~*~ alkionsiirroista plussanneet ~*~

@nyuu, miten voit? Onko olo helpottanut?

@gemmy, toivottavasti tarkoittaa helppoa synnytystä, kun olet jo noin valmis!

@MatildaM, kiva oli kuulla sinustakin!

@Karhurouvanen, onnea hyvistä ultrakuulumisista!

Peruin sen syksyn afrotanssin, aion olla just niin neuroottisen tarkka kuin olla ja voi ;) Ja toisekseen olen ihan hengästynyt pelkästä kävelystä ja portaiden kävelystä. Helpottaako tuo hengästyminen raskauden edetessä? Varasin nyt sit kuitenkin neuvolan jo nyt, kun aikoja on vaikea saada sopimaan töihin. Ensimmäinen neuvola 27.9. Onneksi niitä esitietolomakkeita ei tarvi enää täyttää, kun kaksi keskenmenoa ollut tänä vuonna ja on tallessa järjestelmässä.

Niin, ja reisikipu on tällä erää ohi. Tosin otin just panadolin, kun kauhee flunssa ja korvakipu. Hen crinolonin apteekista ja aloitan sen tänään.
 
@nyuu, miten voit? Onko olo helpottanut?

@gemmy, toivottavasti tarkoittaa helppoa synnytystä, kun olet jo noin valmis!

@MatildaM, kiva oli kuulla sinustakin!

@Karhurouvanen, onnea hyvistä ultrakuulumisista!

Peruin sen syksyn afrotanssin, aion olla just niin neuroottisen tarkka kuin olla ja voi ;) Ja toisekseen olen ihan hengästynyt pelkästä kävelystä ja portaiden kävelystä. Helpottaako tuo hengästyminen raskauden edetessä? Varasin nyt sit kuitenkin neuvolan jo nyt, kun aikoja on vaikea saada sopimaan töihin. Ensimmäinen neuvola 27.9. Onneksi niitä esitietolomakkeita ei tarvi enää täyttää, kun kaksi keskenmenoa ollut tänä vuonna ja on tallessa järjestelmässä.

Niin, ja reisikipu on tällä erää ohi. Tosin otin just panadolin, kun kauhee flunssa ja korvakipu. Hen crinolonin apteekista ja aloitan sen tänään.
Hyva kun reisikipu ohi! :) Hengastyminen kylla jatkuu... viimeksi tana aamuna kollegan kanssa puhuessa. :)
 
@kirsillevauva Teit hyvän päätöksen, mä jo kauhulla ajattelin sitä sun tanssia ❤ Hyvä että reisikipu hävisi (y)
Joo ei se hengästyminen lopu, äsken neuvolassa kävelin siitä pöydän äärestä vaa'alle ja takasin, niin puuskutin kuin oisin pidemmänkin matkan kävellyt :ROFLMAO: Niin ja siis kävelin ehkä 3 m yhteensä :whistle:

Mun uudet labrat tuli. Ei vaikuta hyvältä.. Parissa viikossa sappihappoarvot kolminkertaistuneet, uraatti korkeammalla kuin ollut yms. Neuvolan terkka on huolissaan ja sanoi että kyllä sen vauvan olisi jo ihan hyvä olla tällä puolella.. Meillä on maanantaina aika taas äitiyspolille, sain paperilla tulokset mukaan näytettäväksi, tussilla yliviivattu huolenaiheet, mutta tiedän ettei niitä kiinnosta.. Yritetään saada sektio edes viikolla aikaistettua :unsure: Rupee olemaan pelko perssiissä, että kauanko vauva jaksaa..

35+4
 
@kirsillevauva Teit hyvän päätöksen, mä jo kauhulla ajattelin sitä sun tanssia ❤ Hyvä että reisikipu hävisi (y)
Joo ei se hengästyminen lopu, äsken neuvolassa kävelin siitä pöydän äärestä vaa'alle ja takasin, niin puuskutin kuin oisin pidemmänkin matkan kävellyt :ROFLMAO: Niin ja siis kävelin ehkä 3 m yhteensä :whistle:

Mun uudet labrat tuli. Ei vaikuta hyvältä.. Parissa viikossa sappihappoarvot kolminkertaistuneet, uraatti korkeammalla kuin ollut yms. Neuvolan terkka on huolissaan ja sanoi että kyllä sen vauvan olisi jo ihan hyvä olla tällä puolella.. Meillä on maanantaina aika taas äitiyspolille, sain paperilla tulokset mukaan näytettäväksi, tussilla yliviivattu huolenaiheet, mutta tiedän ettei niitä kiinnosta.. Yritetään saada sektio edes viikolla aikaistettua :unsure: Rupee olemaan pelko perssiissä, että kauanko vauva jaksaa..

35+4
Jaksamista Sinulle ja pikkuiselle, @Ramiina!!!
 
@Ramiina onmpa harmi kun arvot huonontuneet, on kyllä erikoista jos eivät äippäpolilla ota asiaa vakavasti jos kerran terkkakin on huolestunut. Mutta josko ne nyt vaikka olisi "tarpeeksi" huonot ne arvot että hekin päättäisi asialle jotain tehdä..
@kirsillevauva mulla ei kyllä ole ollut hengästymisen kanssa ongelmaa ei alussa, eikä vieläkään.. joitakin ihan yksittäisiä kertoja huomannut et vaikka ei mitään oo tehnyt niin "hengästyttänyt", varmaan jotenkin ollut sellanen asento siis vaan että painanut.. Ja itse kyllä kannatan liikkumista jos vaan ei selkeetä syytä olla liikkumatta. Itse vasta noin reilu kk sit jätin sellaisen lajin joka periaatteessa on "keilletty" mutta kun ei siitä seurannut mitään vaivoja itsellä niin jatkoin, totta kai olisin lopettanut jos olisi tullut jotain kipuja ym. Mutta uskon kyllä että liikkuminen/yleiskunnon ylläpitä (jos vaan mahdollista) auttaa kyllä jaksamaan raskauden vaan paremmin. EI tietenkään aina ole mahdollsita mutta..

35+5
 
  • Tykkää
Reactions: millionnea
@Domi, olet aivan oikeassa. Itse kuitenkin olen nyt supertarkka ja arka, koska olen laittanut tähän mennessä rahaa yli 12 000 euroa ja takana on neljä keskenmenoa. En jaksa henkisesti enää kovin montaa keskenmenoa ja syyllisyys olisi valtava, jos alkaisin pelätä, että rehkimisellä on osuus mahdolliseen tulevaan keskenmenoon. Kävelen, pyöräilen ja käyn uimassa, se saa riittää. Porraskevälyjä aion kans harrastaa hidastempoisesti. Olen kuitenkin jo 46-vuotias, ja reilusti ylipainoinen, joten kyseessä monella tapaa riskiraskaus.
 
  • Tykkää
Reactions: Rusakkonen ja nyuu
Mulle kans tuli kehotus välttää liikuntaa kun vuodin verta. Varmasti liikkuminen on hyvästä, jos raskauden lähtökohdat on ”normaalit”. Mut jos kramppailee ja kipuilee ja vuotaa niin parempi ottaa rennosti, kuin lähteä rasittamaan kehoa.

Ja vaikka nyt ei suoranaisesti keskenmenoa voisikaan liikkumalla aiheuttaa, niin mä ymmärrän enemmän kuin hyvin sen psykologisen puolen et jos raskaus päättyisikin keskenmenoon, syyttäis vaan itseään ihan loputtomiin!
 
Huomenta ihanaiset naiset! ❤

Neuvola oli eilen lähettänyt mun tiedot sairaalaan, josta sitten synnärin päivystyksestä soitettiin ja käskettiin sinne. Taas samat; käyrä, ultra & perusverenkuva. Ja kotiin tarkkailemaan jos pahenee.. Ufff... Ja samaan aikaan täällä etusivulla on juttu naisesta jolla on monta lasta, joka ei ole menettänyt yhtään lastaan, ei keskenmenoja, ei mitään, mutta häntä pelotti että jos jotain kuitenkin tapahtuu, niin sai lopulta käynnistyksen rv 35+4..! Hiukan sapettaa! Meikä 14 keskenmenon ja 14 vuoden lapsettomuustuskan kanssa kärvistelee, mutta aina vaan takas kotiin katsomaan jos pahenee..! Olis edes ollut jutussa että mikä sairaala niin höveli oli, menisin minäkin sinne saakeli.. Ja joo, lopulta sille naiselle tuli kohtutulehdus, mutta ei silloin ollut mitään kun sai lääkäriltä päätöksen käynnistyksestä. Ei, en vähättele kohtutulehdusta, itselläni ollut se nuorempana. Asiassa ärsyttää vaan oma sairaala. Noh, ens maanantaina äitiyspolille, turha käynti sinänsä kun eilen mitattiinkin vauva, mutta saan ainakin ne tukisukat valmiiksi leikkausta varten. Ja vielä yritetään josko saisi edes sen viikon aiemmin sektion.

Anteeksi valitus, ketuttaa vaan niin kovin.

35+5
 
  • Tykkää
Reactions: millionnea
@Ramiina äääh onpa tyhmää! >_< hassua et nyt pitkittäävät ja pitkittäävät tuota synnytyksen käynnistystä. Eikä mitenkään oo mahdollista vaatia? Tai pyytää neuvolaa vaatimaan?

Tsemppiä tohon loppurutistukseen. Toivotaan et kaikki nyt menee hyvin! Ja mitä tohon juttuun tulee, niin tasan ei joo mene nää nallekarkit täällä... :confused:
 
@Ramiina, kurja tilanne sulla! Voimia kaiken keskelle. ONKO vauvalla kaikki kuitenkin hyvin?

Meillä on puuhääpäivä (5v) tänään. Itse olen saikulla flunssan takia ja mies pitkän päivän töissä. Puhuttiin, että käydään jossakin huomenna syömässä tai drinksuilla :) MEillä on sellainen huippu smoothie-paikka ihan vieressä, ehkä sinne.

Reisi on taas kipeä. Huolettaa. Aloitin crinonen eilen. PIti lukea oikein ohjeet, että sain sen laitettua. Kauankohan sitä käytetään, kun on niin hitsin kallistakin? Laskin, että yksi annos on n. 6 e.
 
@Domi Ai sulla on ollu oireetonta, rohkaisevaa kuulla:) Mäkään en tosiaan niihin IVF-hormoneihin oikeen mitenkään reagoinu (eikä kyllä mun munasarjatkaan:LOL::p), ei tuntunu missään. Olen kyllä ajatellut että jos keho on jotenkin sekaisin tai turtunut niistä monista hormoneista. Mutta kiitos sulle, kummasti ne toisten kokemukset aina vähän rauhoittaa:) Rauhoituin kyllä myös vähän kun kävin hcg-mittauksessa ja oli noussut parissa päivässä 5500 - 9000, niin kaikki lienee toistaiseksi hyvin:rolleyes: Mukavaa vauvantulovalmisteluaikaa sinulle:rolleyes:

@kirsillevauva Tuli vaan mieleen vaikkei tämä tieto sua juuri nyt autakaan mutta crinonea saa Virosta n. puolet halvempaan hintaan, ja siis siellähän nykyään pitäisi käydä Suomen e-resepti kaikkialla mutta siitäkin löytyy lista netissä että missä varmasti käy ja niillä on lääketietokanta netissä mistä näkee mitä löytyy. Mä olen soitellut sinne moniin apteekkeihin, osassa ovat hyvin palvelualttiita, osassa ei.

Muuten sitten lugeja ei löydy mutta sitten noita ivf-lääkkeitä löytyy osaa, esim Gonal F ja Bemfola, hinnat on pääsääntöisesti noin puolet - 30 % halvemmat pääsääntöisesti että isoja annoksia käyttävät ainakin hyötyvät (jos ei jostain syystä saa Kela-korvauksia). Ovitrelle on siellä vain 17€. Kuljetus tietty osassa ongelma. Noh tulipa pitkä sepustus.

Tsemppiä @kirsillevauva reisikivun kanssa, menispä pois taas ja nopeasti moinen kipu!
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Domi
Huomenta ihanaiset naiset! ❤

Neuvola oli eilen lähettänyt mun tiedot sairaalaan, josta sitten synnärin päivystyksestä soitettiin ja käskettiin sinne. Taas samat; käyrä, ultra & perusverenkuva. Ja kotiin tarkkailemaan jos pahenee.. Ufff... Ja samaan aikaan täällä etusivulla on juttu naisesta jolla on monta lasta, joka ei ole menettänyt yhtään lastaan, ei keskenmenoja, ei mitään, mutta häntä pelotti että jos jotain kuitenkin tapahtuu, niin sai lopulta käynnistyksen rv 35+4..! Hiukan sapettaa! Meikä 14 keskenmenon ja 14 vuoden lapsettomuustuskan kanssa kärvistelee, mutta aina vaan takas kotiin katsomaan jos pahenee..! Olis edes ollut jutussa että mikä sairaala niin höveli oli, menisin minäkin sinne saakeli.. Ja joo, lopulta sille naiselle tuli kohtutulehdus, mutta ei silloin ollut mitään kun sai lääkäriltä päätöksen käynnistyksestä. Ei, en vähättele kohtutulehdusta, itselläni ollut se nuorempana. Asiassa ärsyttää vaan oma sairaala. Noh, ens maanantaina äitiyspolille, turha käynti sinänsä kun eilen mitattiinkin vauva, mutta saan ainakin ne tukisukat valmiiksi leikkausta varten. Ja vielä yritetään josko saisi edes sen viikon aiemmin sektion.

Anteeksi valitus, ketuttaa vaan niin kovin.

35+5
Piti tulla kommentoimaan. Kaverilla oli vähän sama tilanne ja hänet otettiin sitten osastolle kolmeksi viimeiseksi viikoksi seurantaan, koska veriarvot oli pielessä, verenpaine korkealla ja vesi väheni. Kiireellinen sektio sitten lopulta tehtiin 38 viikolla, koska vauva ei enää kasvanut. Se oli OYS:ssa. Millä sairaanhoitopiirin alueella olet? Kyllähän tuohon tilanteeseen liittyy kohonnut kohtukuoleman riski ja samoin sinulle kouristusriski ja tukosriski. Onpa kumma kun uskaltavat kotona sinua pitää, eipä siinä mitään ehditä tekemään, jos kotona jotain tapahtuu. En halua sua pelotella, vaan kannustaa, että minusta olet kyllä oikeassa, että sinun paikkasi on kyllä sairaalaseurannassa eikä kotona. Tiedän täältä päin yhden kaksosia odottaneen, jolla oli alkava raskausmyrkytys. Menehtyi sitten vauvoineen yksin kotona kun alkoi yhtäkkiä kouristaa. Karmeita ja onneksi harvinaisia tilanteita, mutta näitä sattuu ihan Suomessakin. Ainakaan yksin ei kannata olla kotona.
 
  • Tykkää
Reactions: millionnea
Ramiina eikos se ole TYKS? Mene sinne ensiapuun synnytyslaukku mukana ja vaadi tarkkailuun paasya! Eikohan siita lahde ehka, jos valitat oireita tarpeeksi! Mutta mene jo tanaan, kun viikonloppu tulossa. Kun luin tuon askeisen Tupsulin viestin, nyt minakin huolestuin ja kylla varmaan Sinun pitaisi olla ainakin sairaalassa tarkkailussa.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Florie
Tuli muuten viime viikonloppuna repaistya! Mentiin taalla Mamas & Papas -lastentarvikeliikkeeseen ja ostettiin ihana travel-yhdistelma: vaunut, rattaat ja kaukalo/turvaistuin. Niissa on siis yhteinen alaosa/metalliosa ja naita osia voi sitten vaihdella. Merkkina FlipXT3, jossa oli hyvat arvostelut. Turvaistuin on Cybex Aton M i-sarjaa, jossa siis myos hyvat arvostelut turvallisuudesta. Vaunukoppa tarkoitettu kuusikuukautiseksi ja rattaat syntymasta asti 17-kiloiseksi, eli voi menna jopa 4-vuotiaaksi kuulemma, mutta jos on iso lapsonen, niin sitten tietenkin pitaa myohemmin ostaa toiset rattaat. Kaukalo menee noin 1.5-vuotiaaksi. Siella oli sellainen tarjous, jossa mukaan saatiin myos Isofix-telakka, johon menee myos seuraava turvaistuin. Miehen autossa ei ole Isofixia, mutta taman kylla saa myos vyolla kiinni, ja sita kovasti kaupassa harjoittelimme. :) Mukaan tuli myos samassa paketissa myos hoitolaukku tarvikkeineen, istuimen adapterit, pullo-/mukiteline ja rattaisiin tarkoitettu lampopussi. Sitten ostimme myos Snüzpod Next to me -ensisangyn, jonka voi kiinnittaa omaan vuoteeseemme; ihanan keinuvan/tahtitaivasvalollisen/musiikillisen sitterin, jossa saa kuulemma olla max. 45 minuuttia kerrallaan; inkkaritelttamaisen lattiamonkimispaikan, jossa voi olla myos Tummy Time; toisen ihanan tummy time -pupun; patjan aikaisemmin Lidlista hankittuun matkavuoteeseen; ja lopulta myos toppapuvun. Saatiin mukavat alennukset ja lisaksi saadaan maksaa korotta 12 kuukauden aikana. :) Kuljetetaan kotiin marraskuussa. Eli isoimmat alkuhankinnat nyt tehty. :)

22+6
 
  • Tykkää
Reactions: atvk87 ja Domi
@nyuu Neuvolassa ollaan huolissaan ja hän sitä mieltä että parempi olisi jo syntyä. He ei vaan voi vaikuttaa synnärin päätöksiin, vaikka yrittäiskin.

@kirsillevauva Ultran mukaan on vauva kunnossa, mutta kuinka kauan, mistä sitä tietää..

@Tupsuli Kuulostaa kamalalta! Voi ei.. Tiedostan riskin, ja myös neuvolan terkka. Mietin jo että soitan kaikki Suomen synnärit läpi ja kysyn jos joku ottais vakavasti ja sinne pääsisi. Katsoin eiliset labrat kannasta, uraatti on noussut vuorokaudessa taas kymmenellä.. Se on just se joka aiheuttaa kouristuksia. Niin ja Tyksin alueella olen.

@Rusakkonen Juu, Tyks on meidän sairaala. Ei ne ota sisälle, olen käynyt viikon aikana 3 kertaa siellä synnärin päivystyksessä! Aina takas kotiin seuraamaan oireita :confused: P.S. Sun viikotkin "lisääntyy" niin nopeasti, ihanaa :love:

35+5
 
@nyuu Neuvolassa ollaan huolissaan ja hän sitä mieltä että parempi olisi jo syntyä. He ei vaan voi vaikuttaa synnärin päätöksiin, vaikka yrittäiskin.

@kirsillevauva Ultran mukaan on vauva kunnossa, mutta kuinka kauan, mistä sitä tietää..

@Tupsuli Kuulostaa kamalalta! Voi ei.. Tiedostan riskin, ja myös neuvolan terkka. Mietin jo että soitan kaikki Suomen synnärit läpi ja kysyn jos joku ottais vakavasti ja sinne pääsisi. Katsoin eiliset labrat kannasta, uraatti on noussut vuorokaudessa taas kymmenellä.. Se on just se joka aiheuttaa kouristuksia. Niin ja Tyksin alueella olen.

@Rusakkonen Juu, Tyks on meidän sairaala. Ei ne ota sisälle, olen käynyt viikon aikana 3 kertaa siellä synnärin päivystyksessä! Aina takas kotiin seuraamaan oireita :confused: P.S. Sun viikotkin "lisääntyy" niin nopeasti, ihanaa :love:

35+5
Kiitos @Ramiina, juu niin ihanasti ovat viikot lisaantyneet! :)
Pidan peukkuja, etta paaset tarvittaessa. Paasisiko jonnekin muualle? Muu synnari?Kaupunginsairaalan paivystys? Terveyskeskus? Tai jotain? Pidan TYKS:ista, mutta perhekokemusten perusteella en uskalla sataprosenttisesti heihin siis koko sairaalana, synnarista siis ei minulla ole mitaan uudempia tietoja (taikka myoskaan kaupunginsairaalaan kokonaisuutena) luottaa.
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos @Rusakkonen. Valitettavasti täällä pääsee vaan siihen Tyksin synnärin päivystykseen, vaikka mihin hakeutuisi, niin sinne passittavat. Perheessäni on myös paljon ikäviä kokemuksia Tyksistä, ihan synnäristä. Läheltä piti -tilanteita, vammautumisia jne. Jos saisi toiselle paikkakunnalle lähteä synnyttämään, menisin mielelläni. Tai mistä minä tiedän vaikka saisikin (n)
 
  • Tykkää
Reactions: millionnea
Heippa kaikille! Yritän ehtiä lukea lähiaikoina kaikki, olen ollut täältä nyt kokonaan pois, kun vauvan kanssa ollut tutustumista! <3
Mutta tietoni, jos joku päivittää:
MaiMei ... 4. IVF/1. PAS... toinen ... 39+6 ... 23.7.2019
 
Kiitos @Rusakkonen. Valitettavasti täällä pääsee vaan siihen Tyksin synnärin päivystykseen, vaikka mihin hakeutuisi, niin sinne passittavat. Perheessäni on myös paljon ikäviä kokemuksia Tyksistä, ihan synnäristä. Läheltä piti -tilanteita, vammautumisia jne. Jos saisi toiselle paikkakunnalle lähteä synnyttämään, menisin mielelläni. Tai mistä minä tiedän vaikka saisikin (n)
En tosiaan Suomen tilanteesta tieda. Taalla saa valita minka tahansa synnytyspaikan, mutta kylla minakin ajattelin sen lahimman valita. TYKS:issa oli kylla hyvin synnytysasiat silloin 47 vuotta sitten, mutta sen synnarin nykypaivasta en tosiaan tieda. :)
 
  • Tykkää
Reactions: Ramiina
@Rusakkonen ihanaa et ootte päässy jo shoppailemaan! Varmasti mukavaa kun tollasten ostosten myötä konkretisoituu et teille tulee pian VAUVA! :love:

@Ramiina hmm en oo synnyttämisasioihin ihan perehtyny, mut täällä pk-seudulla saa kai valita sairaalansa. Me ei esim. naikkarille haluta koska saan ahdistuksia siitä paikasta keskenmenojen ja lapsettomuushoitojen takia. Sillä mieluummin mennään Jorviin jos se on mahdollista. Mut tosi ikävä tilanne kyl. Niinkuin @atvk87 sanoi niin varmastihan vauvalla on parempi kasvaa masussa vielä jos kaikki on hyvin, mutta jos sulla arvot nousee ja pelottaa ja ahdistaa ja riskit koholla ni oishan se hyvä et sut otettas seurantaan sairaalaan eikä pidettäs löysässä hirressä kotona >_<

ON: täällä rv15 lähti käyntiin. Valitin siitä alakerran kutinasta ja hiivanhan sit kai oon saanu:geek: tulipahan nyt sit tämäkin ilo ja riemu koettua. Kutinaa jatkunu nyt toista viikkoa niin passitin miehen apteekkiin kun itse en työkiireiltä kerennyt, ja tänään aloitin lääkkeen. Soitin vielä If:n terveysneuvontaan ja varmistin että kai se nyt varmasti on ok raskausaikana käyttää noita paikallishoitolääkkeitä! Oon niin vainoharhainen! Ton asettimen käyttö kiellettiin, mut kunpa tää nyt ihan tälleen helpomman kautta lähtis helpottamaan. Mikä tossa asettimessa muuten on ettei saa käyttää? Se ettei tökkää kohdunsuuta vahingossa?

Käytiin miehen kans myös tukholmassa! Kauhee kun siel ei oo missään vessoja (ja ne vähät mitä löytyi oli maksullisia ja likaisia:alien:). Alkanut tää pissahätäily vaivaamaan:ROFLMAO: Mut joo, siellä oli aivan ihania vauvanvaateliikkeitä ja käytiin hypistelemässä kaikkia ihanuuksia:love: mitään ei vieläkään raaskittu hankkia, vaikka yksiä töppösiä pitkään mietittiinkin et pitäiskö kuitenkin.

Meillä on muuten ensi viikolla ultra! Ihan omakustanteinen. Sillon just alkais rv16. Saadaankohan jo tietää tuleeko meille tyttöä vai poikaa:love::D

Nyuu ja rv15
 
Kommentoin tuolta toisesta ketjusta @Ramiina n pohdintaa, kun tämä liittyy omaan alaani.

Erikoissairaanhoidon (tässä tapauksessa äitiyspoli/synnytys) paikan saa kyllä valita toisestakin sairaalasta. Voit siis päättää hakeutuvasi synnyttämään mihin vain muuhunkin sairaalaan, vaikka Taysiin tai HUS:n sairaaloihin. Hoitopaikan valinta tehdään yhdessä lääkärin kanssa, joka kirjoittaa lähetteen. Erikoisairaanhoitoonhan ei muutenkaan voi mennä ilman lähetettä, paitsi päivystystilanteessa jossa tarvitset välitöntä hoitoa. Tämä koskee myös synnytystä eli luonnollisesti voit synnyttää muuallakin, jos et pääse omaan sairaalaan synnytyksen alettua.

Sun tilanteessa ongelma on vain se, että tällä hetkellä sun tilanne on (paperilla!) kiireetön. Eli sulla ei ole välitöntä hoidon tarvetta (edelleen, paperilla näin koska sulle näin on sanottu). Ja sairaalaanhan ei voi marssia hoitoon ilman lähetettä. Periaatteessahan sä toki voit ajaa vaikka heti Helsinkiin ja mennä HUS päivytykseen kertoen tilanteesi, siellä heidän on arvioitava hoidon tarve. Jos mitään akuuttia ei heidänkään mielestä ole, niin luultavasti lähettävät sut takaisin Turkuun. Hoidon tarpeen arvio toimii siis "portinvartijana" hoitoon pääsyyn.

MUTTA koska sulla on kuitenkin oikeus vaihtaa erikoissairaanhoidon paikka, kunhan vaan on lääkärin lähete, niin jos lähetteen pystyt jostain hankkimaan niin sillä voit mennä toiseen sairaalaan hoitoon (jos tämä yhdessä sovitaan). Tämä vaatisi sen, että löydät lääkärin jonka mielestä sun tilanne vaatii nopeampaa hoitoon pääsyä. Ja tämän lääkärin tulee myös suostua lähettämään sut muuhun kuin omaan sairaalaan tutkittavaksi. Eli käytännössä jotta pääsisit muuallekaan äitiyspolille/osastolle seurattavaksi, pitäisi jonkun lääkärin olla sitä mieltä että sä tarvit välitöntä sairaalahoitoa. Jos saat kiireisen lähetteen, niin sitten tietty Tyksinkin on pakko vähintään ottaa sut tutkittavaksi uudelleen.

Siitä ei toki ole takeita, että jossain toisessa sairaalassa asiaan suhtauduttaisiin mitenkää eri lailla. Tietenkin homman pitäisi alunperinkin mennä niin, että paikasta riippumatta saat tarvitsemasi hoidon. Jos sun oma th on nyt oikeasti huolissaan, niin se on varmasti sun paras tsäänssi päästä hoitoon. Nyt on jo vkoloppu mutta viimeistään ensi viikolla sitten kannattaisi ehkä yrittää painostaa sitä terkkaa, että saisiko hän esim neuvolalääkärin ylipuhuttua hoitamaan sut sairaalaan. Sairaala tekee omat päätöksensä, mutta jos nlasta lääkäri vaikka soittaisi tyksiin, niin sillä olisi isompi painoarvo kuin että itse kävelet sinne.

Sun tilanne on tosi hankala ja inhottava, tsemppiä! Ja menehän nyt vkoloppuna pienestäkin pieraisusta näytille, ja kyllä se kovaa vaatiminenkin joskus toimii. Järjestä niinsanotusti kohtaus jos se on ainoa keino.

Toivottavasti tästä pitkästä sepustuksesta oli jotain apua.

t. MyMa

Muoks. Tässä vielä linkki aiheeseen https://www.suomi.fi/kansalaiselle/terveys-ja-sairaanhoito/sairastaminen/opas/hoitopaikan-valinta/sairaalan-valinta
 
@Ramiina, minäkin yhdyn huolestuneiden kerhoon <3. ONko sinulla joku aikuinen kuitenkin vahtimassa sinua?

Itsellä oli viime raskaudessa oireetointa 5+3 alkanen ja muistan, että jaksoin siivota ihan hulluna. 5+5 tulikin spontani keskenmeno. Nyt on 5+2 ja pelkään saman toistuvan. Vielä ei anakaan ole väsynyt olo :(. ON tämä vaan raskasta!
 

Yhteistyössä