~*~ alkionsiirroista plussanneet ~*~

Tervetuloa @Aallotar19 , meillä näyttää olevan sama la ☺
Toivotaan että nyt kaikki menisi hyvin!

@Karhurouvanen , samalta musta tuntuu, että "yhtäkkiä" raskaana, vaikka jo monta vuotta toivetta takana...

Mukava lukea kaikkien kokemuksia ja raskausviikkoihin liittyviä tuntemuksia ❤

Mulla eka neuvola meni, ultran ja labran varasin marraskuulle. Etova olo on helpottanut jo melkein kokonaan (en tiedä onko se hyvä tässä vaiheessa) mutta väsymys on ylitsepääsemätöntä
Onko muilla ollut sellaista, että nukkuessa kädet puutuu helposti?
Ihmeellisiä vaivoja sitä on tullut...
@Lailaa onpa hauskaa, että meillä on sama la! Huomasin jostain aiemmasta päivityksestä, että sullakin on hematooma. Sama juttu täällä. Vuoto alkoi viime viikolla ja ajattelin, että tää olis taas tässä. Mutta ultrassa sikiön sydän löi ja istukan vierestä löytyi pieni hematooma, joka vähän vuoti. Saitko mitään ohjeita liikkumisen tms suhteen? Mulle sanottiin, että saa elää normaalisti. Yhdelle tuttavalle joka on ollut samassa tilanteessa, määrättiin taas vuodelepoa. Tiedä häntä mikä on oikein.
 
En halua vielä mihinkään odottajien ryhmiin, kun eka tuoresiirtoplussa meni keväällä kesken ja pelkään, että sama tapahtuu tässä PAS-plussassakin. Pakko nyt kuitenkin kysyä, että onko muilla ollut alkuraskaudessa ihan jäätävä (!) nälkä? Siis että vaikka on tunti sitten syönyt ison aterian niin on sellainen olo, ettei ole viikkoon saanut ruokaa. Vatsa oikein huutaa tyhjyyttään, ja samalla siitä nälästä tulee tosi huono olo. En jaksa edes murehtia painonnousua, kun ainoa huolenaihe nyt on se, että onko mukana riittävästi evästä ja mitä jos ne loppuu kesken.. Tuntuu, että tähän nälkään kuolee. Yleensä kestän nälkää hyvin. Olen menossa viikolla 6+2.
 
Tervetuloa @Aallotar19 ! Sun nimimerkki onkin tuttu tuolta toiselta puolelta vaikka en ole tosin itse siellä keskusteluun osallistunut, seuraillut vaan. Hienoa että uskaltauduit tänne ja mukava saada mukaan meitä suht samoilla viikoilla pyöriviä, kun tuntuu että suurin osa menee jo tuolla piiiitkällä edessä(y) Mulla on vaan varhaisia km/kemiallisia takana 3 kpl ja yks aiempi kohdunulkoinen ja tavallaan olen jotenkin aika rauhallisesti tässä ollut mutta silti toisaalta esim täällä keskustelua olen pitkään arastellut kun on pelottanut niin, tuntu että jos tänne aktivoidun niin uhkaan kohtaloa tms:whistle: Noh nyt lopulta kun eilen oli nt-ultra niin kai se on pakko uskaltautua. Nyt siellä ainakin on pieni vauvan alku ihan oikeasti heiluttelemassa:rolleyes:

@Lailaa Joo hupaisa toi yhtäkkisyyden tunne:LOL: Mutta kai se aina vähän niin tuntuu ja sitten tavallaan kun jos on jo vähän suojakuorimoodin laittanut päälle niin sitten se onnistuminen tulee ikäänkuin yllärinä!

Mulla alkoi paha olo rv 6+ ja pari vk oli tosi voimakasta ja sitten ihan hitusen helpotti ja sitten selkeesti hiukan helpotti rv 10 mutta vielä jatkuu edelleen nyt 12+5 mutta vain ihan muutaman tunnin illalla eikä ole niin voimakasta kuin aiemmin ja kun silloin oli 8-10 tuntia joka päivä. Mulla ei ole puutumista ollut, lähinnä tuo pahoinvointi, jatkuva nälkä ja tissikipu ja -turvotus ja sitten lisäksi pieniä oireita esim levottomat jalat iltaisin ja hiukset rasvottuu kun ennen ei rasvottunut ollenkaan.

Lisäksi ennen olen ollut aina aika unikeko ja esim jos on unet jääneet vähiin niin vapaapäivänä mennyt helposti 10-12 h unet, nyt näyttää siltä että unimäärä on suht vakio, 8 h ja sitten herään eikä pysty jatkamaan unia niin kuin ennen pysty lähes ”loputtomiin”:whistle:

Nälkä tuntuu alkavan myös vähän laantumaan mikä on todella hyvä koska olen tässä jo muutaman kilon kerennyt lihota kun se nälkä vaan on ollut niin pakottavaa:whistle:

————-Jos joku päivittelee listaa niin mulle vois laittaa neuvola 5.11:rolleyes:——————
 
@janna83 Oho en ollut jotenkin huomannut viestiäsi. Juuri tuosta nälästä itse sepustin, mulla alkoi silloin 6+ samoihin aikoihin pahoinvoinnin kanssa ja nyt 12+5 on jo laantumaan päin ollut ainakin viikon-pari. Mutta siis juuru tuollainen, about tunnin-puolentoista välein tuleva pakottava nälkä. Alkoi jo aamulla niin että oli pakko alkaa varata jotain heti aamusta syötäväksi sängyssä.

Normaalisti nälkä kun tulee niin mulla ainakin hitaasti tulee ja yltyy vasta ihan tuntien päästä. Tämä nälkä oli kuitenkin sellainen että kun tunsi tunnin päästä syömisestä että oh, alkaako taas olemaan nälkä niin jo vartin päästä oli ihan pakko saada jotain suuhun kun heikotti niin! Aattelin jo töissäkin että huomaavat raskauden siitä mun jatkuvasta syömisestä:whistle::LOL::LOL:

Neuvolaankin menin kananmunat laukussa kun ajattelin etten selviä sitä puoltoista tuntista ilman ruokaa:D Neuvolantäti kyllä piti sitä tiheää syömistä hyvänä, tuumasi että parin tunnin välein syövät kuulemma usein eivät lihoa paljoa:LOL: Sanoi sen nälän tod näk liittyvän verensokeriin, joka kuulemma käyttäytyy erilailla raskaana ollessa:whistle:
 
@janna83 Täällä on sama raskausoire - järjetön nälkä melkein koko ajan. Alkoi aika samoilla viikoilla mitä sulla on nyt meneillään ja on jatkunut tähän asti (9+2). Ja samalla tavalla iskee paha olo, jos nälkä yllättää. Ja itse asiassa paha olo tulee syömisestäkin. Käytännössä etoo ihan koko ajan.
@Karhurouvanen Kiitos, kiva kun täällä on suht samoilla viikolla olevia!
 
Kiitos nälkäkommenteista! :) Ehkä se tosiaan liittyy verensokerin heittelyyn, kun normaalisti nälkä ei mulla siihen vaikuta ja olen aina ihmetellyt niitä, jotka ei nälkää kestä. Tämä on ollut vielä erityisen tuskallista siksi, että olin tämän viikon ulkomaan työreissussa enkä ole pystynyt itse vaikuttamaan ruokailuaikoihin. Reissukaverikaan ei raskaudesta tiedä, joten olen välillä vetänyt salassa eväitäni. Siis tyyliin niin, että vaikka tiedän että lounas on viiden minuutin päästä, on silti pakko vetää banaani, kun sitä nälkää ei kestä. Ja yöllä herätessä ensin banaani ja parin tunnin päästä omena. Toivottavasti tämä ei jatku viikkotolkulla!
 
En halua vielä mihinkään odottajien ryhmiin, kun eka tuoresiirtoplussa meni keväällä kesken ja pelkään, että sama tapahtuu tässä PAS-plussassakin. Pakko nyt kuitenkin kysyä, että onko muilla ollut alkuraskaudessa ihan jäätävä (!) nälkä? Siis että vaikka on tunti sitten syönyt ison aterian niin on sellainen olo, ettei ole viikkoon saanut ruokaa. Vatsa oikein huutaa tyhjyyttään, ja samalla siitä nälästä tulee tosi huono olo. En jaksa edes murehtia painonnousua, kun ainoa huolenaihe nyt on se, että onko mukana riittävästi evästä ja mitä jos ne loppuu kesken.. Tuntuu, että tähän nälkään kuolee. Yleensä kestän nälkää hyvin. Olen menossa viikolla 6+2.
Tuossa vaiheessa olin juu aivan nalkakuoleman partaalla, jos ei saanut ruokaa HETI. :)
 
Tänään 30+0. Tuntuu aivan ihmeelliselta. Muistan, kun taalla joku, taisi olla @gemmy, kirjoitti, etta tuli 30+0 tayteen, ja minusta tuolloin tuntui, etta miten ikina tuonne asti paasee. Ja nyt siis taalla ollaan, ja 3/4 (todennakoisesti jopa hieman yli) raskaudesta jo ‘suoritettu’; yliajalle ei ole tata tarkoitus paastaa ikani takia.

@nyuu - huomasin, etten ole vastannut - juu en itsekaan usko, etta sairaalakassia tarvitaan viela, vaikka onkin high risk pregnancy ja siis milloin tahansa kai voisi lahto sairaalaan siis periaatteessa tulla. Minusta oli vain niin ihanaa, kun mies mietti vauvaa ja halusi harjoitella, niin kirjoittelin valilla ihan ‘epalaaketieteellisia’. :) (Miehen toimistokollegat ovat muuten kaikki naisia, ja suurimmalla osalla on jo lapsi tai useampia. Siella on nyt alkanut kovasti keskustelu synnytys- yms. kokemuksista; haluavat kai hiukan valistaa (peloitella) hanta. :) Viimeisin oli kertomus lapsivesien menosta - kuinka suorastaan ‘poksahtaa’, kuuluu ihan pamahdus, ja vedet vain suihkuavat ulos. Sanoin, etta joskus se kay noin, tai vedet voivat myos tulla ulos hiljalleen... :) Jannaa kuulla, mita seuraavaksi keksivat. Synnytyskokemukset on jo kai aika hyvin siella kerrattu. :) )

Vauva muljahtelee, potkii ja väristelee alavatsassa. :)

30+0
 
Haikara matkalla :love:

nimim. ... hoito ... monesko tulossa ... LA

Anemonee ... 2.ICSI/1.PAS ... ensimmäinen ... 24.11.2019
Noran ... 2.IVF/5.PAS ... toinen ... 26.11.2019
BlackCat ... 1.ICSI/2.PAS ... toinen ... 21.12.2019
Rusakkonen ... 6.IVF/ICSI ... ensimmäinen ... 28.12.2019
Millionnea ... 3.ICSI... toinen ja kolmas (poika2010) ... 25.1.2020 x2
Sukkis ... 1.PAS (luovutettu munasolu + siittiöt) ... 6.2.2020
shelterme ... 1.IVF/ICSI/1.PAS... toinen ...10.2.2020
Jantzu ... 5.ICSI/1.PAS ... ensimmäinen ... 10.2.2020
Iid@ ... 1.lahjasoluhoito ... toinen ... 10.2.2020
nyuu ... 2.lahjasoluhoito/1.PAS ... ensimmäinen ... 27.2.2020
Nonnakka ... 1.IVF/1.PAS ... ensimmäinen ... 1.3.2020
Aislinn83 ... 2.IVF ... ensimmäinen ... 2.3.2020
Karhurouvanen ... 2.IVF/1.PAS ... ensimmäinen... 26.4.2020
kirsillevauva ... luovutetut munasolut, 2.PAS ... neljäs ... 30.4.2020
miumiu_82 ... 1.ICSI ... ensimmäinen ... ??.4.2020
rouvaNiisku ... 2.IVF ... ensimmäinen ... 7.5.2020
Lailaa.....1.IVF/2.Pas....ensimmäinen.....2o.5..2020
Allotar19... enkelipoika rv 27...IVF/lahjasolut....20.5.2020
Pupuna112 1. IVF.....ensimmäinen.... 25.6.2020




Tulevat tapahtumat :love:
Rusakkonen:

23.10 ... kätilön vastaanotto
4.11 ... sairaalalääkäri
5.11 ... sairaalan kätilö
15.11... synnytysvalmennus

Aislinn83:
21.10 ... rakenneultra

millionnea:
15.10 ...
Sokerirasitus 2
21.1 .... Äitiyspoli 2
30.10 ... Neuvola

kirsillevauva:
22.10 ... niskaturvotusultra
4.11 ... neuvola
18.11 ... neuvolalääkäri
12.12 ... rakenneultra

shelterme:
18.11 ... ultra (kasvukontrolli)

Jantzu:
14.10 ... neuvola
6.11 ... äityispolinkontrolli

Pupuna112:
varhaisultra 6.11.
neuvola 25.11



Maaliin päässeet (y)
SalamaT ... 3.IVF 3.PAS ... ensimmäinen ... 40+1 ... 1.6.2018
kiuski ... 2.ICSI 1.PAS ... ensimmäinen ... 41+6 ... 7.7.2018
Zoona ... 2.IVF 3.PAS ... toinen ... 35+3 ... 10.7.2018
marrasmai ... 5.ICSI ... ensimmäinen ... 40+3 ... 11.7.2018
lullaby ... 7.IVF ... kolmas ... 41+0 ... 13.9.2018
Choco coco ... 2.IVF 1.PAS ... kolmas ... 41+2 ... 4.10.2018
Iiris80 ... 1.IVF ... ensimmäinen ... 20.10.2018
Mamido ... luomu 2.IVF:n jälkeen ... kolmas ... 11.11.2018
mmmoi ... 1.ICSI 3.PAS ... toinen ... 39+1 ... 19.12.2018
Miitta37 ... 1.IVF/1.PAS ... ensimmäinen
kettuperhe ... 1. IVF ... toinen ... 27.12.2018
An1z81 ... 1.IVF 2.PAS ... ensimmäinen ... 40+1 ... 4.1.2019
Toiveikas81 ... 3.ICSI ... ensimmäinen ... 38+0 ... 14.2.2019
Ismundo ... 1.IVF 2.PAS ... ensimmäinen ... 40+5 ... 14.3.2019
Mandala ... 2.IVF 2.PAS ... toinen ... 36+0 ... 28.4.2019
-dino- ... 2.IVF 2.PAS ... ensimmäinen ... 38+2 ... 29.4.2019
atvk87 ... 1.ICSI 2.PAS ... ensimmäinen... 39+6 ... 22.5.2019
Pimpula76 ... 4.IVF lahja-alkio+lahjasolu/ 3.PAS ... seitsämäs ... 38+1 ... 28.5.2019
love- ... 3.IVF/ICSI/1.PAS ... ensimmäinen ... 41+3 ... 20.6.2019
vipe1986 ... 2.IVF/ICSI/3.PAS ... kolmas ... 39+0 ... 7.7.2019
MaiMei ... 4. IVF/1. PAS... toinen ... 39+6 ... 23.7.2019
Katti75 ... 3.IVF/1.PAS ... toinen ... 40+1 ... 29.7.2019
Ihanapa ... 2.ICSI/4.PAS ... ensimmäinen ... 42+1 ... 4.8.2019
gemmy ... 4.IVF/1.PAS ... toinen ... 40+1 ... 6.9.2019
hillan_kukka ... 4.IVF/2.PAS ... toinen ... 38+1 ... 16.9.2019
Ramiina ... 2.IVF/1.PAS ... ensimmäinen ... 39+1 ... 23.9.2019
Domi ... 5 IVF/1.PAS (18. siirron) jälkeen "luomu" (scratshing) ... ensimmäinen ... 41+6... 11.10.2019

************
Päivitykset siten, että ota [ quote ] alusta ja lopusta pois. Jokainen voi päivittää itse tai jättää punaisella värillä / muuten selkeästi päivityspyynnön
 
Päivitin listaa ja lisäsin @Lailaa, @Pupuna112 ja @Aallotar19 listalle :)

Nyt on paljon toukokuisia :). Tossa päivittäessä ymmärsin, että odottajat ovat lasketun ajan mukaan järjestyksessä. En ole ihan hännän päässä enää!

Heräsin viideltä valvomaan, kun pelkäsin niin paljon sokerirasitusta. Ihan turhaa. litku oli paljon parempaa kuin muistin (on itse asiassa muuttunut), vadelman makuista sokerivetta ja ei oksettanut yhtään sitä juodessa. Tulokset tulevat kahden päivän päästä. Otin sit päikkärit kotiin tultua, kun ma ja ti on mun saikkupäiviä :)

Aamulla niskaturvotus, ihanaa <3. Olen ollut tuntevinani vauvan liikkeitä, sellaista kutinaa alavatsalla.

Kirsi ja pikkupeikko 12+4
 
@Aallotar19 Juu ei mulle sanottu et pitäisi varoa, että normaalisti vaan elellä. Mut huomaan että jos reippaasti kävelee vaikka pitkään niin tuntuu ikävältä alamahaan
Muutamia kertoja tullut ihan pientä punaista limaa mut ei onneksi oo vuotanut enää sillai reilusti! Pitäisi jaksaa vielä kolme viikkoa ultraan
 
No niin, tervetuloa kaikki "uudet" tänne puolelle, on aivan ihanaa kun nimet lisääntyy listassa!! :love::love:

Omalta osaltani on pelottava rakennneuä ohitse, oli jotenkin ressaava päivä, sinne kävellessä tuntui ettei jalat kanna ja suu kuivui, hermostutti, pissatti, päätä alkoi särkeä. Mutta kaikki kuitenkin oli vauvalla hyvin, sillai niinku olla pitääkin, kokoarvio on 414g nyt ja meille on ilmeisesti tulossa pieni poika. :love::love: Nyt pääsi mieskin ekaa kertaa mukaan, aiemmin menny töitten kanssa ristiin.

Aika ihmeellistä. :love: Sitä vaan jäin miettimään kun sanoi siellä uässä ettei nyt enää ole sitten mitään ultria jne seurontoja ellei tule jotain ihmeellistä, eikö siis ole myöhemminkään mitään painoarvioita, mitenkä päin vauva on sitten ennen synnytystä jne?



Listalle voisi lisätä:
- sokerirasitus 18.11
- neuvola kela 4.11

rv21+0
 
Tervetuloa uusille! Ihanaa aina, kun tänne joku siirtyy. Pitää lukea teidän viestit ajan kanssa, että voin kommentoida. Nyt taas operoin puhelimella ja on hankalaa selata kun tullut taas monta sivua tekstiä.

@Aislinn83 ihanaa, pieni poika. Se tosiaan yleensä menee niin, että vain se nt ja rakenne kuuluvat normaalisti. Mut jos tulee jotain epäilyä esim koosta tms niin sitten pääsee ylimääräiseen ultraan. Meillä on nyt niin hienosti asiat, että neuvolaan hankittiin ultralaite ja siellä kurkataan vauvaa joka kerta. Mulla tulee myös ainakin 3 lisäultraa, kun rakenneultran tehnyt halusi ultrata rv28 kun esikoinen oli niin pienikokoinen. Rv 30 tarkistetaan lapsiveden määrä ja lähellä laskettua aikaa ultrataan synnärillä, koska mulla on radi. Ne tsekkaa vauvan kokoarvion ja annetaanko kasvaa/pitääkö käynnistää.

Nyt on hormonit alkanu taas myllertämään. Kaikki asiat ottaa päähän, käpy palaa ihan heti ja loukkaannun ihan olemattomista asioista. Itkeä pillitän milloin mitäkin. No aikansa taas tätäkin. Mut ei oo kiva olotila. Liitoskivut vaivaa ja nukkuminen hankalaa. Nimeä tässä on mietitty. Tai oikeastaan se etunimi ollu jo selvä, mut muut nimet hakusessa.
Rv 24+0
 
  • Tykkää
Reactions: Rusakkonen
Onnea @Domi pienestä! :love: Ja ihanaa, että muillekin kuuluu pääasiassa hyvää :) Tervetuloa myös uusille! Säännöllisesti käyn lukemassa kuulumisia täällä mut kommentointi on jäänyt vähälle kun aina puhelimen kautta luen ja on aika kökköä selata ja kirjoittaa.

Oma raskaus on sujunut edelleen hyvin, kova väsymys vaan vaivannut viimeiset kaksi viikkoa. Ennen sitä oli hyvin energiaa. Onko se sit raskaus vai pimenevät illat tai molemmat, sitä en tiedä. Todennäköisesti molemmat. Tämä viikko onneksi lomaa, päätin pitää osa kerääntyneistä lomapäivistä pois kun työsoppari loppumassa, ja tulin Espanjaan lämmittelemään ja tankkaamaan valoa. Tekee tosi hyvää saada levätä. Ja kyllähän tuo kasvava maha alkaa jo vähän rajoittamaan liikkumista ja tekee olon ajoittain melko tukalaksi. Etenkin kenkien saaminen jalkaan alkaa olemaan hankalaa, nyt jo! :ROFLMAO: Tää vatsa kasvaa nyt hurjaa vauhtia. Vähän hirvittää ajatus siitä, että vielä on melkein 4 kk jäljellä. Liikkeitä on ihana tuntea ja nythän ne alkaa tuntumaan jo tosi selvästi. Mut kuten joku muukin täällä kirjoitti (anteeksi, en nyt muista kuka enkä jaksa selata), niin itsekin huomaan miettiväni että liikkuuko tarpeeksi jonain päivänä, kun päivien välillä on aika suurta eroa. Ensi viikolla taas sokerirasitus. Eka (ylimääräinen siskon radin takia) meni hyvin, toivottavasti arvot olisivat edelleen hyvät. Nyt on raskaus jo sen verran pitkällä, että pienellä alkaa olemaan jo hyvä mahdollisuus selvitä jos jostain syystä tulisi jo nyt, ja tämä ajatus lohduttaa kovasti. Toivottavasti pysyy kuitenkin sisällä vielä pitkään, vaikka tarkoittaakin tukalan olon lisääntymistä koko ajan :ROFLMAO:

Voimia kaikille syksyyn ja pimeyteen! :love:

24+5
 
@Aislinn83, onnea hyvistä ultrakuulumisista ja poikalupauksesta.

Ihanaa lomaa @Sukkis, kuulostaa ihanalle.

Meillä niskaturvotusultra takana. Pieni nukkui ensin ja hoitaja joutu herättämään kaverin. Siellä se sit huitoi menemään ja näytti peukkuakin <3. Olin niin onnellinen. Palkitsin itseni lounalla. Ilmeisesti ruoka ei sopinut vatsalleni, sillä tuli kiire vessaan ja oksensin lounaan ulos :( Yleensähän olen fodmap-ruokavaliolla, mutta nyt on perjantaina gastroskopia, jota varten olen syönyt vehnää, papuja ja sipulia. Aloitan kyllä heti lauantaina fodmapin uudestaan, ollut ikävän tuntuinen maha ja paljon ilmavaivoja, ärsyttävää.
 
Onnea @Aislinn83 hyvistä ultrakuulumisista :love:Kyllä terkkari kokeilee pidemmällä ollessa joka kerta esimerkiksi miten päin vauva on ja onko kovin ison tuntuinen. Jos sf-mitta heittää paljon tai vauva tuntuu muuten isolta/pieneltä pääsee kyllä seurantaultraan.

Se oli mullekin iso juttu noilla viikoilla @Sukkis että tiesi vauvan todennäköisesti selviävän jos vaikka olisi lähtenyt syntymään :)

Ja onnea @kirsillevauva hyvistä nt-ultra kuulumisista :love:

Tervetuloa uudet, ihanaa tosiaan että listassa nimet lisääntyy (y)

Onko @Anemonee sta tai @Noran ista kuulunut pitkään aikaan mitään? Tässä vaan pohdin, että olenko käytännössä jo seuraava la listalla vaikka en ensimmäisenä olekaan :eek:

Olin eilen neuvolassa, kaikki oli hyvin. Sf-mitta laskenut hieman, nyt on keski-ja yläkäyrän välissä. Hb oli 107 ja koska kärsin kauheasta hengenahdistuksesta ja supisteluista määräsi lääkäri neuvolan kautta minulle verenkuvan ja ferritiinin. Katsoin äsken tulokset kannasta ja ferritiini oli vain 14 :( Nyt tuli murhe että vauva jää ilman rautaa kokonaan... Onko täällä muita joilla ollut raudan kanssa haastetta? Mietin jo pitäisikö pyytää infuusioon, jotta arvot saataisiin edes jonkinlaiseen kuntoon ennen synnytystä. Lääkkeillähän se nousee todella hitaasti lukemani mukaan :unsure:
 
@BlackCat - ei heista tosiaan ole kuulunut alun jalkeen, eli saatat tosiaan olla se listan ensimmainen, joka tanne kirjoittelee. Rauta-arvoista: sanoisin, etta koska Sinulla on molemmat arvot alhaalla, niin kannattaa aloittaa lisarauta. Laakari varmaan osaa sanoa tuosta infuusiosta. Itse olisin infuusion kanssa raskaana hiukan varovainen, koska rautahan kuitenkin on myrkkya elimistolle, tai ainakaan Ovumian laakari ei halunnut mitaan infuusiota minulle hiukan ennen alkionsiirtoa. Tosin nyt raskaana tietenkin on taas eri tilanne. Itsellani oli pari viikkoa sitten toinen arvo alhainen ja toinen ‘OK’, niin olin rajatapaus, eli hg oli 120 tai juuri sen yli ja ferritiini 17. Olen nyt siita lahtien ottanut lisarautaa monivitamiinin 20mg:n lisaksi 138mg paivassa, eli yhteensa 158mg paivassa. Ehka sita voi lisata sitten, jos ei ole yhtaan auttanut. Seuraava hg+ferritiinimittaus ensi viikolla ja sitten laakari 4.11. Uskon, etta voimme luottaa siihen, etta vauva on tahan mennessa ottanut sen tarvitsemansa, mutta on kylla tarkeaa arvojen alentumisen todettua alkaa ottaa lisarautaa, koska se on tarkeaa hapen kuljetukseen sikiolle. Kaikki hapenpuuteasiat eivat johdu synnytyksesta, vaan myos raskausajalla on merkitysta. Lisaksi tietenkin sikion koko yms.

ON: Minulla on alkanut olla suuria vaikeuksia muistaa kaikki laakkeet. Nyt yolla herasin ja tajusin, etta pitaa ottaa Metforem ja lisaksi tuo enoxaparin-injektio. Ja sitten kun otin metformiinin, niin heti taas tuntui silta, etta otinkohan jo. Onneksi muistin sitten sentaan jotain, ja vesipullon vesimaara oli alentunut! Taytyisi varmaan alkaa kirjoittamaan ylos paivittaista listaa, etta varmasti muistaisi kaiken.

Minulla oli maanantaina hiukan pelottavaa, kun mielestani tulin siihen tulokseen, etta vauvan liikkeet olivat muuttuneet. Olivat minusta jotenkin vahaisempia ja pienempia.

Paatin sitten lahtea sairaalaan naytille. Otettiin virtsanayte ja verenpaine; eka oli OK ja toka 133/79, joka heista sitten aikaisempiin tuloksiini nahden oli OK (siis yla-arvo; alempihan oli hyva). Sitten Doppler, ja ensin kaksi katiloa yritti loytaa sydanaania, mutta kumpikaan ei sita loytanyt kahdella laitteella yrittamisesta huolimatta. Ultrattiin ja sydanaani loytyi heti, no huh huh.

Sitten halusivat ottaa vauvan ekg:n, mutta eipa ollutkaan niin helppoa, kun olisi pitanyt saada 2 min ‘taydellista signaalia’, ja kun koko ajan aina valilla signaalin teho putosi esim puolivaliin (viikolla 30 vauva on viela sen verran pieni, ja jos se sitten liikkuu, niin signaalin pito on vaikeaa). Valilla signaali tippui kokonaan pois. Piti yrittaa painaa laitteen anturia lujaa vatsaa vasten jotain tunnin. Lisaksi huonosta makuuasennosta johtuen jokin hermo alkoi hirvittavasti sattua alaselassa. Lopulta saalivat minua ja antoivat minun kaantya kyljelleni, ja katilo tuli painamaan laitetta. Olin siina vaiheessa niin poikki, etta olin sitten kyljellani puoliunessa.

Lopputulema oli, etta paastivat minut kotiin vauvan ‘pulssituloksella’ 134 plus vaihteluvali 79 (ei kylla taida kuvata todellisuutta millaan lailla, kylla se pulssi minusta suurimman osan aikaa huiteli 150:n tienoilla, mutta kun se signaali ja siis myos pulssi aina vain putoili kontaktin uupuessa). Kaskivat tulla uudestaaan, jos olen taas huolissani.

No, mutta siis, vauva alkoi siella sairaalassa ollessa taas liikkua isommin, ja nyt on siita lahtien ollut oikein virkea! Itse asiassa liikkeet voivat siitakin johtuen olla olleet erilaisia, koska vauva oli ultraajan mukaan kuulemma kohdussa kaantynyt paa alaspain. :) No, se voi kylla olla taas kaantynyt takaisinkin peratilaan, kun niin paljon siella hanta paineltiin, mutta siis, ainakin siis osaa kaantya. :)

Oli muuten pikkuisen huolettavaa, etta sita ekg:ta otettaessa yksi katilo yhtakkia kysyi, etta onko vauvoja 1 vai 2! Siis helou - jos han ei sita siina vaiheessa tiennyt, kun oli osallistunut hoitooni jo tunnin ajan, niin minusta aika huono juttu...?!?? :)

Nyt tata kirjoittaessa vauva on potkinut ja painanut vatsaa lujaa, niin eikohan ole siella pirteana. :)

30+4
 
Viimeksi muokattu:
@BlackCat en tiedä missä päin asut mutta noilla arvoilla ei ainakaan HUS alueella saa infuusiota. Mulla oli ferritiini 4 ja hemppa 98 niin ainoastaan pääsin uuteen kontrolliin aina kuukauden päähän, ei puhettakaan infuusiota, ainoastaan lisärautaa piti ottaa. Arvot nousi toivoisi hitaasti per kuukausi.
Saikkua sain viikon kun oli heikoin olo. Ymmärsin että mulla olisi EHKÄ mahdollisuus ollut infuusioon jos hemppa ois ollut paljon alhaisempi lisäksi, mutta enpä tiedä.
 
