Amikseen menossa, ilkeät teinit pelottaa!

  • Viestiketjun aloittaja en jaksa laihduttaa.
  • Ensimmäinen viesti
en jaksa laihduttaa.
Olen 26v ja menen ens syksynä tekniikan alan amikseen nuorisopuolelle opiskelemaan, sikäli kuin nyt tulen valituksi. Ala on kiinnostava ja just sitä mitä haluan tehdä, lisäksi aikuiskoulutusta ei ko. perustutkintoon järjestetä ollenkaan eli se on joko tämä tai ei mitään. Tuleva luokkani on yhdistetty yo- ja pk-pohjainen joten ikähajonta suuri, eikä mua ahdista että olisin liian vanha joukkoon ja muutenkin tulen hyvin toimeen nuorten ja vanhempienkin kanssa. En usko et tulevan luokkani kanssa on ongelmia, koska pidän huolen siitä että tietävät ikäni eivätkä erehdy luulemaan mua teiniksi.

Mutta mutta, se mikä mua pelottaa ja ahdistaa on ilkeät teinipoikalaumat käytävillä, koulun pihoilla, ruokalassa ym. jotka kovaan ääneen huutelevat ja kommentoivat tyttöjen/naisten ulkonäköä. Itse olen siis huomattavasti ikäistäni nuoremman näköinen ja ihan hyvännäköinen - mutta ainakin teiniksi vähän "läski" - ja siten aika satavarma kohde tuolle huutelulle. En nyt usko, että päivittäin joutuisin tollasta kuuntelemaan, mutta säännöllisesti kuitenkin. Pitääkö sitä vain sietää, vai voiko sille jotain tehdä? Entäs jos ei pää kestä sitä? Ei auta, vaikka hokisin itselleni ettei teinipoikien mielipiteet mitään merkitse, satuttaa se silti ja pahoitan mieleni.

Ja syy miksi pidän tätä oletettavana skenaariona enkä ole vainoharhainen hullu? No, kertaalleen jo aloitin ko. alan opiskelut samaisessa oppilaitoksessa, ja juurikin tuon huutelun takia ne lopetin.

Muilla vastaavia kokemuksia?
 
amiksen käynyt pyllerö
Yleensä vanhemmille (kuin teinit, siis) naisille ei huudella ja jos huudellaankin, voit sanoa tiukasti takaisin. Ikä tuo kunnioitusta ja tiettyä etäisyyttä; et kuulu samaan "porukkaan" teinien kanssa. Kusipääkundeja on myös lukiossa, mind you.
 
ap.
Alkuperäinen kirjoittaja amiksen käynyt pyllerö;23394020:
Yleensä vanhemmille (kuin teinit, siis) naisille ei huudella ja jos huudellaankin, voit sanoa tiukasti takaisin. Ikä tuo kunnioitusta ja tiettyä etäisyyttä; et kuulu samaan "porukkaan" teinien kanssa. Kusipääkundeja on myös lukiossa, mind you.
Joo samaa mieltä, mutta ongelmana onkin just se että näytän niin nuorelta että nää teinit jotka eivät tiedä ikääni pitävät mua ikäisenään.
 
...
Valitettavasti tuohon huuteluun törmää muuallakin kuin koulussa. Itse olen 30v ja viime viikolla kirjastossa jotkut tuntemattomat yläkoululaiset huutelivat perään ´kommentteja ulkomuodostani.
 
"mjau"
njaa ite oon kanssa tosi nuoren näköinen ja vielä lisäks lyhyt ja tosi hoikka... viimeksi eräs luuli minua 16vuotiaaksi... oli aika yllättynyt kun kerroin olevan 26v kahden lapsen äiti... muakin "pelottaa" lähteä opiskelemaan kun tiedän että suurinosa siellä on noin 16-18v.
 
ap.
Pah.Halusit tai et kyllä muut oppilaat kuulevat luokkakavereiltasi kuinka heidän luokallaan on "yks tosi vanha" opiskelija. Se jos joku sinut erottaa massasta. Leuka pystyyn!
Noh, ikähajonta oli ainakin aiemmalla luokallani 16-40v ja meitä 20-30v oli melkein puolet luokasta että en usko et olisin se yleisesti tunnettu "yks tosi vanha" oppilas...vielä kun kyseinen opetusyksikkö on todella iso, eikä mikään pikkukoulu. Voi tietenkin olla että ajan myötä tulisin "tunnetuksi", mutta pelkään että ekat pari kk on niin hirveää aikaa että lopetan taas opinnot ennen sitä.
 
ap.
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;23394122:
Voihan sitä kuvitella kaikkea, mutta hirveän vaikea uskoa, että menisit muka 16-vuotiaasta, varsinkin kun sanoit olevasi vähän pyylevämpi.
En sanonut itseäni 16-vuotiaan näköiseksi, mutta 18-19-vuotiaasta menen kyllä. Ja "läskillä" en tarkoittanut varsinaista pyylevyyttä vaan sellasta bmi 21-22.
 
luojan lykky
meidän koulussakin oli vanhempia opiskelijoita, jopa 40-vuotiaita! osattiin käyttäytyä, mut koulu olikin maatalous-ala. kaupunkilaiset onkin asia erikseen, ei mitään käytöstapoja :/
 
amiksen käynyt pyllerö
Älä välitä, jos huutelevatkin. Ääliöitä on kaikkialla eikä niiltä pääse pakoon vaikka olisit itse Täydellisyys! :) Pää pystyyn, siskosein!! Otat sen asenteen että et ole todistelemassa teineille mitään vaan olet OPISKELEMASSA ITSEÄSI VARTEN. Varaudu siihen että luokallasi saattaa olla todella aivotonta porukkaa (amiksen perusjakauma: 1/3 ääliöitä, 1/3 taviksia ja 1/3 oikeasti alastaan kiinnostuneita, lahjakkaita oppilaita), eli älä mene mukaan jos alkavat lintsaamaan tms. porukalla.
 
"Vieras"
Mä olin kans amiksessa aikanaan vanhimmasta päästä. Huuteluja sain kuulla, en niinkään iän takia vaan kun muuten erotuin joukosta...Jotkut (ei kaikki) 15-16 v amispojat on kyllä tosi pahoja suustaan ja ilkeitä. Mutta tsemppiä sulle ap!
 
Olen ehkä missannut jotain todella olennaista, mutta en törmänny amiksessa mihinkään tuollaiseen mitä ap kuvaili. Ei sielä ollut edes mitään poikaporukoita seisoskelemassa missään...
Siellä amiksessa missä olin oli lähes 80% opiskelija-tytöistä ylipainoisia ja sitten oli muutama anorektikko, joten ei sielä pieni pyylevyys mihinkään näy... Ja siis isossa amiksessa olin 2 vuotta.
 
ap.
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;23394338:
Minkä ikäinen olet oikeasti? Meikkaatko?
26 kuten aloitusviestissä lukee. Välillä meikkaan, välillä en. Miten niin? En myöskään pukeudu omasta mielestäni kuin teinipissis, jos se on seuraava kysymys.

Enkä väitä että KAIKKI ihmiset luulisivat mua alle 20-vuotiaaksi, mutta jostain syystä juuri 16-23v nuoret miehet (muuallakin kuin kouluympyröissä) mua yleensä sen ikäiseksi luulevat.
 
En sanonut itseäni 16-vuotiaan näköiseksi, mutta 18-19-vuotiaasta menen kyllä. Ja "läskillä" en tarkoittanut varsinaista pyylevyyttä vaan sellasta bmi 21-22.
Siis olet ihan normi painoinen ja pelkäät että sinulle huudellaan läski kommentteja? Onkohan sun minäkuva jotenkin vinoutunut?

Elämässä täytyy vaan oppia vastaamaan huutelijoille. Ennemmin tai myöhemmin.

Rohkeasti vaan sinne opiskelemaan. :)
 
dsggs
Ööö. sen voit tehdä että kehität minäkuvaasi ja itsetuntoasi, ei kukaan normaalijärkinen- ja itsetuntoinen lopeta koulua jonkun huutelun takia tai ole puolustautumatta jos huudellaan.
 
ap.
Siis olet ihan normi painoinen ja pelkäät että sinulle huudellaan läski kommentteja? Onkohan sun minäkuva jotenkin vinoutunut?

Elämässä täytyy vaan oppia vastaamaan huutelijoille. Ennemmin tai myöhemmin.

Rohkeasti vaan sinne opiskelemaan. :)
Mun heikko kohta ulkonäössäni on paino, tiedän sen itse, eikä sen kuuleminen tunnu kivalta. Jollain toisella se on joku kauneusvirhe vaikka naamassa. Tiedän kyllä että olen painoindeksiasteikolla normaali, MUTTA tiedän myös että usean silmään olen vähän läski tai just siinä hyvän ja läskin rajoilla. Ja läskittelyllä tarkoitan tälläsiä "muuten hyvä mut vähän läski", "hyvä naama mut perseessä on x kiloa liikaa" tasoista jätkäporukan arviointia. Molemmat ihan tosielämän esimerkkejä. Sinänsä aika harmittomia, eikä tuota montaa kertaa tapahtunut, mutta se pelko ja ahdistus että joutuu kuulemaan tota kasvoi ylivoimaiseksi enkä sen takia enää lopulta pystynyt menemään kouluun.

Mutta kiitos kannustuksesta, olet oikeassa. Ei pitäisi välittää.
 

Yhteistyössä