~*~ alkionsiirroista plussanneet ~*~

@kirsillevauva Onnea plussasta ja tervetuloa tänne.

@Ramiina Kuulostaa rankalta, toivottavasti oireet eivät ainakaan yhtään parane.

Kävin eilen ktg+ultra. Alussa näytti vähän huonolta, liikkeitä ei piirtynyt 50 min aikana yhtään ja syke ihan tasainen. Mutta sitten kaveri virkistyi. Kaikki ok. Keskiviikkona uusi käynti. Liikelaskentaa siihen asti ja uusi käynti jos kauhean usein jää täyttymättä.

Alan olla tosi stressinä ja itkuinen kun pelottaa. Toivon, että keskiviikkona tilanne olisi kypsä käynnistykselle. Silloin 38+6.
Päivät menee tosi tosi hitaasti eteenpäin, nyt vielä hitaammin kun liikkeitä on näin vähän. Mitään synnytystä ennakoivaa ei ole. Esikoinen syntyi spontaanisti 38+5.

38+3
 
@gemmy Kiitos, toivotaan :)
Voin kuvitella ahdistuksen, itse "jouduin" myös maanantai aamuna aikaisin synnärin päivystykseen kun vauva ei liikkunut pariin päivään kuin ihan muutaman liikkeen. Olin tunnin käyrillä ja vauvakin alkoi liikkua hyvin :love: Tekisi mieli huutaa että leikatkaa jo! Toivottavasti saat käynnistyksen keskiviikkona, loppuaika on niin ahdistavaa ja pelottavaa ❤
 
@Ramiina, kuulostaa tosi heviltä! Miksi sinulle vielä tuollainen annattiin? Kaikki keskenmenot ja vuosien lapsettomuss takana ja nyt noin vaikeaa <3. Voimia!!! Ajatteleeko lääkärit, että lapsi on liian kehittymätön, vai miksi ei leikata? Eikö vauvan keuhkoja voisi vahvistaa kortisonilla?

@gemmy ´, ikävältä kuulostaa sinunkin tilanne! Toivottavasti vauva siitä virkistyy. Auttaako maksea juoma vilkkauteen?

@Karhurouvanen, toivottavasti saat hyviä ultrakuulumisia!

Mulla on tosiaan verikoe aamulla. Olo on suht luottavainen, sillä eilen oli kammottava pahoinvointikohtaus <3.
 
@kirsillevauva Kiitos ❤ Niin, aina vaan katsotaan vielä.. Vauva on jo n.2600g, ja hyvillä viikoilla, että sinänsä voisi leikata, mutta kun pitää odottaa vielä.. Niin mitä tässä odotetaan, jomman kumman kuolemaa?? Kaiken lisäksi sanottiin että jos sokerit pysyvät koholla (ollut viime viikon normaalia korkeammat arvot, mutta loppuraskaudessa ne nousee kuulema), niin aloitetaan lääkitys. No voi herranen aika sentään! Mitä jos vaan pistetään pillit pussiin ja prinsessa tänne puolelle maailmaa :cautious:

Niin ja tsemppiä uuteen verikokeeseen! Eiköhän arvo ole normaalisti kohonnut, jos Luoja suo ❤

35+0
 
Heippa, olen ollut tosi laiska kirjoittelemaan. Taustalla olen lueskellut teidän kuulumisia, mutta väsymys on haitannut kirjoittamista. Etenkin työpäivien jälkeen tuntuu, ettei jaksa muuta kuin kaatua sohvalle.

@Domi Ihana, kun sä aina välillä huutelet mun perään :love: En olis varmaan ilman sitä jaksanut alkaa kirjoittamaan kuulumisia. Oikein ihanaa äitiyslomaa sinulle! Nauti olostasi ja valmisteluista!

Mulla oli kuluneella viikolla äitipoli ja sitä edeltävällä neuvolan lääkäriaika. Jälkimmäinen tuntui kyllä turhauttavalta ja turhalta käynniltä, kun lääkäri ja terkka vaan jututti, eikä siellä nyt sinänsä mitään kummoista ollut. Sisätutkimustakaan lääkäri ei tehnyt, koska mitään ylimääräisiä oireita ei ole ollut ja äitipolin aikakin oli tulossa. Äitipolin käynti puolestaan oli todella hyvä. Lääkäri oli etukäteen hyvin perehtynyt mun tilanteeseen ja perussairauksiin. Totesi, että minun kohdalla raskauden etenemisen ennustaminen ennakolta haastavaa, eikä riskeistäkään voida oikein etukäteen sanoa mitään tän mun harvinaisen sairauden vuoksi. Tiesinhän mä sen kyllä etukäteenkin...
Ultralla pikkuisella näytti olevan kaikki kunnossa ja hän kasvaa oikeaa tahtia.:love: Istukka on takaseinässä ja olenkin jo jotain pientä kutittelua ja kuplintaa tuntenut muutamia kertoja. Ne tuntuu kovin hassuilta ja omituisilta. Ehkä sitä on vaan niin vaikea edelleenkin ymmärtää, että minun sisälläni kasvaa pieni elävä ihminen:barefoot:
Rakenneultrakäynti lokakuussa on seuraava käynti äitipolilla ja silloin katsotaan, millä tahdilla seurantaa toteutetaan. Jos tässä välissä tulee jotakin, niin saan olla yhteydessä.

Mun seuraavat käynnit: neuvola 12.9. ja rakenneultra 3.10.

@Karhurouvanen Onnittelut plussasta! Tämä mun raskaus on alkanut luonnolliseen kiertoon tehdystä pakastealkionsiirrosta, jossa oli mukana prednisolon. Luteaalitukena keltarauhashormoni ja pregnyl. Viikkoa ennen siirtoa aloitin 20mg annoksella ja siirrosta tiputettiin 10mg. Pregnylistä johtuen mulla oli virallinen testipäivä vasta 5+0 ja plussasta tiputin 5mg:aan. Sillä annoksella käytin vajaan viikon ja sitten jätin pois. Lääkärini mukaan prednisolon oli jo tehnyt tehtävänsä, eikä plussan jälkeen ollut perusteita jatkaa tarpeettoman pitkään. Mullakin taustalla autoimmunisairaus, joka tosin ei tarvitse säännöllisesti kortisonitablettihoitoa. Sinuna en olisi huolissaan prednisolonin annoksesta enää tässä vaiheessa, kun plussa on jo tullut ja noudatat lääkärisi ohjetta. Milloin sut on ohjeistettu lopettamaan luget? Mullakin pelotti keltarauhastuen lopettaminen. Ei sillä pelolla mitään järjellistä syytä ollut, kun oma kierto toimii normaalisti ja hyvä keltarauhanenkin löytyi. Toivotaan, että ultra rauhottaa sun mieltä.

