Arka ja takertuva lapsi

Mulla on 4v. lapsi, joka on aina vierastanut paljon ja tuntuu et vain pahenee.. Kerhoon ei ole suostunut jäämään (oltu siel nyt yhdessä) ei tahdo onnistua neuvola ym. käynnit kun ei muksu puhu tai suostu tekemään mitään. On vaan sylissä ja huutaa kuin sirkkeli + tarraa väkisten kaulaan jos koitan laskea alas. Pelkää ihan hirveästi ja juoksee syliin jos pihaan ajaa outo auto, tienkysyjä, kaupustelija tms. Kyläilyreissut on hankalia jne. Eli sosiaalinen kanssakäyminen tökkii pahasti. Siskonsa on täysin eri luonteinen, hyvin avoin ja reipas. Vaikka kasvatus on ollut täysin sama! En ymmärrä, miten saan lapsen jäämään ens vuonna hoitoon, kun olisi tarkoitus alottaa opiskelu. Entä miten onnistuu eskari ja koulu, jos luonne pysyy tällaisena? Apua. Pelkään että aletaan koulussa kiusata, jää porukan ulkopuolelle jne.
Poika on kyllä kotona tosi puhelias ja touhukas, täysin normaalisti kehittynyt nelivuotias. Ei samaksi lapseksi tuntisi. Mummolassa ym. missä käydään usein, on kyllä myös oma itsensä. Ja siskon kanssa toki leikkii. Mut heti jos meille tulee esim. vieraita kylään, poika ryntää joko syliini tai sit omaan huoneeseen. Ei puhettakaan, että leikkisi esim. serkkujensa kanssa. Olen kokeillut vaikka mitä, kannustusta, pikkupalkintoja, tarratauluja ym. mutta eipä juuri helpota. Kotiolot meillä on rauhalliset ja tasapainoiset, ei ollut isoja muutoksia missään tms. Koskaan ei ole joutunut jäämään vieraan hoitoon väkisten eli ei pitäis olla sellaista järkevää syytä pelätä ketään. Ja tämä on siis ollut pojan luonne vauvasta saakka. Onko muilla kokemuksia? Helpottaako koskaan?
Tää käy minulle raskaaksi, mutta on kurjaa myös lapsen puolesta. Olisihan sillä hauskempaa, jos uskaltaisi muiden kanssa olla ja leikkiä. Joku lukko tässä nyt on, sen kun vain osaisi avata. Kotona ja tuttujen kanssa kun se on ihana, puhelias, reipas poika. Haluaisin niin kovasti, että hän uskaltaisi olla oma itsensä myös muualla.
En tiedä mitä tehdä, olen ihan neuvoton.
 

Yhteistyössä