¤¤ ALLERGISET KULLANNUPUT - vol. 5 ¤¤

Paljon onnea Ahmuttaren perheelle :flower:
Tuli sitten meillekin vappuna se vatsatauti. Sunnuntaina kävin tyttöjen kanssa päivystyksessä ja labrat oli ok. Noro-virushan se on. Vauvalla on ollut viikon verran maha sekasin, kakkaa joka päivä monta kertaa ja kakka on vihreää. Normaalisti ei ole kakannut joka päivä. Isompi tyttö oksensi ekan kerran perjantaina ja viimeksi eilen illalla. Ja on vesiripulilla, mut vaan kerran pari päivässä tulee kakka. Molemmille olen nyt antanut DDS Junioria allergialääkärin suosituksesta vaikka meiän allergisella neidillä ei ole ollut mitään mhb:a käytössä, toivottavasti siitä ei mitään oireita tule. Kunhan nyt tästä taudista parannutaan joka näyttää kestävän pitkään niin olisi tarkoitus kokeilla tytölle jotain lihaa. Nz-lammas on ainoa liha mikä nyt menee, mitä kannattaa kokeilla seuraavaksi? Mitkään kanat, possut, hirvet ym. ei käy eli pitäisi olla joku semmonen elukka mikä ei syö kotim.viljaa. Minkähänlaista mahtaa kenguru olla?
 
Dora09: olethan jo kokeillut Pirkka porojauhelihan? Se on tosi näppärä vaihtoehto! Ja jänis on varmaan myös hyvä vaihtoehto? Tosin sen saatavuutta en ole selvitellyt?

Teen tässä vammaistukihakemusta kuopukselle, saapa nähdä antavatko alemman vai korotetun tuen:) Täällä päin ollaan tosi tiukkoja ja saattaa joutua valittamaan saadakseen korkeamman tuen (eräs ystäväni hoiti valitusprosessin ja voitti sen, mutta prosessi vei pari vuotta). Meillähän on siis perusteina astma, laaja-alaiset ruoka-aineallergiat sekä infektiokierre. Mutta kaikkia altistuksia ei ole tehty pilkulleen Kelan vaatimusten mukaan ja infektiokierteen viralliset vaatimukset eivät välttämättä ihan täyty... Tosin en tiedä, mitkä ne Kelan vaatimukset infektioissa nykyään ovat... Mutta yritän joka tapauksessa:)
 
Eli päivitystä meidän tilanteeseen:
Rotaatiota viritellään
Päivittäin käy: Hirssi ja bataatti
rotaatiossa ehkä käy Bonan maissi ja speltti (vehnä) 1 annosmitallinen viikossa
rotaatiossa ei käy Hirvi Puolukka Päärynä
Epäilyksen allla Lammas Vadelma
 
Mäkin sain tossa viime viikolla vihdoin ja viimein vammaistukihakemuksen Kelaan, on siinä kamala homma rustata sitä ja selvittää niitä kuluja yms. Mulla oli jotenkin kamala "kynnys" taas lähteä sitä tekemään, mutta onneksi sain nyt aikaiseksi. Jospa sieltä jotain nyt sitten tulisi...

Käytiin tänään lääkärireissulla ja hyvältä näyttää. Kasvua on tullut tosi hyvin ja ruokavalio laajenee hitaasti mutta varmasti. Tomaatti ei käsiteltynä sopinut ja mansikkahillo jäätelössä aiheutti muutaman päivän oireet, mutta ei se mittään. Vappuna syötiin Vatajan nakkeja ja ei ne edelleenkään sovi nekään. MUTTA kasviöljyt käy jo pienissä määrin eli muumikeksit yms. on käytössä. Vehnä on tukevasti mukana ruokavaliossa enää vähän rajoittaen ja pari kertaa on testattu nyt kasiteltyä kananmunaa, josta ei vielä oireita. Ollaan myös saatu ihan kivasti laajennettua maitotuotteiden valikoimaa, joten ruokalistalta löytyy jo useamman makuinen jogurtti, JEE! Nyt sovittiin kokeilulistalle omena/päärynä käsiteltynä, ruis, seiti, herne ja vadelma. Saapi nähdä kuinka noilla käy. Meillä nuo allergiat menee jo vähän hassusti, maito käy ja peruna ei. Kananmuna käy paremmin kuin possunakki ja vehnä sopii erinomaisesti verrattuna kauraan :/

PS. Kävin apteekissa ja meni taas omaisuus maitohappobakteereihin, ihan töykeen kallista!!!
 
Mutta olen välillä käynyt lueskelemassa keskustelua, kun tämä allergiaviidakko osu nyt viidennen lapsen kanssa omalle kohdalle. Isoilla on lähinnä siitepölyallergiaa ja astmaa.

Kuopuksen kanssa aloin epäilemään allergiaa, kun 5vko vanhana ilmestyi kasvoihin ihottumaa. Hyvin äkkiä se levisi koko kroppaan ja reilu 2kk vanhana oli niin pahana märkivä ihottuma kauttaaltaan, että jouduttiin osastollekkin pariin otteeseen useammaksi päiväksi.

Maito on todettu verestä 2½kk (oli 34.1), prickeillä turposi koko käsivarsi, kun prickattiin kananmuna ja maito vierekkäin ja maitoaltistuksessa tuli roima reaktio, kun oli saanut 2ml Nan-korviketta. Eli muna ja maito on jo selvät, lisäksi prickeissä lievänä näkyi vehnä ja tattari. Imetän poikaa ja diettaan toistaiseksi itse. Kokeiltavaksi saatiin juuri Profylac.

Nyt sitten allergialääkärimme on sitä mieltä, että ihon lehahteluista ei kannata välittää. Välillä syötön jälkeen pojan kasvot lehahtaa kirkuvan punaisiksi, näppyläisiksi ja nokkosrokkoisiksi, raapii ja kiljuu. Tämä on kuulemma normaalia atooppisen ihon käyttäytymistä.
Samaten, kun annoin imeskellä kurkkuviipaletta (poika nyt siis reilut 4kk) niin alle 10min päästä oli kasvot täynnä erittävää punaista ihottumaa. Tämäkin normaalia ja ei allergista. Kakka on myrkynvihreää vettä, joka imeytyy oikeastaan täysin vaippaan ja haisee pilaantuneelle turskalle. Tämäkin normaalia vauvan kakkaa. Lisäksi kakkaa vuorokaudessa sen 10+ kertaa.
Ihottuma ei pysynyt poissa miedoilla kortisonivoiteilla x2 vrk ja nyt menee Apolar/duocort 3xvko ylläpitohoitona ja lehahduksiin Sibicort ja Essexin hydrocortison + Atarax. Kertaakaan ei ole vielä onnistunut kolmen päivän tauko rasvoista. Tuntuu tyhmältä rasvata hulluna, kun ei lääkärillä ole halua selvittää ihottuman aiheuttajaa. Viljojakin saan kuulemma nyt ruveta syömään, kun vehnä näkyi niin lievänä. Kaura on kokeilussa minulla ja pojan kasvot on melko kamalassa kunnossa.

3kk rokotuksesta tuli koko kropan peittävä ihottuma ja nyt neuvola kieltäytyy poikaa rokottamasta, kun seuraavalla kerralla voi olla vielä pahempi. Onko kenelläkään kokemuksia tästä? Onko rokotettu neuvolassa ja selvitty kenties ilman/pienemmällä reaktiolla? Allergialääkäri taas on sitä mieltä, että normaalit rokotukset neuvolassa. Taitaa jäädä poika rokottamatta, kun ei mikään taho sitä suostu tekemään.. Kesäkuun alussa pricataan rokoteaineet ja yleisimmät antibiootit.
Käymme näissä allergia-asioissa Hyks:n iho- ja allergiasairaalassa ja siksipä nämä lääkärin kommentit hiukan ihmetyttää. Jos hoito on tätä tasoa, niin mielummin siirtyisin takas omaan sairaalaan..

Olisiko jollakulla kokemusta noista rokotuksista ja missä on rokotettu?
 
Coombs: kuulostaa aika hurjilta nuo lapsesi reaktiot. Teillähän lapsi oireilee tosi nopeasti ja voimakkaan reippaasti!! Lääkäristä.... sen verran, että onko teillä mahdollisuutta hakeutua jonnekin muualle (yksityiselle) hakemaan joltain toiselta lasten allergologilta mielipidettä? Asutteko jossain pk-seudulla tai lähistöllä?

Rokotuksista. Meillä pojan allergologi suositteli siirtämään MPR-rokotusta 2 ikävuoteen. Muut (aikaisemmat) rokotteet onkin annettu normaalissa aikataulussa, koska silloin pojalla ei vielä ollut allergiadiagnoosia :/ vaikka oireita maidosta jo oli :/ En sitten tiedä, mikä noiden vauva-aikojen rokotusten osuus kokonaiskuvaan sitten oli.

Niin, ja tervetuloa kaikille uusille ja voimia allergiataipaleen alkuun! Alku on monesti kaikkein hankalin vaihe ja myöhemmin menee monet asiat jo rutiinilla allergisen lapsen hoidossa.

Kuulumisia. Pojalle taitaa käsitelty kananmuna sopivan ainakin silloin tällöin, yes! Tyttövauvan osalta on sovittu jo allergologin kanssa, että tehdään allergia- ja refluksiselvittelyitä. Itsekin olen vähän ulalla tällä hetkellä, että onko hänellä noita vaivoja vai onko tämä vaan normaalia "pikkuvauvuutta". Todennäköisesti kuitenkin jotain oikeata vaivaa varmaan löytyy... Sen verran kummallisuuksia tässä on jo ollut, kuten refluksin lisäksi verta parissa kakassa.

Kyllä, Silencio, olet ihan oikeassa siinä, että toisen lapsen kohdalla nämä allergia- ja refluksikuviot eivät ole yhtään niin ahdistavia ja vaikeita kuin ykkösen kohdalla. Heti epäilyjen noustessa osaa tehdä jotain jo itse. Parhainta on, että hoitokuviot ja yhteys lääkäriin ovat jo olleet olemassa esikoisen kautta. Tilanne ei pääse pitkittymään turhaan.

Localoba: päivitätkö meidän osalta, että pojalla on "Alpro-soijamaito" juomana. Losecin voi lääkkeenä poistaa, kun sitä ei olla käytetty säännöllisesti pitkään aikaan. Tytön voisi merkitä listaan eli "04/2009". Selvittelyt ovat niin kesken, että muuta tarkempaa ei vielä kannata kirjoittaa.
 
Coombs: Tuo vihreä, turskalle haiseva vesiripuli ei ole normaalia vauvan kakkaa, kuten jo varmaan itsekin tiesit. Meillä imetyksellä oli juuri tuollaista ja koska ripulia ei saatu kuriin, piti minun se imetys lopettaa. Vaikuttaa siltä, että sinulla on siis ruokavaliossa lapselle epäsopivia juttuja edelleen mukana. Itse suosittelisin selvittämään tuon allergiasopan ja saamaan lapselle sopivan maidon (rintamaito sopivalla imetysdieetillä tai sopiva erityiskorvike) ennen kuin lähdette kokeilemaan kiinteitä. Kiinteistä on aika mahdoton saada mitään tolkkua varmasti, jos ihottumaa on koko ajan enemmän ja vähemmän ja suolisto-oireita on myös jatkuvan ripulin muodossa. Et muuten ole ensimmäinen, joka ei ole tyytyväinen tuohon i&a sairaalan toimintaan :/

Meillä on siirrelty noita rokotuksia jonkun verran, MPR on edelleen ottamatta.

Ahmutar: Ikävää, että allerginen on ehkä toinenkin vauva. Onneksi teillä on jo hyvä lääkäri ja itselläkin homma hallinnassa, joten eipähän turhaan pitkisty ja mutkistu selvittelyt!
 
Pikasee: Mei paasto yö meni ihmeen hyvi :D joten siitä innostuneena päätin ettei pulloa öisin.
Verta labras otettii jäbält 5putkiloo...reipas oli ku itki pikkase siin neuloittamis vaihees ja si vaa katteli ku putkilot täytty.
Ei kyl kokeide jälkeekä syöny ku pullon maitoo vaikka tosiaa se paasto takana...käytii nlassa ja painoo kk:des tullu 80g,pituutta 2cm et ei tuo iha viel nääntymäs vissii oo vaik ei syytä tuoho syömättömyytee oikee keksitä.

On se vaa hurjaa kui tääl monel lapset niin kovin allergisii ja mie oon iha ihmeissäni vaa tän maitoallegian takii :ashamed:
Ei voi ku hattuu teille nostaa =)
 
Coombs aika hurjat oireet teillä. Minäkin olen sitä mieltä että jos mahdollista niin yksityiselle allergialääkärille. Me käydään Kotkasta Helsingissä lääkärissä kun täällä ei ole lasten allergologia.
 
Coombs
Vaihda lääkäriä!!! Meidän pojalla oli hyvin samansuuntaiset oireet, tosin ei noin pahoja iho-oireita, ja olemme saaneet asiantuntevaa apua IAS:lta.
:hug: Sinä tiedät paremmin mikä on lapsellesi paras, ei ko. lääkäri!

Imetysdieettini toimi jonkin aikaa ja pojan paino kehittyi hyvin. Kuitenkin kakka Almiron kokeilun jälkeen muuttui vihreäksi vedeksi. Paino kehittyi kuitenkin edelleen hyvin, mutta imetysdieetti ei enää toiminut. Nyt kuitenkin ollaan toista viikkoa syöty Almironia ja nyt tullut jo ruskeaa kakkaa (tosin nyt antibiootti-kuuri sotkee).

ursulainen
Kiva että reissu menikin hyvin.
Yleensä mitä vaikeampaa, sitä enemmän rutiinia... kyllä "pelkkä" maitoallergiakin riittää.
 
Coombs: Melkein jo arvaan, kuka on lääkärinne I&A-sairaalassa:( Allergologeillahan on melkoiset koulukuntaerot, joten diagnoosit ja hoito-ohjeet vaihtelevat melkoisesti:( Me siirryimme suosiolla yksityiselle eli Pikkujättiin Liisa Kuikan vastaanotolle ja homma alkoi sujua aivan toisella tavalla. Eli eiväthän nuo ole normaaleja oireita ja todennäköisesti ruokavaliossasi olisi vielä melko lailla karsimista. Imetyksen lopettaminen saattaa selkeyttää tilannetta nopeastikin - jos vain löytyy sopiva korvike! Ja kiinteiden kokeilu kannattaa minunkin mielestäni jättää siihen saakka, että saatte vauvan oireettomaksi. TSEMPPIÄ!!!
 
Nallepuh82: Meille sopii ne nitriittiä sisältävät Vatajan nakit, ei ne nitriitittömät (kasviuute ei sovi). Possuahan meillä menee joka päivä eli se sopii kyllä. Ja vehnäpatonki sopii paremmin kuin Provenan (tai muu puhdas) kaura :/ Pitkän (2kk) jahkailun jälkeen tein kelan tukihakemuksen ja käsittelyaika oli huimat 3 vrk. Yritin kirjoittaa mahd. lyhyesti.. Ja päätös myönteinen :p
 
luppis:
Ja meillä on yhdet siniset tutta potkarit, joita ei saa ikinä pidettyä yhtä päivääkään, kun aina tulee ne päällä kakat vaipasta läpi... :LOL: tiedän ainakin mitä tehdä jos pojalle tulee ummetus... No joo, monessa muussa keskustelussa musta on tuntunut, että mun kommentin jälkeen keskustelu hyytyy.

Toka päivä bataattia (1tl) eli kiinteiden kokeilu aloitettiin. Almironia uppoaa 11 dl päivässä ja rytmi muuttui eli imetyksellä syötiin 8krt, nyt 5krt, lisäksi yösyönnit jäi pois.
 
Jaahas...osaisittekohan helppii??
Jätkä pitäny ruokalakkoo koht 3vkkoa :kieh: ...maito menee,velli sillotällö,ruuat ei! korkeintaa muutama t-lusikallinen ja sillotällö syö soijajuguu pienen purkin,mut pääsääntösesti mei pvän ruoka on pienempi normi lapsen aamupala :(

Sit myös on alkanu taas ruuan/maidon ylösnousu...röyhtäilee nii et joutuu nielee sit takasipäi :x ja useesti.
Tää loppu sillo ku alotettii soijamaito ja vkonloppun alko taas...onkoha nyt nii ettei soijamaitokaa oikee sovi?
Lekuri sano tuost vaivast ku soitti tuost maitoallergian varmistumisest et johtuu vaan siit et tavalline maito ei sovi nii pyrkii ylös.

Ei oo ollu tarkotus hiljentyy kenekää kirjotuksen jälkee :ashamed:
 
ursulainen: voi olla, että soijamaito ei sovikaan tai on sille siis allergisoitunut. Kauan soijamaitoa on mennyt? Tai sitten jokin muu ruokavaliossa mättää. Onko jotain uutta tullut ruokavalioon viikonloppuna?

Meillä selvä "lakkoilu" = syömättömyys ja juomattomuus on tarkoittanut, että ruokavaliossa mättää. Esim. vuoden alussa maitoaltistus aiheutti tätä. Refluksivaivaa tuli sen verran, että syöminen ja juominen ei kiinnostanut.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ahmutar:
ursulainen: voi olla, että soijamaito ei sovikaan tai on sille siis allergisoitunut. Kauan soijamaitoa on mennyt? Tai sitten jokin muu ruokavaliossa mättää. Onko jotain uutta tullut ruokavalioon viikonloppuna?

Meillä selvä "lakkoilu" = syömättömyys ja juomattomuus on tarkoittanut, että ruokavaliossa mättää. Esim. vuoden alussa maitoaltistus aiheutti tätä. Refluksivaivaa tuli sen verran, että syöminen ja juominen ei kiinnostanut.
Soijamaitoo saanu vapusta asti.
Mie nimittäi pähkäilin täs juur et johtuskoha tuost soijast...soijajugu on ny sellane jota antanu vkonlopusta ku ei oikee mikää mee ja sitä välil suostuu syömää.

Äskenki enne nukkumaa menoo ni yhtenää nous syömingit ylös vaik ol jo tunti jugusta.

Eli vois vissii sit johtuu siit soijast :(
 
Mun täytyy tunnustaa, että mulla jää kirjoittelu vähemmälle siksi, että en osaa koskaan neuvoa ketään.. :ashamed: sitten en kehtaa kirjoitella vaan omista jutuistani. Höh. :|

Meillä myös lakkoillaan aina, jos ruokavaliossa jotain sopimatonta. Tyttö lopettaa aina Almironin juonnin ensimmäisenä, jos joku ruoka ei sovi. Yhdistää kai maidon noihin oireisiin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Minttu mamma:
Mun täytyy tunnustaa, että mulla jää kirjoittelu vähemmälle siksi, että en osaa koskaan neuvoa ketään.. :ashamed: sitten en kehtaa kirjoitella vaan omista jutuistani. Höh. :|
En osaa miekää ketää neuvoo ja silti törkeesti vaa kyselen ja kirjottelen :D
 
Täälläkin kyllä käydään lukemassa mutta ollaan niin neuvottomis näitten omien ongelmien kanssa että!! Coombs; johan on teilläkin hankala tilanne! meilläkin tuntuu ettei oikein selville saa tätä mikä aiheuttaa tätä oireilua. muutama aika oli jo hyvää ja nyt taas ollaan ihmeissään!! ursulainen; harmi kun pojan ruokahalut on hävinneet, tuon saman olen minäkin huomannut että jos on syönyt jotain sopimatonta alkaa tissilakkoilu ja muutenkin kieltäytyy syömästä että varmaankin se on yhteydessä siihen.
meillä on nyt perjantaina painokontrolli, olen yrittänyt ipanaa syötellä mutta eipä niitä väkisellä saa syömään. uusia ruokia en ole saanut mukaan kun laitoin maistelut jäihin kun meni niin sekaviksi oireiksi taas. minkälaista väliä te olette pitäneet uusien ruoakalajien maistattelussa? kuinka viivellä oireet voi tulla teillä?jotenkin en tiedä kumpaako epäilen,. mitä itse olen syönyt vai mitä??
 
Alkuperäinen kirjoittaja lonelylily:
ursulainen; harmi kun pojan ruokahalut on hävinneet, tuon saman olen minäkin huomannut että jos on syönyt jotain sopimatonta alkaa tissilakkoilu ja muutenkin kieltäytyy syömästä että varmaankin se on yhteydessä siihen.
meillä on nyt perjantaina painokontrolli, olen yrittänyt ipanaa syötellä mutta eipä niitä väkisellä saa syömään. uusia ruokia en ole saanut mukaan kun laitoin maistelut jäihin kun meni niin sekaviksi oireiksi taas. minkälaista väliä te olette pitäneet uusien ruoakalajien maistattelussa? kuinka viivellä oireet voi tulla teillä?jotenkin en tiedä kumpaako epäilen,. mitä itse olen syönyt vai mitä??
Sehä siin on ku ei nuit lapsii oikee väkisinkää voi syöttää...tai en usko et siitä on mitää hyvää pitemmänpäälle jos lapsi kokee et on pakko syyä vaik sit koskee yms. Traumoi saavat pienet :(

Meillä ku syö nykysi iha kaikkee nii vaikee sanoo tuleeko muust oireit ku maidosta ja nyt si vissii siit soijasta...allergioit ei ainaka kokeis näkyny muusta ku maidosta,vaik ei sekää vissii oo iha kokototuus aina :ashamed:

 
ursulainen; niin minäkin oon ajatellut ettei mene ihan painajaismaiseksi pakkosyötöksi ettei kehtoo väkisin tuputtaa, meillä poju vaikuttaa siltä ettei nälkä ole- että varmaan se ravintoa saa jostain. sen kyllä on huomannut, täällä lukiessa että tosiaan voi olla oireita vaikkei testeissä esim. huomaisikaan ja että se on sitten selvittely niissä. Mikä se on sitten soijan korvaava tuote? Onko se sitten se kauramaito vai vieläkö te tarvitsette apteekin maitoa?välttelettekö te nyt sitä?
 
lonelylily Lääkäri ol kirjottanu tuon Almiron Pepti 2 reseptin varmuudeks jos soija ei käy,mut ku huomen lekuri nii pitää keskustella että siirryttäskö jo esim. kaura maitoon ku viimune tätäkuut täyttää 1v.
 
ursulainen; meillä on nyt 18 päivä altistus tuolle almiron peptidille,kun ei vielä tiedä että sopiiko se kun maissivelliin meinas isäntä tukehtua kun oli niin voimakas reaktio. Toivotaan että se käy. toivottavasti teillä asiat selviytyy huomenna lääkärissä ja saat apuja sieltä:)
 

Yhteistyössä