~*~ alkionsiirroista plussanneet ~*~

Vakuutusasiaan oma kommenttini. On totta, että vaikea päättää ottaako vai ei. Itse päätettiin ottaa ja meidän kohdalla tämä oli onni, kun pojalla todettiin 3 kk:n iässä harvinainen verisairaus. On ollut siis todella tarpeellinen tuo vakuutus. Ja käteväkin. Yksityisen suorakorvaus on mahtava juttu. Ja onhan vakuutusta hyödynnetty myös julkisen puolen maksuihin, kun vakuutus maksanut osastolla olot. Ja hienoa lukea, että monella julkisen palvelut toimii. Itselläni todella ikäviä kokemuksia. Meillä tk:ssa lääkärit vaihtuu koko ajan. Apu kuin apu on todella sitä tasoa "ota buranaa ja mene lepäämään" . Ketään syrjimättä, on tkssa lääkeräinä milloin minkäkin maalaisia ja kielimuuri on todellakin iso haaste. Ammattitaito on suorastaan kehno monella. Karkeaa sanoa näin, mutta itse terveydenhuoltoalan ihmisenä osaan arvioida milloin olen saanut asianmukaista "palvelua" ja asiani on todella tullut hoidetuksi. Olen onneksi oppinut "vaatimaan" lähetteen erikoissairaanhoidon puolelle. Siellä asiat hoituvat onneksi upeasti. Mut joo, vakuutus otettiin tällekin lapselle. Ihan vaan varmuudeksi, kun kerran ensimmäisen kanssa kävi näin.
 
@Mandala Siis aloin syömään terkkarin käynnin jälkeen (kun hb oli 107) heti 100mg rautaa/pvä, mutta lääkäri antoi lausunnon yli viikon päästä vasta labrakokeiden tuloksista. Olinkin jo tänään uusinkokeissa, katsotaan onko tableteista ollut mitään hyötyä..

@Rusakkonen Mullakin oli esikoisen synnytyksessä pinni vauvan päässä ja oli kyllä hyvä kun sykkeet ei kadonnut ollenkaan ja pystyi luottamaan vauvan voinnin seurantaan ihan 100% :) Mä suosittelen ehdottomasti alatiesynnytystä, itsellä edellinen kokemus oli niin hyvä että jopa pelkään jos jostain syystä joutuiskin sektioon.. Ymmärrän kyllä myös miksi asia sinua mietityttää. Ja jokainen tekee tietenkin itse itselleen sopivaksi kokeman päätöksen(y)

Meillä on otettu kummallekin jo ennen rakenneultraa vakuutukset, jotta mitään ei rajata pois jos jotain löytyisikin. Koen, että vakuutus antaa turvaa ja tilaa hengittää sillä koskaan ei kuitenkaan tiedä mitä tulevaisuus tuo tullessaan..

Täällä kaikki suht hyvin. Muutamana päivänä tullut napakoita supistuksia, lääkäri tsekkasi paikat ja sanoi kohdunsuu pehmentyneen, mutta kaulaa oli vielä se 3cm.
Saas nähdä aikooko pikkuveli tulla etuajassa maailmaan :eek:

33+5 :)
 
  • Tykkää
Reactions: Rusakkonen
On tullut paljon viestejä koskien tota vakuutusasiaa ja sen enempää en lusikkaa soppaani laita muutakuin että itse otin vauvalle vakuutuksen siinä nt-ultran tienoilla, varmuudeksi. Mulla on myös itselle tapaturmavakuutus olemassa.

Toi julkinen-yksityinen on myös vähän niinkin että toisaalta osan käyttäessä yksityisiä palveluita vähenee myös kuormitus julkiselta, esim. hammaslääkärissä itse käyn yksityisellä, vaikka se onkin kallista, oompa ainakin pois sieltä jonosta viemässä sellaiselta paikkaa jolla ei kertakaikkiaan ole varaa yksitysellä käydä, toisaalta ei mulla itsellänikään tulot suuria hivo.Tottakai myös itsekäs on syy että pääsee heti hoitoon, mulla on tosi iso kammo hammaslääkäriin ja yksityinen siittä tehokas että joutuu tavallaan heti menemään eikä aika ole joskus 6kk päästä että sitte jo ehdin panikoida ja perua. Mutta ainahan näissä on puolensa, eikä mitkään vastakkainasettelut ole koskaan hyviä, useinhan ne menee ns. köyhän kustannuksella. Kuitenkin julkisia palveluita verorahallakin tuetaan. Aika pitkä matka kuitenkin on vielä siihen että ne täysin lakkautetaan mutta paljonhan säästöjä jo tehdään ja ne osuu kyllä heikossa asemassa oleviin.

Mulla oli neuvola maanantaina ja sielä oli pissatesti proteiinien ostalta +-joten vein labraan kontrollinäytteen joka ihan puhdas, huh. Kauhea säikähdys tosta tuli. Ja maanantaina 18.11 ois nyt se pelätty sokerirasitus, oon kuiteski sortunut jo mm. joulusuklaisiin ja torttuihin ja ja ja vaikka oon liikkumassakin käynyt. :cry::cry:
 
Lyhyesti ommentoin, ettei meidän tytöillä (3, joista kaksi jo täysikäistä) ole ollut vakuutuksia, ja hyvin on pärjätty. Tapaturmavakuutukset on koko perheellä, koska ne on niin halpoja. Vakuutushan maksaa 250-700 e/vuosi, jolla kyllä tarvittaessa saa käytyä yksityisellä ilman vakuutuksiakin. Meillä on ainakin terveysasemilla ohituskaista lapsiperheille, ja olen tarpeen mukaan käyttänyt yksityisiä. Miehellä on 80-luvulta ollut ihan mahtava vakuutus, jollaisia ei enää saa.

