~*~ alkionsiirroista plussanneet ~*~

Frankie oiskohan se mitä tarkoitat semmoinen vau.fi ilmaiskirja missä kerrotaan jokaisesta viikosta ja sitte on paljon muitakin ajankohtaisia artikkeleita? Just kääntöpuoli siinä kirjasessa oli miehelle. Mä nappasin semmoisen apteekin hyllyltä missä oli raskaustestejä ja mamma vitamiineja yms.

Jasmina mun oli aluksi vähän vaikea ymmärtää tuota miten ne viikot ilmaistaan :D mutta joo mä olen kolmannella kymmenennellä (30.) viikolla kun olen 29+5.

Kiia nuo kirpparit on kyllä vaarallisia paikkoja :D en ole aiemmin käynyt kirppareilla mutta nyt pari kertaa raskaana käynyt ja aina sieltä tarttuu mukaan kaikkea koska ne on puoli ilmaisia niin PAKKOHAN ne on viedä kotiin sieltä :giggle:
 
Viimeksi muokattu:
Joo apteekeista saa tuon Mandalan mainitseman kirjan.:)

Itse kirjottelin sillon 2008 sellaiseen keltaiseen hyvin pieneen vihkoseen tuntemuksia ja harmittaa että sellaista ei ole tullut vastaan. Tuo apteekista saatava kirja on niin mahdottoman paksu ja seassa mm.mainoksia jne niin en siihen oo tykännyt kirjoitella.
Se keltainen vihkonen oli silleen, et esim viikot 4-7 ja 8-10 ja sit aina siitä ajanjaksosta kerrottiin hyvin lyhyesti ja sit oli tilaa kirjoittaa omia fiiliksiä.
 
Mandala ja Lottainen, ai se oli vau.fi:n - näin muistelinkin mutta googletus ei tuottanut tulosta (Eskarin kirja esiin kaivamalla asia olis kyllä kans selvinnyt :whistle: ). Enkä edes muistanut mistä sen silloin sain, jostain muualta kyllä kuin apteekista, luulen.
Lottainen, keltainen vihkonen kuullostaa kyllä järkevämmältä, toi vau.fi:n kirja on kyllä paksu. Mä taisin ohentaa sitä irrottamalla aina ne mainokset sun muut.
Nyt olen vain yhteen pieneen kalenteriin kirjannut ylös kaikkea, sieltä ovat sitten mahdollisesti siirrettävissä.
 
Mä oon kirjoitellut aluksi oireita ja myöhemmin nyt kaikkia havaintoja yms mun kännykän Ovia Prenancy sovellukseen. Mulle jotenkin helpompi laitteella pitää kirjaa asioista kuin ihan kirjottaa, teen kyllä kaiken mahdollisen sähköisesti muutenkin mikäli mahdollista ja nyt pitäisi sitten esim vähintään parin vuoden nivaska erinäisiä papereita töissäkin arkistoida järkevästi, että sijainen voi jopa löytää jotain tietoa :ROFLMAO: mä en vaan oikein tykkää paperista vaan kaikki tärkeät asiat on koneella tai meilissä anyways :D
 
Aivan ihana ilma :love: oikein keväinen :love: sen kunniaksi lähdin kävelylenkille itsekseni kun mies töissä. Noh meidän perus lyhyt lenkki (reilu 3km) onkin nyt sitten näköjään aivan liian pitkä lenkki. Puolessa välissä alkoi toi oikea sivu taas kipuilemaan, tuntui että paheni joka askeleella kotiin asti. Onneksi se menee paikallaan ollessa ohi mutt aika hyödyttömän lyhyiksi tekee kyllä lenkit. On jotenkin van niin vaikea käsittää tätä vieläkin, että ei vaan mennä niinku ennen vanhaan :D

29+6
 
Viimeksi muokattu:
Mulla oli sillon 2014 varmaan juuri sellanen vau.fi -kirjanen (sama viikkoseuranta ainakin mikä niiden sivulla) mihin ois voinu kirjottaa sitä päiväkirjaa, en vaan jotenkaan uskaltanu merkitä sinne mitään....ja jälkeenpäin tietty aatellu että ehkä sillon oli hyvä niin. Palautin sen ja toisenkin neuvolasta saadun kirjan sinne kkm:n toteemisen jälkeen, en halunnu nähdä niitä enää silmissäni.. Nyt en sitä vau.fi -kirjaa oo saanukaan. Oon lähinnä kalenteriin merkkaillu oireita ym. tähän liittyvää muun oheen, sieltä sitten tarvittaessa löytyy myöhemminkin jos jotain tarvii tarkistella.
Jonkinlaista vauvakirjaa vois sitten alkaa pitää, mikä esikoisellakin on ollu ja sitten antanu sille mukaan kun aikuistunu ja muuttanu pois kotoo.

Eilen kaupasta kotiin kävellessä taisin tuntee ekan kerran niitä paljon puhuttuja liitoskipuja.. ei oikeestaan tuntunu siinä juuri keskellä sitä häpyluuta tai mikä se on, vaan enempikin sivuilla. Semmosta jäytävää jomotusta, kuitenkin vielä hyvinkin siedettävää endon(?) rakkovihlontoihin verrattuna.
Tänään pitäs nähdä kaveri jonka viimeks oon nähny joskus lokakuussa...en oo kertonu mitään koko raskaudesta ja hiukan jännittää saanko enää peiteltyä mahaa vai huomaako.. ja sanooko mitään vaikka huomaiskin. Luulisin kyllä että kysyy suoraa jos huomaa, ja oonko sitten miten vaikeena ja miten toi tilanne menee...mieluiten ilmottasin vasta sitten joskus sairaalasta.

Tossa tuli taas kuvattuakin, kun muistin että tollanenkin paita on ja satuin löytään.. teksti onkin juuri nyt uskottavimmillaan :D
http://aijaa.com/Ln9G04
tosin voishan se nykyään ollakin (ainakin teoriassa) mahdollista, näillä hoidoilla.. :rolleyes:

33+3
 
Noniin hiihtoloma alkaa olla lopuillaan, ja oireita ei ole muutamaa huono-olo kohtausta lukuunottamatta :) eipä niitä kyllä välttämättä tulekaan... Päivät jotenkin matelee kun odottaa varhaisultraa, että pääsee kurkkaamaan mitäs näkyy. Eikö tuota vau:n kirjastakaan enää saa neuvolasta?? Mulla piti alunperin tuosta esikoisestakin kirjoitella kaikkea ylös odotusajalta vaan en sitten kuitenkaan saanut kirjoiteltua juuri mitään :D

Rizu rv5+5
 
Lullaby ihana masukuva :love:
Tekisi niin mieli kirjotella tänne kokoajan mutta jutut loppuu kesken kun ei voi oireistakaan valittaa :ROFLMAO:
Minä otin käyttöön puhelimeen päiväkirja app:in koska vähän samajuttu kuin Mandalalla että en "osaa" jotenkin kaivaa tuolta paperia ja kynää ja alkaa rustaamaan tuntoja siihen. Sitä paitsi tuohon ohjelmaan saa napsaistua sitten myöhemmin vatsan kasvusta kuvia! Tai olen minä jo yhden ottanut vertailuksi:rolleyes:
Rv 6+0 riisinjyvä :love:
 
  • Tykkää
Reactions: lullaby
Jasmina, eikö sulla ollut sama siirtopäivä kuin mulla 18.2.?? Mietin vain nuita viikkoja, kun lääkäri antoi minulle sellaisen kaavion josta nuo viikot näkyi ja mulla tosiaan sen mukaan rv5+5 tänään ja sä olit laittanut jo 6+0?? Oliko sulla minkä ikäinen alkio? Sinänsä päivä sinne tai tänne, mut jäin miettimään... :D
 
Eipä mulla oikein muuta kuin 30+0 tänään huh :LOL::love:
Vaikka tuo pötsi on usein tiellä jo mitä tahansa tekeekin niin silti vaikea hahmottaa miten paljon se on kasvanut. Joten otin ekan (rv 10+4) js viimeisimmän kuva (29+5) ja laitoin vierekkäin niin alkoihan sitä eroa löytymään :D
https://imgur.com/a/ueucd

Rentouttavaa sunnuntaita itse kullekin :love:
 
Rizu, minulla on sama siirtopäivä ollut ja 3päiväinen myös. Lääkäri sanoi että hedelmöittymispäivä on ollut 15pv. Laskin viimeisistä kuukautisten alkamisesta tammikuusta ja sain tuon 6+1 tänään ja samaa näyttää raskaus app ja raskauslaskuri jos laitan hedelmöittymispäivän mukaan :) en sitten tiedä miksi sinulla eri, vaikuttaakohan kierron pituus yms?:) elän tuon mukaan ellei ultrassa muutu
:)
Ihana vatsa sielläkin mandala:love: voi kun odotan jo miltä oma vatsa tulee näyttämään :giggle:
 
  • Tykkää
Reactions: Mandala
Mahtavaa Mandala, sielläkin jo uudelle kymmenluvulle!!

Eiks näissä pas:eissa lasketa rv:t siirron ja alkion iän mukaan, kun se on niin tarkkaan tiedossa..toisin kun luomuraskauksissa? Tai niin mua on ohjeistettu. Voihan se joskus olla tietty saman pitunenkin kun kun kuukautisten alusta.
Eli jos 3pv alkion siirto ollu 18.2. niin sillon oli rv2+3 ja nyt ois rv5+6, jos oikein laskin...eli siirtopv = 2+0 ja siihen lisätään alkion ikä 3pv = 2+3 jne. :)
 
  • Tykkää
Reactions: Mandala ja Rizu
Noin se varmaan jotenkin oikeaoppisesti lasketaan mutta itse en saanut mitään lappusia taikka ohjeistusta niin menen tuon kuukautisten mukaan niinkuin normi raskaudessa, muuttuu sitten ultrassa jos on muuttuakseen :) ja lisään vielä sen että viimeisimmät kk alkoi kuitenkin tammikuussa kun minulla niin pitkä kierto :)
 
Viimeksi muokattu:
Niin eiks se alkion ikä rv:ina oo sen takia suht tarkkaa alussa että tietäs varhasilla viikoilla onko koko sitä kuinka hyvin vastaava ultrassa.. myöhemmilla viikoilla tietty ei oo niin päivän päälle kun tulee jo yksilöllisiä erojakin. Olikohan se 5pv vielä normaali heitto missä LA ei muutu. Mulla tosin ilmeisesti jo 4pv perässä laahaus koossa tarkotti huonoo ennustetta sillon 2014.
Ihmettelin pitkään kun neuvolan laskuohjelma teki eri lasketun ajan kun mitä esim. raskauskiekko, jossa se rv40+0 = LA, mutta neuvola laskee kans hedelmöityksestä (passeissa tietenkin vähentäen alkion iästä ne päivät) ja sitten sen mukaan 9x28pv.. mullakin tuli siis tällä laskukaavalla LA 2pv aiemmaks (rv39+5) kun kiekolla.
 
Heippa!
Jasmina!
Minä en edes muista, minkä ikäinen alkio viimeksi siirrettiin, ja polilla sekä neuvolassa laskettiin raskausviikot edellisistä melkoista. 3pvää muistaakseni oli alkion kasvu edellä eka ultrassa. Sen suurempaa heittoa ei missään vaiheessa tullu. Lapsi meni 5pvää yli lasketun ajan. Tayssissa ainakin mun kohdalla näin.
 
  • Tykkää
Reactions: Jasmina20
Minäki hämmennän tätä soppaa vielä: mä käsitän, että punktiopäivä = ovispäivä = dpo0, siitä 14 vrk eteenpäin 4+0?

Mulle oli klinikalle tehty valmiiksi lappu neuvolaa varten, jossa dpo2 eli pp0 (kun alkio siirrettiin 2-päivisenä) oliskin 2w0d eli 2+0??

Mut alkiohan on jo sillon kahden päivän ikäinen? En ymmärrä. Itse oon tottunut laskemaan aina punktiopäivästä alkion iän, sehän on sillon tarkasti tiedossa, että seuraavana päivänä se on yksi päivää vanha jne.... :ROFLMAO:
 
Onpas sekavaa tuo viikkojen laskeminen :D mulla PAS tehtiin kierron mukaisesti niin laskukaava on täysin sama kuin menkoista laskettuna. Varhaisultrissa alkio oli korkeintaan päivän isompi tai pienempi. Sitten sitä yksilökohtaista heittoa on tullut molempiin suuntiin myöhemmässä ultrissa mutta LA on pysynyt samana.

Jes löydettiin vihdoin eilen lepotuoli lastenhuoneeseen mikä voisi kaiketi olla ihan hyvä imetystä varten myös. Mutta senhän näkee sitten vasta kun kokeilee. Mukavaa siinä on se, että vaikka se ei näytä tai ole yhtä iso kokoinen kuin ne perus telkkatuolit niin tästä saa taaksepäin nojaamalla jalkatuen esiin ja tuolin kääntymään taaksepäin. Voi vaikka nukahtaa imettäessä :D
Enää puuttuu pinnasänky ja kokoontaitettava amme o_O:whistle: niin ja hygieniatuotteet ja vaipat yms pikkusälä. On kyllä tullut shopattua :LOL:

30+1
 
No onpas nyt soppa näiden viikkojen kanssa tosiaan :ROFLMAO: miksiköhän jokapaikassa ei voitaisi neuvoa samoin..
Kylläpä odotan itsekin sitä että saa alkaa kasvatella masua ja ostelemaan pinniksiä yms :love: ehkä tuon varhaisultran jälkeen voi vähän jo rauhoittua kun tietää että on oikeassa paikassa ja elossa :) se jännittää niin! Vielä viikko :whistle:
6+2
 
Onnittelut taas uusille tulokkaille! Tervetuloa ja pitkää pinnaa tähän 9 kk piinailuun. :)

Mulla on itseasiassa nyt omanapainen tilitys liittyen harjoitussupistuksiin. Ja toisaalta voihan tästä olla jollekin toisellekin apua. Mulla on siis ollut supistuksia lievinä jo ainakin pari viikkoa, mutta perjantaina oli oikein inhottava (kuitenkin kivuton) supistus, joka ei meinannut mennä millään ohi. Soitin kätilöopistolle, jossa neuvottiin lepäämään, juomaan vettä, syömään, käymään lämpimässä suihkussa ja ottamaan panadolia. Kuulemma voi johtua johtua myös siitä, että hoikka ihminen huomaa supistukset vaa herkemmin (eli turhaa panikointia)... Olin vähän kylmettynyt ulkona, mistä pahin kramppi saattoi johtua, sillä lämmin suihku helpotti oloa jo selvästi. Viikonloppuna oli välillä levosta huolimatta suht huomaamattomia supistuksia jopa 20 min välein. Tänään aamulla töihin lähtiessä kiristeli taas niin napakasti, että päätinkin jäädä kotiin. Levossa ollessa niitä on ollu taas harvoin ja lähes huomaamattomia. Juon hirmuisesti vettä, mutta siitä huolimatta ei aamuisin meinaa pissa tulla. Hikoilen kai öisin niin paljon? Oon myös syönyt nyt lisänä magnesiumia. Käyn virtsakokeissa huomenna aamulla ja lääkärin sain keskiviikoksi. Yleensähän nää on vissiin ihan vaarattomia, mutta harmittaa silti, että ei oo mitään tietoa siitä kohdunkaulan tilanteesta. No keskiviikkona sit ehkä selviää... Toivottavasti tää ois taas tällasta traumatisoituneen ensiodottajan turhaa murehtimista. Tai toivottavasti löytyisi joku vaaraton pissatulehdus, joka hoitamalla supistelut loppuis... Kerron sit tietty mitä selviää tai selviääkö mitään. Onko muilla ollut supistuksia jo näin aikaisin ja onko niistä ollut harmia?

18+6
 
Suvipilvi, mulla alko kanssa aikasin supistukset ja niitä on ollu alusta lähtien paljon. Juurikin saattaa tulla useita lyhyessä ajassa, vaikka kivuttomia niin välillä todella epämukavia. Olin itekki huolissani että tekeekö jotain kohdunkaulalle ja vasta tossa rv 28 oli neuvolalääkäri jossa se katottiin. Oli kuitenkin tiukasti kiinni ja kova. Mäkin oon tosi hoikka niin ehkä tosiaan sen takia tuntee paremmin ne. Nyt jos liikkeessä tulee niin pitää pysähtyä tai hiljentää, sen verran ikäviltä tuntuu. Neuvolassa sanottiin vaan että jos supistukset jotenkin muuttuu niin sit tulla näytille.

31+5
 
  • Tykkää
Reactions: Suvipilvi
Kiitos Caro. Toivottavasti täälläkin ois samanlainen tilanne. :) On täällä kyllä aika hyvä palvelu kun pääsen heti lääkärille. Vai osasitko sä vaan odottaa kärsivällisemmin lääkärinaikaa? Mä ajattelin, että mielenrauhani takia on pakko soitella mielipidettä ammattilaisilta. Ja toisaalta selitin puhelimessa tilanteen niin realistisesti ja liioittelematta kun vaan osasin.
 

Yhteistyössä