Apua miten epäterveellistä ruokaa ihmiset syö! :0

  • Viestiketjun aloittaja hmm
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja äitineljälle:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja äitineljälle:
Alkuperäinen kirjoittaja Jenis:
Alkuperäinen kirjoittaja Hoh:
Kuohukermaa sekä ruokaan että kakkuun! Ei sisällä mitään ylimääräisiä aineksia ja sitä riittää ruokaan pienenpikin määrä. Vai millä te luulette että ne ruokakermat on laimettu?
Hä? Siis laimennettu miten?

Tää on erinomaisen viihdyttävä ketju, jatkakaa olkaa hyvät :D
Lukekaa seuraavalla kerralla kuohukerman ja ruokakerman tuoteseloste.
Kuohukermassa ei luo kuin kerma.
Ruokakermassa litania alkaa sanalla vesi, maito jne sekä kaikki e-lisäaineet päälle, niinkuin monessa muussakin tuotteessa. Mitä kevyempi tuote, sen pidempi tuoteseloste ja ja sitä tod. näköisemmin siellä on se vesi yhtenä raaka-aineena niiden kirjainten seurana. Lukekaa hyvät ihmiset niitä niitä tuoteselosteita ja tulette yllättymään mitä kakkaa suuhunne pistättekään.
Jopa margariineissa on suurin osa vettä.
Ei nyt ollut kermaa kaapissa, mutta tällaiset löytyivät netistä:

Maitokolmio:
Pastöroitu vähälaktoosinen Kahvi-ja ruokakerma
Valmistusaineet: Pastöroitu kerma

Valio Ruokakerma 15%:
Kerma, stabilointiaineet guarkumi ja natriumsitraatti, muunnettu tapiokatärkkelys

Arla Keittiö Gourmet ruokakerma INTO:
Kerma, stabilointiaine (karrageeni).

Ei noi valmistusaineet nyt niin pahoilta vaikuttaneet, vaikka kahdella kolmesta siellä jotain muitakin aineita oli. Aika vähäistä kuitenkin. En oikein jaksa uskoa kenenkään terveyden noiden vuoksi olevan pahassa vaarassa.
Mutta miksi käyttää edes noita ylimääräisiä aineita, kun on saatavana se puhdaskin tuote?
Muuten, monikaan ei tiedä että muunnettu tärkkelys tarkoittaa geenimuunneltua tuotetta ja ainakin usassa maissin geenimuuntelu on yhtenä syynä ihmisten lihavuuteen.
Olihan noista yhdessä valmistusaineena vain ja ainoastaan kerma. Ja vaikka vältänkin lisäaineita, en yöuniani menetä, jos joskus jääkaappiin eksyy purkki, jossa on stabilointiainetta. Suhteellisuudentajua, kiitos.

Ja muunnettu tärkkelys ei todellakaan tarkoita geenimuuntelua. Se tarkoittaa, että tärkkelystä on käsitelty kemiallisesti.

Ja vaikken ole varsinaisesti geenimuuntelun puolestapuhuja, en ole törmännyt tietoon, että geenimuuntelun olisi todettu aiheuttavan lihavuutta tai edes epäilty.

Sen sijaan alan pahasti epäilemään sinun olevan provo.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Helekutti:
Alkuperäinen kirjoittaja äitineljälle:
Muuten, monikaan ei tiedä että muunnettu tärkkelys tarkoittaa geenimuunneltua tuotetta ja ainakin usassa maissin geenimuuntelu on yhtenä syynä ihmisten lihavuuteen.
EIKÄ TARKOITA!!!!!! Muunnettu tärkkelys on turvotettua, kuivattua ja jauhettua. Sillä tavoin se saadaan helposti liukenevaan muotoon ilman kuumentamista. Voi hyvää päivää sentään taas....
Muunnettu on sama kuin GEENIMUUNNETTUA.
tästä oli jokunen vuosi sitten paljon keskustelua ja joku asiasta tiedottikin mediassa ja jäi mulle mieleen, koska olin silloin geenimuuntelua vastaan ja päätin, että katson jokaikisen tuotteen, jonka ostan, etten vaan osta muunneltua tuotetta.
Ja olen edelleenkin geenimuuntelua vastaan.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja äitineljälle:
Alkuperäinen kirjoittaja Helekutti:
Alkuperäinen kirjoittaja äitineljälle:
Muuten, monikaan ei tiedä että muunnettu tärkkelys tarkoittaa geenimuunneltua tuotetta ja ainakin usassa maissin geenimuuntelu on yhtenä syynä ihmisten lihavuuteen.
EIKÄ TARKOITA!!!!!! Muunnettu tärkkelys on turvotettua, kuivattua ja jauhettua. Sillä tavoin se saadaan helposti liukenevaan muotoon ilman kuumentamista. Voi hyvää päivää sentään taas....
Muunnettu on sama kuin GEENIMUUNNETTUA.
tästä oli jokunen vuosi sitten paljon keskustelua ja joku asiasta tiedottikin mediassa ja jäi mulle mieleen, koska olin silloin geenimuuntelua vastaan ja päätin, että katson jokaikisen tuotteen, jonka ostan, etten vaan osta muunneltua tuotetta.
Ja olen edelleenkin geenimuuntelua vastaan.
Ei vieläkään ole. Googlaa jos et usko.

Elintarviketurvallisuusviraston sivuilta: "KEMIALLISESTI modifioidut eli muunnetut tärkkelykset ovat lisäaineita: "
http://www.evira.fi/portal/fi/elintarvikkeet/elintarviketietoa/lisaaineet/muunneltu_tarkkelys/

Ja Wikipediasta: "Muunnettu tärkkelys on sakeuttamis- ja stabilointiaine, joka vaikuttaa elintarvikkeen rakenteeseen. Sitä saadaan käsittelemällä tärkkelystä kemiallisesti. "
 
Helekutti
Alkuperäinen kirjoittaja äitineljälle:
Muunnettu on sama kuin GEENIMUUNNETTUA.
tästä oli jokunen vuosi sitten paljon keskustelua ja joku asiasta tiedottikin mediassa ja jäi mulle mieleen, koska olin silloin geenimuuntelua vastaan ja päätin, että katson jokaikisen tuotteen, jonka ostan, etten vaan osta muunneltua tuotetta.
Ja olen edelleenkin geenimuuntelua vastaan.
EIKÄ OLE!!! Muunnettu tärkkelys on sitä mitä sanoin sen olevan, sillä ei ole mitään tekemistä geenimuuntelun kanssa. Geenimuuntelumerkinnät on ihan erikseen.
 
vieras
Ja vielä Pirkastakin:

http://www.pirkka.fi/ruoka/pirkka_tuotteet/kysyttya?nid=2076

Muunneltu tärkkelys ei ole sama asia kuin geenimuunneltu. Geenitekniikalla voidaan vaikuttaa muun muassa kasvien kestävyyteen ja laatuominaisuuksiin.

Mikäli elintarvikkeen ainesosia on muokattu geenitekniikalla, siitä on ilmoitettava tuotteen pakkausmerkinnöissä. Ainesosaluetteloon raaka-aine on merkittävä sanallisesti geenitekniikalla muunnettu.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja äitineljälle:
Alkuperäinen kirjoittaja Helekutti:
Alkuperäinen kirjoittaja äitineljälle:
Muuten, monikaan ei tiedä että muunnettu tärkkelys tarkoittaa geenimuunneltua tuotetta ja ainakin usassa maissin geenimuuntelu on yhtenä syynä ihmisten lihavuuteen.
EIKÄ TARKOITA!!!!!! Muunnettu tärkkelys on turvotettua, kuivattua ja jauhettua. Sillä tavoin se saadaan helposti liukenevaan muotoon ilman kuumentamista. Voi hyvää päivää sentään taas....
Muunnettu on sama kuin GEENIMUUNNETTUA.
tästä oli jokunen vuosi sitten paljon keskustelua ja joku asiasta tiedottikin mediassa ja jäi mulle mieleen, koska olin silloin geenimuuntelua vastaan ja päätin, että katson jokaikisen tuotteen, jonka ostan, etten vaan osta muunneltua tuotetta.
Ja olen edelleenkin geenimuuntelua vastaan.
On muutakin muunneltua kuin geenimuunneltu. Kyllä geenimanipulointi sanottaisiin erikseen, joten helekutti on oikeassa.
 
Hmm. Hieno kina. Olisin tiennyt sen, että muunneltu tärkkelys ei ole geenimuunneltua (vaikkapa siksi, että muunneltua tärkkelystä on ollut elintarvikkeissa jo kauan ennen kuin geenimuuntelu tuli ruoka-aineisiin - tai ainakaan julkisuuteen).

Mutta kun muunneltu tärkkelys ei näy yksinkertaisissa tärkkelystesteissä, kiinnostaisi ihan uteliaisuudesta tietää, miten sitä tärkkelystä on kemiallisesti muunneltu... Tämäkin tieto varmasti löytyy tältä palstalta?
 
vieras
Täällähän tiedetään kaikki, ainakin melkein. En mä oikeasti tiedä, mutta voisiko jotain olla pääteltävissä noiden tärkkelysten nimistä.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Muunnettu_t%C3%A4rkkelys

Esim. E 1404 Hapetettu tärkkelys. Tyhmempi voisi kuvitella, että tuota on hapetettu jotenkin:)

Ja aina yhtä luotettavalta suomi24-palstalta löysin mm. seuraavan lainauksen:
"Muunneltu maissitärkkelys tarkoittaa tärkkelyksen pilkkomista ja muokkaamista entsymaattisesti. Valmistettu tuote on HFCS, 'fruktoosipitoinen maissi siirappi'.

Tärkkelys muodostuu amyloosista ja amylopektiinistä, mitkä ovat glukoosipolymeerejä (lisäksi on myös kolmas muoto, selluloosa). Tärkkelys sinänsä ei ole erityisen makeaa ja rakenteensa takia ei sovellu käytettäväksi kaikkiin ruokajalosteisiin. HFCS valmistetaan hajottamalla tärkkelys glukoosimonomeereiksi, mitkä sitten muunnetaan fruktoosiksi."

 
^^ Eli vieraan lainauksesta voi todella päätellä sen mitä epäilinkin, että "muunneltu tärkkelys" on todellisuudessa sokeria - tärkkelysketju on pilkottu... Ja epäillä tätä kannatti mm. siksi, että etsin muunneltua tärkkelystä vanukkaasta... :D
 
hmm
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
No joo siis kyllähän mä itsekin käytän jonkin verran suolaa ja mm lihalientä, jossa suolaa on myös. Mutta puhunkin nyt siitä, ettei sitä tarvitse teelusikka kaupalla sinne sekaan laittaa...

Jos käytän kermaa, laitan 15% ruokakermaa max 1/4 purkillisen (oli mikä ruoka tahansa).. ei vaan kaipaa edes enempää.

Itse teen jauhelihakastikkeen ihan niin, että ruskistan jauhelihan pannulla ja laitan hieman vehnäjauhoja päälle. Sekoitan jauhot kunnolla lihaan ja kaadan seoksen kattilaan, jossa on valmiiksi tehty kuuma lihaliemi. Kastike suurustuu. Laitan joukkoon paljon tomaattipyreetä. Ja se on siinä. Tietty mausteet tuli jo ruskistamisvaiheessa. Mutta ei siihen voita tarvitse. Enkä laita ikinä kuin vähän aromisuolaa (tosi ripauksen).
lihaliemi, ruokakerma, aromisuola.. mun korviin toi ei kuulosta yhtään terveelliseltä. eikä kyllä oikeastaan vehnäjauhotkaan, että sikäli ihmettelen sun kauhistelua.
 
näin
Ei koskaan kermaa tai voita, en ruskista vehnäjauhoja vaan teen aina tomaattimurskalla tai pureella pohjan, siihen mausteet, sipulia tai valkosipulia, joskus porkkanaraastetta, jos on fondia saatan laittaa hieman sitä, ja päälle vähän basilikaa tai parmesania jos on.
Meillä tehdään kevennettyä tavallista kotiruokaa, usein keittoja tai laatikoita, yritetään syödä kalaa usein ja käyttää kasviksia ja marjoja, pastat ja riisit mieluiten tummina, samoin leivät kokojyvää tai ruista, liha on joko broileria (maustamatonta, maustan itse) tai vähärasvaista muuten.
Sokeri/kaakaomurot, sipsit, ranskikset, useimmat einekset, vanukkaat jne. jää mieluiten ostamatta. Pikaruokaa haetaan harvoin. Osittain tää on myös kustannuskysymys, itsetehty tulee halvemmaksi.
 
suolapurkki
Täällä rehellisesti yksi joka aikanaan niin koulussa kuin kotonakin peloteltu suolalla. En käyttänyt suolaa juuri ollenkaan kun aina sen pahoista puolista puhuttiin, vaan niimpä jouduinkin suolatiputukseen kun kehossani ei suoloja :( Suolalla pelottelu on mielestäni karannut jo aikoja sitten käsistä sillä niin minäkin luulin jolla sukurasitteena sydän ja verisuonitauteja molempien vanhempieni puolelta että nyt pysyn kunnossa kun en käytä ollenkaan suolaa jne.
Ihmisen keho tarvitsee suolaa, mutta kohtuudella kuten kaikkea muutakin kokonaan ei siitä kannata kieltäytyä, sen minäkin nyt opin ;)
 
Alkuperäinen kirjoittaja äitineljälle:
:snotty: No joo, myönnettäköön, että olin väärässä tuossa geenimuuntelujutussa. Anteeksi vain kaikille hiiltyneille, lupaan tarkistaa tietyt väitteeni jatkossa ennekuin alan niitä ulos työntämään :headwall:


Ja minä kun olen ihan tosissani luullut viimeiset 15 vuotta muunnellun tarkoittavan tuota geenimuuntelua. Mutta kiitos palstan, vanhakin oppii jotain uutta :)

Siltikin vältän jatkossa noita muunneltuja juttuja ja perehdyn asiaan hieman tarkemmin :saint:
 
ei näin
Alkuperäinen kirjoittaja yskittää;21291459:
syanidia, jos paakkuuntumisenestoainetta E536 on siinä
Ja jos on idiootti, ainoastaan silloin voi kuvitella, että kaliumferrosyanidi olisi täsmälleen samaa tavaraa kuin syanidipillereissä. Kun ei ole. Syanidi on myrkyllistä ioneja vapauttavassa muodossa, ja jos ei jaksanut koulun penkillä kemiantunneilla istua näitä opiskelemassa, ei kannata tulla tänne pätemään.

Sama homma rokotevastustajien "rokotteissa on elohopeaa" -vouhotus. Elohopeaa on monenlaista, ja osaa sen yhdisteistä löytyy luonnosta ja elimistöstä ihan ilman, että tarvitsee juoda kuumemittarin sisältöä.

Tiesittekö, että kasvien kasvulle boori on aivan välttämätöntä, ja sitä on kaikissa syötävissä kasveissa - mutta apua apua, boori-vety-yhdisteet ovat ihmiselle myrkyllisiä! Miten tällainen kamala ristiriita on voinut sattua? Kaikki kasvikset pitää välittömästi kieltää lailla!

Vai olisikohan sittenkin niin, ettei siitä vielä voi päätellä mitään, jos kemiallisen yhdisteen nimessä esiintyy sana "boori", "kloori", "syanidi", tai vastaava kamaluus?

Neljän lapsen äidin nimimerkille toivotan myös mukavaa elämää jatkossa, ja ollaan tarkkana avautumisen kanssa jos lähteitä ei olla viitsitty edes vilkaista.
 
"vieras"
Kaipaan niitä aikoja kun mummi iski lautaselle pottua ja puol nyrkillistä voita ja sekaan kunnon läskipaistin ja pitihän nyt suoloo olla ettei oo ihan mavutonta =) Hyvin uppos ja nätisti kasvo pikkulikka,ei oo läskiä eikä sairautta.
 
surullinen kuluttaja
Miksi kaikki pitää kilpailuttaa??
Taas täällä kaupungissa ollaan yhdistämässä koulujen ja terveydenhuoltolaitoksien
ruokaloiden RUOKApalvelut YHDELLE yritykselle. Se siis valmistaisi kaikkiin paikkoihin saman ruuan.
Kuluttajat eivät voi valita. Mikä pahinta, työpaikkoja vähenee! (kun niistä on muutenkin pulaa) ruokarahaa pienennetään, niin että laatu kärsii, koska hyvää ja terveellistä ei saa halvalla.

LUKEKAA KAIKKI TÄMÄ: http://www.hs.fi/ruoka/artikkeli/V%C3%A4h%C3%A4kalorista+teollista+ja+halpaa/1135261223745

laittoi ainakin minut ajattelemaan! (^^miksi pitää käyttää norjalainen lohikin thaimaassa asti vierailulla?..)
muutenkin suurin osa kaikista tuotteista tulee thaimaasta, intiasta tai turkista. emmekö me itse osaa tehdä mitään?
 

Yhteistyössä