@kirsillevauva Onnea plussasta!! Toivottavasti vuoto lakkaa kiusaamasta ja kaikki menisi tällä kertaa hyvin.
 
Hei kiitos ihan Miljooonasti @Jantzu, et arvaakaan kuin paaaaljon toi sun vastauksesi huojensi mun mieltä:love: Ihan tyyneys laskeutui:) Kiitos paljon, ihana kuulla että jollain muullakin mennyt plussasta alkaen tuo 5 mg, ja että kaikki on sujunut hyvin:)

Mulla oli lugeista ohje että n. viikko plussasta jatkaa ja sitten lopetus. Eli hyvinkin lääkärin ohjeen mukaan menen kun huomenna kun on ultra niin se on sitten 9 päivää plussasta:) Tyhmää vaan kun nyt joutuu sinne ultraan jo näin aikaisin mutta kun on luget loppumassa niin pakko:LOL: En kyllä kehtaa mennä tonne omalle klinikalle vaan meen toiselle, yhdelle tosi ihanalle gynelle. Sitten jos onni käy ja pääsen myöhemmin vielä ihan oikeaan alkuraskauden ultraan ja menen klinikalle niin sanon vaan että kävin sen sijainnin tarkistamassa jo aiemmin mutta en puhu keltarauhasesta mitään:p Ei mullakaan kierrossa tai keltarauhasessa ole ikinä vaikuttanut mitään häikkää olevan mutta en vaan halua että jos nyt jotain kävis niin sit jäisin ikiajoiksi miettimään että entäs jos...:whistle:

Ihanaa raskausaikaa sulle ja mukavaa alkavaa viikkoa:rolleyes::rolleyes::rolleyes:
 
  • Tykkää
Reactions: Rusakkonen
@Karhurouvanen Ensinnäkin onnea plussasata, kerro vaan kun tahdot listalle. Itselläni ei oo juuri ollut kortisonia käytössä hoidoissa, kerran sain joskus ajat sitten jonkun mini annoksen itkettyä.. joten varmaa vastausta ei sinulle ole ja olet voinut jo asian selvittääkkin. Mutta minulle ainakin on annettu ymmärtää ettei sillä kortisonilla nyt loppujen lopuksi mitään todistettua hyötyä ole, että enemmän sellainen kaikelta varala juttu jos.. Toki voi olla eri asia jos on joku autoimmuunisairaus ym. sit on varmasti se lääkäri joka asian tietää ja jos on ohjeistanut vähentämään niin..
@gemmy lle tsemppiä.. mikä tilanne?
Miten @Jantzu n äippäpolikäynti meni?
@kirsillevauva onnea plussasta ja toivottavasti kestää nyt mukana, joko tiedät lasketunajan, voin lisätä sen sit listalle..

Se olisi siis nyt virallisesti ensimmäinen ÄITYISLOMApäivä!!! :love: Can´t believe it!!! Eipä mulla oikeestaan muuta :D Liikkeet tuntunut nyt hurjan voimakkaasti asennon vaihtamisen jälkeen, maha heittelehtii aina ihan minne sattuu :LOL:.. Mitä liikkeen tunnusteluihin tulee, niin en nyt ite muista millon lopulta aloin tuntee, pitäs kaivella täältä vanhoista teksteistä.. Mutta siis se että mies koittaa tuntea, niin on aluksi tosi hankalaa ja yhäkin loppuu hetkeks vaikka ois mikä ralli menossa, sit kun hetken pitänyt kättä niin saattaa saada kunnollakin monosta :ROFLMAO:

Ois kiva kuulla @hillan_kukka n kuulumiset kun samoissa mennään ja ei oo aikoihin kuulunut mitään, ilmesiesti et palstaile enää..
Ens viikollako ei oo kellään mitään "tapahtumia"..

35+0
Mie putosin jossain välissä kärryiltä, kun en vaan ehtinyt paneutua viesteihin. Olen käynyt aina aika-ajoin kurkkimassa, miten kullakin menee:)
Meillä elämä pyörähti kärrynpyörää, kun meni talo (asutaan kyllä vielä muuttolaatikoiden keskellä) ja aloitimme uuden kodin rakentamisen, joten ei ole ollut vapaa-ajan ongelmia.. Harmittaa vain, ettei ole voinut mihinkään laittaa uuden tulokkaan paikkaa, kun kaikki tavarat laatikoissa odottaa loppusijoituspaikkaa johonkin väliaikaiseen:eek:

Mutta edelleen siis yhtenä kappaleena ja tänään alkoi äitiysloma:love: kaikki hyvin, joskin onhan tämä jo vaivalloista lyllerrystä. Vauva liikkuvainen ja onneksi kääntynyt jo oikeinpäin. Esikoinenhan oli jalat edellä loppuun asti. Kävin varuilta veritulppatesteissä, kun henkeä ahdistanut, vaan ei mitään hälyyttävää näkynyt.
Ihanaa äitiyslomaa myös sinulle ja @Ramiina kin ilmeisesti jo lomailee:love: Joko olette valmiita synnärille? Saas nähdä, kuka siellä on ensimmäisenä:censored: mulla on epäillys, ettei ihan loppuun asti olla menossa, kun vauva on jo selvästi laskeutunut ja kokoakin alkaa olla.

