Alustavasta budjetista

Miten hyvin teillä on ihan alkuperäinen budjetti pitänyt paikkansa? alkuperäsellä budjetilla tarkotan sitä ihan ekaa ajatusta siitä että minkä verran olis käytettävissä.. Entä vieläkö voi ajatella, että kokonaishinta olis 4 kertaa talopaketin hinta?
 
Tuo neljällä kertominen piti meillä kyllä paikkansa. Itse hoidimme loppusiivousta lukuunottamatta siivouksen, ulkomaalauksen, joidenkin listojen ja paneeleiden maalauksen. Isäni tapetoi ja kiinnitti kalusteiden vetimet.

Talomyyjän tekemä arvio oli 60 000e pienempi.
 
Meillä tulis suunnilleen 160 000 ? hinnaksi jos tolla neljällä kertois.. ite tehtäis ainakin just kaikki siivoukset, maalaukset, tapetoinnit, laatotukset ja aika paljon kaikkea muutakin.. mun isäni kun on maalari niin on jo luvannut auttaa ja neuvoa meitä.. mietityttää vaan rakentamisen alottaminen kun opiskelen vielä.. jos pysyttäis tossa budjetissa niin mikään ei estäis alottamasta vaikka heti.. mut jos menee kauheesti yli niin sitten pitenee maksuaika liikaa..

Kertokaa vaan lisää omista kokemuksistanne =)
 
Ilmeisesti yksikerroksista taloa suunnittelette? Paljon riippuu tontista, paikkakunnasta ja talon muodosta minkä hintaiseksi se tulee. Pahoin pelkään, ettei tuo 160 000e riitä 140m2.n. Toki, jos itse osaa tehdä paljon ja on aikaa siihen, muutakin kuin sisustustyötä, saa kustannuksia alas. Kuitenkin nykyään on varmaan hyvinkin keskihintaista 1500e/m2, toki runsaalla omalla työllä ja halvemmilla pintamateriaaleilla saattaa rakentaa, paikkakunnasta riippuen, 1300e/m2, tällöin 140m2.n hinnaksi tulisi reilut 180 000e, tallit ja varastot siihen päälle ja tietenkin tontti.

Rakentaminen on nykyään älyttömän kallista ja usein lähtöbudjettiin saa tosiaan lisätä sen 20%, jotta saadaan lopullinen toteutunut budjetti. Täytyy kyllä myöntää, että liian sinisilmäisiä itsekin olimme ja toteutuneet kustannusket olivat kyllä ihan eri luokkaa, kun alkuu kuvittelimme. Yleensä ne mainitut hinnat sisältää halvat, tavanomaiet materiaalit, peruskeittiöt, eikä mitään luksusta. Maatyöt ovat tosi kalliita, siihen kannattaa varautua ellei sitten ole jokin vanha pelto tonttina. Meillä 200m2.n päärakennus tuli maksamaan n. 300 000e, kaksikerroksinen rinnetalo, alaosa tehty harkosita ja päällä talopaketti.
 
Meillä on tontti katottuna, saadaan suht halvalla se.. talosta ajateltiin yksikerroksista ja mahdollisimman selkeää.. sen takia ollaankin päädytty omataloon, kun haluttais luotettava perustalo.. kavereita löytyy niin maanrakennusalalta kuin lvi- ja sähköalaltakin, että eiköhän niistäkin selviäis.. vesi- ja viemärijohdot kulkee ihan tontin rajalta, ettei niitäkään tarvis ruveta vetämään mistään kaukaa.. vesikattoon asti pystyttetynä meinattiin paketti ottaa ja tehdä sitten siitä eteenpäin mahdollisimman paljon itse.. mä luulisin, että me säästetään jonkun verran tapeteissa sun muissa rakennusaineissa kun mun isäni saa niitä halvemmalla.. plus että paljoakaan mitään rakennusvälineitä ei tarvii ostaa kun nekin löytyy.. pelkään vaan just noita maatöitä ja sit maalämmön asennusta, että jos niistä tulee joku yllättävän suuri lasku.. niitähän ei kauheesti pysty etukäteen arvioimaan.. autotallia ja varastoa ei aiota ottaa pakettina vaan tehdä ite myöhemmin metritavarasta..

Onko rakentaminen edelleenkin niin ylettömän kallista? kun vanhoista taloista on ainakin täällä alkanu hinnat jo tippumaan..
 
Alkuperäinen kirjoittaja Meirami:
Vanhat talot on vanhoja.

Meillä autotalli on tehty pitkästä.

Muuten tuota maalämpöä ei kannata laittaa alle 160m2 taloihin.
Tiedän toin neliömääräjutun, mutta meillä olis tarkotus liittää siihen samaan sitten autotallit sun muut piharakennukset sitä mukaan kun niitä tulee.. oletteko rakentanu ihan etelä-suomeen?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Meirami:
Tuosta maalämmöstä tuli mieleen, että eiköhän se ole melko kallista, jos laittaa sen ulkorakennuksiinkin, koska silloin täytyy mm. autotalliin laittaa vesikiertoinen lattialämmitys.
Ehdota parempaa.. :D suora sähkölämmitys, öljy ja pelletit on poissa laskuista.. eikö silloin ole kannattavinta laittaa maalämpö.. ? ei tarvis ainakaan tulevaisuudessa miettiä mitään lämmityskustannuksia.. pumppu vaan vaihtaa aika ajoin.. ja meille kun mahtuis tontille toi vaaka-asennuskin..
 
Enpä osaa parempaa ehdottaa :D Meillä vesikiertoinen lattialämmitys, kaksi varaavaa takkaa. Varaukset tehty ilmalämpöpumpulle ja maalämmölle, joka voitasi ottaa esim. järvestä. Meille tehdyt tarjoukset maalämmöstä oli niin kalliita, että päätimme jättää sen tälläerää pois ja palata asiaan mahdollisesti tulvaisuudessa. Laskettiin, että menis yli 10 v, että se maksais itsensä takaisin. Myöhemmin saa sen laitosta kotitalousvähennyksen, mitä uudisrakentaja ei saa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja neljä-ilman-viidettä:
Meillä näyttää tällä hetkellä (pieni osa putkitöistä ja sisustus tekemättä), että talopaketin hinnan saa kertoa 3 niin ollaan valmiissa talossa. Tonttia ja liittymiä ei ole tarvinnut hankkia. Talo on puolitoista keroksinen, huoneistoala 160
Saanko udella, että minkä firman paketti?
 
Liittymät tuohon meidän hintaan kuului, mutta ei tonttia. Laskeskelin tuossa, että tuossa vaiheessa meidänkin paketin hinta noin kertaa kolme täsmäsi, mutta sisustukseen menee paljon rahaa. Pintamateriaalit, (tapetit ja laadukkaat laatat ovat kalliita) kalusteet sisältäen keittiön,wc-pöntöt, hanat yms. sauna, listat jne. Tasoitetyöt kannattaa teettää ammattilaisilla. Lopussa palaa yllättävän paljon rahaa. Toki sisustuksen voi tehdä halvastikin, perus paperitapetteja, halpaa lainaattia, peruslaatat, kalusteet jne.
 
Meirami:

Noille lopuille laskin hintaa 70 000 ? Siis aika reilusti

Putkitöihin + wc-pönttöihin ja suihkuihin menee noin 5000?
Tasoitukset on tehty jo
Kaapistoihin + kodinkoneisiin (siis ihan kaikkiin 18 000)
Kaakeloinnit, tapetoinnit yms tehdään itse (taito siihen siis löytyy itseltä)



Lopulla saa sitten ostaa aika kalliita tapetteja.

Heitin tuon kolminkertaisen siksi, että se ainakin kattaa kaiken.
 
Oletteko itse paljon osallistuneet rakentamiseen? Saanko kysyä paljonko teidän talopaketti maksoi?

Toki paljon riippuu talosta ja neliöistä, meillä noihin kalusteisiin ja kodinkoneisiin meni yli 26 000e, pöntöt hanat, suihkut 2000e. Kallista oli rakentaa, mutta meillä ei ollut aikaa ja taitoja juuri mitään itse tehdä. Meillä tosin tuohon hintaan vaikuttaa, että talo on puoliksi kivitalo, sen arvo on pelkkää puutaloa korkeampi. Kaavamääräys oli, että rinnetalo täytyy rakentaa.
 
Käytännössä tehdään kakkimuut paitsi sähkö ja ilmastointityöt itse. Talopaketti oli tiilikattoon asti asennettuna 67000.

Onneksi on taitoa itsellä (ei tosin minulla :p ), sillä säästää sievoisen summan rahaa. Kilpailuttamista, kilpailuttamista ja kilpailuttamista tämä vaatii. Tinkimisen jalosta taidosta ei ole kuin hyötyä nykypäivänä :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja neljä-ilman-viidettä:
Puutalon paketti on. Kaikki on toiminut loistavasti, ei ole kuin positiivista sanottavaa kyseisestä firmasta.
Kiva kuulla.. Omatalohan on samaa firmaa.. Puutalo on meilläkin vielä vaihtoehtona.. kuuluiko teillä pakettiin melkein kaikki mahdollinen mitä Puutalo tarjoaa? vai jätittekö paljon pois.. ?
 

Yhteistyössä