Alkionsiirroista plussanneiden vauvaketju vol 2

Mäki oon ymmärtänyt, ettei tarvii olla 100 % kumpaankaan suuntaan, kunhan erottelee ne ruokailut, ettei samalla kerralla syötä ja anna ite syödä. Aattelin, että iltapuuro vois ainaki olla syötettävä.
Me mökkihöperöinä ei käydä missään, niin ei tarvii eväistä huolehtia. Sormisyömisten siivous ravintolassa kuulostaa hirveeltä!

On tykänny tosi paljon siitä maistelututista ja tekis mieli laittaa sinne jo muutakin! :D Eilen annettiin maistaa banaania, kun mun oli ihan pakko ostaa ja kokeilla sellasta banaanin palottelukikkaa, mistä näin videon. :D sen huomas heti tänään kakassa, kamalan hajunen ja näky pieniä hitusia vaipassa! :D
Poika tykkäs ihan kauheesti siitä banaanista, mut ei voinu antaa tietenkään paljoa ekalla kerralla. Nii pitää nyt kokeilla sitä sinne tuttiin, että saa ite syödä. Aletaan sormiruokailee sitten kun pystyy istuu paremmin syöttötuolissa. Nyt on siinä jo tosi hyvin, kun rullaa pyyhkeen kylkiin tueksi, mutta en oo antanut istua paria minuuttia kauempaa, kun pelottaa jotenkin rangan puolesta? Että jaksaako päätä kannatella vielä.
Puuron aloittamista mietin jo ja sit joku nokkamuki vois olla paikallaan, kun haluais aina meiän aikuisten lasit ja mukit. :D voiko jo antaa nokkamukin käyttöön? Vai olisko joku pillipullo parempi?

Tiistaina oli 5 kk -neuvola ja 70 senttiä hätyytellään ja päästiin painon puolesta kymppikerhoon! 10,2 kg painoa. Vähä tasoittumaan päin toi painon kertyminen.

Vauvauinnissa on tykästynyt kelluttamiseen, on kiva kattoa kun toinen nauttii ja rentoutuu siinä. :)

Edit. Lisään viel raapimiseen! Oon alkanu antaa käteen liivinsuojan kun imetän, nii keskittyy puristelemaan sitä, eikä raavi mua. :D

Poikanen 5 kk <3
 
@atvk87 meillä oli kans maistelututti aivan hitti, ja erityisesti jäädytetty tissimaito! Sattui vielä 2018 olemaan järkyttävän helteinen eikä meillä silloin ollut vielä ilmastointilaitetta, poikakin oli vaan vaippa päällä kaiket päivät sisällä (ja vaunuissa nukkuessakin). Mitään ruokia en tainnut tutista antaa. Me alotettiin kiinteät tasan 6kk iässä höyrytetyllä bataatilla ja parsakaalilla ja kypsällä avokadolla. Ja kyllä mä välillä syötinkin samalla kun lapsi itse söi, kunhan ei ihan samaan suulliseen tunge sosetta :D

Sen verran sanon vielä, että pienellä kritiikillä kannattaa silti suhtautua esim siihen Simppelin sormiruokakeittiön ohjeisiin ja vetäjään. Hänhän ei ole mikään ravitsemusalan ammattilainen ja vaikka pitkään onkin sormiruokailun ja siihen liittyvien asioiden parissa työskennellyt, niin mä en silti ainakaan hänen neuvojaan pidä varsinaisina rautaisen asiantuntijan veroisina. Simppelin yhteisöstä saa hyviä vinkkejä ja erityisesti reseptejä, faktaakin kyllä, mutta joitain asioita siellä toistellaan niinkuin jotain kiveenhakattua mantraa. Järki käteen ja tietysti jos tuntuu että on ihan pihalla, niin kannattaahan sitä lukea. Kokemus oman lapsen kanssa on kuitenkin tärkeintä:)

Muki/pulloasiasta vielä. Meidän lapsi ei koskaan oppinut millekään tuttipullolle, mutta pehmeänokkaidesta nokkamukista joi sitten äidinmaidot kun mä olin jossain, oppi käyttämään sitä n. 5kk iässä. Me opetettiin ruokailun yhteydessä heti juomaan ihan tavallisesta kahvikupista/mukista. Jonkin aikaa hörpytettiin, mutta nopeasti kuitenkin lapsi hoksasi itse juoda kupista, n. 10kk iässä sujui jo. Samoihin aikoihin otettiin pillipullo mukaan eväskäyttöön, ja ne on edelleen meillä päivittäin käytössä ruokapöydän ulkopuolella.
 
Wau @atvk87 mikä jässikkä siellä! (y) Me päästiin kymppikerhoon vasta vähän ennen 1-vuotispäivää. :rolleyes: Nyt oon kyllä kiinnittänyt huomiota, että poika näyttää isommalta kuin osa samanikäisistä päiväkotikavereista, joten kyllä se hyvä ruokahalu alkaa viimein jossain näkyä! Syntyessäänhän meidän poitsu oli vain himpun päälle 3-kiloinen sintti.

Mukiasiasta: me aloitettiin nokkamukilla, mutta neuvolassa sanottiin että pillipullo olis parempi (en enää muista miksi, olisko ollut hampaiden/purennan kannalta?), joten siirryttiin sit siihen. Tuntuu kyllä että näissäkin on eri koulukuntia, kuka suosittelee mitäkin. Nyt ollaan pikkuhiljaa siirrytty normaaliin mukiin, mutta edelleen tykkään käyttää pillipulloa kodin ulkopuolella, se kun on niin näppärä eikä ole läikkymisvaaraa.

