Alkionsiirroista plussanneiden vauvaketju vol 2

Onpa kiva kuulla kaikkien kuulumisia! :)

@marrasmai Onpa hienoa että siellä oli kaikki loppujen lopuksi hyvin! Tulkitsin aiemmin niin että sivuvaunukäytössä ohjeistus 4-6kk.. Kyllähän pinnasänky tosiaan monella on käytössä 1,5-2 -vuotiaaksi. :) Tilanteesta ja lapsen kiipeilytaidoista riippuen ;)

Sitten kun pitäis omia kuulumisia kertoa niin lyö ihan tyhjää.. :D Yöt meillä menee 2-3 heräämisellä ja viimeisellä kerralla otan viereen tissille ja nukahtaa sitten siihen vielä hetkeksi. En usko että nukahtaisi omaan sänkyynsä kovinkaan helposti siinä kohtaa. Itse en kylläkään sitten saa enää kunnolla nukuttua vaan korkeintaan torkun toinen silmä auki. Yöstöttöjä tekisi mieli kitkeä, mutta koska saattaa oikeastikin tarvita sen maidon ja energian (plus että osaa komeasti huutaa ja karjua maitoa vaatiakseen) niin en ole pitänyt kiirettä. Päiväunia poika nukkuu yhdet pitkät (2-3h) ja 1-2 pienet torkut päivässä.

Nämä viimeisimmät tutkimukset meillä meni niin hienosti kun olla saattaa, eikä tutkimuksissa löytynyt mitään vikaa/hankaluutta enempää kuin aiemmin. Nyt sitten vain seurataan tilannetta ja toivotaan että kasvua ja kehitystä tapahtuu kaikilla osa-alueilla.

Syöminen meillä on ollut lähinnä tosiaan soseruokailua, mutta nyt tällä viikolla oon tehnyt niin että välipalalla on vain sormiruokaa. Helpoin niin, koska se on yhä se joka meillä jää helpoiten välistä niin että saa vain maidon. Vielä ollaan todella alussa sormiruoan kanssa ja poika lähes odottaa että itse laitan hänelle suuhun saakka sen mikä milloinkin nököttää siinä nenän alla.. :D Uskoisin että aika nopeasti edistystä kuitenkin tapahtuu kun pääsee kunnolla jyvälle asiasta. Hampaita hänellä on jo kuusi kappaletta, joten varsin hyvä arsenaali kaiken nakertamiseen.

Reilun kuukauden poika on nyt ryöminyt ja konttausasentoakin on jo parisen viikkoa kokeiltu, mutta tylsäähän se on kun ryömii kauheeta kyytiä.. :D Vajaan viikon on keksinyt nousta ensin polvilleen ja nyt sitten ihan seisomaan tukea vasten. Esim yläkertaan menevien portaiden alin porras on oikein oiva tähän harjoitteluun. Tuntuu että jalat vielä tutisee ja ukko huojuu, mutta ylös on päästävä! Hetken jo olin toivonut että tällä pienemmällä olisi ollut veljeään parempi itsesuojeluvaisto..mutta ei.. :whistle:

Nyt kun kovasti yritän jo miettiä 1v -synttäreitä, on ehkä vaikeampaa kuin kertaakaan aiemmin muistaa ja ymmärtää että vaikka niitä kk päästä juhlitaan, ei tämän pikkumiehen tarvitse osata vielä kaikkea sitä, mitä parin ystävän nyt vuoden täyttävät lapsukaiset. Mutta selkeästi hänelläkin on kiire saada toverit kiinni <3

mavli ja pikkuJ pian 11kk (ki 8kk)
 
Heippa kaikille.


@Roxanne allergioista. Meillä oireili niin että kasvoille (posket+leuka) lehahti punainen ihottuma, takapuoli+ häpykympu punainen rakkulainen ihottuma. Ihottuma ilmaantui sekunneissa lehahtamalla. Ripuli ( vaalea, keltainen). Lapsi lopetti syömisen (tämä yleensä ensimmäinen oire). Oksentelu. Vatsan turpoaminen. Itki öisin jopa 6 tuntia putkeen. Päivisin apaattinen, ei hymyile ei naura. Hieroo päätä/hakkas itseään päähän. Tomaatista tuli silämluomiin turvotusta. Lopulta kasvu loppui ja alkoi laihtua, kun ei 2 viikkoon mitään syönyt, joi vain ja siitäki osan oksensi. Näitä syömättönygs jaksoja oli ensin pari pv, sitten viikko, ja kokoajan piteni. Silti oli uskomattonan vaikea saada apua ja ketään uskomaan että lapsi on sairas.

Pinnasänky keskusteluun. Meillä on perinne pinnasänky jossa oon itsekkin nukkunut. Mies huolti ja korjasi sen raskausaikana meidän vauvalle. Ihanan romanttista.
Todellisuus: laitoja ei voi laskea, pohjan korkeutta ei voi säätää. Molemmilla selkä huutaa hoosianna. Tuo pinnasänky poltetaan roviolla kunhan lapsi isomman sängyn tarvii.
Seuraava unikoulun aihe meillä on se että nukahtaisi suoraan sänkyyn, ei syliin. Oppinu nukahtaa syliin kun on ollu aina nii kipeä allergioiden takia. En vaa jaksa enää oikein kannatella 11Kg vasemmalla käsivarrella...

En tiiä vastadinko nyt oikeaan aiheeseen ku vaikea keskittyä tuon pikku termiitin kanssa

Evangelina ja Pinkuliinan 1v,2kk
 
Moi kaikille, pitkästä aikaa. MARRASMAI, onpa kyllä ihana juttu, kun maksa olikin tytöllä kunnossa❤
Luin nopeasti teidän kaikkien kuulumisia. KIUSKI siellä kaipaili vauvaansa, täällä kyllä ihan samat fiilikset kun noi n.70 senttiset pötkylät mönkii pitkin lattioita ja touhottaa tohkeissaan....että missä ne vauvat olikaan:unsure::LOL:
Tyttö konttaa vauhdilla ja pääsee itte istumaan ja istumasta pois. Poika vähän rauhallisempi ja pulleempi:whistle::ROFLMAO: Ryömii kyllä ja pääsee itse istumasta pois. Parin päivän sisällä vääntänyt itsensä konttausasentoon muutaman kerran. He on kyllä niin vastustamattomia. Ja varsinkin kun keskenään touhuavat. Tyttö nyt liikkuu sen verran vikkelämmin, että heidän yhteiset touhut jääneet vähän vähemmälle.

