Apua miten epäterveellistä ruokaa ihmiset syö! :0

  • Viestiketjun aloittaja hmm
  • Ensimmäinen viesti
hmm
Oon ihan järkyttynyt!

Luin huvikseni tuossa kotikokki.netin sivuilta, miten ihmiset tekee jauhelihakastiketta. Jos siihen ei tullut voita tai suolaa niin sitten pirusti kermaa! :0 Huh huh

Teettekö itse mielestänne terveellisesti vai epäterveellisesti jauhelihakastikkeen?
 
no
Miten teet itse?

Kyllä meillä käytetään ruoanlaitossa suolaa, voita ja kermaa... ei ny samaa aikaa mut kuitenkin.
Ja joo, joku rasvainen ja kermainen jauhelihakastike ei lihota, vaan se hiilihydraattipaska. Itseasiassa parempi käyttää kuohukermaa eikä kevytkermoja, niissä on tärkkelystä...
 
  • Tykkää
Reactions: niukinnaukin
...
Ihan perinteistä: naudan paistijauhelihaa, vehnäjauhosuurusteella+mausteita(mm.sitä suolaa). Voishan tuon kevyemminki tehdä, mut hyvvee on, ni ei suotta tuu vaihettua reseptiä.
 
Mie
Kyllä meilläkin jauhelihakastikkeeseen tulee himppasen voita öljyn lisäks ja valkosia jauhoja... Suolaa en lisää, pippuria ja jauhelihamaustetta. Silti pidän meidän jauhiskastiketta ja perunaa ja lisukkeenä aina joko salaattia tai keitettyjä kasviksia, terveellisenä ruokana. :)
 
;)
Meillä käytetään nykyisin vain voita leivän päällä ja ruoanlaitossa. Kermaa usein, aitoa kermaa, ei mitään kevythötkötyksiä. Ovat paljon terveellisempiä. Uuden elämäntavan myötä' olen jopa laihtunut, kun vaihdoin kevyttuotteet parempiin, ja veriarvot ovat parantuneet. Voi ja kerma eivät ole epäterveellisiä, riippuju mitä muuta syö! Ja suolaa, tottakai käytän suolaa!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Juu:
Kerropa mitä epäterveellistä suolassa mausteena on henkilölle jolla ei oo verenpaineongelmia? :)
Tähän peesi. Meille, joilla välillä vaarallisen alhainen verenpaine, niin suola on elinehto. Ite syön ihan lääkärin ohjeen mukaan esim. kesällä tietoisesti suolaisempaa ruokaa.

 
ap
No joo siis kyllähän mä itsekin käytän jonkin verran suolaa ja mm lihalientä, jossa suolaa on myös. Mutta puhunkin nyt siitä, ettei sitä tarvitse teelusikka kaupalla sinne sekaan laittaa...

Jos käytän kermaa, laitan 15% ruokakermaa max 1/4 purkillisen (oli mikä ruoka tahansa).. ei vaan kaipaa edes enempää.

Itse teen jauhelihakastikkeen ihan niin, että ruskistan jauhelihan pannulla ja laitan hieman vehnäjauhoja päälle. Sekoitan jauhot kunnolla lihaan ja kaadan seoksen kattilaan, jossa on valmiiksi tehty kuuma lihaliemi. Kastike suurustuu. Laitan joukkoon paljon tomaattipyreetä. Ja se on siinä. Tietty mausteet tuli jo ruskistamisvaiheessa. Mutta ei siihen voita tarvitse. Enkä laita ikinä kuin vähän aromisuolaa (tosi ripauksen).
 
terveellistä on
Alkuperäinen kirjoittaja no:
Miten teet itse?

Kyllä meillä käytetään ruoanlaitossa suolaa, voita ja kermaa... ei ny samaa aikaa mut kuitenkin.
Ja joo, joku rasvainen ja kermainen jauhelihakastike ei lihota, vaan se hiilihydraattipaska. Itseasiassa parempi käyttää kuohukermaa eikä kevytkermoja, niissä on tärkkelystä...
Peesi.

Tänään meillä oli ruokana itse marinoituja broilerin suikaleita ja paistettiin ne voissa ja kuohukermassa + lisäsin vähän koskenlaskijaa. Söin höyrytettyjen vihannesten kanssa!

Tällä ruualla pysyn painossa ja ei oo ikinä nälkä!
 
Rollolainen
ei kermaa eikä voita, mutta silti maukasta. en myöskään tee ruskeaa akstiketta jauhoja käristämällä. Käytän ruskeakastikesuurustetta tai maissijauhoja. Väriä saan soijasta.
makua mausteilla ja tomaattimurskalla,
suolaa hyvi vähän. suolan voi korvat muilla mausteilla. monissa maustesoksissaki ku o suolaa.

käytän AINA paistamisessa öljyä, useimmiten paistan jauhelihan kokonaan ilman rasvaa, myös paistiijauhelihan,.
 
Alkuperäinen kirjoittaja hinajisto:
:D Itte käytän voita, suolaa JA kermaa yleensä vielä samassa ruuassa!!! Mitä rasvasempaa sen parempaa!! Omg!!! Ja laihtunut 15kg sillä!!! KELAA! Vähänkö kuolen kohta tähän ruokavaliooni!
Tässä pilee vaan se ongelma, että pitkäaikaisesti käytettynä nuo tuhoo verisuonet. Elikkäs paino kyllä putoo, mutta haittavaikutuksiakin on.

 
jadal
yksi ehkä parhaista jauhelihakastikkeista tulee, kun mausteiden lisäksi hauduttaa jauhelihan sekaan porkkana- ja kaaliraastetta, purkki tomaattimurskaa, ja kermapurkki :p
Ja uskallan väittää, ettei ole epäterveellistä :)
 
kotikokki
Alkuperäinen kirjoittaja Juu:
Kerropa mitä epäterveellistä suolassa mausteena on henkilölle jolla ei oo verenpaineongelmia? :)
Meillä nykyään hienoa merisuolaa ja se on parasta. Ruskean kastikkeen teen rypsiöljyyn ja on kuulemma niin hyvää.
 
eläköön karppaus
Meillä menee yleensä yhteen satsiin 2 dl kermaa. Lisäksi juon päivän aikana teetä jossa kermaa, eli yhteensä mun kerma-annos varmaan n. 3 dl. Kauheesti rasvaa, mut näköjään ei rasva lihota sillä laihdun silti!
 
hinajisto
Alkuperäinen kirjoittaja miltski:
Alkuperäinen kirjoittaja hinajisto:
:D Itte käytän voita, suolaa JA kermaa yleensä vielä samassa ruuassa!!! Mitä rasvasempaa sen parempaa!! Omg!!! Ja laihtunut 15kg sillä!!! KELAA! Vähänkö kuolen kohta tähän ruokavaliooni!
Tässä pilee vaan se ongelma, että pitkäaikaisesti käytettynä nuo tuhoo verisuonet. Elikkäs paino kyllä putoo, mutta haittavaikutuksiakin on.
No kerros nyt miten ne tuhoutuu? :D Koska lääkäri ja tutkimustulokset kohdallani kertoo jotain ihan muuta tarinaa. Toki olen jättänyt transrasvat ja nopeat hiilihydraatit pois ruokavaliosta myös.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Enkä laita ikinä kuin vähän aromisuolaa (tosi ripauksen).
Mitä kukin pitää epäterveellisenä tai terveellisenä... Musta tuo aromisuola on tosi epäterveellstä pieninäkin määrinä eikä meillä sitä käytetä, vaikka voita ja kermaa joskus käytetään.
 
vieras
Suomessa ollaan naurettavan suolapelkoisia, alistutaan syömään mautonta vauvanruokaa! Keski-Euroopassa syödään muuten suolaa ja läskiä reilusti. Eivät ole kuolleet mihinkään!
 

Yhteistyössä