Sokerit olen saanut kuntoon ruokavaliolla. Otan tän radin tois vakavasti ja en syö yhtään herkkuja. Siksi painonnousu onkin ollut maltillista. Viikkoja nyt 15+2 ja painoa tullut n. 2 kg. Vauvan liikkeet tuntuu satunnaisesti, ja voin tosi hyvin. Väsymys ja pahoinvointi on tiessään. Nytkin olen lähdössä uimaan ja loppupäivä kotitöitä ja ulkoilua koirien kanssa :)
 
Meillä oli itsestään selvää että vakuutus ja hyvä niin "on jo maksanut itsensä takas" kun se viikko meni osastolla ja sit jo kerran ollut silmätulehdus jossa kyllä yksityisen "helppous" tuli todistettua. Kun tuttavilla kk vanhempi lapsi ja sama vaiva, he oli unohtanut olla ajoissa vakuutus asiassa niin ei ole sellasta.. meni heillä 2 päivää saada lääkitys oloitettua, meillä muutoma tunti josta jo melkein yks apteekin jonossa kun illalla vaan yks auki. Heidän piti eka mennä näyttää kuvaa terkkaa sit saivat hoitajalle ajan seuraavaksi päiväksi ja sit se konsultoi lääkäriä jonka piti laittaa resepsti, mutta unohti sinä päivänä.. me soitettiin yksityiselle samana iltana ja saatiin aika parin tunnin päähän ja näin ollen aloitettua lääkitys heti.. Ainakin täällä päin tuo julkinen tökkii melkoisesti (ainakin aikuisten kohalla, lähes mahdoton saada aikoja)
 
  • Tykkää
Reactions: nyuu
Haikara matkalla :love:

nimim. ... hoito ... monesko tulossa ... LA

Anemonee ... 2.ICSI/1.PAS ... ensimmäinen ... 24.11.2019
Noran ... 2.IVF/5.PAS ... toinen ... 26.11.2019
BlackCat ... 1.ICSI/2.PAS ... toinen ... 21.12.2019
Rusakkonen ... 6.IVF/ICSI ... ensimmäinen ... 28.12.2019
Millionnea ... 3.ICSI... toinen ja kolmas (poika2010) ... 25.1.2020 x2
Sukkis ... 1.PAS (luovutettu munasolu + siittiöt) ... 6.2.2020
shelterme ... 1.IVF/ICSI/1.PAS... toinen ...10.2.2020
Jantzu ... 5.ICSI/1.PAS ... ensimmäinen ... 10.2.2020
Iid@ ... 1.lahjasoluhoito ... toinen ... 10.2.2020
nyuu ... 2.lahjasoluhoito/1.PAS ... ensimmäinen ... 27.2.2020
Nonnakka ... 1.IVF/1.PAS ... ensimmäinen ... 1.3.2020
Aislinn83 ... 2.IVF ... ensimmäinen ... 2.3.2020
Karhurouvanen ... 2.IVF/1.PAS ... ensimmäinen... 26.4.2020
kirsillevauva ... luovutetut munasolut, 2.PAS ... neljäs ... 30.4.2020
miumiu_82 ... 1.ICSI ... ensimmäinen ... ??.4.2020
rouvaNiisku ... 2.IVF ... ensimmäinen ... 7.5.2020
Allotar19... enkelipoika rv 27...IVF/lahjasolut....20.5.2020
Pupuna112 1. IVF.....ensimmäinen.... 25.6.2020




Tulevat tapahtumat :love:
Rusakkonen:

15.11... synnytysvalmennus
18.11 sairaalalääkäri



kirsillevauva:
18.11 ... neuvolalääkäri
12.12 ... rakenneultra
30.12. Kela-neuvola

shelterme:
18.11 ... ultra (kasvukontrolli)

Jantzu:

Pupuna112:
neuvola 25.11



Maaliin päässeet (y)
SalamaT ... 3.IVF 3.PAS ... ensimmäinen ... 40+1 ... 1.6.2018
kiuski ... 2.ICSI 1.PAS ... ensimmäinen ... 41+6 ... 7.7.2018
Zoona ... 2.IVF 3.PAS ... toinen ... 35+3 ... 10.7.2018
marrasmai ... 5.ICSI ... ensimmäinen ... 40+3 ... 11.7.2018
lullaby ... 7.IVF ... kolmas ... 41+0 ... 13.9.2018
Choco coco ... 2.IVF 1.PAS ... kolmas ... 41+2 ... 4.10.2018
Iiris80 ... 1.IVF ... ensimmäinen ... 20.10.2018
Mamido ... luomu 2.IVF:n jälkeen ... kolmas ... 11.11.2018
mmmoi ... 1.ICSI 3.PAS ... toinen ... 39+1 ... 19.12.2018
Miitta37 ... 1.IVF/1.PAS ... ensimmäinen
kettuperhe ... 1. IVF ... toinen ... 27.12.2018
An1z81 ... 1.IVF 2.PAS ... ensimmäinen ... 40+1 ... 4.1.2019
Toiveikas81 ... 3.ICSI ... ensimmäinen ... 38+0 ... 14.2.2019
Ismundo ... 1.IVF 2.PAS ... ensimmäinen ... 40+5 ... 14.3.2019
Mandala ... 2.IVF 2.PAS ... toinen ... 36+0 ... 28.4.2019
-dino- ... 2.IVF 2.PAS ... ensimmäinen ... 38+2 ... 29.4.2019
atvk87 ... 1.ICSI 2.PAS ... ensimmäinen... 39+6 ... 22.5.2019
Pimpula76 ... 4.IVF lahja-alkio+lahjasolu/ 3.PAS ... seitsämäs ... 38+1 ... 28.5.2019
love- ... 3.IVF/ICSI/1.PAS ... ensimmäinen ... 41+3 ... 20.6.2019
vipe1986 ... 2.IVF/ICSI/3.PAS ... kolmas ... 39+0 ... 7.7.2019
MaiMei ... 4. IVF/1. PAS... toinen ... 39+6 ... 23.7.2019
Katti75 ... 3.IVF/1.PAS ... toinen ... 40+1 ... 29.7.2019
Ihanapa ... 2.ICSI/4.PAS ... ensimmäinen ... 42+1 ... 4.8.2019
gemmy ... 4.IVF/1.PAS ... toinen ... 40+1 ... 6.9.2019
hillan_kukka ... 4.IVF/2.PAS ... toinen ... 38+1 ... 16.9.2019
Ramiina ... 2.IVF/1.PAS ... ensimmäinen ... 39+1 ... 23.9.2019
Domi ... 5 IVF/1.PAS (18. siirron) jälkeen "luomu" (scratshing) ... ensimmäinen ... 41+6... 11.10.2019

************
Päivitykset siten, että ota [ quote ] alusta ja lopusta pois. Jokainen voi päivittää itse tai jättää punaisella värillä / muuten selkeästi päivityspyynnön
 
Poistin menneitä tapahtumia ja lisäsin @Rusakkonen lääkärin. KOvin aktiiviselta vaikuttaa se Englannin terveydenhoito! Saitko muuten raha-asiat järjestymään sairaslomalle?

@Jantzu, mitä äippäpolilla?

Meillä oli tänään koiran kans agility. Se oli 15 esteen rata, joka mentiin kolmesti pienellä hölkällä. Jessus, että huohotin! Vatsa ei vielä paina menoa ja ei supistele, joten jatkan ainakin toistaisesti. JOululomlla mietin, maksanko enää kevättä. Se on vaan niin huippukivaa. Olen jo suunnitellut jatkavani syksyllä 2020, kun vauva on vielä pieni. Mies tai isovanhemmat voivat hoitaa vauvaa, kestää tunnin joka toinen viikko (sunnuntaina). Vauva jumppaa jo aktiivisesti ja saatiin kysyttyä eka kummi lapselle. Ystäväni 16-vuotias tytär tulee kummiksi <3
 
No nyt sitten on 33 viikkoa koossa! 33+1 tarkalleen.

Kiitos @kirsillevauva tapahtumien lisaamisesta! Juu nyt alkoi ilmeisesti tarkempi seuraaminen. Menen myos huomenna katilon vastaanotolle, otetaan virtsanayte ja verenpaine ja ilmeisesti varataan tyroksiinikoe. Keskiviikkona otetaan rauta, ferritiini ja tyroksiini (sen toki voisi lisata listalle, jos joku paivittaa taasen - kiitos!).

Tiistaina menen sairaalaan, koska tunsin mielestani toisessa rinnassa patin, ja ne voidaan rintaklinikalla ultrata (mammografiaa ei tietty mielellaan raskaana); tosin terveyskeskulaakari ei onneksi uskonut mihinkaan kasvaimeen - sanoi, etta raskaana rinnan nyt vaan ovat muhkuraiset. Mutta hyva, etta voidaan tarkistaa. Minulla on myos nannien ymparilla jotain ihottumaa kummassakin rinnassa, joka ei oikein mene Bepanthenilla pois. Puhun siitakin rintaklinikalla ja jos se ei niita kiinnosta, paasen kuulemma ihotautiklinikalle. Terveyskeskuslaakarin mielesta tuo ihottuma johtuu raskaudesta, mutta katilon mielesta on hyva tarkistaa (ei kuitenkaan uskonut syopaan, onneksi). Eli ainakin nyt kylla raskauden aikana on minusta tosiaan pidetty hyvaa huolta. Katilo oli myos katsomassa minua taalla kotona keskiviikkona, verenpaine ja virtsa tuolloin OK (taisinkin tasta jo kirjoittaa!).

Janna juttu oli, etta kun minulta oli vaa’asta patterit loppuneet, niin en voinut punnita itseani alkuraskauden jalkeen (joo, olemme uusavuttomia joskus!) ja nyt kun mies lopulta osti uuden erikoispatterin ja vaihtoi sen :) niin paasin punnitsemaan. Alkuraskaudessa soin hirveita maaria ja toisaalta keskiraskaudessakin aika lailla mita vaan (paitsi ei siis mitaan raskauden aikana kiellettya). Nytkin kylla syon aika paljon, ja vauva on syonyt hyvin hanen painoaan ajatellen. Nythan vauva on varmaan jotain 2.5kg ja totta kai istukka ja lapsivesi jotain painavat. No paino oli noussut ainoastaan sen 2.5kg. Eli vauva on kylla tainnut aikamoisen hyvin kayttaa hyvakseen siis suunnilleen kaiken syomani ravinnon, ja itse olen tainnut sitten syoda kehostani rasvaa. :) No siis minullahan oli painoindeksi noin 33, paino raskauden alussa 104, joten tassa ei nyt pitanytkaan saada kauheasti kiloja. Mutta olihan se kivaa nahda, etta kerrankin on aineenvaihdunta toiminut vauhdikkaasti. :)

