Arkea ja juhlaa kaksosten kanssa!

Tässä ois tällainen ketju, johon voitais siirtyä tuolta toiselta puolen sit sujuvasti, kun nyytit on saatu kainaloon. Täällä saa purkaa kiukkua/tunteita, jakaa tarpeellisia vinkkejä! Kertoa kaikesta maan ja taivaan välistä. Tervetuloa mukaan kaksosten perheet!
 
Viimeksi muokattu:
Hellou! Kiva tämä ketju :)
Meillä ollu RANKKAA.. koliikkia ja viikonloppuna osastolla B-vauvan kans: RS-virus ja keuhkokuume+korvatulehdus ja suonensisäisesti ab:t sai. Nyt jatketaan kotona kuuria ja näyttää siltä et A selvisi "säikähdyksellä.
Päivät ja yöt huudellaan ja tosi riittämätön olo vällillä.. mutta jos on koliikkia niin se 3kk rajapyykki olis ylihuomenna ;) Josko tää tästä pikkuhiljaa..
Täysimetyksellä yhä mennään. A oli 3kk neuvolassa eilen 5515g ja 59,5cm, B 5405g ja 59,5cm :D Hyvin kasvavat <3

T.Neiti + :D
 
Neiti: Koliikki kuulostaa hurjalle! :/ Oot kuitenkin jotenkin jaksanu? Miten isommat lapset? Onko ollu mustasukkaisuutta tai muuta? Hienosti ovat kasvaneet :) Joko te kohta alottelette soseita?

Kuulumiset: Meillä on ollu vähän samansuuntasta tuo sairastuminen. Huhtikuussa oltiin lastenosastolla (minä ja vauvat). Molemmilla oli rs-virus ja korvatulehdukset. Saivat astmalääkettä ja kipulääkettä, olivat saturaatioseurannassa 3 päivää. Nyt uudella kierroksella kotona.. normaali flunssa tosin. Tällä kertaa kipeenä myös minä ja esikoinen 2½ v.

Tommi on tosi rauhallinen vauva, itkee ainoastaan nälkää. Muuten hän on kaikkeen tyytyväinen ja tuijottelee päivät pitkät hymyjen kera. Mimosa huutaa meillä illat n.2-3h putkeen. Päivällä häntä saa kantaa ympäriinsä ja pitää paljon sylissä, tylsistyy helposti. Yöt menee hyvin. 20 aikaan rupeavat nukkumaan, syötöt 02 ja 05. Kasilta alkaa aamu.

Kolmen kuukauden ikäisenä mitat noin: T 6100g/61cm M5800g/59cm.

Nyt pikkutyypit jo 3kk 2vk
 
Oi että noita teidän pieniä! Ihan tippa tulee silmään, ovat niin suloisia :saint:

Mun oli pakko tulla teiltä kysymään, että miten hyvin teiltä on raskauskilot hävinny ja millä aikataululla? Mul on jo nyt kaamea paine siitä, kun toi radikin todettiin ja painon noususta on huomauteltu puolivälissä etenkin. Ja mul ois heinäkuun lopulla 2:t aika pakolliset isot juhlatkin. Tietäis sit rättikauppoja katella sillä silmällä.

Nicci ja jäbät rv 32+3
 
toi paino homma on kyllä varmaan yksilöllistä. Mulla hävis kaikki tulleet kilot reilussa 2kk, mut lypsinkin tosi paljon maitoo, riitti omille sekä luovutukseen. Mulla myös ykkösraskauden jälkeen lähti kilot melko äkkiä mut ein iin nopeeta kun tuplien jälkeen....
 
Nyt ei oikein kerkeä muuta kun ravaamaan sairaalan ja kodin väliä. Joka toinen hetki olen tosi kiitollinen kun pojat ovat niin hyvä vointisia ja silloin tällöin taas itkettää kun vieläkään ei ole päässyt elämään normaalia elämää. Mä niin ootan sitä päivää kun saan pojat kotiin <3

Pojat itsessään ovat superihania. Nytkin molemmat pötköttää kengurutopin sisällä rintakehällä :) Vähitellen harjoittelevat syömistä ja keräävät painoa, pieniä tirppanoita kun vielä ovat.

Mä en osaa Nicci vielä kommentoida omaa painoani, kun niin lyhyt aika poikien syntymästä. Jos täysimetys onnistuu, niin uskoisin kilojen häviävän vauhdilla.
 
OMPPUF, kyllä sitä jotenkin jaksanut... isommat lapset ottaneet hienosti, taaperokaan ei ole mustis :) Mulla haaveena 6kk täysimetys, joten pelkällä rintamaidolla mennään ja luovutan sairaalaankin sitä: tulee tosi paljon edelleen ja hyvin kasvavat niin en näe syytä aatella vielä soseita. Kuitenkin meillä noi yöhuudot ei liity syömisiin...ja hyvin kasvavat maidolla :)

Tosa kaksoset ja taapero 1,5v, isompia on jo vaikee saada kuviin :D (9 ja 7,5vee)

NICCI, mullahan tuli järkyttävät 38kiloa...(arvaa paljonko mä sain neukkutädiltä sanomista... mut niitä vaan TULI ja TULI) yksösraskauksistakin tullu se 30, mut toi 38kiloa oli kyl järkytys kun tottunu olemaan hoikka ja treenattu... :/
Nyt viime punnituksessa (muutama vko sitten) oli jo -24kg, enkä kyl ollu yhtään kattonu mitä syön... nyt aloin vähän jättelee herkkuja pois, josko sais noi loputkin ees "joskus".. niihin on niin helppo jämähtää... joka raskauden kilot aina karisseet korkojen kera kyllä MUTTA nyt mulla on tää kilpparivajis, en tiedä paljonko se jarruttelee... arvojen kattelusta on aikaa. Mut nyt ois tarkotus treenata kroppaa kuntoon kun on tuota läskiä rakennusaineena :D

Mulla ei kyl mun mielestä imetys juuri vaikuta kilojen karisemiseen.. tuntuu et on tiukassa nyt nää loput (en omista puntaria mut vaatteista päätellen ei oo toviin paino tippunu nyt...)
 
Viimeksi muokattu:
Kylläpäs muillakin on ollut rankkaa, toivottavasti koliikit ja infektiokierteet loppuvat pian! Kaikkien vauvat on kuvista päätellen superihania, sen voimalla sitä kai jaksaa :)

Mulla tosiaan rankkaa on vain psyykkisesti tällä hetkellä, toiset olette päässeet jo arjen makuun..
 
Leonor: Voimia sairaalassa asumiseen! Hienoa, että pienet voivat hyvin ja vahvistuvat päivä päivältä :)
Neiti: Sullahan tulee mahdottomasti maitoa :eek:. Meillä on jo lopuillaan oman maidon tuotanto, tän sairastelun myötä hupeni 300milliin päivässä. Parhaimmillaan minultakin tuli 2,5 litraa. Siirrymme siis kohta kokonaan korvikkeeseen ja alotellaan 4kk iässä maistelemaan kasviksia lisäksi.

Kiloista: Mä pääsin aika vähällä. Kiloja tuli n.13, joista jäljellä tällä hetkellä 2. Eniten paino nousi rv15-25 (jolloin tuli 10kg). Nyt oon käyny 1,5kk salilla hiljakseen ja vaunulenkeillä. Ainut muutos entiseen on tuo arpinen maha, jossa on ihan kiitettävästi ylimäärästä ihoa. Mulla siis repesi vatsanahka koko alueelta täyteen pieniä ja isompia arpia. Napakaan tuskin koskaan palaa entiselleen, mutta väliäkö sillä.. :D
 
Leonor, I feel you sister!! Joka päivä 1h 15min suuntaansa autolla sairaalaan, siellä koko päivä, kotiin ja nukkumaan ja aamulla sama rumba uusiksi. Mutta päivääkään en vaihtais pois :heart: Miten pojat kasvaa? Meillä oli jo kilojuhlat pienellä ja isompi taitaa mennä yli kahden kilon tällä viikolla..

Ja tsemppiä kaikille tautikierteessä oleville!
 
