Aloitus tännekin puolelle :)

Hei!

Täällä ei olekaan keskusteltu vielä ollenkaan =)

Tämmöistä kyselisin...

Meidän 4v. pojalla on todettu nyt erinäisiä hahmotushäiriöitä, tarkin "diagnoosi" on vielä selvittämättä. Mitään kovin selkeesti heti päällepäin näkyvää ei ole, kyse on lähinnä kehonhahmottamisessa, avaruudellisessa hahmottamisessa, ehkä suunnissa, kynän ja saksien käytössä ongelmia jne. Eri käsitteet ovat myös hakusessa ja puheenymmärryksen osuutta mietiskellään. Poika on nyt kotihoidossa kun on pikkuveikka vasta vuoden vanha ja mahdollisesti perheenlisäystäkin suunnitellaan tässä jossain vaiheessa. Itse en siis olisi töihin vielä lähdössä. Alustavasti tässä on nyt vihjailtu suositusta pojan laittamisesta päiväkotiin, itse en kuitenkaan olis kovinkaan halukas. Olen ajatellut kattella josko kehitystä tapahtuis ihan kotona harjotellen, seurakunnan kerhossa sekä liikuntakerhossa. Mutta, mutta... kovasti mietityttää, että teenkö mä nyt tässä jonkun virheen, etten pistä poikaa päiväkotiin? Onko kukaan muu ollut samassa tilanteessa?

Itse päiväkodeissa (erityisryhmissäkin) työskennelleenä en katso, että päiväkodissakaan varsinaista liikunnallista ohjausta ole kuin kerran viikossa (vastaa liikuntakerhoa), paitsi tietenkin aamupiirit laululeikkeineen, mitä on sitten 2 kertaa viikossa seurakunnan kerhossakin. Mutta onhan päiväkodissa noin muuten sitten kädentaitoja, mitä mun kanssa ei välttämättä aina ole halukas harjottamaan (kaverien seura ois motiivina), näitäkin kyllä seurakunnan kerhossa...5- vuotiaana pääsee jo monenlaisiin muihin harrastuksiin ja kerho alkaa 3 krt. viikossa. Toki näissä aina se riski, että taso on liian vaativa ja itsetunto saa kolauksen kun ei pystykään samaan kuin muut :/

Niin, tätä nyt kovasti pohdiskelen, että jos kuitenkin odottelisin lapsen kasvamista ja kypsymistä, ehkä pikku hiljaa taidot harjaantuis ja jos ei niin käy niin sitten kattois sitä päiväkotia. Mutta teenkö virheen?
 
HEI, minulla on pojalla ollut vastaavanlaisia "oireita". Puheenviivästymä huomattiin 2.5 vuotiaana neuvolassa ja myöhemmin on ollut "hahmotus" häiriöitä mm. ei tahdo onnistua saksilla leikkaaminen, kengän nauhat tuottaa ongelmia jne. diagnoosi vamistui vasta kun poika oli jo 4 vuotias. päiväkotia suositeltiin ja sain paikan ihnaan erityislasten pienryhmään ja tulos ollut loistava. Nyt poika on reipas 11 vuotias koululainen, tosin pienryhmässä koulussakin. Unohdin diagnoosin laittaa eli meillä se oli add eli laaja-alainen kielellinen vaikeus jotenkin niin mutta adhd lapsi poikani ei ole. Päinvastoin liiankin kiltti ja rauhallinen. tiesitkö että olet oikeutettu korotettuun hoitotukeen+ Itse saan sitä vieläkin ja ilmainen taksi ollut jo 7 vuotta. hakevat lapsesi tarhaan, ei tarvitse kuljettaa. suosittelen lämpimästi päiväkotiin laittamista jos saat paikan.
 
minulla on 6v eskarin aloittava tyttö jolla on hahmottamishäiriöitä,kuullun ja nähdyn ymmärtämisessä vaikeutta,avaruudellisessa hahmottamisessa on vaikeuksia.kynätehtävät ja suuntien ja muotojen tuotto on vaikeaa.käsien yhteistyössä ja kehon keskiviivan ylittämistä vaativissa toiminnoissa on työläyttä mikä tulee esiin esim. saksilla leikkaamisessa.
lapsella on myös vaikeuksia aloittaa ja edetä toiminnoissa.kuulomuisti on kapea.
lapseni käy nyt syksyn ja ens kevään puheterapiassa.nyt syksyllä on 3 krt toimintaterapiassa käyntiä jossa arviodaan onko kehitystä puolessa vuodessa tapahtunut.esikolle tekee neuropsykologi koulukypsyys arvion.
esikko on ainakin hyötynyt siitä että on ollut tarhassa.siellä he ovat teettäneet hänellä erilaisia tehtäviä.
 
meillä poika 7v. ja huomattin jo ajoissa että hän on ylivilkas ja jaksaa peuhata ja juosta.Nyt ollaan jo edety siihen vaiheeseen kun poika koulun aloitti että pääsi pienluokalle onneksi :wave: ja siis hahmottaminen ja keskittyminen vaikeeta ollut melkein koko ikänsä :/ ja liikunta lähinnä sydäntä ja aloittaa kohtapuolin salibandyn että saa purkaa ylimäärästä energiaa :flower: ja nyt koulukin alkanut hyvin onneksi ja haluaa kumminkin oppia uutta ;) että tällästä meillä lyhyesti kerrottuna :wave:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.08.2005 klo 15:54 satu kirjoitti:
ilmainen taksi ollut jo 7 vuotta. hakevat lapsesi tarhaan, ei tarvitse kuljettaa.
Ilmainen taxikuljetus :whistle: Ei meille ainakaan sitä ole tarjottu hoitoon viemiseksi, itse ollaan viety kävellen tai autolla. Nyt kyllä kulkee kouluun taxilla joka on kyllä ilmaista.

Meillä esikoisella lähetettiin 2.v. neuvolasta puheterapeutille. Puhe oli selvästi viiveessä. 3.v. alkoi säännöllinen puheterapia, ennen 4.v. synttäreitä sai Dysfasia diaknosin.
Mä olin todella sitä vastaan että laittaisin muksun hoitoon kun olen kotona nuoremman kanssa. No kuitenkin olen tyytyväinen että hoitoon laitoin, perhepäivähoitoon jonka hoitotäti osasi tukiviittomat & oli kuvat tukemassa päiväjärjestystä.
Poika oppi nopeasti viittomat, arasta pojasta tuli sosiaallisempi :) Hoito & puheterapia auttoivat yhdessä että poika oppi käyttämään kieltä -nykyään puhuu kuin papupata :D Vieläkin vieramman on vaikea saada selvää kaikesta, kun kirjaimia puuttuu jonkin verran. Edistystä kuitenkin paaaljon verrattuna siihen kun hoidon aloitti (silloin vajaa 50sanaa käytössä).
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.08.2005 klo 15:54 satu kirjoitti:
HEI, minulla on pojalla ollut vastaavanlaisia "oireita". Puheenviivästymä huomattiin 2.5 vuotiaana neuvolassa ja myöhemmin on ollut "hahmotus" häiriöitä mm. ei tahdo onnistua saksilla leikkaaminen, kengän nauhat tuottaa ongelmia jne. diagnoosi vamistui vasta kun poika oli jo 4 vuotias. päiväkotia suositeltiin ja sain paikan ihnaan erityislasten pienryhmään ja tulos ollut loistava. Nyt poika on reipas 11 vuotias koululainen, tosin pienryhmässä koulussakin. Unohdin diagnoosin laittaa eli meillä se oli add eli laaja-alainen kielellinen vaikeus jotenkin niin mutta adhd lapsi poikani ei ole. Päinvastoin liiankin kiltti ja rauhallinen. tiesitkö että olet oikeutettu korotettuun hoitotukeen+ Itse saan sitä vieläkin ja ilmainen taksi ollut jo 7 vuotta. hakevat lapsesi tarhaan, ei tarvitse kuljettaa. suosittelen lämpimästi päiväkotiin laittamista jos saat paikan.
Niin, rahakysymyshän tuo hoitoon laittaminen myös on. Hirvittäis maksella sellasia summia kun itse ei töissä käy. Oishan se mukavaa jos jotain tukea Kelasta siihen saisi =) Jotenkin sitä haluais vaan itse hoitaa kun kerta kotona on, mutta tosiaan noissa liikuntakerhoissa sitten on se, että jos ovat liian haastavia pojalle kun tarvitsis erityishuomiota noiden hahmotusvaikeuksien tähden. Löytysköhän tässä joku ratkaisu näiden väliltä? Joku liikuuntaryhmä erityislapsille tms. Kiva, että saatiin tällainenkin osio tälle palstalle =)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.08.2005 klo 16:11 Valkyria kirjoitti:
minulla on 6v eskarin aloittava tyttö jolla on hahmottamishäiriöitä,kuullun ja nähdyn ymmärtämisessä vaikeutta,avaruudellisessa hahmottamisessa on vaikeuksia.kynätehtävät ja suuntien ja muotojen tuotto on vaikeaa.käsien yhteistyössä ja kehon keskiviivan ylittämistä vaativissa toiminnoissa on työläyttä mikä tulee esiin esim. saksilla leikkaamisessa.
lapsella on myös vaikeuksia aloittaa ja edetä toiminnoissa.kuulomuisti on kapea.
lapseni käy nyt syksyn ja ens kevään puheterapiassa.nyt syksyllä on 3 krt toimintaterapiassa käyntiä jossa arviodaan onko kehitystä puolessa vuodessa tapahtunut.esikolle tekee neuropsykologi koulukypsyys arvion.
esikko on ainakin hyötynyt siitä että on ollut tarhassa.siellä he ovat teettäneet hänellä erilaisia tehtäviä.
Kuvauksesi tyttärestäsi muistuttaa hyvin paljon meiän poikaa! Meillä on nyt ainakin 10 kertaa tuota toimintaterapiaa ja jatkosta ei ole sitten vielä tietoa. Itse henkilökohtaisesti haluaisin myös puheterapeutin kattovan vähän poikaa ja tosiaankin haluaisin ihan selkeen diagnoosin =)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.08.2005 klo 21:23 Mauku kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.08.2005 klo 16:11 Valkyria kirjoitti:
minulla on 6v eskarin aloittava tyttö jolla on hahmottamishäiriöitä,kuullun ja nähdyn ymmärtämisessä vaikeutta,avaruudellisessa hahmottamisessa on vaikeuksia.kynätehtävät ja suuntien ja muotojen tuotto on vaikeaa.käsien yhteistyössä ja kehon keskiviivan ylittämistä vaativissa toiminnoissa on työläyttä mikä tulee esiin esim. saksilla leikkaamisessa.
lapsella on myös vaikeuksia aloittaa ja edetä toiminnoissa.kuulomuisti on kapea.
lapseni käy nyt syksyn ja ens kevään puheterapiassa.nyt syksyllä on 3 krt toimintaterapiassa käyntiä jossa arviodaan onko kehitystä puolessa vuodessa tapahtunut.esikolle tekee neuropsykologi koulukypsyys arvion.
esikko on ainakin hyötynyt siitä että on ollut tarhassa.siellä he ovat teettäneet hänellä erilaisia tehtäviä.
Kuvauksesi tyttärestäsi muistuttaa hyvin paljon meiän poikaa! Meillä on nyt ainakin 10 kertaa tuota toimintaterapiaa ja jatkosta ei ole sitten vielä tietoa. Itse henkilökohtaisesti haluaisin myös puheterapeutin kattovan vähän poikaa ja tosiaankin haluaisin ihan selkeen diagnoosin =)
oletko kysynyt lääkäriltä et laittaako lähetteen puheterapiaan?
mulle tuottaa vähän ongelmia tuo terapioihin kuljettelu joka vk.olen töissä pv:t 7.30-16 välillä.joudun olemaan töistä pois sen takia.ei kait se auta.lääkäri kirjoittaa työnantajalle todistuksen jos pomo meinaa ruveta hankalaksi.
muutama pv sitten vein kelaan hoitotuki hakemuksen.varmaan vastauksessa menee sit muutama kk:si tuntien tuon kelan hitauden :whistle:
 
oletko kysynyt lääkäriltä et laittaako lähetteen puheterapiaan?
mulle tuottaa vähän ongelmia tuo terapioihin kuljettelu joka vk.olen töissä pv:t 7.30-16 välillä.joudun olemaan töistä pois sen takia.ei kait se auta.lääkäri kirjoittaa työnantajalle todistuksen jos pomo meinaa ruveta hankalaksi.
muutama pv sitten vein kelaan hoitotuki hakemuksen.varmaan vastauksessa menee sit muutama kk:si tuntien tuon kelan hitauden :whistle:
[/quote]
Neuvolan terkka silloin 4v. tarkastuksessa ois laittanut jo lähetteen puheterapeutille, mutta silloin oli puhe vain puuttuvista R- ja S- äänteistä ja mun mielestä ei alle 5v. oo aiheellista pelkästään noiden takia. Vaikka olinhan mä jo tuolloin miettinyt puheen ymmärryksen osuutta myös, itse asiassa jo pojan ollessa 2v. juttelin asiasta äitini ja siskoni kanssa. Siinä 4v. tarkastustilanteessa poika oli kuitenkin ymmärtänyt käsitteitä mitkä välillä saattaa olla hakusessa. Toimintaterapeutti oli sitä mieltä, että ainakin muistilla ois tekemistä sen kanssa, ettei ohjeistukset mene aina jakeluun. Mutta se onkin jännä, että välillä lyhyitäkään ohjeistuksia ei ymmärrä, jos ne sisältää eri paikan- ja ajanmääreitä. Joskus taas ymmärtää vaikkapa käsitteen "vieressä". Ja täähän vaikeuttaa myös toimintaterapeutin havainnointia, kun ei yhtäkkiä osaakaan joitain ruumiinosia tai värejä (värejä oikeesti oppi jo 2v.). No, kyse voi tosiaankin olla just jossain tarkkaavaisuudessa, mutta silti haluaisin myös puheterapeutin arvion pojasta. Mikään kauhean hyperaktiivinen poikahan meillä ei ole, virtaa piisaa joskus liiaksi mutta pystyy myös keskittymään esim. videoiden katteluun ja tietokoneella puuhasteluun (munakello on käytössä kun liiaksikin juuttuu). Pääosin aika rauhallinen sisupussi :D Tää on just tätä kun kaikki on vielä niin kesken ja sitä yrittää tässä kovasti itsekin pähkäillä miten tota poikaa vois parhaiten auttaa =)

Kelan päätöksissä saattaa kyllä kestää ja eka voi tulla bumeranginakin takas kielteisenä, mutta jos näin tekevät niin eikun uudestaan vaan! =)
 
Neuvolan terkka silloin 4v. tarkastuksessa ois laittanut jo lähetteen puheterapeutille, mutta silloin oli puhe vain puuttuvista R- ja S- äänteistä ja mun mielestä ei alle 5v. oo aiheellista pelkästään noiden takia. Vaikka olinhan mä jo tuolloin miettinyt puheen ymmärryksen osuutta myös, itse asiassa jo pojan ollessa 2v. juttelin asiasta äitini ja siskoni kanssa. Siinä 4v. tarkastustilanteessa poika oli kuitenkin ymmärtänyt käsitteitä mitkä välillä saattaa olla hakusessa. Toimintaterapeutti oli sitä mieltä, että ainakin muistilla ois tekemistä sen kanssa, ettei ohjeistukset mene aina jakeluun. Mutta se onkin jännä, että välillä lyhyitäkään ohjeistuksia ei ymmärrä, jos ne sisältää eri paikan- ja ajanmääreitä. Joskus taas ymmärtää vaikkapa käsitteen "vieressä". Ja täähän vaikeuttaa myös toimintaterapeutin havainnointia, kun ei yhtäkkiä osaakaan joitain ruumiinosia tai värejä (värejä oikeesti oppi jo 2v.). No, kyse voi tosiaankin olla just jossain tarkkaavaisuudessa, mutta silti haluaisin myös puheterapeutin arvion pojasta. Mikään kauhean hyperaktiivinen poikahan meillä ei ole, virtaa piisaa joskus liiaksi mutta pystyy myös keskittymään esim. videoiden katteluun ja tietokoneella puuhasteluun (munakello on käytössä kun liiaksikin juuttuu). Pääosin aika rauhallinen sisupussi :D Tää on just tätä kun kaikki on vielä niin kesken ja sitä yrittää tässä kovasti itsekin pähkäillä miten tota poikaa vois parhaiten auttaa =)

Kelan päätöksissä saattaa kyllä kestää ja eka voi tulla bumeranginakin takas kielteisenä, mutta jos näin tekevät niin eikun uudestaan vaan! =)
[/quote]

voi miten tutun kuuloista.esikko on itse rauhallisuus ja hyvin keskittyy tietokonepeleihin ja videoiden ääreen.heti jos on jtn tehtäviä ni tarkkaavaisuus herpaantuu.tai ensinnäkin se aloittamine on hankalaa.koko ajan saa olla vieressä ohjeistamassa ja koko ajan sitten saa patistaa tekemään loppuun.
joko sun lapsi osaa laittaa kengät oikeisiin jalkoihin?olen tullut siihen tulokseen et esikon kengät ovat siksi usein väärissä jaloissa ku ei osaa hahmottaa kumpi kenkä tulee kumpaan jalkaan.
ja varmasti vien kelaan takasin hakemuksen jos tulee kielteinen päätös.vaikuttaa kuitenkin mun töihin liikaakin tämä joka paikassa juokseminen.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.08.2005 klo 16:07 Valkyria kirjoitti:
voi miten tutun kuuloista.esikko on itse rauhallisuus ja hyvin keskittyy tietokonepeleihin ja videoiden ääreen.heti jos on jtn tehtäviä ni tarkkaavaisuus herpaantuu.tai ensinnäkin se aloittamine on hankalaa.koko ajan saa olla vieressä ohjeistamassa ja koko ajan sitten saa patistaa tekemään loppuun.
joko sun lapsi osaa laittaa kengät oikeisiin jalkoihin?olen tullut siihen tulokseen et esikon kengät ovat siksi usein väärissä jaloissa ku ei osaa hahmottaa kumpi kenkä tulee kumpaan jalkaan.
ja varmasti vien kelaan takasin hakemuksen jos tulee kielteinen päätös.vaikuttaa kuitenkin mun töihin liikaakin tämä joka paikassa juokseminen.
Kengät menee järjestäin vääriin jalkoihin. Ajattelin pistää jotkut merkit kenkiin, josko ois apua mutta saa nähdä. Takkia ei myöskään osaa pukea, avaruudellinen hahmottaminen varmaan tässä vaikeutena. Muutenkin pojalla sellasia jänniä juttuja mitä ei millään opi, vaikkapa nenän niistäminen. nyt on just lentsussa ja ressu ei opi niistämään vaikka kuinka yritän opettaa :/ Pyörällä ajamista kovasti harjotellaan, mutta ei ota onnistuakseen vaikka tasaisella maalla jo joten kuten ajeleekin. Säälittää toi poika kun kaverit kyselee miksi sillä on vielä apupyörät ja tää kun ei vielä apupyörienkään kans oikein hokaa sitä hommaa. No, kaikkein A ja O on se, etten mitään lähde harjottelemaan sen kanssa kun itse olen väsynyt tms. Joskus olen näin tehnyt ja eihän poikakaan jaksa yrittää jos oma äitikin tulee epätoivoiseksi :ashamed: Hiljaa hyvä tulee! =)
 
vililonkka
On ne vaan hankala tietää mikä OIS lapselle kaikkein hyödyllisisntä? Omalle pojalleni (vuosi sitten reilu 4vuotta) suositeltiin kovasti päiväkotipaikkaa, samantapaisten ongelmien vuoksi kuin sinunki lapsellasi. Sinnikkäästi pidin oman kantani ja en vielä silloin laittanut päiväkotiin vaan panostin kerhoissa kuskaamiseen ym virikkeelliseen. Nyt sitten tänä syksynä pantiin poika sinne päiväkotiin ja kyllähän tuoitse tykkää olla siellä.. mitkään kuljetukset ei meidän paikkakunnalla järjestynyt, vaikka niistä lääkärinlausunto tehtiinkin. Ja eihän se ilmaista ole! Mutta näkyypäs nuo hoitajat siellä päiväkodinki puolella olevan välillä NIIN stressaantuneita, että lapsille karjutaan yms. Isoiksi plussiksi itse koen tottumisen muiden perheiden lapsiin sekä terapioioden järjestyminen päiväkotiajalla (ei tarvitse niihin itse kuljettaa).
=)
 
moi kaikki!tosta kela-hommasta ajattelin vähän kertoa omakohtaista. pojalla(kohta 3v) todettiin nyt kesäkuussa tutkimuksien jälkeen viivästynyt puheenkehitys ja omaehtoisuus.papereiden saavuttua (lähinnä c-todistus)heinäkuun alussa marssin kelaan ja kävin kelan ihmisen kanssa hakemuksen kohta kohdalta läpi,ettei mitään vain unohtunut.
odotin reilun kuukauden ja päätös tuli:kesäkuun alusta maksetaan hoitotukea.siis kelan mielestä pojalle oli yht'äkkiä yllättäen tullut viivästymä ja omaehtoisuus.ei muuta kuin valitus tekeille ja kyllä kannatti-päätös korjattiin omassa kelassa parissa viikossa ja takautuvat maksetaan vuosi taaksepäin.
puheterapia joka viikko ja päiväkoti alkaa kun 3v ja risat täynnä. omaehtoisuus hieman hankaloittaa,kun niin kiinni äidissä. olisi kiva kuulla muiden "omaehtoisuus"-diagnoosin saaneiden lasten vanhempien kommentteja ja miten menee :hug:
 
Kengät menee järjestäin vääriin jalkoihin. Ajattelin pistää jotkut merkit kenkiin, josko ois apua mutta saa nähdä. Takkia ei myöskään osaa pukea, avaruudellinen hahmottaminen varmaan tässä vaikeutena. Muutenkin pojalla sellasia jänniä juttuja mitä ei millään opi, vaikkapa nenän niistäminen. nyt on just lentsussa ja ressu ei opi niistämään vaikka kuinka yritän opettaa :/ Pyörällä ajamista kovasti harjotellaan, mutta ei ota onnistuakseen vaikka tasaisella maalla jo joten kuten ajeleekin. Säälittää toi poika kun kaverit kyselee miksi sillä on vielä apupyörät ja tää kun ei vielä apupyörienkään kans oikein hokaa sitä hommaa. No, kaikkein A ja O on se, etten mitään lähde harjottelemaan sen kanssa kun itse olen väsynyt tms. Joskus olen näin tehnyt ja eihän poikakaan jaksa yrittää jos oma äitikin tulee epätoivoiseksi :ashamed: Hiljaa hyvä tulee! =)
[/quote]

mun tyttö oppi ajamaan ilman appareita 5v:nä.eilen käytiin luistelemassa ja sekin jo onnistui ihan hyvin.ei enää pylly kosketa niin paljoa jäätä ku aiemmin.
tyttö ei piirrä vielä oikein mitään esittävää.eilenkin toi jonkun ympyrä tuherruksen eteen.oman kuvan osaa piirtää ku tarpeeksi kauan maanittelee sen tekemään.oman nimen osaa kirjoittaa.
aika hyvin hän osaa jo hahmottaa tuttuja sanoja teksteistä.
lääkäri laittoi lausuntoon että tyttö tarvis henk.koht. avustajan eskariin.no eihän täällä ole sellaista mahd. saada.lapset jaetaan 3 ryhmään(lapsia 15) joten esikollakin on toivoa jtn oppia eskari vuoden aikana.
ens vuonna sit alkaa miettiminen minkälaiselle luokalla esikko menee.meneekö pienluokalle kahdeksi ekaksi vuodeksi vai kuskaanko dysfasia luokalle keskustaan 3km.
meillä huomattiin 4v nvlassa jo ettei tytöllä kaikki ole kohdallaan hahmottamisessa.monet tutut sanoi ku kerroin asiasta et höpönlöpö.on vaan hysteerinen nvlatäti \|O .nyt en sitten ole enää viittinyt ruveta selittelemään et ihan oikeesti on jotain häikkää.
 
meillä huomattiin 4v nvlassa jo ettei tytöllä kaikki ole kohdallaan hahmottamisessa.monet tutut sanoi ku kerroin asiasta et höpönlöpö.on vaan hysteerinen nvlatäti \|O .nyt en sitten ole enää viittinyt ruveta selittelemään et ihan oikeesti on jotain häikkää.
[/quote]Tuttua on :) Niin monelta olen kuullut, ettei pojassa mitään "vikaa" ole ja kuvittelen vain näkeväni omassa lapsessa jotain kun itse olen työskennellyt erityislasten parissa. 2v. ja 3v. neuvolassa en avannut suutani, odotin josko neuvolan täti huomaisi jotain, mutta sanoi vain, että lyhyitä lauseita muodostaa mutta selvän saa puheesta. Ei kyllä 3v. osannut vastata mihinkään niihin kysymyksiin, että "mitä kuvassa on" ja onko kuvassa yö vai päivä. Ensinnäkään ajankäsitteitä ei hallinnut ja sanaa "vai" ei ymmärtänyt. Ehkä salaa toivoin, että jos terkka ei mitään huomaa niin ei sitten kait mitään olekaan :\| Useampi on minulle sanonut, että "pitääkö kaikkien olla sitten samasta muotista", vaikka kysehän ei todellakaan ole siitä. Se nyt vain on kylmä tosiasia, että esimerkiksi koulumaailmassa on niin kiivas tahti, että ois hyvä selvittää hyvissä ajoin jos on jotain mikä vaikuttaa oppimiseen. Ei minusta tarvitse tyytyä siihen, että lapsi ei jotain opi, vaan oppii vaan eri tavalla. Ja lapsethan vertailee itseään muihin. Ja oikeestaan mua ärsyttää kommentit lapsen "syynäämisestä" ja oletetaan, että ammatti-ihmiset ei jotenkin osais hommiaan. Kyllä mulla ainakin on tullut sellanen tunne, että tää toimintaterapeutti ja nykyinen neuvolan terkkakin ovat osaavia ammattilaisia. Eihän kukaan nyt voi olla selvännäkijä ja hetkessä tietää jotain tutkimatta. Enhän minäkään tosta pojasta selkoa ota, vaikka päivät pitkät sen kanssa olen. Varmaan pitkälti kaikki kieltäminen johtuu siitä, ettei haluta että lapsella ois jotain vaikeuksia. Mutta kieltämällä kun asiaa ei saa pois-suljettua. Sitä paitsi meidän poika ainakin on kovasti tykännyt käydä tuolla toimintaterapiassa =)
 

Yhteistyössä