Vaivaakin minulle on tullut - iskiashermo on alkanut vaivata (eilen suorastaan huusin, kun vasen jalka ei kestanyt painoa - sain lopulta asettumaan kipukoukulla hieromalla) ja vauva painaa kovasti virtsarakkoa kavellessa, voi painaa ihan joka askeleella. Mutta kylla se tasta! :)

@kirsillevauva - juu ei ole kivaa saada puolet pienempaa tilia joulukuuta vasten, mutta onneksi tassa vaiheessa ei tule yhtaan palkatonta viikkoa; vasta sitten myohemmin, jos en ole viela loytanyt uutta tyopaikkaa aitiysloman loppupuolella. (Siis toki voin periaatteessa palata vanhaan tyopaikkaani, mutta en ole kauhean innostunut asiasta. :) ) Eikohan jotenkin parjata, tarvittaessa sitten maksetaan luottokorteista vain minimit tulevassa kuussa ja tammikuussa sitten taas enemman. :)

33+1
 
Poistin menneitä tapahtumia ja lisäsin @Rusakkonen lääkärin. KOvin aktiiviselta vaikuttaa se Englannin terveydenhoito! Saitko muuten raha-asiat järjestymään sairaslomalle?

@Jantzu, mitä äippäpolilla?

Meillä oli tänään koiran kans agility. Se oli 15 esteen rata, joka mentiin kolmesti pienellä hölkällä. Jessus, että huohotin! Vatsa ei vielä paina menoa ja ei supistele, joten jatkan ainakin toistaisesti. JOululomlla mietin, maksanko enää kevättä. Se on vaan niin huippukivaa. Olen jo suunnitellut jatkavani syksyllä 2020, kun vauva on vielä pieni. Mies tai isovanhemmat voivat hoitaa vauvaa, kestää tunnin joka toinen viikko (sunnuntaina). Vauva jumppaa jo aktiivisesti ja saatiin kysyttyä eka kummi lapselle. Ystäväni 16-vuotias tytär tulee kummiksi <3
Minakin olen etsinyt kummeja! Meille nayttaa tulevan 5-8 kummia!!!!! Kastetta suunnitellaan tehtavaksi mieheni lapsuuden kotikirkossa, jossa menimme naimisiin, joten tulee menemaan anglikaanisen kaavan mukaan. Aion kylla sitten liittaa lapsen Suomen luterilaiseen kirkkoon, kun se on yha se minun kirkkoni. :)
 
Wau @Rusakkonen kohtahan sä meet jo synnyttää! Aika menee niin nopeasti! Ihanaa:love:

@kirsillevauva Ai sä tunnet liikkeitä jo ihan säännöllisesti:love: Me mennään aika samoissa, täällä on tänään 16+0. Mä en ole vielä liikkeitä tuntenut mutta tämä onkin ensiodotus.

Mites muut ensiodottaessa on alkanu liikkeitä tuntemaan?

Mulla piti olla neuvola viime viikolla mutta se terkka olikin kipeänä niin aika siirtyi tulevalle viikolle. Varasin myös rakenneultran, aikoja löytyi vasta rv 21:lle. Olo on ollut nyt aika normaali, pahoinvoinnit ja ne kauheat nälätykset on laantuneet, välillä ihan meinaa unohtaa syödä! Mieliala on ollut hyvä ja tasainen eikä sen kummempia oireita muutenkaan ole ilmennyt.

Välillä olen joutunut dopplerilla tarkistamaan kun mulla on kauhea pelko että jos hermostun tai erityisesti hurjasti suutun, niin että sillä voisi olla jotain seurauksia:unsure:

Toinen on sellainen joka kyllä kohta koettelee ainakin kaikkien ympärilläni olevien mielenterveyttä jos ei omaani, nimittäin gluteeni. Minulla ei ole keliakia dg eikä ehkä kovin vahvaa epäilyäkään siitä mutta olen jo vuosia ollut gluteenittomalla ruokavaliolla koska totesin sen sopivan minulle paremmin. Erityisen tarkaksi ruokavalio meni tämän raskausyrityksen myötä ja vielä tarkemmaksi hoitojen myötä. Nyt olen aivan neuroottinen asian suhteen, en uskalla töissäkään jättää ruokalautasta hetkeksikään yksin koska kuvittelen jonkun kulkevan esim leivän kanssa ohi ja gluteenihippusia lentävän ruokaanio_O

Olen jo lukuisia kertoja heittänyt ruoat menemään kun en ole ollut ”varma” ettei jotain olisi käynyt. Pesen käsiä varmaan 50 kertaa päivässä ihan kotonakin ruokaa laittaessa kun kuvittelen jääkaapin kahvasta ja suolapaketista tulevan gluteenin jäämiä käsiini.

Näin kirjoitettuna tämä vaikuttaa ihan todella sekopäiseltä, en ole siis oikeasti mikään hermoheikkomielipuoli tyyppi vaan mieleni on ihan kepeä lukuunottamatta noita gluteeniepäilystilanteita:LOL:

Täällä ei varmaan ketään muuta gluteenitonta odottajaa ole?
 
En ole täällä aikaisemmin kirjoittanut, mutta taustalla kyllä jo kauan seuraillut. Meillä siis lahjamunasoluista 2. pas toi toivotun tuloksen. Nyt mennään jo raskausviikolla 30+4.

