Annatteko lapsen käyttäytyä ruokapöydässä kuin pikku apina, vain siksi että "kunhan syö jotain"?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Onko tänä päivänä vanhemmilla se meininki, että lapsen annetaan tehdä melkeinpä mitä tahansa ruokapöydässä, vain siksi että pelätään ettei se muuten syö tarpeeksi? Mitä mieltä olette siitä, kun 4-vuotias päristelee suulla niin että sylki lentää, puhuu ruoka suussa, nousee tuolissa seisomaan yms. pelleilyä? Mun mielestä lapset saa toki olla lapsia ja pelleillä, mutta ei ruokapöydässä jolloin syödään ja annetaan muidenkin syödä rauhassa. Olin varmaan ihan vanhanaikainen kalkkis kun komensin kummilastani joka tätä touhua harrasti, että joutuu pois pöydästä jos ei osaa käyttäytyä nätisti. Rupesi mietityttämään että mikä siinä on ettei kotona näitä ole jo opittu.
Mielipiteitä?
 
Meillä kyllä poistetaan pöydästä jos alkaa mennä ihan mahdottomaksi ja sitä ennen tulee melko äkäsiä käskyjä. Ei mesota, ei seisota ja ruualla ei leikitä.
Tiedän kyllä yhden tapauksen jossa lasta on harhautettu pienenä syömään sillä että pöytä on puolillaan leluja ja edelleen ruokailu on yhtä pelleilyä kun lapsi on oppinu syömään samalla kun leikkii :rolleyes:
 
"jee"
oikeesti ihan vituttaa suoraan sanoen ku vanhemmat antaaa pentujensa tehdä mitä vaan ruokapöydässä ja muuallakin. Miehen sisko on just sellainen. Lapset 3 ja 5 ja saavat istua poöydällä jotta edes haukkaisivat leivästä palan. Saa läpsiä ja puhua paskajuttuja ja lällätellä, sylkeä. Tämän kaiken huonon käytöksen jälkeen saavat tikkarit tai vanukkaat jälkiruuaksi jos ovat se palan leipää puraissu mikä on suusta syljetty pitkin pöytää.
Ite hermostuin sihen ja otin lautasenja sanoin,et mä en sikojen kanssa syö samassa pöydässä. No tietty miehen sisko suuttu ja loukkaantu.Hälle on monesti yritetty siitä sanoa ja toisetkin on lapsiakomentanut,mutku ei hänen lapsiaan saa komentaa muut kuin hän ja lasten isä.
 
"aloittaja"
Vai onko se kun tulee mun lasten luo kylään, niin jännä paikka että siinä näytetään kaikki temput...Omat lapset kyllä syö ihan nätisti, vaikkei nekään mitään enkeleitä ole, mutta v***tuttaa kun yhen takia saa olla koko ajan komentamassa kaikkia kolmea, kun yks alottaa niin muut alkaa matkimaan.
 
En anna, mutta toisaalta mulla ei olekaan koskaan ollut syömisongelmaista lasta, vaan kaksi hyvin syövää tenavaa.

Kaverin totaalikieltäytyjää seurattuani en enää yhtään ihmettele, miksi lapsella on pöydässä kasa leluja ja miksi perhe tekee kaikkensa jotta alas menisi edes muutama lusikallinen ruokaa. Ei sekään herkkua ole, että parivuotias on nenämahaletkussa sairaalassa kun ei ole kuukauteen suostunut pistämään suuhunsa mitään muuta kuin vettä ja hieman maitoa...
 
ohjelmatoimisto
Meillä kyllä poistetaan pöydästä jos alkaa mennä ihan mahdottomaksi ja sitä ennen tulee melko äkäsiä käskyjä. Ei mesota, ei seisota ja ruualla ei leikitä.
Tiedän kyllä yhden tapauksen jossa lasta on harhautettu pienenä syömään sillä että pöytä on puolillaan leluja ja edelleen ruokailu on yhtä pelleilyä kun lapsi on oppinu syömään samalla kun leikkii :rolleyes:
Tätä minäkin jo pelkään. Vauva täyttää 1v ja ruokailut sujuu todella vaihdellen. Kuitenkin aina vauvalla on oltava jotain viihdykettä että syö. Joskus syö todella nätisti kun saa katsella ja hypistellä jotain muovikauhaa samalla (minusta tämä on vielä ok) mutta välillä mikään oheisohjelma ja viihdyke ei meinaa riittää. Olen miettinyt että kovin kauaa ei näin voida jatkaa, koska en halua että lapsi tottuu leikkimään/hulinoimaan ruokapöydässä.

Nytkö sitten vaan tylysti kaikki viihdyke pois? Anoppini kyllä totesi että hänen kaikki muut 4 lastenlasta ovat myös vauvaiässä saaneet leikkiä syödessään ja ihan kunnon ruokailijoita heistä on tullut, tosin nuorin hesitä on vasta reilu 2 v.
 
Meidän 1½v jos alkaa pelleilemään pöydässä, niin kaks kertaa varoitan ja kolmannella ruokailu loppuu siihen. Koskaan ei tosin ole alkanut pelleilemään ennenkun on syönyt edes jotain, mutta en antaisi pelleillä vaikka ei söisikään.

Puhua meillä kuitenkin pälpätetään pöydässä. Tunnen perheitä, joissa ruokailun ajan pitää olla hiljaa. Meillä taas puolestaan se on jutusteluhetki samalla. :)
 
jkdkfjkj
[QUOTE="aloittaja";24346438]Enkö olekin, ainakin parempi kuin sinä. Osuiko tämä asia kenties omaan nilkkaan?[/QUOTE]

En usko! Eikä osunut... Kiva härnätä kun jonkun pinnaa noin kiristää, heh heh! Kasvatustaidoissa tuskin voit kilpasille alkaa kanssani.
 
"vieras"
Tätä minäkin jo pelkään. Vauva täyttää 1v ja ruokailut sujuu todella vaihdellen. Kuitenkin aina vauvalla on oltava jotain viihdykettä että syö. Joskus syö todella nätisti kun saa katsella ja hypistellä jotain muovikauhaa samalla (minusta tämä on vielä ok) mutta välillä mikään oheisohjelma ja viihdyke ei meinaa riittää. Olen miettinyt että kovin kauaa ei näin voida jatkaa, koska en halua että lapsi tottuu leikkimään/hulinoimaan ruokapöydässä.

Nytkö sitten vaan tylysti kaikki viihdyke pois? Anoppini kyllä totesi että hänen kaikki muut 4 lastenlasta ovat myös vauvaiässä saaneet leikkiä syödessään ja ihan kunnon ruokailijoita heistä on tullut, tosin nuorin hesitä on vasta reilu 2 v.
Mä olen sitä mieltä, että ohjelmatoimisto kannattaa sulkea ovensa mahdollisimman pian :) Lapsi on tottunut viihdykkeisiin ja kun ne loppuvat, protestoi sitä. Ja mitä vanhempi lapsi, sitä voimakkaampaa ja kauemmin kestävää protestointia tiedossa
 
Khimaira
Meillä temppuilijaa varoitetaan ja ellei tehoa, nini sitten omaan huoneeseen odottamaan kun toisten ruokailu päättyy. Meillä ei saa siis mennä yksikään lapsi ulos tai leikkimään ennen kuin ruokailu päättyy.
 
ohjelmatoimisto
Tätä minäkin jo pelkään. Vauva täyttää 1v ja ruokailut sujuu todella vaihdellen. Kuitenkin aina vauvalla on oltava jotain viihdykettä että syö. Joskus syö todella nätisti kun saa katsella ja hypistellä jotain muovikauhaa samalla (minusta tämä on vielä ok) mutta välillä mikään oheisohjelma ja viihdyke ei meinaa riittää. Olen miettinyt että kovin kauaa ei näin voida jatkaa, koska en halua että lapsi tottuu leikkimään/hulinoimaan ruokapöydässä.

Nytkö sitten vaan tylysti kaikki viihdyke pois? Anoppini kyllä totesi että hänen kaikki muut 4 lastenlasta ovat myös vauvaiässä saaneet leikkiä syödessään ja ihan kunnon ruokailijoita heistä on tullut, tosin nuorin hesitä on vasta reilu 2 v.
Tarkennan vielä: siitä on pidetty kiinni, että jos lapsi ei syö kunnon annosta ruokaa, niin mitään hedelmäjugurtteja tms. herkkuja ei anneta tilalle. Jos taas on syöty koko purkki ruokaa ja näyttää että jotain vielä menisi, niin sitten ollaan annettu hedelmäsosetta tai vastaavaa "jälkiruuaksi". Eikä me miehen kanssa mitään jeesuksia olla; jos lapsi todellakaan ei syö yhtään mitään (viihdykkeiden kanssakaan) niin annetaan olla; kenenkään hermo ei kestä loputtomiin istua pöydässä prostestoivan lapsen kanssa.

Yleisesti ottaen poika syö hyvällä ruokahalulla eikä ole nirso. Hyväksyy myös uudet maut aika helposti, mutta tosiaan tarvitsee jotain viihdykettä syödessään.
 
ohjelmatoimisto
[QUOTE="vieras";24346510]Mä olen sitä mieltä, että ohjelmatoimisto kannattaa sulkea ovensa mahdollisimman pian :) Lapsi on tottunut viihdykkeisiin ja kun ne loppuvat, protestoi sitä. Ja mitä vanhempi lapsi, sitä voimakkaampaa ja kauemmin kestävää protestointia tiedossa[/QUOTE]

Kyllä. Pitää alkaa ottaa tiukka linja. Itseäkin ottaa päähän paitsi se ohjelmatoimistona toimiminen myös se, että meidän ruokailutila on täynnä leluja ja muuta oheisrojua. Ainoa hyvä puoli siinä viihdyttämisessä on ollut se, että ruokailu on saatu kuitenkin hoidettua kerralla loppuun ts. sen jälkeen on pari tuntia "vapaata" aikaa. Nyt jos luovutaan viihdyttämisestä, vauva tod.näk kieltäytyy esim klo 11 lounaasta, jolloin on sitten nälkäinen klo 12 jne jne. Mutta kai se on sitä kautta vedettävä tämä homma.

Vauva söi siihen asti nätisti, kun ruokailut hoidettiin sitterissä ja vauva ei osannut kontata. Kun pääsi liikkelle ja istumaan syöttötuoliin, alkoi levottomuus ja ruokailuhulina.
 
Ainainen
Eikö viihdykkeeksi kelpaisi sormiruoka, samoin lusikan käyttöä voisitte alkaa opettelemaan. Tai anna oma lusikka. Itsellä kohta 1v vilkas vauva, joka alkoi syödä paremmin kun lopetin yöimetykset. Sillon kun tökkii niin sujuu paremmin, jos saa välillä syödä itse. Kiva nimimerkki. :D
 
Rosmariinisi harmaana
Mä vien lautasen pojalta (alle 1,5v) samantien kun alkaa mennä pelleilyksi. Sylkee kaiken lattialle jne. Oppinut tuon temppuilun n. kk sitten, mut eiköhän opi. Eikä se kuitenkaan nälkään kuole, kyllä se sit syö kun on kunnon nälkä.
 
ohjelmatoimisto
Eikö viihdykkeeksi kelpaisi sormiruoka, samoin lusikan käyttöä voisitte alkaa opettelemaan. Tai anna oma lusikka. Itsellä kohta 1v vilkas vauva, joka alkoi syödä paremmin kun lopetin yöimetykset. Sillon kun tökkii niin sujuu paremmin, jos saa välillä syödä itse. Kiva nimimerkki. :D
Hyviä vinkkejä. Pari kertaa on vauva saanut oman muovilusikan (siis sen lisäksi jolla syötetään) ja kyllähän se toimi hetken aikaa. Mutta kun aina pitäisi keksiä jotain uutta. Sormiruokailu on meillä ollut ihan minimissään, sitä voisi kokeilla.

Mitä enemmän tätä tilannetta mietin, sitä absurdimmalta alkaa tuntua että olemme päästäneet homman tähänkin pisteeseen. Välillä olen tuntenut itseni aivan pelleksi yrittäessäni viihdyttää lasta ruokapöydässä. Pitäiskö sitä sitten huomenna aloittaa uusi elämä, kun mieskin on vielä lomalla henkisenä ja fyysisenä tukena :D
 
Non compos mentis
Mä en voi ajatella 1-vuotiaita enää vauvoina. :D

Mitä enemmän lapsilta vaatii, sitä enemmän he oppivat. Enkä tarkoita nyt mitään yli-ihmisen kouluttamista, mutta kyllä lusikka 1-vuotiaan kädessä pysyy jo edes väärinpäin. Muutama kuukausi ja syö itse. Sotkuista, kyllä ja hidasta. Viimeiset muruset joutuu alkuun syöttämään itse. Mutta on vain kestettävä sitä, että opetteleminen on yksi vaihe ja se voi olla hankalaa.
 

Yhteistyössä