Apua miten epäterveellistä ruokaa ihmiset syö! :0

  • Viestiketjun aloittaja hmm
  • Ensimmäinen viesti
Eipä tule käytettyä juuri koskaan voita tai kermaa. Suolaa kyllä mutta sopivasti ja mausteita makua antamaan. Mua jotenkin ällöttää sellainen liian kermaisen makuinen ruoka ja lapsille ei maistu ollenkaan. En niinkään sitä terveellisyyttä ajattele siinä.
 
Tuttuni opiskelee fysiikkaa ja niille sanottiin että paras rasva paistamiseen on voi. Öljyt huonoja, en sit tiiä johtuuko vaarallisista yhdisteistä vai itse transrasvoista, mut ainakaan niitä ei kannata kuumentaa.
 
;)
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Hei ihan oikeasti kertokaa nyt tuosta öljyn kuumentamisesta. Meneekö kuumennuksessa vetyä kasvisöljyn läpi? Noissa muutamissa lähteissä, joita pikaisesti luin sanottiin, että transrasvat ovat kiinteitä ja ei minun öljyni ainakaan muutu kuumentaessa kiinteäksi.
Mä yritin etsiä tietoa englannin kielisistä lähteistä, enkä löytänyt mitään, jonka mukaan voisi onnistua saamaan aikaan transrasvoja kuumentamalla ainakaan kotioloissa. (Luin mm. Wikipediaa, jossa melko laaja selvitys asiasta.) Muistan myös jonkun ohjelman (pahoittelen, en muista tarkemmin), jossa testattiin pystyykö kotioloissa saamaan aikaiseksi transrasvoja pannulla. Ei onnistunut.

Eli minä en ole vielä löytänyt mitään tietoa, jonka mukaan kuumennuksella saisi aikaan transrasvoja. Minuakin asia kiinnostaa, joten minäkin haluaisin jonkun viitteen tähän asiaan.

Huoh, tyhmiä ihmisiä palsta täynnä, etsivä löytää, kuten minäkin löysin! Ihan helpostikin, vaan tehkää se ite! Tän tiedon olen saanut aluinperin ihan njostain muualta kuin netistä. Ei ne oikein halua tuosta transrasvan muodostumistavasta kertoakaan, kun on hehkutettu öljyn terveellisyydestä ja että sitä pitäis ruoanlaitossa käyttää. Mutta paistakaa te vaan öljyssä, kuten sanottua, se ei nole multa pois! Jännä juttu, että joitakin asioita pitäisi todistella vaikka miten, ja toiset asiat te sitten taas uskotte sokeasti! Hieman kritiikkiä kaikkeen mitä luette, tarnsrasvat esimerkiksi syn tyvät sekä hydraamalla että kuumentamalla. Jos haluatte pysyä terveinä vanhuusikään asti, käyttäkää voita! Ja mahdollisimman puhdasta ravintoa muutenkin! Mutta jos haluatte olla huonokuntoisia vanhuksia niin jatkakaa ihmeessä öljyssä paistamista! ja lisäaineiden käyttöä!

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja täh:
No älä ihmeessä lisää sinne sitten vettä. Veden höyrystyessä nedestä vapautuu happi ja vetymolekyylejä
Eli jos rypsiöljyyn sekoittaa kiehuvaa vettä syntyy transrasvaa vai? Aika jännä juttu, että näinkin oleellinen asia on pimitetty ihmisiltä. Aika monessa ruoassa kuitenkin sekoittuu öljy ja kuumennettu vesi.
 
Helekutti
Jos kuumentamalla syntyisi transrasvoja niin miksi helvetissä sitten öljyjen kovettamiseksi tarvitaan nikkelikatalyyttejä ja helvetillistä painetta+lämpötilaa??? Menkää nyt äkkiä kertomaan niille flooran valmistajille että kaksoissidoksia voi purkaa ihan vain kuumentamalla. Hopi hopi.

 
vieras
Huoh, tyhmiä ihmisiä palsta täynnä, etsivä löytää, kuten minäkin löysin! Ihan helpostikin, vaan tehkää se ite! Tän tiedon olen saanut aluinperin ihan njostain muualta kuin netistä. Ei ne oikein halua tuosta transrasvan muodostumistavasta kertoakaan, kun on hehkutettu öljyn terveellisyydestä ja että sitä pitäis ruoanlaitossa käyttää. Mutta paistakaa te vaan öljyssä, kuten sanottua, se ei nole multa pois! Jännä juttu, että joitakin asioita pitäisi todistella vaikka miten, ja toiset asiat te sitten taas uskotte sokeasti! Hieman kritiikkiä kaikkeen mitä luette, tarnsrasvat esimerkiksi syn tyvät sekä hydraamalla että kuumentamalla. Jos haluatte pysyä terveinä vanhuusikään asti, käyttäkää voita! Ja mahdollisimman puhdasta ravintoa muutenkin! Mutta jos haluatte olla huonokuntoisia vanhuksia niin jatkakaa ihmeessä öljyssä paistamista! ja lisäaineiden käyttöä!
No jos sinä löysit ihan helposti, mikset sinä voi sitä meille tyhmille nyt näyttää ja osoittaa? Tässähän on nyt sanottu, että on etsitty useista lähteistä. Älä nyt suutu, kun tässä nyt ihan oikeasti vain halutaan tietoa eikä mitenkään sinua kiusata tai mollata.
 
Alkuperäinen kirjoittaja :
Tuttuni opiskelee fysiikkaa ja niille sanottiin että paras rasva paistamiseen on voi. Öljyt huonoja, en sit tiiä johtuuko vaarallisista yhdisteistä vai itse transrasvoista, mut ainakaan niitä ei kannata kuumentaa.
Tää totta ja kannattaa avoimin mielin selvitellä tuota öljyjen käyttöä ruuanlaitossa ja erityisesti kuumentamisessa.
Voi on terveellisin vaihtoehto ja kermoista se ihan perusravainen kerma.
Ruokakermoissakin on paljon ylimääräistä ja kaikki kevyttuotteet todella epäterveellisä oikeasti. :ashamed:
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Helekutti:
Kaikista hauskinta tässä on varmasti se että "vieras" tuskin edes tietää mikä transrasva on.... ja miksi niitä ei voi valmistaa kuumentamalla :D
Äläs nyt minua mollaa, tuossa on kaikki muut kertoneet tuosta kuumentamisesta. Minä olen vain halunnut tarkempaa tietoa ja itsekin kyllä myöntänyt tyhmyyteni.
 
vieras
Me kätetään ihan voita ja suolaa. Ei niitä kukaan käske pistää ruokaan kilokaupalla, saati et joka päivä tekis jotain voissa paistettua ruokaa. Kermaa tulee käytettyä oikeastaan ainoastaan luumukiisselin ja lohen kera.
 
Helekutti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Helekutti:
Kaikista hauskinta tässä on varmasti se että "vieras" tuskin edes tietää mikä transrasva on.... ja miksi niitä ei voi valmistaa kuumentamalla :D
Äläs nyt minua mollaa, tuossa on kaikki muut kertoneet tuosta kuumentamisesta. Minä olen vain halunnut tarkempaa tietoa ja itsekin kyllä myöntänyt tyhmyyteni.
Tarkoitin sitä toista vierasta :D
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Helekutti:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Helekutti:
Kaikista hauskinta tässä on varmasti se että "vieras" tuskin edes tietää mikä transrasva on.... ja miksi niitä ei voi valmistaa kuumentamalla :D
Äläs nyt minua mollaa, tuossa on kaikki muut kertoneet tuosta kuumentamisesta. Minä olen vain halunnut tarkempaa tietoa ja itsekin kyllä myöntänyt tyhmyyteni.
Tarkoitin sitä toista vierasta :D
Eli siis tuota silmäniskua ja tähiä. Tarkkuutta kehiin :)
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Hei ihan oikeasti kertokaa nyt tuosta öljyn kuumentamisesta. Meneekö kuumennuksessa vetyä kasvisöljyn läpi? Noissa muutamissa lähteissä, joita pikaisesti luin sanottiin, että transrasvat ovat kiinteitä ja ei minun öljyni ainakaan muutu kuumentaessa kiinteäksi.
Mä yritin etsiä tietoa englannin kielisistä lähteistä, enkä löytänyt mitään, jonka mukaan voisi onnistua saamaan aikaan transrasvoja kuumentamalla ainakaan kotioloissa. (Luin mm. Wikipediaa, jossa melko laaja selvitys asiasta.) Muistan myös jonkun ohjelman (pahoittelen, en muista tarkemmin), jossa testattiin pystyykö kotioloissa saamaan aikaiseksi transrasvoja pannulla. Ei onnistunut.

Eli minä en ole vielä löytänyt mitään tietoa, jonka mukaan kuumennuksella saisi aikaan transrasvoja. Minuakin asia kiinnostaa, joten minäkin haluaisin jonkun viitteen tähän asiaan.

Huoh, tyhmiä ihmisiä palsta täynnä, etsivä löytää, kuten minäkin löysin! Ihan helpostikin, vaan tehkää se ite! Tän tiedon olen saanut aluinperin ihan njostain muualta kuin netistä. Ei ne oikein halua tuosta transrasvan muodostumistavasta kertoakaan, kun on hehkutettu öljyn terveellisyydestä ja että sitä pitäis ruoanlaitossa käyttää. Mutta paistakaa te vaan öljyssä, kuten sanottua, se ei nole multa pois! Jännä juttu, että joitakin asioita pitäisi todistella vaikka miten, ja toiset asiat te sitten taas uskotte sokeasti! Hieman kritiikkiä kaikkeen mitä luette, tarnsrasvat esimerkiksi syn tyvät sekä hydraamalla että kuumentamalla. Jos haluatte pysyä terveinä vanhuusikään asti, käyttäkää voita! Ja mahdollisimman puhdasta ravintoa muutenkin! Mutta jos haluatte olla huonokuntoisia vanhuksia niin jatkakaa ihmeessä öljyssä paistamista! ja lisäaineiden käyttöä!
Käytätkö yleisemminkin tätä samaa keskustelutapaa? Kerrot tietäväsi jotain, muttet suostu kertomaan muille tietojasi keskustelun pohjaksi ja haukut muut tyhmiksi ja käsket itse selvittämään?

- Onkohan ulkona lämmintä?
- Minäpä tiedän, mutten kerro. Käy itse katsomassa mittarista.

- Missähän mun auton avaimeni on?
- Mä näin ne aamulla. Etsi itse, on ne täällä kotona.

Sulla on varmasti rattoisia keskusteluja ihmisten kanssa.

 
Hoh
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
No joo siis kyllähän mä itsekin käytän jonkin verran suolaa ja mm lihalientä, jossa suolaa on myös. Mutta puhunkin nyt siitä, ettei sitä tarvitse teelusikka kaupalla sinne sekaan laittaa...

Jos käytän kermaa, laitan 15% ruokakermaa max 1/4 purkillisen (oli mikä ruoka tahansa).. ei vaan kaipaa edes enempää.

Itse teen jauhelihakastikkeen ihan niin, että ruskistan jauhelihan pannulla ja laitan hieman vehnäjauhoja päälle. Sekoitan jauhot kunnolla lihaan ja kaadan seoksen kattilaan, jossa on valmiiksi tehty kuuma lihaliemi. Kastike suurustuu. Laitan joukkoon paljon tomaattipyreetä. Ja se on siinä. Tietty mausteet tuli jo ruskistamisvaiheessa. Mutta ei siihen voita tarvitse. Enkä laita ikinä kuin vähän aromisuolaa (tosi ripauksen).
Ja tämäkö on terveellinen tapa? Salli mun nauraa :LOL:
Lisäaineita roppakaupalla mm. natriumglutamaattia. Syöttekö muutenkin yhtä "terveellisesti" ?
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kermassa ei kannata pihistellä, se on hyvää.
Ja tämä tyhmä vieras vielä kysyy, onko se kuohukermaa, jota pitäisi ruokiin käyttää. Vispikermako on leivontaan, vai miten ne menee :ashamed: juu tosi noloa..
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kermassa ei kannata pihistellä, se on hyvää.
Ja tämä tyhmä vieras vielä kysyy, onko se kuohukermaa, jota pitäisi ruokiin käyttää. Vispikermako on leivontaan, vai miten ne menee :ashamed: juu tosi noloa..
Ruokakermaa, en nyt muista prosentteja. Kuohu/vispikermaa sitten vispataan vaahdoksi, mikä sopii hyvin jälkiruokiin ja kahviin.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kermassa ei kannata pihistellä, se on hyvää.
Ja tämä tyhmä vieras vielä kysyy, onko se kuohukermaa, jota pitäisi ruokiin käyttää. Vispikermako on leivontaan, vai miten ne menee :ashamed: juu tosi noloa..
Ruokakermaa, en nyt muista prosentteja. Kuohu/vispikermaa sitten vispataan vaahdoksi, mikä sopii hyvin jälkiruokiin ja kahviin.
Mutta eikö ne ruokakermat juuri ole saatanasta? Vai onko niissä joku oikea ei-keinotekoinen versio?
 
Hoh
Kuohukermaa sekä ruokaan että kakkuun! Ei sisällä mitään ylimääräisiä aineksia ja sitä riittää ruokaan pienenpikin määrä. Vai millä te luulette että ne ruokakermat on laimettu?
 

Yhteistyössä