  • Tykkää
Reactions: soja
Kiitoksia kaikille vastanneille painonnousu/-lasku kyselyyn. Mulle tosiaan tullut 24 kg painoa ja saanut siitä aikalailla palautetta :'(. Olen kuitenkin 177 cm pitkä, roteva nainen. Vauvvojen painoarviot oli viime ultrassa 1,5 vkoa sitten 1990 g ja 1950 g, molemmilla omat istukat ja vedet normaalit. Lisäksi jalkani ovat kuin sotanorsulla, joten turvotuskin tuo oman lisänsä. Noh aikanaan se lähtee kun pääsee taas kunnolla liikkumaan... toivottavasti.

Nicci ja jäbät 32+6
 
Circus: Pojat kasvavat hyvin, meilläkin taitaa mennä 2 kg rikki huomenna molemmilla :)

Päästiin pari päivää sitten vauva-teholla perhehuoneeseen, saadaan siis olla poikien kanssa 24/7 samassa huoneessa ja hoitaa pojat itse. Vielä aikalailla harjoittelua ja rytmien hakemista, keskosuus kun vaikuttaa niin moneen asiaan..

Aika rankkaa tämä sairaala-elämä, mutta täytyy muistaa ettei tätä kestä kuin muutama viikko!

Vielä loppuun kuva pojista viimeviikolta :)
 
  • Tykkää
Reactions: Neiti-81
NICCI, mä 182cm ja tosiaan se 38kg tuli. nyt pois 27 tänäaamuna. Valittivat mullekin aina painosta...


Pakko nyt avautua tännekin että luin synnytyspapereita ja siellä lukee "Jälkeiset erilliset, Yhteinen suonikalvo"
Luin tietoa että yhteinen suonikalvo pitäs olla vaan identtisillä!!et onkohan nämä tytöt siis sittenkin identtiset?
Tukka hämää paljon, mut muuten kyl tosi samannäköset, kun ottanu kuvia sillee et niillä on pipo päässä :D
 
Onnea kaikille tuplista ja jaksamista!!
Tulee tyttöjen vauva-aika mieleen elävästi, kun luin teidän juttuja!

Meillä koliikki alkoi kuukauden ikäisenä ja molemmat huusivat seuraavat neljä kuukautta putkeen. Onneksi huusivat säännölliseen kellonaikaan ilta klo17- yö klo 24... Tiesi aina, että loppuu se joskus.
Mulla kiloja tuli pimuista vain 13kg, joista kaikki ja muutama ylimääräinen jäi synnärille... Nyt kun mun tuplat on kohta 12-vee, niin kiloja on tullut rutkasti lisää :whistle: !!

Ongelmat ja ilot on erilaiset kuin vauva-arjessa, mutta edelleen kaikki tulee tuplana! Nämä ovat olleet huikeita vuosia identtisten prinsessojeni kanssa, teini-iän kotkotuksia odotellessa...

Hyvää alkavaa viikkoa kaikille!!!

T: Alexa ja prinsessat (kohta) 12-vee
 
Hui, jokohan tänne itsekin kohta pääsee. Illalla tulin tarkastuttaa tilannetta kun epäily lapsiveden lorahduksesta. No sit tääl kys:llä alkoikin supistelee jo kivuliaammin. En edes ite tajunnu, mut käyrät näytti et jopa 4 min. välein. Sittemmin kyl loppuneet kun kipulääkettä sain sekä unilääkettä, joka tais muhun vaikuttaa piristävästi niin kun kelloajasta voi päätellä. Aamulla sit kalvot poks kun synnärillä tilaa ja päästäs tosi toimiin.

Nicci ja jäbät rv 37
 
Viimeksi muokattu:
Circus: Miten siellä menee? :)
Leonor: Uusia kuulumisia kaipailen? Olette varmaan jo päässeet kotiin?
Neiti: Oletteko ajatelleet selvittää identtisyyden? :)
Alexa: Huhhuh! Tuo 4kk huuto kuulostaa kieltämättä aika rankalle. :eek:
Nicci: Onnittelut vielä tällekkin puolelle! :) Hyvän kokoiset vauvat

Kuulumisia meiltä: Mimosalla nyt sitten todettiin refluksi 4kk neuvolalääkärissä. Luulin, että se vaan on normaalia itkuisempi vauva ja pulauttelukin on ihan tavallista. Muuten menee hyvin.. ollaan aloteltu soseita ja nuo kasvaa pituutta ihan kamalaa tahtia :). Tommi on syntymästä kasvanut 20cm! 46->66. Päiviin kaipais enemmän aikuista seuraa, mutta kaikki tuntuu olevan töissä. Mä en tiedä mitä ohjelmaa kylällä olis tarjota, eikä siitä oo neuvolassakaan kerrottu.

Omppu ja vauvat 4kk 3 viikkoa
 
OmppuF: Joo, kotona ollaan oltu nyt kaksi viikkoa. Kaikki on sujunut hirmu hyvin, pojat ovat olleet pelkällä rintamaidolla ja molemmilla paino jatkanut hyvin nousuaan, eilen mentiin jo yli kolmen kilon!

Ensimmäisen kotiviikon ajan imetin kaikki syötöt ja olin loppuviikosta zombi kun en saanut yhtäjaksoista unta juuri ollenkaan. Aikaa menee kuitenkin kahta imettäessä vaikka samaan aikaan heräävätkin syömään. Yhtäaikaa imettäminen ei ole tehokkaasti onnistunut, aina tuntuu toinen jäävän nälkäiseksi kun tissi ei meinaa kestää suussa :D Varmaan helpottuu kun pojat kasvavat. Nyt siis olen pumpannut maitoa ja isä on hoitanut yhden yösyötön pullosta ja itse olen virkeä saatuani 4 tuntia yhtenäistä unta :) Maitoakin on tullut paremmin, kun olen saanut paremmin nukuttua..

Nyt sitten toissa päivänä huomasin toisella pojalla nivustyrän, joten leikkaus on jossain vaiheessa edessä.. Lastenkirurgille on lähete laitettu, mutta vielä ei ole tullut kutsua joten en tiedä vielä onko leikkaus tulossa miten äkkiä. Eli vielä täytyy yhdeksi yöksi jossain vaiheessa palata sairaalaan ja itse toimenpide ei pelota, mutta nukutuksessa on tietysti aina omat riskinsä ja vaippa-alueella olevaa leikkaushaavaa on tietysti hankala saada pysymään täysin puhtaana. Täytyy toivoa ettei toimenpiteestä tule infektioita.

Muiden kuulumisia olen käynyt tasaiseen tahtiin lukemassa, vaikka itse ei aina jaksakaan kirjoitella. Kohtahan tännekin pitäisi ilmestyä uusia naamoja kun moni on taas saanut nyytit kainaloon :)
 
Heips!

Ihanaa olla täällä ihan virallisesti äitinä :heart:

Pojat nukkuu, koira nukkuu, astian- ja pyykinpesukone huutaa ja äiti ihailee tuotoksiaan.

Meillä on viime yönä nukuttu ensimmäiset kunnon yöunet. Lauantaina päästiin vasta pois sairaalasta sen mun hb:n takia. Joka laski synnytyksen vuoksi 75 alimmillaan. Lauantainlukema oli tuo, mutta kun minä porskutin vauvojen kanssa mennä kun mikäkin äiti-teresa niin kätilö sai lääkärin ylipuhuttua että päästiin kotiin tuttujen hoiviin. Oi sitä onnea kun en minä osannut siellä osastolla nukkua enää.

Onko muille tuttua, mut multa on hävinnyt ruokahalu kokonaan? Pitää ihan pakosta syödä kun muistaa?
 
On tää odotettu hetki, viimeinkin kotona vauvojen kanssa! Eilen iltapäivällä päästiin kotiutumaan.

Tytöt on ainakin vielä kovinkin helppohoitoisia vauvoja, syövät ja nukkuvat. Tuon syömisen kanssa on tosin pientä ongelmaa, isomman vauvan paino lähti laskuun kun lisämaito lopetettiin sairaalassa. Ja pienempikin uuvahtaa välillä rinnalle ja loppumaito pitää sitten antaa pullosta. Välillä rinnalla olo menee niin sähläämiseksi, että olen antanut sitten pelkkää pulloa. Pullossa tilanteesta riippuen omaa pumpattua maitoa ja nyt kotona olen antanut taas korvikettakin.
Mulla on hankaluuksia arvioida paljonko vauva sai rinnasta ja paljonko lisämaidon tarve on. Paljonko olette antaneet 2-3kg painavalle vauvalle? Nämä meidän tytöt syö mielellään 40-50ml ja sitten tulee stoppi, mutta onko tuo liian vähän? Jos sai rintaa ensin niin lisämaitoa menee noin 20ml.
Huomenna onneksi tulee jo th käymään kotona, niin saan tietää mihin päin painot ovat kehittyneet.

Nicci mulla on kyllä koko ajan nälkä.Kroppa koittaa vissiin palauttaa normipainoa. Tuntuu, että musta ei ole jäljellä kun luut ja nahka sekä valtava mahareppu ja jaloissa mahtava turvotus :ashamed:

Synnytyksestä toipuminen on muutenkin vielä ihan kesken. Seisoessa on inhottava paineen tunne, niinkuin alapää tipahtaisi ja tänään tuli vielä iso hyytymäkin jälkivuodon seassa :x Toivottavasti ei mikään kohtutulehdus ole iskemässä. Ei uskoisi, että mä oon itekin th kun olen näin avuton omalla kohdalla :D Puolustukseksi pitää kyllä sanoa, että mun työ ei liity mitenkään vauvoihin, synnytykseen ym.

Mutta kaiken kaikkiaan: Superihanaa, että tytöt on turvallisesti maailmassa ja ollaan kotona ja eiköhän tästä päivä kerrallaan saada tuota omaakin kuntoa kohotettua =)
 
Viimeksi muokattu:
Ennanniina: Kun meidän pojat kotiutui n.2,5 kiloisina, niin heille oli asetettu minimivuorokausiannokseksi 350ml/vrk äidinmaitoa. Suositus oli 400-450ml. Eli jos syötät 3 h välein, niin kerralla tulisi mennä vähintään 40ml. Käytännössä joku kerta voivat syödä enemmän ja välillä vähemmän. Ja jos syövät esim. 2h välein silloin tällöin, niin ei tietenkään tarvitse mennä niin paljon kerralla. Toisaalta äidinmaidon koostumus voi olla lirua tai tosi tuhtia ja vauvojen aineenvaihdunta niin erilainen, että toinen voi saada tarvitsemansa ravinnon paljon pienemmästä määrästä kuin toinen. Korvike myös sulaa hitaammin joten älä ihmettele jos rinnalla olon jälkeen tulee nopeammin nälkä kuin korvikkeen.

Mulla oli kans ensimmäiset päivät suuri huoli, että saako pojat tarpeeksi ruokaa, kun oli tottunut syöttöpunnituksilla varmistamaan sen maidon saannin! Nyt olen kuitenkin huomannut, että vauva on saanut tarpeeksi ruokaa, jos se on tyytyväinen rinnalla olon jälkeen. Jäävät hamuamaan kyllä kaikkea mahdollista, jos eivät ole saaneet mahaa täyteen :) Kyllä sullakin helpottaa kun pääset ensimmäisen päivien ohi ja huomaat, että kaikki menee hyvin.

Mä kans pumppailen maitoa silloin kun pystyn ja isä sitten syöttää yhden syötön yöllä ja silloin pullosta on yleensä mennyt n. 70ml kerrallaan, mutta pojat onkin jo yli kolmekiloisia.

Kaksosten imetyksessä on kyllä paljon haasteita, toivon että oma maito riittää mahdollisimman pitkälle, mutta mekin ollaan ostettu varuilta korvikejauhetta kaappiin, ettei olla ihan pulassa jos maitoa tuleekin joskus vähemmän. Yleensä päivänkin aikana on joutunut toiselle antamaan välillä pullosta, kun rupeavat karjumaan yhtäaikaa ja vielä ei yhteisimetys suju kovin mallikkaasti. Toisen kanssa käytän vielä rintakumiakin. Onneksi olen vielä toistaiseksi saanut pumpattua päivän mittaan jääkaappiin tarvittavat maidot, mutta jouduin sitä varten ostamaan kunnollisen rintapumpun johon meni 160 e.