@Karhurouvanen, mulla on keliakia eli siis aina gluteeniton ruokavalio. Olen ollut raskausaikana vähän aikaisempaa tarkempi, mutta käytän esim. samaa floraa kuin mies, joka ei ole keliaakikko. Ei ole tullut mitään oireita. Jääkaapin ovessa ei varmaan ole kovin todennäköisesti gluteenia Askarruttaako sua joku erikoisesti?
 
Hei @Paju_79 ja tervetuloa keskusteluun:) Ja onnea raskaudestasi:love: Ja kiitos vastauksestasi:)

Pelkään siis hulluna että vahingossa tai omaa hölmöyttäni saan gluteenia jolla sitten olisi kohtalokkaat seuraukset raskauteen :cry: En järjellä ajateltuna usko että se ehkä ihan niin menisi keliaakikollakaan mutta sellainen kauhea pelko on vaan tullut. Vaikka yritän järkeistäen ajatella että esim raskauden alussa olen epähuomiossa syönyt useitakin kertoja gluteenikontaminoituneita tuotteita ja kaikki on silti mennyt hyvin. Ajattelen siis että esim mies on tehnyt leipää ja kosketellut monia asioita ”leipäkäsillä”, vaikka sitä jääkaapin kahvaa, ja siitä sitten gluteenia kulkeutuisi minulle ja jos olisikin kohtalokkaat seuraukset:unsure:

Kiitos vastauksestasi, jospa jo tämä sinun kokemuksesi kertominen hiukan voisi auttaa minua tämän hysteerisuuden suhteen, ajattelin myös ke neuvolassa puhua, vaikka ei ne varmaan hirveesti asiasta tiedäkään mutta toisaalta usein puhuminen voi jo itsessään helpottaa suhteettomia pelkoja.

Mukavaa viikkoa kaikille:)
 
Jos yhtään @Karhurouvanen helpottaa, niin minä olen tämän raskauden aikana syönyt gluteenia vahingossa kahdesti. Ja ei ole mennyt kesken vaan on tullut perinteisesti vain tuskallinen ripuli. Kun välillä on pakko syödä kodin ulkopuolella, niin noita vaan tulee ikävä kyllä :/ Toinen kerta oli työpaikkaruokalassa, kun leipäkorit oli menneet väärin ja gluteenittomaan olikin tullut tavisleipää :unsure:

Meillä ei ainakaan neuvolassa ole hirveästi ollut keliakiasta ja raskaudesta tietoa. Sain kuitenkin lopulta yhden ylimääräisen äippäpolikäynnin, joka ainakin naapurikunnissa on meillä itsestään selvyys. Jos mua joku tässä gluteenittomassa huolettaa, niin se että kasvaahan vauva tarpeeksi. Kun on muutenkin haasteita ruuan imeytymisessä keliakian takia, niin toi varmaan on se suurin riski.
 
Katilon vastaanotto taas kayty: piiiitkat younet auttoivat, ja verenpaine oli alempi! 129/78. Virtsanayte puhdas. Happy! :) Vauva oli hyvin aktiivinen ja liikkui kovasti, ja hanen pulssinsa oli 148. Sain myos kaikki testit ja erikoislaakarijuttuvaraukset aloitettua.

Jos joku paivittaa, niin lisays:
- verikokeet 13.11
- katilon vastaanotto 20.11

Huomaan, etta @Anemonee :n laskettu aika on ensi viikolla! Ja @Noran 2 paivaa sen jalkeen! Miten teilla menee? Joko olette lahtokuopissa? :)

33+2
 
Neuvolassa käyty. Hieman turvotusta tullut, huomaa kuulemma vatsastakin. Muuten kaikki oli ihan ok.
Vauva on kuulemma viikkoihin nähden kovin alhaalla jo :eek: Jaiks, pääseeköhän sitä jo parin-kolmen viikon päästä tositoimiin? Kelpais mulle kyllä, alkaa olot olemaan aika kurjat kun on päänsärkyä, napakoita supisteluja välillä, hengen ahdistusta ja liitoskipuja :unsure:

Meillä on kutsumanimikin vielä mietinnässä, samoin kummit. Viimeksi koin, että minä annoin periksi kummiasiassa, joten tällä kertaa en aio antaa. Mutta mutta, pakko siihen on tietty joku ratkaisu saada ennen ristiäisiä...

Onko muilla jo nimi selvillä?

34+3
 
Neuvolassa käyty. Hieman turvotusta tullut, huomaa kuulemma vatsastakin. Muuten kaikki oli ihan ok.
Vauva on kuulemma viikkoihin nähden kovin alhaalla jo :eek: Jaiks, pääseeköhän sitä jo parin-kolmen viikon päästä tositoimiin? Kelpais mulle kyllä, alkaa olot olemaan aika kurjat kun on päänsärkyä, napakoita supisteluja välillä, hengen ahdistusta ja liitoskipuja :unsure:

Meillä on kutsumanimikin vielä mietinnässä, samoin kummit. Viimeksi koin, että minä annoin periksi kummiasiassa, joten tällä kertaa en aio antaa. Mutta mutta, pakko siihen on tietty joku ratkaisu saada ennen ristiäisiä...

Onko muilla jo nimi selvillä?

34+3
On oikeastaan nimi selvilla! Haluan nelja nimea! Mies oli pyortya, mutta selitin, etta jos nyt sitten kuitenkin on ainoa lapsi niin ei kun tayslatingilla vaan! Kummejakin tulee 5-8 (ellei pappi kiella niin monta! :) ).

Jannaa, jos teille tulee jo muutaman viikon paasta vauva! Meilla kun on eka, niin saa nahda, suostuuko tulemaan itsestaan ennen 23/24.12. Muuten hanet luultavimmin ‘haadetaan’ tuolloin keisarinleikkauksella. Luin artikkelin, jossa sanottiin yli neilikymppisten synnyttajien ideaalipaiviksi 38+5 - 39+6 (istukan nopeampi vanheneminen). Koska vauva nayttaa kasvavan ‘paiviaan nopeammin’ ja katilo + yksi laakareista tuntuvat vihjailevan tosiaan tuon viikon alusta pikemminkin kuin lopusta, uskon tuon saannon tulevan minullekin voimaan... viikon keskivaihe ei kay, koska 25-26.12 ei tehda suunniteltuja sektioita. Laskettu aikahan siis oli 28.12.

33+3
 
Me päädyttiin NIPT-pohdinnoissa siihen, että mennään sinne heti, kun mahdollista ja jätetään siis julkisen puolen seulasta verinäyteosuus väliin ja käydään pelkässä nt-ultrassa. Varasin ajan NIPTin verinäytteenottoa varten 2.12., silloin olisi raskausviikkoja 10+4 (aikaisemmin ei oikein pysty kun mulla viikot vaihtuu torstaisin ja verinäyte pitää ottaa alkuviikosta kun se lähtee ulkomaille). Toivottavasti posti kulkee siinä vaiheessa että saadaan tuloksetkin joskus :p

Pahoinvointi ja nälkä vuorottelevat ja väsymys on ihan kauhea, mitään ei jaksaisi tehdä. Oksentamaan en ole kuitenkaan onneksi joutunut yhtään kertaa. Marraskuu on kyllä muutenkin tällaista selviämistä mulle joka vuosi, onneksi se on jo kohta puolivälissä.

Nimiä ja kummeja ollaan jo alustavasti pohdittu vaikka kovin alkumetreillä vielä ollaan, etenkin nimistä ollaan aika paljonkin puhuttu että minkä tyyliset kumpaakin miellyttää. Onneksi meillä on keskenämme aika samanlaiset näkemykset asiasta niin tuskin joudutaan hirveään riitaan :D NIPTin jälkeen voi sitä nimeä tietysti tarkemminkin miettiä kun tietää, onko siellä tyttö vai poika.
 
  • Tykkää
Reactions: Rusakkonen
@Karhurouvanen, mullahan on fodmap-ruokavalio, joten olen gluteeniton. Ruista siedän pieniä määriä. Kuulostaa, että sinulla menee paljon energiaa tuohon asiaan. Onko se mielestäsi vielä ihan siedettävää, vai sisältyykö tarkasteluihin ja ajatuksiin paljon ahdistusta. Oireesi ainakin muistuttvat ihan ocd:ta eli pakko-oireista häiriötä, mutta diagnoosin kuuluu kova ahdistus ja iso aika. uskallan sanoa tästä, koska itselläni on kyseinen sairaus ja se on aika veemäinen. Tossa linkki kyselyyn:

https://www.mielenterveystalo.fi/aikuiset/itsearviointi/Pages/OCI-R.aspx

@Rusakkonen, kuuluuko se kumien määrä miehen kirkon perinteisiin, vai miksi haluatte niin monta kummia? Meilä on jo työn alla ollut keksiä nämä kaksikin :)

@BlackCat, meillä on nimet valmiina :) Toinen nimi tulee isovanhemmilta, kuten mun tytöilläkin.
 
@Karhurouvanen, mullahan on fodmap-ruokavalio, joten olen gluteeniton. Ruista siedän pieniä määriä. Kuulostaa, että sinulla menee paljon energiaa tuohon asiaan. Onko se mielestäsi vielä ihan siedettävää, vai sisältyykö tarkasteluihin ja ajatuksiin paljon ahdistusta. Oireesi ainakin muistuttvat ihan ocd:ta eli pakko-oireista häiriötä, mutta diagnoosin kuuluu kova ahdistus ja iso aika. uskallan sanoa tästä, koska itselläni on kyseinen sairaus ja se on aika veemäinen. Tossa linkki kyselyyn:

https://www.mielenterveystalo.fi/aikuiset/itsearviointi/Pages/OCI-R.aspx

@Rusakkonen, kuuluuko se kumien määrä miehen kirkon perinteisiin, vai miksi haluatte niin monta kummia? Meilä on jo työn alla ollut keksiä nämä kaksikin :)

@BlackCat, meillä on nimet valmiina :) Toinen nimi tulee isovanhemmilta, kuten mun tytöilläkin.
Anglikaanisessa kirkossa pitaa olla vahintaan 2 samaa sukupuolta ja 1 eri sukupuolta oleva kummi. Muuten aika erilaista, Suomessahan pitaa olla kastettu ja konfirmoitu ja tietyn kirkon jasen, taalla on vapaampaa eli ‘pelkastaan’ kastetut ja myos muissa kirkoissa kastetut (esim. metodistit ja katoliset) ‘kelpaavat’ anglikaaniselle kirkolle. Pidin kuitenkin huolta, etta ainakin tosiaan kaksi kummeista on kastettuja JA konfirmoituja Porvoon sopimuksen kirkkojen jasenia (siis Suomen ev. lut. tai Englannin anglikaani). Eli menisi myos suomalaisen kaavan mukaan. :) Meilla naita nyt loytyy, kun on ensimmainen lapsi eika valttamatta muita tule, niin voi pyytaa kaikkia mielessa olevia. Mutta vaikeaksi menisi kylla 5-8 nimenomaaan Suomen ev. lut. kirkon kastettua ja konfirmoitua jasenta loytaa ulkomailla, onneksi ei niin monta tarvitse.

Oli muuten hyva, kun tuli nimista puhetta, huomasin nimittain, etta kannattaa valita yhdeksi nimeksi lyhyempi, niin mahtuu koko nimi passiin. :)

Meilla on raskauskuvien otto nyt sunnuntaina. Ostin tanaan joitain kuviin mahdollisesti tulevia vaatteita - palautan sitten ne, joita paatan olla kayttamatta. Ihanaa sovittaa tanaan illalla! :)

33+3
 
Tänään neuvolassa kuului sikiön sydämen lisälyöntejä. Kuulemma melko tavallista, mutta tietty huolestuttaa :( Nyt odotan aikaa lisätutkimuksiin naikkarille, pitäisi tulla ja toivottavasti tulee pikaisesti viikon sisällä. Sf-mitta lähes ylärajalla, se taas kuulemma tyypillistä kun itse olen niin lyhyt. Ja hiiva tainnut uusia kolmannen kerran sitten elokuun :confused: Pieni taisi olla siellä jo pää alaspäin, mut ehtiihän siellä kääntyä monta kertaa vielä.

Ollut tässä jonkun aikaa seesteisempi olo, mut nyt jotenkin moni asia kerralla painamassa mieltä. Huomasin taas viime viikolla, kun kuulin parin tutun raskauksista, miten vaikeata sellaisen kuuleminen mulle edelleen on. Siihen liittyy moni asia: lapsettomuus ja hedelmöityshoidot, luovutusmunasolu ja se että olen tässä yksin. Koen myös melko kuormittavana sen että aina tietenkin oletetaan, että lapsi syntyy parisuhteeseen, tyypillisimmin normatiiviseen heterosuhteeseen. Sen huomaan, kun lähes aina esitetään kysymykset te-muodossa, viitaten parisuhteeseen. Esim. ”tiedättekö te onko tyttö vai poika tulossa?”. Pitää sit joka kerta joko valita että antaa asian olla tai lähteä korjaamaan. Joskus annan olla, joskus korjaan sanomalla vaan lyhyesti että ei olle meitä, on vaan minä (toki ystäville kerron tilanteen tarkemmin). Ehkä se vähän kompensoi, kun huomaan että moni menee vähän vaikeaksi tästä kommentista. Että voisiko vaan nykypäivänä olla olettamatta mitään.

27+6
 
Viimeksi muokattu:
@Paju_79 Kieltämättä tämä kokemuksesi jako hieman helpotti:) Että jos keliaakikon raskaus on sujunut hyvin gluteenin jälkeen niin ei kai se sitten Niiin vaarallista voi olla:) Jotain juur tällasta vähän toivoinkin että kuulisi, koska teoriassa kyllä ymmärrän että ei se varmaan ihan niin menisi että gluteeni=km. Mutta kun kaikenlaista sitä sit mietiskelee, mullakin on muuta kaikkee autoimmuunivaivaa ja oli hoidoissa kortisoni sen takia tukena. Lisäksi mulla on munasolut ihan lopussa 30-veenä, AMH 0,43 31-v, yhtenä syynä tähän voi olla nämä autoimmuunijutut, tietty varsinaista syytä ei tiedetä mutta tämä yksi esitetty.

Niin sillä vaan sitten tulee paljon mietittyä ja välillä asiat tuppaa suurentumaan sitten mielessä. Tosin olen kyllä sitä mieltä että on hyvä olla hyvinkin varovainen tämän gluteeniasian kanssa, just tuo kertomasi leipäkorien vaihtumineno_O:whistle: Sitten kaikki nää perus kotitekoiset ”ei-ole-gluteenia”-ruoat ja ravintoloissakin:whistle: Raxissa paistetaan ”gluteenittoman” kanat ja ranskalaiset samalla paistoalustalla sipulirenkaiden ym kanssa. Sitten toitottavat etteivät voi taata gluteenittoman pizzan gluteenittomuutta kun paistavat samassa uunissa. Pöh, mitä uunista kun paistavat samalla alustalla nämä toiset tavarat:whistle:

Kerran oltiin kylläkin ulkomailla mutta puhuttiin myyjän äidinkieltä ja varmistettiin että kanassa tms ei ole vehnää tai jauhoja tms. Muuten hyvä mutta annos tuotiin leipään käärittynä ja myyjä vielä suuttui kun asiasta sanottiin:whistle:

Mutta joo, kiitos sulle paljon mieltä huojentaneesta vastauksestasi:) Toivotan onnea raskaudellesi ja mukavaa talven alkua, teillä taitaa olla jouluna jo vauva sylissä:love:

@kirsillevauva Kiitos sinullekin vastauksestasi. Pakko-oireiden häiriö on minulle hyvinkin tuttu työni puolesta ja on tosiaan elämää hankaloittava, niinkuin sanoit veemäinen, vaiva. En kuitenkaan koe että kohdallani siitä olisi kyse, vaikka ymmärrän hyvin että tekstistäni sellaisen kuvan voi saada. Vaikka olen tämän ruoka-asian kanssa hyvin tarkka, en kuitenkaan koe olevani mitenkään ahdistunut, ja tämä koskee tosiaan vain niitä ruokailutilanteita ja siis ne kuitenkin tapahtuvat ihan ”normaalisti”, jos en puhuisi mitään niin ei kukaan ulkopuolinen varmaan mitään huomaisi.

