Alkionsiirroista plussanneiden vauvaketju vol 2

@Mandala Kivalta kuulosti teidän reissu! :) Nauti viinilasillisesta ❤

Me aina välillä pidetään sisällenukutus”kuureja”, lopputulos on aina mieletön huutoitku joka loppuu vasta kun pääsee vaunuissa ulos. Ja siis voi parkua vaikka tunnin vaikka olis kuinka väsynyt. En tajua miks ihmeessä se päikkäreiden nukkuminen omassa sängyssä on niin kamalaa kun yöt nukkuu siellä kuitenkin. Vaunuissa kyllä tykkää kovasti katsella kaikkea ja kuunnella kaupungin ääniä, rauhoittuu siinä sitten yleensä aika nopeasti nukkumaan. Viihtyy vaunuissa hereilläkin nykyään hyvin kun käännettiin joku kuukaus sitten naama menosuuntaan.


Toinen on kyllä vähän ressukka nyt kun poskihampaiden lisäks flunssa vaivaa, yskäkin alkoi tänään ja lämpö nousi vähän yli 38 :( Viime yö oli niin katkonainen että nukkui aamulla meidän välissä peräti kahdeksaan vaikka oli nukahtanu jo 19.30. Tänäänkin nukahti ennen kasia, heräili tosin kolme kertaa jo ekan tunnin aikana. Annettiin buranaa, laitettiin nenäsuihketta ja avattiin ikkunaa niin rauhoittui ja limakin lähti lohkeamaan ihan hyvin yskiessä. Raasu pieni.
 
Voi pientä flunssaista @marrasmai :( onneks tosiaan voi jo sitä avaavaa suihketta antaa!
Vaunupäikkäreihin en osaa sanoa mitään, mutta kun tällanen parikuinenkin osaa olla nukahtamatta, niin varmasti myös vanhempi pysyy tahdonvoimalla hereillä. :D
Sä kyllä joudut kohtuuttomasti sit kävelee, onpa tylsää. Nukkuuko sisällä rattaissa? Vai onko se vaan se hälinä ja liike mihin haluu nukahtaa, eikä just ne rattaat?

@Mandala hyvän kuulonen ilta siellä. (y) Tuossahan on muuten järkeä, että jos saa tytönkin ajoissa nukkumaan, nii jää tollaseen aikaa! :LOL:
Oon kans miettiny kiinteitä ja tutustunu sormiruokailuun. Tavallaan tekis mieli täysimettää puoleen vuoteen, mutta vissiin jotku asiat puoltaa aiemman maistelun aloittamista. Ja sit oon kuullu, että öistä vois jäädä tää välitankkaus pois, jos sais vaikka velliä illalla. (tää onki muuten meiän naapurin lempineuvo, on alkanu vellittää omaa lastaan 2,5 kk ikäsenä, että sai täyden yön, on muuten tosi hankala kohteliaasti kieltäytyä neuvoista, jotka on yleistä suositusta vastaan.)
No, ehkä aloitellaan sit vaikka 5 kk iässä, puolivälissä. :D
Mua kiinnostais se sormiruokailu kans, mut siihen ei nyt mitään aikaa "voi sopia" just valmiuksien puitteissa.
Poikahan kyllä jo nyt istuis vähän tuettuna, jos antais. :rolleyes:
Mut pakko sanoa. Oon kattonu esim simppelin sormiruokailun facesta niitä kuvaketjuja ja mitä vaikka igssa näkee, nii must se touhu vaikuttaa vähä ällöttävältä kaiken sen sotkun ja mälväämisen takia. :ROFLMAO: jotenki en kestä sellasta ruoalla sottaamista, enkä tykkää jos ihmisillä on ruokaa naamassa. :whistle:

@love- teillä vaikuttaa sit kaikki sujuvan hyvin, eihän sillon juuri mitään kirjoitettavaa tunnu olevan. :D
Äiti siellä tollee pelottelee pientä naamioitumalla!
Ootko väliröyhtäyttäny kun kuulet, että nielee ilmaa?
Kiva kuulla sit neuvolasta, miten tyttö kasvaa! :)
 
@atvk87 Oon väliröyhtäytelly juu! :) silti aitä vaan aina tuntuu jäävän mahaan :unsure: tulee just niitä et kesken iloisen rupattelun kaame itkuhuuto joka päättyy röyhtäsyyn tai pieruun. Tai sit on semmosii päiviä kui eilen et iloinen on kyl mut pylly pärisee koko ajan. Mut se on hyvä vaan et ei vaivaa sitten. Omaan ruokailuun oon yrittänt nyt kiiittää myös huomioo et onko joku/jotkut tuotteet semmosia mitkä vaikuttas.. Kahvia pitäis vielä vähntää.
Oliko vaikutusta pojan vointiin kun kävit puutarhasyönnilä? Tai voihan se olla että vasta tänään "näkyy vaikutukset", tuu kertoo sit oliko vaikutusta :) ja juu nuo neuvot... Meidän naapuri on ihan samanlainen, eikä ees olla kuin hyvän päivän tuttuja vaan. Mut semmonen vanhempi täti. Hänen neuvoillaan olisi pitänyt autokin ostaa vaan tietynlainen..

@Mandala Hienoa et oli kiva reissu. Onhan tuota muutama askel tullut :D ja kiva että tytölle tommosta rytmiä ruvennu kehittää, jää tosiaan aikaa sit omille jutuille myös.

@marrasmai Ikävää et siellä hampaat ja flunssa kiukuttelee :unsure: mut hyvä et nenäsumua voi jo käyttää. Auttaa varmasti flunssaista nenää. Ja harmi ettei sisälle sit suostu omaan sänkyyn. Vai onks se ylipäänsä sisällä? Vai nukkuuko kumminki hyvin vaunuihin vaikka ne ois sisällä? Et onks se yleinen hälinä mikä ulkona rauhoittaa.

Niin sitä kummiasiaa unohtu kommentoida. Meille tulee nyt 6 kummia, aiempi oli et 10. Mut tultiin siihen tulokseen et "säästetään" jos joskus se pikkusisarus saatais. Et nyt on vaan perhepiiri, mut veljet+toisen puoliso, isännän sisko+puoliso ja sit yksi tosi läheinen ystävä joka luotan olevan pitkään meidän elämässä mukana. Ja kirkkoonhan näistä kuuluu vain mun veljet :D
 
@atvk87 tuo linkin tarina kuulostaa aika erikoiselta. Tai siis esikoisen aikaan mulle just sanottiin, että mahavaivoja tulee jos syöttää tiheämmin kuin 3h välein ja sitä sitten kuuntelin kun pelkäsin jatkuvaa mahakitinää. Mutt poika oli tosi suuriruokainen alusta asti niin sitten kitisi tai itki koko ajan kun olisi halunnut olla tissillä. Jossain vaiheessa vaan sitten lapsentahdistin oman intuition perusteella ja jäi kyllä suurimmat kitinät pois. Tyttöä oon suoraan syöttänyt ihan täysin lapsentahtisesti kyllä.
Mutta mistäs sitä tietää vaikka teidän pojalla olisi tuota mitä linkissä? (n)

Noita vellejä ei suositella enää edes neuvoloissa, kuulemma maito maitona ja viljat puurona. Ei suositeltu 2016 myöskään mutta kokeiltiin pojan kanssa joskus - ei meillä ainakaan vaikuttanut uniin tai yösyöttöihin mitenkään. Ja 4kk iässä on tunnetusti monilla kovat yöhulinat muutenkin niin yöt voi mennä katkonaiseksi söi silloin kiinteitä/vellejä tai ei. Meillä ei myöskään kiinteiden aloitus 4kk iässä vaikuttanut uniin ainakaan ekaan muutamaan kuukauteen. Siinä 7-8kk hujakoilla kun alkoi nukkumaan omassa sängyssä ja piakkoin omassa huoneessa niin silloin vasta unet piteni selvästi, että en tiedä oliko kiinteillä silloin vaikutusta kun samaan aikaan lopetti tissittelyn ja siirryttiin korvikkeeseen.

