Allergiat selvittelyssä (4kk) nyt jo 6kk...

Moi,
Mä alotan nyt uuden ketjun vaikka olen kovasti lukenut näitä kaikkia allergiaketjuja mitä täältä löytyy.
Meillä on tosiaan takana refluksidiagnoosi, johon Prepulsid-lääke ei ihan toivotun nopeasti auttanut.
Nyt olen itse kovalla dieetillä (imetän vielä osittain) ja neiti saa osin Almiron Peptiä. Aiemmin on kokeiltu Nan, Tutteli ja Tutteli Omneo.
Pulauttelu on vähentynyt pahimmista ajoista, mutta neidillä on vielä aika paljon vatsavaivoja. Pierut on tosi pahanhajuisia edelleen, samoin kakka (joka on myös ihan löysää, ollutkin koko ajan).
Lääkäri soittelee meille huomenna, kun on viikko oltu dieetillä ja syöty Almironia, saa nähdä joudutaanko sitten Neocate-kokeilulle...
Tää dieetti on kyllä itselle hiton rankka, päätä särkee ja väsyttää vaikka vitamiinit otan purkista. Mutta yöllä tuo imettäminen on niin paljon helpompaa...
Iho-oireita neidillä ei ole juurikaan ollut, mitä nyt pientä näppylää toisessa poskessa silloin tällöin.
Maitoaltistus ois sitten 2 vkon kuluttua.
No, huomenna kuullaan pitääkö lähteä hakemaan halpaa Neocate-korviketta :| Ummetusta se voi ilmeisesti aiheuttaa? Millähän mä sitä ehkäisen, kun ei meidän neiti vielä juo vettä...

Piija ja Mathilda 3kk11pv
 
Hyvä kuulla että teille asiat etenee, vaikka oireiluakin vielä on. Onko teillä vielä Prepulsid kuitenkin käytössä vaikka siitä ei ihan odotetun nopeasti apua ole tullut?

Toivottavasti Neocate ei teillä aiheuttaisi ummetusta tai muuta sopeutumisoiretta. Meillä poika aloitti sen juonnin 6 kk ikäisenä eikä ummetusta tullut. Muutenkin Neocaten vaikutukset olivat alusta asti pelkästään positiivisia pojan vointiin, joten ei niitä sopeutumisoireita aina edes tule (paitsi sitä mustaa kakkaa mutta sehän on "visuaalinen" seikka). Tosin poika oli jo sen verran vanhempi kuin teidän vauva ja muutamaa kiinteää myös söi tuossa vaiheessa jo.

Kannattaa kysyä tarkkaan soittoaikana lekurilta mitä sopeutumisoireita voi olla odotettavissa Neocaten kanssa? Ja voiko niitä tarvittaessa jotenkin helpottaa jos niitä tulee? Lääkitysten kanssa pitää varoa, ettei sitten niistä tule oireita sekoittamaan kuviota... Tuosta sinun imetysdieetistäkin on hyvä keskustella lekurin kanssa, että kuinka pitkään sitä on mielekästä jatkaa sinun että lapsen hyvinvoinnin kannalta.
 
Meillä on nyt sitten Neocate kokeilussa. Ummetusta kuulemma voi tulla, mutta lääkäri sanoi että voi olla tässä tapauksessa "hyväkin", kun neidin kakka on aina ihan löysää ja vetistä velliä... Ollaan nyt 2 pvää käytetty ja vielä en ole huomannut selkeitä oireiden poistumisia, paitsi että eilen nukkui päikkärit rauhallisemmin. Mutta katsotaan sanoi tohtori...
Prepulsid on käytössä edelleen, jos allergiaa ei todeta, niin kuulemma joku refluksilääkitys on hyvä pitää voimassa kun sitä kuitenkin on, ehkä osin rakenteellisista syistäkin.
Imetysdieettiä jatkan max 4 viikkoa eli jos todetaan maitoaltistuksessa allergia, niin sinne almiron-altistukseen asti. Sit lopettelen (viimeistään).
Harmittaa vaan jos todetaan allergioita, kun tuo kiinteiden aloituskin ois kovasti mielessä.
Mathilda on taas alkanut syömään 3-4 krt yössä, kun oli tässä välissä jo 2krt yössä... :(
En tiedä auttaisko velli, mutta mitäpä sitä edes uskaltaa kokeilla...
Kai se on odotettava maitoaltistukseen joka on 29.1.

Kiitos kun jaksatte kommentoida näitä juttuja!
 
Teillä on lääkärillä ihan hyvän kuuloinen suunnitelma. Ei niitä allergioita kannata harmitella, yleensä kun allergiat saadaan selville ja pahikset pois paranee elämän laatu koko perheellä! Katsokaa ihan rauhassa, miten altistukset menee. Voi olla, että yöheräilytkin vähenee ihan itsestään, kun on ruokavalio kohdallaan ;) Nyt ei kannata ainakaan aloitella mitään uutta, kun on korvike kokeilussa ja altistukset tulossa. Teillä varmasti lääkäri antaa sitten ohjeita noiden kiinteiden aloitukseen, kun sen aika on. Meillä jäi tuo vellivaihe kokonaan välistä (niissä on sitäpaitsi usein maitoa) ja aloitettiin altistusten jälkeen kokeilemaan kasviksia, joista bataatti sitten sopikin.
 
Piija kirjoitti (siirretty "vauvapuolelta" ):
Ahmutar: Itsekin epäilen, että rintamaidossa on vielä jotain. Tosin Neocate ei ole tuonut meille mitään muutosta entiseen, muuta kun kakan väri on muuttunut. Eli ilmavaivoja ja pahanhajuisia sellaisia on edelleen ja valitettavasti puklutkin ovat taas lisääntyneet viime viikon loppupuolelta lähtien. Mun syömisethän on aika vähissä, mutta syön tietty aika paljon peruna- ja riisipohjasia ruokia. Eikös niillekin voi olla allerginen?
Tää on nyt mun omaa mietintää, ens viikon ti on se maitoaltistus. Taidan kyllä lopettaa imettämisen silloin, tai ainakin aloitella silloin viimeistään. Tosin nyt olen jo vähentänyt ja tuntuu, että aamuyöstä ei enää oikein maito riitäkään lapselle.


Kyllähän sitä voi olla allerginen ihan mille vaan. On monia lapsia joille just esim. peruna ja riisi on pahiksia. Hyvin on mahdollista että rintamaidon kautta lapsesi on allergisoitunut lisää ihan jo tässä imetysdieettauksen aikana. Tiukkojen imetysdieettien aikana kun äidin ruokavalio menee hyvin yksipuoliseksi, lapsi voi allergisoitua herkemmin äidin ruokavaliossa jäljelle oleville ruoille.

Tuosta imetyksen lopettamisesta kannattaa jutella teidän lääkärin kanssa (oliko se nyt Tuomela?), missä aikataulussa ja miten se olisi hyvä tehdä. Nyt kun lapsi ei ole oireeton, ei ole täyttä varmuutta onko teillä sopiva korvike käytössä. Eli ihan suoraan tyhjän päälle ei varmaan kannata hypätä. Ymmärrän kyllä että on turhauttavaa olla kapealla imetysdieetillä, jolla lapsi oireilee ja oma olokin voi olla kurja.

Onko teillä muuten lapsen oireilu vähentynyt ihan alkutilanteeseen verrattuna? Kysyn koska olette menossa maitoaltistukseen ja silloin pitäisi olla ainakin selvästi aikaisempaa vähemmän oireileva lapsi, jotta altistus voidaan tehdä.
 
Mulla meni dieettaus ainakin siksi pieleen, että söin tosi paljon perunaa ja se oli sitten pahis. Oli niitä kyllä tosi paljon muitakin (söin mustikka-ja vattukeittoa yms), mutta sitä perunaa söin määrällisesti eniten. Se on ihan arpomista sen jälkeen, kun ne perinteiset maito ja muna, kotim.viljat sekä soija ja yleisesti allergisoivat on jo poistettu.
 
Piija: vielä siitä kun kirjoitit tuolla vauvapuolella että vauva raivoaa rinnalla mutta ei pullolla. Se voisi olla yksi merkki että Neocate saattaisi sopia hyvin mutta se äidinmaito mättää :/ ?? Mä olen sitä mieltä, että kyllä noihin vauvan reaktioihin rinnalla tai pullomaidolla (tai myöhemmin kiinteitäkin syödessä ) voi jonkun kerran luottaa, ei tietystikään pelkästään ainoana merkkinä, sopivuudesta tai epäsopivuudesta. Tuomelakin mulle tästä ilmiöstä puhui ja mainitsi sen myös ylen aamutelkkarin ohjelmassa eilen.
 
Neiti ei raivoa joka kerta rinnalla, sehän se onkin hämmentävää. Esim. öisin syö ihan mukisematta.
Ja noista oireista sen verran, että itkuisuus on selvästi vähentynyt jo aiemmin (ennen Almiron/Neocate/dieetti-aloitusta) . Päiväuni-itkut vähenivät kun Neocate aloitettiin, en tiedä, voi olla sattumaakin. Eli voihan olla, että Almironkin käy, me kun kokeiltiin sitä vaan viikko ennen Neocatea. Mutta mutta... se puklailu on tosiaan nyt lisääntynyt, ei ehkä ihan alkutekijöihin, mutta oli huomattavasti parempi ennen dieettiä ja korvikekokeiluja (taidettiin syödä silloin Tutteli omneota lisänä).
Sitä tosissaan alkaa olla väsynyt tähän kaikkeen. Korviketta menee nyt nelisen kertaa päivässä ja tuntuu, että oma maidontuotanto alkaa kyllä hyytyä. Mutta tosiaan, odottelen sinne ens viikkoon kun tapaamme Tuomelan uudelleen. Dieettiä en enää jaksa itselläni kuitenkaan laajentaa, koska syömiset on nytkin aika yksipuolisia ja itse asiassa syöminen ei edes huvita, kun ei mitään kerran voi syödä :(
Kiitos taas kommenteistanne! =) :flower:
 
Huomenna maitoaltistus ja tuskin maltan odottaa. Neocatea on nyt syöty 2 viikkoa ja pulauttelu sen kun pahenee... Ja itkuisuuskin, varsinkin öisin, on alkanut lisääntyä. Tänä aamunakin heräsi itkuun ja pierua sieltä sitten tuli. Eipä ole siis Neocatesta tainnut olla meille mitään apua.
No, huomenna ollaan toivottavasti vähän viisaampia.
Toisaalta neitihän on (kai) kasvanut, joten uskon että Prepulsid-lääkitysannosta pitäis nostaa.
Ahistaa taas niin pirusti :( Luulin jo jossain vaiheessa, että helpottais, mutta mutta... :headwall:

Tää nyt oli tällasta valitusta, sori... Huomiseen.
 
Pojalle Neocate ei sopinut laisinkaan, vaikka sen pitäisi olla "se pelastava korvike" (allergiahoitajan sanomaa) Oireet olivat oikeastaan pahemmat kuin Almironista. Minulle sanottiin useaan otteeseen että voi olla ettei korviketta löydy pojalle lainkaan koska poikaa ei saatu oireettomaksi. Mutta Almironilla ja zyrtecillä päästiin alkujaan aika pitkälle. Almironia poika joi tosi vähän aikaa, korvike oli lähinnä kiinteiden pohjana. Vitamiinit ja kalkki on kuulunut 1v alkaen pojan ruokavalioon.
 
Tultiin juuri maitoaltistuksesta ja niinhän siinä kävi, että mitään oireita ei paikan päällä ilmaantunut. Nyt sitten annetaan NANnia Neocaten rinnalla aina lisäten joka päivä annostusta ja katsotaan miten tilanne kehittyy. Kuulemma seuraavat 2-3 pv ne kriittisimmät. Jos ei oireita tule siinä ajassa, saan minäkin lisätä ruokavaliooni maidon =) (Edelleen siis imetän, lähinnä illalla ja yöllä yhteensä 2-3krt/vrk) Yritän sitä lopetella, mutta yöllä se on vaan niin helppoa. Ja iltaisin neiti osaa kaivatakin tissiä nukkumaan mennessä... :|
Parin viikon kuluttua sitten soittoaika lääkärille.

Taas siis odotellaan ja katsellaan miten tilanne kehittyy.
Niin. ja tänään neiti on puklannut ihmeen vähän (koputan täällä puuta). Johtuuko maidosta, vai siitä ettei Prepulsidia ole tänään annettu vai ylipäätänsä äidin maidon vähenemisestä, who knows....

 
Voi voi...
Neiti on nyt saanut maitoa 3 päivänä ja puklailu on vähempää edelleen kun esim viime viikolla (pelkkä Neocate silloin, osin imetys). Mutta päiväuni-itkut ovat taas lisääntyneet... usein tulee pieruja itkun yhteydessä. Tosin ilmavaivoja on paljon muutenkin, siis hereillä ollessakin.
Yöunet ovat myös osin aika levottomia, mutta yölevottomuus alkoi jo viime vkon lopulla kun oli pelkkä Neocate menossa...
Ota tästä nyt sitten selvää... :headwall: :headwall:
Huomenna vielä annetaan maitoa, huomisen annos jo 4dl ja sitten katsotaan uudemman kerran... Lääkärillekin kun sai soittoajan vasta ens vkolle, joten pakko tehdä itse jotain ratkaisuja :|
 
Kiinitin Piija muuten kirjoituksissasi huomiota siihen, että imetit Neocatekokeilun yhteydessä. Lähinnä imetyksesi keskittyi ilta ja yöaikaan. Ongelmia teillä oli sitten yöllä ja aamulla. Eräs vaihtoehto on myös se, ettei imetysdieettisi ole täysin kunnossa vaan se haittaa kokeiluja.
 
Meinaisin kirjoittaa samaa, että ehkäpä dieetissä on vielä jotain häiritsevää, kun kumminkin vaivaa on koko ajan ollut enemmän ja vähemmän, eikä oikein mikään ole tuonut selvyyttä tilanteeseenne.

Nyt on niin kiire, etten ehdi teksteihin perehtymään sen tarkemmin, mutta olisiko hirveän kova juttu yrittää pitää maidon tuotantoa yllä viikon verran ilman imetystä ja kokeilla pelkäällä korvikkeella oloa?

Mä itse tulin siihen tulokseen, kun surin aikaista imetyksen lopettamista, että luultavasti olisin itsekin joutunut sen joka tapauksessa lopettamaan, kun en olisi saanut poikaa oireettomaksi millään. Nyt kun näyttää tältä, että kaikki käydään tarkkaan läpi, kun ei mikään tahdo sopia...

Olen miettinyt myöskin sitä, uskaltaisinko kokeilla perunan uudestaan, jos se vaikka sopisikin nyt kun maito on oikea..... :/
 
Piija: muistaakseni kirjoittelit jo aiemmin (ennen maitoaltistusta) että imetysdieetti ei olisi välttämättä kunnossa... ja lapsi oireilisi rintamaidolla. Tuo tosiaan saattaa sekoittaa Neocate-kokeilua ja nyt sitten maitoaltistusta.
 
Imetys on nyt lopetettu, viime yönä en antanut enää rintaa vaan raahasin lapseen keittiöön ja tein Neocate-satsit. Huono puolihan siinä on, että neiti herää... Toisella syöttökerralla ei ihan heti nukahtanutkaan vaan alko mulle juttelemaan :/
Itkeskely on lisääntynyt sekä päiväunilla että yöunilla. Mieheni oli sitä mieltä että ei enää maitoa annettais... eli ehittiin antaa 4 päivää. Pukluja tulee edelleen, mutta eivät ole mitenkään dramaattisesti lisääntyneet. Kakka oli eilen illalla ehkä hieman limaista (väriä on mahdoton kommentoida, kun Neocate värjää sen joka tapauksessa).

Soittoajan sain Tiinalle vasta ens keskiviikolle :|
 
Onhan se neljä päivää jo aika pitkä aika! Kyllä te sen altistuksen voitte pistää poikki, jos vaikealta tuntuu ja itkuisuus lisääntyy. Tuomela onneksi ymmärtää myös vanhempia ja uskoo kyllä teidän sanaanne siitä, jos lapsi on alkanut voimaan huonommin.

Mä tein aina yösyötöt niin, että kävin vaan nopsaan tekemässä Neocaten keittiössä ja nostin vasta sitten lapsen sängystä pois. Mulla oli jääkaapissa valmiina keitettyä vettä pullossa ja äkkiä vaan mikrossa lämmitin sitä ja laitoin jauhot sekaan, ei mene kuin minuutti. Sitten vaan nopeesti syöttämään, ettei lapsi ehdi itseään ihan hereille huutaa.
 
Me myös ollaan tehty yösyötöt "isomman" vauvan kanssa niin, että kipaistaan tekemässä nopeasti maito ja nostetaan vauva suoraan pullolle. Jos ottaa pojan mukaan keittöön, niin korvikepullo on hitaampaa tehdä huutava ja kiemurteleva vauva sylissä ja muutenkin herää vaan enemmän omaan huutoonsa. Meillä on keitetty ja jäähdytetty vesi valmiiksi mitattuna tuttipulloissa huoneenlämmössä, niin pulloon vaan heittää korvikejauheen ja sekoittaa. Meidän poika ei tykkää lämmitetystä korvikkeesta =)
 
Toivottavasti ette pahastu että tungen tähän ketjuun mutta meillä niin kovin samanlainen tilanne..

Meillä poika on nyt 3,5 kk ja on oksennellut 6 viikon ikäisestä. Myös syöty maitomäärä on vähentynyt siitä lähtien ja pitää joskus ihan paastopäiviä, jolloin kieltäytyy syömästä (vain 3,5 dl/vrk). Painonnousu on tökkinyt oksentelun alettua ja huuto syöttämisen yhteydessä ja jälkeen on lisääntynyt. Myös yöt nukkuu levottomammin. Siis herää kunnolla 3-5 tunnin päästä mutta nukkuessaan liikehtii ja ääntelee paljon. Ilmavaivoja on välillä enemmän ja välillä vähemmän. Korviketta on saanut noin 4 viikon iästä ja edelleen osittaisimetän + lypsän eli yöt mennään tissillä ja päivällä saa puolet korviketta, puolet rintamaitoa. Korvikkeena ollut Nan1, Tutteli Omneo ja nyt Almiron Pepti. Meillä allergian lisäksi epäilty myös refluksiaa ja mahaportin ahtaumaa. Nyt ensin allergiaselvittely menossa.

Sitä vaan tässä mietin että kannattaakohan tuota imetystä jatkaa kun on kuitenkin niin vähäistä ja aika työlästä lypsää + olla aika tiukallakin dieetillä. Mulla on nyt paino aika alhaalla, saa nähdä miten tippuu nyt. Tosin meillä lääkäri kielsi multa ehdottomasti vaan maidon, muita selvitellään sitten jos maitoallergia löytyy (?). Olin jo edellisen lääkärin ohjeen mukaan jättänyt ruokavaliosta pois (joulukuun alussa)sipulin, suklaan jne. nämä yleisimmät mahaärsyttäjät.

Oireina meillä siis syömästä kieltäytyminen: huutaa selkä kaarella jo kesken syönnin ja sen jälkeen, enemmän kuin nälkää. Ihottumaa ei ole kuin vähän poskissa jotain kuivia alueita. Lisäksi ummetusta, johon lääkärin ohjeen mukaan annettu luumua. Tuota ummetusta ei kuulemma yleensä ole allrgisilla, itse uskon kaiken oireilun olevan mahdollista. Niin paljon erilaisia tarinoita ja oireita tuntuu allergisilla lapsilla olevan.

Onko kellään tietoa paljonko nestettä tämän ikäisen pitäisi saada? Mua huolettaa nuo lähes totaalikieltäytymispäivät, nyt tosin olen itse pähkäillyt että annan sitten vettä, jos vaan menee alas.

Luppis
 

Yhteistyössä