~*~ alkionsiirroista plussanneet ~*~

Mulla se sellanen kova aamunälkä heti kun herää on hävinnyt. Mutta sitten taas voi käydä niin kuten tänään ja eilen että yhtäkkiä tulee vaan huono olo, joskus vielä silloinkin kun olen alkanut jo syömään. Tänään en ehtinyt syömään kun piti mennä nojailemaan pönttöön yökkien. Kai se saattaa johtua siitäkin etten ehdi koskaan iltapalaa syömään jos nukahtaa klo20-21 pintaan ja päiväruoan syöny joskus kuuden aikoihin. Mutta jännä juttu, että nämä vähäisetkin huonot olot on tosiaan aamuisin vain, eli ihan sitä perus aamupahoinvointia.

Googlailin vähän asiasta ja soitin klinikallekin, että ilmeisesti ultran jälkeen vuoto on jokseenkin yleistä kun limakalvot yms paikat on niin äärettömän herkät tällä hetkellä. Joten pyrin vain sivuuttamaan koko asian mielessäni nyt kun värikin vaihtui taas tumman ruskeaksi ja nauttimaan niin paljon olostani kuin vaan suinkin mahdollista; meni syteen tai saveen!

Niin piti vielä lisätä, että eilinen oli 6+4 kun aikaistin sitä ultraa. Yhdessä ultrakuvassa lukee 6+5, en tiedä sitten onko lääkäri laittanut esim tietoja väärin vai kone laskenut alkion kooksi sen. Seuraavaksi lääkäri ehdotti rv8 kun silloin voisi nähdä jo piirteitä kuten käsiä yms. Kattoo nyt tarviinko sellasen mielenterveys-ultran (mahtava termi Aanis :D) tässä välissä kuitenkin :D
 
Mun käsittääkseni ne koneet antaa automaattisesti rv-päivät mittojen mukaan.. tosin paljon nekin tuntuu vaihtelevan. Mullahan siinä ekassa ultrassa 7+0 koko vastas 6+5 kun millit oli 8,0-8,2.. sit viime vuonna antoi joka kuvassa viikoiks 7+1 (rv:lla 7+5) vaikka koko vaihteli eri kuvissa 9,7-10,2 :eek:
 
No kyllä tuntuu vaihtelevan näköjään joo, jos mullakin 7,5mm oli 6+5 koneen mukaan. Ja kun ajattelee, että näinkin isoilla eroilla ja näin pienillä päivillä voidaan johtopäätöksiäkin tehdä joskus esim huonoon suuntaan (n)

Läheiselle kaverille ja tyttöystävälleen syntyi pieni tyttö vähän aikaa sitten. Mennään vloppuna kattomaan ja haluan viedä jotain pientä, niin pääsin vähän hypistelemään pieniä vaatteita kaupassa. Ekaa kertaa ikinä vähän erilainen fiilis niitä hypistellessä :whistle: vaikka kyllä muillekin pikkuvauvoille vienyt tuliaisia joskus aiemmin.
 
  • Tykkää
Reactions: iinukka1
Omituista tosiaan, varsinkin se miks mulle anto niin pientä lukua vaikka oli jo yli 8 milliä..?! Vaikka ei kai sillä nyt enää niin suurta väliä oo..

Mulla oli kans vähän sellasta sillon viime vuonna, oli pakko mennä hypisteleen vauvojen vaatteita lastenosastolle.. mutta sitten kun kävi miten kävi niin nyt sitäkin varoo ja mieluummin kiertää kaukaa ne osastot, ei viitti oikein edes kattella sinne päin..hui :unsure: onneks ei oo kavereillekaan tullu nyt vähään aikaan uusia lapsia ettei oo joutunu pakottaan itteensä sinne.

Nyt muuten kun tutkin tollasta raskauskiekkoa, niin siinä on eri laskettu aika mitä neuvolassa laitto siihen korttiin.. pitääpä kysyä enskerran kun menee.. vaikka en nyt tiedä onko niin tarkkaa. Kiekko näyttäs pari päivää myöhempää, että laskikohan se nyt kuitenkaan oikein. Ja se on tosiaan sen alkionsiirron mukaan laskettu, muuten menis monta päivää toukokuun puolelle.
 
