Alkuraskauden monikkoperheet

Täällä näyttää olevan jonkin verran omia ryhmiä monikkoraskauksille, mutta näyttää olevan jo niin pitkällä, että kirjoittelee jo vauvojen syntymäaikoja.. Oisko siis aika perustaa uusi ryhmä raskauden alkutaipaleella oleville?

Itellä menossa viikko 12+5 ja olen tiennyt kaksosista ihan alkuraskaudesta (n. viikolla 7..?).Ikää 26v ja esikoisia odotellaan.

Masun kasvua ei vielä ulkopuoliset huomaa, mutta vatsa kyllä turpoilee varsinkin iltaisin..

Pikku Myy + Tiuhti ja Viuhti
 
Moikka!

Täällä kanssa yksi ilmoittautuu. Olen tänään viikoilla 17+3, laskettu aika on 28.8. Meillä on kaksi lasta ennestään, yksi piti vielä saada, jotta lapsiluku olisi ollut täynnä, mutta eihän kaikki mene niinkuin suunnittelee.. Olen siis vasta 24-vuotias ja kohta todella nuori suurperheen äiti. Saimme kuulla kaksosraskaudesta np-ultrassa rv 12+0, sellainen ystävänpäivälahja! :) ensin olin todella kauhuissani ja surullinenkin, mutta nyt olen jo iloinen molemmista tulevista vauvoistani, vaikka jaksaminen ja pärjääminen jännittääkin.

Miten olet voinut? Minulla ei ollut alkuraskaudessa juuri mitään oireita, paha väsymys kyllä oli, mutta ei edes kunnollista pahoinvointia. Viime raskaudessa oli paljon vaikeammat oireet! Nyt kyllä on olo pahentunut, selkä vaivaa, on paha huimaus, jonka vuoksi lääkäri kielsi autolla ajonkin ja supistelee aika lailla. :( saa nähdä mihin asti pystyy olemaan töissä..

Toivottavasti meitä ilmestyisi tänne mahdollisimman paljon, vertaistukea ei voi koskaan olla liikaa!

Lillian
 
Hei!

Täällä ilmottautuu yksi, viikot 11+5 suurinpiirtein. Kaksosraskaus tuli täytenä yllätyksenä tuossa 9 viikon tienoilla ultrassa. Asiaa sulatellaan edelleen ja paljon huolettaa kuinka raskaus tässä etenee. Pahoinvointia on ollut viikolta 6 alkaen, lisäksi myös jonkin verran tiputteluvuotoa.
Ennestään minulla on yksi lapsi, syntynyt keskosena raskausmyrkytyksen vuoksi.

Mielenkiinnolla kuulisin teidän muiden voinnista ja muistakin mietteistä tässä matkan varrella.

Samarian
 
Mä pääsin omasta mielestä tosi helpolla ensimmäisestä kolmanneksesta vaikka olen lukenut, että tuplaraskauksissa saattaa olla tuplasti pahemmat oireet. Väsymystä oli jonkin tietty vähän ja piti syödä tosi säännöllisesti, ettei tullut paha olo. Nyt on ollu tosi hyvä olo jka jaksan taas harrastaa liikuntaakin :) Toistaseksi ei ole maha vieläkään kauheesti kasvanu ja ihan hyvä niin, kun ajattelee loppuraskautta. Onko teillä jo vauvamasu havaittavissa? Pelottaa kans loppuraskaus ja lasten syntymisen jälkeen ensimmäiset kuukaudet. Onneks mulla on tosi ihana mies, joka auttaa varmasti ja jaksaa olla tukena. Kun kuultiin tuplaraskaudesta niin mies otti sen aluks paljon paremmin ku mä. Mulla se aiheutti aluksi hirmuisesti pelkoa (toki myös miehelläni).

Lillian33: Mennään melko samoilla viikoilla, mulla laskettuaika 17.9.
 
heips.
itselläni myös ensimmäinen raskaus ja heti oli kaksoset. Oli aikamoinen järkytys kuulla odottavansa kaksosia kun sitä mahdollisuutta ei oltu edes mietitty. pahoinvointi alkoi jo RV 7. Olen nyt raskausviikolla 16+2 ja nyt vasta olo alkaa helpottua. Olemme jo tottuneet ajatukseen että kaksi sieltä tulee, nyt vain etsimään sopivia rattaita ja muita tarvikkeita.. =) ja vatsaa ei enää pysty piillottamaan. =)
 
Kiva että meitä on täällä enemmänkin! :) oletteko muut olleet tyytyväisiä neuvolaanne? Minun terveydenhoitaja on ihmisenä tosi mukava tyyppi, mutta ammattitaidossa on kyllä parantamisen varaa! Tuntuu, että käsittelee minua niinkuin yksösodottajaa, koska ei vain tiedä eroja monikkoraskauteen verrattuna. En ole saanut mihinkään kysymyksiini kunnollisia vastauksia, eli onneksi täällä Tampereella ainakin kuulemma saa rakenneultrasta viimeistään lähetteen taysin äitiyspolille, jossa raskautta seurataan sitten tiheämmin.

Rakenneultran ei olekaan enää kuin reilut kaksi viikkoa, jee! Koska teillä on ultria? Aiotteko kysyä sukupuolia, jos vauvat suostuu näyttämään? Minua pelottaa hirveästi, että toisella/molemmilla ei ole kaikki hyvin. Vaikka ekassa ultrassa kaikki oli ok, sydämenlyönnit on neuvolassa kuulunut ja liikkeitäkn tuntuu jo, niin ainahan sitä pelkää. Ei auta kuin toivoa parasta!

Eilen mies tunsi ekan kerran potkun mahan läpi! :)

Lillian33 rv 18+0
 
Heippa,
Oli ihan pakko vastata tännekin, kun huomasin että täällä on väkeä Tampereelta päin. Itse olen ihan lähikunnasta ja olin aluksi aivan hukassa myös , kun eipä tuo terveydenhoitaja oikein tiennyt kaksosraskaudesta mitään. Ja viimeksi eilen terveydenhoitaja sanoi minulle, että on mukavaa kun saa tutkia vaihteeksi kaksosia, kun ei ole hänen uransa aikana kauhean montaa sattunut..Käyn nykyään neljän viikon välein taysissa tutkimuksissa ja välissä terveydemhoitajalla omalla paikkakunnalla. Seuraava ultra on 5.4. Suosittelen lämpimästi kaikille monikkoraskausvalmennusta, koska ainakin itse sain sieltä paljon kysymyksiini vastauksia. Ainakin Taysissa järjestettiin tuo.

Kyllä minuakin pelotti kovasti tuo rakenneultra ja meinas sydän pysähtyä itseltäni kun tutkivat kauan sanomatta mitään sydämmen rakenteita pikkusilta. Eka aate oli tietty, että nyt on jotain vikaa pikkusen sydämmessä..:D Mutta onneksi sanoivat, että sydän on hankala tutkia ja siks kestää. Nyt yritän vaan nauttia tästä raskaudesta ja pikkusten potkuista :) Vaikka jänskättää vähän kaikki, kun ekaraskaus kyseessä. Muuten laskettu aikani on 25.7. Voinko liittyä keskustelujoukkoonne?

eevuliini & poika ja ehkä tyttö rv 22+6
 
Mulla on huomenna kolmas neuvolakäynti ja rakenneultra 7.5. Samaan aikaan myös joku ylimääränen lääkärikäynti. En osaa jännittää rakenneultraa, kun en tarkkaan tiedä ees mitä siinä tutkitaa :) Enemmän jännitti eka ultra ja huominen neuvolakäyntikin jännittää, kun en ole kauheesti tuntenu enää liikkeitä (luulin aiemmin tunteneeni ne selvemmin).

Mä oon ollu ihan ihan tyytyväinen neuvolaan. Kiva neuvolatäti ja osannu vastata melkeen kaikkiin mun kysymyksiin. En oo kauheesti kyselly miten kaksoisraskaudet eroo yksösraskauksista. Tietty nostaa riskejä, kaikkiin raskausajanvaivoihin ja ennenaikainen synnytys on todennäkösempää.

Musta tuntuu että näytän lähinnä siltä, että iin syöny hyvin. Ei vauvamasusta tietookaan :( Kerroin tänään töissäkin ja oli ihanaa miten iloisesti ihmiset otti tiedon vastaan.

Pikku Myy -85 + tiuhti ja viuhti rv16
 
Tervetuloa keskusteluun vain, eevuliini! :) millä viikoilla pääsit valmennukseen? Minä olen myös itse ilmoittautunut sinne netissä, mutta ei ole kutsua tullut vielä. Ajattelin, että sinne pääsee vasta rv 25-30 tienoilla ja olinkin kauhuissani siitä, kun jotkut jo synnyttää noilla viikoilla! Mitä en tietenkään toivo itselleni tai kenellekään, mutta joskus niin vain käy... Hyvä että valmennuksesta saa hyvin tietoa, kun tuntuu, ettei sitä oikein netissäkin löydy.

Olen nyt mennyt parin päivän sisällä todella huonoon kuntoon. :( kun istun kauan, niin selkä tulee todella kipeäksi ja tuntunut että jokin painaa jonnekin hermoon tms, kun välillä meinaa lähteä jalat alta.. Työni sisältää istumista 7,5-8h/päivä ja siihen melkein kahden tunnin bussimatkat päälle, kun en saa huimauksen takia ajaa autoakaan! Eilen töiden jälkeen olin niin kipeä, että maksan sohvalla iltaan asti, enkä meinannut sitten päästä enää ylös. Menen tänään työterveyteen, katsotaan, mitä lääkäri sanoo! Lisäksi minua supistelee aika paljon. Ne ei ole varsinaisesti kivuliaita, mutta ei kyllä kivuttomiakaan. Ensi viikolla menenkin neuvolalääkäriin, toivottavasti kohdunsuulla ei ole mitään muutoksia!

Oletteko muut pystyneet käymään normaalisti töissä?

Hyviä vointeja kaikille!

Lillian rv 18+2
 
Täällä ilmottautuu myös kaksosten odottaja, 25 v. Esikoiset tulossa. Todettiin rv 7. Tänään rv 16+1, ja kolmas neuvolakäynti luvassa. Alkuraskaudessa lievää pahoinvointia noin viikon,vain yhden kerran oksensin. Kokoajan voinut suorastaan erittäin hyvin :) Rakenneultra luvassa 3.5. millään ei jaksais odottaa sinne saakka. Maha on järkyttävän iso, kohdun korkeinkohta noin navassa. Omat housut ei mahtunut kiinni enää rv 6,olin niin turvoksissa,jonka takia myös menin ultraan yksityiselle rv 7. Painoa tullut lisää tähän mennessä noin 3 kiloa.
 
Olin valmennuksessa noin rv 20, mutta siellä oli tulevia äitejä rv 16-33. Luultavasti Taysissa keräävät vain tarpeeksi väkeä valmennukseen, jotta valmennus kannattaa järjestää. Muuten terveydenhoitajien olisi kuulema täytynyt jakaa opas monikkoraskaudesta, mutta ei ainakaan meille jakananut. Mutta tämän saa myös netistä ja se nettisivu on luultavasti:

http://www.thl.fi/thl-client/pdfs/daec5c3f-e2eb-41ff-b98f-e369c4246900

Sitten kuulema kannattaa liittyä Pirkanmaan Monikkoperheet ry. jäseneksi, mutta en ainakaan itse ole vielä liittynyt.

Töissä olen jaksanut käydä normaalisti, vaikka alussa oli erittäin kivulias liitoskipu mahassa. Nyt on vähän rauhoittunut. Nyt voin ihan hyvin, vaikka tuntuu että työnteko on yhtä puhinaa tän ison mahan kanssa. Teen fyysisesti raskasta työtä ja mahani kasvaa silmissä joka viikko. Vaikka pienihän tää maha on siihen verrattuna mitä se tulee oleen loppumetreillä ;) Saan kuulema tehdä lääkärin mukaan töitä rv 26 asti, mutta voin varmaan vielä neuvotella jos vointi pysyy ihan hyvänä.. Oon huomannut, että vauvelit nukkuu koko työpäivän ja sitten kun pääsen kotio lepään, niin molemmat aloittavat mahassa järjettömän zumbaamisen.. :D Työpäivän jälkeen olen ihan poikki ja nykyään on pakko ottaa päikkärit työpäivän jälkeen. Pakko ottaa nykyään rennosti.

Jee, sain ostettua tänään pikkusille pinnasängyn työkaverilta. Vaatteitakin jo vähän liikaa shoppailtua vauveleille :) Itselläni on varmaan vain muutamia vaatteita mitkä mahtuu päälle ;)

Lillian hurjasti voimia ja hyviä vointeja. Kaikille muillekin hyviä vointeja.

eevuliini & tuplat rv 23+1
 
Mites muut tuplaäidit jakselee? Itsellä ei ole juurikaan vointi parantunut, selkä voi paremmin nyt kun vain makaa, mutta supistelee enemmän. Onneksi keskiviikkona on nlalääkäri, niin selviää kohdunsuun tilanne. Pelkään yli kaiken sitä, että joutuisi sairaalaan vuodelepoon, kun olen lukenut, että niin moni joutuu... Ehkä ei vielä näillä viikoilla, mutta kuitenkin.. Esikoinen sen ymmärtäisi, kun on jo isompi, mutta kuopus varmaan luulisin että äiti on hylännyt. :(

Mutta tulin tänne oikeastaan kertomaan ihanasta työterveys-puoskari-lääkäristäni. Menin siis hakemaan viime viikolla sairaslomaa tämän jumiutuneen selkäni vuoksi ja samalla kysymään jotain vinkkejä, että miten se paranisi/pysyisi terveenä. No mitään vinkkejä en todellakaan saanut, lääkäri totesi, että sairaslomaahan sinä tarvit, jos on istumatyö ja selkä kipeytyy istuessa, kirjoitan kolme päivää. Katsoin häntä vähän ihmeissäni ja kysyin, että onko hän oikeasti sitä mieltä, että tilanne paranee kolmessa päivässä (viime raskaudessa se parani vasta synnyksen jälkeen). Lääkäri vastasi, että "kun sinun äitiyslomaan on niin kamalan pitkä aika vielä" ööh.. Hän siis luuli, että kaksoisraskauksissa ollaan äitiysloman alkuun asti töissä! No sitten hän valaisi minua, että ihan loppuraskaudessahan minua aletaan sitten tutkimaan taysissa, johon korjasin, että kyllä se seuranta alkaa ihan puolessa välissä raskautta, johon hän sanoi, että se on sitten muuttunut. No, yritin sitten lähteä ja kiitin häntä, jonka jälkeen jouduin vielä kuuntelemaan 5min hänen omasta aiemmasta raskaudestaan tarinoita.

Ihana tyyppi! :D tänään varmaan joutuu sitten menemään uudelleen lääkäriin, enkä,kyllä tasan mene samalle! Ajattelin jos vähän saisin sairaslomaa vielä ja sitten kysyä pomolta, että voinko pitää vaikka lomani pois... En haluaisi vielä jäädä pois, mutta en ala kyllä sankaria leikkiämään vauvojen kustannuksella ja olen luvannut olla puhelimen ja sähköpostin päässä.

No olikohan siinä nyt valitusta tarpeeksi.. Parempia vointeja kaikille! :)

Lillian ja pikkuset rv 18+6
 
Täällä ois myös yksi esikoisten odottaja :wave:

Eli laskettuaika olis 7.8 ja nyt mennään rv 21+6. Itsekin katselin tuota aiempaa monikko-odottajien palstaa, mutta kaikki alkoi olla siellä jo loppusuoralla/synnyttäneitä. Kaksosraskaus on ollu tiedossa jo rv 7 ultrasta alkaen, jolloin hakeuduin vuotojen takia ultraan (takana pari keskenmenoa). Mutta yllätys olikin suuri kun pari sykettä masusta löytyi, toki alkuraskaus meni koko ajan pelätessä keskenmenoa hematooman vuoksi. Nyt vasta pikkuhiljaa alkaa tajuta, että taidan olla oikeesti raskaana ;) Raskaus sujunut pelkoa lukuunottamatta hyvin, ei ole ollut juuri pahoinvointiakaan. Rakenneultrassa kaikki oli ok, toisesta lupailtiin poikaa ja toinen jäi vielä arvoitukseksi.

Valmennuksesta: Täälläpäin päästään osallistumaan ihan normaaliin synnytys/perhevalmennukseen, ei tietoakaan monikkovalmennuksesta :(

Lilian: Ei oo tainnu sun lääkäri olla ihan ajantasalla... Itse muuten olen voinut hyvin, mutta ainoastaan pitkät koulumatkat (n. 6 km päivässä kävelyä + bussimatkoja yht. 4 h/pv) alkoivat tuntua turhan rankoilta. Lisäksi tuo kävely aiheutti muutaman kilometrin jälkeen vatsaan kipua (todennäköisesti ei supistuksista kyse) ja kävin sen vuoksi hakemassa neuvolalääkäriltä sairaslomaa. Hän kirjoitti suoraan (rv 20) noin kuukauden kerralla tutkimatta kohdunsuun/kaulan tilannetta. Sitten seuraavassa ultrassa rv 24 pitää pyytää jatkoa. Eli todennäköisesti olen sairaslomalla sitten loppuun saakka. Monikkoraskauksissa sairaslomaa kirjoitetaan helpommin ja mulla lapussa lukee, että kaksosraskaus + määrittelemättömät vatsakivut syynä.

Nippe + tuplat 21+6
 
Mun oli pakko käydä vähän kurkkimassa teidän ketjua, kun tuli jotenkin niin haikee olo ja ikävä tuota odotusaikaa! :)
Mulla on siis esikoinen 2v7kk ja 1v3kk kaksostytöt, joiden odotusaika ja synnytys (rv38+4) meni tosi hyvin vaikka pelkäsin jatkuvasti jotain; mm vuodelepoa, ennenaikaista synnytystä, fetofetaalitransfuusiota (kyseessä oli siis monokoriaalinen-diamniaalinen geminiraskaus) ym.. Mutta siis kaikki meni hyvin ja lähes 3 kiloiset tytöt syntyi niin nopeesti etten meinannu ees tajuta koko hommaa :D
Hirveesti tsemppiä ja jaksamista teille tuplaodotukseen! <3
 
kävin tänään ultrassa ja pikkusilla oli kaikki hyvin:) Muutenkin kohdunsuu oli pysynnyt normaalina, joten voin jatkaa töitä vielä ainakin tämän kuun loppuun asti. sanoivat tosin siellä, että jos vähänkin mahassa tuntuu epämukavalta ja sattuu mahaan tuo työnteko, niin hakemaan si vaan saikkua aikaisemmin äitiyslomalle asti. Seuraava ultra on 30.5. Vauvelit oli hauskasti nenät vastakkain mahassa <3 B- vauvelinkin sukupuoli varmistui ja tyttöhän se oli niin kun epäiltiin. poika painoi 680g ja tyttö 578g. nyt vähän huolettaa toi paino ero, mutta kai se ihan normaalia on kun kuiteskin ovat vielä eri sukupuoltakin..


Hyvää pääsiästä kaikille :)

T. eevuliini & tuplat rv 24+1
 
Nemi: Kyllä kaikennäköisiä pelkoja jos jonkin suhteen on ja paljon... mutta odottavan aika kuluu siis hitaasti...

Eevuliini: Mukava kuulla, että kaikki hyvin siellä masuasukeilla. Kuinka usein sulla on seuranta tästä eteenpäin (siis ultria)? Mulla rv 20 jälkeen alkoi 4 viikon välit ja jossain vaiheessa muuttuu 2 viikon ja sitten 1 viikon väleihin. Meillä kaksoset ovat "erimunaisia". Kun kuullostaa tuo toukokuun loppu aika kaukaiselta... Ihan siksi vaan ihmettelen... Eikä tuosta kokoerosta kannata huolestua, jos varsinkin eri sukupuolta ovat. Mulla lukee lääkärin dokumenteissa, että kasvavat tasaisesti, vaikka viikolla 20 toinen oli 1 viikon ja 1 päivän "suurempi" kuin toinen.

Täällä hätäisenä on jo laitettu heti äippäpakkaukset ja rahasuoritus hakuun sekä vanhempainrahahakemukset ja lapsilisähakemuksetkin... Nyt pitää tehdä kaikki kun vielä kykenee. Pitäs varmaan hankintojakin pikkuhiljaa ruveta tekemään. Meinaan ei noilla yöpöydän laatikkoon mahtuvilla vaatteilla ja vauvakirjoilla pitkälle pötkitä ;)

Mutta on niin ihana kun nyt pikkuiset tuolla mahassa jo potkivat, vaikka liikkeet ei tunnu kovin kovasti. Sen verran ilmeisesti tuo etuseinämässä ja takaseinämässä olevat istukat vaimentavat potkuja. Aluksi sitä harmittelin kovasti kun ei tunnu liikkeet, mutta ehkä vielä saan tuntea liikkeitä riittämiin ;)

Nippe + tuplat 22+2
 
Heippa kaikille tuleville äipille. Onnea kaikille hyviä ultratuloksia saaneille! Ihana viikko takana, pidin talviloman tässä välissä, entiedä johtuuko raskaudesta vai tästä keväästä, mutta ollut ihana fiilis viimeviikkojen aikana. Olo on jotenkin onnellisen rauhallinen. Vähän on kuitenkin stressannu, kun aloin "vahingossa" lukemaan kaksosten äitien tarinoita raskausajasta. Enpäs sanokaan enempää, muutakun että ei kannata alkaa lukemaan niitä juttuja! Nyt tuntuu hyvältä mutta palstalta sai sen käsityksen, että huomenna kaikki voi olla toisin :( Piristi kuitenkin Nemi-:n tarina hyvin menneestä raskausajasta :heart:

Oikein hyviä vointeja kaikille.
 
pikku myy -85 : täällä ilmoittautuu toinen, jonka raskaus on menny todella hyvin ja helposti :) vois sanoa, ettei oikeastaan mitään vaivoja :) nyt vasta alkaa nukkumaan meno olemaan työlästä, kun ei tiedä mihin tuon mahan laittais, maanantaina rv 38. Vauvat on voinu hyvin koko ajan ja kasvaneet tosi hyvin. Suurinta ongelmaa tässä kaksosten odottamisessa on tuottanu se, ettei tiedä mitä tarvii ja minkä verran, kun on esikoiset kyseessä. vai pitääkö sanoa, että esikoinen ja kuopus :heart:

Hyvin se menee, tsemppiä kaikille odottajille!
 
Aattelin laittaa tänne taas kuulumisia. Jotenkin maha on taas kasvanut hurjasti ja tuntuu hassulta, kun pikkuset pönkee mahassa. Mahani näyttää välillä epämuodostuneelta tai muumimamman naamalta kun molemmat kääntyilee yhtä aikaa eri puolilla mahaa :D varsinkin tyttö tykkää kääntyillä mahassa paljon..Nukkuminen alkaa olemaan hankalaa varsinkin kun on koko ajan sellainen tunne, että liskaan toisen vauvoista. Nukun mielelläni kyljelläni. Ootteko te saannet nukkuttua ihan normaalisti? Oon yrittänyt pikku hiljaa tehdä vauvojen tarvikehankintoja. Muuten kannattaako hommata kaksosille aluks yks vai kaks pinnasänkyä? oon kuullu tosta vähän eri mielipiteitä..


eevuliini& tuplat 25+1
 
Moikka kaikille!

Eevuliini: minä olen ainakin nukkunut melko huonosti, vaikka olen pienemmillä viikoilla kuin sinä. Öissä ei tunnu olevan mitään johdonmukaisuutta, välillä nukahdan heti ja nukun tosi hyvin aamuun asti, mutta sitten taas välillä maha ahdistaa, tuntuu ettei saa kunnolla henkeä ja herään pissalle kaksi kertaa yössä, enkä meinaa saada unta sen jälkeen! Olen huomannut, että jos illalla syö paljon, niin yöstä tulee tosi huono tuon ahdistuksen vuoksi. Olenkin nyt yrittänyt syödä reilun päivällisen ja illalla vain jotain kevyttä, kuten hedelmän tai jugurtin.

Kävin eilen neuvolalääkärissä ja niinhän siinä sitten kävi, että jouduin sairaslomalle äitiysloman alkuun asti. Supistukset ei ollut onneksi aiheuttanut mitään dramaattista kohdun suulla, mutta lääkäri sanoi, että ne pitää ottaa vakavasti ja jos kotilevolla ei supistukset rauhoitu, niin seuraava vaihtoehto on totaalinen vuodelepo, mitä en todellakaan halua! Muuten kaikki oli ok, paitsi että painoa oli tullut ihan järkyttävä määrä, melkein 1kg/viikko!! Alussa minulla nousi paino aika hitaasti, nyt näköjään kirii tuota kiinni sitten. Nyt paino on yhteensä noussut 7,5kg, että saas nähdä missä mitoissa sitä ollaan loppuvaiheessa! :/ Sf-mitta vastasi keskimäärin 25-viikolla olevan kohtua yhden odottajilla.

Oletteko tehnyt vielä hankintoja? Minua ahdistaa, kun tuntuu, että niin paljon puuttuu vielä. Varsinkin nyt, kun olen näin huonossa kunnossa, olisi kiva ja saisi mielenrauhan, jos tavarat olisi edes pääosin hankittuna. Saamme yhden kaukalon tutulta ja yksi sitteri on ostettuna. Lisäksi olen hankkinut leikkimaton, tuttipullojen steriloijan ja rintapumppu ja yksi pinnasänky oli ennestään, sitten on hyvin vähän vaatteita. Vielä yksi kaukalo, yksi sitteri, PALJON vaatteita, yksi pinnasänky, hoitoalusta jnejne. No, täytyy toivoa etten joudu vuodelepoon, vaan ehtisi rauhassa hankkimaan tavaroita!

Huomenna meillä on rakenneultra! Saa nähdä kuinka ensi yönä tulee uni, kun pelottaa ja jännittää niin paljon.

Voikaa kaikki hyvin ja tulkaa kertomaan kuulumisia!

Lillian rv 20+2
 
Ultrakuulumisia:

Olimme tänään rakenneultrasta ja meillä oli maailman ihanin naislääkäri! Siinä oli nimittäin yksi pelkoni, että lääkäri on hirveän tyly, kun sellaisia on osunut niin paljon kohdalle. Muita hyviä juttuja: lapsivettä hyvin molemmilla, omat istukat ja rakenteissa ei mitään poikkeavaa. Tampereen käytäntö kuulemma on, että jos kaksosilla on omat istukat ja kaikki ok, niin seuranta siirtyy Taysin äitiyspolille vasta viikolta 30 lähtien. Molemmat oli poikia, eli meille tulee miesvalta sitten kesällä. Tämä on ihan kauheaa, mutta itse toivoin, että edes toinen olisi ollut tyttö, koska lapsia meille ei ainakaan näillä näkymin enempää tule. Mutta varmasti totun asiaan ja olen hirveän iloinen molemmista poitsuistani! :)

Sitten niitä huonoja juttuja... Ensinnäkin B-vauvalla havaittiin sydämen toisessa kammiossa jokin kalkkeuma tai vastaava, jota kutsutaan "golf-palloksi". Olin tästä ilmiöstä lukenut kyllä jotain netin ihmeellistä maailmaa selatessani, mutta lääkäri sanoi, että yksinään tuo löydös ei aiheuta mitään jatkotoimenpiteitä/-seurantaa, koska muut rakenteet oli ok. Sydämessä muuten kaikki oli ok. Ilmeisesti ei tiedetä mistä tuo johtuu, mutta monesti se häviää itsestään jo raskausaikana, eikä kuulemma tosiaan aiheuta mitään sen ihmeellisempää. Mutta sitten lisäksi B-vauva oli noin viikon jäljessä kasvussa veljeään, eli mitat oli tänään rv 20+3 seuraavat: A 352g, B 296g. Saatiin tuon vuoksi sitten uusi aika kahden viikon päähän, jossa kasvua kontrolloidaan.

Nyt sitten vähän huolestuttaa, kun samalla vauvalla on sekä tuo havainto sydämessä, että kasvu huonompaa. :( mutta voihan toki olla, että hän on vain pienempi ihminen, ei sitä tiedä... Onneksi pääsee parin viikon päästä katsomaan tilannetta taas!

Mites muilla menee?

Lillian ja pojat rv 20+3
 
lillian: Hyvä, että pääsit sairaslomalle noiden supistuksien takia. Eipä sitä kannata pienokaisten kustannuksella urheilla.. Minunkin painoni on hurjasti noussut eli yli 11 kg ja silti ne siellä taysissa määritti minut hoikaksi nuoreksi naiseksi :D Itsellä olo on kuin mammutilla..:D Ikävää, että siellä rakenneultrassa tuli hyvien uutisten lisäksi myös esille huonoja juttuja. Onneksi kaikki oli rakenteissa poitsuillasi ok ja asiaa seurataan, vaiks ei välttämättä olekaan mitään hätää.. Voimia sinulle ja koita olla murehtimatta asiaa näin etukäteen, vaikka varmaan itsellänikin myös se olisi vaikeaa kun murehdin kaikkea, vaikka kaikki on tällähetkellä pienokaisilla hyvin..

Mieheni on ollut kyllä innoissaan hankinnoista ja hankinnut ihan hirveästi nyt kaikkea pikkusille. Olenkin antanut miehelleni aikalailla vapaat kädet ku vielä tuota innostusta riittää..;) Itsekin jotain olen saanut ostettua tutuilta ja pääosin vaatteita olen kyllä shoppaillu pienille kaikista ale myynneistä..vielä tarvis ostaa paljon tavaraa pikkusille. Eilen sain kelan äitiyspakkaukset. Otettiin kaks äitiyspakkausta ja sen kolmannen äitiyspakkauksen otin rahana.

eevuliini&tuplat
 
Nukkumisasiasta: Mä oon nukkunu koko raskauden vähän huonosti. Alusta asti oon heränny melkeen joka yö vähintään kerran yössä ja välillä saatan pyöriä tämän jälkeen useemman tunnin hereillä. Neuvolatäti lupas mulle tarvittaessa saikkua, mutta mua ei väsytä huonoista yöunista riippumatta. Käyköhän kroppa ylikierroksilla vai sopeutuukohan kroppa tuleviin vaan yöheräilyihin. Viel oon nukkunu mahallaan mutta en varmaan enää pitkään nuku..

Painonnoususta: Viimesimmässä ultrassa (rv16) ei ollu paino noussu ollenkaan mut nyt tuntuu että se on tainnu muutaman kilon nousta. Nyt on mahakin pullahtanut esille (rv 18) :)

Lillian33: koitan nauttia raskaudesta huonoista uutisista huolimatta. Eikös sekin oo ihan normaalia että sikiöt kasvavat erii vauhtia? Toivottavasti kehdenviikonpäästä tilanne on parempi ja toivottavasti B-vauvan sydän korjautuu itsestään ennen synnytystä Pidän peukkuja!

Ootteko muuten jaksaneet vielä urheilla? Mä oon pyrkiny 3 krt viikossa, mutta kohta en tiedä mitä tekis, kun juokseminen pissattaa ja tuntuu pitemmällä lenkillä inhottavalta ja kesäksi uimahallitkin sulkee ovensa.

Me ei olla hankittu viel mitään muutamaa potkaria lukuunottamatta. Käytiin lauantaina ihailemassa tuplarattaita. Meinattiin ensin ostaa käytettynä, mutta ihastuttiin Brion double Waviin ja ne ois just tarjouksessa siellä vaunuliikkeessä :D Ne oli tosi kevyet ja myyjä niitä kovasti kehuikin. Ootteko jo ostaneet vaunut tai onko jotku tietyt mitä ajattelitte?
 

Yhteistyössä