apgar-pisteet ja lapsen kehitys

  • Viestiketjun aloittaja huolestunut äiti
  • Ensimmäinen viesti
huolestunut äiti
esikoispoikani 1v5kk sai pisteitä syntyessään kiireellisellä sektiolla 2/8.
hän ei vielä kävele ja nyt neuvolan terveydenhoitaja laittoi lähetteen fysioterapiaan. sanoi ettei halua mua huolestuttaa mutta pojan syntymän takia on asiasta huolissaan ja haluaa meidän menevän sinne fysioterapiaan. en enempää asiasta kysellyt kun oli kuopuksen neuvola ja poika ei ollut edes mukana.
poika seisoo tuetta, nousee keskellä lattiaa tuetta seisomaan, taaperokärryn kanssa kävelee hyvin ja kovaa vauhtia, ottaa muutaman askeleen tuetta kun lähettää esim äitiltä isille. kun kävelee taaperokärryn kanssa osoittaa molemmat jalkaterät viistosti oikealle, eli kävelee jalat vähän vinossa (jos kukaan ymmärsi mitä tarkoitan, olen huono selittämään) ja ei pysy pystyssä jos kävelyttää yhdestä kädestä kiinni pitäen.

mutta siis voiko näillä syntymäpistellä eli lapsen huonolla syntymäkunnolla ja kehityksellä olla jotain tekemistä keskenään?

onko jollain jotain kokemuksia asiasta?
 
Mulla esikoinen sai pisteitä 9/10/10, syntyi alakautta ja kaikki siis hyvin. Oppi kävelemään niin että 1,5-vuotias neuvolassa otti muutaman askeleen itse. Oli ja on edelleen hyvin varovainen ja arka (nyt 4-v).
Kummipoikani sai pisteitä niin että kun syntyi, myös sektiolla, niin ne ensimmäiset pisteet olivat 3. Oli teholla jonkin aikaa tulehduksen takia. 10 kk-ikäisenä oppi kävelemään.

Minä en sinun sijassasi olisi huolissaan kun kerran poika noin hyvin muuten liikkuu.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja olkinalle:
Mulla esikoinen sai pisteitä 9/10/10, syntyi alakautta ja kaikki siis hyvin. Oppi kävelemään niin että 1,5-vuotias neuvolassa otti muutaman askeleen itse. Oli ja on edelleen hyvin varovainen ja arka (nyt 4-v).
Kummipoikani sai pisteitä niin että kun syntyi, myös sektiolla, niin ne ensimmäiset pisteet olivat 3. Oli teholla jonkin aikaa tulehduksen takia. 10 kk-ikäisenä oppi kävelemään.

Minä en sinun sijassasi olisi huolissaan kun kerran poika noin hyvin muuten liikkuu.
minkä ikäisenä alkoi ihan oikeasti kävelemään? kun meillä poika on ekat askeleet tällai lähettäen ottanut jo 1v2kk iässä ja kolmeen kuukauteen ei ole mitään kehitystä asian suhteen tapahtunut.
 
Milla
Meidän poika sai kanssa huonot pisteet 3/7,hätäsektiolla syntyi. Oppi kävelemään 10kk iässä.
Ja just jalat vinossa, ankkatyylillä..Ei kannata huolestua, jos taaperokärryn kanssa mennään jo kovaa! Ja ihan hyvä tuo lähete fysioterapeutille on, kuulee ihan asiantuntijan mielipiteen.
 
meidän
1-1-3 poika 2v6kk puhuu monen sanan lauseita, kävelee, juoksee ja syö itse..joitakin vaatteitakin jo pukee itse ja on jo vapaton..siis ei yö eikä päivä vaippaa enää..

ja en kehu kerroin vain.

onko teillä lasta tutkittu synnyttyään sairaalassa? mistä alhaiset pisteet johtuu?
asiat voi olla yhteydessä toisiinsa, mutta jos kerran ohjataan fysioterapeutille ja mikäli tarvetta näkyy niin puhe tms. terapeutille aikanaan, niin mie ottaisin avun vastaan..

nykyaikana nämä terapeutti ihmiset saa ihmeitä aikaan ja fysioterapia lapsellekkin on kuin leikkimistä..mistäkö tiedän.. no sitä on tullut seurattua läheltä työn merkeissä ja muutenkin..