Viimeksi muokattu:
Mulla oli 6+6 8.5mm ja lääkäri sanoi vastaavan viikkoja. En tiedä laskiko kone sen vai mikä.

Mä en tiedä onko mulle virtsatieinfektio tulossa vai muuten vaan ärtynyt tuolta... Ikinä ei oo virtsistä ollu ja nyt iha pikkasen kirvelee nimenomaan pissaamisen jälkeen. Mulla kyllä holisee valkovuotoo koko ajan niin epäilen että voisko jatkuvan pyyhkimisen takia olla ärtynyt. Aattelin köydä kuitenkin karpalomehua ostamassa kun tykkään siitä muutenkin. Pissanäytteen käyn 12 päivä antamassa.

Eipä siihen seuraavaan ultraan ole kun reilu viikko mutta siltu tuntuu liian pitkältä. Kuulemma lääkäri on aika vähäsanainen niin pelottaa jos on töykee jos kaikki ei ookkaan hyvin. Polilla oli niin ihanat lääkärit että tulee melkein ikävä mut vaan melkein :D
 
Onnea Mandalalle ultratuloksista! Kiinnostavaa, että alkio on jakaantunut kohdussa. Toivottavasti vuoto on asettunut. Kiusallista tuollainen.

Mulla ei oikein oo muita oireita kuin pientä rintojen arkuutta sekä kamala nälkä heti aamusta - tänään heräsin kaksi tuntia aikaisemmin kuin yleensä syömään.

Mäkään ei aio tehdä mitään hankintoja raskautta varten ennen kuin on pakko (viimeksi erehdyin ennen keskenmenoa ostamaan alesta jonkun äitiysvaatteen, joka nyt muistuttaa kaapissa itsestään).

Päivä kerrallaan koitan edetä, hitaasti hissutellen. Olisi ihana antaa itselleen lupa olla varovaisen toiveikas, mutta sitten sitä tippuu korkealta ja kovaa. Vaik en tiedä helpottaako tämmöinen tietoinen hissuttelu pudotusta yhtään....
 
Caro voi olla että se pyyhkiminen voi tehdä sitä myös, ainakin mulla joskus, mutta parempihan se on tarkistaa. Ja ihanaa sä pääset jo uuteen ultraan taas pian :love: Kuinkas paljon sulla niitä viikkoja seuraavassa ultrassa olikaan?

Vaikka pysyisin suurin piirtein täysjärkisenä muuten niin kyllä sitä haluaisi varmasti jo ensi viikolla uudestaan nähdä mitä mahaan kuuluu. Oli se pieni ruudun väpätys niin hellyttävän näköistä kuitenkin :rolleyes::love: Yritän nyt kuitenkin pysyttäytyä siinä rv8 seuraavassa ultrassa, yritän yritän!

Me kun eilen tehtiin lähtöä siitä oman lääkärin huoneesta ultran jälkeen niin tuli kyllä heti haikea olo, että enkö olekaan tulossa tänne enää?!? ainakaan samalla frekvenssillä kuin aiemmin. Teki mieli halata Eeroa mutta tyydyin kuitenkin jämäkkään kädenpuristukseen :D on se kuitenkin aivan mahtava lääkäri ollut, että oisin kyllä voinut halatakin.
Seuraavan ultran aikaan hän on poissa parisen viikkoa, joten menen klinikan toisella lääkärille, joka on aika virtuoosi näissä ultrajutuissa yms joten katsotaan sitten onko lopullisesti peli selvä sen kaksosen kanssa.

Maria kyllä täälläkin on todella oireetonta pääsääntöisesti kun ottaa huomioon, että raskaana ollaan. Lääkärikin eilen vaan totesi, että oireita tai ei mutta raskaana olet! :D Toisaalta just tänään tuntuu ekaa kertaa rinnat vähän kipeiltä ja nännit tuntuu kummallisilta, ei enää sellaisilta aroilta mutta vaan omituisilta. Että jospa sitä voisi vaan yrittää nauttia oireettomuudesta, toivottavasti onnistuisi sinullakin :)
Ja tuosta toiveikkuudesta. Olen kyllä aivan vakuuttunut, että tiputus tulee olemaan korkea joka tapauksessa itselläkin. Parempi vain yrittää silti nauttia ja murehtia sitten kun on jotain murehdittavaa :)
 