Kirjoittelitte yöheräämisistä. Meillä alko mennä ihan hulinaksi yöt siinä 5-7kk iässä. Kun nää täytti 7kk, lopetin imetyksen kokonaan. Heille maistui tissi oikeestaan vaan yöllä, lipittivät 03.00-08.00 välillä koko ajan jompi kumpi.
Päivisin taas eivät oikeen malttaneet syödä. Ajattelen kyllä samoin kuin MANDALA, että imetyksen lopettaminen oli mulle enemmän helpotus.
Yöt rauhoittui kun tuli selkeempi rytmi syömisiin.
Yöbaari meni kiinni samalla kun imetys loppu. Ei olla nyt sen jälkeen yöllä annettu maitoo. Illalla puuro ja
sitte ennen nukahtamista maitoa ja seuraavan kerran syödään 6-8h päästä. Tyttö on aivan täydellinen rytmissään ja nukkumisissaan. Nukahtaa illalla itsekseen ei herää yöllä ja syö maidon aamulla n 7.00 ja jatkaa aamulla vielä 2-3h unta. Sitten vetää päikkäreitä 4-5h ja menee yöunille 22.00. Pojan kanssa taas onkin enemmän säätöä. Yöllä herää 2-3kertaa ja pitää syliin nukuttaa uudelleen. Tänäkin aamuna joi aamumaidon ja huusi sen jälkeen koko aamun ku ei halunnut omaan sänkyyn nukahtaa ja yritin unikoulua pitää, eipä kyllä nukahtanu viereenkään:(
Päikkäreitä poika nukkuu yleensä2-3h ja ottaa pikku ilta unet ennen yöunia.
Tyytyväinen aivan yli ihana tyyppi kyllä hereillä ollessaan.

Meillä mies hoiti vauvat tissiltä vieroittamisen aikaan. Vauvoilla kesti kaksi-kolme viikkoa ennenkuin tottuivat uuteen systeemiin. Yhdeltä vauvalta ei varmaan näin kauan mene, mutta kun nämä herätti toisen huudollaan toisensa ja sitten me valvottiin molemmat.
Tyttö onneksi rauhottui omaan sänkyyn kun hetken silitteli, mutta poikaa mies kanniskeli ja nukutti milloin syliin ja milloin rattaisiin. Suosittelen kyllä lämpimästi, että jos suinkin mahdollista, niin isä ottaisi heräily vastuun, koska isät ei haise maidolle:LOL:
Vieroitus on lempeämpää näin:)

Juttelitte jotain myös sormiruokailusta...meillä ei oo vielä päästy siihen saakka:unsure: Minä oon ollu aika laiskana sen suhteen. Muutenkin joutunut luistaan omista oeriaatteista näiden kanssa. Esikoiselke tein kakki ruuat itse siihen saakja kun alkoi syömään samaa meidän kanssa. Näille taas alkuun tein itse, kunnes alkoi tuntumaan siltä, että kokkailu ottaa liika aikaa vaikka yritin tehdä pakkaseenkin. Kun kaksi syö kiinteitä, niin sitä ruokqa menee yllättävän paljon päivässä. Oon ostanu kaupasta luomusoseita, joita oon jatkanut itse keittämällä vihanneksia.

Minkä kokoisia annoksia teidän muiden vauvat syö? Meillä menee noin 1,5dl per ateria puuroa tai ruokaa...siis yhdelle vauvalle.
Maitoa nää vois juoda enempi. Tuntuu etteivät juo paljon mitään päivän aikana....ehkä yhteensä jonku 8dl

Terveisin: Siida+I&H
 
Heippa!

Täällä ollaan myös, hirveetä vauhtia kiitää tää aika. Mielenkiinnolla luin nukkumis- ja syömishommia, meillä molemmat sujuu todella vaihtelevasti. @kiuski ei se välttämättä auta vaikka pienenä olis omaan sänkyyn nukuttanutkin :ROFLMAO: Meillä tyttö nukkui abaut 6kk aivan nätisti 0-3 herätyksellä 8h unia omassa sängyssä, kunnes yhtäkkiä ei. Nyt kun koittaa laittaa pinnikseen niin kaamee huuto alkaa samantein. Tai sitten kääntyy ja tassuttelee siellä niin kauan että lyö pään ja taas huudetaan. Kun ottaa syliin niin rauhoittuu heti ja sittenhän tassuttelun mukaan pitäisi laskea alas, mutta huuto alkaa jo matkalla.. (n) oon vähän ulapalla että mitä pitäisi tehdä. Huudattaa en haluaisi. Bedside crippiin vaihtelevasti saa nukkuvana laskettua, yleensä kerran pari herää 20-00 jotka nykyään mies hoitaa ja saa nukahtamaan syliin. On vaan niin korkealla siinä matalinkin taso, että pelkään että nousee ylös ja tippuu sieltä. Sit kun meen nukkumaan niin viimeistään herää ja jää viereen missä herää 3-100000 kertaa tissille :ROFLMAO: Päikkäreillekin koittanut paristi omaan sänkyyn, sama homma. Vaunuihin nukahtaa heti ja saattaa nukkua 3hkin pihalla, ei tarvii siis liikuttaa edes. Mietin vaan että miten kesällä jos on niin kuuma ettei voi nukuttaa vaunuihin :confused:

Kasvu on alle -2 käyrällä, nyt 7,4kg oli 10kk neuvolassa. Haluaisin lopettaa imetystä viimeistään 1vnä mutta miten ihmeessä ton sitten saa nukkumaan :LOL: ja jos sit alkaisi maistumaan ruoka kun ei tankkaisi maitoa koko yötä.. soseillaan ja sormiruokailee hyvin vaihtelevalla menestyksellä. Yleensä kerran maistaa ja sit lentää koiralle :ROFLMAO: paitsi tietyt herkut kuten appelsiini, talk murut ja kananmuna. Aamu- ja iltapuurot syötän. Meilläkin syödään soseet pääasiassa valmiina nykyään, tyttö ei tykkää mun tekemistä :cry::ROFLMAO:

Meillä kontistaan kauheeta vauhtia ja noustaan polvilleen mutta ei osaa mennä istumaan itse :ROFLMAO:

Kiva lukee teidän kuulumisia myös :) kova vauvakuume olis täälläkin, 2 olisi vielä pakkasukkoa, toivon kovasti että kesän jälkeen saisi lääkäriltä vielä luvan yrittää.

#hope ja tytsy 10kk
 
Tässä tulee ny ehkä vähän uusavuttomia kysymyksiä, mutta oon ny ajatellu ruveta tekemään samaa ruokaa vauvalle ja vanhemmille. Nii voiko vauva syödä paistettua kanaa ja lihaa? Siis paistinpannulla kypsennettyä. Ja vauvan ruuassa lihapitoisuuden pitäisi olla se 10 prosenttia nii te jotka teette samaa ruokaa koko perheelle nii syöttekö itsekin sitten semmosta ruokaa, missä on niin vähän lihaa?
 
@maljakko pannulla voi paistaa kunhan ei käristä oikein tummaksi. Mä en ikinä oikein tykännyt mitään lihoja pojalle keittää kun siitä tulee niin kuvottavan näköistä, soseiden sekaan kyllä keitin vihannesten seassa.
En myöskään koskaan laskeskellut mitään prosentuaaleja tai grammoja miten paljon mitäkin laitan. Voihan niistä yhteisistä ruoista napata vähemmän vauvan lautaselle lihaa jos on huolissaan liiallisesta proteiinin saannista?
Mun mielestä se on jo ihan hyvä, että katsoo lautasella olevan tarjolla vähän kaikkea lautasmallin mukaisesti. Tietty jos tuntuu että lapsi olisi oikein viehtynyt pelkkiin proteiineihin niin voisi vähän yrittää rajoittaa, mutta nekin voi olla vaiheita vaan mitkä muuttuu piakkoin toiseksi niin älyttömästi en stressaisi.

@#hope Valitettavasti mulla ei ole mitään kauhean hyviä vinkkejä tarjota, mutta vertaistukea ja sitä perus mantraa, että tuo unitilanne teilläkin on ihan varmasti vain vaihe mikä paranee jossain vaiheessa, vaikka edes hetkeksi ja myöhemmin toiseksi.

Meillä vielä 2v9kk ikäisenä tilanteet elää illasta/yöstä toiseen. Esim ma-ti hiipi meidän huoneeseen neljältä yöllä, ti-ke nukkui niin syvästi omassa huoneessaan että piti herättää seiskalta kun mun kello soitti ja viime yönä itki neljältä että pitää mennä paijaamaan ja sitten kuudelta kiipesi viereen. Unille menokin on joinain iltoina helpompaa ja joinain vaikeampaa.

Ehkä tosiaan se huudatus ei ole mielekkäin vaihtoehto, meilläkin aikalailla jotain minuutteja joskus kesti kuunnella sitä yhtäjaksoista huutoa, mutta toisaalta ei välttämättä kannata ihan heti antaa periksi jos alkaa huutamaan sänkyyn laittaessa. Koska joskus se huuto voikin loppua yhtä nopeasti kuin on alkanut.
Teillä on kuitenkin niin pieni, että voi haluta tankata läheisyyttä eikä sen takia omaan sänkyyn halua. Mikäli itse et ole ihan rikki heräilystä niin ehkä voisi vaan katsoa meneekö vaihe ohi piankin. Mutta (yö)imetys osaltaan voi vaikuttaa tähän myös?
Sitten kun sua kiinnostaa yöimetyksen lopetus niin voi olla ihan hyvä ehkä ottaa joku unikoulu, että isä hoitaa yöt ja sä nukut jossain toiseessa huoneessa jos mahdollista, ettei maito tuoksu nenään. Mutta tähänkin kyllä liittyy varmasti jonkin verran huutoa :unsure:

Vaunuihin nukahtamisesta tuli mieleen, että mun kaverin lapsi nukkui vaunuissa päikkärit varmaan johonkin päälle 2vee asti. Heillä oli siis pääsääntöisesti aina vaunut sisällä sen takia.
 
Tosi mukava lukea kaikkien kuulumisia, myös hiljaisempien palstailijoiden! :) Kiva että kaikki on suurinpiirtein hengissä :barefoot:

Voi @Evangelina , miten kurjaa että teidän huonot yöt ne jatkuu vaan :cry: Ja allergiat ja kaikki. Meillä on ollut se onni, että pojalle maistuu ruoka ja kaikki sopii, ei tuota allergiarumbaa voi käsittää miten rasittavaksi se arjen tekee. Lähipiirissä meillä myös todella pahasti allergisia lapsia, sivusta seuraten kyllä sääli käy :( Tsemppiä!

@marrasmai miten ihanaa, että ei maksassa ollutkaan mitään vikana! Joskus noinkin päin, tavallaan "hyvä" möhläys, vaikka turhaa huoltahan noista ensin aina aiheutuu o_O

@maljakko mä en myöskään juurikaan ole laskeskellut tai punninnut mitään ruokia enkä lihoja. Neuvolasta sain ohjeen joskus että n. 1-1,5 rkl kaksi kertaa päivässä lihaa/kalaa/kanaa ja suurinpiirtein sen verran annoin aluksi. Nyt kun poika jo 1 vee niin syö miten syö, joskus enemmän (esim kokonaisen kananmunan kerralla, enkä siitäkään stressaa kun satunnaista tuommoinen) ja joskus vetelee pelkät vihannekset lautaselta. Kunhan tarjoaa monipuolisesti, ja jotain menee mahaankin, ainakin maitoa jos ei kiinteitä. Meillä ruokahalu parani entisestään, kun imetys väheni ja loppui. Mutta maalaisjärjellä mekin ruoka-asioissa mennään, vaikka alussa stressailin.

@#hope kirjoittelin joskus aiemmin meidän tassu-unikoulusta. Mä en itse oikein usko, että unikoulu onnistuu ilman itkua, mutta onhan aivan eri asia jättää lapsi yksin itkemään (tämä on mun mielestä sitä "huudatusta") kuin se, että lapsi itkee vanhemman turvallisessa sylissä, maha täynnä puuroa, mutta on vain tyytymätön esim. siihen että ei saa tissiä. Tää on mun näkemys. Mutta jos vielä jaksat noin niin tosiaan, se saattaa olla vain vaihe :D Sanon vielä sen, että mä hoidin meillä yötissistä vieroituksen, että ei sekään ole pakko isälle laittaa vaikka monet niin ajattelee.

@mavli ihana kun teilläkin synttärit lähenee, on se iso virstanpylväs :love: Toivottavasti osaat olla stressaamatta liikaa kehitystä, vaikka ainahan sitä muihin vertailee ja keskosesta varmaan vielä herkemmin. Kiva kun teilläkin sujuu mukavasti.

Yritin suurinpiirtein useimmille vastata... Omia kuulumisia: meillä 1 veet juhlittu ja imetys lopetettu. Vähensin yhden imetyskerran viikossa pois, ja lopuksi oli enää iltamaito ennen sänkyyn laittoa. Saattoi siinä pieni kyynel vierähtää, kun viimeisen kerran tissiteltiin, mutta helpommin meni lopulta kuin luulin. Nyt tuntuu jo luontevalta koko asia, tissejä en lypsänyt kuin parina iltana vähän. Poika käy joskus kurkkimassa paidan kauluksen sisään, mutta ei varsinaisesti pyri tissille. Hyvä näin! (y) Menkkoja ei ole kuulunut ja epäilen että ei kuulukaan, kun mulla ei ole luomumenkkoja ollut ööö...vuoden 2015 jälkeen :confused::D Klinikalle tässä keväällä sitten pakastinta kaivelemaan.

Ollaan oltu flunssassa monta kertaa putkeen ja pojan kanssa vuoronperään. Itsellä taas nyt kurkku kipeä, juuri kun viikonloppuna edellisestä pöpöstä tervehdyin. :eek: Vitskuja naamaan vaan ja odotetaan kevättä :cool:

MyMa ja poju 1 v
 
MYMA mainitsit kun ei ole menkkoja....ihmettelin itse kun monta kk on 4vkon välein tullut tosi niukkaa vuotoa muutamana päivänä ja sitten loppunut, että mikähän tää homma oikeen on:unsure: Ihan selvästi olen tuntenut oviskipuja ja alamaha oli pitkään tosi ärsyttävän kipuinen. Esikoiselta alko menkat pyöriä jo kun hän oli 4kk ja imetin ihan täysillä.
Nyt lopetin imetyksen kun vauvat oli 7kk ja siitä meni n1,5kk kun alkoi kunnon vuoto. Vuodin 2päivää kun seula, ihan järkyt menkat. Kaks päivää aamusta iltaan tunnin välein täysi side:eek: mutta, kai tää kroppa oli kuitenkin niin kovilla tuplaimetyksestä, ettei lähteny kierto kunnolla käyntiin, ennenku imetys lippu kokonaan.

Sitten toi isän apu vieroituksessa, niin tietenkin se onnistuu äidiltäkin pelkästään, mutta meillä ei tää poika kyllä mun syliin rauhoittunut yöllä....vaati vaan tissiä kun tuoksuin maidolle ja ihan hirveen vaikeeta oli sitten olla antamatta, kun olin rikki poikki väsynyt imetyksestä, yöheräilyistä ja univelkaa oli synnäriltä saakka.
Sitten kun itse, yritin tunti tolkullla rauhoitella, niin anniin lopulta periksi ja äitin tissipoika sai maitonsa:LOL::love: Miehen syliin taas rauhottui melkein heti ja nukahti. Tyttö taas olikin paljon helpompi vieroittumaan.
 
@maljakko saitkin jo hyviä kommentteja ruoka-asiaan, mutta mainittakoon vielä että samoja kysymyksiä oon itsekin monesti pohtinut. Mä oon ajatellut, että paistettu ruoka on OK kunhan sitä ei mustaksi käristä ja aina välillä tarjoaa jotain muuta (uuniruokia, keittoja ym.). Mun suosikkeja on tällä hetkellä pataruoat, joissa kaikki ainekset voi pistää kerralla uuniin niin saa tosi helpolla ison satsin koko perheelle. Ja tosiaan lapsen lautaselle voi sit onkia sieltä vähän enempi kasviksia tai muita hiilareita ja vähemmän proteiinia, jos mahdollista. Mut ei se varmasti niin tarkkaa ole, varsinkaan yli 1-veenä.

Meillä kyllä osa ruoista mitä kokkaan on sellaisia, etten niitä voi sellaisenaan lapselle antaa (esim. suolan takia), ja silloin koen usein helpommaksi antaa pojalle purkkiruokaa kuin ruveta annoksia kovasti tuunailemaan. Silloinkin annan poitsulle usein pieniä maistiaisia omalta lautaselta, että tottuu pienestä pitäen monipuoliseen makumaailmaan. Meidän taapero on kyllä siinä mielessä ihanan helppo tapaus, että vielä ei ole löytynyt sellaista ruokaa joka ei alas menisi. (y)

@Evangelina , onpas tosi hurjan ja kurjan kuuloisia nuo teidän allergiat. (n) Voi kunpa tilanne helpottaisi pian! Meillä on onneksi ”vain” ihottuma oireena, eikä siis ole vielä varmuutta, johtuuko se jostain ruoka-aineesta vai ei. Tällä hetkellä pannassa on gluteenipitoiset viljat, mutta eipä tälläkään dieetillä tunnu olevan vaikutusta iho-oireisiin.

@#hope, kurjaa että teilläkin ollut haasteita nukkumisasioiden kanssa! Komppaan edellisiä siinä et kyseessä voi olla vaan vaihe, joka menee itsestään ohi – toivotaan näin! Unikoulua pitämällä varmaan saisi nopeammin tuloksia, mut taitaa tosiaan olla niin et siitä ei hevillä selviä ilman huutoa. Mä ajattelen @MyMa n tavoin niin, että turvallisen aikuisen seurassa itku ei ole niin paha juttu, ennemminkin vain protestointia siitä että ”palvelu on heikentynyt”. Mut näissä ja muissakin asioissa kannattaa tietysti kuunnella ennen kaikkea omaa sisintä ja toimia sillä tavoin kuin itsestä oikealta tuntuu.

Tällä erää en nyt ehdi muita juttuja kommentoida, mutta tosi kiva on ollut lukea kaikkien teidän kuulumisia! :) Pidetään ketju aktiivisena jatkossakin! (y)
 
  • Tykkää
Reactions: MyMa
@Evangelina tosi kurjalta kuulostaa noi teidän allergiat :( Helpottaisivatkohan iän myötä?

@#hope Nukkumisen haasteet on kyllä uuvuttavia... Tsemppiä!

Kiva kuulla kaikkien kuulumisia pitkästä aikaa! :)

Meillä unihommat on vähän parantuneet mutta vielä on haasteita. Reilu viikko sitten mulla meni kertakaikkiaan hermo perhepedissä nukkumiseen kun taas oli takana repaleiset parin tunnin yöunet, neiti oli taas myllännyt eestaas sängyssä koko yön. Päätin siinä että nyt saa mennä omaan sänkyyn nukkumaan ja sillä sipuli. Ei ees ehitty vielä hankkia sitä sivuvaunu-pinnistä (Kiitos vinkeistä!), vaan pistettiin nyt alkuun meillä jo olevaan ovaalinnuotoiseen Stokken sänkyyn. Ekat muutamat yöt nukkuikin tosi paljon paremmin siinä kun meidän välissä :ninja:
Nyt on ollut taas muutama vähän kehnompi yö, mutta on just kehitysloikka menossa ja aikaistetusta tuhkarokkorokotteesta vähän oireita. Suurin ongelma on tosi aikainen herääminen. Tänään aamulla heräs 4.15 eikä millään nukahtanu enää uudestaan. Nukahti kuitenkin 19.30, joten aika lyhkäsiks jää yöunet edelleen, ja päikkäritkin aika tappelua usein, max. 3h nukkuu yhteensä päiväl. Viimeaikoina on heränny noin viideltä tai vähän yli, oon ottanu siinä sit viel tissille et isi saa jatkaa vähän unia ja kuuden aikaan isi menee tytön kanssa aamutoimia tekemään niin että mä saan torkahtaa vielä hetken. Hyviä vinkkejä unien pidentämiseen vastaanotetaan :D
 
@Siida tuosta äiti vai isä hoitaa yötissin vieroituksen: sitä vain tarkoitin, että useimmiten kerrotaan että vieroittaja täytyisi olla isä (juuri maidon tuoksun takia). Niin koitin vain rohkaista, että kyllä se voi äidiltäkin onnistua:) Meillä taas poika ei todellakaan rauhoittunut yöllä isänsä syliin, eli ihan päinvastoin kuin teillä:ROFLMAO: Nykyään kyllä kömpii yöllä isänsäkin kainaloon, niin liikkistä:love: Piti kysyä vielä Siida, että miten esikoinen nykyään suhtautuu kaksosiin? Onko mustis?

@marrasmai ei ole hyviä vinkkejä yöunen pidentämiseen, mutta vertaistukea:D meillä oli kans pitkän aikaa aamuherätys lähempänä viittä kuin kuutta. Välillä noustiin jopa 04.30:confused:. Mutta mitä siinä nyt sitten teet, jos toinen nousee sängyssä konttailemaan ja hömpöttämään ja tunkee sormia äidin ja isän nenään- ei vissiin sit vaan väsytä:ROFLMAO: Teilläkään ei kuitenkaan ole kyse varmaan siitä, etteikö unta riittäisi kun tuollaiset on uni-ajat (ts. että nukkuisi päivällä liikaa ettei siksi nuku yöllä). Mutta mä uskon että lapsi ottaa kyllä tarpeeksi unta vuorokauteen:) meillä yöimetyksen lopetus pidensi unia, mutta se ei nyt ole mikään patenttiratkaisu.

Koputan puuta samalla, mutta meillä menee yöt nykyään tosi kivasti. Seiskan-kasin välillä nukkumaan pinnikseen, herää jossain vaiheessa yötä ja nostetaan meidän väliin. Siinä nukkuu sitten meidän kainaloissa puoli 7 tienoille. Nyt pari iltaa mennyt kyllä hirveänä härväämisenä nukkumaan mennessä, MPR-rokotteesta tuli meilläkin kuumetta.

MyMa ja poju 1v
 
Unohdin muuten aiemmin @Caro87 vinkata, kun kyselit miten saisi unitissiä vieroitettua mutta voisi jatkaa perhepedissä: googlaapa Gordonin unikoulu. Siinä tarkoitus erittäin lempeästi nimenomaan perhepedissä vähentää tissittelyä, ilman itketystä tai omaan sänkyyn laittoa. En ole sitä kokeillut, mutta jossain vaiheessa lueskelin kun yöt oli yhtä tissittelyä. Jos löytyisi jotain vinkkiä sulle.
 
Hui, aika pahalta kuulostaa noi teidän aikaiset aamuherätykset! :eek: Varmaan ootte jo @marrasmai kaikenlaista kokeilleetkin, mut tuli mieleen sellainen et entä jos kokeilisit laittaa vauvan illalla aikaisemmin nukkumaan? Oon monelta kuullut, että yllättäen lapsi voi silloin alkaakin nukkua aamulla _pidempään_, niin epäloogiselta kuin se kuulostaakin! :rolleyes: Toinen vaihtoehto vois olla se että yrittäisi hilata koko päivärytmiä pikkuhiljaa vähän myöhäisemmäksi, siis kaikkine syömisineen ja päikkäreineen. Meillä ei tästä ole muuten kokemusta, mut talvi- ja kesäaikaan siirtymisten yhteydessä ollaan aina tehty niin, ja ihan muutamassa päivässä ollaan saatu keikautettua päivärytmi aamuheräämistä myöten tunnilla eteen- tai taaksepäin.

Meillähän päivärytmi on aika poikkeuksellinen, poika laitetaan sänkyyn n. klo 22.30 illalla ja herää joskus 9-10 välillä yleensä. :whistle: Ollaan molemmat miehen kanssa iltavirkkuja ja aamu-unisia, niin tää rytmi on sopinut meille hyvin ja pojallakin se taitaa olla ihan geeneissä. Välillä kyllä mietin, pitäiskö rytmiä aikaistaa, ja viimeistään töihin palatessa se on tietty pakkokin tehdä. Mut toistaiseksi mennään nyt näin ja nautitaan leppoisista aamuista. :p

Roxanne ja pikkutyyppi 1v. 3kk
 
@marrasmai meillä on myös nyt heräilty aikaisin ja päiväunia nukutaan samoin se n. 3h/pv. Oon yrittänyt vaan ajatella että tää on joku vaihe :D Että ehkä joku uuden opettelu tulee uniin.. Ja nuo rokotukset tosiaan vie usein unetkin vähän huonoksi. Meillä on tehty myös hampaita taasen. Yöunille meillä mennään 20-20.30 ja herää yöllä vielä tissillekin 3 kertaa.

Yritän ainakin ajatuksen tasolla aktivoitua sormiruokailussa; mitä kasviksia ootte paahtanu uunissa sormiruokailijalle? Haluaisin vaihtelua höyryttämiseen.. Pinsettiotetta oon yrittänyt aktivoida talkmuruilla ja pienityillä naksuilla yms.. :D

@#hope kuulostaa todella tutulta sielläkin. Meillä kasvetaan suunnilleen samoilla käyrillä ja yhä syödään yöllä kun oon ajattellut että tarvii sen.. Meillä oli esikoisella tuollainen pinnasänky ja jostain syystä sitä ei ole enää... Onko teillä matkasänkyä? Me vaihdettiin silloin siihen sitten jossain kohtaa. Täällä myös päiväunet onnistuu paaaljon paremmin ulkona ja kesällä tulee taas olemaan kuuma sekä sisällä että ulkona. Vielä ei kannata kesän unia murehtia, ehtii nekin meneen uusika moneen kertaan, vaikka tottakai sitä äitinä näitä asioita aina miettii. Kävi mielessä että onko sulla mahkuja nukuttaa rattaissa sisällä kesällä jos teillä on sisällä viileämpää?

Menkoistakin olitte puhuneet. Mulla on nykyään aina menkkojen toinen päivä ja yö ihan hirvee. Vuotaa niin ettei oo tosikaan. Eka päivä on normaali ja sit tokan tai kolmannen jälkeen rauhottuu niin, että voi unohtaa jo koko asian. Mutta kestää kuitenkin 6-7pv. Meillä ei oo vieläkään mitään ehkäsyä käytössä, lähinnä oon kalenteria vähän vilkuillut. :rolleyes: Tarkoituksena olisi kyllä kun imetys loppuu. Oon vain vähän pihalla kun 8v ollut ilman. Suosituksia?

mavli ja pikkuJ 11kk
 
@Roxanne aikaisemmin ei olla millään saatu nukahtamaan, kun vikpilta päikkäreiltä herää usein vasta viiden jälkeen. Oon yrittäny myöhentää päikkyjä mutta vaihtelevalla menestyksellä. Välillä herää vikoilta unilta puoli kolmen aikaan muttei siitä huolimatta suostu aiemmin nukahtamaan, ei sitten millään. Samat iltarutiinit on, sammutellaan valoja ja rauhoitutaan yhdessä, iltasatu luetaan jne. Ehkä tää on joku vaihe, toivottavasti ainakin o_O

Oltiin pitkä viikonloppu miehen vanhempien luona Pohjoissuomessa, lennot meni hyvin ja tyttö lähinnä nukkui sylissä, vaikka olin etukäteen jännittänyt tosi paljon matkaa. Reissu oli vähän uuvuttava mutta tosi kiva, vaari ja mummu olivat niin onnessaan kun oltiin siellä. Ja vaari teki tytölle oikein oman palan suolatonta loimulohtakin jota tyttö söi hyvällä halulla :love: Miinuksena mainittakoon noro joka meille tarttui matkaan :sick: Meillä meni lievänä ohi, mutta tyttö heräs eilen illalla kaarioksennukseen :( Tänään ollu vähän väsy ja maha löysällä mutta suht hyvin kuitenkin syö ja juo niin ei olla toistaiseksi käytetty lääkärissä. Yleiskunto muuten ok, jaksaa nauraa ja hassutella. Näin kauan ollaan kuitenkin saatu alun jälkeen olla terveinä.

Marrasmai ja pikkupotilas 8kk
 
ISO kiitos kaikille tsempeistä ja vinkeistä! Varmaan hehkutan liian aikaisin, mutta mies toteutti tassuttelu-unikoulua pe ja la iltana, olin itse pois kotoa vklopun. Ekana yönä oli 1,5h tassutellut, jonka jälkeen oli nukahtanut itse ja nukkunut vissiin 2 herätyksellä koko yön! Toisena yönä 5min nukahtanut ja yhdellä rauhoittelulla 20-9:30 nukkunut :LOL::eek: Nyt 2 yötä heräämättä 20-8, viime yönä niin että mä laitoin kun mies työreissulla. En voi uskoa että tää kävis näin helposti! Toki varmasti takapakkia tulee, mutta ihanaa nyt! Parasta se että tyttökin paljon parempituulinen kun on saanut nukkua rauhassa ja pitkään. :sleep: Et jos joku miettii kannattaako koittaa niin täältä ehdoton suositus että joo!! Omaan huoneeseen siirtyi siis myös. Haikeaa ja eilen meinasin hakea viereen kun tuli niin ikävä mutta kyllä hyvät yöunet on vaan ❤ tankataan läheisyyttä paljon sit päivisin! Imetys saa jatkua jos hän haluaa niin muuten vaikka hamaan tappiin jos yöt nukutaan. :ROFLMAO:

@mavli, jännittää miten tää vaikuttaa painoon, mutta nyt jos näinä parina päivänä on syönyt ruokaa paljon reippaammin, että toivotaan et sama jatkuisi! Meillä on kesällä sisällä melkein kuumempi kun ulkona o_O Mutta oot oikeessa että ehkä ei vielä kannata sitä murehtia.

