Apu pahaan ummetukseen?!

  • Viestiketjun aloittaja Epätoivoinen ummikko
  • Ensimmäinen viesti
Epätoivoinen ummikko
Nyt mammat apua tähän tilanteeseen, ummetus on kauhea, eikä mikään meinaa auttaa! Apteekin neuvosta olen syönyt jo muutaman päivän Levolacia, jonka pitäisi pehmittää tavaraa ja auttaa tulemaan ulos, mutta vielä ei ole tepsinyt. Saa aikaan turvotusta ja ilmavaivat, plus joka aamupäiväisen pahoinvoinnin... raskauspahoinvoinnista ehdin jo päästä ja nyt tuli tämä!

Kävin lääkärissäkin, joka ei oikein osannut neuvoa muuta, kuin ettei varsinaisia lääkkeitä halua vaivaan määrätä, kun vasta 16. rv menossa.. suositteli sitten Microlax pienoisperäruiskeita, joita ostinkin. Niistä vaan ei ole myöskään mitään apua! Onko kellään muulla kokemusta Microlaxista, kuinka sen pitäisi auttaaa? Minulla tulee ulos vaan muutama hassu papana veden kera, ja oikein tunnen miten sinne jää tavaraa vaikka kuinka paljon! Eli microlax tuntuu pistävän liikkeelle vaan sen tavaran mikä on siinä kantamalla, mutta ei tee muulle suolen sisällölle mitään :(

Olen yrittänyt juoda vettä huimasti enemmän, syödä kasviksia, täysjyväleipää yms. mutta tuntuu että vatsa vaan turpoaa ja menee pahemmin ummelle. Karmeinta on se kipu, joka on nivusalueella vaihtelevasti molemmin puolin, johtuu vissiin siitä, kun suoli pullottaa tavaraa.. hulluinta on, että se vähä minkä saan välillä ulos, on sitten suht löysää, mutta tulee silti niin vaikeasti.

Nyt olisi hyvät neuvot kalliit!!
 
vieras
Mulla irtoo ainakin marjasmoothiella. Eli rasvatonta maitoa pari desiä ja marjoja vähintään saman verran (ite käyttäny pakkasesta) ja sauvasekottimella soosiksi. En osaa sanoo, mikä tossa on, mut kyllä irtoo.
 
jj
pellavalimaa. "Pellavasiemenlimaa saat aikaiseksi kun laitat pellavansiemeniä veteen, muuttuu aika nopeasti limaiseksi. En tiedä onko parempi liottaa pellavansiemeniä esim. yön ajan vai juoda sitten kun siemeniin on tullut lima kerros."
 
ap
onko luumut parempia tuoreina vai jonain soseina yms.? Kokeilin jotain Bonan luumusosetta yksi päivä, mutta ei vaikuttanut suuntaan tai toiseen.. tehokkain on tainnut olla kahvi, vaikkei sekään suurta apua ole tarjonnut, ei vain huvittaisi päivittäin juoda, kun en normaalisti käytä.

Paljonko luumuja pitää syödä, että apu tulee?
 
ap
en ehtinyt antaa vaikuttaa kuin noin 5 minuuttia, koska tulee se paine ja tarve mennä pöntölle, vaikkei sieltä sitten tulekaan kuin pikkuriikkisen.. pitäisikö sen Microlaxin kanssa odottaa sitten mieluummin se 15 min. vaikka tarve mennä tulisi jo aikaisemmin?
 
ap
toivoisin löytäväni jonkun nopean keinon suolen tyhjentämiseen tässä piakkoin sillä paine kasvaa ja olo pahenee, kun tavaraa vaan kertyy ja kertyy.. jos saisin suolen tyhjenemään kunnolla, olisi helpompi ylläpitää sitten tilannetta, ja pitää luumujen yms. avulla huolta tasaisesta toiminnasta, mutta nyt tuntuu että näistä normikeinoista ei ole hyötyä, kun ei pääse suoli normaalisti tyhjentymään niin että pääsisi siihen tasapainoon.. lääkärikin suositteli sitä microlaxia akuuttiin hätään ja levolacia sitten ylläpitoon, mutta ei taida tästä tulla mitään, kun en saa microlaxillakaan suolta tyhjenemään..
 
Ota kunnon annos sitä Levolaccia niin auttaa...Itse kärsin kans ummetuksesta raskaus aikana ja sitä levolaccia söin parin päivän aikana normaali annoksena,eikä auttanu...sit tuttu sairaanhoitaja sano ettei se oikein autakkaan vaan ota kaksinkertanen annos.Ja johan helpotti...Sen jälkeen jatkat sitä veden juomista ja tarkkailet mitkä ruoka aineet aiheuttaa ummetusta...Itselläni ainakin juusto oli semmonen!
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
kiitos vinkeistä, yritänpä kuitenkin huomisaamusta vielä ison levolac-annoksen kanssa, ja ostan oheen niitä luumuja, josko tämä tästä lähtisi helpottamaan..
Mulla muuten äiti sanoo noista luumuista, et liottaa niitä yön yli vedessä ja aamulla juoda se vesi.Kuulemma sillon auttaa tosi hyvin!
Mut kokeilehan sillä levolacilla ja toivottavasti helpottaa :hug:
 
äitix3
Magnesiumia voi ottaa purkistakin, se auttaa joillakin ummetukseen ja on turvallista käyttää raskausaikana. Lääkkeistä suosittelen Pegorionia, paljon parempi kuin Levolac.
 
"Jassukka"
Kuullostaa niin tutulta, itse olen aina kärsinyt pahasta ummetuksesta nuoresta asti. Kaikki konstit olin kokeillut ja jokaista ulostuslääkettä testannut, niistä seurasi vain turvotusta, pahoinvointia ja ilmavaivoja. Myös minulla uloste on yleensä löysää, mutta se varsinkaan ei meinaa tulla ulos millään. Kerran ostin apteekista Fructolaxia (tabletteina, koska ne "laatat" on hirveitä) ja sille tielle olen jäänyt. Sen lisäksi että se pehmittää ulostetta, se auttaa suolta laittamaan sen ulosteen liikkeelle. Ja mikä parasta, minulle tämä ei aiheuta niitä ilmavaivoja eikä turvotusta.
Paketissa kyllä lukee että raskaana ollessa keskustele lääkärin kanssa, mutta itse söin niitä myös raskaana ollessa, lääkärin "luvalla".
 

Yhteistyössä