Sori ku huutelen mutta sikiön mitoissa yksi milli vastaa suunnilleen päivää. Eli karkeilla mitoilla 6+0 on 4mm , 6+2 6mm 6+4 8 mm jne.. ja ultralaitteissa skaala on venytetty vähän haitarille koska noin pieniä millejä mitatessa pienikin liike antaa ison eron. Eli periaatteessa vaikka 6,5 mm ja 7,5mm voi antaa saman raskausviikon ja päivän. Näistä on toki olemassa ihan tarkat taulukot.
Ja esim vanhat ultrat antoi aina sikiön x mitalla raskausviikon X+Y (+/- 4päivää) näitä on vieläkin käytössä, dextralla tuskin enää ;)
Selvenikö yhtään :)!?
 
  • Tykkää
Reactions: Mandala
Tammityttö kiitos, olet kyllä mahtava ja ihanan korvaamaton tietopankki <3

Haunoora oikein hyvä tulos sielläkin, onnea huurrrjasti! eiköhän tuolla tuloksella voi tikut jättää ihan rauhaan :D ilmeisesti kun tarpeeksi korkealle hCG jossain vaiheessa nousee niin se tikku voi jopa vaaleentua mutta lisäämällä vettä pissan sekaan saa sitten kirkuvan tumman taas. Kaiken näköstä :eek:

No mutta meinaatko alkuraskauden ultraan mennä? :)
 
Mandala, joo kyllähän tuo pissatesti vissiin tehdään sitten joka neuvolassa :) ostin karpalomehua vaikka nyt ei pahemmin kirvele. Mulla ois sitten 10+0. Hurjaa.. ihan paras tosiaan olis että pääsis joka viikko tarkistaan tilanteen, ei se ultra kovin kauan auta.

haunoora, no on hyvä tulos :)! Minkä ikänen alkio sulle siirrettiin? Mulla oli kaks päiväsellä pp14 hcg 158 että tuntuu tosi suurelle sun lukema.

Mitenkäs muilla turvottelee vai turvottaako ollenkaan? Aamusin maha suht normaali mut nopeasti pullahtaa esiin. Mulla kyllä ainoa mikä kertyy niin tulee vatsaan että on siinä ollu pikkasen ylimäärästä. Ja ryhti mulla sellanen että maha työntyy vähän eteenpäin. Haluaisin vaan niin kovasti ajatella että olis raskaudesta johtuvaa kun oireita on niin minimaallisesti :D
 
Ja taas tulen pikaisesti..

Haunoora mä varasin mun ihanalta häneltä varhaisultraan ajan jo 6+0 koska hänelle seuraava aika olisi pitkälle marraskuussa "klinikalta" laittoivat perinteen mukaisesti 7+2 viikolle. Mut ainakin nyt taas on sitten vertauskuvaa joka viikolta

On: pp15 ja sain mehiläisestä äsken hcg arvot 386. Uskallanko jo olla raskaana? Pp12 oli 144.. Ensi tiistaina siis klinikan uusi kontrolli.. Siis hitto sanon minä tätä mielenvikaisuutta!
 
  • Tykkää
Reactions: iinukka1 ja Mandala
Rusina onnittelut, että arvo on lähtenyt nousuun :love: Laitoin tänne nettisivulle sun tulokset (olihan se eka otettu verikoe 29.9.?) http://perinatology.com/calculators/betahCG.htm niin se antoi tuplaantumisnopeudeksi 50,61h eli 2,1pvän välein sun arvo tuplaantunut. Kuulostaa ihan hyvältä. Mulla oli itsellä tuplaantumisvauhti 51,8h.
Että kyllä sinäkin kuule raskaana vain oot, ihanaa :love:

Niin piti lisätä että mulla ei hirveesti onneksi vielä turvota. Ainakaan näkyvästi. Mutta iltaisella kun syö kotona niin maha tuntuu tosi turvonneelta.
 