Ja siis soseet kyllä mun mielestä sotkee itse vauvaa paljon enemmän, sormiruoka sitten sotkee pöydät ja lattiat :ROFLMAO: Sormiruokailussa on mun mielestä aluksi pelottavaa se vauvan kakominen kun kuulostaa tukehtuvalta. Mun oli pakko pitää aika pian siinä puolen vuoden iän jälkeen taukoa niiden kaa kun olin kauhuissani. Mutta kun löytyi sellaiset sormiruoat mitkä ei itseä pelottanut kauheasti (letut, pannarit, muffinssit) niin ihan viikossa (joka päivä kun tarjosi) kehittyi taidot todella huomattavasti ja siitä oli hyvä jatkaa.
Se kakominen siis on todella hyvä merkki, että lapsen yökkörefleksi toimii oikein. Se yökkörefleksi on vauvoilla suussa paljon enemmän edessä kuin aikuisilla se on nielussa, joten kakominen ei tarkoita että on tukehtumassa, vaan kakoo sitä ruokaa mitä ei osaa vielä käsitellä suullaan. Onhan se harmillista miten paljon ruokaa menee hukkaan siinä touhussa kun siihen tutustutaan leikkien, muussaten ja mössäten joka paikkaan, mutta se kaikki leikkiminen kuuluu asiaan ja kehittää taitoja, sitä ei soseilla saa aikaan ellei anna lusikkaa vauvan itsensä käytettäväksi. Mutta lattian kun pitää puhtaana niin oon ite ainakin isoimpia nostanut takaisin tarjottimelle. Ja ruokailun päätteeksi voi jotain ruokia jatkojalostaa vaikka "suolaisiin" muffinsseihin, mikromunakkaaseen, pannareihin jne.
Muakin jotenkin aina häiritsi se soseiden suupielissä tai naamassa oleminen ja lusikalla niitä aina siitä putsasin. En tiedä johtuuko siitä vai onko poika muuten vaan semmoinen, että inhoaa usein jos vaikka kastiketta tms on sormissa. Kerran sai kauhean itkun aikaiseksi kun riisijyvä oli sormella, piti siitä sitten poistaa :LOL: Hänellä ehkä jotain lievää aistiyliherkkyyttä koska ei kastikeruoista ihan älyttömästi tykkää, "kuivista" ruoista enemmän, erityisesti jos näkee kaikki ruoan elementit selvästi lautasella.

ihanaa kun on oma puutarha mistä saa napostella milloin haluaa! :love:

Kerro sitten miten rokotteet meni ja paljon on kaveri kasvanut!

@marrasmai pöh flunssa :unsure: mä en niiiin yhtään oota tulevaa talvikautta ja kaikkia päiväkodin pöpöjä :censored: pikaista paranemista!
 
  • Tykkää
Reactions: marrasmai ja atvk87
No nii, rokotukset plakkarissa. Saadaan jatkossakin kaikki ohjelman mukaiset rokotukset tuolla rokoteklinikalla. :)
Rotasta ei tällä kertaa tykännyt, oli siinä lääkärintarkastuksen jälkeen jo näytellyt nälkämerkkejä ja sit suuttu ku suuhun ei tullukaan tissiä ja maitoa.
Piikkien aikaan siis itki jo.
Painoa oli kahdeksan ja puoli kiloa mitä apua. :eek: :ROFLMAO:
Nukahti sit sieltä lähtiessä kilometri ennen kotia autoon ja onkin nukkunut siitä asti, eli kolmisen tuntia, kunnes heräsi ihan järkyttävään huutoon ja luulin et lähes päätä leikataan tosiaan, ku oli niin kamala karjuminen. Ihan eri sävy itkussa ku koskaan ennen. Pelästytti.
Annettiin panadolia, ei ollu helppoa. Ja menee koko ruutallinen jo.
Nyt on lohtutissillä ja rauhottu, toivotaan että lääke auttaa kipuun / pahaan oloon. :unsure:

Mä meen sinne pilatekseen kohta, vähä huono mieli jättää poika isän kans. Siis ihan vaan siks jos huutaa noin kauheesti, niin siinä ois kiva toinen syli vuorottelemassa.

Yritän myöhemmin lisää.

Pistetty poika 2 kk + 4 viikkoa
 
Ääh, tänne tulee niin paljon juttua ettei millään ehdi kommentoida kaikkea mitä haluais! :D:rolleyes: Hienoa toki et palsta on näin aktiivinen! :)

@Josia, lämpimät onnittelut vauvasta! :love: Tuu tosiaan kertomaan lisää teidän vauva-arjesta kun ehdit. Meidän lapsella on kummeja kolme, mun sisko puoliskonsa kanssa ja miehen sisko. Eihän siinä tosiaan mitään ylärajaa ole, mut ehkä kannattaa pitää mielessä että lapsia voi joskus tulla lisääkin, eli voisko osan kummeista ”säästää” mahdollisille sisaruksille? ;)

@marrasmai, pikaista paranemista sinne pikku potilaalle. Mä kans repesin tolle kattilankansien paukutus -ajatukselle :ROFLMAO:, mut vakavasti puhuen tosi kurjaa, jos teillä päikkärit vaatii edelleen kävelyä eikä omaa aikaa siksi jää yhtään. Herääkö tyttö siis aina jos vauhti pysähtyy? Meillähän poika suostui pitkään nukahtamaan vain vauvakeinuun (ei tosin huutanut jos laittoi sänkyyn, hyöri ja pyöri vain loputtomasti), mutta kun sitkeästi kokeiltiin niin yksi päivä sit nukahti sänkyynsä ja on siitä lähtien nukkunut päikkärit siellä.

Nukkumisesta puheen ollen kyselitte, miten meidän nukkumiset on päikkärissä menneet. Kahdesti vasta on kokeiltu, ja ekalla kerralla ei nukkunut silmäystäkään, yritti vain koko ajan pois sängystä. Mutta seuraavana päivänä nukahti jo melko pian ja nukkui 1,5 tuntia, joten joku magic touch noilla ammattilaisilla selvästikin on! :rolleyes: Vaikka kyllä mä silti epäilen, että tää päiväuniasia tulee aiheuttamaan harmaita hiuksia jatkossakin, jos ei ihan päivittäin niin ainakin välillä. Mä vähän luulen, että meidän pojalla on iltavirkun geenit, kuten vanhemmillaankin, eikä hän vaan yksinkertaisesti ole kovin väsynyt vielä puolenpäivän aikaan.

Ai niin, eka päiväkotipöpökin on jo napattu ja nokka vuotaa :sick:. Eihän siinä mennyt kuin kaksi viikkoa. (n)

@Mandala, kiva kuulla että teidän reissu meni hyvin! Tuollaiset pikku piipahdukset onkin just kivoja pienten kanssa, eikä tartte stressata niin paljon kuin pidemmillä matkoilla. Ja toi viinilaisllinen partislla kuulostaa kyllä luksukselta!

@MyMa pahoittelut negasta. :( Olipas tylsää, kun kerran kaikki näytti niin hyvältä. Mutta onneksi teillä on vielä alkioita pakkasessa, uutta putkeen vaan! (y)

@atvk87 , onpas reilun kokoinen vesseli siellä! Hienoa et ruoka maistuu. :) Mäkin kannustan ehdottomasti pitämään kiinni omista menoista ja harrastuksista, vaikka joku niitä vinoon katsoiskin. Ne on kuitenkin tärkeitä henkireikiä oman jaksamisen kannalta, ja musta on myös hyvä totuttaa puoliso siihen, että välillä on hänen huki olla vauvan kanssa kaksistaan ja ottaa kaikki se vastuu mitä siihen liittyy. Helpottaa tosi paljon elämää jatkossakin!

Ruokajutuista voisin kirjoittaa paljonkin, mut lyhyesti vaan sen verran et meillä aloitettiin kiinteät heti 4 kk:n iässä ja sitterissä syötiin kyllä pitkään. Meillä tuetta istuminen onnistui tosi myöhään, joten jos olis sitä jääty odottelemaan niin olis kyllä mennyt koko kiinteiden aloitus liian myöhäiseksi. Eihän sitterissä syömistä virallisesti suositella juu, mutta kyllä kai se ihan maan tapa tuntuu olevan, ja oli jo mun lapsuudessani 70-luvulla, jolloin kiinteät kuulemma aloitettiin 3 kk:n iässä. :geek: Mua kans inhotti niin paljon sotku ja toisaalta ruoan haaskaaminen, että mentiin aika pitkään pelkillä soseilla. Jossain vaiheessa sit huomasin hienomotoriikan kehittyneen sille tasolle, et sormiruokailu sujui jo suht siististi, vaikka ei oltukaan sitä erityisemmin treenattu. Mun pointti tähän on siis se, että kannattaa toimia sillä tavoin kuin itsestä parhaalta tuntuu ja toki myös vauvan valmiudet ja into huomioiden. Ei ole mitään yhtä oikeaa tapaa tehdä asiat, ja vaikka sormiruokailuun nykyisin kovasti kannustetaan niin kyllä ne lapset syömään oppii vaikkei kaikkea pääsiskään itse muussaamaan ja läträämään ja lattialle heittelemään. :p

Roxanne ja nuhanenä 1 v. 8 kk
 
  • Tykkää
Reactions: Mandala
Heippa, kaverit! Ajattelin taas aktivoitua palstalla kesän "kiireiden" jälkeen :D. Olen parissa illassa lukenut ketjun läpi tuolta jostain toukokuun lopulta lähtien, aikamoinen urakka :ROFLMAO:.

Meidän kuulumisia lyhyesti:
Tyttö on nyt (maailman söpöin ja ihanin :love:) 1 v. 8 kk. Kävelee, juoksee, nousee ja laskeutuu portaita, keinuu, leikkii pikkueläimillä, rakennuspalikoilla, dubloilla ja pehmoleluilla. Kepit, risut ja kivet on pop. Puhuu paljon, sanavarasto on jo todella laaja, ja nyt on alkanut tulla jo kaksi- ja kolmesanaisia lauseita. Osaa laulaa yhden lastenlaulun alusta loppuun ja laskea viiteen. Suukottelee paljon, mutta myös osoittaa omaa tahtoaan kovasti ja äänekkäästi.

Meillä alkoi myös päiväkotitaival nyt elokuun alusta. Kaikki on mennyt tosi hyvin. Tyttö viihtyy superhyvin, ei ole itkenyt kertaakaan meidän perään ja osaa jo ryhmän muiden lasten ja aikuisten nimet ulkoa. Ensimmäinen pöpökin ehdittiin jo päiväkodista napata. Ensin vaikutti nopeasti ohi menevältä flunssalta, mutta lopulta päädyttiin yöllisten hengitysvaikeuksien takia ambulanssilla päivystykseen ja saatiin diagnoosiksi kurkunpääntulehdus. Onneksi vain lievä, eli oireet helpottivat jo päivystyksessä jonottaessa ja loputkin lähtivät yhden kortiaoniannoksen myötä. Pelottavaa oli! Mutta onneksi ei sentään hengityskatkoksiksi mennyt, oli vain sellaista raskasta ja laahaavaa se hengitys.

Kesällä lomailtiin koko perhe yhdessä kokonaista kaksi kuukautta, josta oltiin iso osa reissussa oikein rapakon takana. Siellä tuli testattua kaikkia mahdollisia kulkupelejä ja majapaikkoja telttaa myöten :ROFLMAO:. Reissu meni tosi hyvin, mutta onhan tuollaisen vilkkaan ja omapäisen taaperon kanssa reissaamisessa omat kommervenkkinsä.

Paljon piti kommentoida kaikille, mutta en nyt yhtään muista kenelle ja mitä, joten palaan niihin kommentteihin myöhemmin :whistle:.

Ai niin, sormiruokailusta piti sanomani, että me ei sitten lopulta koskaan lähdetty hommaan pieniä kokeiluja lukuunottamatta, koska se kakominen ja ruokaan tukehtuminen pelotti liian paljon. Mentiin siis perinteisen ohjeen mukaan pienemmästä (eli soseesta) pikku hiljaa karkeampaa ja isompaan, ja oikein hyvin on tyttö oppinut syömään. Muutama kuukausi sitten juttelin meidän lääkäri-naapurin kanssa (joka oli hiljattain saanut vauvan) aiheesta ja hän oli sitä mieltä, että oltiin tehty just oikein. Hänen ystävänsä, joka on töissä ensiavussa, kertoo kuulemma jatkuvasti tapauksista, joissa sormiruokailevia vauvoja tuodaan ensiapuun. Kukin toki tekee tavallaan, en siis mitenkään moiti sormiruokailijoita, mutta tuon kuultuani en enää kokenut huonoa omaatuntoa "nynnyilystäni" :rolleyes:. Eli ei se sormiruokailu mikään suositus ole.
 
Jee @Kesäheinä-78 kiva kuulla kuulumisia! Teidän meininki kuulostaa oikein mallikkaalta :love:
Tuo kurkunpääntulehdus on tosi ikävä vaiva. Ymmärsin että samantyylinen kuten korvatulehdus, että ei ole oma tautinsa vaan jotkut taudit päättyy siihen. Ja joillain lapsilla helpommin kuin toisilla. Meillä töissä monissa pikkulapsiperheissä sitä ollut ja toisilla mennyt tosi tukkoon. Ne kenen lapsi ei pystynyt lopulta hengittämään kun turposi kurkku niin pahoin sanoivat että heillä on aina jätskiä pakkasessa sen takia, että saa annettua ensiapuna kylmähoitoa jos menee pahaksi.

@Roxanne onko poika kuinka kärttyinen tai meneekö vaihtoehtoisesti nukkumaan aikaisemmin jos päikkärit on jäänyt väliin? Kuulostaa siis hyvältä, että on siellä nukahtanut jo, jospa päivän touhut siellä väsyttäisi jatkossa niin kovin, että nukkuisi useamminkin.

Meillä edelleen välillä ei nuku siellä. Pääsääntöisesti joo, mutta välillä ei jaksa keskittyä nukahtamiseen. Nykyään harmillisesti kestää joku tunti nukahtaa päiväkodissa ja sitten onkin tunnin päästä pakko herättää kun alkaa välipala ja ulos lähtö niin toinen on ihan väsynyt ja sitten taas pukeminen ongelmallista kun kiukuttaa.

Oon huomannut muuten, että mitä vanhemmaksi tulee niin sitä enemmän vaikuttaa myöhemmin hänellä päivällä fiiliksiin jos päikkärit jäänyt välistä. Luulis ett olisi toisinpäin, mutta ei meillä.

@atvk87 mikä siellä piikkien jälkeinen meno? Kuulostaa inhottavalta, että noin kovin huusi toinen :unsure: toivottavasti ei ole mitään erityistä tullut!
Onneksi 4kk neuvolassa ei tule mitään rokotteita, mutta 5kk neuvolassa sitten taas tulee.

En usko, että motoriikan kehittyminen mitenkään laahaa perässä sen takia, ettet viitti tummy timea harjoittaa puklailun takia. Mä olin esikoisen kanssa tosi tosi laiska koko homman kanssa ja silti lihaksisto ja motoriikka oli niin hyvällä mallilla että itse oppi nousemaan istumaan ennen 6kk ikää vaikka ei edes liikkunut eteenpäin silloin vielä.

Siis meidän tyttösellä on joku uusi tiheä imu vaikka vasta pari kolme viikkoa sitten oli se 3kk kausi :alien: toissayönä söi jonkun reilu tunnin välein o_O viime yönä hieman vähemmän, mutta pojan yölliset seikkailut sitten takasi sen että unet ei ollut kauhean hyvät :rolleyes: aiemmin pärskäytti maidot nenästään ja ollut räkäisen kuuloinen, mutta yskii jonkin verran niin en tiedä olisiko jotain nuhaa tekeillään :confused:

Ai helvetti, että osaa ärsyttää kun toissapäivänä poikaa hakiessa sen yksi hyvistä tarhakavereista löi ulkolelulla naamaan, tuli mustelma silmäkulmaan. Toisella oli sitten harmistusta vähän koko illan. Kakkashow voinut silloin illalla myös vaikuttaa mutta silti. Tämä hyvä kaveri siis on tollanen että tekee kaikkea idioottia kuten lyö muita lapsia yms. Mitä lie huomion hakua väärin keinoin, tai sitten ei ole opetettu mitä ei saa tehdä.
Noh sitten eilen paitaa riisuessa huomasin kunnon hampaan jäljet selässä. Ei suostunut kertomaan kuka se oli vaikka yritettiin kalastella tietoa. Luulin jo, että tämä kaveri. Mutta aamulla lopulta kertoi ihan toisen nimen. No tarhaan mennessä just oma kasvattaja siellä joutui kaitsemaan jotain aasialaisen näköistä poikaa oikein kunnolla, joka olikin sitten tämä purija. Näytin jäljet selässä, hän ihmetteli ettei meidän poika ole itkenyt tai sanonut mitään. Ensi töikseen se purija tuli yrittämään saada meidän pojan lelupäiväksi tuomansa lelun käsistä ja kasvattajat sai repiä sitä irti, eipä kauhean hyvät fiilikset hänellä aamulla sitten ollut. Selvisi, että tämä poika ei oikeasti edes ymmärrä Suomea ja muutenkin jo vähäisen näkemän perusteella käyttäytyy tosi huonosti. Ties vaikka olisi jotenkin erityislapsi myös. Meidän tarhan työntekijät ja koko paikka on aivan ihana, ärsyttää nyt vaan jos siellä on tollanen :poop: mikä vaikuttaa meidän pojan elämään negatiivisesti kun sitä ei oikein näytä saavan kontrolloitua kun on kielimuuri ja mitä lie.. Vaikka se oma kaveri tekee hölmöyksiä niin silti leikkivät yhdessä usein.
 
Viimeksi muokattu:
@marrasmai pikaista paranemista sinne ❤

@atvk87 toivottavasti rokotuksista ei tullu muutako yhen illan itkut. :( ei varmasti ollu helppo lähtee pilatekseen, onneks pääset kuitenki välillä tuulettuun muualle. Jaksaa sit paremmin taas kotona :)

@love- pään kannattelua voi harjotella myös pystyasennossa. Etenki ku voit pitää häntä sun rintaa vasten. Meillä harjoteltiin eka tuetussa istuma-asennossa. Tosi nopeesti kehittyy, ei ees joka päivä ja lyhyitä harjotuksia. Ja nyt kannattelee päätään loistavasti (y)

Enkä olis huolissaan masuajan puutteesta. On niitäki jotka ei voi olla ollenkaan ja kyllä niistäkin liikkuvia saadaan ;) korvaava harjote on ollu oikeastaan vaan antaa käsille vastusta kun muuten sitä ei tule.

@Kesäheinä-78 oi, ompa teillä ollu kivan kuulonen kesä :love: sairastelua lukuunottamatta! Kyllä tommoset hengitysongelmat vaan säikäyttää ja pahasti. :(

Ruokailusta en osaa muuta kommentoida muutako sen että meillä ei varmasti sormiruokailla :D

Tänne ei oikeestaan mitään uutta. Odotellaan odotellaan.

-dino- & typy viikkoa vaille 4kk
 
  • Tykkää
Reactions: atvk87
Joo-o kyllä se joku tauti on tullut, koko päivän aivastellut ja yskinyt ja äsken tuli tavallista räkää aivastuksen mukana eikä sitä perus maitoräkää mitä yleensä. Pöh. Torkahtelee helpommin myös vaikka on välillä ihan pirtsakka.

Löysin googlaamalla tällästä itselle uutuustuotteita https://www.ruohonjuuri.fi/nenasuihke-rhinodoron-weleda-4001638065085
Onko kellään kokemusta tästä?
Lähdettiin hakemaan sitä nyt sitten jos meinaa räkää tulla jossain vaiheessa paljonkin.
 
Voi kurjuus @Mandala että teillekin tuli tauti :( Toivottavasti menis nyt kuitenkin pelkällä nuhalla ohi. Meillä on käytössä Phytomerin Babymist, on ollut mielestäni hyvä alle 1v nuhaan.
Meillä ei viime yönä nukuttu montakaan silmäystä, niin kipeä oli tyttö. Käytettiin kyllä illalla lääkärissä, mutta tulehdusarvo vain 30 ja keuhkot puhtaat, eli virusflunssa. Yskänlääke (limaa irrottava) ei auttanut yhtään, melkeinpä pahensi vain, tänään kokeiltiin hunajaa kun sitä kerran nyt jo saa antaa, ja toistaiseksi tuntuu ainakin tehoavan paljon paremmin. Sai vielä särkylääkkeen kun oli itkuinen, pidämme peukkuja että tulis vähän parempi yö. Onneksi nukkuu päikkärit sentään vaunuissa. On kyllä uskomatonta muuten että voi vastustaa sitä omassa sängyssä päikkäröintiä niin viimeiseen asti. Nytkin välillä ollut niin poikki että menee lattialle makaamaan, mutta annas olla kun sänkyyn laitat niin pystyyn on kiivettävä vaikka silmät pyörii päässä :X3: Ehkä auttais jos sänkyyn sais samanlaiset vyöt kun vaunuissa on :whistle::D
 
Harmi kun teillä on yöt ihan sontaa taudin takia @marrasmai se on rankka osuus lapsen sairastumisessa kun sitten pitää seuraava päivä itsekin jotenkin jaksaa. Ja varsinkin jos et itse pääse päikkäreitä ottamaan :unsure:

Silloin kun pojalle tuli tarhasta RS-virus niin se oli ihan karseaa öisin. Se kehittää tosi paksua limaa putkiin niin hengitys oli yöt ja päivät tosi nopeaa ja pinnallista mikä onkin syy miksi monet pienet vauvat sen sairastaessaan joutuu hakemaan lisähappea sairaalasta. Poika vielä heräili huutoitkemään monta kertaa yössä jota piti sylissä rauhoitella pitkään. Sitten koko ajan itse nukkui koiranunta kun kuunteli toisen hengitystä, laski hengitystiheyttä, myös rohisi. Ja jos nukkui omassa huoneessa jonkun pätkän niin laitettiin ilmankostutin auttamaan liman irroituksessa niin joko kyttäsin itkuhälytintä mistä kuului se työläs hengitys koko ajan tai sitten liman irrotessa poika oksensi kunnolla. Saatiin silloin lasten astmapiippu lääkäristä mutta ei se kai auttanut. Yskänlääkettäkin saatiin mutta ei mitään apua ja lukenut paljon ettei lapsille edes suositella niitä, apteekissakin niin sanottiin.

Toivottavasti teidän unet paranee ja pikkuinen myös! On kyllä hassu toinen kun vastustaa noin kovin omaa sänkyä päikkäreitä :eek:

Ja kiitti muistutuksesta tuota physiomerista! Meillä on sitä aikuisten versiota ja pojalla oli vauvana lasten versiota, mutta nyt unohtanut sen kokonaan.
Ei tyttö onneksi älyttömän tukkoinen ollut vielä eilen ainakaan. Illalla imuroin nenän ennen sänkyyn menoa, se riitti. Mutta ai herranen aika mikä huutokonsertti tuli sänkyyn mennessä. Otti imut tissistä ja alkoi huutaa. Joku yksi pysty asento oli vähän aikaa kerrallaan hyvä. Annoin pulloakin mikä meni osaksi itkien alas paikkaa vaihdellen ja sen jälkeenkin vielä huusi. Kun laitoin makkarissa telkan päälle niin rauhoittui mun sylissä sitä katselemaan. Ehdin tietty taas säikähtää että onko jostain syystä kovat kivut kun niin kova itku. Mutta kun uskalsin laskea rauhoittuneena sänkyyn niin nukahti samantien. Olikin itse asiassa parempi yö kuin vähään aikaan :cautious: eilen oli lämpimän tuntuinen mutta kainalo- tai korvamittariin ei tarttunut lämpöä.
 
Heippa! Sori kun ei oo päässyt kirjottelemaan.
Rokotusten jälkeen tosiaan se maanantai (rokotuspäivä) oli aika karmea, ei olla tollasta huutoa enen kuultu. Iltapäivällä panadolia ja yöks myös. Yöllä halus tosi paljo tissiä ja oli muutenkin aika levoton yö.
Tiistaina oli myös huonotuulinen, eikä nukahtanut millään ja mulla meni sit väsyneenä hermo ja huusin pojalle, joka alkoi itkemään pelästyneenä ja siitä tuli kauhee olo. :cry: Sain onneks rauhoteltua ja hirveet morkkikset tietty. Illalla annettiin taas panadol yöks, vähä niin ku varmuuden vuoks, mut tuli taas levoton yö. Jouduin olee tuttina koko ajan ja ite aivan jumissa. Eilen sit mies autteli enemmän, sain aamulla nukkua vielä tunnin yksin ja sen jälkeen syötin ja hän sai pojan nukahtaa päiväunille tunniks. (y)

Eilinen oli sit normaali päivä, perustyytymätön ja kitisevä. :D Yritin käydä vaunulenkillä, mut näytti taas jotenki huonolta siellä vaunuissa, niin kannoin sylissä kotiin ja möllötettiin täällä sit.

Tänään oli neuvola, 8760 g ja pituutta 64,2 cm. Musta se on kyllä vähän alakanttiin, kun huus siinä mitassa, nii eihän siin saanu kunnollista lukemaa. Terkka mittas ensin 63,7 ja sanoin et tais kyllä jäädä vähä vajaaks (ärsyttävä neuvoja-puuttuja-äiti) ja no, puol senttiä lisää uudella yrityksellä. :LOL: Mittailtiin yks päivä miehen kanssa kun toi nukahti hoitopöydälle ihan rennoks ja pitkäks, nii oli sillon jotain yli 65, mut ei tietenkään luotettava mitta.
Kyselin oksentelusta ja terkka konsultoi lääkäriä ja soittaa mulle sitten. Sanoi, että vois kyllä yrittää irrottaa tissinukutuksessa tissiltä, että jos siinä koko ajan menee vähän maitoa ja on vaan sit niin ylitäynnä.

Löysin muuten osteopaatin, joka käy täällä kerran kuussa Tampereelta! Niin varasin kahen viikon päästä ajan sinne. Ei vielä tartte lähtee Helsinkiin. :whistle:

poika 3 kk :love:
 
  • Tykkää
Reactions: Mandala
Voi @Mandala teiän flunssaa! Toivottavasti menis pian ohi. Oliko sulla se nenäimurijuttu? Ja haitko jo sitä suihketta, jos niin kerro sit oliko se hyvää. Tota physiomeria käytin kans itellä raskausaikana.
Hyvä et hankalan illan päälle tuli silti parempi yö.
Voi ei tota pojan päiväkotikaveria. :cautious: Kunpa ne varhaiskasvatuksen ammattilaiset osais puuttua asiaan jotenki. Ihan kauheeta.

@Kesäheinä-78 kiva kuulla kuulumisia ja mukavan oloisia ne olikin! Mahtava reissu ollu. :)
Huh, varmasti säikäytti toi sairaalakeikka.

Ootteko @marrasmai höyryhengitelly suihkussa? Tai oisko siitä apua. Harmillisen hankalalta kuulostaa. :( Toivottavasti teilläkin tulis joku ihmeparantuminen nopeesti!

@-dino- oishan sulla varmasti vaikka mitä kerrottavaa, toi miten harjottelette sylissä, nii oli ainaki mulle uutta tietoa! :) Varmaan on niin arkisia juttuja, ettet muista niistä kirjotella.
Mut hyvä, että menee kivasti. Koska teil oli se seuraava jakso?
 
@atvk87 olipas teillä rupeama rokotusten jälkeen, mutta onneksi jo takaisin normaaliin! Uskon että tuli morkkikset huudosta mutta usko pois, et todellakaan ole ainoa kuka on räjähtänyt lapselle, älä soimaa itseäsi siitä kauhean pitkään jooko? ❤
Onneksi mies oli kreivin aikaan apuna kun sitä eniten tarvitsit!
Kerro sitten kun saat kuulla lääkärin mielipiteen teidän oksenteluun.

Ja siis mahtavaa että pääsette lähemmäs osteopaatille! (y)

Tänään tyttö ei ole ollut lämpimän tuntuinen eikä räkäinenkään, oisko muka voinut olla vaan yhden päivän joku tauti :cautious: tankannut on kyllä tänäänkin taas oikein urakalla. Tykännyt jäädä joksikin tunniksi tissille torkkumaan ja lupsuttelemaan niin että saa herumaan toistamiseen oikein. Herännyt sitten kun pitänyt vaihtaa asentoa tai nousta.
Ollut tänään illalla taas kikkailua tissin ja sänkyyn menon kanssa. Makkarissa pukkasi rintaraivoa taas, mutta olkkari”jäähdytys” oli nyt mahdollista kun ei huutanut niin täysiä joten vähemmillä vaikeuksilla selvittiin sänkyyn huh. Kovasti kyllä potkii ja nuhraa itseään mua vasten tässä unissaan.

Ollaan joka päivä tehty niitä BabySparks äppin aktiviteetteja, kun mun mielestä pitäis olla jo parempi itsensä kannattelu kyllä ihan just 4kk iässä. Tai siis tottakai kaikki vauvat on yksilöltä ja toiset löysempiä ja laiskempia, mutta väkisin vertaa tietty poikaan. Tyhmää joo, tiiän.
 
Tosiaan tuli nyt aamulla kokeiltua sitä weledan suihketta kun kuulosti taas räkäiseltä eikä nenäfriidan kanssa irronnut juuri mitään. Ihan hyvältä vaikutti, tyttö aivasti sen jälkeen komeat kynttilät molemmista sieraimista niin sai helpolla pyyhittyä pois nenän alta kun toinen vaan hekotti :LOL: Siitä tuntuu tulevan sellanen mukavan kokoinen suihkaus eikä liian kovalla paineella.
Muistan, että poika inhosi yli kaiken, myös vähän isompana, sitä physiomerin suihketta kun sitä tulee älyttömällä paineella niin pieneen nenään.
 
  • Tykkää
Reactions: atvk87
@Mandala täytyykin kokeilla noita suihkeita. Meillä on vauvasta asti käytetty vain suolaliuosta ja nenäfriidaa, mutta ei niistä juuri apua ole. Nyt taas tuntuu, että päiväkodin aloituksen jälkeen nenä on joko tukossa tai valuu koko ajan, huoh. Että jos on päiväkodin aloitus periaatteessa mennyt tosi hyvin niin on siinä huonojakin puolia.

Toinen ikävä puoli, joka johtuu joko päiväkodin aloitukseen liittyvästä stressistä tai tästä jatkuvasta flunssaisuudesta, on öiden katkonaisuus. Tyttö herää joka ikinen yö itkemään tuntemattomasta syystä, ja joinain öinä tuntuu ettei meillä nuku kukaan. Nyt muutama yö on mennyt niin, että mies on nukkunut keittiön lattialla (yksiön iloja, heh) ja tyttö on nukkunut mun vieressä, johon se yleensä nukahtaa kunhan on saanut ensin tuttipullollisen maitoa. Sekä vieressä nukkumisesta että maidon lipittäisestä (että tuttipullosta!) pitäisi päästä eroon, mutta just nyt en jaksa miettiä sitä :D. Kun nyt saisi nukuttua muutaman yön.

@marrasmai lle muuten sympatiat päikkärihaasteista. Meidän tyttö ei myöskään ole koskaan järin rakastanut nukkumista, eikä varsinkaan päikkäreitä, ja meillä oli myös jossain vaiheessa tollanen vaihe, että tyttö suostui nukkumaan vain liikkuvissa vaunuissa. Nauroin tuolloin räkäisesti (tai siis oikeesti itkin sisäisesti :ROFLMAO:) kaikille niille mammakavereille, jotka viihtyivät mm. pitkillä lounailla vaunuissa nukkuvien vauvojen kanssa. Juu, ei meillä. Mutta jossain vaiheessa se menee ohi, usko pois!

@-dino- lle piti lähettää myös tsemppejä. On teillä aikamoinen koettelemus takana, ja vielä edessäkin! Toivottavasti näyttää jo valoisammalta. Ja ihanaa, että olette päässeet jo lähemmäs kotia :love:.

Nyt pitää yrittää levätä hetki kun pikkuinen nukkuu päikkäreitä. Takana taas järkyttävä repaleyö.

Kesis + Pikkuinen 1v8kk
 
  • Tykkää
Reactions: -dino-
@Kesäheinä-78 tehän voisitte käyttää jo lasten nasolinia tai vastaava kun tyttö on yli 1vee. Ainakin yksi ”kunnon” nenäsuihke löytyy 1-vuotiaille. Muistin itse asian kun poika aloitti päiväkodin.
Meillä poika söi tuttipullosta aamumaidon tosi pitkään, reilusti päälle 2vee!

Koetko muuten, että itse haluaisit päästä eroon vieressä nukkumisesta ja tuttipullosta, vai onko vain ns. sen ikäinen että näin kuuluisi tehdä?
Me painittu samoista asioista myös ja muistakin, että jotain pitäisi tapahtua tiettyyn aikaan. Pullo jäi jotenkin puolivahingossa jossain vaiheessa mutta viereen kömpii kyllä yöllä. Vaikka se joskus ärsyttää jos vauva herätellyt yöllä ja sitten toinen myös kömpii sinne niin on ajateltu, ettei hän lopun ikäänsä näin kuitenkaan tee. Ja välillä kuitenkin nukkuu koko yön omassa sängyssä niin ei olla viety omaan sänkyyn kesken yötä koska a)poika alkaa surkeana itkemään jos edes ehdottaa, nukutaanhan me muut siellä sängyssä yhdessä ja b) se tarkoittaisi pitkää nukuttamista uudestaan - ei kellään oo sellaseen aikaa/kiinnostusta keskellä yötä.
Seksielämä on olematon anyway kun on vauva talossa niin ihan sama :whistle::ROFLMAO:
 
@Mandala me käytetään Physiomeriä muutenkin melkein joka ilta ennaltaehkäisevästi, terveenä se on tytön mielestä hauskaa (joo on vähän erikoinen lapsi :D), pärisee vissiin kivasti. Nyt kipeenä antaa juuri ja juuri laittaa mutta venkuroi, ressukalla varmaan sieraimet niin kipeät. Tästä pahuksen maasta ei saa Vicksin BabyRubia (tai mitään muutakaan Vicksiä), niin ostin nyt luontaistuotekaupasta eukalyptus- ja piparminttuöljyä ja laitoin niitä kuumaan vesikattilaan muutaman tipan ja kattilan tytön sängyn alle. Yskii edelleen, mutta ainakin toistaiseksi ei herää niin paljon yskäänsä.

@Kesäheinä-78 kiitos tsempeistä! Jos tästä taudista jotain ”hyötyä” nyt on ollut niin tänään oli tyttöressu niin loppu että nukahti mun mahan päälle päikkäreille ja jatkoi kainalossa unia vajaan tunnin verran. Halaileekin tosi paljon, mitä ei yleensä niin harrasta.
Toivottavasti teilläkin yöt paranee pikkuhiljaa!
 
@Mandala toivottavasti oli vaan yhen päivän tauti o_O(y) Paljo hyviä vinkkejä tullu nenäsuihkeisiin yms! Kiitos kaikille, pistän korvan taa. Ja toi tarhan kuriton poika kuulostaa ihan kamalalta :confused: eipä se auta tarhassa pitää kuria jos kotona sitä ei ole..

@atvk87 Ihan varmasti jokainen äiti on vähintäänki ajatuksen tasolla huutanut vauvalle. Vaikka tietää että toisen on vaan kurja olla ja ei osaa ilmaista itseään muuten niin kyllä se oma väsymys ja turhautuminen kun ei osaa auttaa niin ajaa siihen. Olet hyvä äiti silti <3 Hyvä toi osteopaatti, mielellään kuulen sitte miten käynti meni (y) ja joo kai sitä olis meidän jumppatuokioista enemmänki kirjoteltavaa. On vaan ehkä tottunu siihen että paljo tapahtuu ja nyt kun on tasasta niin muka mitään ei tapahdu :X3:

@Kesäheinä-78 Onhan tässä jo paljon edistytty :barefoot: paljon myös vielä edessä, odottaminen on tuskallisinta minkä jokainen tällä palstalla kyllä tietää. Tsemppiä teille repaileisiin öihin ja jatkuvaan pikkunuhaan :unsure:

@marrasmai voi, ei tietty oo kivaa ku toinen on sairas mutta kainalossa päikkärit :love:(y)

Noista vieressä nukuttamisista ja tuttipulloista yms. jos itseä ei haittaa ja saa nukutuksi niin kyllä ne lapset jossain vaiheessa luopuu niistä. Ite oon menny vielä 11-12v nukkuu vanhempien viereen jos oon käyny yöllä vessassa (nukuttiin yläkerrassa ja he alakerrassa) :ROFLMAO: ja pikkuveli on johonki eskariin asti imeny peukaloa nukkuessaan, ja ihan hyvät hampaat on, peukkuki selvis tästä :whistle:

Eilen kokeiltiin taas kantoliinaa, itellä alkaa varsinki vasen olkapää jo kipeytyä kantamisesta (n) (vaikka ei vieläkään oo viittä kiloa ylitetty) typy kun tykkää olla paljon pystyssä että näkee kunnolla niin oma asento on mitä on. Viihtyy siinä kyllä ihan superhyvin :barefoot: Päätä täytyy vielä vähän varoo ettei yhtäkkiä vaan kumarru eteenpäin että nytkähtäis. Kasvot menosuuntaan kantamista ei kai suositella ku vasta 5kk eteenpäin mutta meillä nyt ei oo muuta vaihtoehtoo eikä typy varmasti viihtyiskään kasvot kantajaan päin.

