~*~ alkionsiirroista plussanneet ~*~

Hieman huolettaa eräs asia. Nimittäin verenpaine. Pari päivää ennen plussaa mittasin huvikseni vanhempieni luona verenpaineen ja vähän ihmettelin korkeaa lukemaa. Lukemat oli kyllä normaalit (70 tai 80 ja jotain /n. 110), mutta mulla on normaalisti hyvin matala verenpaine (50-60+ / 80-90+). Lisäksi mulla oli pari yötä sitten ylävatsakipua, mikä ilmeisesti voi viitata korkeaan verenpaineeseen? Olin silloin syönyt iltasella sipsejä ja muuta suolaista...

Lahjamunasoluhoitohin liittyy kohonneen verenpaineen riski, mut voiko se alkaa jo näin aikaisin? On teillä muilla ollut ongelmia verenpaineen nousun kanssa?
 
Viimeksi muokattu:
@Seesam78 Ei se raskausmyrkytys taida näin alussa iskeä. :) Ehkä sitten viimeisellä kolmanneksella? Mulla on myös normaalisti alhainen verenpaine (ei ihan niin alhainen kuin sulla mutta kuitenkin) ja tarkoituksena olisi mitata viikottain kun kotona kerran on mittari. Muutaman kerran olen nyt mitannut eikä ole kyllä noussut yhtään.
 
@Seesam78 Ei se raskausmyrkytys taida näin alussa iskeä. :) Ehkä sitten viimeisellä kolmanneksella? Mulla on myös normaalisti alhainen verenpaine (ei ihan niin alhainen kuin sulla mutta kuitenkin) ja tarkoituksena olisi mitata viikottain kun kotona kerran on mittari. Muutaman kerran olen nyt mitannut eikä ole kyllä noussut yhtään.
Joo, ei pitäis tulla kun vasta raskausviikon 20 jälkeen. Googlailin tuossa noita mun tukilääkkeitä ja nekin voi nostaa verenpainetta, joten todennäköisesti tää mun nousu johtuu niistä (tai stressaavasta syksystä, niin kuin alunperin ajattelin).
 
Täytyy kai uskaltautua tänne ettei hoitoketjussa tarvitse raskausasioita kirjoitella. Eli taas on maanantaista asti testit näyttänyt kokoajan vahvistuen plussaa. Nyt rv 4+4. Minähän olen tänne puolelle jo 3 tai 4 kertaa tullut mutta aina joutunu poistumaan ja nyt ei osaa yhtään uskoa että tämäkään onni jatkuisi. Alavatsa nipistely ja rintojen arkuutta oireina ja välillä tulee kauhean kuuma tyhjästä. Illalla luin tätä keskustelua vuodelta 2016 kun odotin esikoista ja huomasin että muut oireet on tullut sillon vasta rv7 niin turha kai odotella vielä oireita :barefoot:
 
  • Tykkää
Reactions: Seesam78
@kiia-s Mulla täsmälleen samat päivät ja oireet. Pahoinvoinnista ei tietoakaan. Vatsa välillä pinkeä ja välillä vähemmän pinkeä. Itellä jotenkin tosi hyvä fiilis tämän suhteen, mutta mulla ei tietenkään olekaan mitään aikaisempaa mihin verrata. Odotteletko pahoinvointia vai mitä muita oireita saapuvaksi? Huomenna verikoe niin kuulee miten menee ja jos kaikki ok niin teen loppuviikosta vielä yhden digin jos se näyttäis sitte +3. Tuskallisen hitaasti päivät kuluu varsinkin nyt kun on lomalla.
 
@Wintersun mulla oli sama ohje eli Terolutin lopetus virallisena testipäivänä (DPO 16) tuloksesta riippumatta ja itse asiassa sain luvan syödä viimeiset tabletit jo testipäivää edeltävänä päivänä kun hCG oli yli 300 jo DPO 14. Jos tehdään pakastealkionsiirto täysin lääkkeelliseen kiertoon (eli estetään kokonaan oma ovulaatio hormonilääkkeillä), lääkkeitä pitää jatkaa siihen asti kunnes istukka tuottaa riittävästi estrogeenia ja progesteronia (yleensä kai rv 10) kun siinä tilanteessa ei ole ollenkaan omaa keltarauhasta, joka huolehtisi noiden hormonien tuottamisesta ja siten raskauden ylläpidosta alkuraskauden aikana.
 
Mulla oli puolestaan ihan erilaiset ohjeet. Negasta olis lääkkeet lopetettu Tapaninpäivänä, mutta plussan jälkeen jatkuu normaalisti, kunnes toisin sanotaan. Mulla menee siis edelleen 3 tablettia Progynovaa ja 4 tablettia Teroluttia päivässä. Soittelen huomenna klinikalle tuloksesta ja silloin varmaan tulee tarkemmat ohjeet lääkkeiden jatkamisesta.

Edit. // Ja mullahan oli tosiaan PAS lääkkeelliseen kiertoon, mikä selittänee nää erilaiset ohjeet.
 
Nojoo odottelen pahoinvointia, hajuherkkyyttä tai jotain merkkiä mikä kertois selvästi raskaudesta :barefoot: mullaki on yks digi ja haluaisin saada sen 3+ noiden liuskojen perusteella veikkaisin et se 2-3 kyllä tulis nii jos sen 3+ sit viel sais mut en tiiä koska sen tekis pitäs malttaa oottaa et se varmasti tulis et ei tarvis miettii et onko ok.. Jos oletetaan et raskaus sinne asti pääsee
 
Miekin voisin varovasti kurkistella tänne. Takana 1.ivf josta tuoresiirrosta plussa, nyt menossa 5+6. Pientä ruskeaa tuhruvuotoa pyyhkiessä ollut pari päivää aamupäivällä riesana, tänään taas vuodoton päivä. Aikaisemmat km:t kummittelevat ja pitävät mielen vielä aika matalana, pelottaa ihan hirveästi että tämäkin menee kesken. Ensi viikolla jos uskaltais varata ultran, kun saan sen julkiselta noiden km vuoksi.

Tuohon keltarauhastukeen, mulla jatkuu terolut 3x pvä (vaikka tuoresiirto) rv 10 saakka. Mulla siihen syynä aikaisemmat km..
 
@kiia-s Kuten tuolla itsekin totesit, niin oireet alkaa varmaan vähän myöhemmin. Mulla meni varmaan pari viikkoa plussasta ilman muuta kuin pientä rintojen aristusta.

Eilen oli jotenkin koko päivän sellainen ei-raskaana olo, periaatteessa oli oireet mutta jotenkin tosi vaimeina. Kerrankin oli vähän normaalimpi olo ja heti huolestuin! No tänään onkin sitten taas ollut paljon etovampi olo ja rinnoissa välillä ihan repivää kipua, että eiköhän kaikki ole kunnossa. Mutta häiritsee kun ultrien välillä ei tässä vaiheessa yhtään tiedä missä mennään. Meillä on neuvolan ultra rv12 ja ajattelin, että mieskin voisi tulla mukaan katsomaan vauvaa. :love: Mutta jos siihen mennessä onkin tullut keskeytynyt keskenmeno, niin mieluummin kuulisin ne huonot uutiset yksin, plus jotenkin oudosti hävettäisi se tilanne vaikkei keskenmeno mitenkään mun vikani olisikaan. (n)

9+3
 
Tervetuloa uusille plussanneille! Toivottavasti kaikkien plussat vahvistuvat ja raskaus jatkuu hyvin eteenpäin.
Sain sekä tuoresiirrossa että pakastetun alkion siirrossa samat ohjeet tukilääkkeiden osalta: Zumenonia ja Terolutia piti käyttää viikolle 11 asti, jos testi näyttää plussaa. Hoito-ohjeet kaiketi riippuvat millä kaavalla oma hoito on tehty ja lääkäristäkin.
Joku kysely alkuraskauden oireista: allekirjoittaneella kolmas raskaus menossa ja kaikissa oireet ja oireettomuus olivat ihan erilaisia. Tässä raskaudessa raju pahoinvointi alkoi heti plussan jälkeen ja jatkuu edelleen.
@Ensikatse älä huoli vuodosta, hoitoalkuisissa raskauksissa vuodot on yleisiä. Mulla jatkui ruskeata tuhrua viikolle 10 ja kerran tuli kirkasta kunnon vuotoa, mutta kaikki oli onneksi hyvin.

@Silmu75 Oisko sulla mahdollisuutta käväistä yksityisellä ultrassa ennen rv 12? Vaikka varmasti kaikki on hyvin, extra-käynti rauhoittaisi mieltä.
@Seesam78 en osaa sanoa verenpaineesta, mutta huomasin raskauden alussa leposykkeen muuttuneen; kun normisti se oli 45, plussaamisen jälkeen nousi 60:een. Kroppa joutuu tekemään enemmän duunia, ehkä se johtuu siitä. Mutta jos asia huolestuttaa sua, seuraa vähän aikaa tilannetta ja ota yhteyttä neuvolaan, jos verenpaine ei asetu takaisin sulle normaaliksi.
ON: täällä saavutettu raskauden puoliväli, rv 20+0! Uskomatonta, että kaikkien epäonnistumisten ja surun jälkeen olen tässä vaiheessa. Kaikkihan toki edelleenkin voi mennä pieleen, mutta päivä kerrallaan taaperrellaan eteenpäin ja nautitaan tästä hetkestä. Tsemppiä kovasti kaikille!
 
  • Tykkää
Reactions: Ellinoora38
@Aallotar19 Onnittelut puolivälin saavuttamisesta! Äkkiä tämä aika kyllä menee, viisi viikkoa ihan hujauksessa.

Terveystalon varhaisultra maksoi ainakin meillä päin 280€ (!), niin ei kyllä nyt ole varaa siihen - ja eihän se rauhoittaisi kuin hetkeksi. Siskolta saisi dopplerin lainaan (ei sillä ehkä vielä mitään kuuluisi), mutta taidan jättää väliin kun olisin senkin kanssa varmaan äkkiä neuroottinen. Jotenkin on vain opeteltava elämään epävarmuuden kanssa.
 
@Aallotar19 Onnittelut puolivälin saavuttamisesta! Äkkiä tämä aika kyllä menee, viisi viikkoa ihan hujauksessa.

Terveystalon varhaisultra maksoi ainakin meillä päin 280€ (!), niin ei kyllä nyt ole varaa siihen - ja eihän se rauhoittaisi kuin hetkeksi. Siskolta saisi dopplerin lainaan (ei sillä ehkä vielä mitään kuuluisi), mutta taidan jättää väliin kun olisin senkin kanssa varmaan äkkiä neuroottinen. Jotenkin on vain opeteltava elämään epävarmuuden kanssa.
Hirveä hinta. Kävin Ovumiassa Helsingissä ja siellä maksoi reilusti alle 200€. Kallistahan sekin on. Epävarmuus jatkuu koko raskauden ajan ja sen jälkeenkin, joten ehkä on hyvä harjoitella sen sietämistä.
 
Varhaisultra varattu tasan kahden viikon päähän. Vähän hirvittää ja on alkanut olemaan sellaista pelkoa, et siel ei mitään elossa oliskaan. Tuntuu, et vähäisistäkin raskausoireista olis osa hävinnyt. Esim. rinnat ei tunnu enää niin raskailta ja aroilta kuin vielä muutama päivä sitten. Toisaalta vatsatuntemuksia on vähän enemmän ja tää raskaudesta alkanut röyhtäily sen kun jatkuu.

Tilasin itelleni eilen Yliopiston apteekin verkkokaupasta verenpainemittarin, kun oli hyvässä tarjouksessa.
 
Haikara matkalla :love:

nimim. ... hoito ... monesko tulossa ... LA

Anemonee ... 2.ICSI/1.PAS ... ensimmäinen ... 24.11.2019
BlackCat ... 1.ICSI/2.PAS ... toinen ... 21.12.2019
Millionnea ... 3.ICSI... toinen ja kolmas (poika2010) ... 25.1.2020 x2
Sukkis ... 1.PAS (luovutettu munasolu + siittiöt) ... 6.2.2020
shelterme ... 1.IVF/ICSI/1.PAS... toinen ...10.2.2020
Jantzu ... 5.ICSI/1.PAS ... ensimmäinen ... 10.2.2020
Iid@ ... 1.lahjasoluhoito ... toinen ... 10.2.2020
nyuu ... 2.lahjasoluhoito/1.PAS ... ensimmäinen ... 27.2.2020
Nonnakka ... 1.IVF/1.PAS ... ensimmäinen ... 1.3.2020
Aislinn83 ... 2.IVF ... ensimmäinen ... 2.3.2020
Karhurouvanen ... 2.IVF/1.PAS ... ensimmäinen... 26.4.2020
kirsillevauva ... luovutetut munasolut, 2.PAS ... neljäs ... 30.4.2020
miumiu_82 ... 1.ICSI ... ensimmäinen ... ??.4.2020
rouvaNiisku ... 2.IVF ... ensimmäinen ... 7.5.2020
Allotar19... enkelipoika rv 27...IVF/lahjasolut....20.5.2020
Pupuna112 1. IVF.....ensimmäinen.... 25.6.2020
Silmu75 ...1.IVF 1.PAS (lahjamunasolut)...ensimmäinen... 30.7.2020

Seesam78... 1.IVF (lahjamunasolut)..... ensimmäinen.....30.8





Tulevat tapahtumat :love:

kirsillevauva:
22.1.20 äitiyskätilö
11.2 neuvola
3.4 sairaalakopntrolli radin takia

shelterme:

Jantzu:
8.1 synnytystapa-arvio

Pupuna112:
8.1. neuvola
11.2 rakenneultra

Karhurouvanen:
7.1.20 neuvola

BlackCat

Aislinn83

10.1. neuvola ja isyyden tunnustaminen
21.1. synnytysvalmennus


Maaliin päässeet (y)
SalamaT ... 3.IVF 3.PAS ... ensimmäinen ... 40+1 ... 1.6.2018
kiuski ... 2.ICSI 1.PAS ... ensimmäinen ... 41+6 ... 7.7.2018
Zoona ... 2.IVF 3.PAS ... toinen ... 35+3 ... 10.7.2018
marrasmai ... 5.ICSI ... ensimmäinen ... 40+3 ... 11.7.2018
lullaby ... 7.IVF ... kolmas ... 41+0 ... 13.9.2018
Choco coco ... 2.IVF 1.PAS ... kolmas ... 41+2 ... 4.10.2018
Iiris80 ... 1.IVF ... ensimmäinen ... 20.10.2018
Mamido ... luomu 2.IVF:n jälkeen ... kolmas ... 11.11.2018
mmmoi ... 1.ICSI 3.PAS ... toinen ... 39+1 ... 19.12.2018
Miitta37 ... 1.IVF/1.PAS ... ensimmäinen
kettuperhe ... 1. IVF ... toinen ... 27.12.2018
An1z81 ... 1.IVF 2.PAS ... ensimmäinen ... 40+1 ... 4.1.2019
Toiveikas81 ... 3.ICSI ... ensimmäinen ... 38+0 ... 14.2.2019
Ismundo ... 1.IVF 2.PAS ... ensimmäinen ... 40+5 ... 14.3.2019
Mandala ... 2.IVF 2.PAS ... toinen ... 36+0 ... 28.4.2019
-dino- ... 2.IVF 2.PAS ... ensimmäinen ... 38+2 ... 29.4.2019
atvk87 ... 1.ICSI 2.PAS ... ensimmäinen... 39+6 ... 22.5.2019
Pimpula76 ... 4.IVF lahja-alkio+lahjasolu/ 3.PAS ... seitsämäs ... 38+1 ... 28.5.2019
love- ... 3.IVF/ICSI/1.PAS ... ensimmäinen ... 41+3 ... 20.6.2019
vipe1986 ... 2.IVF/ICSI/3.PAS ... kolmas ... 39+0 ... 7.7.2019
MaiMei ... 4. IVF/1. PAS... toinen ... 39+6 ... 23.7.2019
Katti75 ... 3.IVF/1.PAS ... toinen ... 40+1 ... 29.7.2019
Ihanapa ... 2.ICSI/4.PAS ... ensimmäinen ... 42+1 ... 4.8.2019
gemmy ... 4.IVF/1.PAS ... toinen ... 40+1 ... 6.9.2019
hillan_kukka ... 4.IVF/2.PAS ... toinen ... 38+1 ... 16.9.2019
Ramiina ... 2.IVF/1.PAS ... ensimmäinen ... 39+1 ... 23.9.2019
Domi ... 5 IVF/1.PAS (18. siirron) jälkeen "luomu" (scratshing) ... ensimmäinen ... 41+6... 11.10.2019
Noran ... 2.IVF/5.PAS ... toinen ... 39+4.....23.11
Rusakkonen ... 6. IVF ... ensimmäinen ... enkelipoika 36+1 ... 01.12.2019

************
Päivitykset siten, että ota [ quote ] alusta ja lopusta pois. Jokainen voi päivittää itse tai jättää punaisella värillä / muuten selkeästi päivityspyynnön
 
Mulla oli kela-neuvola tänään ja tein kaikki hakemukset. Minulla on kolme kuukautta palkallaista äitiyslomaa :)

Vauva ja minä voidaan hyvin. Iskiasvaivat ovat historiaa ja mieliala on korkealla. Nyt teen kokoaikatyötä äippälomaan saakka 24.3, mikäli ei ihmeitä ilmene. Pohdin vielä, pidänkö jonkun loman ennen sitä. Olisi kiva tehdä joku viikonloppumatka Tallinnaan miehen kanssa <3.

Sain ajan äitiyskätilölle pissanpidätysongelmien takia, jotka ovat riistaytyneet käsistä. Huhtikussa on myös radin takia kontrolli sairaalaan.

Minullakin oli alussa verenpaine korkea, mutta nyt hyvä. Tänäänkin 123/73. Ehkä se on niistä tukilääkkeistä?
 
Täällä ei julkisella tarjota hcg verikoetta joten en ole menossa. Täytyy vaan jaksaa oottaa loppuviikkoon ja toivoa että se digi antaa toivotun tuloksen :rolleyes:

Mulla oli myös esikoisen odotuksessa vuotoa ensin ennen 4 viikon täyttymistä tuli ihan kunnolla verta kerran ja sen jälkeen jonnekki 7 viikolle ruskeaa ja oranssia vuotoa välillä. Kaikki kuitenkin meni hyvin.
 
@kiia-s Okei aivan. Mä kun oon yksityisellä niin kaikesta pitää joka tapauksessa maksaa, verikokeestakin. Tämä alkava viikko pelottaa vähän kun töihin pitäisi mennä torstaina. On ollut niin kiva oleskella vaan tässä omassa kuplassa näin alkuun :)

@Seesam78 Mulla kans välillä oireet vähäisemmät. Erityisesti vatsa oli aamulla lähes normaali mutta kyllä se taas turpos kun lähti liikkeelle. Rinnat on todella kipeät edelleen mutta ei nekään kokoajan ole samanlaiset. Aamuisin ne tuntuu olevan enemmän kipeät. Onko sulla mitään verikoehommia ollut tai meinaatko mennä ennen varhaisultraa?
 
Kauhea epäilys iski nyt verikokeen jälkeen. Jotenkin olo tuntuu erilaiselta. Niin kuin olisi jotenkin enemmän menkkatuntemuksia. Hirveästi jännittää ja olo ei ole enää yhtä luottavainen. Viikko sitä rauhallisuutta ja hyvää oloa sitten kestikin. Verikokeen tulokset saa huomenna 14 jälkeen. Vielä 22h :cautious:
 
@Ellinoora38 Verikokeesta ei ollut puhetta. Kiinnostais kyllä tietää, millaisissa lukemissa mennään, mut ehkä mä jaksan tän kaks viikkoa odotella. Mietin kans, et jos ostais vielä sellaisen digiraskaustestin, mikä näyttää viikot. Jos siitä saa tulokseksi 3+ niin todennäköisesti on noussut hcg ihan hyvin.

Mulla on tänään kans ollut semmoista pientä menkkamaista juilintaa, mutta ei läheskään niin kovaa kuin kuukautisissa. Oon ajatellut, et tää olis vaan kohdun kasvukipuja?
 
@Ellinoora38 ja @Seesam78 Siis mulla ei varmaan pariin viikkoon plussan jälkeen ollut yhtään sellainen olo, että olisin raskaana. Koko ajan vatsassa sellainen tunne, että kohta alkaa menkkakivut. Kyllä ne pysyvämmät ja selvemmät oireet tulee vähän myöhemmin!

Kun ilmoitin klinikalle plussasta, niin vastaus oli tyyliin onnea mutta jos kuitenkin kävisit vielä verikokeessa varmistamassa tuloksen. :LOL: Että jotenkin tuli lämpimämmät onnittelut vasta sen jälkeen... Mutta eihän se yksittäinen lukema kamalasti kerro, jos haluais jotenkin varmistella että kaikki on hyvin, niin saisi mittauttaa ainakin kahdesti. Tai niinku se doppler; vaikka kuulisit sykkeen, niin se ei vielä kerro että vauvalla on kaikki hyvin. Että kai tässä on vain yritettävä uskoa ja luottaa kunnes on niin pitkällä, että pystyy tuntemaan liikkeet. Tsemppiä tähän plussan jälkeiseen piinailuun itse kullekin! :love:
 
  • Tykkää
Reactions: Seesam78
@Silmu75 ja @Seesam78 mulla ei ole oikeastaan ollut menkkamainen olo tähän asti mutta nyt vähän on. Tai en tiedä onko se virtsarakko vai kohtu jossa on tuntemuksia. Klinikalle mennessä oli hirveä pissahätä mutta siellä en pystynyt kunnolla pissaamaan. En vaan saanut sitä ulos kun olin niin kauan pidättänyt. Outo vatsa on joka tapauksessa ja erilainen kuin tähän asti. Kramppejakaan ei enää ole ollut tänään yhtä paljon. Klinikalla kukaan ei edes onnitellut kun kävin verikokeessa. Kysyivät vaan että olenko tehny useamman testin ja palataan kuulumisiin huomenna. Ei sillä että mitään onnitteluita olisin erityisemmin kaivannutkaan :D Ihan hirveää tämä odottelu.
 

Yhteistyössä