meillekkin sanoi lääkäri 1v kontrollissa että * mikäli lapsellanne esiintyy esim. matemaatista vaikeutta koulussa, voitte mainita tästä vaikeasta synnytyksestä, mahdolliset synnytksen aiheuttamat vauriot voi ilmaantua siis myöhemminkin.*

silti en ota paineita.. koulun alkuun on vielä muuutama vuosi

:hug: ainahan nämä asiat huolettaa.. mutta päivä kerallaan.. :hug:
 
vieras
meidän kuopus sai pisteitä 9-9-9 ja oppi kävelemään 1v8kk ei ennen sitä seissyt juurikaan ilman tukea. käveli kyllä puitapitkin ja taaperokärrynkanssa, mutt ei edes taluttamalla. Jumaaprikäynti ei ole koskaan turha ja siellä voi olla ihan kivaa lapsellakin.
Kävelemään oppiminenkin on niin yksilöllistä toiset oppi ennemmin ja toiset myöhemmin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja olkinalle:
Mulla esikoinen sai pisteitä 9/10/10, syntyi alakautta ja kaikki siis hyvin. Oppi kävelemään niin että 1,5-vuotias neuvolassa otti muutaman askeleen itse. Oli ja on edelleen hyvin varovainen ja arka (nyt 4-v).
Kummipoikani sai pisteitä niin että kun syntyi, myös sektiolla, niin ne ensimmäiset pisteet olivat 3. Oli teholla jonkin aikaa tulehduksen takia. 10 kk-ikäisenä oppi kävelemään.

Minä en sinun sijassasi olisi huolissaan kun kerran poika noin hyvin muuten liikkuu.
minkä ikäisenä alkoi ihan oikeasti kävelemään? kun meillä poika on ekat askeleet tällai lähettäen ottanut jo 1v2kk iässä ja kolmeen kuukauteen ei ole mitään kehitystä asian suhteen tapahtunut.
1v 7 kk varmaan käveli jo sillälailla että sitä kävelyksi voi kutsua.
Ja nyt kun tarkemmin muistelen niin kysyin tästä asiasta neuvolassa silloin kun poika 1v 6 kk siis ja lääkäri sanoi (silloin lääkärineuvola) että pojan kehitys on ihan normaalia.
Mutta toisaalta, onhan se hienoa että nykyisin asioita tutkitaan. Varmasti ihan kiva käynti fysioterapeutin luona. Ja hän osaa hyvin sanoa muuten niistä jalkojen asennosta ettei tule mitään virheastumista.

 
nniin
Alkuperäinen kirjoittaja meidän :
1-1-3 poika 2v6kk puhuu monen sanan lauseita, kävelee, juoksee ja syö itse..joitakin vaatteitakin jo pukee itse ja on jo vapaton..siis ei yö eikä päivä vaippaa enää..

ja en kehu kerroin vain.

onko teillä lasta tutkittu synnyttyään sairaalassa? mistä alhaiset pisteet johtuu?
asiat voi olla yhteydessä toisiinsa, mutta jos kerran ohjataan fysioterapeutille ja mikäli tarvetta näkyy niin puhe tms. terapeutille aikanaan, niin mie ottaisin avun vastaan..

nykyaikana nämä terapeutti ihmiset saa ihmeitä aikaan ja fysioterapia lapsellekkin on kuin leikkimistä..mistäkö tiedän.. no sitä on tullut seurattua läheltä työn merkeissä ja muutenkin..

meillekkin sanoi lääkäri 1v kontrollissa että * mikäli lapsellanne esiintyy esim. matemaatista vaikeutta koulussa, voitte mainita tästä vaikeasta synnytyksestä, mahdolliset synnytksen aiheuttamat vauriot voi ilmaantua siis myöhemminkin.*

silti en ota paineita.. koulun alkuun on vielä muuutama vuosi

:hug: ainahan nämä asiat huolettaa.. mutta päivä kerallaan.. :hug:
Hei sun lapsi on aika paljon vanhempi kun ap:n lapsi. Noi mitä sun lapsesi tekee kaksi ja puolivuotiaana ovat mielestäni ihan normi juttuja.
Meillä on oltu kanssa jo tuossa iässä kummankin kanssa puolivuotta ilman vaippoja.

Apeelle sen verran, että ei kannata vielä hätääntyä. Fysiterapeutti auttaa ja selventää tilannetta. Tiedän lapsia jotka lähteneet vasta parivuotiaana kävelemään.
Tottakai sitä omasta lapsestaan huolii.
Kyse ei varmaankaan ole siitä kuinka alhaiset piseteet ovat, vaan siitä mistä ne pisteet johtuvat.
 
Helmi S
Mun esikoinen sai 5-9 apgaria. Lastenlääkäri sanoi silloin, että jos 5 min päästä on jo hyvä, niin mitään vaurioita ei ole ehtinyt tulla. Siihen luotan... Meillä poika on kehittynyt aika keskiverrosti.
 
Viimeviikolla oltiin meidän 1v neidin kanssa neuvolassa. Kävelee tukea vasten ja ottaa pieniä askeleita jo itsenäisestikin.
Pisteitä sai syntyessään 9/10.

Mutta, meidän neuvolantäti sanoi että mikäli ei kävele vielä 1,5vuotiaana niin sitten laitetaan fyssarille lähetettä. Joten ole huolissasi, kyllä sinne pääsee myös vauvat jotka on saanut lähes täydet/täydet pisteet myös.
Taitaa olla ihan normaali käytäntö, syntymästä johtumatta.
 
hannele
meidän esikon pisteet oli 1/6 (heti synnyttyä piste tuli vain siitä että sydän löi). Kehitys on siitä huolimatta ollut huisaa, 3kk ikäisenä kääntyi vatsalleen, 1/6 vuotiaana nousi itse lattialla istumaan ja oppi konttaamaan, käveli tukea vasten 9kk ikäisenä, ensimmäisen askeleen ilman tukea otti kuitenkin vasta 1v2kk iässä, mutta sitten lähtikin ihan viikon sisään kunnolla kävelemään, r- ja s-kirjaimet tulivat 3 vuotiaana sujuvasti. Pienemmän tytön pisteet oli 6/8, ei mitkään huonot kuitenkaan, mutta on ollut kehityksessään huomattavasti "hitaampi" kuin esikko. Ne on nuo kehitystouhut niin yksilöllisiä. Tottakai oma lapsi huolettaa, se on ymmärrettävää, mutta hyvä että ovat neuvolasta laittaneet eteenpäin, sillähän se asia sitten selviää.
 
ap
mä en edes tarkalleen tiedä mistä alhaiset pisteet johtui, hengityksen kanssa jouduttiin jonkin verran töitä tekee. sektio tehtiin keskellä yötä pitkän synnytys-yrityksen jälkeen ja mulla haava tulehtui tosi pahasti ja oltiin pitkään sairaalassa. kukaan ei mulle paljoo lapsesta puhunut ja en arkana ensisynnyttäjänä saanut suuta auki varsinkin kun oma olo huono ja pitkittynyt sairaalassa olo masensi mieltä.

nyt vaan miettinyt näitä lähtötilanteita ja lasteni eroja. esikoispoika ollut aina rauhallinen, lähti vasta 9kk vanhana ryömimään. kuopus 6kk ei vielä kyllä ryömi, näyttää siltä että kohta lähtee, mutta vauhti on kova, on tosi vilkas ja sätkypotkuttelee koko ajan lattialla, sitterissä ja sylissä, ei paikoillaan ole ollenkaan ja hän sai 10/10 pisteitä.

mutta ihan mielelläni sinne fysioterapiaan poikani kanssa lähden. huolestuttaa vaan että jos on jollain muullakin tavalla kehityksestä jäljessä tai jotain... kun ei tiedä miten tuo synnytys on lapseen vaikuttanut... :(
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja KiiajaVille:
Viimeviikolla oltiin meidän 1v neidin kanssa neuvolassa. Kävelee tukea vasten ja ottaa pieniä askeleita jo itsenäisestikin.
Pisteitä sai syntyessään 9/10.

Mutta, meidän neuvolantäti sanoi että mikäli ei kävele vielä 1,5vuotiaana niin sitten laitetaan fyssarille lähetettä. Joten ole huolissasi, kyllä sinne pääsee myös vauvat jotka on saanut lähes täydet/täydet pisteet myös.
Taitaa olla ihan normaali käytäntö, syntymästä johtumatta.
joo näin meillekkin terkka puhui pari kuukautta sitten, mut nyt ku olin kuopuksen 6kk neuvolassa ja esikoinen siis vasta sen 1v5kk eli 1,5v neuvola on vasta kuukauden kuluttua niin kun siitä juttelin niin halusi sen lähetteen jo nyt pistää ja tosiaan sanoi että sen takia kun se syntymä oli niin vaikea.
 
Nalkuttava Talonmies
Ei ne ekat pisteet merkitse mitään. Meilläkin 2/8, eikä edes mitään kiireellistä sektiota. Sydämenlynnistä tuli pisteet alussa. Kotiutus 48h ikäisenä, 6kk osasi mennä istumaa&konttasi, 7kk nousi seisomaan, 12kk käveli ulkona nurmikolla, 1v10kk teki 20 palan pelejä ja hiihti. 2v2kk ajoi polkupyörällä. Ainoa asia mitä ei tee, on kiipeily :)
 
vieras
Ainahan siinä on mahdollista, että jotain tapahtui synnytyksen yhteydessä.

Älä turhaan huolestu, mutta jos sitä fysioterapeuttia tarjotaan, niin käy ihmeessä siellä. Ihan siitä syystä, että jos oikein ymmärsin, jaloissa on jotain virheasentoa kävellessä. Fysioterapeutti on sopiva henkilö sitä vaivaa katsomaan ja muutakin liikkumisen ongelmaa. Lapsista siellä on yleensä kivaa.
 