Sinänsä tämä kaiken kyttääminen on minulle tuttua jo muutenkin kun on monia ruoka-allergioita ja olen ollut suurimman osan elämästäni soija-, pähkinä ja moniallerginen maidoton kasvissyöjä:LOL: Lisöksi vielä muutaman vuoden gluteenittomuus yhdistettynä. Sillai tämä ruokakyttäys on ikään kuin elämäntapa:LOL: En voi kuvitellakaan että kauppaan voisi mennä kyttäämättä tuoteselosteita:LOL: Enää en siis kyllä ole kasvissyöjä.

Nyt vain kun tässä on lisänä tämä huoli/halu varmistua hyvistä edellytyksistä raskauden jatkumiselle niin se on nyt vienyt tämän ihan äärimmilleen. Mutta siis, näillä mennään, aion jatkaa tarkkaa linjaa tämän raskauden kanssa:) Lähinnä juuri kaipaisi kuulla kokemuksia muilta samassa tilanteessa.

Eilen oltiin tokassa neuvolassa, sydänääniä ei saatu kovin hyvin kiinni vaikka ne kyllä kuuluivatkin, terkka totesi sikiön liikkuvan hyvin paljon. Katsottiin sitten ultralla ja kaikki hyvin:love: Siellä se vaava liikuskeli:love: Hb oli ainakin vielä hyvä, oliko n 130, myös virtsanäyte ja RR ok mutta eipä kai näissä yleensä näin varhain olekaan vaivaa:)

Mukavaa päivää kaikille:)

Karhurouvanen rv 16+4:rolleyes::rolleyes::rolleyes:
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Rusakkonen
Voi @Sukkis tietty tollanen huolestuttaa:cry: Toivottavasti pääset nopeasti sinne jatkotutkimuksiin ja toivottavasti siellä selviää että kaikki on hyvin! Eikös kuitenkin lisälyönnit (ainakin aikuisella) voi olla ja onkin usein ihan vaarattomia ja harmittomia eikä mitenkään välttämättä merkki mistään ongelmasta. Rautaisia hermoja ja kärsivällisyyttä sulle ja toivottavasti aika tulee tosiaan pian.

Itselleni raskausuutiset olivat aiemmin ihan murskaavia, en niistä halunnut kuullakaan, mutta nyt kun on itse raskaana niin en ole enää muiden uutisia kokenut vaikeina. Mutta kyllähän ne ehkä jotenkin palauttaa taas mieleen ne asiat, mitä on ehkä saanut jo itsekseen käsiteltyä mutta siirtänyt taka-alalle.

Ymmärrän hyvin tuon rasittavuuden että joutuu aina olemaan ikään kuin selittelemässä itsestään, muut vaan mennä talsii mutta itse tarvitsee aina olla jotakin kommentoimassa. Itsellä ei tästä samasta asiasta ole kokemusta mutta vastaavasta kylläkin. Sitten taas jos ei sano mitään niin sekään ei tunnu hyvältä. Yksin odottamiseen kuitenkin edelleen liittyy varmasti paljon oletuksia. Olet ikäänkuin uranuurtaja tässä asiassa niin on paljon tietä raivattavana. Oletko löytänyt muita yksin odottavia keiden kanssa voisi jakaa samoja kokemuksia?

Itse olen pohtinut aiemmin tuota yksin lapsen saamisen yrittämistä (olisi ollut oma luovuttaja) ja tarvittaessa hoitojakin mutta sitten asiat muuttuivatkin niin en kerennyt yksin yrittää. Se mitä olen jälkeenpäin miettinyt on kun tosiaan raskautumiseni ei nyt sitten tapahtunut luonnollisesti ollenkaan, eli yksinkin olisin varmasti hoitoihin joutunut, niin yksin lasta yrittävissä naisissa on niin suuri hajonta, kun on niitä jotka tulee kertalaakista raskaaksi ja sitten niitä jotka joutuu hoitoihin ja niissäkin vielä raskaimman kautta niin kokemukset ovat varmasti hyvin erilaisia. Sinullakin niin kuin mainitsit niin ei ole ollut se helpoin tie niin varmasti on mietittävääkin paljon enemmän. En tiedä saako tästä tolkkua kovin mutta siis vähän noita samantyyppisiä asioita olen pohdiskellut itsekin vaikka en nyt yksin odottamassa olekaan.

Voimia tulevaan viikkoon!
 
@Sukkis, saisitko tukea esim yksin- ja yhteishuoltajien liitosta? Niillä on varmaan ryhmiä itsellisille naisille. Samanlaisiin tilanteisiin voi joutua muistakin syistä, jos se lohduttaa. Meilläkin on luovutettu munasolu ja varmaan normioletus on, että omilla soluilla. Saa nähdä, tuleeko kommentteja lapsen ulkonäöstä suhteessa äitiin :) Ja varmaan samantapainen tilanne on muilla kuin "normi"heteroilla, jotka elävät perheenä samansukupuolisen tai muunsukupuolisen kanssa.

@Rusakkonen, saanko kysyä, tuleeko lapselle suomalaisia nimiä?

@BlackCat, vieläkö yhtenä kappaleena?

Mulla selkä oireilee. Tuolilta noustessa pitää tukea selkää, kun sattuu. Ja olen muutenkin ihan mammutin kokoinen jo nyt!

@nyuu, mikä tilanne teillä?
 

Yhteistyössä