Hirmuisasti Onnea myös uusille palstalaisille! Erityistsempit @kirsillevauva, jolle kyllä toivon onnistumista viimeinkin:love:
 
@hillan_kukka onnea uuteen kotiin! Ja äippäloman alulle <3 mä ymmärrän et täältä helposti putoaa, itelläkin välillä kausia et ei vaan jaksa kirjoitella, kun tää alusta on mobiiliversiona niin hankala... tuntuu vaan niin kauheen työläältä:D

ON: oon itkeny täällä nyt vähän aikaa, soitin nimittäin neuvolan ajanvaraukseen ja siellä oli niin hapan akka toisessa päässä että ei mitään rajaa. (n):alien: Meillä neuvolakäynnit ei töistä oo palkallisia, eikä oo mahdollista olla palkattomana vaan paria tuntia vaan sit on koko työvuoro annettava pois. Mä tiedän kyllä, et monissa paikoissa neuvola on ihan palkallista poissaoloa kun niissä on pakko käydä, mutta meillä töissä on joku poikkeus, et ihan laillisesti saavat pitää tämmöstä linjaa. Sain vuorot viime pe, ja tänä aamuna soittelin ajanvaraukseen, kun nettiajanvarauksessa näkyi seuraavat vapaat ajat lokakuulle. Lisäksi mulla on nää pelkotilat vaan pahentunut keskenmenon suhteen viimepäivinä, ja oon ollu hermoromahduksen partaalla ja sain paniikkikohtauksenpoikastakin tuossa vähän aikaa sitten kun pelkäsin vaan niin paljon. :(

No, puhelimeen tosiaan vastaa sellainen vanhempi täti-ihminen joka on jo aivan hirvittävän tiukan kuuloinen. Selitin tilanteen ja tää täti alkaa heti saarnaamaan mulle et niin ne ajat vaan tuppaa menemään. Sit olin et no haittaakohan se, kävin viimeksi neuvolassa heinäkuussa, ja nyt menis lokakuulle asti, kun pyydettiin tulemaan syyskuun alussa. Sit tää täti kuittaa et ”no mistäs minä sen tietäisin, sun vastuullashan nää asiat on”. Ok, tän lauseen jälkeen tunsin kun kyyneleet lähti valumaan poskia pitkin. Selitin just mun työtilanteeb, ja sit täti vaan kuittaa et ”kai sä ymmärrät et me ei pyöritetä näitä aikoja sun työvuorojen ympärillä. Se menee väkisinkin työvuorojen päälle ja ei me niitä täällä voida aina alkaa odottamaan.” Ymmärrän mä sen joo, sain sitten vielä valistusta siitä kuinka nää ajat vaan pitäis aina varata hyvissä ajoin eikä sit ihmetellä kun niitä aikoja ei enää saa. o_O

Selitin sit vielä vaikka motivaatiota ei löytynyt, et oon tosiaan kärsiny pahoista peloista. En nyt taustaa alkanut avaamaan kun muija kuulosti niin empatiankukkaselle et tuskin ois sympatiaa riittäny. No ei sitä riittänyt kyl tähänkään asiaan, kuittas vaan et hyvän tähden kaikkiahan pelottaa ja hän ei mulle vapaansi ajaksi voi muuttua. Lopuksi vielä saarna siitä että nyt en sit saa lääkäriaikaakaan kun jätin näin myöhään, ne ajat on jo menny et voivoi, näin siinä käy kun vetkuttelee.


Kertakaikkisen paha mieli nyt taas. Oon ollu töissäkin nyt viisi päivää putkeen yli kymmenen tunnin työvuoroja, tänään vielä ois jaksettava. Asiakkaat ollu ihan kamalia ja mulle on huudettu nyt joka päivä ja kahtena päivänä peräkkäin oon joutunut nyt kolme kertaa soittamaan vartijat paikalle aggressiivisten asiakkaiden vuoksi. Nyt sit vielä tää et neuvolan puhelinpalvelukin vittuilee päälle niin mitta vaan täytty. :cry: Käytiin neuvolassa viimeksi siis rv10, ja seuraavan ajan sain nyt et ois rv20... en mä tiedä haittaako se vai ei... oisin halunnut ehkä jotain tukea ja jutteluapua tähän pelkoon, mikä nyt alkaa jo haittaamaan elämää.


Nyuu ja 13+3
 
@hillan_kukka onnea uuteen kotiin! Ja äippäloman alulle <3 mä ymmärrän et täältä helposti putoaa, itelläkin välillä kausia et ei vaan jaksa kirjoitella, kun tää alusta on mobiiliversiona niin hankala... tuntuu vaan niin kauheen työläältä:D

ON: oon itkeny nyt vähän aikaa, soitin nimittäin neuvolan ajanvaraukseen ja siellä oli niin hapan akka toisessa päässä että ei mitään rajaa. (n):alien: Meillä neuvolakäynnit ei töistä oo palkallisia, eikä oo mahdollista olla palkattomana vaan paria tuntia vaan sit on koko työvuoro annettava pois. Mä tiedän kyllä, et monissa paikoissa neuvola on ihan palkallista poissaoloa kun niissä on pakko käydä, mutta meillä töissä on joku poikkeus, et ihan laillisesti saavat pitää tämmöstä linjaa. Sain vuorot viime pe, ja tänä aamuna soittelin ajanvaraukseen, kun nettiajanvarauksessa näkyi seuraavat vapaat ajat lokakuulle. Lisäksi mulla on nää pelkotilat vaan pahentunut keskenmenon suhteen viimepäivinä, ja oon ollu hermoromahduksen partaalla ja sain paniikkikohtauksenpoikastakin tuossa vähän aikaa sitten kun pelkäsin vaan niin paljon. :(

No, puhelimeen tosiaan vastaa sellainen vanhempi täti-ihminen joka on jo aivan hirvittävän tiukan kuuloinen. Selitin tilanteen ja tää täti alkaa heti saarnaamaan mulle et niin ne ajat vaan tuppaa menemään. Sit olin et no haittaakohan se, kävin viimeksi neuvolassa heinäkuussa, ja nyt menis lokakuulle asti, kun pyydettiin tulemaan syyskuun alussa. Sit tää täti kuittaa et ”no mistäs minä sen tietäisin, sun vastuullashan nää asiat on”. Ok, tän lauseen jälkeen tunsin kun kyyneleet lähti valumaan poskia pitkin. Selitin just mun työtilanteeb, ja sit täti vaan kuittaa et ”kai sä ymmärrät et me ei pyöritetä näitä aikoja sun työvuorojen ympärillä. Se menee väkisinkin työvuorojen päälle ja ei me niitä täällä voida aina alkaa odottamaan.” Ymmärrän mä sen joo, sain sitten vielä valistusta siitä kuinka nää ajat vaan pitäis aina varata hyvissä ajoin eikä sit ihmetellä kun niitä aikoja ei enää saa. o_O

Selitin sit vielä vaikka motivaatiota ei löytynyt, et oon tosiaan kärsiny pahoista peloista. En nyt taustaa alkanut avaamaan kun muija kuulosti niin empatiankukkaselle et tuskin ois sympatiaa riittäny. No ei sitä riittänyt kyl tähänkään asiaan, kuittas vaan et hyvän tähden kaikkiahan pelottaa ja hän ei mulle vapaansi ajaksi voi muuttua. Lopuksi vielä saarna siitä että nyt en sit saa lääkäriaikaakaan kun jätin näin myöhään, ne ajat on jo menny et voivoi, näin siinä käy kun vetkuttelee.


