APUA! Antakaa neuvoja, ekaa kertaa ulkomaille ...

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Haluaisin lähteä etelän lämpöön pariksi viikoksi tulevana talvena. Aikaa ja rahaa olisi, mutta en ole koskaan matkustellut rajojemme ulkopuolella. Nämäkin kotimaan matkat olen tehnyt omalla autolla.

Mieli tekisi vaikkapa kanarialle tai välimerensuunnalle. Lentokoneellahan sinne olisi mentävä. Ikinä en ole lentokoneessa tai edes lentokentällä ollut. En osaa kun muutaman sanan in englis.
Kertokaa miten tällaisen kokemattoman tulee toimia?
 
vierailija
Haluaisin lähteä etelän lämpöön pariksi viikoksi tulevana talvena. Aikaa ja rahaa olisi, mutta en ole koskaan matkustellut rajojemme ulkopuolella. Nämäkin kotimaan matkat olen tehnyt omalla autolla.

Mieli tekisi vaikkapa kanarialle tai välimerensuunnalle. Lentokoneellahan sinne olisi mentävä. Ikinä en ole lentokoneessa tai edes lentokentällä ollut. En osaa kun muutaman sanan in englis.
Kertokaa miten tällaisen kokemattoman tulee toimia?
https://kerranelamassa.fi/portugali-matkailu/madeira/madeiran-festivaalit/

pakettimatkalle, enkä ole tuolla käynyt, mutta moni muu on.
 
vierailija
Tuli mieleeni yksi muisto nuoruuden interreilreissulta.
Olimme jätkäporukan kanssa Pariisissa ja yritimme saada selville oikeaa rautatieasemaa lipunmyyntikojusta.
Emme osanneet sanaakaan ranskaa, eikä myyjä ymmärtänyt edes asemien nimiä jotka lausuimme tottakai totaalisen väärin.
Lopulta alkoi käämit palaa ja kun en muuta keksinyt, sanoin sille naiselle suomeksi, voi vittu, anna paperia niin mä kirjoitan sen aseman nimen sulle.
Nainen katsoi minua kysyvästi kulmat koholla, kysyi papier ja antoi palan paperia ja kynän :)
 
vierailija
Tuli mieleeni yksi muisto nuoruuden interreilreissulta.
Olimme jätkäporukan kanssa Pariisissa ja yritimme saada selville oikeaa rautatieasemaa lipunmyyntikojusta.
Emme osanneet sanaakaan ranskaa, eikä myyjä ymmärtänyt edes asemien nimiä jotka lausuimme tottakai totaalisen väärin.
Lopulta alkoi käämit palaa ja kun en muuta keksinyt, sanoin sille naiselle suomeksi, voi vittu, anna paperia niin mä kirjoitan sen aseman nimen sulle.
Nainen katsoi minua kysyvästi kulmat koholla, kysyi papier ja antoi palan paperia ja kynän :)
Mitä tästä opimme? Mitä sitä turhaan kieliä opiskelemaan kun suomellakin pärjää maailmalla. :D
 
vierailija
Tuli mieleeni yksi muisto nuoruuden interreilreissulta.
Olimme jätkäporukan kanssa Pariisissa ja yritimme saada selville oikeaa rautatieasemaa lipunmyyntikojusta.
Emme osanneet sanaakaan ranskaa, eikä myyjä ymmärtänyt edes asemien nimiä jotka lausuimme tottakai totaalisen väärin.
Lopulta alkoi käämit palaa ja kun en muuta keksinyt, sanoin sille naiselle suomeksi, voi vittu, anna paperia niin mä kirjoitan sen aseman nimen sulle.
Nainen katsoi minua kysyvästi kulmat koholla, kysyi papier ja antoi palan paperia ja kynän :)
Olisi kantsinut sanoa: "voi paperi, anna vittua"
 
vierailija
Kanarialla on lämmintä talvellakin ja monessa paikassa on ravintolooiden ruokalistoja ym. jopa Suomeksi.

Varaa matkatoimistolta pakettimatka, niin opas on ainakin puhelimen päässä jos kysyttävää tulee, hommaa passi ja lue ohjeet minkä verran saa pakata jne. Ja ei kun matkaan :) hyvin pienellä kielitaidolla pärjää, jos ei satu mitään yllättävää.

Lentolentälle menee 2h ennen lähtöä ja katsoo taulusta missä on lähtöselvitystiski tai package-drop ja siitä turvatarkastuksen kautta lähtöportille. Passi, liput ja luottokortti kun on mukana ja vähän käteistä, niin hyvin menee.
 
vierailija
Jos ei kokeneempaa matkaseuraa löydy, niin ei paketti-/ryhmämatkassa ole mitään vikaa. Ei ole väärää tapaa matkustaa, vaikka moni snobi onkin sitä mieltä, ettei voisi koskaan lähteä "ryhästen" seuraan turistikohteeseen.

Itselläni on lapsuudesta hienoja muistoja kun olimme jollain perus pakettimatkalla, jossa oli muita suomalaisia perheitä samassa hotellissa (=kavereita) ja vanhemmat ostivat itseään säästääkseen ohjelmankin hotellin tai matkanjärjestäjän kautta. Käytiin sikajuhlassa syömässä ja katsomassa jotain kulttuuririentoa yms. ja kuljetukset lähtivät linja-autolla hotellilta. Erittäin helppoa ja turvallista kun ei tarvitse jännittää asioita.

Aikuisena olen ollut aina omatoimireissaaja, mutta jos lähtisin ensimmäistä kertaa matkalle, niin ottaisin suosiolla mahdollisimman helpon ratkaisun. Opastetut kierrokset nähtävyyksille jne. Ja budjetti on tietenkin jokaiselle henkilökohtainen juttu, mutta jos mahdollista niin ei kannata pihistellä liikaa ettei samalla tule sabotoineeksi omaa lomaansa. Hyvä hotelli ja hyvin syöminen takaavat hyvän mielen ja muistot.
 

Yhteistyössä