Apuja! Vauva valvoo yöllä 04-06...

  • Viestiketjun aloittaja unet takaisin
  • Ensimmäinen viesti
unet takaisin
Meijän 5.5 kk tyttö on aina nukkunut hyvin yönsä; herännyt kerran syömään ja nukahtanut helposti uudestaan... Nyt sitten on alkanut tulla takapakkia. Herää siinä 04 maissa, syötän (juo 2 dl maitoa) ja kun nostan sänkyyn alkaa jokellus, jota kestääkin mukavat pari tuntia. Itse en sit pystykään nukkumaan, kun vauva viimein nukahtaa vielä pariksi tunniksi =(

Mikä auttais?

Mietin, et pitäiskö antaa velliä yöllä (saa nyt iltaisin) jos nukahtais sit helpommin sille vellipullolle kun sitä on kuitenkin työläämpi juoda.

Vai auttaiskohan öihin, jos yrittäis pienentää tytön päiväunia? Tyttö saattaa nukkua yleensä puolenpäivän aikoihin 2-3 tuntia, iltapäivällä tunnin ja vielä alkuillasta tunnin päikkäreitä.

Iltaisin tyttö menee yöunille vasta klo 21.
 
Älä missään nimessä ainakaan päiväunia ala karsimaan pois. Mitä paremmmin lapsi nukkuu päivällä, niin sitä paremmin nukkuu yöllä. Näin ainakin meillä.
Meillä kanssa alkoi 10 kk ikäinen poika, juttelemaan yöllä 5-6 välillä. En tiedä mistä yks kaks tuollainen uusi juttu on tullut. Maitoa en tarjoa hälle, koska pitkään ollut jo ilman yömaitoa. Noin kymmenen kerran jälkeen, kun laitan maaten ja tutin suuhun, niin nukahtaa uudestaan. Ainakin nyt viime yönä. Varmaan on joku ohimenevä "vaiva" teilläkin.
 
saman ikänen
on mun lapsi välillä saattaa herätä yöllä ei onneksi joka yö.
onko oppinut paljon uutta?
kuinkas ruokailun kanssa?
meillä syödään kiinteitä 5 ateriaa päivässä ennen nukkumaan menoa syötän puuron ja nukahtaa yleensä maitopullo suussa sen jälkeen.
 
ap
En sit tiedä et syödäänkö meillä kiinteitä liian vähän. Saa yhden annoksen kasvislihasosetta, illalla purkin hedelmäsosetta ja sit vielä velliä. Ja tyttö on 66.5 cm ja painaa 8.9 kiloa, et koonsa puolesta vois syödä enemmänkin. Tuttelia menee päivässä joku 7 dl.
 
Ala antamaan 2 lämmintä ruokaa päivässä. Iltapäivällä noin 17 aikoihin toinen ruoka. Sitten vielä puuro iltapalaksi, niin luulisi nukuttavan. Mihin aikaan nukkuu viimeiset päiväunet? Monelta menee yöunille? :)
 
meillä kanssa
5kk:n ikäinen poika, ja nyt kellojen siirron yhteydessä yöllä herää jo kello 3 ja valvoo sen ainakin 2-3h, ja sitten vasta saan takaisin nukkumaan. tuntuu et mikään ei auta et saisi sen nukkumaan edes vähän myöhempään. sitten kun saan pikku-ukon takaisin nukkumaan herääkin jo melkeen heti tuo meidän tyttö (ikää 4) joten äidillä jää yöunet lyhyeksi. Olisin todella kiitollinen jos sais toimivia vinkkejä... nyt viel jotenkuten jaksaa, mutta kuinka kauan :(
 