Kertakaikkisen paha mieli nyt taas. Oon ollu töissäkin nyt viisi päivää putkeen yli kymmenen tunnin työvuoroja, tänään vielä ois jaksettava. Asiakkaat ollu ihan kamalia ja mulle on huudettu nyt joka päivä ja kahtena päivänä peräkkäin oon joutunut nyt kolme kertaa soittamaan vartijat paikalle aggressiivisten asiakkaiden vuoksi. Nyt sit vielä tää et neuvolan puhelinpalvelukin vittuilee päälle niin mitta vaan täytty. :cry: Käytiin neuvolassa viimeksi siis rv10, ja seuraavan ajan sain nyt et ois rv20... en mä tiedä haittaako se vai ei... oisin halunnut ehkä jotain tukea ja jutteluapua tähän pelkoon, mikä nyt alkaa jo haittaamaan elämää.


Nyuu ja 13+3
Toi kylla kuulostaa ihan kauhealta. Kylla Sun nyt taytyy jonnekin paasta. Ei voi jonnekin lokakuuhun odottaa. Voi, kunpa tietaisin Suomen systeemit paremmin. Voisiko yksinkertaisesti menna laakarille ja pyytaa lahetetta jonnekin? Ja sitten joku taalla kerran mainitsi yksityiset neuvolat - paasisiko sellaiseen?

ISO HALI!!!
 
@nyuu olipas paskaa kohtelua. Mä tekisin valituksen sinne terveysasemalle ehdottomasti! Ei tolleen voi kellekään puhua, karsea ämmä!
Oisko sulla mahdollisuutta mennä johonkin toiseen neuvolaan? Kuulostaa aika pitkältä ajalta kyllä. Jos soittaisit uudestaan ajanvaraukseen ja selittäisit tilanteen?
En tiedä missä asut mutta pääkaupunkiseudulla on avoin neuvola mihin mennään ilman ajanvarausta tiettyinä aikoina tiettyyn neuvolaan (löytyy googlaamalla kaupungin neuvolan sivuilla) sellaseen varmasti voisi mennä jos muka ei millään löydy aikaa aiemmin.
 
  • Tykkää
Reactions: atvk87
@hillan_kukka Juu, tänään alkoi virallisesti äitiysloma, wuhuu! ❤ Hyvää äippälomaa myös sulle :love: Meillä vauva ollut pää alaspäin koko raskauden, edellispäivänä kääntyi toisinpäin! Nyt hän siis köllöttelee istualteen :LOL: Onneksi on sektio (y) Olen myös miettinyt kukakohan meistä on ensimmäinen :love: Mulla menee maksimissaan sinne rv 39+1.

@nyuu Eihän tollaseen neuvolaan ole kiva edes mennä! Rupes ahdistamaan sun puolesta! :confused: Toivottavasti muu henkilökunta ei ole noin tympeää..

35+1
 
@hillan_kukka onnea uuteen kotiin! Ja äippäloman alulle <3 mä ymmärrän et täältä helposti putoaa, itelläkin välillä kausia et ei vaan jaksa kirjoitella, kun tää alusta on mobiiliversiona niin hankala... tuntuu vaan niin kauheen työläältä:D

ON: oon itkeny täällä nyt vähän aikaa, soitin nimittäin neuvolan ajanvaraukseen ja siellä oli niin hapan akka toisessa päässä että ei mitään rajaa. (n):alien: Meillä neuvolakäynnit ei töistä oo palkallisia, eikä oo mahdollista olla palkattomana vaan paria tuntia vaan sit on koko työvuoro annettava pois. Mä tiedän kyllä, et monissa paikoissa neuvola on ihan palkallista poissaoloa kun niissä on pakko käydä, mutta meillä töissä on joku poikkeus, et ihan laillisesti saavat pitää tämmöstä linjaa. Sain vuorot viime pe, ja tänä aamuna soittelin ajanvaraukseen, kun nettiajanvarauksessa näkyi seuraavat vapaat ajat lokakuulle. Lisäksi mulla on nää pelkotilat vaan pahentunut keskenmenon suhteen viimepäivinä, ja oon ollu hermoromahduksen partaalla ja sain paniikkikohtauksenpoikastakin tuossa vähän aikaa sitten kun pelkäsin vaan niin paljon. :(

No, puhelimeen tosiaan vastaa sellainen vanhempi täti-ihminen joka on jo aivan hirvittävän tiukan kuuloinen. Selitin tilanteen ja tää täti alkaa heti saarnaamaan mulle et niin ne ajat vaan tuppaa menemään. Sit olin et no haittaakohan se, kävin viimeksi neuvolassa heinäkuussa, ja nyt menis lokakuulle asti, kun pyydettiin tulemaan syyskuun alussa. Sit tää täti kuittaa et ”no mistäs minä sen tietäisin, sun vastuullashan nää asiat on”. Ok, tän lauseen jälkeen tunsin kun kyyneleet lähti valumaan poskia pitkin. Selitin just mun työtilanteeb, ja sit täti vaan kuittaa et ”kai sä ymmärrät et me ei pyöritetä näitä aikoja sun työvuorojen ympärillä. Se menee väkisinkin työvuorojen päälle ja ei me niitä täällä voida aina alkaa odottamaan.” Ymmärrän mä sen joo, sain sitten vielä valistusta siitä kuinka nää ajat vaan pitäis aina varata hyvissä ajoin eikä sit ihmetellä kun niitä aikoja ei enää saa. o_O

Selitin sit vielä vaikka motivaatiota ei löytynyt, et oon tosiaan kärsiny pahoista peloista. En nyt taustaa alkanut avaamaan kun muija kuulosti niin empatiankukkaselle et tuskin ois sympatiaa riittäny. No ei sitä riittänyt kyl tähänkään asiaan, kuittas vaan et hyvän tähden kaikkiahan pelottaa ja hän ei mulle vapaansi ajaksi voi muuttua. Lopuksi vielä saarna siitä että nyt en sit saa lääkäriaikaakaan kun jätin näin myöhään, ne ajat on jo menny et voivoi, näin siinä käy kun vetkuttelee.


