hyödyntäneet ja todenneet, että sen kolme kertaa voi käydä yksityisellä edullisemmin ilman vakuutusta vuodessa. Enempää ei ole meillä tarvittu. Meillä työnantajat eivät vaadi hoitotodistusta lapsen lyhytaikaisesta kotihoidosta. Kannattaa sekin tarkistaa etukäteen, koska jos edes yhdeksi päiväksi ei saa jäädä lasta hoitamaan ilman todistusta, niin silloin kyllä kannattaa ihan senkin vuoksi vakuutus ottaa. Mut korostan edelleen sitä, että ilman vakuutustakin tässä maassa pärjää, terveydehuolto on edelleen huippulaatuista myös julkisella ja kannattaa aina pohtia omalle kohdalle sen tarvetta, herkästi ryhmäpaine on tässä niin suuri ja urbaanilegendat ja muut pelottavat tarinat siitä miten vakuutus on pelastanut ties miltä taloudelliselta katastrofilta kiertävät.

Rusakkonen, sulla on todennäköisesti sellainen vanha, erittäin edullinen vakuutus, joita sai aiemmin. Semmoisen, jos ovat vanhemmat hankkineet aikanaan, 70-80 luvuilla, on kyllä kultaa kalliimpi. Jotkut vakuutusyhtiöt ovat ostaneet noita vakuutuksia " ulos" ihmisiltä, aika isoilla summilla. Pidä se ehdottomasti, jos sulla on se edelleen voimassa.
Joo sellainen vanha vakuutus se tosiaan on. Vakuutusyhtio onkin sanonut, ettei tallaisia enaa myonneta. Voi olla, etta hinta joskus viela pakottaa minutkin ulos, mutta yritan pitaa kiinni. :) Toivottavasti nykyaankin lapsille on kuitenkin jotain vastaavaa olemassa, jos vanhemmat vakuutukseen paatyvat. :) Enkuissa ei tosiaan ole vastaavaa yksityislaakarijarjestelmaa ns. perustasolla, ainoastaan vakavien sairausten yhteydessa, niin ei sitten ole mitaan vastaavia vakuutuksiakaan. En ole kaynyt GP:lla tai NHS:alla yleensakaan yli 20 vuoden aikana kuin muutaman kerran ennen tata raskautta, kaikki muu hoitui aina Suomessa lomilla, mutta nyt lapsen kanssa tulee olemaan pakko; toivottavasti on hyvin terve poika. :) Itsellani lapsuuden ja nuoruuden flunssat eivat oikein koskaan lahteneet pois ilman muita tulehduksia jalkitauteina.

Naissa raskausasioissa NHS on kylla ollut hyva. Alkuvaiheessa 1990-luvun lopulla minulla oli pari huonoa NHS GP-kokemusta aika vakavien asioiden kanssa (asiat sitten sortteerattiin Suomen lomilla lopulta, ja minun tapauksessani siis tietty niilla yksityisilla), mutta toivottavasti tilanne on parinkymmenen vuoden sisaan parantunut, jotta poika saa tarvittaessa hyvaa hoitoa. Jotenkin uskon kylla, etta asia on niin ainakin talla nykyisella seudullani, mutta yritan olla tarkkana. :)
 
Viimeksi muokattu:
Hyviä pohdintoja täällä vakuutuksista, mekin ollaan mietitty että otetaanko sellaista ja argumentteja tosiaan löytyy puolesta ja vastaan. Fakta on, että vakuutukset ovat vakuutusyhtiöille liiketoimintaa (ja kannattavaa sellaista) mikä tarkoittaa sitä, että vakuutusyhtiö voittaa rahallisesti aina keskimääräistä vakuutuksenottajaa enemmän. Vaan sitä kun ei etukäteen tiedä, onko se keskimääräinen vakuutuksenottaja vai se, jonka lapsi on tosi sairastelevainen :confused: meillä onneksi on vielä aikaa miettiä asiaa.

Käytiin tänään ultrassa ja siellä oli viikkoja vastaava pieni jonka sydän kovasti läpätti :love: keskenmenon riski on kuulemma nyt enää tosi pieni, lääkäri sanoi että alle 5 %. Toivotaan, että kaikki jatkuisi yhtä hyvin kuin tähänkin asti! Oma olo on edelleen aika vähäoireinen, pientä kuvotusta tulee aina iltaa kohden mutta kertaakaan en ole oksentanut. Viikkoja tänään 6+6.
 
  • Tykkää
Reactions: Rusakkonen
Siis mika vitsi, katilo kavi taalla tanaan, ja sain tietaa, etta olen ihan turhaan stressannut tuosta hemoglobiinista! Laakari oli ilmeisesti lukenut alla olevalta rivilta ihan eri asiaa koskevan luvun! Oikea luku oli ollut 132! Eli ei ollutkaan laskenut hemppa 127:sta 100:aan, vaan noussut 132:een! Ja olen asiasta stressannut pari paivaa tassa! :ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO: Siis nama luvut liittyvat viime viikon testeihin.

Ferritiini oli toki kylla hiukan laskenut, 27:sta 24:aan. Eli tarkeaa viela jatkaa raudan syontia, koska alle 30. Mutta ei tuo mikaan karmea luku ole.

Tanaan verenpaine oli 125/85, eli vaikka ylapaine oli nyt tosi hyva (kun olin kivasti kotona, varmaan), niin alapaine vahan kurottaa ylospain. Tosi yha alle sen 90 eika ole raskausmyrkytyksen oireita. Virtsassa oli haivahdys (trace) leukosyytteja, mutta vasta 2+ kuulemmma merkitsisi tulehduksen mahdollisuutta. Proteiineja ei ollut.

Vauvan syke 138. Vauva myos potki - hassua, etten tuntenut ylavatsan/kylkiluiden potkuja, jotka katilo naki ja tunsi kateen!!!! Eli todellakaan en tunne kaikkia potkuja. Alhaalta kylla tunnen. :) Nyt vauva on paa alaspain ja kyljellaan, selka vasenta kylkeani vasten, mika on kuulemma ideaalia! :)

Varattiin ensi viikon labra- ja katiloajat; jos joku paivittaa, niin mulle voisi laittaa ma 11.11. katilo (verenpaine, virtsa) ja ke 13.11. (laboratorio). Kiitos!(y)

On myos mahdollista, etta ehka paasen pian tutustumaan synnytysosastolle! Katilo tulisi sitten paikkoja nayttamaan. Kuinka jannittavaa! Ja parin viikon paasta keskustellaan kai syottamisesta/ravinnosta vauvalle, ja neljan viikon kuluttua synnytyssuunnitelmasta.

32+4
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos @Tupsuli ja muut kommenteista. On asioita, jotka puhuvat vakuutuksen puolesta ja asioita jotka puhuvat vastaan. Sehän se hankalin on, kun ei voi tietää mitä tulevaisuus tuo tullessa. Ja iso asia tietenkin itselle tietty se, että minä yksin vastaan kaikista kuluista ja piakkoin pitää mm. alkaa miettimään isompaa asuntoa.
 
@Sukkis jos päädyt ottamaan vakuutuksen niin eihän sua mikään estä lopettamasta vakuutusta koska vaan. Meilläkin esikoinen on ollut päiväkodissa nyt reilu 1,5vuotta ja alkanut sairastelut vähenemään todella paljon, joten jatkoa voisi miettiä jos halutaan.
 
Heippa! Kommentoin vain pikaisesti vakuutusasiaa. Itse suorastaan vastustan kaikenlaisia terveydenhoitokuluvakuutuksia, tämä on minulle periaatteellinen ja poliittinenkin kysymys. Tiettyjen puolueiden toiminnan tuloksena Suomessahan on jo pitkään harjoitettu julkisen terveydenhuollon, ja julkisten palveluiden yleensä, alasajoa ja viimeaikojen yrityksenä oli jopa ryövätä palvelut yksityisille - tämä onneksi torpattiin viime hetkellä. Nämä terveydenhoitokuluvakuutukset palvelevat juurikin tätä yksityistämisen poliittista peliä ja palveluiden alasajoa, kun kaikilla on vakuutukset, niin ei enää julkista terveydenhuoltoa tarvita, voidaan jättää köyhälistölle joku rupunen systeemi.

Suomen julkinen terveydenhuolto on ollut ja on edelleen erittäin hyvää tasoa, paikallisia eroja toki varmastikin löytyy. Lähes kaikki ”vaativammat tapauksethan” yleensä edelleen Suomessa hoidetaan julkisen puolen erikoissairaanhoidossa eikä yksityisellä, vaikka alkututkimukset ja sen myötä lähetteen olisikin laittanut yksityisen puolen lääkäri.

Omalla paikkakunnallani julkinen terveydenhuolto toimii erittäin hyvin, aikoja saa aina samalle päivälle, labra toimii ja palvelu on ollut hyvää ja avun olen aina saanut. Arvostan myöskin suuresti terveyskeskuslääkäreitä ja uskon heillä pääsääntöisesti olevan enemmän auttamisen halua kuin yksityisellä puolella rahoja käärivillä yleislääkäreillä. Itse olen kohdannut erittäin hyviä ja lämpimiä lääkäreitä useinkin. Tympeitä ja nihkeitä lääkäreitä löytyy ihan molemmilta puolilta. Päivystyskin toimii mielestäni ihan hyvin. Tätä haluan tukea ja omalta osaltani en halua tukea tätä julkisten palveluiden alasajoa.
 
  • Tykkää
Reactions: Sukkis ja Pimpula76

Yhteistyössä