APUA! Miten tehdä kastike itse?

  • Viestiketjun aloittaja kokki kolmonen
  • Ensimmäinen viesti
kokki kolmonen
Eli siis en ole koskaan tehnyt kastiketta itse. Vain valmispussista... Eli auttakaa miten teen ruskean kastikkeen ja vaalean kastikkeen itse. Ja siis ihan tyhmälle neuvokaa!!
 
Alkuperäinen kirjoittaja kokki kolmonen:
Eli siis en ole koskaan tehnyt kastiketta itse. Vain valmispussista... Eli auttakaa miten teen ruskean kastikkeen ja vaalean kastikkeen itse. Ja siis ihan tyhmälle neuvokaa!!
Liikaa vaivaa Googlettaa??
http://www.google.fi/#hl=fi&source=hp&q=ruskea+kastike&meta=&aq=f&aqi=g10&aql=&oq=&gs_rfai=&fp=bcf1a3a6595be5e8
 
vieras
Perusruskea: Voita pannulle, kun sulanut pari rkl jauhoja (mitat riippuu miten suuren kastikkeen teet), ruskikstat ne ja sit kylmää vettä ja mausteet.

Vaalea kastike? Koskaan kuullutkaan :D Vaikka kokki olenkin. Tai tuon perus ruskean kastikkeen vaaleusastetta tietty voit säädellä, et ruskista jauhoja ja voita niin kauaa :D
 
kokki kolmonen
Alkuperäinen kirjoittaja :
Alkuperäinen kirjoittaja kokki kolmonen:
Eli siis en ole koskaan tehnyt kastiketta itse. Vain valmispussista... Eli auttakaa miten teen ruskean kastikkeen ja vaalean kastikkeen itse. Ja siis ihan tyhmälle neuvokaa!!
Liikaa vaivaa Googlettaa??
http://www.google.fi/#hl=fi&source=hp&q=ruskea+kastike&meta=&aq=f&aqi=g10&aql=&oq=&gs_rfai=&fp=bcf1a3a6595be5e8
Ei ole vaivaa, mutta ajattelin äitien voivan auttaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja kokki kolmonen:
Alkuperäinen kirjoittaja :
Alkuperäinen kirjoittaja kokki kolmonen:
Eli siis en ole koskaan tehnyt kastiketta itse. Vain valmispussista... Eli auttakaa miten teen ruskean kastikkeen ja vaalean kastikkeen itse. Ja siis ihan tyhmälle neuvokaa!!
Liikaa vaivaa Googlettaa??
http://www.google.fi/#hl=fi&source=hp&q=ruskea+kastike&meta=&aq=f&aqi=g10&aql=&oq=&gs_rfai=&fp=bcf1a3a6595be5e8
Ei ole vaivaa, mutta ajattelin äitien voivan auttaa.
Kirjoittaa samat ohjeet uudelleen, joita on jo pilvin pimein weppisivuilla?
 
vieras
laita vedenkeitin päälle. Voita (oikeaa voita) pannuun, anna voin ruskistua hetki. Lisää jauhot. ruskista ja tässä vaiheessa lisää KUUMA vesi veden keittimestä joukkohon :) (kuuma vesi siksi jottei niin paakkuunnu-) sekoita ja anna kiehua jonkin aikaa jotta mahdolliset paakut liukenevat :) sitten lisää suola. halutessa voit myös maustaa lihaliemi kuutiolla tai ketsupilla :) toki muillakin mut noita suosittelen :)
 
kokki kolmonen
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Perusruskea: Voita pannulle, kun sulanut pari rkl jauhoja (mitat riippuu miten suuren kastikkeen teet), ruskikstat ne ja sit kylmää vettä ja mausteet.

Vaalea kastike? Koskaan kuullutkaan :D Vaikka kokki olenkin. Tai tuon perus ruskean kastikkeen vaaleusastetta tietty voit säädellä, et ruskista jauhoja ja voita niin kauaa :D
Vaalealla tarkoitan jotain sellaista, mikä käy esim kanakastikkeksi... Anteeksi epäselvyys. :D
 
fagfa
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Perusruskea: Voita pannulle, kun sulanut pari rkl jauhoja (mitat riippuu miten suuren kastikkeen teet), ruskikstat ne ja sit kylmää vettä ja mausteet.

Vaalea kastike? Koskaan kuullutkaan :D Vaikka kokki olenkin. Tai tuon perus ruskean kastikkeen vaaleusastetta tietty voit säädellä, et ruskista jauhoja ja voita niin kauaa :D
Bechamel- kastike?
 
kokki kolmonen
Alkuperäinen kirjoittaja fagfa:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Perusruskea: Voita pannulle, kun sulanut pari rkl jauhoja (mitat riippuu miten suuren kastikkeen teet), ruskikstat ne ja sit kylmää vettä ja mausteet.

Vaalea kastike? Koskaan kuullutkaan :D Vaikka kokki olenkin. Tai tuon perus ruskean kastikkeen vaaleusastetta tietty voit säädellä, et ruskista jauhoja ja voita niin kauaa :D
Bechamel- kastike?
Ei noin hienoa sanastoa! :D
 
äiti
Vaalea kastike = maitokastike?
kevytversio: muutama desi maitoa ja pari ruokalusikallista jauhoja sekoitetaan kylmämä, keitetään muutama minuutti ja maustetaan suolalla, sipulilla ym maun mukaan. Jauhojen ja maidon suhde kastikkeen määrän ja sakeusmieltymyksen mukaan. Kevätsilpulista tulee maukas kastike esim kalaruualle.
Raskaampi versio: jauhot kiehautetaan kasarin pohjalla runsaassa voissa, varotaan ruskistamasta, lisätään maito vähitellen ja keitellään hiljakseen muutama minuutti, ja maustetaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja kokki kolmonen:
Alkuperäinen kirjoittaja fagfa:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Perusruskea: Voita pannulle, kun sulanut pari rkl jauhoja (mitat riippuu miten suuren kastikkeen teet), ruskikstat ne ja sit kylmää vettä ja mausteet.

Vaalea kastike? Koskaan kuullutkaan :D Vaikka kokki olenkin. Tai tuon perus ruskean kastikkeen vaaleusastetta tietty voit säädellä, et ruskista jauhoja ja voita niin kauaa :D
Bechamel- kastike?
Ei noin hienoa sanastoa! :D
http://www.google.fi/#hl=fi&source=hp&q=Bechamel-+kastike&btnG=Google-haku&meta=&aq=f&aqi=&aql=&oq=&gs_rfai=&fp=bcf1a3a6595be5e8
 
kokki kolmonen
Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Vaalea kastike = maitokastike?
kevytversio: muutama desi maitoa ja pari ruokalusikallista jauhoja sekoitetaan kylmämä, keitetään muutama minuutti ja maustetaan suolalla, sipulilla ym maun mukaan. Jauhojen ja maidon suhde kastikkeen määrän ja sakeusmieltymyksen mukaan. Kevätsilpulista tulee maukas kastike esim kalaruualle.
Raskaampi versio: jauhot kiehautetaan kasarin pohjalla runsaassa voissa, varotaan ruskistamasta, lisätään maito vähitellen ja keitellään hiljakseen muutama minuutti, ja maustetaan.
Onko tässä "vaaroja"?
 

Yhteistyössä