~*~ alkionsiirroista plussanneet ~*~

@Aislinn83 ei sitä oikein meinaa tajuta, että maaliviiva häämöttää jo. Juurihan sitä jännitti nouseeko se hcg niinku pitää. Toisaalta tuntuu, että siitä ajasta on ikuisuus. Kun miettii, että kesä oli alkamassa ja nyt tuntuu et on vaan loputon syksy ja kesä on tooooosi kaukainen muisto. Mut sitte taas tuntuu, että jonnekin on kadonnut mystisesti melkein 9 kk elämästä!

@Jantzu toivottavasti ei sinullakaan pitkää odotusta enää. Pikkuinen alkaa siellä olla hyvin lähtökuopissaan. Ajattele, nyt on sellaiset viikot, että synnytys voi aivan hyvin käynnistyä milloin tahansa. Meidän tyllerön kokoarvio oli 3060 g. Pojasta oli silloin 2 pv myöhemmillä viikoilla 3100 g ja syntyi siitä seuraavana päivänä painaen 2850 g. Ennen mittausta lri kysyi multa, että miltä musta itsestä tuntuu, minkä kokoinen arvioisin olevan. Vastasin, että hieman isompi kuin esikoinen, mutta ei paljon. Ja näinhän se menisi tuon arvion mukaan. Enkä usko kauheasti edes heittävän. Arvioin sen perusteella, ettei mulla ole tullut yhtään painoa raskauden aikana niinku ei viimeksikään (tätä lri jaksaa ihmetellä) ja vatsa on kutakuinkin samankokoinen. Istukka on molemmista etuseinämässä, mutta tämä asukki tuntuu olevan voimakkaampi liikkeissään niin sillä perusteella arvioin, että hieman isompi. Saa nähdä mikä on lopputulema. Sen lääkäri sanoi varmaksi, että vaikka kyseessä on arvio, niin tietää ettei mikään kovin isokokoinen vauva ole tulossa. 50 cm vaatteita olenkin varannut tällä kertaa reilusti. Esikoinen, kun oli 48 cm pitkä ja en ollut paljon ostanut ihan pieniä. Kun olin vaan kuullut joka paikasta, että ne menee yleensä niin vähän aikaa, ettei niitä kannata hamstrata. Meillä käytettiin pitkään ihan pieniä. Äitini ja anoppi osti meille lahjaksi kasan 50 cm vaatteita, jotka nekin osa näytti todella isoilta meidän kirpun päällä.


ON: taas täällä kukun keskellä yötä. Vessahätään kun herää, niin sitten ei löydy enää hyvää asentoa missä uni tulis. Pitkän pyörimisen jälkeen tulin sitten palstailemaan. Nytkin alavatsassa on ihme menkkamaista juilintaa, mutta ei mitään kunnon suppareita. Oletin, että yöllä voi alkaa, kun kunnolla paikkoja kopeloitiin lääkärin ja vielä harjoittelijan toimesta. No onhan tässä tätä yötä vielä jäljellä... kohta iskee jo nälkäkin kun tässä hereillä.

Olen miettinyt mitähän kuuluu @millionnea... ei ole aikapäiviin mitään kuulunut. Mahtaakohan kaikki olla ihan hyvin hänellä...
 
Mä niin tiedän nuo yövalvomiset @shelterme :eek: Mäkin taas valvoin n. 2.30-5.30 välillä. Yleensä on just se vessaan herääminen mikä herättää ja jonka jälkeen en tahdo saada enää unta. Viime yönä heräsin refluksiin, hyi kamala :confused: Ja miten sitä yhtäkkiä nyt tuli kun närästystä taas ollut vähemmän käännön jälkeen.. Ja sit kun jonkun aikaa valvoo niin tulee nälkä ja on pakko syödä.
 
Ei oo pitkään aikaan tullu kirjoteltua niin pitåä nyt jotain laittaa :D Tasasesti on täällä menny pientä pahoinvointia melkein kokoajan mutta ei kovin monesti ole tarvinnut oksentaa. Vatsa turpoaa iltaa kohden kauheesti ja on arka joten housuvalikoima on jäänyt pieneksi.
Minä elän jotenki vielä ihan siinä alkuraskaudessa alkuhan vielki menos mut sieo rv4-5 jotenki olen kokoajan ajatukses et siel on vaan joku millin kokonen litteä alkio ja ihan hämmästyy ku lukee noita raskausviikko juttuja et mitä tapahtuu millonki nii et kuinka paljon se alkaa jo näyttää ihmiseltä kädet ja silmät yms jo alkanu kehittyä :eek:
Vielä reilu viikko neuvolaan pitäs alkaa täytellä niitä kyselyitä..

En enää muista ketä oon jo onnitellu mut onnea kaikille ja kiva et tääl on ollu positiivisia uutisia:love:
 
  • Tykkää
Reactions: Seesam78
Jotenkin omituista aikaa tämä toisen kolmanneksen alku kun ei ole enää oikein oireita, muttei tietty vielä liikkeitäkään, niin jotenkin sitä välillä melkein unohtaa olevansa raskaana. Ollaan kyllä enemmän alettu puhumaan vauvasta ja mies silittelee masua, mutta jotenkin epätodelliselle tuntuu vieläkin. Seuraava neuvola on tasan kahden viikon päästä, jokohan silloin kuunneltaisiin sydänäänet, että saisi edes jonkin elonmerkin. Viimeksi sanottiin vain, että myöhemmin aletaan kuuntelemaan, mutta siis milloin? :cautious:

Tässä vaiheessa kuvittelen, että no sitten rakenneultran jälkeen (ja siihen on vielä 7 viikkoa!) uskallan jo kunnolla iloita ja luottaa, että kaikki menee hyvin. Luulen kuitenkin, että keksin sitten taas jotain uutta murehdittavaa...

13+6
 
  • Tykkää
Reactions: Seesam78
@Silmu75 mulla oli toka neuvola myös rv 15+6 ja silloin kuunneltiin sydänäänet, eiköhän siis sullakin kahden viikon päästä kuunnella :) mulla oli neuvolalääkäri tänään, aika nopea käynti kun olen voinut hyvin eikä ollut mitään varsinaisia huolen aiheita. Aloin viime viikolla tuntea vauvan liikkeitä ja niitä on nyt tuntunut päivittäin, ihanaa kun tietää että pieni on elossa ja aktiivisena :love: rv 18+6 tänään eli ensi viikolla on jo puoliväli!
 
@Silmu75 Mäkin tunsin liikkeitä vasta ekan kerran rv 21, rakenneultraa seuraavana päivänä alkoi tuntumaan. Mulla on istukka etuseinämässä niin se vaikuttaa liikkeiden tuntemiseen. Sitten kun ne alkoi tuntumaan niin tuntui ihan kunnolla ja siitä eteenpäin joka päivä:rolleyes: Se on musta sellanen sydämen muljahtelutunne mutta tuntuu vatsassa:D Nyt on lisäksi vähän erilaistakin, potkua ja töytäilyä kuin myös tuota muljahtelua:love:

Kotidopplerilla alkoi sydänäänet kuulua rv 12 alkaen:love:

Mukavaa viikkoa kaikille ja hyvää vointia, kauheeta kiirettä ollut, palailen myöhemmin taas, tää on tämmönen pikakommentti:)

Karhurouvanen 27+3
 
Ultrassa oli tänään kaikki hyvin. Kovasti heilutteli niitä jalkojen ja käsien alkujaan. :love:

Iloisena yllärinä tuli myös se, et saadaan osa hoitomaksusta takaisin. En tullut ite ajatelleeksikaan tätä, mut meillähän loppusaldoksi jäi yksi siirtokelpoinen alkio ja klinikalla on linjaus, et alle kaksi alkiota jos saadaan, niin hoitojen perusmaksusta veloitetaan vain puolet.
 
  • Tykkää
Reactions: Ellinoora38
@Silmu75 ne liikkeet tuntuu aluksi ihan kuplimiselta ja hentoisilta hipaisuilta:love: Mä tunsin selkeemmin pojasta viikolla 16 ja tytöstä rv18 kun silloin oli edessä istukka. Kyllä ne kuuntelee ens kerralla neuvolassa sydänäänet :) Mulla on se paljon mielipiteitä jakava kotidoppler ja on ollut suuri pelastus itsellä. Helpottaa kuulla ne äänet kun ei mitään vielä tunnu. Sitten kun liikkeet tuntuu niin saa laittaa dopplerin eteenpäin.

Täällä oli muutamalla synnytys ihan käsillä. Kauheesti tsemppiä loppurutistukseen @shelterme :love:

@Wintersun ja @Ellinoora38 mitä teille kuuluu? :)

Mulla on maanantaina nt ultra. Jännittävää. Pahaolo jatkuu vaan :mad:
 
  • Tykkää
Reactions: Seesam78
@Puhalluskukka kiitos kysymästä, tänään 8+0. Oon voinut tosi huonosti koko ajan. Pahoinvointi kestää koko päivän eikä helpota ollenkaan. Eka neuvolakin oli, vko 10 tasan verikokeisiin ja sit varattava tässä kun ehdin niin niskaturvotusultra. Ja maaliskuussa uusi neuvola.
Ei tarvi tässä alussa seurata mun kohdunsuuta sen enempää mutta heti jos epäillään jotain, niin tutkitaan tarkemmin.
Hyvä jos kohdunsuun tilanne rauhallinen :) Kärsin myös kamalasta pahoinvoinnista, vie kyllä ihan mehut ihmisestä :( Ootko koittanut pahoinvointirannekkeita? Sullakin jo eka neuvola takana:love:
 
@Wintersun millä viikolla sulla alkoi pahoinvointi? Itse pelkään että alkaa tällä tai ensiviikolla kun olisi kylpylä ja laivareissua ihmisten kanssa ketä ei tiedä raskaudesta. :rolleyes::LOL:
Nyt oireina vain järkyttävän kipeät tissit sekä väsymys. Päivät matelee kyllä kun varhaisultraan vielä kaksiviikkoa. Oletteko sen jälkeen varanneet neuvolan? Taitaa olla viisainta odottaa siihen. :unsure:
Tänään 5+3
 
@Puhalluskukka Kiitos kysymästä ihan hyvin tässä porskutellaan. Pahoinvointia on toisinaan aamusta iltaan ja esim just tänään hiukan parempi päivä. Töissä on siksi raskasta kun huono olo ja pitää esittää normaalia. Ens viikolla labrat ja nt-ultra noin kolmen viikon päästä. Aika seesteiset fiilikset. En aio murehtia ennen kuin jotakin murehdittavaa annetaan vaan iloitsen jokaisesta päivästä nyt kun kaikki tuntuu hyvältä. Kovasti tsemppiä ultraan :love:

9+0
 
@Puhalluskukka Kiitos kysymästä ihan hyvin tässä porskutellaan. Pahoinvointia on toisinaan aamusta iltaan ja esim just tänään hiukan parempi päivä. Töissä on siksi raskasta kun huono olo ja pitää esittää normaalia. Ens viikolla labrat ja nt-ultra noin kolmen viikon päästä. Aika seesteiset fiilikset. En aio murehtia ennen kuin jotakin murehdittavaa annetaan vaan iloitsen jokaisesta päivästä nyt kun kaikki tuntuu hyvältä. Kovasti tsemppiä ultraan :love:

9+0
@ElliNoora ihana asenne sulla:love: Voin vaan kuvitella mitä se töissä olo on pahan olon kanssa :alien: Itse sairaslomalla ja koska oon automaalari, niin töihin ei ole asiaa raskauden aikana. Kiitos tsempeistä, niitä tarvitaan :love:
 
  • Tykkää
Reactions: Ellinoora38
Tyttö syntyi 29.1. klo 22 rytinällä! Syöksysynnytys, joten oli hyvä, että päätettiin käynnistää. Ballonki asetettiin klo 12, klo 15 se tuli pois ja jonotettiin saliin. Saleissa oli ruuhka. Kun päästiin saliin lri tutki ja sanoi et synnytys etenisi ihan itsellään, mutta voidaan puhkaista kalvot jos haluan. Halusin, että puhkastaan. En enää muista mitä klo oli kun kätilö teki sisätutkimuksen ja sanoi, että 5cm auki, mut kanavaa vielä jäljellä ja ehdotti, että laitetaan oksitosiini hiukan vauhdittamaan. Tässä vaiheessa oli menty ilokaasulla. Heti ku oksitosiini laitettiin alkoi ihan jäätävän kivuliaat supparit. Lopulta itkin, kun niin paljo sattui. Sit ehdottivat epiduraalia. Siinä kun sitä oltiin laittamassa niin tuli ponnistuksen tarve. Meinasin ensin olla hiljaa, mut sit kysyin et ei kai mua voi vielä ponnistuttaa. Mut niin vaan teki ja kolmella ponnistuksella tyttö syntyi. Kävi kyllä niin supernopeesti, etten ehtinyt edes tajuta et synnytin. Tämä oli raju rupeama, mutta korjaava kokemus esikoisen synnytyksen jälkeen. Tyttö parkaisi heti ja sain hänet heti rinnalle. Mittaa prinsessalla on 46,5 cm ja painoa 3075 g.
shelterme ja typy 4,5 h
 
@Puhalluskukka Siis olet koko raskausajan pois töistä? Kuulostaa tällä hetkellä erittäin houkuttelevalta :D Miten muuten raskaana ollessa menee nämä palkanmaksuhommat jos joutuu olemaan poissa? Saat varmaan jotakin korvausta jostakin, kun poissaolosta tulee niin pitkä. Meillä saa normaalisti 60 pv vuodessa palkallista sairauslomaa, joten tuli nyt mieleen että päteeköhän se raskaana ollessakin ja loppuaika sairauspäivärahalla. Täytyy yrittää pysyä työkykyisenä eikä ainakaan tuhlata sairauslomapäiviä minkään pahoinvoinnin takia kun voi tulla oikeitakin ongelmia vielä. Kaikkea uutta tässä pitääkin miettiä :LOL:
 
@Puhalluskukka Siis olet koko raskausajan pois töistä? Kuulostaa tällä hetkellä erittäin houkuttelevalta :D Miten muuten raskaana ollessa menee nämä palkanmaksuhommat jos joutuu olemaan poissa? Saat varmaan jotakin korvausta jostakin, kun poissaolosta tulee niin pitkä. Meillä saa normaalisti 60 pv vuodessa palkallista sairauslomaa, joten tuli nyt mieleen että päteeköhän se raskaana ollessakin ja loppuaika sairauspäivärahalla. Täytyy yrittää pysyä työkykyisenä eikä ainakaan tuhlata sairauslomapäiviä minkään pahoinvoinnin takia kun voi tulla oikeitakin ongelmia vielä. Kaikkea uutta tässä pitääkin miettiä :LOL:
Eli oon oikeutettu erityisäitiysrahaan, koska meillä on niin myrkylliset maalit, jotka vahingoittaa sikiötä. Sisältää lyijyä yms erittäin haitallista. Työterveyslääkäri katsoi maalejen ja aineiden käyttötekniset tiedot ja teki päätöksen. Nyt odotan lääkärintodistusta, jonka toimitan päätöksen kanssa kelaan. Itsellekkin hieman auki vielä miten ja paljon sitä maksetaan. Mielenkiinnolla odotetaan. Oisin kyllä tosi mielelellään töissä. Rakastan mun työtä ja tää kotona olo on aika hiton tylsää pidemmän päälle:( Mä en tiedä miten ne sairaspäivärahat menee(n) Kannataa "säästää" niitä päiviä varoiksi :LOL:
 
  • Tykkää
Reactions: Ellinoora38
@shelterme Onnea todella paljon!:love: Aika nappiin meni tuo kokoarvio(y)

Mulla ei ole vielä mitään erityisiä synnytykseen viittaavia oireita. Henkisesti olo alkaa olla hiljalleen jo melko kypsä! Mut ei auta kuin odotella...

Sairauslomapäivistä on useampi kirjoittanut. Mä olin aika pitkään saikulla loppuvuonna raskauden takia ja olin myös viime keväänä saikulla. Eli saikkupäiviä tuli yhteensä viime vuodelle yli 60, ehkä joku 80. Oon kunnallisella töissä ja kvtes:sin mukaan niiltä saikkupäiviltä, jotka menee yli 60 päivän maksetaan 2/3 palkkaa. En muista, miten pitkään tuota alennettua palkkaa maksetaan, ennen kuin tippuu palkattomaksi eli sit kelan sairauspäivärahalle.
 
  • Tykkää
Reactions: Ellinoora38
@shelterme paljon onnea:love::love:

Kävin neuvolassa ultrassa ja kaikki oli hyvin:love: vastasi nyt täysin viikkoja, kovasti siellä jo heilutteli käsiä ja liikkui. Uskomatonta miten noin pienestä voi erottaa jo kädet ja jalat Vointi on lähes oireeton, välillä vatsan vihlomista ja lievää rintojen arkuutta. Tukilääkkeet lopetin alkuviikosta ja nyt se tietty aiheuttaa uutta jännitystä. Nt-ultra vajaan kahden viikon päästä.

Ensikatse ja pikkuinen 10+3
 
@Silmu75 mun mielestä liikkeet tuntuu siltä, kun olisi elohiiri vatsalihaksissa tai kun joku vähän tökkisi mua sisältäpäin :)

Mä olen myös jäänyt pois töistä heti positiivisen raskaustestin jälkeen työperäisen, sikiölle haitallisen altistuksen vuoksi. Kelasta saa tässä tilanteessa erityisäitiysrahaa, joka on suuruudeltaan sama kuin vanhempainpäiväraha (eli noin 70 % ansiotuloista). Jos joutuu jäämään sairaslomalle raskauden aikana, siitä maksetaan palkkaa/sairaspäivärahaa ihan samoilla ehdoilla kuin jos ei olisi raskaana. Mullekin töistä pois jääminen oli aluksi vähän kova paikka vaikka tiesin kyllä, että se todennäköisesti on edessä. Nyt olen jo oppinut nauttimaan siitä, että ensimmäisen ja todennäköisesti viimeisen kerran ennen eläkeikää saan olla vapaalla ja tehdä mitä huvittaa eikä aika ole käynyt ollenkaan pitkäksi.

Paljon onnea tytöstä @shelterme :love:
 
Hurjasti onnea @shelterme! :love: Kuulostaisi kyllä houkuttelevalta tuollainen pikasynnytys!
Ainakin teoriassa!

Olen kaupassa töissä, siis lähinnä hyllytän
tavaraa. Neuvolakäynnillä se terkkari sanoi jotenkin ohimennen, että katotaan nyt kauanko jaksat olla töissä. Mutta kai tällaista työtä pitäisi pystyä tekemään sinne äitiysloman alkuun asti ellei nyt tule jotain ongelmia tai esim. kamalia liitoskipuja? Tietty jonnekin alahyllylle en välttämättä saa enää laitettua tavaraa sitten kun on iso vatsa kun tämä omasta takaa olevakin meinaa olla tiellä. :D

Toisaalta olisi ihanaa kun olisi sellainen työ johon ei saisi mennä odotusaikana, mutta sitten olisi vain enemmän aikaa kotona murehtia kaikkea mikä voi vielä mennä pieleen. Että mielenterveyden kannalta mun on varmaan ihan hyvä tehdä töitä, niin on muutakin ajateltavaa.
 
@shelterme Onnea todella paljon!:love: Aika nappiin meni tuo kokoarvio(y)

Mulla ei ole vielä mitään erityisiä synnytykseen viittaavia oireita. Henkisesti olo alkaa olla hiljalleen jo melko kypsä! Mut ei auta kuin odotella...

Sairauslomapäivistä on useampi kirjoittanut. Mä olin aika pitkään saikulla loppuvuonna raskauden takia ja olin myös viime keväänä saikulla. Eli saikkupäiviä tuli yhteensä viime vuodelle yli 60, ehkä joku 80. Oon kunnallisella töissä ja kvtes:sin mukaan niiltä saikkupäiviltä, jotka menee yli 60 päivän maksetaan 2/3 palkkaa. En muista, miten pitkään tuota alennettua palkkaa maksetaan, ennen kuin tippuu palkattomaksi eli sit kelan sairauspäivärahalle.
Mä olen valtiolla töissä niin luulen, että meilläkin menee asteittain nyt kun tuon mainitsit. En ole koskaan ottanut tarkemmin selvää kun olen ehkä 10pv ollut sairaana viimeisen kymmenen vuoden aikana :D Ja hyvä että sellaista erityisäitiysrahaa maksetaan jos kerran ei itsestä riippumattomasta syystä voi käydä töissä.
 

Yhteistyössä