.
Meillä kohta 7-kuinen tyttö heräilee vastaavasti yöllä. Silmät ihan kirkkaat, ihan kun kysyisi, että 'joko on aamu?'
Iltaisin nukutan hänet ihan omaan sänkyynsä. Nukahtaa kun käyn pari kertaa laittamassa tutin suuhun. Aamuyöstä minulla ei riitä paukut tällaiseen 'tainnuttamiseen', joten olen ottanut tytön kainaloon ja siihen hän nukahtaa alle 10 minuutissa. Olen ajatellut, että nuo yöpuuhat hoidetaan silleen, että ei koko talo niihin herää. Tyttö varmaankin on jo tottunut tuohon kainalossa nukkumiseen... Mutta itse asiassa minusta on mukava herätä vauva vieressä! :)
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja meillä kanssa:
5kk:n ikäinen poika, ja nyt kellojen siirron yhteydessä yöllä herää jo kello 3 ja valvoo sen ainakin 2-3h, ja sitten vasta saan takaisin nukkumaan. tuntuu et mikään ei auta et saisi sen nukkumaan edes vähän myöhempään. sitten kun saan pikku-ukon takaisin nukkumaan herääkin jo melkeen heti tuo meidän tyttö (ikää 4) joten äidillä jää yöunet lyhyeksi. Olisin todella kiitollinen jos sais toimivia vinkkejä... nyt viel jotenkuten jaksaa, mutta kuinka kauan :(
Meillä kanssa kärjistyi tilanne kellojen siirtämisen myötä.

Voimia sulle !! Ens yöks aion laittaa ton tytön makkariin vaunuihin nukkumaan, niin et jos jokellus taas alkaa niin heijaan sitten vaunuissa sen takaisin uneen. Ja sit annan yöllä velliä enkä maitoa.

Tosiaan, kyllä noiden soseiden alkamista vois lisätä. Vikat päikyt meillä nukutaan 18-19 eli aika myöhään.
 
saman ikäinen
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
En sit tiedä et syödäänkö meillä kiinteitä liian vähän. Saa yhden annoksen kasvislihasosetta, illalla purkin hedelmäsosetta ja sit vielä velliä. Ja tyttö on 66.5 cm ja painaa 8.9 kiloa, et koonsa puolesta vois syödä enemmänkin. Tuttelia menee päivässä joku 7 dl.
lisää soseitten määrää.
meillä ruokailut menee näin

aamulla puuro+marjasose
puolenpäivän aikaa lihasose
päivällä hedelmäsose
ilta kasvissose
ennen nukkumaan menoa puuro+marjasose
maitoa tietenkin niin paljon kun jaksaa juoda
 
meillä tuo valvotus kanssa ongelma.
eli vauva 5kk herää ihan virkeenä 3-4 aikaan ja valvoo sen 2-3h, päivisin nukkuu vain 30 min tirsoja ja kello 15 jälkeen ei saa millään nukkumaan ennen kun 19.30-20.00 ja silloin jo yöunille, olen koittanut herättää sen vielä noiden "yöunien" alun jälkeen ja valvottaa myöhempää, mutta ei vaikutusta, vaikka saisin tytön ylös, ja yöunille vasta 22.00 niin, silti herää viim klo 4... hoh, ja meillä kanssa toinen isompi lapsi joka sitten pikkusen mentyä takas unille heräilee, eli unet alkaa olee vähissä. Vauva syö mielestäni hyvin ja riittämiin: aamulla puuro, sitten hedelmä sose, sitten lämmin sose, vielä kasvissose ja illalla puuro, puuron jälkeen menee velli ja maitoa menee päivän mitaan 7-10 dl. Perustyytyväinen on, ei kitise tms... en tajua millä sais yöunet paremmiksi. Nukkuu aiva liian vähän. Ei nuku ulkoillessa vaunuissakaan tuota paremmin. olen myös koittanut etten reagoi aamuyöllä heräämiseen, mutta ei auta..
 
hyvin nukkuneet
Alkuperäinen kirjoittaja carla-81:
Ala antamaan 2 lämmintä ruokaa päivässä. Iltapäivällä noin 17 aikoihin toinen ruoka. Sitten vielä puuro iltapalaksi, niin luulisi nukuttavan. Mihin aikaan nukkuu viimeiset päiväunet? Monelta menee yöunille? :)
Tuo on hyvä neuvo ja varmaan auttaa.
Aamupala(maito,velli), lounas, välipala, päivällinen, iltavelli-puuro
 

Yhteistyössä