Kiitos vastauksista pähkäilyihini @Rusakkonen Ja @Mandala
TYKSin alueella asun ja ei taida täälläkään olla helppoa saada infuusiosta, varmaan on todella paljon lääkäristä kiinni millainen osuu kohdalle..
Itsekin toki olen sitä mieltä ettei infuusio ole välttämättä hyvä kun on raskaana, mutta toisaalta juuri siksi se voisi olla hyvä kun muuten ei tässä ajassa (uskon vahvasti edelleen vauvan tulevan hieman etuajassa) enää ehdi millään saamaan arvoja ylös.
Miten @Mandala voit sitten synnytyksen jälkeen kun oli noin alhaiset luvut? Pelkään, että vauva ei saa nyt rautaa tarpeeksi ja samalla jo miten synnytys vaikuttaa jo olemattomiin varastoihin ja omaan oloon sen jälkeen :unsure:
Minun on pitänytkin kysyä kun en jaksa kaivaa kevääseen, että oliko sinulla jotain ennakkomerkkejä, että tyttö syntyy niin ajoissa vai miten sinulla sillon meni?

Hui mikä päivä sinulla on ollut @Rusakkonen Onneksi kaikki oli kuitenkin hyvin (y)
 
@BlackCat mulla vaikka ne arvot nousi tyyliin pari pykälää kuukaudessa vaan niin silti olo oli ihan ok sen lisäraudan aloituksen ja viikon saikun jälkeen. Pysyin työkuntoisena loppuun asti. Hemppa mitattiin Ekassa vauvaneuvolassa ja oli 115 tai 120 eli mulle normaali. En jatkanut rautaa enää synnytyksen jälkeen kun kuulemma voi aiheuttaa mahavaivoja vauvalle.

Ennakkovaroituksia ei ennenaikaisesta synnytyksestä ollut mitään. Nyt kun tuli puheeksi niin enpä oo aiemmin ajatellutkaan että alhaisilla arvoilla voisi olla asiaan yhteyttä, en siis tiedä onko edes fysiologisesti mahdollista. Mulla vaan vettä lorahti kotona 35+5 niinku esikoisesta lorahti 41+4.

Tyttö oli ihan hyvän kokoinen ainakin (3,1kg) ja olin menossa myöhemmin painokontrolliin äitiyspolille suuren arvioidun koon takia, joten ehkä hän oli vaan valmis syntymään. Ei halunnut syntymäpäivää liian lähelle isoveljen synttäreitä ettei tule yhteiset synttärijuhlinnat :ROFLMAO: heidän lasketulla-ajalla oli 4pvä eroa siis :ROFLMAO:
 
@Aallotar19 Juu ei mulle sanottu et pitäisi varoa, että normaalisti vaan elellä. Mut huomaan että jos reippaasti kävelee vaikka pitkään niin tuntuu ikävältä alamahaan
Muutamia kertoja tullut ihan pientä punaista limaa mut ei onneksi oo vuotanut enää sillai reilusti! Pitäisi jaksaa vielä kolme viikkoa ultraan
@Lailaa Kävin tänään yksityisellä ultrassa, kun vuodot huolestuttaa. Pienellä on kaikki oikein hyvin, mutta mulla hematooma edelleen vuotaa. Lääkäri kielsi kaiken mikä provosoi vuotoa: ei saa nostella mitään, ei kuntosalia, ei jumppaa. Rauhallinen kävely koiran kanssa ok. Viikko saikkua ja käsky uudelleen ultraan, jos vuoto yltyy. Lisäksi bakteeriviljely, jolla tsekataan onko jotain tulehdusta päässyt syntymään. Riskinä kohtutulehdus. Eli nyt siis vaan lepäilyä ja chillailua.
 

Yhteistyössä