AnniHelena71harmaana
Tiedättekö lastenne napaverinäytteen PH-arvoa (se otetaan aina ainakin sektioiden yhteydessä)? Se antaa paremmin viitettä mahdollisen hapenpuutteen tasosta kuin pelkät apgar-pisteet. Meillä poika (nyt 1v.) syntyi hätäsektiolla pistein 6-8. PH oli 6,94 eli selkeä hapenpuute oli. Happi-hiilidioksiidi-arvojen tasapainosta voidaan päätellä sitä oliko hapenpuute lyhyt- vai pitkäaikainen. Meillä onneksi lyhytaikainen. Poika onkin kehittynyt toistaiseksi täysin normaalisti, on jäntevä (juoksee taaperokärrynsä kanssa mutta ei vielä kävele tuetta) ja touhukas.

Tässä linkkiä:

http://www.duodecimlehti.fi/web/guest/etusivu?p_p_id=dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku&p_p_action=1&p_p_state=maximized&p_p_mode=view&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku__spage=%2Fportlet_action%2Fdlehtihakuartikkeli%2Fviewarticle%2Faction&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku_tunnus=duo94571&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku_p_frompage=haku&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku_hakusana=siki%C3%B6n+asfyksia
 
AnniHelena71harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja AnniHelena71harmaana:
Tiedättekö lastenne napaverinäytteen PH-arvoa (se otetaan aina ainakin sektioiden yhteydessä)? Se antaa paremmin viitettä mahdollisen hapenpuutteen tasosta kuin pelkät apgar-pisteet. Meillä poika (nyt 1v.) syntyi hätäsektiolla pistein 6-8. PH oli 6,94 eli selkeä hapenpuute oli. Happi-hiilidioksiidi-arvojen tasapainosta voidaan päätellä sitä oliko hapenpuute lyhyt- vai pitkäaikainen. Meillä onneksi lyhytaikainen. Poika onkin kehittynyt toistaiseksi täysin normaalisti, on jäntevä (juoksee taaperokärrynsä kanssa mutta ei vielä kävele tuetta) ja touhukas.

Tässä linkkiä:

http://www.duodecimlehti.fi/web/guest/etusivu?p_p_id=dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku&p_p_action=1&p_p_state=maximized&p_p_mode=view&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku__spage=%2Fportlet_action%2Fdlehtihakuartikkeli%2Fviewarticle%2Faction&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku_tunnus=duo94571&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku_p_frompage=haku&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku_hakusana=siki%C3%B6n+asfyksia
TUo hymynaama ei kuulut tuonne.

SAnoin väärin: hapenpuutteen kesto voidaan siis arvioida näin:

Jos verinäytettä ei ole otettu synnytyksen aikana, napavaltimosta tai alle tunnin iässä vastasyntyneestä, ei ole mahdollista tehdä päätelmiä synnytyksenaikaisen hypoksian tai asfyksian osuudesta kliinisiin oireisiin. Kun emäsvaje on suuri napavaltimossa ja pieni napalaskimossa, kyseessä on lyhytaikainen hypoksia. Jos taas emäsvaje on suuri molemmissa suonissa, hypoksia on kestänyt pitempään ja sen aiheuttaman vaurion riski on olemassa.

Meillä siis lyhytaikainen asfyksia oli todettavissa noista. Onneksi NKL:lla toimittiin nopeasti, lastenlääkäri sanoi että meillä oli hyvä esimerkki siitä kuinka oikeaaikainen sektiopäätös voi pelastaa lapsia pahoilta vammoilta.

 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja KiiajaVille:
Viimeviikolla oltiin meidän 1v neidin kanssa neuvolassa. Kävelee tukea vasten ja ottaa pieniä askeleita jo itsenäisestikin.
Pisteitä sai syntyessään 9/10.

Mutta, meidän neuvolantäti sanoi että mikäli ei kävele vielä 1,5vuotiaana niin sitten laitetaan fyssarille lähetettä. Joten ole huolissasi, kyllä sinne pääsee myös vauvat jotka on saanut lähes täydet/täydet pisteet myös.
Taitaa olla ihan normaali käytäntö, syntymästä johtumatta.
joo näin meillekkin terkka puhui pari kuukautta sitten, mut nyt ku olin kuopuksen 6kk neuvolassa ja esikoinen siis vasta sen 1v5kk eli 1,5v neuvola on vasta kuukauden kuluttua niin kun siitä juttelin niin halusi sen lähetteen jo nyt pistää ja tosiaan sanoi että sen takia kun se syntymä oli niin vaikea.
Neuvolantädit saattaa joskus noita sammakoita päästellä suustaan :hug:
Jos teillä on pitkätkin jonot fyssarille ja halusi vaikkakin vain kuukautta aikaisemmin laittaa lähetteen että pääsee vähän nopeammin.

Mutta odota sitä fyssaria, hän kyllä osaa sanoa onko aihetta huoleen vai ei.
 

Yhteistyössä