Viimeksi muokattu:
Caro mulla oli kaks kuuden päivän ikäset alkiot jotka jostain syystä luokitellaan viiden päivän ikäsiks? jotka siis siirrettiin :)

Rusina oi visti ois kyllä kiva mennä aikasemmin jo kurkkaamaan mutta ehkä sitä pitää yrittää jaksaa sinne rv6+6 asti :D
Ja etköhän sä ihan raskaana ole kun arvo lähtenyt nousemaan <3
 
Haunoora sen takia sitä kuuspäiväistä sanotaan viispäiväiseksi kun se alkio on saavuttanut blastokystivaiheen vähän hitaammin eli kuudentena päivänä mikä on täysin fine. Oliko kyseessä PAS muuten? meidän klinikalla ei kuudennen päivän blastoja siirretä kuin pakasteen kautta.
 
Viimeksi muokattu:
Mun lääkäri itse asiassa puhui eilen että jenkki tutkijat/lääkärit on sillä hilkulla että alkavatko suositella pelkkiä PAS:eja kaikille koska silloin saadaan ajoitus aivan nappiin. Tuoresiirroissa kun pitää mennä munasarjojen ja munisten kasvattelun ehdoilla niin niissä ei välttämättä ihan aina pystytä saamaan siirtoa ajoitettua kohdulle optimaalisimpaan aikaan. Ja tosiaan sen takia kaikki kuudennen päivän blastotkin pitäisi siirtää ehdottomasti vasta pakastimen kautta oikeaan aikaan eli viidentenä päivänä.

Mutta hui tuo vko sairaalassa kuulostaa ikävältä! Onneksi se on nyt takana päin ja katse kohti mahan kasvattelua ;)
 
Itseasiassa meillekkin sillon biologi sano että melkein PAS kierroissa on paremmat mahdollisuudet nykysin kun tuoree siirroissa. Sillon ajattelin että yritti vaan lohduttaa kun hyperi iski eikä päästy siirtoon mutta ehkä se voiskin pitää paikkansa :)
Mulle tehtiin kesällä se ERA testi kun oli nii monta epäonnistunutta siirtoa niin saatiin tietää se tarkka siirto ajankohta mikä mulle on oikea :)
 
Mikä on ERA testi? Enpä ole kuullutkaan. Mullakin siirtoja kertyi Naistenklinikalla ihan tarpeeksi ilman että kukaan sellaisesta mainitsi edes (7kpl) mutta sitten alkoi homma pelittää Dextralle mentäessä.
 
Mulla vahinko IVF:ssä kokeiltiin tehdä pas (siirtoon ei päästy, kun alkio ei selvinnyt sulatuksesta) ja mulla taas ei meinaa lääkkeillä limis kasvaa ollenkaan.. Kun ei saada follia valikoitumaan ja pistoksilla niitä tulee aina monta. Siinä yrityksessä limis ei kasvanu yli 6.5mm vaikka mitä kokeiltiin, että ei taida mun mahkut pas hoidolla kovin hyvät. Nyt tuoresiirrossakin limis oli paksuimmillaan 8-9mm. Vähän jännittääkin jos ei tästä nyt lasta saada niin miten käy jos pitää pas tehdä. Hyviä alkioita olis 4 pakkasessa, mut aika turha kai niitä tollaselle limikselle on siirtää.
 
Mandala era testi oli joku sellanen jolla katsotaan mikä pv limakalvo on vastaanottava alkiolle..5,6 vsi 7 päivää progesta tjsp.. en ihan oo kartalla. Dextra kai sitä tekee ja vajaa tonnin maksaa.
Mä luin noista progeista ja vähintään 4pv pitää käyttää ennen alkionsiitoa.
lisäys. Johtava jenkkiklinikka tekee niin että aloittaa lahjasoluilla proget päivää ennen punktiota. Luin tästä jonnii verran ja homma perustuu siihen että luomuna proesteroni tuotanto alka itseasiassa paria päivää ennen ovulaatio ja lh piikkiä. IVF hoidossa Hcg piikki kehittää limakalvoa nopeammin kuim näissä lääkkellisissä pas hoidoissa. Siksi ivf hoidossa limis on nopeammin valmis. Tähän perustuu tämä miksi esim 3pv alkio pitäs siirtää 5pv progepohjalle.
En tiedä miks suomi sitkeästi käytää progea pääsääntöisesti liian vähän/vähän aikaa. Noiden klinikoiden Onnistumisprossat on kuitenkin yli 50% esim lahjasoluhoidoissa.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Mandala

Yhteistyössä