Nyt on viikon aikana hoksinu kunnolla että käsillä voi tarttua leluihin, kylkimakuulla jo aikasemmin mutta eilen kun makoili tyynynpäällä selällään niin vei käden eteen ja tarttu leluun (y) ja suu aukeaa kun saa lelusta kii, tekis jo mieli viedä suuhun :LOL: En muista oonko kirjottanu tästä aikasemmin mutta suurin motorinen ongelma on ollut se kun ekat kuukaudet on maannu raajat levällään ku pannukakku niin on ollu työtä saada kädet takas keskilinjaan ja jalkoihin liikettä. Paljon on harjoteltu käsien yhteen tuomista ja erilaisten pintojen ja materiaalinen koskettelua. Kääntyilee vähän selältä kyljelle ja toisinpäin. Lelua seuraamalla ja pienellä avulla kääntyy kyljeltä toiselle.

On kokeiltu jättää letkuun joku ruoka antamatta tai vaan puolet että saatais syömään pullosta mutta meinaa se nälkä mennä sitte jo ihan överiks tai tulee väsy niin ei sekään ihan viimisen päälle onnistunut ratkaisu oo ollu. Kyllä tekee välillä mieli heittää koko pullo seinään ja antaa olla. :mad: jospa ne soseet menis paremmin..

Vitkuttelen täälä lähtöä, ei yhtään huvita lähteä taas ajamaan. Ärsyttää just nyt se että pärjättäis pelkällä yöhoidolla kotona.. Vielä kolme viikkoo jäljellä tätä.
 
  • Tykkää
Reactions: Josia ja Mandala
Täällä on niin paljon tekstiä, että koitan vastailla vähän yleisluontoisemmin ettei mee tägäykset metsään kun muistan jonkun sanomiset kuitenkin väärin :D

Sormiruokailusta: Tää aihe tuntuu olevan nyt jotenkin sellainen, niinkuin pitäisi tehdä joku isojako että kuka mitenkä lastaan ruokkii (ei siis tällä palstalla, vaan yleisesti vauva"maailmassa";)). Totean saman kuin muutkin, että jokainen tekee omalle perheelle parhaat päätökset. Ja ne perusteet päätösten teollekin on ihmisillä erilaiset.

Me aloitettiin sormiruokaillen kiinteät 6kk iässä. Lapsi oli jäntevä ja istui jo hyvin syöttärissä, jos ei olisi istunut niin varmaan olisi sylissä nojaten annettu. Mä tykkään sormiruokailussa siitä, että tosiaan lapsi saa itse tutustua ruokaan ja kokeilla miltä se tuntuu, tuoksuu jne. Ja yksi iso asia sormiruokaillessa on mulle myös tärkeä, eli se että lapsi näkee miltä ruoka-aineet näyttää. Kun soseissa ruoka on ihan tunnistamatonta, niin mun mielestä on kiva että lapsi näkee parsakaalin olevan tämmöinen ja mustikan olevan tommoinen. Onhan se ruoka houkuttelevamman näköistäkin kokonaisena.

Soseita annettiin kyllä tien päällä, kahvilassa tms. missä olisi ollut hankala järkätä sormiruokaa (varsinkin ihan pienenä). Niin ja vielä se kaikista isoin plussa sormiruokailussa on se, että saa itsekin syödä oman ruokansa rauhassa! Mitä isommaksi lapsi tulee niin sitä enemmän tätä arvostan :) Toki meilläkin on aina välillä autettu lusikalla ja haarukalla, jos ei lasta kiinnosta niin syötetään puuro ym, en oo vetänyt asiaa ääripäähän että lapsen ruokaan ei saisi aikuinen koskea ollenkaan.

Nenäsuihkeista: Meillä oli vauva-aikana aina keittosuolatipat ja Nenäfrida. Kaikki niitä aina mollaa, mutta ei meillä oo ollut mitään valittamista :cool: Hyvin on toiminut, ei oo kalliita ja aina on riittänyt tarkoitukseensa. Pahin tukkoisuus kun on yöllä aina, niin en mä silloin kyllä mitään imuria alkaisi kaivelemaan esiin:ROFLMAO: 1 veen jälkeen siirryttiin Otrivin nenäsuihkeeseen, se on kyllä oikea taivaan lahja! Itsekin luotan siihen kun oon flunssassa. Aina unille mennessä räkäaikana laitan pojalle, sen sallitun ajan. Vicksistä ei oo kokemusta.

Vieressä nukkumisesta: Mä en kans pidä tätä lähtökohtaisesti minään ongelmana :) Siis tietenkin jos ei itse/lapsi saa nukuttua, niin ei sitten tokikaan. Mutta muuten se ei oo mun mielestä asia mihin meillä pitäisi ainakaan puuttua, lapset on niin häviävän hetkisen pieniä ja me ainakin miehen kanssa tykätään, että tulee kainaloon :love: Tässä keväästä saakka poika on valtaosin nukkunut yöt läpeensä aamuun saakka, jos herää niin kerran, ja silloin otetaan ihan automaattisesti aina viereen. Nyt kun kesän ajan ei ole heräillyt juuri ollenkaan, niin joskus miehen kanssa maata mennessä otetaan lapsi sieltä meidän väliin, kun itse halutaan :D Se on niin ihanaa kun se suloinen murunen tuhisee vieressä :love:

@Mandala tosi kurjaa tuo teidän päiväkodissa oleva meno. Ja varsinkin tuo pureminen!:( Mutta kyllä mulla silti riittää sympatiaa tälle ulkomaalaiselle pojallekin, on varmaan tosi hämmentävää pienelle, jos yhteistä kieltä ei ole ja hoidossa oleminen muutenkin uusi ja outo juttu. Kotioloista ei toki voida tietää, mutta ehkä sitä jotain on siellä vinossa, jos ei mitään kuria pysty pitämään.

Mun ystävällä on autistinen lapsi, jonka autismi ilmenee ylivilkkautena, keskittymisen puutteena ja tunnesäätelyn ongelmina. Lapsi ei myöskään osaa puhua juurikaan, vaikka on jo pitkälle leikki-ikäinen. Hän on vaan kertonut että aina heidän lasta pidetään kurittomana ja ilkeänäkin, kun riehuu ja ei osaa jakaa ym., koska autismi ei näy päällepäin. Mulla tämä on auttanut ajattelemaan sitä, että ei koskaan voi tietää mitkä syyt oikeasti on siellä kurjan käytöksen taustalla. Mutta siis tietenkään pureminen ja kiusaaminen ei silti ole mitenkään hyväksyttävää!!:confused:

@-dino- millainen kantoväline sulla on? Harmi jos tulee olkapää kipeäksi :X3:

@atvk87 Mä kans tuossa alkukesällä kun pojalla oli ihan karmea kitinävaihe päällä monta viikkoa, niin pari kertaa korotin ääntä oikein kunnolla että ole nyt hiljaa! Se morkkis mikä siitä tulee kun näkee toisen kauhistuneen ilmeen, on ihan hirveä :cry: Mutta mä oon koittanut ihan tietoisesti harjoitella niitä hankalien tilanteiden sietämistä, ja kitinätkin on meillä vähentynyt. Mutta ymmärrän kyllä, että pinna kiristyy ja katkeaakin joskus :cautious:(n) Tsemppiä sinne!

Kilometriterveisin MyMa ja poju 1,5v
 
  • Tykkää
Reactions: atvk87
Piti vielä @atvk87 kommentoida, että ei varmaan maailmassa sellaista vanhempaa olekaan jolla ei olisi lapseen joskus hermot menny. Itsehän olen tytölle kun oli 10kk ja oikein hankalalla tuulella tiuskinut ”oletko nyt tyytyväinen” kun oli paiskannut pillipullon lattialle niin että se meni rikki ja kaikki vedet levisivät ympäriinsä :whistle:
 
  • Tykkää
Reactions: atvk87
Täältä isot myötätuntotsempit kaikille, jotka painivat nukkumisongelmien kanssa. Eipä ne unet meilläkään aina suju kuin Strömsössä. Mikä ihme siinäkin on, että tarha-aamuina pojan saa yleensä herättää ja kiskoa ylös sängystä, kun taas vapaapäivinä, jolloin meillä kaikilla olis mahdollisuus nukkua pidempään, poika usein herääkin itsestään jo tuntia aikaisemmin? :rolleyes::sleep:

Kuulostipa pelottavalta @Kesäheinä-78 teidän päivystysreissu – onneksi ei ollut mistään vakavammasta kyse. Meilläkin pojan nenä vuotaa edelleen, mutta muuten taidettiin päästä aika vähällä (kunhan nyt ei mitään jälkitauteja tulisi…). Aika tehokas tartuntojen lähde päiväkoti kyllä on – meidän päikyssä oli kahden ekan viikon jälkeen kuusi lasta kahdeksasta poissa sairauden takia. :sick: Meillä on myös ollut BabyMist käytössä tarvittaessa, ja on se kai vähän auttanut. Näin yli 1-veenä sais toki käyttää jo tehokkaampiakin aineita, mut mä en ole toistaiseksi uskaltanut käyttää niitä, kun itselläni on niistä huonoja kokemuksia (avaavat kyllä nenän tehokkaasti, mutta vaikutuksen lakattua nenä menee kahta kauheammin tukkoon, limakalvot kuivuu korpuksi jne.).

Niin ja täälläkin muuten edelleen tuttipullo käytössä iltamaidolle, ja tuttikin vielä päiväunilla. :whistle: Pitäishän niistä jossain vaiheessa vierottaa joo, mutta nyt kun on ollut päiväkodin aloitusta, sairastelua ynnä muuta mullistusta muutenkin niin ei vaan millään jaksaisi. Enkä mä henkilökohtaisesti usko, että siitä suurta haittaa voi olla, vaikka vieroitus venyisikin vähän sen suositellun 2-vee yli.

Me ei olla nyt päästy enempää treenailemaan päiväkodissa nukkumista, kun tää kulunut viikko haettiin sieltä jo aikaisemmin tukkoisuuden takia. Joten saa nähdä, miten taas jatkossa onnistuu. Ikävä kuulla et teilläkin @Mandala ollut haasteita esikoisen päiväunien kanssa. Mun pelko on kanssa just tuo, että poika nukahtaa tarhassa päiväunille vasta vähän ennen heräämisaikaa ja on sit loppupäivän väsynyt ja kiukkuinen kun unet jää ihan kesken.

Olipas ikävä tuo puremisepisodi siellä tarhassa! Onko se ulkomaalainen poika siis samassa ryhmässä kuin teidänkin poika, ja miten sen kanssa on nyttemmin sujunut? @MyMa n tavoin multakin kyllä heltiää vähän sympatiaa myös sille purijalle, ja ylipäätään äitinä, jonka lapsella on taipumusta puremiseen, tiedän että noi on kaikkien kannalta tosi ikäviä tapauksia. Meillähän siis poika saattaa edelleen purra suuttuessaan/turhautuessaan, ja vaikka aina kielletään tiukasti ja ohjataan koskettamaan hellästi tms. niin ei olla saatu sitä loppumaan. Eli ei se aina johdu huonosta kasvatuksesta tai siitä ettei kotona olis kuria tms., vaikka voihan joissain tapauksissa olla siitäkin kyse. Ylipäätään nää pienet on tosi vikkeliä liikkeissään, ja kun päiväkodissa on yleensä aina useampi lapsi yhtä hoitajaa kohden niin kokonaan näiltä puremisilta ym. ikäviltä episodeilta ei voi välttyä, niin valitettavia kuin ne ovatkin.

@-dino- hienon kuuloista edistystä siellä motoriikan kanssa! (y) Tosi tylsää että syömiset tökkii noin, mutta toivotaan että viimeistään kiinteiden aloituksen myötä alkaisi ruoka maistua paremmin! Onko teillä muuten jotain ajatusta tai ohjetta siitä, milloin niitä voisi aloitella?

Sorry että nyt tuli enempi kommentoitua teille, joilla isompia lapsia, mutta palailen muihinkin juttuihin taas paremmalla ajalla! :)

Roxanne ja poitsu 1 v. 9 kk
 
@MyMa kirjotimpa huonosti. Siis käsien varassa kantamisesta tulee olkapää kipeäksi. Kantoliinana on ihan perus trikooliina ja se on hyvä ja tuntuu mukavalta (y)

@Roxanne kyllä me ensviikolla alotellaan maisteleen ku tulee 4kk täyteen :D

Ja hyvät pointit teillä tosta käytöksestä. Ite ei ehkä nii ajatellu tuolta kantilta, liikaa tapetilla ollu tää vapaa kasvatus nii tulee ekana aateltua vaan sitä.

Jälleen epäonnistuneen syöntiyrityksen jälkeen tyttö nukahti rinnan päälle. Ihana on vaikka ei pulloa huolikkaan :love: katse jo siinä lusikassa! Ei ehkä vielä pitäis riemuita mutta tänää ei oo päikkäreillä tarvittu lisähappea ollenkaan :love:
 
Joo siis purin tuntojani täällä täysin itsekkään yksipuolisesta näkökulmasta sen tarhan aasialaispojan jutusta.. :unsure: Jälkikäteen ajattelin just, että mahtaa hänellekin olla hämmentävää olla siellä ja lapsethan reagoi tilanteisiin sitten usein just negatiivisella käyttäytymisellä ja hakee huomiota väärin keinoin. Ja tänään tarhatäti-siskoni kanssa juttelin niin heillä on ollut just Suomea ymmärtämätön lapsi ja käyttäytynyt samalla tavalla. Hänellä oli käytös parantunut paljon kun oli oppinut kieltä. Joten toivotaan näin tapahtuvan meidän pojan tarhassa myös. Ovat siis samassa ryhmässä eikä lisää tapauksia ole tullut tietoon.

Meillä poika oli vajaa 3vee kun tutti (öisin käytössä) jäi kokonaan pois. Ei näyttäisi vaikuttaneen hampaisiin, mutta hänellä olikin suurimmaksi osaksi tutti vain unia varten, vain vauvana sai hermostumiseen yms myös.
Mun mutsi taas sanoi että oon ite halunnut syödä 4vee asti ja mulla on kyllä etuhampaat törröttänyt rumasti eteen niin että niitä oiottiin pitkän kaavan mukaan lapsena eikä ne siltikään oo mun mielestä yhtään kivat. Uskon että tutilla ollut vahvasti osuutta. Ärsyttää että mutsi on ollut niin höveli asian kanssa ja antanut mun itse vaatimalla pitää tuttia niin pitkään :X3:

@-dino- olipa taas kiva lukea teidän edistyksestä :love: mitä muuten tapahtuu kolmen viikon päästä?
Kun aloitatte kiinteät niin jääkö nenämahaletkun sitten maitoa varten? Ei se kai sitten syömistä haittaa? Ootteko koettanut hörppyyttää maitoa vaikka pienestä lasista jos ei tuttipullo millään nappaa typyä? Meillä harjoiteltiin aikoinaan juomaan muuta kuin maitoa snapsilasista :D

Hurjasti tsemppiä teille kiinteiden aloitukseen. On ihan mahtavaa seurata vauvelin ilmeitä kun se maistelee ja tutustuu siihen maailmaan! :love: Ja tulee kivasti rytmiä päivään kun ruoka-ajat hakee paikkansa.

Nyt kun ollut taas sitä tissiraivoa iltaisin ja ne pojan kakkajutut, ollut jotenkin välillä sellanen vittumaisen ’väsynyt kaikkeen’ - fiilis. Tänään sitten taas elämä hymyillyt kun toisena päivänä peräkkäin poika pissannut pönttöön (pöntön supistaja käytössä) ja vauvelikaan ei raivonnut kun tähän nukkumaan toin. Antaa taas fiilistä ja energiaa jatkaa eteenpäin :love:

Mukavaa vloppua itse kullekin! :love:
 

Yhteistyössä