Jännä muuten, että meillä poika sai kauheat kilarit maistelututista eikä siis huolinut sitä ollenkaan. Oli tosin syönyt jo siinä vaiheessa kiinteitä jonkin aikaa ja hermostui varmaan siitä, kun ei sieltä tutista tullut ulos mitään kunnon syötävää. :LOL:

@MyMa tuttu tunne täälläkin se, että työpäivän jälkeen ei tahdo enää ehtiä eikä jaksaa mitään! Hirveellä kiireellä vaan kotiin, että ehtii viettää vähän aikaa lapsen kanssa, ja sit pojan mentyä nukkumaan jaksaa korkeintaan selata nettiä tai löhötä sohvalla telkkarin ääressä. Harmittaa että liikuntakin tahtoo jäädä tosi vähälle. (n) Nyt oon sentään välillä pyöräillyt töihin, mutta kohta sekin ilo loppuu kun talvi tulee. Sikäli suosittelen lämpimästi 4-päiväistä työviikkoa, jos se vaan on jotenkin järjestettävissä. Helpottaa kummasti arkea ja auttaa jaksamaan, plus että silloin on helpompi järjestää sitä omaakin aikaa. :)

Kyllä mä uskon että teillä päiväkodin aloitus tulee menemään hyvin! (y) Joillain tietty kestää hiukan kauemmin sopeutua siihen muutokseen, mut usko pois, poika tulee kyllä nauttimaan ikätovereiden seurasta ja uusista virikkeistä! Toivottavasti saatte päätöksen päiväkotipaikasta pian.

@Mandala onpas hienoa että esikoisen pottailut/pyttyilyt alkaneet sujua ja pahin uhmakin takana! (y) Mystinen juttu se tytön "mahatauti", ei varmaan voinut allergisesta reaktiostakaan olla kyse...? Mutta siis tärkeintä ettei ollut mikään pahempi tauti kyseessä.

Jaahas, kello on yli 22 joten kaipa tästä täytyy painua yöpuulle... :D

Roxanne ja poitsu 1 v. 11 kk
 
  • Tykkää
Reactions: atvk87
Kiitos muki- ja pillipullovastauksista!
Taidan alkuviikosta mennä ostoksille. :D
Puheterapeutti suosittelee ennemmin pillipulloa. Siit vois kyl vettä antaa, mut ehkä maidot vielä mukista. Siihen ei oikein tavallinen muki käy vielä, kun toi haluu itse ja ne menee minne sattuu. Mut siinähän se kehittyy! Ollaan lääkemitasta hörpytetty siis. :D
Vois huomenna kokeilla jo iltapuuroa. Hui! Innostu taas niin kauheesti, ku istutin syöttikseen siks aikaa ku söin ite lounaan.

Ja @MyMa mä en kestä mistään aiheesta sellasta uskontomeininkiä, oon tosi suodattava lukija. Lähinnä jotain reseptejä ja muuta oon tutkaillu, tossa mitä linkiteltiin tänne, nii sai kivoja ideoita alkuun ku ei muka keksiny mitään.
Silti kaipaisin vielä sellasta kiellettyjen listaa, et mitä ei saa antaa. Tiedän juurekset ja kaalit vissiin, ehkä sitrukset?
Mut joo.
 
Me annettiin pojalle joskus soseruoan jälkeen jälkiruoaksi jotain itse syötävää. Eihän sitä joo suositella samalla aterialla mutta kyllä äiti oman lapsensa tuntee, että voiko mennä sekaisin nielemisessä.
Siellä simppelissä pidetään tosi tiukkaan suosituksista kiinni, mutta ihan ymmärrettävästi kun niin paljon porukkaa eikä kaikki osaa aina omilla aivoillaan ajatella. Ne reseptit on kyllä ollut se paras anti koko simppelissä, facen ryhmässä varsinkin tuli pojan kanssa aloittaessa hyviä juttuja vastaan.

Meillä on pillimuki edelleen käytössä, haluaa sen usein sänkyyn mukaan. tai siis haluaa vettä sänkyyn mukaan niin se on ainoa järkevä väline mukaan otettavaksi. Erilaisia pulloja meillä on edelleen paljon ja aina joku täytetään vedellä niin voi hörppiä kotona ollessa.

Tytölle olen antanut ruiskulla pari milliä vettä kiinteiden jälkeen ihan ruoansulatusta varten. Pienestä muovisesta shottilasista hörppyyttäminen ei oikein suju, yrittää haukkoa sitä lasia :LOL: pitäisi vaan harjoitella.

Maistelututista suosituin juttu ollut tähän mennessä vesimeloni, imeskeli sitä hullun kiilto silmissä :ROFLMAO: vadelma taas sai isoimmat puistatukset tähän mennessä.
Ne soseet mitä tässä viimeisen parin viikon aikana maisteltu ei kyllä ole kauhean hyvin uponnut. Ja suu lakkaa aukeamasta aika pian. Jotenkin tuntuu, että kurkku-ja maissinaksukokeilujen perusteella voisi ruoka upota paljon paremmin itse syötynä. Soseet osaa oikein taidokkaasti kolata ulos :D en vaan kauheasti jaksa innostua sylissä syömisestä, tuntuu vaan niin hankalalta joten toivottavasti voisi pian alkaa istuttamaan syöttötuolissa. Meillä on sellainen Ikean puhallettava syöttistyyny joka suojaa joka sivulta mutta muakin jotenkin se ranka pelottaa jotenkin. Tyttö mun mielestä kuitenkin jonkin verran sivullekin nojaa/horjuu vielä.

Ja vaikka hyvin epäsäännöllisesti maisteltu niin kyllä kakka on muuttunut. Se on vähän paksumpaa maitokakkaa myös niinä päivinä kun ei olla syöty muuta.

Tuli iltapuurosta mieleen, että muistan kyllä vieläkin hyvin kun otettiin iltapala mukaan. Otettiin eka lounas, sitten päivällinen jonka jälkeen aamupala ja viimeisimmäksi iltapala päivän ruokailut ytimiin. No ekat illat poika oli kuin piristeitä saanut kun tarjottiin iltapuuroa, ei meinannut nukahtaa millään. Muutaman päivän päästä olin kirjoittanut päiväkirjaan, että onneksi pojan iltapuuro ei tänään sisältänyt amfetamiinia :ROFLMAO::ROFLMAO:
Meillä upposi ainoastaan kaupan vauvapuurot alun tavallisten puurokokeilujen jälkeen :rolleyes: aika hintavia ne on.

@atvk87 eviralla on kattava listaus raaka-aineista. Sellanen taulukko missä on raskaana olevat, imeväisikäiset lapset ja isommat lapset listattu.

Mutta pääsääntöisesti suola, nitriittiä keräävät jutut, tuore yrtit ja hunaja on alle 1vee kielletty. En muista täysin enää kaikkea joten se lista kannattaa tsekata. 1vee jälkeen ei tainnut olla mitään enää paitsi suolalla on rajoitus 2veehen asti mitä päivittäin saisi syödä (2g) ja nitriittiä sisältävät leikkeleet/makkarat/nakit sekä maksaruoat rajoitettu.

Niin ja @atvk87 mä oikeasti suosittelisin aamupuuroa tai jotain muuta ajankohtaa aiemmin päivällä. Koska mikäli jotain mahanpuruja/oireiluja tulisi niin yötä vasten ei oo kauhean kiva. Tsemppiä maisteluun, on se niin jännää ja hauskaa ekoilla kerroilla :love:
 
  • Tykkää
Reactions: atvk87
Me sit hylättiin se puuroidea, kun ensin vissiin parempi kokeilla monipuolisesti hevillä ennen viljoja. Vitsi mikä tuuliviiri oon. :D Amfetamiinipuuro @Mandala :ROFLMAO:
Latasin sellasen pk-seudun ravitsemusterapeuttien tekemän "imeväisikäisten syöminen" jutun ja tulostin jääkaapin oveen. (y)
Ollaan treenattu nokkamukista vettä ja maitoa ja osaa myös hörpätä mukista. :love:
Mies antoi eilen maistaa lasistaan smoothieta, kun kovasti ojenteli käsiään ja sai ihan pikkusen mango-kiivi-satsumasekotusta. :whistle:

Ei olla vielä kokeiltu kuin tutista banaania, mangoa ja avokadoa, koska poika tuli flunssaan! :(

Lauantaina ajoin yli 100 km kaverin vauvakutsuille pojan kanssa. Automatkat meni hyvin, vähä aikaa tutki lelua mennessä ja sit nukku melkein tunnin, mutta perillä vaan huus ku syötävä ja itki kyyneleet silmissä, enkä saanu ees tissillä rauhottuu. :unsure: Oli itelle tosi pelottava kokemus.
Rauhottu vasta kun auto lähti liikkeelle, mut oli kamalaa pakata kaukaloon sellanen punasena rääkyvä paketti. Alle tunti oltiin perillä. :censored: Paska reissu siis mut tulipahan tehtyä.

Yöllä sit alko rohina ja räkä ja tässä ei oo kahteen yöhön nukuttu juuri yhtään. (n)
Päivisin on ihan oma ittensä, paitsi vähä vaisu, mut yöt on hankalia, kun herää tukkosuuteen ja ei viittis herättää kunnolla höyrysuihkuilla ja rään imemisellä jatkuvasti. Ollaan nukuttu moottorisängyn pääty pystyssä vierashuoneessa. Tai ite siinä ei kyllä pysty nukkumaan, mut vauva edes.
Keittosuolatippoja nenään ja imurointia fridalla ja koneellisesti. Ja sitä höyryttelyä. Ens yöks kokeilen sipulia sängyn lähelle, tarttuukohan haju tekstiileihin? :sick:

Poika 5 kk
Maistelut on siis tauolla, kunnes paranee!
 
Voi kökkö teidän flunssaa @atvk87 :unsure: ne yöt on niin täyttä sontaa silloin ugh, sympatiat kyllä saat ❤ ja kuulostaa kyllä inhottavalta kokemukselta ne vauvakutsut, miten nää mokomat keksii just aina silloin olla hankalia kun ei pitäis :X3: toivottavasti ei jäänyt mitään kammoa!
Tosi pikaista paranemista sinne toivon!!

@marrasmai miten teidän megalomaaninen sairasteluputki? Toivottavasti ei enää!

Mua koko ajan kuumottaa milloin eka kunnon pöpö tulee päiväkodin tuliaisina :confused: toistaiseksi ei kihomatojen lisäksi ole ilmoitettu mistään muusta eikä poikakaan oo räkätautia pahemmassa ollut. Kaikki enterorokot yms saisi kyllä paniikin partaalle jos koko ajan ajattelisi että milloin semmonenkin tulee :X3::X3::X3: noh influenssarokotukset saadaan onneksi keskiviikkona 6kk neuvolassa.

Nii typykkä se täytti 6kk o_O:eek::love::cry: taas tähän se klisee että minne tää aika menee???? Sen kunniaksi tein simppelin kookoslinssilettuja tänään maisteltavaksi. Ihan innoissaan oli taas siitä touhusta mutta ah niitä muruja joka paikassa... Mahaan astikin todistettavasti meni koska murusia tuli puklun mukana myöhemmin :ROFLMAO: ihan pienen hetken vähän kakoi. Ajoittain karmeat puklailut ollutkin tämän tuoreimman tiheän imun myötä. Tein myös vauvaystävällisiä vohveleita koko porukalle iltapalaksi mitä tyttö pääsee maistelemaan (lue: muhjaamaan käsiin) huomenna.
Ollaan viime päivät syöty päivittäin kiinteitä aterian tai pari päivässä. Kakkakin jättää välipäiviä joten luumukuuri itelle taas ettei tää kiinteiden lisäys saa mahaa ihan jumiin niinku pojalla aikoinaan.

Vloppuna oltiin vanhassa kotikaupungissa yhdet yöt molempien vanhemmilla. Meni ihan hyvin vaikka kylläkin ärsytti oma mutsi kuka jaksoi päivitellä tytön itkemistä. "Onkohan ne hampaat kun vaivaa?", "Koskeekohan mahaan?", "Kylläpä itkee kovasti, mihinköhän sattuu". Tyttö kun tosiaan äänijänteitä helposti venyttelee jos on ärsyyntynyt/tylsistynyt/väsy/nälkä/you name it. Jotenkin vaan rupesi taas se hössötys riepomaan :X3: itse kun ei jokaista itkua jaksa analysoida ja diagnosoida erikseen niin rasittaa kun joku toinen sitä tekee ja saa itsellekin sellasen fiiliksen että pitäiskö tässä nyt huolestua kuitenkin.
Olihan se kiva kun oli syliä ja pojalle leikittäjää koko vlopun mutta ah se oma sänky taas sunnuntaina :love:

Oon tässä miettinyt että onneksi en öisin enää muista katsella kelloa joka herätyksellä niin ei ole tietoa miten hyvin tai huonosti yöt menee :ROFLMAO: ainakin tän tiheän imun aikana ollut tosi repaleista, mutta en edes halua tietää yksityiskohtia kun uuden kellon unisovellus ei ole niin tarkka. Oon alkanut laiskistumaan myös ja saatan syöttää pari kolme kertaa samasta tissistä jos en vaan jaksa nousta vetämään tyttöä toiselle puolelle :whistle:
 
Välillä olen käynyt lukemassa täällä, mutta en ole oikein konetta saanut auki.

Meidän tyttö on 7 viikkoa :love::):) Hän on edelleen rauhallinen kaveri tai ei yhtään itkuinen.
Kirjauduin tänne oikeastaan kysymään, että onko täällä kokemusta kakkapanttaajista? :poop: Täällä siis 4viikkoiseksi asti kakkasi useita kertoja päivässä ja sitten piti 10 päivän tauon kakkailussa, sitten tuli postimerkin kokoinen kakka, 7 päivän tauko, joku klöntti ja nyt taas siitä asti panttailua, olisiko tällä hetkellä nyt menossa päivä 9 tai jotain muuta sellaista. Edellisestä kunnon kakasta (tarkoitan semmoista mikä näkyisi edes välttävästi vaipassa) siis jo neljä viikkoa. Olen syönyt magnesiumit, luumut ja muut niin, että oma vatsa kyllä toimii liiankin liukkaasti. Rotarokote otettiin viikko sitten ja niin odotin, että se saisi suolen toimimaan, no ei saanut, huooh. Toisaalta onko siitä sitten mitään haittaa jos ei kakkaa tule, onko ongelma vain omassa päässä.

Tämä vauva on myös aikamoinen nukkuja esikoiseen verrattuna. Esikoinen siis heräili tosi usein vuoden ikäiseksi ja söi välillä pitkäänkin. Tämä tyttönen syö nyt sitten 1-2 kertaa yössä, usein ekan kerran vasta klo 4 aikaan. Aika hyvin kyllä tankkailee aina iltaisin, mutta toisaalta sen jaksaa kyllä tosi hyvin kun tietää, että sitten nukkuu pitkään ja hartaasti.

6vk neuvolassa tyttö 6,2 kg ja 57 cm.

gemmy ja tyttö 7vk
 
Oi @gemmy teidän unet kuulostaa just hyviltä (sellaisilta mitä tässä jo vähän kaipailisi :ROFLMAO:)!

Voisiko se olla niin, että teidän vaavi hyödyntää kaiken saamansa maidon eikä näin ollen kakaksi asti ole kauheasti? Kuulostaa kyllä tosi vähältä kakalta mutta jos asia ei vauvaa vaivaa niin ehkä ei ole kauheasti huolta? Kannattaa toki neuvolassa kyseistä vielä.
 
@gemmy meilläkin poika panttaili kakkaa jossain vaiheessa, kun ei ollut vielä aloitettu kiinteitä. Kyselin silloin neuvolasta ja siellä sanottiin, että 2 viikkoa on sellainen aika josta ei vielä tarvitse huolestua, mut sen jälkeen vois olla hyvä käydä näytillä. (Toki jos vauva vaikuttaa jotenkin tuskaiselta tms. niin sitten jo aikaisemmin.) Meillä meni sit lopulta niin, että kakka tuli aina 12. tai 13. päivänä. :ROFLMAO: Pelkällä maidolla kasvava vauva voi tosiaan hyödyntää saamansa ravinnon aika tarkastikin.
Niin ja hienon kuuloiset yöunet siellä, wau! (y)

@Mandala lämpimät onnittelut puolivuotiaalle! :love::love:

@atvk87 pikaista paranemista sinne pikku potilaalle! :barefoot: Ne yöt on kyllä kamalia, kun noi pienet nenät menee niin herkästi tukkoon. Ja olipa kurja kokemus vauvakutsuilla, oliskohan poitsulla silloin jo ollut kurja olo flunssan takia? Noin pitkän reissun vielä teitte, varmasti harmittaa. (n)

Meillä aletaan kohta valmistella pojan 2-vuotispäiviä, hurjaa! :rolleyes:
 
Pitkästä aikaa täällä pyörimässä! :oops:

Kiva oli kyl lukea kaikkien kuulumisia, täällä vauhdikas vauva-arki 4kk:n kanssa rullaa. Ei oikein millekkään ylimääräiselle oo ollu aikaa. Ja just nytkin neiti päätti heräillä päikyiltä kun ois ollu hetki aikaa.. :rolleyes:

(Jatkuu...)

Kakkailuun en osaa kyl nyt auttaa, meillä ei oo oikein panttailtu paria pv pidempään.

Atvk ikävältä kuulosti kyl teidän vauvakutsureissu! Harmi et toinen ei oikein viihtynyt.

Mandala, noi diagnosoinnit, ah niin rasittavaa. Mun täti on samanlainen. Ja jotenkin ärsyttää kun aina pitää "selitellä" miks vauva itkee, ei ihmiset haluu ymmärtää et ehkä hän ei vaan viihdy.

Tyttö nauttii soseista meillä. Lähinnä ollaan syöty maissia ja kasvissoseita. Hedelmäsoseet ei oo oikein maistunu Välistä oikein vaatimalla vatii, tissi ei kelpaa mutta sosetta syö mielellään. Sit ollan tissitelty ruuan jälkeen. Vedellä huhotaan suu ruuan päätteeks, meillä on aventin nokkamuki jossa semmonen pehmee pää (https://www.google.com/search?q=avent+nokkamuki&client=ms-android-huawei&prmd=imsvn&sxsrf=ACYBGNR6yTGE3EnSFpKoYciQxCuuNoDLIA:1572514533060&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwjNo5aRmcblAhWHwsQBHYMbBjcQ_AUoAXoECA4QAQ#imgrc=DaJ6NZWQiwpoDM).
Ens neuvolassa taas rokotuksia. Otetaan miehen kanssa myös influenssa rokotteet samalla. Viime neuvolassa 65cm ja 7kg.
Meillä ei hirveesti viel äännehditä, semmosa omaa "höö höö"-juttua ja sit ihan vaan kiljahduksia ja vähän "höpöttelyä" Ei jokeltelua ihan mut sen tyylistä. Parasta puuhaa on pieruäänten teko, päristellään ihan koko ajan.

Tuota luumua mietin kun nyt eilisen illan ja tän aamua on näyttäny mahaa vääntävän, et se siirtyy myös maidossa jos ite syön? Ei oo mitään neidin herkkua luumu tai päärynä-luumusose. Saispahan ehkä ees vähän kakkaa liikenteeseen sit :poop:
 
  • Tykkää
Reactions: Mandala
@Roxanne siis 2vee bileet jo :eek: mahtavaa :love:

@love- kiva kuulla teidän tytön elämästä myös! Ja joo se luumu sun syömänä auttaa myös. Mä oon päivittäin syönyt puoli pussia sunsweet luumuja. Oon siis kaikki merkit kokeillut mutta ne on kyllä parhaimpia kun on pehmoisia eikä koskaan kiven murusia niinku muissa on tullut vastaan. Alkaa tökkimään jo vähän niiden syöminen, mutta en uskalla olla syömättäkään kun nyt tulee lisättyä säännöllisesti päiviin aterioita ja pienellä suolella voi kestää aikaa tottua isompaan määrään muuta kuin maitoa.

Ai hitto vanha ystävä rintaraivo+lakkoilu tuli hetkeksi takaisin eilen. Taas rampattiin eri huoneissa, valaistuksissa ja asennoissa. Onneksi aamulla sain annettua sitten kaurapuuroa ja seuraavalla kerralla annoin sosetta. Söi kyllä sitten tissiä aina jonkin ajan kuluttua tai unisena ja koko homma rauhoittui iltaan mennessä niin ei yhtä paha kuin pari kk sitten.

Mä ostin kans sellasen first choice nokkamukin, spill proof. Kai tyttö saa sieltä vettä tulemaan imemällä, mutta oon silti antanut hörppyä mukista kun saa ruoan päätteeksi nopeammin silleen ne vedet annettua. Onhan se nokkis sitten kätevä kun oppii itse sitä kaatamaan, kun hänen omiin käsiin en kuppia kuitenkaan vielä luota pitkään aikaan.

Tänään sai mutustella taas kurkun sisustaa kun me muut syötiin päiväruokaa. Pitkään pyöritteli ja ikenillä natusti palaa suussa pienemmäksi ja niin että lopulta sai nielaistua. Itse ei osaa/tajua käteen edestään ottaa oikein mitään vielä, mutta vie sitten suuhun kun laitan hänen käteen palan. On siis saanut nyt ruokailuja istua syöttötuolissa, ihan pois jos kauheasti heiluu tai ei tykkää.
 
Flunssa on täällä väistymään päin, ensin parani poika, enää vähän sellasta sitkeetä limaa, jota on tosi vaikea imeä ulos. :D
Me molemmat vanhemmat tultiinkin kipeiksi heti alkuviikosta ja miehellä oli kurkku kipeä ja mulla poskiontelot, onneksi mekin jo parempaan päin.

Ai niin! Onnea puolivuotiaille @Mandala ja @-dino- :love::love:
Mites @-dino- teillä menee? :)

Kiva kuulla @love- teidänkin kuulumisia! Alotitte kiinteet siis heti 4 kk?

@Mandala toivottavasti oli taas nopeesti ohimenevä vaihe toi lakkoilu! Kohtahan pitäis tulla taas tiheen imun kausi, vai onko teillä ollut jo?
Kiva että pystyy jo istumaan ruokailuissa mukana! :) Tuliko kurkusta yhtään kakomista?

Meillä se pillipullo ei toiminu vielä yhtään, vaatinee hiukan hienompaa motoriikkaa vielä. Pullossa tosin luki, että +10 kk. :D
Ollaan maisteltu tutista hedelmiä, on tykänny, ja eilen perunamuussia tissimaidolla, oli kuulemma kamalaa.
Rupee istumaan aika hyvin fyllattuna pöydän ääressä, pöytäliina tosin saa kyytiä ja yrittää saada kaikki pöydällä olevat tavarat ja on annoskateellinen. Osaa myös heittää omat lelut, mukit ja sen maistelututin siitä menemään. :rolleyes:

Onnea @Roxanne 2-vuotiaalle! :love:

Hyvä @gemmy että teillä nukutaan noin kivasti. :) Toivottavasti kakka lähtee pian kulkemaan!

Poikanen 5 kk
 
Joo meillä on tiheää imua ollut, alkoi pari viikkoa ennen 6kk. Huomasi kyllä puklun määrästä. Nyt kun on saanut sen kolme ateriaa päivässä ja haluaa tissiä ahkerasti niin ihanaa oranssia puklua pitkin päivää joka paikassa :ROFLMAO:
Ollaan nyt tosiaan sekasyöjinä menty. Tänään sai ekaa kertaa parsakaalia ja jauhelihapötköä maistella mutta myös söi kaupan sosetta mitä jäi eiliseltä shoppailureissulta ja iltapalalla banaaniomenasosetta.

Ihan kuin ois vähän jämäkämpi istuessa, taitaa ne pienet hetket syöttiksessä auttaa. Röhnöttää kyllä vielä aikalailla, pitää tukea kunnolla. Into on kyllä kova ja alkaa jo itse ottamaan tarjottimelta käsiin. Soseetkin uppoaa selvästi paremmin jo, suurinta osaa ei kolaa.
Lattiallakin pidetään maailman menoa katsomassa aika paljon.

Ja siis oon miettinyt, että hitto kun on ollut viime päivät paljon perus tyytyväisempi, että voiko johtua siitä kun saa ruokaa enemmän ja säännöllisesti. Että onkohan sillä ollut nälkä, ettei tissimaito ole enää täyttänyt mahaa viime aikoina?? Tympeää ajatella, että olisi pitänyt toista nälässä :unsure::X3:

@atvk87 ihana toinen :LOL: meilläkin alettu ravistelemaan leluja joten eiköhän ne kohta lennä kaaressa :D
Pillimukia ei olla kokeiltukaan mutta se first choice nokkamuki on ihan hitti! Joisi ruoan päätteeksi vettä niin paljon kun antaisi :D varmaan voisi korvikkeenkin siitä tarjota kun sitä tarvii varmaa mun kampaajan ajalla ainakin pian.

Tosiaan ollut aika chilliä kun pojan vessahommat sujunut niin hyvin että joka päivä sitä vieläkin ihmettelee. Yöt ja päiväkodit menee kyllä vaipalla, ei haluta painostaa kauheasti. Ja tyttö välillä ollut ihmeen hyväntuulinen että sekin ihmetyttänyt :ROFLMAO: no pian tässä onkin uusi Leap päällä niin tuskin jatkuu :whistle::ROFLMAO:
 
Ainiin tossa 6kk neuvolassa siis katsoi tytön istumista ja puhui 'suojeluheijasteiden' tulemisesta. Tytöllä kuulemma niitä löytyy muihin suuntiin paitsi eteen. Eli jos antaisi niin kaatuisi istualtaan ihan suoraan eteenpäin, ollaan siis huomattu kotona tämä mutta muihin suuntiin löytyy vähän vastusta korsetista.

Otti se terkka puheeksi myös sen perus mantran mitä neuvoloissa kuulee, että ravitsemuksellisesti lapsi ei tarvitse yösyöttöjä enää 6kk jälkeen :rolleyes: ei se kyllä todellakaan niin suoraviivaisesti aina mene. Naurahdinkin terkalle, että en todellakaan näe meillä lähitulevaisuudessa yösyömisten loppumista. Jos hän nyt syö sen 5-9krt/yö - riippuen mistä aloitan laskemaan, siitä kun nukutan ja lähden pois vai vasta siitä kun itse menen sänkyyn - niin ei taida tippua nolliin ihan heti :ROFLMAO: kyllä on tuttia tarjottu useimmiten eka. Enkä yöllä jaksa nyt vielä ainakaan käydä tassuttelemaan tai hyssyttelemään, voin stressata unitissiassosiaatioista myöhemminkin :LOL:

Ja kuulemma kannattaisi alkaa kokeilemaan pinnasänkyyn nukutusta vaikka tietty kuulemma meidän valinta mitä tehdään. No aijaa :rolleyes: pinnasänky on viihdekeskus meillä :whistle: jos pitää saada käsistä johonkin olemaan kiukkuamatta ja turvalliseen paikkaan, siinä on pyörivä mobile mikä on tytön mielestä maailman huikein juttu niin tottahan siellä viihtyy :D voi olla työn takana saada viihdekeskus muutettua rauhan tyyssijaksi jossain vaiheessa :whistle:
 
  • Tykkää
Reactions: atvk87
Täällä musku jo 4viikkoa!!! Ja joo aika tosiaan liitää ja yhtään mitään ei kerkii, imettäessä välillä kännykällä kyllä luen juttuja mutta.. viikon ikäsenä päästiin osastolta pois. Seuraavalla viikolla silmätulehdus!!! Nytkin vähän rähmii, mutta luulen et nyt on vaan kyynelkanava juttua, kun ei silmät punota.. Meillä siis ei tosiaan nukuta pitkiä päiväunia.. Tissillä olisi 24/7, muu aika sit sylissä ja siinäkin yleensä kitinää, siis jos pysähtyy, koko ajan pitäs olla liikettä!!! Taistelee ja taistelee unta vastaan, tutti rauhottaa jos josku sen ottaa, mutta pian se sit jo lentää.. kun syliin nukahtaa ja siirrät johonkin niin eikun herää heti kohta, jotain tyyliin tunnin pätkiä päivisin.. paitsi nyt jotenkin nukkuu kaukalossa kauppareissun jäljiltä (ja nyt panikoin onko ollut jo liian pitkään siinä) Öisin nukutaan ihan ok.. koska nukumme "päällekkäin" löhönojatuolissa, kun siihen siirryn imettää sängystä ja sammun aina itekkin, sit herätään joskus 3h päästä ja vaihetaan tissiä ja nukehdetaan taas molemmat.. :D Maitoa tulee "ongelmaksi" asti, pakko aina pumpata välillä, yölläkin kun ihan kovat ja sit suohkuaa liika kovaa.. veinkin eilen näytteet että kelpaanko luovuttajaksi.. Nyt kyllä vähän mietityttää kun se pitäs sit olla niin hygienista hommaa ja koita siinä pumppailla kun toinen huutaa vieressä ruokaa, ilman että välillä koitat rauhoitelle.. no katotaan..
Neuvolassa ma oli olevinaan jo tullut 5cm pituutta lisää, mutta tuskin nyt oikeesti, varmaan jompikumpi mittaus heittänyt.. Alku siis kaikkea muuta kun vauvakuplaa meillä, enemmänkin vakuumimalli.. mutta nyt jo ihan ok.. :) Vaikkei tosiaan mitään ite kerkiikkään, kun äkäseen koittaa ittensä ruokkia jos nukkuu, vaunuttelustaki herää sit heti kun kotona (vaunut pysähtyy).. Mutta nyt alkaakin kuulua kitinää :)
 
@gemmy suosittelen vyöhyketerapiaa.. vaikka tietty jos ei sinällään vaikuta vauvaan häiritsevän.. itse paniikissa jos ei oo kahteen päivään tullut "kunnon" kakkaa.. joka vaipassahan on toki pieru vana.. mutta meillä kyllä tuntuu et heti on entistä kitskumpi jos ei oo tullut kunnon lastia (tai sit kuvittelen) ja tuntuu et koittaa kyllä äkistellä mutta..
 
Huhhei. Samaistun Domin ajatuksiin että mitään ei kerkee :D

Mitäköhän oon viimeks kirjotellu, no kumminki niin typy syö nykyään pullosta ja osastolla oltiin jo ilman nenämahaletkua reilu viikko mutta ei riittänyt määrät kun hoitajat ei saanu syömään tarpeeks sillon ku en ollut paikalla. Laitettiin siis takas ja kotiuduttiin sen kans, keskiviikkoaamuna sitten näppärästi sen poisti ja nyt eletään punnituksesta punnitukseen pärjätäänkö ilman. Paino jojoillut siis tämän kuukauden syömisharjottelujen takia eli meidän puolivuotias on edelleen n. 5,5kg kirppu :X3: jospa se nyt tästä ku saa ite hoitaa syöttämiset.

Yöllä meillä on täälä kotona hoitaja tytölle niin kauan ku on trakari. Kuukausi nyt keretään olla kotona ja sit taas teholle reissu jossa arvioidaan joko siitä päästäis. Vähän jännittää jo matka sinne kun nyt pitäs omalla autolla mennä ja pitkä matka :censored: Kotimatka osastolta sujui kyllä tosi hyvin, katseli vaan ikkunasta maisemia :love:

Kotona on kyllä mahtava olla. <3
 
Voi mitä ihania uutisia täältä sainkaan lukea! :love:❤ Aivan ihanaa @-dino- että vihdoin ja viimein olette kotona! Se tunne on vaan niin huikea vaikka samalla hirvittää kun ei oo enää sitä sairaalan turvaa. Meillä oltiin muistaakseni noin kuukausi kotoa neniksen kanssa kunnes päästiin hetkeksi täysimetykselle ennen kiinteiden aloittamista. Oltiin kotisairaanhoidon piirissä ja ei kyllä ollut ihan yks tai kaks kertaa kun kävivät sitä tuubia tunkemassa takaisin neidin nenään :D Mutta huippua jos pääsisitte nyt siitä kokonaan eroon!

@Domi kuulostaa aika samalta kuin meidän tyttö ihan pienenä. Aina heräs kans jos vaunut stoppas. Mietin välillä et onko se vain legendaa että vauvat nukkuisivat jotain 3h päikkyjä :ROFLMAO: Tsemppiä alkuhulinoihin! :)

Meillä on ehkä (kop kop) toistaiseksi kamalin sairastelukierre takanapäin. Tytölle määrättiin vastustuskykyä parantava, ennaltaehkäisevä antibiootti jota annetaan nyt koko talven. Noin viisi päivää kuurin aloittamisen jälkeen yskä ja nuha alkoivat häipyä. Ettei kuitenkin olis joku bakteeri ollut kun niin selvästi autto antibiootti. Astmalääkettä saa myös koko talven. On kyllä kuin eri lapsi nyt terveenä, lähti kävelemäänkin oikein kunnolla oikeastaan heti kun sai voimia takaisin. Ja on nyt reilut pari viikkoa jo tankannut aika hyvin, paino tippui alimmillaan noin 8 kiloon, nyt kotivaa’alla on 8,8kg. Jospa se ysi menis ennen joulua rikki :D
Geenitestien tuloksia odotellaan, ne otettiin kun tuli tämä vastustuskykyongelma kaiken lisäksi. Ollaan nyt siis seurannassa kardiologilla, neurologilla, nefrologilla, hematologilla sekä keuhko- ja allergiavastaanotolla. Myös korva-, nenä- ja kurkkulääkärille on lähete. Huoh. Siinähän se miehen isyysloma kivasti meneekin eri lääkäreillä rampatessa.
 
@-dino- oi mahtavaa että ootte vihdoin päässeet kotiin, kaikkea hyvää uudenlaiseen arkeen! (y):):love:

@Domi hienoa saada sutkin viimein tälle puolelle! :love::love: Kuulostaa kyllä tosi tutulle teidän meininki, se alkuvaihe oli niin intensiivistä että huh-huh. Mä en todellakaan ymmärrä niitä jotka sanoo että pienen vauvan kanssa on helppoa kun nehän vaan syö ja nukkuu - no ei meillä ainakaan!! :geek: Nukkumiset oli just jotain tunnin torkahteluja ja useimmiten sylissä, joten itse ei pystynyt tekemään sillä aikaa juuri mitään. Jos yritti sänkyyn siirtää niin heti heräsi. Ja mitä syömiseen tulee, meidän poitsu halusi tissiä vähintään tunnin välein ja jokainen syöttökerta kesti ainakin 30 minuuttia, joten sitä todellakin tiesi imettäneensä. :rolleyes:
No, joskus 4-5 kuukauden kohdalla viimeistään homma alkoi helpottaa. Olihan se alkuvaihekin totta kai omalla tavallaan upeaa ja ainutlaatuista aikaa, mutta mä tunnustan kyllä että olen nauttinut äitiydestä aina vain enemmän, mitä isommaksi lapsi on tullut. :barefoot:

Tsemppiä kovasti pikku tissittelijän kanssa, toivottavasti silmätulehdukset ja muutkin terveysmurheet on nyt taaksejäänyttä elämää. Hienoa et maitoa tulee hyvin, nostan kyllä hattua korkealle jos jaksat luovuttajaksikin ryhtyä! (y)

@marrasmai kiva kuulla et teillä sairastelukierre tuntuis olevan takanapäin! (y) Toivotaan että antibiootti pitää jatkossa taudit poissa eikä tutkimuksissa löydy mitään vakavampaa. Mitkä fiilikset sulla muuten on nyt töihinpaluun jälkeen (vai oonkohan jo ennenkin kysynyt, sorry tää laho pää :ROFLMAO:)?
 
Oon niin fiiliksissä kyl nähdä @Domi sun nimi vihdoin täällä kirjoittelemassa imetyksestä yms :love: noi alun tissimaratonit yms oli ekalla kerralla aikamoista tunnemyrskyä kun tajusi miten paljon joku voi oikeasti tarvita mua. Joskus taisin vähän sisäisesti kapinoida asiaa kun oli kuitenkin niin kauan elänyt vapaasti.
Nyt tämän toisen kanssa on ollut paljon enemmän sinut monien eri aspektien kanssa kun tiesi mitä se on. Ja varsinkin kun yhdestä kokemuksesta tietää jo miten hiton nopeaa se vauva-aika hurahtaa ohi silmien lopulta (vaikkei se tosiaan siltä joka päivä tunnu kun sitä elää :ROFLMAO:).
Tosiaan toi vaunuissa vain liikkeessä nukkuminen on semmonen että se voi parantua toisilla mutta valitettavasti ei kaikilla, jotkut vaan on sitten semmoisia. Mutta itse päiväunet - niiden kesto ja missä niitä milloinkin suostutaan nukkumaan - tulee vaihtelemaan vielä sen sata kertaa varmasti. Meillä esikoinen nukkui yhdessä vaiheessa vaan turvakaukalossa esim :rolleyes: ja nyt on tällä typykällä vaihe että pitäis olla mussa kiinni ihan naamaa myöten että nukkuisi parhaiten.
Toisen lapsen kanssa myös osannut suhtautua rennommin kaikkiin eri vaiheisiin ettei pelkää enää niiden jäävän päälle niinku esikon kanssa :LOL:

@marrasmai jes hieno homma jos ab auttaa! (y) muakin kiinnostaa ootko jaksanut miten töissä tämän kaiken kanssa?

Ja @-dino- siis yksinkertaisesti oon niin onnellinen teidän puolesta kyllä :love::love::love: onko se hoitaja koko yön teillä? On varmaan hassua että joku tuntematon hengailee siellä kun nukutte :D hoitaako hän yösyötötkin? Saatko siis nukkua koko yön heräilemättä? Eikös teidän typy ollut hyvä yöuninen muutenkin?
 
Tänään käytiin nefrologilla, ja siellä on seuraava (ja viimeinen) kontrolli vasta vuoden päästä. Jess, yksi lääkäri listasta pois!

Tuohon työasiaan täytyy sanoa että onneksi, ONNEKSI mulla on niin ihana työpaikka. Tytön (ja omat) lääkärikäynnit on palkallista työaikaa ja pomolle oli täysin ok kun yks yö meilasin että tultiin päivystyksestä kotiin aamukolmelta, tuun töihin joskus aamupäivän aikana. On kyllä silti ollut välillä melko rankkaa, kun ne työt on silti hoidettava ja äippäloman jälkeen muutenkin aivot vähän puoliteholla. Varmaan hirvein päivä oli kun menin suoraan sairaalasta parin tunnin yöunilla töihin, töistä suoraan sairaalaan että mies pääsee kotiin suihkuun ja syömään ja sitten itse ysin aikaan kotiin. Korvissa suhisi kun olin nukkumaan menossa. Välillä myös tuntuu että esimiehen luottamus mun taitoihin on vähän liiankin suuri, mutta luultavasti mun fiilikset johtuu lähinnä omasta epävarmuudesta ja väsymyksestä. Ehdotti kuitenkin oma-aloitteisesti, että yksi simppelimpi mutta aikaavievä homma delegoitaisiin nuoremmalle kollegalle että mä ehdin paneutua vähän strategisempiin kysymyksiin. Sen homman saaminen pois omalta pöydältä helpotti kyllä jonkin verran.

Mutta joo, kaiken kaikkiaan kiva olla taas töissä, mutta aika äärirajoilla on voimien suhteen menty viimeinen kk. Mun äitikin on ollut matkoilla eikä oo päässy jeesimään, joten ihan kahdestaan ollaan koko hullunmyllyä pyöritetty. Onneksi se tulee ylihuomenna muutamaksi päiväksi meille, haaveillaan että josko päästäis miehen kanssa ihan kahdestaan peräti elokuviin :love:

Eilen päästiin piitkästä aikaa kyläilemään kun pahin tartuntariskiaika näyttäis olevan ohi, käytiin miehen serkun perheen luona (asuvat siis myös täällä Ruotsissa) kaffella. Oli maailman liikuttavinta kun tyttö alkusäikähdyksen jälkeen taapersi tutkimassa kämppää ja lopulta veti heidän kohta 4v pojan kanssa täyttä rallia ympäri kämppää, molemmat nauraa käkättäen. Niin kivaa tytöllekin tän loputtoman sairasteluputken jälkeen :)


Tulipa omanapainen viesti, paremmalla ajalla kommentoin muillekin :LOL:
 

Yhteistyössä