~*~ alkionsiirroista plussanneet ~*~

Kivut onneksi jäi siihen eilis aamuun ja tänään ensimmäistä kertaa vihdoin saatiin kuulla sydänäänet :love: Joten uskallan luottaa että kaikki on hyvin.
Kiva et mandala vaunu asia nyt vihdoin helpottaa vaikka ei ihan niinkuin ois pitänyt. Eiköhän se vauvakin pian ole sylissä, eihän siihen ainakaan kovin montaa viikkoa voi enää mennä :D
 
Uuu Mandala! Jospa siellä tosiaan nyt jotain tapahtuis! En tiennyt että jotkut neuvolatädit edes kopeloi kohdunsuuta, itselle ei oo ikinä sellaista osunut kohdalle..
Mut jee, vaunutkin vihdoin kohta kotona! Ajattele miten hassua että kohta kärräilet kaupungilla vauvan kanssa vaikka mansikoita ostamaan :love:
 
Tää puhelimella kirjoittelu on hyyyyvin rasittavaa:mad:, mutta koneelle en juuri pääse, ku mies tekee yleensä töitä kotona. Yritän siis vielä kerran saada tähän samaan viestiin kaikki sanottavat:ROFLMAO:

Lullaby! Super hyper onnittelut kotiin pääsyn johdosta:love:. Oon kuullu noista lisälyönneistä ja myös vaarattomista sivuäänistä, että häviävät useimmin itsekseen ja ovat vaarattomia. Onneksi ne tutkitaan huolella, ettei jää mitään huomaamatta.

Nyt on neuvola lätinät käyty lätisemässä. Pitää huomenna varata labra-aika ja sitte nt ultra. Viimeksi me ei otettu seuloja eikä laskettu niitä riskilukuja. Nyt sanoin että lasketaan ne vaan. Jos jotain olis, niin pystyypä sitte valmistautumaan erilaiseen lapseen....niin raskastako se sitte olisikin, mutta, sitten eletään sen mukaan.

Sydänääniä kuunneltiin ja sen verran saatiin kuulumaan, ehkä 2-3s että jumputus vaimeasti kuulu. Lukemat vilahteli taulussa ja terkka totesi, että sun syke tämä ei oo. Eli eiköhän siellä oltu hengissä! Olin viimeksi käynyt ekan kerran lähes viikon myöhemmin, eli siksi kuulemma kuulunut silloin niin hyvin. Näin aikaisin ei yleensä saa kuulumaan mitään.

Tänään siiis 9+4
Ihanaa, että äänet saatiin kuulumaan eli onnea siitä! :) Itsellä tuo varhaisultra on ensi maanantaina, jolloin 7+1... outoa, että noinkin aikaisin, mutta sanoivat että silloin pitäisi kuulua jos on kuuluakseen :eek: Minkälaisia oireita sinulla on ollut näillä alkuviikoilla? Oletko joutunut kärsimään huonovointisuudesta ym?
 
Cerezah! Mun varhais uä oli 7+5....alunperin piti olla 8+2, mutta sain sitten oman mielenrauhan vuoksi vähän aikaistettua sitä. Ääniä ei silloin kuulunut, mutta sykkeen näki kyllä selvästi ruudulla. Julkisella ne tuppaa laittamaan sen vähän myöhempään, ihan säästösyistä. Ei tarvitse montaa kertaa ultrailla. Hyvä, että sinä pääset noinkin aikaisin ultraan. Odottaminen ja oireiden kyttäily on enemmän ku raastavaa!!!
Ja noista oireista. Mulla on ollu kaikkea niin vaihtelevasti, pahoinvointia, siis lievää, verrattuna edelliseen raskauteen. En ole vielä kertaakaan oksentanut, josta olen hyvin hyvin onnellinen!!! Tytöltä laattasin viikolle 25 saakka:censored:. Väsymystä ja totaalista uupumusta on ollut aika paljon ja tämä on uus oire, edellisessä raskaudessa en ollut näin väsynyt, mutta tämäkin heittelee ja todella suuri merkitys, että miten on yöllä nukkunut. Jos unet jää alle 8h on ihan totaalisen poikki. Alkuun oli nälkä, nyt taas nälän huomaa siitä, että tulee huono olo. Mahatuntemuksia ei oo ollu juuri nimeksikään. Siksi tää on tuntunutkin niin ihmeelliseltä, että olenko muka raskaana!?!? Täällä meidän neuvolassa oleva dobleri on vissiin aika vanha, tai niin tuo terkka sanoi, ettei oo kovin herkkä ja ei olisi edes halunnut vielä kuunnella, mutta minä halusin ja kyllä siitä onneksi jonkin varmuuden sai, että jotain siellä oli. Onnea sinulle odotukseen ja voimia näihin piinallisiin viikkoihin!!!
 
Cerezah 7+1 on ihan hyvä aika ultralle, syke kuitenkin näkyy ruudulla sellaisena väpätyksenä vaikkei itse sen ultralaitteen kautta vielä kuuluisikaan :) Sitten neuvoloissa yleensä ei kuunnella hirveän aikaisin ensisynnyttäjiltä ainakaan kun ei haluta aiheuttaa huolta jos ei kuulukaan. Siellä käytetään sitä doppleria mikä ei hirveän aikaisin pysty nappaamaan sykkeitä. Mun neuvolassa (HUS alue) on sääntö ettei ennen rv12 yritetä edes kuunnella.

Siida saa poikavauvan, oon ihan varma :D niinkin tarkalla tieteellisellä päättelyllä pääsin tähän johtopäätökseen koska sun oireet kuulostaa ihan samalta mitä itellä alussa :D

Lottainen joo mä kun oon tylsyyspäissäni lukenu muita ketjuja niin siellä joillakin neuvoloissa ensinnäkin viikon välein lopussa neuvolakäynnit, joissa myös terkka tsekkaa kohdunsuun. Itellä kuitenkin kahden viikon välein käynnit eikä tod tehdä muuta kun ne perusjutut.
 
Alakerran kopeloinnista: Mä pyysin erikseen kattomaan kohdunsuun tilanteen ennen ponnistusvaihetta. Omatoimisesti kätilö katsoi sen, kun saavuin aairaalaan synnyttämään eli päivystyksen puolella. Hoitokäytäntö mennyt siihen, että raskausaikana ja synnytyksessä ei tehdä sisätutkimusta, jos ei ole jotain erityistä/poikkeavaa syytä. Neuvolan terveydenhoitajilla ei ole sisätutkimukseen koulutusta, mutta kätilöillä on. Synnytyksessä kätilö ihmetteli miks pyysin sisätutkimusta. Sanoin, että ihan vaan uteliaisuutta, että missä mennään. No siinä vaiheessa olikin 9,5cm auki joten sain luvan ponnistaa seuraavalla supistuksella :p
 
Kiitos vastauksista! Sekoitin siis sydämen näkymisen, äänien kuulemiseen Rookie mistake! Itselläkin ollut aika ikävää kuvotusta, ja pakko syödä 2-3h välein tai alkaa mahaa polttamaan ja heti sen jälkeen tulee huono olo. Saas nähdä montako kiloa tulee kerättyä :D saa nähdä näkyykö syke ma ultrassa, jännittää ja pelottaa todella paljon.
 
Mandala! Kyllä minäkin oon enemmän ja enemmän vakuuttunut siitä, että poika tämä on. Ei tää muuten voi olla näin erilaista, tai sitte tuolla jotain on pielessä:unsure: Mutta tänään nurmikkoa ajellessa tuli EKAA kertaa sellanen ihana
vapautunut onnentunne, että viis oireista, jotain siellä eilen jumpsutti, turha stressata, vaan jos vain alkais nauttimaan ja luottamaan ku muutakaan ei voi.....ja ostais sen pikkubodyn pikkupojalle:love:

Jospa sinä olisit seuraava poksahtaja!! Viime raskaudessa mulle lääkärineuvolassa 28 viikolla muistaakseni lääkäri kyseli onko ollu supoareita ja kun sanoin että ei, niin totesi ettei tee "turhaan" sisätutkimusta. Se tehtiin vasta paljon myöhemmin, taus olla jo täysiaikaiset viikot. Synnytyksessä se tehtiin kolme kertaa ku itte halusin sitä tietääkseni että missä mennään. Teki aivan JÄRKYN kipeetä AUTS!!!!
 
Lottainen täällä ollaan :) En ole hirveästi kirjoitellut, rakenneultrakuulumiset on tuolla jossain aiemmin (sukupuoli ei siis selvinnyt, pitäiskö laittaa joku hämärä värikoodi :D vihreä? :D ), ja käynyt välillä onnittelemassa, mutta kop kopille ja pienelle pojalle onnea, samoin Marille ultrakuulumisista! Ja Carolle, Peppermintille ja Mandalalle tsempit - viime metrit käsillä! (y)

Kaikki on mennyt hyvin, mitä nyt tuli takapakkia työmatkapyöräilyn kanssa. Lopetin sen nyt sitten tähän, koska kotimatka rupesi olemaan tuskaa, ja otti ihan kipeääkin. Ja töissä maha koveni ja pysyi sellaisena monta tuntia.. Loppui vasta, kun pääsin kotiin sänkyyn vaaka-asentoon. Nyt olen pari päivää ollut pyöräilemättä ja tuntuis helpottavan. Maha kovenee/supistelee kyllä myös kävelyn aikana - mä en osaa selvästikään himmaillen kävellä, mut pitää vissiin opetella! :whistle:

25+2

Muoks. Soittelin äsken neuvolaan noista supisteluista, ja neuvolatätini laittoi labralähetteen, jossa tsekataan hiiva ja aamuvirtsa varmuuden vuoksi. Pyysin myös toksoplasmoosiverikokeen, koska sitä kissan vessaa tulee kuopsuteltua (täällä ei lähetettä saa automaattisesti). Veikkas kyllä, että ovat tulleet liiasta huhkimisesta... Mutta varotoimenpiteenä neuvoi menemään päivystykseen jne. jos jotain vakavampaa tulee... Näillä viikoilla ei vielä suoraan pääse synnärille ihmettelemään. Nyt otetaan iisisti, siis!
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Lottainen
Onnea kaikille ketkä on saanu hyviä kuulumisia ultrassa :love: !

En oo jaksanu hirveesti kirjoitella, kun sitä vaan kyttää omaa oloaan ja tuntuu ettei osaa kellekkään kommentoida mitään..

Eikö ne tosiaan synnytyksessä kato kohdunkaulan tilannetta :eek: mistäs sitten tietää millon kannattaa vaikka epiduraali laittaa :eek:? Vaikken kipua niin osaa pelätä niin olis se aika kauheeta ettei kerkeis sitten mitään kivunlievitystä saamaan..

Täällä ei tapahdu mitään jännää ja varmaan ollaan vielä tässä parin viikon päästäki :confused: Eilen illasta supisteli jonkun aikaa n. 10min välein pikkasen kivuliaampia supistuksia kun normi mahan kovettelut, mutta nekin sitten loppu. Paljon tulee just tollasia supistuksia nyt, alkaa epäilyttää osaanko lähteä ajoissa minnekkään jos ne ei tästä paljon kovene, lueskelin eilen että ei kaikilla supistukset oo ollu sen kummempia ennenku ollaanki olu auki jotain 7-8cm. Aika pelottava ajatus. Ens ma on neuvola jos en oo sillonkaa vielä synnyttäny, en tiiä katotaanko siellä muutakun perus jutut. Ei varmaan.

40+2 ja hyvin turhautunut Caro
 
Frankie, kiva kuulla susta!
Mulla ollut tuota ihan samaa vatsan kovettumista, menee niin kramppiin että tekee kipeää eikä sitten hellitä kuin levolla. Mut mulla tosiaan rasituksesta, ja valitettavasti rasitukseksi näemmä tällä hetkellä riittää rauhallinen seisoskelukin tai lyhyt etanakävely. Huoh. Toivon siis ettei sullakaan ole kyse muusta kuin rasituksen aiheuttamasta tukaluudesta. Mulle lääkäri vaan totesi tällä viikolla, et joidenkin kropat vaan reagoi herkemmin ja sen mukaan mennään. Mähän en mee enää loppuaikaan ees töihin, määräsi pitkän sairasloman..

Voi Caro! Kyllä ne voi siitä vielä ne supistukset kehittyä! Tuohan on hyvä merkki että alkanut usemmin suppailla, niinhän kropan kuuluukin valmistautua itse koitokseen.
Ja nou hätä, kyllä ne synnärillä sen kohdunsuun tilanteen aika ajoin tsekkaa.:) Tsemiä viimesiin kärvistelyihin!

Lottis rv27+0
 
CARO Ne kattoo kohdunsuun ja -kaulakanavan tilanteen tarvittaessa. Epiduraalia ja spinaalia varten ei kaiketi nykyään oo esteitä vaikka tilanne ois mikä. Puudutuksen saa, kun sen haluaa, oli sitten auki kahelle tai kuudelle sormelle.
 
Täällä päin ei saa puudutusta liian aikasin (voi ilm. hidastaa synnytystä), ehkä jossain muualla toisin? Oisin itekin kaivannu jo jotain tujumpaa siinä 2,5 -> 5cm avautuessa, siinä vaiheessa jo ne supistukset alko mennä melko tukaliks.. saliin päästetään vasta kun auki 4cm ja siellä saa sit niitä kovempia keinoja kipuun, synnyttämättömien osastolla vaan niitä pehmeempiä, joista mulle ei kyllä ollu mainittavaa hyötyä kipuihin. Salissakin tuntu siinä tilassa pikku iäisyydeltä kun se lääkäri tuhras sen epiduraalin valmistelun kans ja meni kärvistellessä puolisen tuntia ennenkun sain sen. Kuvittelin että saisin sen helpotuksen heti saliin mennessä. Sitten olikin jo ponnistusvaiheessa ja 10cm auki kun vihdoin vaikutus tuntu.

Caro, tiedän hyvin ton lopun ajan turhautumisen.. itellä autto se kun tiesi että 41+0 aletaan käynnistellä jos mitään ei ois siihen mennessä ruvennu tapahtuun. Onko sulla määrätty tällästä takarajaa (tai en muista jos oot maininnu)?
Ei ois uskonu että joskus vielä näinkin ajattelee, mutta on se ihanaa olla nyt vihdoin ja pitkästä aikaa EI-raskaana oleva :D saa nähdä millon se raskaustoive alkaa taas palailla...
 
Viimeksi muokattu:
Kiitoksia ihanat tsempeistä :)

Taitaa siis käytännöt vähän vaihdella ton kohdunkaulan kattomisen kanssa. Sen näkee sit mikä täällä Kyssillä on.

Hölmöltähän se tuntuu valittaa kun on onnekas ja raskaus on hyvin jatkunut tänne asti. Oma olo vaan niin karsee aika ajoin että ei voi kun valittaa :D anopiltaki tuli jo "hyvä" neuvo että tehkää temput niin se syntyy.. On kokeiltu sitäkin, ei vaan pysty usein sitä tässä tilassa enää harrastaan.

lullaby, joo mulle sanottiin että 41+5 voi mennä ilman lähetettä että käynnistävät. Tuntuu kamalan pitkältä ajalta :D

40+2
 
Kuten sanottu niin kyllä täällä saa valittaakin, niin alku, keski kuin loppupäässäkin olevat!
Voin uskoa, että sulla Caro voi olla jo tukalaa kun sulla niitä kaikkia kipuja on ollut jo niin pitkään! mutta selvästi edistystä tapahtuu jos supistukset tuntuu kipeämmiltä (y) hang in there, reilu viikko niin viimeistään pääset synnärille!

Täytyykin mustaa ensi viikolla neuvolassa kysyä josko ite sais myös tollasen päivämäärän. Mutta toisaalta se käynnistys kyllä pelottaa myös.

Kävin eilen siellä hemmotteluhoidossa Helsinki Day Spa:ssa. Siihen kuului tunnin pedikyyri ja tunnin kokovartalohieronta (vartalokuorinta + rasvalla hierominen) mikä erityisesti kuulemma sopisi raskaana oleville. Pedikyyri olikin ihana, sai kovettumat pois kantapohjista yms. Mutta se itse hierontaosa oli kyllä aika turha, joten en kyllä sitä oikein voi suositella kellekään. Bebe kyllä mylläsi mahassa pedikyyrin ajan mutta hiljeni tyystin hierontaosiossa niin sitä sitten kuulostelin joten rentoutuminen ei mennyt ihan putkeen :rolleyes:

38+5
 
Siida, mulla tuli sitä ruskeeta kans aika monta viikkoa. Sanoivat neuvolassa että on vanhaa verta ja ei syytä huoleen. Mutta tiedän että se pelästyttää ja vie mielen rauhan. Pidän peukkuja pystyssä että kaikki olis hyvin <3
 
Voi ei Siida! Tiedän tasan tarkkaan, mitkä sun fiilikset on, voihan tuhru sentään :unsure: Väri kuulostaa kylläkin vaarattomalta ja jos sellaisena pysyy ja siitä rauhoittuu, niin en uskoisi että on vaarallista. Mutta kuten Mandalakin totesi, että oli se väri mitä tahansa, niin paniikin se aiheuttaa. Itsekin olen tänään ollut ihan alamaissa, kun viikon tauon jälkeen on taas tuhrutellut sellaista epämääräisen ruskeaa. Ja vaikka tiedän, että lääköri sanoi maanantqin kontrollissa, että hematooma voi vuodella vielä ns vanhaa ruskeaa verta, niin silti ärsyttää ja huolettaa.

Voithan sä soittaa päivystykseen ja kysyä, että pääsisitkö näytille ja vaikka liioittelet vähän niitä kipuja, niin josko tsekkaisivat...?

Täällä peukut pystyssä ja hengessä mukana :love:
 
Kiitos ihanat! :love: Hullabulla, niin se vaan on, että vaikka kuinka tietäis sen vuodon olevan vaaratonta, niin silti se on pelottavaa! Mies lähti hakemaan dobbleria, torissa joku myi edullisesti, jospa sillä sais jonkin mielenrauhan. Jos ei kuulu mitään ennen ensi viikkoa, niin sitte on kyllä pakko päästä ultraan.
 
Joo, enpä saa tuolla mitään kuulumaan:cry:. Täällä hermot kireellä tiuskin miehelle ku hermostuttaa. Ohjeessa lukee, että vasta rv 12 vois kuulua. Oireet on onneksi tallella. Väsyttää ja palelee ja jostain syystä päätä särkee. Taidan mennä nukkumaan hetkeksi, ei oo tullu nyt mitään vuotoja, eikä oo menkkakipuja. Yritän päästä alkuviikosta neuvolaan kuunteluttaan ääniä.
 
Siida Täällä myös tullut ruskeeta vuotoa jo pari-kolme päivää. Tulee vain pyyhittäessä, eikä paljoa kerrallaan mutta kuitenkin. Doplerilla en oo saanu sydänääniä kuuluviin. Pitäis vielä tiistaihin asti odottaa nt ultraa. Voihan tuo vuoto olla viatonta, mutta ikävä kyllä se voi olla myös merkki kkm:sta. Pelottaa ettei siellä ultrassakaan enää näy elämää.

Ihanaa, palstalla ollaan jo vauvauduttu. Onneksi olkoon!!! Ja tsempit muillekkin synnytystä odottaville. Ihanan lähellä päämäärää jo olette
 
Voi ei Siida, toivotaan parasta. Ehkä sullakin siellä on kehittynyt joku hematooma, josta kohtu nyt pyrkii eroon! Miksi nuo aina tapahtuu just viikonloppuna kun ei saa heti huojennusta. Mulla on kans ollut nyt melkein joka ilta menkkamaista kipua alavatsalla, mut vuotoja ei ole ollut. Tosin pahoinvoinnin suhteen on uus kierros menossa lyhyen oireettoman kauden suhteen. Dopplerilla en ole kuunnellu täällä lomalla, kun en just halua täällä stressiä äänten kuulumisesta ellei tulis just jotain vuotoja tms että olis pakko tarkistaa tilanne. Siida, oon nyt kaks kertaa kuunnellut 10+ viikolla ja äänet on dopplerilla hyvin heikot, vaikka löysin ne suht helposti, ei näy näytössä vaan pitää korvalla kuulla ja toisella kertaa kuului taustalla oma syke ja vauvan syke siinä rinnalla. Ja mulla kuulu nyt kohtisuoraan heti kun häpyluu loppuu alamahalla, tosin oikealla puolella vatsaa. Kokeile päiväunien jälkeen uudelleen. Tsemppiä ja halaukset!!!
 

Yhteistyössä