Virkeä #hope ja tytsy 10kk
 
  • Tykkää
Reactions: Mandala ja Roxanne
Pikainen päivitys että noro vei tytön osastolle ja tiputukseen, paino putos yli 300g :(
Yön yli olin tytön kanssa sairaalassa, nyt toivotaan että päästäis viikonlopuksi kuitenkin kotiin. Syöminen on vielä aika haasteellista mutta muuten voi onneksi jo paremmin. Päätti myös aloittaa konttaustreenit sairaalan sängyssä tänään :D

Marrasmai ja toipilas 8,5kk
 
@#hope onpas mahtavaa, että teillä meni unikoulu noin helposti! (y) Voihan sitä tietty kaikenlaisia vaiheita vielä tulla, mutta mä uskon että kun ns. pohjatyö on kerran tehty hyvin niin on helpompi jatkossakin palata ruotuun sairastelujen yms. jälkeen. Mäkin kyllä suosittelen unikoulun pitämistä lämpimästi, vaikka meillä se ei ihan noin helposti mennytkään. Se tunne, kun saa piiitkästä aikaa nukkua illasta aamuun, on kyllä sanoinkuvaamaton! :rolleyes:

Meillä on nyt viime aikoina ollut taas haasteita päiväunille nukahtamisen kanssa, välillä voi mennä tuntikin ennen kuin tyyppi rauhoittuu ja simahtaa sänkyyn. Meillä on jo muutenkin myöhäinen päivärytmi niin en millään haluaisi päiväunille menoa myöhäistää, vaikka uni saattaiskin silloin tulla vähän helpommin. Toivossa eletään, josko tääkin olis vaan joku vaihe. :D

@marrasmai , voi kurja että noro vei pienen noin huonoon kuntoon. :( Toivottavasti pääsette pian kotiin ja toipuminen lähtee vauhdilla käyntiin.

@mavli kyselit ehkäisystä, mulla monet tutut on kehuneet hormonikierukkaa, mutta omakohtaista kokemusta ei ole kun meille pikkukakkonen ois edelleen tervetullut. (Itse asiassa mainittakoon nyt OT:nä, et meille tehtiin tässä vähän aikaa sitten vielä yksi hoitokierros, josta saatiin kaksi alkiota pakkaseen. Tuoresiirtoon ei päästy, kun kumpikaan alkioista ei ollut vielä 5. päivänä blastovaiheessa. Nuo kaksi palleroista olis tarkoitus siirtää tässä kevään edetessä... :barefoot:)

Roxanne ja pikkumies 1 v 4 kk
 
  • Tykkää
Reactions: Mandala ja MyMa
@#hope mikäs tilanne, onko unikoulun tulokset pysyneet? :) Todella hienoa, jos kaikki meni noin helposti! Ehkä ne hankalat ja pitkäksi venyneet unikoulukokemukset tahtoo ihmisten puheissa korostua, kyllä varmasti jotkut pääsee tosi helpollakin unikoulun kanssa. Ehkei siitä vain uskalleta niin puhua:ROFLMAO: Meillä meni myös tassuttelu-unikoulu tosi hyvin joulun tienoilla. Ekat kaksi yötä oli haastavampia, mutta sitten tuli käänne. Koin tassumenetelmän toimivaksi ja silti lempeäksi.

@mavli ehkäisystä: jälkitarkastuksessa sain minipillerit käteen (eikä edes kysytty mun mielipidettä koko ehkäisystä.. :eek:) mutta emme ole käyttäneet mitään ehkäisyä, eikä ollut aikomustakaan. Mulla ovuloimattomuus ja pco lapsettomuuden syynä, joten menkkoja en edes odota alkavaksi enkä näin ollen luomuplussastakaan edes haaveile. En osaa siis oikein mitään suositellakaano_O vissiin minipillerit on semmonen hyvin siedetty yleensä?

@Roxanne siis vau, ai te teitte vielä yhden IVF:n! Hienoa, kun saitte kaksi pakkasukkoa kasaan(y):love: teidän hoidot on kyllä edenneet sutjakkaan tahtiin:D

@marrasmai mikä tilanne siellä, ootteko vielä sairaalassa? :unsure: tosi kurjaa, kun toinen joutui ihan osastollekin:cry:

Meillä täällä myös sairastupa. Pojalla tosi kova flunssa-virus-korvatulehdus-hengenahdistus-tauti. Kuumetta nyt neljättä päivää, antibiootti on korvaan ja hengenahdistukseen Ventoline-piippu. Kuume ei tahdo vaan mennä ohi. Ollaan jo kaksi kertaa käyty lääkärissä, katsotaan mennäänkö vielä tänään päivystykseen, sitä olemme nyt arponeet. Tänään taas poika aika nääpeä, vaikka eilen jo vähän piristyi. On tää kyllä hirveää kun toinen on niin kipeä:cry: Kyllä te kaikki kovempia kokeneet olette paljon mielessä olleet, kun meillä nyt jo "vain" kuumetauti saa huolesta kipeäksi.

Niin ja vielä semmoinen loppukevennys-OT että tajusin, että mulla on ollut hiivatulehdus varmaan jonku kolme kuukautta. Ihmettelin että mikä on kun aina vaan kutittaa, kirvelee ja punoittaa... Tuli kyllä tosi daiju olo kun sitten tajusin että täähän on hiiva. Canesten helpotti oloa heti. Ei oo oikein ollu valot päällä vissiin:ROFLMAO:

MyMa ja kuumeinen 1v 1kk
 
@MyMa kiitos kysymästä. Ollaan päästy joo kotiin, nyt on ollu oksuton päivä ja kakkakin vähän kiinteämpää. Ruoka maistuu vielä vähän huonosti, mutta rypsiöljyä vetää sellaisenaan suoraan lusikasta hyvällä halulla o_O Outo lapsi :LOL:
Kurjaa että teilläkin noin sairastetaan, tuntuu olevan sitkeässä taudit tänä keväänä. Toivottavasti sielläkin tauti helpottaa pian ❤
 
@#hope tosi hyvältä kuulostaa unikoulun tulokset! (y) toivottavasti jatkuu mahd pitkään! Itse huomannut, että kun tosiaan vaihetta vaiheen perään tulee, niin tärkeintä kuitenkin niissä hyvissä vaiheissa just uneen liittyen on se, että itse tiedostaa miten hyvinkin asiat voi olla, ettei tarvitse palata ikään kuin täysin alkupisteeseen jos tulee ns huonompi vaihe.
Eka kerta just kun itse joskus tajusin, että poika tosiaan voi nukahtaa takaisin ilman mitään "puuttumista" oli sellanen AHAA hetki itselle, minkä turvin oli sitten hyvä mieli jatkaa taistoa :D

@marrasmai meillä kun oli noro noin 10kk iässä niin ruokailut meni pitkäksi aikaa persiilleen, toivotaan ettei teillä! Jopa niinkin persiilleeen, että söi sormiruokaa melkein pääsääntöisesti siihen mennessä, mutta lopulta ei suostunut kuin kaupan soseita syömään, ei edes mun oma tekemiä :X3:
Onneksi pääsitte jo sairaalasta veke, ei varmaan siellä huvittaisi viettää enää yhtään ylimääräistä aikaa teidän taustalla.

@MyMa oiskohan teillä RS-virusta. Meillä oli vuosi sitten kun päiväkoti alkoi ja se oli just sellasta kauheaa hengityksen tarkkkailua, kun sain pojan nukahtamaan niin laskin kellon kanssa hengitystiheyttä yms vauhkosin. Ilmeisesti se tekee niin kauhean paksun limakerroksen tuonne hengitysteihin ja keuhkoputkiin että pienen lapsen pienet röörit menee helposti tukkoon ja just päivystyksessäkin käydään lisähappea saamassa jos happisaturaatiot menee huonoksi yms. Meillä tuli just sen perään myös korvatulehdus kanssa niin kuume oli korkealla monta päivää yhteensä. Ventolinea myös käytettiin aina ennen unia, ei siitä kauheasti kyllä apua tainnut olla. Eikä paljoa nukuttu kun poika heräsi tunnin välein huutoitkemään tai vaihtoehtoisesti oksentamaan jos oli ollut ilmankostutin päällä ja se irrotti limaa tehokkaasti :X3:
Toivottavasti paranette pian tuosta, on niin inhottavaa olla huolissaan koko ajan :unsure:

@Roxanne mahtavaa, onnea tulevaan siirtoon :love::love: Tuo tunnin päikyille nukahtaminen kuulostaa tutulta kyllä, tuollaista meilläkin välillä ollut, mutta sitten taas lyhenee siihen asti kunnes taas pitenee :D
Meillä oli päikyille ja yöunille nukahtamisen kulta-aikaa tuossa vielä viikko sitten, kestikin ihan kivasti ja oli vielä yhdistettynä että tankkasi ruokaa oikein kunnolla, tuntui elämä niiiin helpolta ja mukavalta, mutta nyt taas sitten kestää sen 30-45min melkein vähintään unille meno :rolleyes:

Oonkin miettinyt, että minkä ikäisten lasten kanssa lakataan puhumasta 'vaiheista' ja elämä vaan on sitten jonkunlaista :ROFLMAO:

Kääk itsellä häämöttää äitiysloma pääsiäisenä. Kyllä sellainen olokin, että mielellään voi jäädä. Poika jää päiväkotiin kuitenkin, tykkää olla siellä niin kovasti ja heillä on resursseja tehdä vaikka ja mitä siellä päivittäin lasten kanssa niin ei tarvi raihnaisen äidin kanssa tylsistyä päivittäin :D
Teillä pääkaupunkiseutulaisilla ei vielä päiväkotijutut taida olla ajankohtaisia, saatika sitten äitiyslomat siihen päälle mutta ajattelin vinkata kun tuli itselle täysin yllätyksenä.
Eli jos on yksityisessä päiväkodissa niin siihenhän saa Kelalta yksityisen hoidon tukea. Tämä tuki kuitenkin pienenee jos toinen vanhemmista on kotona, eli just vaikka äiti äitiyslomalla. Tällöin tukea saa max 20h/vko päiväkotihoitoa varten, eli se ei riitä ainakaan täyteen 5krt/vko hoitomäärään.
Mutta Helsingissä kuulemma automaattisesti saa hyväksynnän laajaan varhaiskasvatusoikeuteen vaikka toinen vanhemmista on kotona kunhan sitä erikseen osaa hakea. Eli nyt kun jään kotiin niin jos halutaan niin poika voi jatkaa täysillä päivillä siellä maksamalla saman verran ja saamalla saman verran yksityisen hoidon tukea. En osaa sanoa sitten toimiiko samalla tavalla julkisen päiväkotihoitopaikan kanssa, varmasti?
 
  • Tykkää
Reactions: Roxanne
@Mandala Sähän sen meidän stoorin jo ennustitkin sanasta sanaan :DOn siis RS-virus. Hengenahdistus jatkui vaan ja kuume myös, ja kun poika alkoi olla jo vähän unelias (vaikka oli juuri nukkunut pitkät päikyt) niin mentiin päivystykseen. Happisaturaatio oli vaan 88 ja jäätiin sitten osastolle yöksi. Ventolinea tunnin välein ja lisähappea. Onneksi ei tarvinnut olla kuin yksi yö, mutta oli se kyllä karseaa miten kipeänä tuo pieni reppana oli :cry::cry: Ehkä vähän lohdutti se, että huonekaveri (myös RSV) oli hieman meidän lasta vanhempi tyttö, ja hän oli kyllä kymmenen kertaa huonommassa kunnossa.

Nyt siis jo kotona, tänään eka kuumeeton päivä ja korvatulehduksen AB-kuurikin loppui. Poika on edelleen tosi väsynyt, melkein nukkuessa meni tämä päivä enimmmäkseen. Nukuin kyllä itsekin 12h unet viime yönä, kun sairaalassa nukuin ehkä jonku 1,5h koko yönä ja senkin vartin pätkissä. Niin ja ruoka maistuu pojalle edelleen huonosti, toivottavasti ei mene ihan metsään (juuri kuten Mandala edellä kuvasit). No kunhan jotain alkaisi syömään enemmän, niin sama se. Ehtii sitä haarukkaa harjoitella lopun elämää. Nestettä menee onneksi hyvin ja vaippaankin tulee tavaraa.

Sori nyt tuli pelkkää omaa napaa, kertokaahan muutkin miten menee.

MyMa ja pikku reppana 1v 1 kk
 

Yhteistyössä