Alle 2-vanhojen kaksosten aikainen herääminen :(

No niin, millä noi naperot saa pysymään sängyssä aamuun asti...
Meidän kaksostytöt siis alkaa viimeistään viideltä huutamaan ja haluis tietysti nousta jo, työn ja tuskan takana saada ne takas unille, omassa kainalossa joskus onnistuu mut toivoisin et pienet nukkuis omissa sängyissään sillä parivuode käy hieman ahtaaksi 2+2 kokoonpanolla.
Eli onko jollain kokemuksia aamuvirkuista kaksosista?
Yhtä olis niin paljon helpompi hetki "huudattaa" omassa sängyssään, noista toisen jos jättää huutamaan niin pian on molemmat hereillä ja sit on turha kuvitella että ne enää nukkuu. Niin ja pienet nukkuvat siis "isojen" sängyissä eli kiipeää sieltä ihan itse pois ja keittiöön maitoa etsimään.
Onko ainoa vaihtoehto vaan herätä jatkossa viideltä? Oon yrittänyt laittaa myöhemmin nukkumaan mut se on ihan yhtä tyhjän kanssa, silti neljän, viiden aikaan alkaa aamuhuudot :(
 
En sen kummemmin osaa auttaa, mutta meillä on pojilla ollut aina ONNEKSI kausittaista tuo aikaisin herääminen. Eivät kyllä ihan vielä viiden aikaan ole olleet innokkaita heräämään mutta aikaisin kuitenkin, jokusen viikon ovat kukkuneet ja sitten taas palautuneet normirytmiin, eli heräilevät 7-8 aikoihin. Ei ole meilläkään ikinä auttanut myöhempi nukkumaanmeno tai päiväunien poisjättäminen, päinvastoin. Ehkä se on teilläkin nyt vaan joku kausi ja menee ohi :) Kaksosten kanssa tosiaan saa näiden nukkumisasioiden kanssa painia, tai tuntus ainakin että hankalampaa on kaikki nukkumiseen liittyvä kun niitä on kaksi. Meillä pojat nyt 2,5v, toinen edelleen tosi huono nukkuja ja iltaisin on vaikea saada unille.

Tästä nyt ei varmaan apua ollut mutta koitahan jaksaa :)
 
  • Tykkää
Reactions: soja
Tirppa, olit ihan oikeassa :) näyttäisi siltä, että tää heräilykausi alkaa olla ohi. Toivottavasti, ja seuraavaa odotellessa...
Syksy meni tosi aikaisin heräillessä ja nyt pienet nukkuu taas pidempään. Mä oon samaa mieltä, että kaksosten kanssa on niin erilaista nukkumiseen liittyvät jutut kuin yhden kanssa, mut onneks täältä löytyy vertaistukea muista kaksosäideistä! Niin ja hassu juttu, että tänne kun kirjoittaa "ongelmansa" niin yleensä viikon kuluessa ongelma poistuu itsestään ;) taikavoimaa tällä palstalla.
 
  • Tykkää
Reactions: soja
joo, en osaa auttaa tohon heräilyyn. meilläkin vaihdellu 06 ja 7.30 välillä. toi 6 vähän liikaa, mut 7 jo ihan hyvä, kerkii mukavasti tehä aamupäivälläkin asioita. ja on kiva kun lapset käy jo 20 nukkumaan.

Nyt on kyllä ollu raskasta pari päivää, kun otettiin tutit pois.... ois kannattanu tehä aiemmin, nyt kun ovat 1v 7kk, aika tiukkaa on : /
 
kaneli hyvä kun on helpottanut, meilläkin just syksyllä väheni uni sitä mukaa kun illat ja aamut pimenivät, vaikka ois voinu kuvitella että nukkuis pimeässä paremmin. Siitä se sitten tasaantui, nyt riesana ovat sitten ilmeisesti painajaiset. Toista poikaa pahat unet on vaivanneet jo pitkään mutta nyt on toinenkin alkanut heräillä öisin, hirmunen huuto päällä ja sitten joutuu yleensä iskä istumaan sängyn vieressä pitkät ajat ennenkun saa unen päästä kii uudelleen. Ei suostu meidän sänkyyn enää nukkumaan, mikä ei sekään tietysti hyvä vaihtoehto ookaan mutta kyllä se joskus helpottaisi kun selviis vaan sillä et ottas kainaloon ja kaikki vois jatkaa unia. Toinen tulee joka yö viereen, ihan muutamia öitä on nukkunut kokonaan omassa sängyssä. Mä jään nyt oottamaan että kun "lausuin ääneen" täällä tän meijän pulman niin sekin häviäis :D Helpottais niin kovasti kun alkaisivat nukkua kunnolla, etenkin nyt kun on kolmas huutaja tulossa taloon parin viikon sisällä, tuskin kenelläkään unet paranevat kun on siinä vielä vauva joukon jatkona.

soja mä otin pojilta tutit suunnilleen samassa iässä pois, ja ihan väärä aika oli kyllä meille. Aikamoista tutinkaipuuta oli suht pitkään, vaikka eivät tuttia syöneet kun nukkuessa. Oikeestaan vois sanoa että sen jälkeen vasta alko kaikki nuo univaikeudet meillä, tai siltä ainakin tuntuu.. Jaksamista sullekin!
 
TirppaMeillä on pienet nukkuneet hyvin omissa sängyissään käytännössä koko ajan. Pinnisten kanssa oli superhelppoa kun tenavat jäi itse nukkumaan mut reilun vuoden iässä kun siirryttiin matalalaitaisiin sänkyihin alkoi se ravaaminen mut saatiin se sitten kuriin perinteisellä välittömällä palautus menetelmällä. Kolme neljä yötä sai ravata tenavia omiin sänkyihin palauttamassa mut nyt ne pysyy siellä, toistaiseksi ;)
Tuteista sen verran, et mä riistin omiltani sen kapistuksen vuoden iässä. Meni kyllä tosi helposti kun toinen ei välittänyt pätkän vertaa ja toinen yksille päikyille sen perään kyseli. Jos täällä joku lueskelee näitä tekstejä jolla on alle vuoden ikäiset kaksoset niin kannustan kyllä tutin poistamiseen ajoissa, uskoisin sen olevan helpompaa silloin kun vasta kahden, kolmen vuoden iässä!
Tsemppiä vaan kaikille monikoille! Kyllä me pärjäillään :)
 
hemmetti,kirjotin pitkästi ja hävitin sen. no, lyhyestä virsi kaunis.

joo, olis kannattanu ottaa tutit jo aiemmin. tarkotus oli keväällä, mut lapsilla oli korvatulehdus puti, ja istten
myöhemmin olin raskauden takia sellasessa kunnossa, että mies joutui yksin arjen pyörittämään joten se jäi.
eikä sitä voinu tehä heti kuopuksen synnyttyäkään =( joten nyt ollaan sitten tätä huutoa kuunneltu
5 päivää. eilen meni ilta jo tosi hyvin, mut tänään taas päikkäreillä ei menny niin hyvin.

ja tosiaan tätä soppaa nyt sotkee se että kaksikko on kipee, ja meillä sit 3kk vauvakin vielä.

just nyt väsyttää ja harmittaa. mut kai se tästä.
 
Tsemppiä soja! Ymmärrän hyvin, et oot varmasti aika kypsä! Ei käy kateeksi vauva-arki noin pienten kaksosten lisäksi, mä itse en suostunut ottamaan meille edes koiraa kun nyt viimein ollaan saatu kaksoset yli puolen vuoden ikään. Mä jouduin meidän elämäntilanteen vuoksi (ulkomailla oloa ym) olemaan syksyllä 4kk yksin pienten kanssa ja välillä oli ihan mittari punasella kun molemmat sairasti eikä apua saanut mistään.
Mutta yritä jaksaa, kyllä se siitä. Toivotaan, et pienet paranee pian ja se pikkuisin on helppo vauva ja hyväuninen ;)
 
Kiitos tsempistä kaneli huh, mie en kyl oikeestaan ees ilkee valittaa, kun aattelen teitä tuplisten äitejä jotka joudutte paljon olemaan yksin. Miulla kun on tuo mies "sisäsiisteissä" toimistohommissa :D ja iana tarvittaessa apuna. (vaikkakin sai 3 pikkujoulut käydä ;) ).

Nyt tänään lapset nukahti päikkäreille jo tosi kivasti, ehkä 15min meni. ja eilen yöunillekin noin puolessa tunnissa. ja tänään saivat lääkekuurit, joten kun tervehtyyvät, varmaan loppuu toi öinen huutaminen.

Ja mitä meidän vauvaan tulee, on hän tosi tosi helppo vauva. Tietysti yksi "normaali" vauva kahden keskosen jälkeen on helpon tuntusta, mutta tämä poika on kyllä itse aurinko! syö yöllä 2-3kertaa ja nukkuu yhdet noin 3-4 päikkärit sekä toiset vähän lyhyemmät. ja on periaatteessa aina paitsi nälkäisenä tyytyväinen. Että huh, huh! Jos kaikki vauvat on tollasia, haluun niitä lisää:saint:

joten ei nyt ihan noin kurjaa ole kun eilen tuntui. kun nyt itse vielä paranisin... uhkaavasti alkaa tuntuu että saa ens viikol hakee kuurin poskionteloiden tulehdukseen itelleen.

Hyvää uutta vuotta kaikille!

soja ja nappulat 1v 8kk sekä vauva 3kk

ps. sit ois kiva kuulla että miten myö siirretään toi kaksikko onnistuneesti pinniksistä tavan sänkyihin...?
 
Nyt oli heti pakko kirjottaa tosta "isojen sänkyihin" siirtämisestä... Me siirrettiin kaksoset pois pinniksistä omiin matalalaitaisiin sänkyihin kun ikää oli 1v2kk. Alku meni kuin unelma! Naperot jäi kiltisti nukkumaan ja kerran, max kaks täytyi palauttaa takaisin sänkyyn kun jo nukahtivat, siis ihan itsekseen omassa huoneessaan. No, sitten kun ihana uutuuden viehätys oli ohi niin alkoikin se ravaaminen meidän sänkyyn :( Sitten palauttelin tenavat aina takaisin, parhaimmillaan tunnin välein sain nousta kantamaan jompaa kumpaa takaisin lastenhuoneeseen. Ihan kamala jakso..
Sen jälkeen ne alkoi heräämään viideltä, tai jopa puoli viisi. Ja sehän oli tietysti mahtavaa kun ne pääs itse pois niistä sängyistä ja haahuili pitkin yläkertaa sitten itsekseen.
Nyt ne nukkuu hienosti yöt, mutta iltaisin vien nukkumaan niin, että istun huoneessa pimeässä pienten seurana kunnes ne rauhoittuu nukkumaan. Meillä siis tenavat nukahti aina itse omassa huoneessaan siihen asti kun isojen sänkyyn vaihdettiin ja niiden uutuuden viehätys meni ohi. Sen jälkeen unille meno oli enemmin vähemmin showrumbaa lastenhuoneessa, parhaimmillaan revittiin lakanat ja patjatkin sängyistä. Se kamala meno ja riehuminen vaikutti sitten ilmeisesti yöuniin kun yöt meni sen myötä levottomiksi. Nyt kun jään sinne hetkeksi ja pienet rauhoittuu nukkumaan ilman rutinoita niin yötkin sujuu hienosti.
Mutta kaikilla on tietysti omat tavat ja keinot, tässä vain meidän meille hyväksi koettu malli :)
Ihanastihan teillä soja sujuu tuo arki! Kiva, että pienet on paranemaan päin ja vauveli on aurinkoinen tapaus :)
 
saa nähä miten meillä käy toi pinniksistä pois siirtyminen. Nythän lapset nukahtaa täysin iteksiään.... ja nyt eilen ja tänään jo varsin hyvin tässä tutittomassa elämässäkin:D

Jouluna lapset nukku mummolassa omissa isojen lasten sängyssä, eivät vielä ihan tajunneet että sieltä voi livistää, mutta sen hoksasivat että kun sängyt oli päädyt vastakkain, niin oli kiva kiivetä kaverin sänkyyn. me ollaan muuttamassa 2kk päästä, ajateltiin että josko sillon suorilla isojen sänkyyn. Onkohan liian rohkeeta? aiotaan laittaa lapset samaan huoneeseen, vaikka makareita olis enemmänkin. Kun tuntuu että toisiaan muuten kaipaavat? ja sit se ylimääränen makari ois vauvalle kunhan hänet pois meidän huoneesta siirretään. Tiedä sit mikä ois parasta...?

No, nyt on kaikki varsin mukavasti palaamassa normaaliksi. Meillä onkin normiarki varsin sujuvaa ollu. Vieläkun saadaan antibiootit loppuun, ja lasten nenät ja mahat kuntoon niin tästä alkaa hyvä vuosi.

ainut harmi enää on, että oon ite koko ajan kipeempi... enkä paljon uskalla lääkkeitä syödä kun imetän =/
 

Yhteistyössä