asuminen keskustassa lapsen kanssa?

  • Viestiketjun aloittaja "maami"
  • Ensimmäinen viesti
"maami"
Asutaan keskikokoisessa kaupungissa (asukkaita n.70 000), tällä hetkellä asumme pienkerrostalossa (luhtitalo) eräässä kaupunginosassa. Matkaa keskustaan on n.1,5km. Asunto on rakennettu 1990 luvulla, joten keittiö ym pinnat ovat siltä ajalta. Asunto on vuokra-asunto.

Nyt sattui silmiin keskustassa oleva uusi vuokra-asunto, jossa pinnat ovat uudet ja lisäksi huoneistossa olisi oma pieni piha + parveke. Asunto on myöskin kolmio niinkuin nykyinenkin. Vuokra olisi n.80-100e kalliimpi, 5 neliötä enemmän. Tässä nykyisessä asunnossa meillä ei ole parveketta (oma sisäänkäynti on, joten siinä kaiteelle oon vähän laittanut kukkia).

Mutta onko ihan järjenköyhyyttä muuttaa kaupunkiin, jossa lapsi joutuisi menemään isompaan kouluun? Liikennettä on enemmän, mikä ei mielestäni ole hyvä asia pienen tulevan koululaisen kannalta. Lapsi menee nyt syksyllä eskariin. Ketään tuttua kaveria ei asu keskustan alueella. Oma työpaikkani olisi uuden asunnon kulmilla.

Täällä missä nyt asutaan on kivat maisemat ja talvisin tuossa puistossa kulkee hiihtolatu missä käydään hiihtämässä. Keskustassa ei tietty tälläistä ole, mutta ois siinä uimahalli ihan vieressä. Autoa meillä ei ole.

Kertokaa nyt ihmeessä kuinka lapsen kanssa pystyy asumaan keskustassa? vai olisiko järkevämpi jäädä vanhaan vuokra-asuntoon?
 
keskusta-asuja
En miettisi hetkeäkään vaan tuossa tilanteessa muuttaisin ilman muuta keskustaan. En näe tuossa mitään muuta kuin positiivisia puolia. Autottomuuskin puoltaa ehdottomasti keskusta-asumista ja mitä lapsen kavereihin tulee niin eskarissa niitä tulee varmasti. Keskustan esikouluissa on se hyvä puoli että niissä on paljon keskusta-asukkaita joten tulevat kaverit todennäköisesti asuvat aika lähellä. Keskustoissa asuu PALJON lapsiperheitä toisin kuin monet kuvittelevat.

Ja vielä piha ja parveke keskustassa? Minä olisin jo laittanut nimen alle vuokrasopimukseen enkä kyselisi täällä.
 
  • Tykkää
Reactions: Cassyput
Itse asunut Turun keskustassa ja siellähän on joka puolella isoja puistoja joten tenavilla oli lääniä missä temmeltää. Asuttiin aivan jokirannassa joten idyliäkin oli paljon. Kannattaa katsoa keskustan alueen virkistäytymis mahdollisuudet. Ne voivat olla ihan samaa luokkaa kuin kauempana. Ainoastaan metsää ei ihan heti ole siellä :)
 
"Aloittaja"
No tolla kämpällä on varmaan monta muutakin haluajaa, joten tuskinpa edes sitä saisin.
No tässä nykyisessä koulu on muutaman sadan metrin päässä, keskustassa koulu olisi 0,5km päässä. Tuntuu vaan niin hurjalta päästää siellä lasta liikenteeseen sillä liikennettä on siellä huomattavasti enemmän kuin tässä missä nyt asutaan. Mutta kyllähän siellä on varmasti monta muutakin pientä koululaista kulkemassa. Ja lapsi on kyllä sosiaalinen, että saisi varmasti kavereita.

Itse olen ollut siinä keskustan koulussa harjottelussa pari vuotta sitten ja mielestäni se oli aika karu, sisäilma huono ja oppilaita paljon (n.400 oppilasta). Siksi mieluummin laittaisin lapsen pienempään kouluun.

Juuri se parveke + pieni oma piha kiinnostais niin kovasti ja myös toki se että pinnat olisi uudet.. Itsekästä?
Autottomuus ei sinänsä ole ongelma, tässäkin kun kaupat on lähellä (oman kaupunginosan lähikaupat) ja keskusta kävelymatkan päässä. Mutta sitten jos asuis keskustassa niin keskustan kaupat olis silti n.1km päässä.
 
Ei mun mielestä oo itsekästä et kämppä on sisältä viihtyisä :eek:) Piha ja pinnathan siihen nimenomaan vaikuttaa. Mut tokihan sitä kämppää voi hakea, käydä sen vielä katsomassa ja päättää sit mikä fiilis on, tuntuuko siltä et kandee muuttaa.
 
"vieras"
Asutaan Helsingin keskustassa. Viihdytään oikein hyvin! On puistoja ja palveluita. Hyvin voi asua keskustassa! Tosin asunnon koko ei ole meillä järin suuri, pieni kolmio (59neliöö) ja asukkaina vanhemmat + kaksi pientä lasta.
 
Saraldo
Ei mun mielestä oo itsekästä et kämppä on sisältä viihtyisä :eek:) Piha ja pinnathan siihen nimenomaan vaikuttaa. Mut tokihan sitä kämppää voi hakea, käydä sen vielä katsomassa ja päättää sit mikä fiilis on, tuntuuko siltä et kandee muuttaa.
Näin just, hakekaa ja jos sen saisitte, niin tehkää sitten lopullinen päätös. Siihen saakka teillä on aikaa punnita plussia ja miinuksia.

Mä halajan tällä hetkellä Turun keskustaan. Mutta asutaan nykyisessä paikassa ainakin siihen saakka, että tyttö on ala-asteen käynyt. Kun siirtyy yläasteelle, on ihan sama missä asuu, koulu on kuitenkin jossain päin keskustaa. Vertaa vähän niitä koulumatkoja, kumpi on oikeasti pahempi. Ja mä en itse ainakaan haluaisi enää sen jälkeen muuttaa samalta alueelta pois, kun lapsi on koulun aloittanut. Se tuo kuitenkin turvaa, että koulu pysyy samana ja kaverit, eikä tarvitse lähteä uuteen kouluun ihan orpona.

Jos te asuisitte keskustassa, millainen se koulumatka olisi? Puoli kilometriä ei ole pitkä matka, mutta onko vilkkaita, valottomia risteyksiä? Alikulkuja? Kuinka monta tien ylitystä? Muita vaaranpaikkoja, kuten virtaavia jokia tai muuta vesistöä?
 
"aloittaja"
Joo, voikohan noille välittäjille soittaa lauantaisin? Huomasin asunnon tänään vasta klo.17 jälkeen, niin laitoin vain viestin et tahtoisin sopia esittelyajankohdan. Vai pitääkö odotella maanantaihin ja soittaa sitten?
Olis niin ihana nähdä asunto, tosin voihan olla ettei vastaa sitten kuitenkaan mielikuvaa. Tuntuu et asunnosta näillä tiedoilla en löydä mitään muuta kuin hyvää; siellä olis jopa tiskikone, kunnon pakastin ja jääkaappi. Ja kuvien perusteella keittiön kaapitkin näytti omalta tyyliltäni.
Toki vuokra on kyllä päätä huimaava myös tässä nykyisessä mutta uudesta, tyylikkäämmästä ja parempikuntoisesta asunnosta olisin valmis maksamaan sen 100e/kk lisää.
 
vilionkka
[QUOTE="Aloittaja";28717790]No tolla kämpällä on varmaan monta muutakin haluajaa, joten tuskinpa edes sitä saisin.
No tässä nykyisessä koulu on muutaman sadan metrin päässä, keskustassa koulu olisi 0,5km päässä. Tuntuu vaan niin hurjalta päästää siellä lasta liikenteeseen sillä liikennettä on siellä huomattavasti enemmän kuin tässä missä nyt asutaan. Mutta kyllähän siellä on varmasti monta muutakin pientä koululaista kulkemassa. Ja lapsi on kyllä sosiaalinen, että saisi varmasti kavereita.

Itse olen ollut siinä keskustan koulussa harjottelussa pari vuotta sitten ja mielestäni se oli aika karu, sisäilma huono ja oppilaita paljon (n.400 oppilasta). Siksi mieluummin laittaisin lapsen pienempään kouluun.

Juuri se parveke + pieni oma piha kiinnostais niin kovasti ja myös toki se että pinnat olisi uudet.. Itsekästä?
Autottomuus ei sinänsä ole ongelma, tässäkin kun kaupat on lähellä (oman kaupunginosan lähikaupat) ja keskusta kävelymatkan päässä. Mutta sitten jos asuis keskustassa niin keskustan kaupat olis silti n.1km päässä.[/QUOTE]

kyllä itsekästä ja pinnallista! minä oon as unut 8vuotta samassa paikassa(vaikka tällä paikkakunnalla ei ole edes parasta kouluvaihtoehtoa minulle, tyydyin toiseksi parhaimpaan, sillä en halua että lasteni elämässä muuttuisi kaikki, en halua järkyttää heidän turvallisuuden tunnetta. oon ite kerran joutunu lapsena muuttaa,kaikki meni uusiksi, se oli ahdistavaa, samaa e´n halua omille lapsilleni).
 
"aloittaja"
Jos te asuisitte keskustassa, millainen se koulumatka olisi? Puoli kilometriä ei ole pitkä matka, mutta onko vilkkaita, valottomia risteyksiä? Alikulkuja? Kuinka monta tien ylitystä? Muita vaaranpaikkoja, kuten virtaavia jokia tai muuta vesistöä?
Asuntoon johtava tie (en tiedä onko siinä jalkakäytävää), sitten tienylitys (valoton) ja pätkä pienempää tietä (mielestäni tällä tiellä on jalkakäytävä) ja sitten olisi iso tie jossa on pyörätie. Yksi iso valoristeys ja siinä kaksista valoista pitäisi mennä ja sitten olisikin koululla. Ei ole jokia, vesistöjä tms.

Jos pääsen asuntoa katsomaan ja jos onni olisi hyvä ja saisin sen, niin toki kattoisin tarkemmin millainen tuleva koulumatka olisi.

Tässä nykyisessä (ei asuta kaupunginosan ison tien varressa) asunnossa koulumatka olisi suoraa tietä, kolme tienylitystä (suojatiet on). Liikennettä toki tälläkin tiellä on, mutta ei siinä määrin kuin keskustassa.
 
"aloittaja"
kyllä itsekästä ja pinnallista! minä oon as unut 8vuotta samassa paikassa(vaikka tällä paikkakunnalla ei ole edes parasta kouluvaihtoehtoa minulle, tyydyin toiseksi parhaimpaan, sillä en halua että lasteni elämässä muuttuisi kaikki, en halua järkyttää heidän turvallisuuden tunnetta. oon ite kerran joutunu lapsena muuttaa,kaikki meni uusiksi, se oli ahdistavaa, samaa e´n halua omille lapsilleni).
En kyllä tokikaan lapsen elämän turvallisuuden tunnetta halua järkyttää. Ollaan asuttu tällä samalla asuinalueella koko lapsen elinajan, kerran muutettu n.400m päähän edellisestä kodista. Surullistahan tässä on se että lapsen kaverit asuu tällä alueella ja toki muuallakin muttei ketään juuri siellä keskustan alueella. Lapsi on kyllä sosiaalinen, joten uskoisin et saa kavereita myös uudessa ympäristössä.

Minkä ikäinen olit lapsena kun jouduit muuttamaan? Itse olen koko lapsuuteni asunut maalla samassa kodissa, joten en osaa kuvitella millaista tuo muuttaminen on lapsen näkövinkkelistä.
 
"aloittaja"
Hups, nyt tuolla yllä päästin pienen valheen: ollaanhan me muutettu kaksi kertaa eli silloin kun lapsi oli 2,5 vuotias muutettiin kaksioon ja vuosi sitten muutettiin tähän kolmioon. Unohdin kokonaan jälkimmäisen muuton sillä talo on sama, ainoastaan asunto on isompi ja kerrosta ylempänä.
 

Yhteistyössä