Asuntolainan valtiontakaus

hmm
Alkuperäinen kirjoittaja ImpiEllenAnna:
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Valtio takaa 75% ostohinnasta.
Ahaa.. mä muistin, että talo takaa 70% ja valtio siihen päälle 15%.. mutta en ole kyllä muutamaan vuoteen ollu tekemisissä tän asian kanssa..
juu, näin se munkin mielestä menee. ikärajasta ei tietoa, mutta laina-aika saa olla enintään 25 vuotta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Nyynä:
Alkuperäinen kirjoittaja ImpiEllenAnna:
Mut eikö tuon saa joka pankista noin? Niin mä olin ymmärtänyt..
saa. se 15% pitää aina tulla iteltä jossain muodossa.
Ok.. kaverille vaan oli eilen väitetty Nordeassa ettei saisi valtiontakausta.. samaten kuin että lainan kk-erä muuttuisi joka kuukausi koron mukaan.. mutta onhan siihenkin olemassa vaihtoehtoja.. musta kaveri oli saanut huonoa palvelua..
 
v
Viime viikolla käytiin nordeassa juuri kysymässä tuosta valtion täystakauksesta, kun ei ole takaajia. 85% takaa valtio ja 15% pitää olla sitten rahaa tai meidän tapauksessa 2 takaajaa.. Eli se 15% yritettiin saada valtion takaamana myös, mutta kuulosti vaikealta saada. Vakituinen työ pitää olla vähintään toisella ja hyvät tulot koska lasketaan vaan sen toisen palkasta ne lainanhoitomenot. Mulla meni vähän ohi se juttu miten lasketaan, kun ei olla hyvä palkkasia vaikka toisella vakityö onkin..

Osuuspankin nettisivuilta kattelin tuota täystakausta ja kuulosti helpommalta saada, joten käymme seuraavaksi siellä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ImpiEllenAnna:
Alkuperäinen kirjoittaja Nyynä:
Alkuperäinen kirjoittaja ImpiEllenAnna:
Mut eikö tuon saa joka pankista noin? Niin mä olin ymmärtänyt..
saa. se 15% pitää aina tulla iteltä jossain muodossa.
Ok.. kaverille vaan oli eilen väitetty Nordeassa ettei saisi valtiontakausta.. samaten kuin että lainan kk-erä muuttuisi joka kuukausi koron mukaan.. mutta onhan siihenkin olemassa vaihtoehtoja.. musta kaveri oli saanut huonoa palvelua..
neuvo kaverias menemään toiseen pankkiin. se lainan kk-erä muuttuu joka kuukausi koron mukaan JOS semmosen vaihtoehdon valitsee. niitä vaihtoehtojahan on tasaerä, muuttuva annuiteetti ja tasalyhennys.

 
v
Ja tuosta korosta.. Meille kans ois sopinut jostain syystä vaan annuiteetti vaikka haluttiin tasaerät eli korot vaihtelis kuukausittain jos nordeasta otettas. Kaverilla eri pankista laina ja niillä on tasaerä takaisinmaksutapana vaikka samanlainen laina kun meille ehdotettiin ja niillä saa olla vaikka 30v laina-aika, nordeallla ei (niillä max 25v)..
 
Alkuperäinen kirjoittaja Nyynä:
neuvo kaverias menemään toiseen pankkiin. se lainan kk-erä muuttuu joka kuukausi koron mukaan JOS semmosen vaihtoehdon valitsee. niitä vaihtoehtojahan on tasaerä, muuttuva annuiteetti ja tasalyhennys.
Mä ihmettelin, että miksi oli tarjottu ainoastaan lainaa ilman valtiontakausta eikä mainittu tasaerälainaa lainkaan.. kaveri oli kysynyt op:sta myös, mutta siellä on suurempi korko..
 
vieras
hmm kuulostaa oudolta nuo teidän jutut, me ostettiin 110000 euron asunto ei säästöjä eikä mitään. Asunto takas osan ja pankki/valtio loput en nyt muista tarkalleen mikä tuon takausjutun nimi oli. Maksetaan siitä vuosittain pieni korvaus, tänä vuonna n. 200 euroa ja joka vuosi vähenee reilusti. op:stä kyse.

Nordeassa käytiin niin olisi pitänyt olla kaks takaajaa ja kaikkea muuta ylimääräistä.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
hmm kuulostaa oudolta nuo teidän jutut, me ostettiin 110000 euron asunto ei säästöjä eikä mitään. Asunto takas osan ja pankki/valtio loput en nyt muista tarkalleen mikä tuon takausjutun nimi oli. Maksetaan siitä vuosittain pieni korvaus, tänä vuonna n. 200 euroa ja joka vuosi vähenee reilusti. op:stä kyse.

Nordeassa käytiin niin olisi pitänyt olla kaks takaajaa ja kaikkea muuta ylimääräistä.
juu kävin katteleen niin meillä on op:n luottotakaus. lisään vielä että nordeassa saatiin tosi huonoa palvelua, op:ssa ja sampopankissa aivan loistavaa. sampossa vaan olisi pitänyt ottaa jotenkin tyhmästi kaksi erillistä lainaa, joista toinen takauslaina..
 
Tuon valtion takauksen saa muutenkin kuin vain ensi asuntoon.

Lisään vielä.
Meillä on aivan ihana oma pankkihoitaja nordeassa. Sen kanssa ollaan aina saatu kaikista asioista sovittua.
Tää mein pankkivirkailija oli pitkään saikulla joku vuosi sitten ja jouduttiin asioimaan toisella virkailijalla ja se oli ihan perseestä.
Tän toisen mielestä meillä ei ole mahdollisuutta saada 85000? talolainaa vaikka molemmilla vakituinen työ, vaan olis pitäny olla 3 takaajaa.
Ei puhettakaan mistään valtion takauksesta.
Otettiin sitten laina Sampo Pankista kun ei tarvittu yhtään takaajaa ja oltais saatu enempikin lainaa.

Nykyään olemme tosin siirtäneen lainat takas Nordeaan ja asioin vain tän mein virkailijan kanssa.
 

Yhteistyössä