Kertakaikkisen paha mieli nyt taas. Oon ollu töissäkin nyt viisi päivää putkeen yli kymmenen tunnin työvuoroja, tänään vielä ois jaksettava. Asiakkaat ollu ihan kamalia ja mulle on huudettu nyt joka päivä ja kahtena päivänä peräkkäin oon joutunut nyt kolme kertaa soittamaan vartijat paikalle aggressiivisten asiakkaiden vuoksi. Nyt sit vielä tää et neuvolan puhelinpalvelukin vittuilee päälle niin mitta vaan täytty. :cry: Käytiin neuvolassa viimeksi siis rv10, ja seuraavan ajan sain nyt et ois rv20... en mä tiedä haittaako se vai ei... oisin halunnut ehkä jotain tukea ja jutteluapua tähän pelkoon, mikä nyt alkaa jo haittaamaan elämää.


Nyuu ja 13+3
Pakko tulla kommentoimaan kun lahjasoluissa vuosikausia sitten roikuin.
Mulla esikoisesta (lahjasolut) alkanut raskaus herätti vastaavia tunteita kuin sulla. Takana oli monta menetystä ja aloin vuotaa tuostakin raskaudesta samalla kuin plussasin. Vuotoa tuli koko ajan ja kerran paljon hyytymillä ja kaikella. Vuosin rv 12 saakka. Olin aivan pskana, rikki ja itkuinen. Alkoita saimme siis vain siihen siirtoon joten ”pelissä oli kaikki”. No. Vauva pysyi kyydissä mut mun mielenterveys oli kaikkineen koetuksella koko raskauden. Mentin yöuneni ja pelkäsin. Lisäksi kipuilin muutenkin. Koko mun unelmoitu pinkki raskauskupla oli kadonnut jo vuosia sitten mutta en koskaan arvannut etten pystynyt nauttimaan ollenkaan. Lisäksi koko lahjasoluasiaa liittyvät mielen heilahtelut.
Sain ajan nlapsykalle. Onneksi sellainen oli silloisella paikkakunnalla. Olin hyvin korkealla työmoraalilla oleva mutta siinä kohtaa päätin että elän vain kerran ja ehkä kerran vain olen raskaana. Otin saikkua vaikka vaikeaa teki.
Olin muutenkin liian herkillä asiakastilanteissa jne. Neuvoisin suakin ottamaan rohkeesti saikkua jos se vaan helpottaa (toisessa raskaudessa taas koin et mun oli helpompi olla duunissa kuin kotona murheineni)
Isot halaukset sinulle. Been there.
 
Kiitos kaikki!

Laitoin sähköisen asioinnin kautta viestiä omalle neuvolaterkalle! Jotain oli vastannut mut oon puoleenyöhön asti töissä ni vasta kotona pääsen kurkkaamaan mitä on laittanut, kun avainlukulista ei oo mukana.

Mulla on nää pelot tosiaan jotenkin vaan pahentunut. Kaikenlaista jomotusta ja pistelyä mahassa on nyt tuntunut, ja sillä keskenmeno ja menettämisen pelko on tullut vaan vahvemmiksi! Ajattelin että kun toiselle kolmannekselle pääsee niin olo helpottaa, mut ei. Tää on kamalampaa. Aikaisemmat keskenmenot ovat olleet runsaat menkat, nyt mä joutuisin synnyttämään tän pienen, johon oon jo rakastunut ja jota oon kolme kuukautta kantanut omanani ja jolle ollaan suunniteltu jo asioita :cry: tää käy ahdistavaksi, pelko on ottanut vallan! Mies suunnittelee ristiäisiä ja mä hautajaisia.

Ja sit kuten sanottua tollaset kiukuttelevat ja ilkeät asiakaspalvelijat vaan pahentaa oloa. Laitetaan kyl palautetta et ei tolleen voi asiakkaille vaan puhua...o_O
 
  • Tykkää
Reactions: millionnea
@nyuu toiv pääset jonnekin ❤. Ja ajoissa. Mulla noi pelot heijastui jopa vauva-aikaan asti. Olin peloissani ja pieni oli todella itkuinen vauva. Koin koko homman ihan kaaoksena. Olin kuvitellut et olen onneni kukkuloilla mutta sit koko raskaus oli itkua ja pelkoa ja vauva-aika taistelua. Harmittaa etten saanu ajoissa apua. Imetyskin epäonnistui kaiken keskellä. Lapsella toki oli hankala maitoallergia ja allergiaa jollekin muullekin, joka oli suurin syy vaikeuksiin, mut ajoin itseni tosi väsyneeksi. En osannu nauttia vauvasta ja vauva-ajasta lainkaan. Vasta joskus +6kk kohdalla alkoi sumu hälvetä ja nyt kun kaikesta on 10v mulla on onneksi iloinen ja onnellinen lapsi tuolla painamassa harrastuksissaan :love:
 
@kirsillevauva ja @Karhurouvanen onnea plussista! Mahtavaa saada tänne lisää väkeä. Pidetään sormet ja varpaat pystys et pysytte tääl viel 36viikkoa (y)
@nyuu olipainhottava puhelu. Meillä edellisellä neuvola kerralla sovitaan aina seuraavan kerran aika. Samoin kun terkka varaa nt ultran ru:kin. Ei tarbävitse niistä itse huolehtia. Niitä voi kyllä sit tarvittaessa muuttaa, mut ymmärtääkseni on ihan hyvin aikoja tarjolla ja aina johonkin väliin yrittävät tunkea jos juurikin tarttee apua ja tukea enemmän.
Mulla liikkeet alkoivat tuntumaan jo rv15. Muljahduksia ja sellaista poksunta ja kutittelua. Nyt menossa jo 18+3 ja eilen mies tunsi ekan potkun mahan läpi. Yrittänyt töniä ja huudella jo montaviikkoa noille. Ja nyt tunnen joka päivä jonkun tökkäsyn. Kovin hentosia viel kyl.

@Aislinn83 niin ne vikot vierii. Mullahan ikää on jo 38 ja riskiluvut aika samaa kuin sullakin. Luotan kuitenkin et lääkäri sanois jos jotain aihetta huoleen olis. Itseasias en ole noita lukuja edes vertaillut mihinkään. Parempi niin ehkä. :whistle:

@shelterme kaverilla tuli aikoinaan radi noissa paastoarvoissa. Johtu todnäk illalla juodusta appelsiinimehusta koska loppu raskaudesta ei kertaakaan mitään ihmeellistä arvoissa. Manas kun piti kuitenkin jatkuvasti mitata. Mut toisaalta, hyvä et huolehditaan:cautious: tai jotain

@Domi leppoisaa äippälomaa (y) meillä ans aika myllerrys menossa. Yläkerran rappuset pitäis tehdä uudestaan. Kahden vauvan kanssa niistä ei kulje kukaan, plus esikoiselle pitäis rakentaa oma huone kylmän vintin puolelle. Ei se rakentaminen ole mikään juttu vaan se tavaroiden siivoaminen (n) kun tuntuu ettei mikään liiku eikä tilaa tule yhtän vaikka kuinka siel vintil pyörii.

@Ramiina @gemmy kurjaa etteivät käynnistä jo synnytyksiä. Turhaa riskien ottoa ja pelkkää huolta aiheuttaa tuollainen odotuttaminen. Vauvat kuitenkin ovat jo valmiina tähän maailmaan. Eivät ole mitään pikku keskosia. Peukut pystyssä sinnen kummallekin jotta odotus jo olispian ohi(y)

Täällä vaan kasvatellaan mahaa. Tänään oli viimeinen raskaampi työpäivä. Nyt keskityn kevyempiin töihin, koulun viimeisiin kuukausiin ja kaaoksen hallintaan kotona.
Maha alkaa olla aika mukavan kokoinen. Peittely ei oikein onnistu enää vaikka isollavillatakilla ehkä jotain viel voi hämätä. Pari viikkoa ru:hun. Tuntuu kovin pitkältä ajalta. Närästys vaivaa jos vähänkin enennän riehuu. Tukivyö jo lähe päivittäises käytös.

Käyn teidän kuulumisia kyl lukemassa mut kirjoittelen enimmäkseen nykyään tuonne fbn kaksosryhmään kun ei hoitofaseryhmäkään oikein ottanut tuulta alleen. Tää on vain niin kökkö alusta kirjotella.....
 
kiitoksia onnitteluista ja onnea kaikille vaiheisiin!

@Ramiina ja @hillan_kukka, ihanaa äippälomaa :) Toivottavasti @Ramiina olo helpottaa tai pääset pian käynnistykseen.

@millionnea, liityin siihen faceryhmään, muttei tosiaan ole kirjoituksia? Olen liittynyt tavalliseen huhtikuun odotusryhmään, mutten tyällä hetkellä kuuden vuoden lapsettomuuden ja neljän keskenmenon jälkeen löydä kauheena kosketuspintaa ja lisäksi olen ainoa +40-odottaja. Ja mulla ikä ei ole vain numero, sillä vaivoja on muille jakaa ;)

@nyuu, minulle tuli kyyneleet silmiin, kun luin kohtelustasi. Ihminen soittaa peloissaan ja sa atoullaista kohtelua! Toivottavasti oma terkka on lempeempi. Ja ota hyvä ihminen tarpeen mukaan saikkua, tuo stressi ei tee sinulle eikä vauvalle hyvää.

Olo on suht kiva, juttelen pikkupeikolle ja en ihan kuoleman paljon pelkää keskenmenoa, toki tarkkailen pikkuhuosuja aina vessassa ;) Hcg oli pe 240 ja tänään 641. Hyvin siis noussut. Nyt minäkin olen kokenut sen paljon puhutun "vaarattoman vuodon".
 
  • Tykkää
Reactions: millionnea
Täällä ollut kauhee reisikipu, kuten ennen viimeisintä keskenmenoa. Samanlainen reisikipu minulla on ollut lääkkeellisissä keskeytyksissä, eli se johtuu siis supistuksista. Olen todella huolissani. Lääkäri määräsi crinonea, saan sen huomenna. Lääkärin mukaan lääkkeet ovat nyt tapissaan.... Eihän tässä voi kuin toivoa parasta. Olen pitänyt jalkoja ylhäällä ja pitänyt lämpöpussia vatsan ja jalkojen päällä. Mietin, että olen ilmoittautunut afrotanssiin, että uskallanko edes aloittaa, kun se on melkoista tömistelyä?
 
Täällä ollut kauhee reisikipu, kuten ennen viimeisintä keskenmenoa. Samanlainen reisikipu minulla on ollut lääkkeellisissä keskeytyksissä, eli se johtuu siis supistuksista. Olen todella huolissani. Lääkäri määräsi crinonea, saan sen huomenna. Lääkärin mukaan lääkkeet ovat nyt tapissaan.... Eihän tässä voi kuin toivoa parasta. Olen pitänyt jalkoja ylhäällä ja pitänyt lämpöpussia vatsan ja jalkojen päällä. Mietin, että olen ilmoittautunut afrotanssiin, että uskallanko edes aloittaa, kun se on melkoista tömistelyä?
Kasittaakseni lampopussia ei kannata pitaa vatsalla. En menisi tulossa vaiheessa afrotanssiin, ennen kuin naet, miten tuosta kehittyy. Tsemppia ja ISO HALI!!!!!
 
Tänään äitipolilla käynnistysarviossa. 3-4 cm auki ja kanavaa jäljellä noin 0,5 cm. Yhtään supistusta ei ole ollut, mutta paikat silti kypsyneet. Näemmä näinkin voi olla. Ei siis vielä käynnistystä kun nyt odotellaan muutama päivä jos itsestään käynnistyisi kuitenkin. Pelottaa kovin, mutta ehkä odotus ei ole niin pitkä enää.
 
Hei kaikille, täällä yksi lahjamunasolulla plussannut tuleva äiti. Toki lapsia on ennestäänkin jo 2, mutta kumpainenkin jo isoja omaa elämää eläviä nuoria. Raskausviikkoja minulla nyt 20+1. Kaikkinensa aika rankkaa on ollut kovan pahoinvoinnin kanssa mikä vasta nyt alkaa hellittää otettaan. Kuitenkin pahinta on ollut ja on edelleen pelko vauvan menettämisestä. Meidän ihana neuvolan hoitaja sanoi että saan tulla vaikka joka viikko ultrattavaksi ja viime kerralla kun hätäännyin ettei kaikki ole hyvin hän sanoi että tule vaikka joka päivä :D. En tietenkään mene, mutta tuntui hyvältä kun hän sanoi noin. Turvalliselta.
Rakenneultra meillä oli maanantaina ja voi luoja mikä helpotus kun kaikki oli kunnossa. Ja pikkuinen poika sieltä on tulossa sen näki maallikkokin.
Haluan toivottaa kaikille onnea omissa raskauden vaiheissanne. Toiset ovat jo loppusuoralla, toiset kiitoradan alussa. Päivä kerrallaan eteenpäin <3
 
  • Tykkää
Reactions: millionnea
@millionnea Kiitos kiitos sormista ja varpaista, niitä tarvitaan :) Mä tosiaan siirryn tänne ”virallisesti” vasta hiukan myöhemmin jos vaan onni suo:)

@kirsillevauva Voimia sulle, toivottavasti kaikki olisi kuitenkin hyvin.

@nyuu Kauhea tollanen ämmäo_O Mistä noita tollasia edes löytyy! Laita todellakin palautetta! Toivottavasti sait siltä omalta terkalta jonkun asiallisen vastauksen ja mahd ajan, luulisi niitä nyt löytyvän, eihän se nyt niin voi olla että hammaslääkäriinkin pääsee nopeammin kuin neuvolaano_O

Mä kävin ma siis jo ultrassa jo 5+1 (aiemman kohdunulkoisen ja yhden jäljellä olevan johtimen vuoksi niin aikaisin) ja siellä näkyi kuin näkyikin kohdun sisäinen raskaus ja 1,5 mm alkiokin näkyi jo:rolleyes: Sykettä nyt ei luonnollisesti vielä. Ja näkyi tottakai se keltarauhanenkin:LOL:

Noh kuitenkin kun pääsin keltarauhasenpuute-lugejen lopettamispelosta niin siirryin suoraan muista syistä pelkäämään keskenmenoa. Syynä lähinnä lähes totaalinen oireettomuus ja niiden orastavienkin oireiden loppuminen (alkava rintojen arkuus, vatsanippailujen väheneminen) ja edelleen jatkuvat päivittäiset kotitestailut ja niiden tulokset. Ihan hassua että aiemmin on voimakkaita oireita tullut ihan pienistäkin hormonimääristä jo ennen plussaakin ja nyt kun ois syytä niin ei ole oireita.

Noh kävin eilen sitten labrassa ja hcg oli 5570 eli ihan hyvin noussut kun 6 pv sitten viime ke oli 519 ja siitä kaks pv taaksepäin 127. Menen huomenna taas niin näkee onko noussut.

En itseasiassa ole edes mitenkään kauhean hermona tai paniikissa vaan jotenkin musta tuntuu että olen jo hyväksynyt että tämmöstä tää nyt vaan on.

Tsemppiä kaikille ja onnea ja teille joilla synnytys lähestyy (ainakin @gemmy ) Hurrrrrjasti tsemppiä toki kaikille mutta erityisesti ensisynnyttäjille(y)
 
@hillan_kukka kiva kun kertoilit kuulumisia :) Mulla ei oo sinällää mitään kiirettä viellä synnyttämään.. vaikka tokihan hänet olisi jo kiva tavata, mutta olis tässä viellä kaikenlaista puuhaa.. :D eikä olokaan ole mitenkään tukala että sen puolesta jo haluaisi.. Sisko kysyi onko tuo sun maha "tippunut"... mutta en tiiä.. pitkällä se ainakin menee kun sivuprofiilia kattoo :LOL:
@gemmy tuohan kuulostaa hyvältä, että paikat on jo alkaneet valmistua noinkin hyvin, eikä ole tarvinnut kärsiä supistuksista! Nyt voi jo toki olla eri tilanne, hurjasti voimia ja tsemppiä tulevaan.. sä pystyt siihen!!!
@Karhurouvanen huippua että alkio löytyi oikeasta paikasta! (y) Mullahan ei juuri ole oireita ollut, siis muuta kun kasvava maha ja sit lopulta liikkeet, ihan pientä tissi arkuutta vaan alussa (en toki juurikaan reakoi mihinkään lääkehormineihinkaan).. mutta toki jos on alla aijempia raskauksia mihin verrata niin saa varmasti vielä enemmän itseää paniikkiin lietsottua.. mutta sitähän sanotaan että kaikki raskaudet on erilaisia..
@kirsillevauva toivottavasti reisikipu ei tällä kertaa ennustanut keskenmenoa, mikä on tilanne?
@nyuu miten sun ajanvaraus asian kanssa kävi? Nuo on kyllä just tollasia aina välillä.. Meilläkin kyllä seuraava aika varataan aina edellisellä kerralla.. toki sit usein sen kuitenkin vaihtavat ja se neuvolalääkäriajan kaa oli se loputon säätäminen kun niitä ei ollut ja lupas soittaa ja ei soittanut ja niitä ei ollut jajaja, mutta se kyllä oli niin totaalisen turha että en olis ees mennyt jos oisin tiennyt.. jos samanlaisesta lääkäri ajasta sulla kyse niin elä siitä stressaa.. Mutta tosiaan jos vaikka sit jossain toisessa neuvolayksikössä olis aikoja? Tai entäs soitto suoraan äippäpolille? No toivottavasti asia on sulla jo hoidossa..(y)
@MatildaM jos haluat listalle, niin laita tiedot.. mikä hoito johti plussaan jne...

Tosiaan jännää että enää alla kk laskettuun aikaan!! Kääk! :ROFLMAO: Siis siinä mielessä että kyllä tää aika rientää, en siis edelleenkään varsinaisesti itse synnytyst' osaa pelata tai juurikaan edes jänittää, mutta tieto että kyllähän hän nyt periaatteessa voi ihan minä hetkenä/päivänä hyvänsä päättää syntyä.. Ja kun tosiaan olis viellä juttuja kesken.. sänkyyn pitäs tehdä pinnasuojat (materiaalitkin ostamatta) ja sit siivoilu ja pyykinpesu hommatkin vaiheessa.. Mulla on nyt tässä lomalla kädet/sormet alkanut puutumaan aika inhasti, siis öisin ja sit päivälläkin, esim jos neuloo tai jotain ja vähän sit ovat aina turvoksissaki, kyllähän joskus mulla öisin puutuilee muutenkin kun nyska/hartia/rinta jumeja, mutta luulen että tää on nyt sitä rannekanavaoiretta jos kerran tyypillistä loppu raskaudesta.. Samoin nyt pari päivää jalkateriin, lähinnä jalkapöytä/varpaat kerännyt pöhötystä.. mutta kai se alkaa näillä viikoilla olla enemmän sääntö kun poikkeus? Vai miten muilla? Jännää kun ei töissä ollessa vaikka pitkät päivät seisoen niin kerryttänyt, niin nyt sit.. Pitänee koittaa sekä käsiin että jalkoihin vähän jotain jumppailla ja venytellä, on nimittäin nyt viimisen kk jäänyt liikunta ihan pelkään touhuamiseen, kun ei kerkii :ROFLMAO: Salikorttiinkin kävin kaks viikkoo sit pari lisäviikkoa et sit kerkiin kun oon lomalla ne muutoman kerran käyttää pois, niin ei puhettakaan, tais jäähä käyttämättä.. ellen nyt kolmena päivänä peräkkäin mee :LOL: Nyt kun oon muuten pyykkäillyt niin mulla on kyllä ihan tajuttomasti tota vaatetta ja pussilakanoitakin oli ainakin 6 ja.. Vähän on vaan hankalaa kokjen kaa, kun siskolta saaduissa on tietty leikattu laput pois niin koita niistä ny arvioida mitä kokoo suunnilleen mikäkin on.. yhä on se itkuhälytin ja hoitoalusta mitä pitäs hankkia..

35+5
 
Viimeksi muokattu:
Haikara matkalla :love:

nimim. ... hoito ... monesko tulossa ... LA

gemmy ... 4.IVF/1.PAS ... toinen ... 5.9.2019
Domi ... 5 IVF/1.PAS (18. siirron) jälkeen "luomu" (scratshing) ... ensimmäinen ... 28.9.2019
hillan_kukka ... 4.IVF/2. PAS ... toinen ... 29.9.2019
Ramiina ... 2.IVF / 1.PAS ... ensimmäinen ... 29.9.2019
Anemonee ... 2.ICSI/1.PAS ... ensimmäinen ... 24.11.2019
Noran ... 2.IVF/5.PAS ... toinen ... 26.11.2019
BlackCat ... 1.ICSI/2.PAS ... toinen ... 21.12.2019
Rusakkonen ... 6.IVF/ICSI ... ensimmäinen ... 28.12.2019
rouvaNiisku ... 1.IVF/3.PAS ...ensimmäinen ... 4.1.2020
Millionnea ... 3.ICSI... toinen ja kolmas (poika2010) ... 25.1.2020 x2
shelterme ... 1.IVF/ICSI/1.PAS... toinen ...10.2.2020
Jantzu ... 5.ICSI/1.PAS ... ensimmäinen ... 10.2.2020
Iid@ ... 1.lahjasoluhoito ... toinen ... 10.2.2020
nyuu ... 2.lahjasoluhoito/1.PAS ... ensimmäinen ... 27.2.2020
Nonnakka ... 1.IVF/1.PAS ... ensimmäinen ... 1.3.2020
Aislinn83 ... 2.IVF ... ensimmäinen ... 2.3.2020
kirsillevauva ... luovutetut munasolut, 2.PAS ... neljäs ... 30.4.2020




Tulevat tapahtumat :love:
Domi ... neuvola (tarjonnan tarkistus) ... 2.9
Aislinn83 ... terv.hoit. laaja ... 9.9
millionnea ... rakenneultra ... 10.9
kirsillevauva ... varhaisultra ... 11.9

Rusakkonen ... kätilönvastaanotto ...16.9
Aislinn83 ... lääkäri laaja ... 25.9
millionnea ... terveydenhoitaja ... 30.9
shelterme ... rakenneultra ... 1.10
Rusakkonen ... lääkäri ... 7.10
Aislinn83 ... rakenneultra.. 21.10


Maaliin päässeet (y)
SalamaT ... 3.IVF 3.PAS ... ensimmäinen ... 40+1 ... 1.6.2018
kiuski ... 2.ICSI 1.PAS ... ensimmäinen ... 41+6 ... 7.7.2018
Zoona ... 2.IVF 3.PAS ... toinen ... 35+3 ... 10.7.2018
marrasmai ... 5.ICSI ... ensimmäinen ... 40+3 ... 11.7.2018
lullaby ... 7.IVF ... kolmas ... 41+0 ... 13.9.2018
Choco coco ... 2.IVF 1.PAS ... kolmas ... 41+2 ... 4.10.2018
Iiris80 ... 1.IVF ... ensimmäinen ... 20.10.2018
Mamido ... luomu 2.IVF:n jälkeen ... kolmas ... 11.11.2018
mmmoi ... 1.ICSI 3.PAS ... toinen ... 39+1 ... 19.12.2018
Miitta37 ... 1.IVF/1.PAS ... ensimmäinen
kettuperhe ... 1. IVF ... toinen ... 27.12.2018
An1z81 ... 1.IVF 2.PAS ... ensimmäinen ... 40+1 ... 4.1.2019
Toiveikas81 ... 3.ICSI ... ensimmäinen ... 38+0 ... 14.2.2019
Ismundo ... 1.IVF 2.PAS ... ensimmäinen ... 40+5 ... 14.3.2019
Mandala ... 2.IVF 2.PAS ... toinen ... 36+0 ... 28.4.2019
-dino- ... 2.IVF 2.PAS ... ensimmäinen ... 38+2 ... 29.4.2019
atvk87 ... 1.ICSI 2.PAS ... ensimmäinen... 39+6 ... 22.5.2019
Pimpula76 ... 4.IVF lahja-alkio+lahjasolu/ 3.PAS ... seitsämäs ... 38+1 ... 28.5.2019
love- ... 3.IVF/ICSI/1.PAS ... ensimmäinen ... 41+3 ... 20.6.2019
vipe1986 ... 2.IVF/ICSI/3.PAS ... kolmas ... 39+0 ... 7.7.2019
MaiMei ... 4. IVF/1. PAS... toinen ... 39+6 ... 23.7.2019
Katti75 ... 3.IVF/1.PAS ... toinen ... 40+1 ... 29.7.2019
Ihanapa ... 2.ICSI/4.PAS... ensimmäinen ... 42+1 ... 4.8.2019

************
Päivitykset siten, että ota [ quote ] alusta ja lopusta pois. Jokainen voi päivittää itse tai jättää punaisella värillä / muuten selkeästi päivityspyynnön
.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä