Apuja 4 kk vauvan levottomiin öihin, syömisiin, vatsavaivoihin...

Hei! Tämä on toinen lapsemme, esikoinen on jo 4 v. mutta silti tuntuu että ajatukset on nyt jotenkin solmussa väsymyksen takia, siksi ajattelin kirjoittaa tänne ja kysyä neuvoja muilta.

Eli lapsemme on 4 kk. Hänellä ei ollut koliikkia ja ekat 2-3 kk nukkui hyvin vaunuissa ja öisin vieressäni. Toki öisin söi 2-3 tunnin välein, mutta sen ajan mitä nukkui niin nukkui rauhallisesti. Jonkin aikaa pärjäsimme täysimetyksellä, mutta nyt parisen kuukautta on annettu lisäksi myös korviketta pullosta ja tuo korvikemäärä on vain lisääntynyt ja nyt muutaman viime päivänä olen huomannut että rintamaitoa ei tunnu tulevan enää juurikaan. Vielä puolitoista vkoa sitten yöt menivät pelkällä imetyksellä, vain päivisin annoin korviketta imetyksen päälle, mutta nyt olen sitten kerran yössä hoitanut yhden syötön korvikkeella pullosta koska alkoi heräilemään jopa puolentunnin välein eikä aina tahtonut edes nukahtaa uudestaan, joten oletin että vauva jäi nälkäiseksi. Nyt öisin herään siihen että vauva on pyörinyt niin että jalkapohjat ovat kylkeäni vasten, eli on ilmeisesti ollut hereillä jo jonkin aikaa ennenkuin itse herään. Tämän jälkeen laitan korvikemaidon lämpiämään, vaihdan vaipan ja sitten syötän pullosta josta syökin tosi ahnaasti. Aiemmin koitin ensin imettää ja tämän päälle antaa pullosta, mutta rinnan jälkeen pullo ei tuntunut kelpaavan, silti ei nukuttu tai jos nukahdettiinkin, niin herättiin viimeistään puolentunnin kuluttua. Joten olen siis jättänyt rinnasta syötön pois siltä kerralta kun annan pullosta korviketta. Korvikemaidon syönnin jälkeen nukkuukin parin-kolmen tunnin pätkän ensin aikansa touhuttuaan ja "höpöteltyään". Mutta siis yöt ovat tosi levottomia ja pätkittäisiä ja tuossa aamuyöstä neljän maissa saatetaan valvoa tunti-pari ennen uudelleen nukahtamista. Vauva on myös alkanut pulauttelemaan tässä viime päivinä ja tuntuu että ilmaakin on enemmän mahassa. On jotenkin ärhäkkäämpikin päivisin. Toisille unille saaminen on vaikeaa, joskus ei onnistu ollenkaan ja tällöin sitten iltatoimet on yhtä huutoa.

Alkuun olin niin onnellinen kun vauva nukkui paljon, nukkui vaunuissakin, oli tyytyväinen ja ns. helppo vauva. Esikoisella kun oli koliikki, tuntui ettei olisi nukkunut juuri koskaan, itselle tuli pahoja univaikeuksia, masennusta, laihduin tosi paljon, lopulta ilmeisesti kaiken stressin ja paineen seurauksena sairastuin pidemmäksi aikaa jne. Nyt kun tämän toisen lapsenkin kanssa on tilanne lähtenyt menemään huonompaan suuntaan, niin pelottaa että taasko esikoisen ajalta tuttu "painajainen" alkaa, ettei mikään onnistu jne. Jotenkin tuntuu että en toisen lapsen kanssa kehtaisi valitella esim. neuvolaan, ystäville, sukulaisille tai kellekkään kun pitäisihän tämän toisen lapsen kanssa jo hommat sujua.

Kiinteitä on alettu maistelemaan tämän pikkukakkosen kanssa. Hän on isokokoinen, painaa yli 8 kg ja korvikemäärät on kasvaneet aikalailla. Olen miettinyt omaan sänkyyn siirtämistä, mutta jotenkin uskallus tuohon kokeiluun ei ole riittänyt kun nukahtaa yöunille vanhempien vuoteeseen niin hyvin. Ja minä siis nukun vauvan kanssa kaksin parivuoteessa. Mies nukkuu esikoisen kanssa esikoisen huoneessa. Esikoinen siirrettiin aikoinaan jo 2kk ikäisenä omaan huoneeseensa jossa nukkuikin muutaman viikon ihan hyvin, kunnes enää ei nukkunut hyvin. Pikkukakkoselle meillä ei ole omaa huonetta, joten omaan huoneeseen siirtämistä ei pystytä hänen kanssaan kokeilemaan. Tietty itse voisin varmaan kokeilla olohuoneen sohvalla nukkumista. Jos vaikka vieressä nukkumiseni häiritsee vauvaa tms. Myös imetyksen lopettamista olen harkinnut kun rintamaitoa tosiaan tuntuu tulevan aika vähän. Olisin kyllä halunnut imettää puolivuotta (esikoiselle rintamaitoa riitti vain n. 3kk, kunnes lopahti), mutta jos vaikka vauva onkin herkistynyt jollekkin syömälleni ruoka aineelle. En näin vähällä rintamaidon määrällä jotenkin jaksaisi alkaa millekkään ruoka-aine dieetillekkään. Tällöin vauva söisi sitten pelkästään korviketta ja perunaa on aloitettu maistelemaan. Joten näkisi sitten lakkaisiko pulauttelu ja ilmavaivat imetyksen loputtua. Jos ei, niin sitten ehkä korvikemaito tai tuo peruna aiheuttaa oireita...

Tässä tämä kamalan pitkä ja sekava sepustus. Mitähän tässä lähtisi ensimmäisenä kokeilemaan otsikossa mainittuihin asioihin avuksi, help me?
 
Varmaankin velliä iltaruoaksi aluksi kokeilisin.
Toiseksi, älä vaihda vaippaa yöllä, mikäli ei ole kakannut.
Toisaalta 4kk ikäiselle on vielä täysin normaalia että syö 1-2 kertaa yössä.
Lisäksi, meilläkin vauva kääntyilee pyörii ja hyörii unissaan, ei siis tarkoita että vauvasi on ollut jo pidemmän aikaa hereillä kun itse heräät siihen että hänen jalkansa ovat kylkeäsi vasten.

Miksi mielestäsi vauva tarvitsee oman huoneen? Siirtäkää nyt aluksi omaan sänkyynsä teidän sängyn viereen ja sitten myöhemmin sisaruksen kanssa samaan huoneeseen.
Meilläkin 3 lasta nukkuu samassa huoneessa täysin ilman ongelmia, vanhin on 6 ja nuorin täyttää kohta 2v.
Kunhan tuo meidän 4kk ikäinen ei enää syö yöllä tulee hänkin samaan huoneeseen siirtymään.
 
... antaa aiemmin, mutta siitä ei ollut mitään apua. En sitä muistanut viestissäni mainita.

Minua ei haittaisi yhtään vaikka vauva söisi yössä pari-kolmekkin kertaa. Mutta kun heräilee n. puolentunnin-puolentoistatunnin välein. Pisin unijakso saattaa hyvällä säkää olla parisen tuntia. Ja itsestäni tuntuu että rintamaito ei enää riitä, sitä ei mielestäni tule juuri yhtään kun kuuntelen vauvan "nieleskelyääntä" hänen ollessa rinnalla. Imetän siis ne kaikki muut kerrat yössä sen verran mitä maitoa nyt enää tulee ja yhden syötön hoidan pullosta korvikkeella. Vaipan vaihdan siksi kerran yössä, koska jos en vaihda, niin vaippa on yleensä valskannut ja menee myös yöpuku ja lakanat vaihtoon. Vauvan omaan huoneeseen siirtoa mietin siksi kun itse vähänkin liikahdan tai käännän kylkeä, niin vauva tuntuu havahtuvan unestaan. Mutta siis hänelle meillä ei ole omaa huonetta tarjota.
 
Minusta vähän kuullostaisi samoilta oireilta, kun meidän maitoallergikko sai neljä kuukauden ikäisenä kun maisteli ekaa kertaa korvikkeita :(
Alkoi heräilemään yöllä, valvomaan juuri siellä aamuyöllä, hanakasti söi enemmän kuin tarvitsi, kun vatsavaivaansa sillá yritti helpottaa.
Kokeileppa jos helpottaisi, jos et anna maitoa....
Meillá on juotu soijaa vain ja 5v on tosi iso ja vahva poika! :)
 

Yhteistyössä