Anemian takia vaikea hengittää ja sydän reistailee?

  • Viestiketjun aloittaja "veiras"
  • Ensimmäinen viesti
"veiras"
Kävin aamulla lekurissa sydämentykytyksen vuoksi, heräsin siihen taas yöllä. Sitä on ollut nyt pari viikkoa lähes päivittäin ja jotenkin on vaikea hengittää. Myös rytmihäiriöitä (SVT) on ollut, ennen raskauttakin, nyt tiheämmin kuin ennen.

sydänfilmi otettiin, kaikki kuulemma normaalisti, pulssi oli 90, en saanut mitään lääkkeitä "kun on tätä raskautta tässä mukana" ja lähdin sitten suoraan töihin sieltä. En kyllä tiedä mitä iloa tuosta reissusta oli. Muuta kuin että myöhästyin töistä ja lasku tulee perässä :(
Ja tunsin itseni ihan luulotautiseksi urpoksi.

Nyt täällä töissä väsyttää, huimaa, sydän jyskyttää ja uusin oire, ikeniä kirvelee. Niissä on haavoja ja olen aivan kalpea. Aamulla tuli verta aika paljon hampaita harjatessa. Sitten välähti. Voisiko kaikki tämä johtua anemiasta?

Neuvolaan on vielä reilu viikko aikaa. Olen silloin viikolla 26 raskaana ja vielä ei rauta-arvoja ole mitattu kertaakaan. Jos kyseessä on anemia niin ei kai viikko suuntaan tai toiseen vaikuta? Onko vaarallista vauvalle jos tämä on anemia? Vai voiko odotella rauhassa sinne neuvolaan? Luulisi kyllä että lääkäri olisi se joka näitä sairauksia pohtii enkä minä :(
 
"Inkivääri"
Mulla anemia oireili just hirveellä sydämentykytyksellä (lepopulssi nousi ihan omia aikojaan huimiin lukemiin) , rytmihäiriöillä, huimauksella ja väsymyksellä. Just noilla viikoilla.

Kannattaa vaikak soittaa neuvolaan ja kysyä, kannattaisiko aloittaa jo rauta. Kumma ettei se lääkäri mitannut rautoja!
 
"MInt"
Soita ihmeessä heti neuvolaan ja kerro oireistasi! Minusta kuulostaa että olet tosi huonossa kunnossa, eikä sinun ehkä pitäisi olla edes töissä. Voi hyvinkin olla paha anemia. Kurja etteivät ottaneet vakavasti terveyskeskuksessa.

Verenvuoto ja ikenien kirvely viittaisi minusta kyllä enemmän C-vitamiin puutteeseen kuin anemiaan. Oletko syönyt mitään raskausmonivitamiinia?
 
[QUOTE="annuli";26089243]Voi liittyä myös matalaan verenpaineeseen. Se ei aina tule esille vastaanotolla, syke nousee helposti lääkärin luona.[/QUOTE]

Juuh.
Minä "nautiskelen" molemmista eli matalasta verenpaineesta ja vaikeasta anemiasta.
:)
 
"vieras"
hemoglobiinia ei mittailla alkuraskaudessa sen takia että veren kuuluukin ohentua raskausaikana koska istukan pienet suonet ovat ahtaita.
jos olo on heikko, kannattaa mennä neuvolaan ja pyytää labrakokeita, pelkkä hemoglobiinin mittaaminen kun ei anna kuotettavaa kuvaa siitä mikä todellinen tilanne on. Hb voi olla ihan normilukemissa vaikka rautavarastot olisivat tyhjät.
 
Miten voi olla että noilla viikoilla ei ole kertaakaan tarkastettu hemoglobiinia?
Mulla on rv 28 ja hb oli viime viikolla 95 (alkuraskaudessa oli 121) ja pulssi on joo nopea ja hengästyttää kun kävelen rappuset yläkertaan.

Soita tänään jo sinne neuvolaan ja pyydä että laittavat labraan lähetteen niin käyt antamassa verinäytteen, se pikamittarilla neuvolassa otettava ei oo välttämättä luotettava (mullakin näytti kerran pikamittarilla hb 69, verikokeen perusteella olikin kuitenkin jotain 80).
 
.....
Jos et ole rautaa syönyt, ei ole pahaksi syödä sitä jo viikon verran ennen neuvolaa. Tuossa vaiheessa rautavarastot ovat jo aika tyhjät joka tapauksessa ja viikko rautaa ei normaaliarvoisellekaan ole pahaksi. Obsidania suosittelen ja itse otin sitä yöllä vessareissulla. Imeytyi noin parhaiten eikä aiheuttanut vatsavaivoja.

Kai olet edes raskausmonivitamiinia syönyt???
 
"veiras"
Varasin ajan huomisaamuksi työterkkarille niin saa nopeasti arvot mitattua. Kai vielä huomiseen henki pihisee :)

On vieläkin vaikea olo, ihankuin olisi paino rintakehdän päällä, ruoka ei maistunut, suu kirvelee...No kolme tuntia niin pääsee kotiin, ajatus tuonne bussille kävelemisestäkin ahdistaa, tulee kävellessä tunne että takki puristaa rinnasta ja kaulaliina kuristaisi vaikka ei oikeasti purista eikä kurista. Olin ennen ihan hyväkuntoinen ja raputkin meni loikkimalla, nyt on hissi käytössä missä vain mahdollista.

Olen koittanut ottaa 1 g c-vitamiinia päivässä, nyt on pötkö taasolllut viikon loppu, lisäksi raskausmonivitamiinia kun muistan, lisäksi syön oikein värikkäästi.

Ihmettelen myös että miksi ei hemoglobiinia ole mitattu, se kyllä mitattiin juuri ennen raskatta työhöntulotarkastuksessa ja oli 143 ja kerroin sen neuvolassa. Se luku merkittiin neuvolakorttiinkin.
 

Yhteistyössä