Semmoinen vinkki vielä, että itsellä maidontulo meinasi aina hidastua iltaa kohden. Nyt sitten pidin parina päivänä illalla tehopumppaukset (10min pumppausta+10 min tauko/tunnin ajan) niin eilen ainakin tuli pumpulle jo selkeästi enemmän maitoa :)
 
Viimeksi muokattu:
Moikka kaikille ja onnea! :flower:

Minäki nyt jos vihdoin saan startattua tähän ketjuun :) Meillä siis pojat syntyi 28.5 ja nyt siis 3vko sairaalassa oloa jo takana. Kotiin pääsystä ei tietoa... Oli puhetta tuossa juhannuksesta mutta sitten tuli takapakkia joten se unohdettu jo viime viikolla. Tällä hetkellä molemmilla happiviikset, nenämahaletkut ja anturi joka seuraa sykettä ja saturaatiota. Eilen viimeksi kokeiltii ilman viiksiä mutta lopulta oli pakko laittaa takasin kun eivät vielä jaksa. Rds heillä siis diagnosoitiin sillon syntymän jälkeen. Meillä kerta ruokamäärä nyt 60-65ml. Syönti joko tissistä, pullosta tai letkusta. Yli kolmen kilon ovat molemmat jo. Aluksi tuntu että maitoa tulee hillittömästi itellä mutta nyt tuntuu hyytyvän vaan... pitäisi varmaa useammin pumppaa mutta kun ei aika riitä :/ Muutenkin aika rankkaa tämä elämä nyt kaikkien kanssa. Mutta koittaa ajatella, että hetken tämä vaan kestää. Tulee kuitenki toisinaa huono omatunto ettei riitä kaikille niin kuin haluaisi...

Itse olen parantunut sektiosta kivasti onneksi, alku oli kyllä yhtä tuskaa! Painoa lähten nyt -15kg kolmessa viikossa joten ei niistä kiloistakaa ongelmaa.. 3kg vähemmän nyt painoa kuin ennen raskautta. Niin tuo hb oli mulla hakasten poistossa just ja just yli 80! eli vko sektion jälkeen. Nyt koittan muistaa syödä rautaa sen tupla annoksen mutta kun ei muista joka päivä :/. Täälläkää ei ruokahalun kanssa ongelmia, koko ajan vois syödä :D Ja en oo ikinä varmaa elämässäni syöny näin paljo suklaata, karkkii, jätskii ku nyt 3 viikkoo :D Hirvee makeen himo koko ajan :D :D
 
minä lypsin aikoinaan pitkään ympäri vuorokauden 3h välein ja etenkin just ne yölypsyt vissiin auttaa siihen maidon tulooan.... ja kattelin kotona lasten kuvia kun lypsin.. Se oli kyllä rankkaa aikaa, mutta toisaalta palkitsevaakin. Mullakin humahti paino nopeesti miinukselle, vaikka söin ja soin ja soin....
 
Moikka,

Loikin tuolta odotajien ketjusta kyselemään jo kokeneemmilta kaksosien vanhemmilta, että minkälaiset rattaat/vaunut teillä on ja onko ne osoittautuneet hyviksi/huonoiksi valinnoiksi? Odotus on vasta menossa alkutaipalleella (14+6), joten tarvikkeiden hankinta on vielä suunnitteluasteella.

Pohjoistuuli
 
Pohjoistuuli, meillä on Hartanin XZII. Niissä on pienet etupyörät niin on näppärät ja kuitenkin hyvin tilaa kantokopille ja sitten myöhemmin molemmille rattaissa. Mitä niitä nyt vähän tässä olen kokeillut niin olen kyllä tyytyväinen!
Tilattiin ne muksutallista ja yllätyksenä mukaan tuli vielä kassillinen vauvatavaraa: leluja, tuttinauha, huopa, aurinkoläpät autoon, nokkamuki, tutti ym...

Sitten tää mun päivän kyssäri! Miten nopeasti teillä on kohtu palautunut kuosiin? Mulla on edelleen 8pvä synnytyksestä kohtu selkeä pallo, ehkä vähän navan alapuolella. Kätilö sanoi, että palautumiseen menee aikaa kun oli niin pingottunut äärimmilleen, mutta ei sanonut kuinka paljon aikaa.

Enna ja pimut 8vrk
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä