Apuja/kokemuksia kaivataan - 3 kk (pullo)vauvan yösyötöt ja yörytmi

Heippa!

Kaipailisin vinkkejä/kokemuksia, te kaikki äidit!

Minulla on tuollainen suloinen ja symppis 3 kk vanha poikavauva elämässäni. : )

Menen suoraan asiaan!

Eka asia;

poikamme yörytmi on ollut tällainen 1 kk ikäisestä saakka:

- Nukkumaan illalla klo 19-20 (aika aikainen nukkumaanmenoaika, tiedän! - on yritetty siirtää myöhemmäksi, mutta ne illat on ihan kamalaa väsymyshuutosirkusta, kun on myöhemmin laitettu nukkumaan; hän kun alkaa haukotella klo 19 itsestään ja hänet on helpoin/luonnollisin saada unille klo 19-20 välillä)
- Nukkuu klo 01.30-02.00 saakka, eli 5-7 tuntia, ja syö sitten ensimmäisen kerran
- Tuosta klo 01.30-02.00 yösyönnistä eteenpäin syö 2 h välein koko loppuyön, eli n. klo 2, 4, 6 ja 8. Sitten nousemme ylös.

Toki olemme kiitollisia ja onnellisia, että pojan tuo ensimmäinen unipätkä on tuonkin verran, voisi varmasti olla lyhyempikin pätkä, mutta pieni ongelma tuossa on se, että minä itse en _koskaan_ saa unta vielä noin aikaisin illalla (klo 19-20 aikaan), vaikka kuinka yrittäisin, vaan uni tulee minulle vasta joskus klo 22 maissa, poikkeuksetta. Täten saan siinä alkuyöstä sitten sen 3-4 h unipätkän, mikä on ihan kiva, mutta loppuyön pätkäunet saavat olon kyllä aamulla jotenkin tosi väsyneeksi ja sellaiseksi, ettei olisi kauheasti nukkunut. Ja joskus tuo alkuyön 3-4 h keskeytymätön uni jääkin valitettavasti minun ainoaksi uneksi ko. yönä, koska olen nyt aika-ajoin ruvennut kärsimään nukahtamisvaikeuksista yösyöttöjen välillä. Jotenkin, kun joutuu niin monta kertaa yössä heräämään, ja hakemaan sen pullon jääkaapista ja mikrotella maitoja, ja ramppaamaan keittiön ja makkarin väliä, niin ei syötön jälkeen sitten enää osaakaan nukahtaa (vaikka väsyttääkin kiitettävästi). Öistä on joskus tulleet minulle jopa hieman ahdistavia. :/

Olisiko teillä vinkkejä, että miten vauvan rytmiä voisi mahdollisesti pystyä siirtämään niin, että tuo hänen ensimmäinen & pisin unipätkänsä osuisi vähän "paremmin" omasta näkökulmastani (tiedän; kuulostaa vähän tyhmältä, kun sen noin sanoo)? Olemme siis kokeilleet kyllä sitä, että väsymyshuutosirkuksesta huolimatta olemme ns. valvottaneet häntä sinne klo 21-22 saakka, laittaneet sitten vasta nukkumaan, mutta hän on _siltikin_ herännyt aina ekalle syötölle tuolloin klo 01.30-02.00, ja siitä eteenpäin syönyt 2 h välein aamuun saakka. Eli toistaiseksi nukkumaanmenoajalla ei ole ollut vaikutusta yösyöttöjen ajoituksiin. Ja myöskin aamulla noustaan aina samaan aikaan, mentiin illalla nukkumaan mihin kellonaikaan tahansa..

Vinkkejä siis siihen, miten tuon ekan & pisimmän unipätkän saisi vähän myöhemmin alkavaksi (vaikka klo 21), ja kestämään myös esim. klo 03-04 saakka?

Toinen asia;

nuo yösyötöt!! :D Niitä on edelleen minun mielestäni jotenkin aika paljon. Eli klo 02, 04, 06 ja 08. Hän syö päivällä 2 h välein 160 ml (!!) ja soseitakin jo päälle siihen (neuvolan suositus), koska on nuo vuorokaudessa menevät maitomäärät niin hurjia, joinain päivinä lähenee pojalla maitomäärät jo 2 litraa.

Miten vauvalla voi olla yölläkin vielä niin kova nälkä, vaikka päivällä syö 2 h välein 160 ml ja saa soseitakin maidon päälle jo 3-4 krt päivän aikana? Soseita toki menee vasta noin 1/3 osa pilttipurkista kerrallaan. Yöllä poika juo joka syötöllä sellaisen 120-140 ml.

Ja kyllä - poika on pitkä nyt jo ikäisekseen ja aika tuhti, ja hänestä on varmaan tosi pitkä tulossa isompanakin, koska hänen isänsä on 207 cm ja minäkin yli 170 cm.

Milloinkas noista yösyötöistä uskaltaisi alkaa vierottamaan? Onko se vasta 6 kk iässä? Vauvani painaa jo yli 7 kg. Tai mitenköhän niitä voisi tällaiselta 3-kuiselta edes vähän vähentää? Olisiko teillä kokemuksia/vinkkejä?

Kiitos paljon!
 
Heip!

Meillä 2,5kk poitsu joka myös pullolla. Rytmit kuulostaa syömisen suhteen melkein yksyhteen meidän kanssa.

Itse huomannut sen, että liiankin herkästi olen tulkinnut yöllisen itkun näläksi, vaikka monta kertaa se onkin ollut "vain kakkaitkua" taijotain muuta. Meillä kun ei poika ole tuttia huolinut kuin n, viikonajan, nytkun olen sitä yölläkin tarjonnut niin saattanut jatkaa unia tyytyväisenä ilman maitoa! Meilläkin kun tuntui että nuo maitomäärät paukkui huimana...

Nyt siis kahtena yönä ollut kaksi 4h-5h pätkää ilman syöntiä, jahuu! Vielä kun osaisi sitten itsekin nukkua eikä olisi "hälytystilassa" kokoajan, apua kaksi tuntia kulunut kohta se nousee :D

Että tutti olisi oma vinkki, ja hieman kuulostelua onko varmasti nälkä vai haluaako vain sitä imua pullosta!

Ja itsekin mielummin alan poikaa nukuttamaan kahdeksan jälkeen, niin ennättää hetken itsekin päivässä istahtaa ja vaikka katsoa tv:tä ennen nukkumaanmenoa, ettei se Oma Aika ole vain nukkumista (; vaikka sitäkin alkaa kaivata enemmän ja enemmän....nukkumista siis!

Tsemppiä ja ainakin yksi kohtalotoveri löytyy, vaikka pieniähän nämä murheet vielä on :)
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä