aurallinen migreeni ja ehkäisy

  • Viestiketjun aloittaja herkku1harmaana
  • Ensimmäinen viesti
herkku1harmaana
Minkälaista ehkäisyä käytätte te joilla on aurallinen migreeni näköhäiriöineen?

Itse pähkin asian kanssa ja mielelläni jakaisin kokemuksianne sopivan ehkäisymuodon löytymisestä.

 
herkku1harmaana
Kuparikierukka olisi muuten hyvä mutta minulla on valmiiksi runsaat ja kivuliaat kuukautiset.
Sekä todella paha nikkeliallergia ja silloinhan kuparikierukkaa ei voi laittaa.
 
Jonsered
Sitten olet pahassa jamassa... Sopiiko mikään hormonaalinen? Itselleni ei, jos ei pahentanut migreeniä, tuli muita oireita. Implantantti kuulemma kävisi joillekin, eli jos minipillerit käyvät, kannattaa sitä koittaa. Helppo, varma ja nopea asentaa/poistaa. Kokeilin sitäkin...
 
herkku1harmaana
Niin,hormonaalisia en ole kokeillut juuri tuon auran takia.

On niin ikävä koko migreeni etten haluaisi sitä ärhentää millään muotoa.

Ehkäisypuikot patentex oval,on olleet käytössä mutta mies ei niistä liiemnmmin pidä.
 
miimii
entäs hormonikierukka? Mullakin on paha migreeni ja samoin menkat myös runsaat ja kivuliaat, mutta ehdottivat tuota mirenan hormonikierukkaa.. pitäisi kuulema silti käydä, koska hormonimäärä joka siitä vapautuu on niin pieni. Ajajttelin itse ainakin testata. Tietääpähän jättää laskuista pois jos ei sekään sovi! :)
 
herkku1harmaana
NOh,sain sitten Nuvaring ehkäisyrenkaan kokeiluun.

Ihmettelen kyllä,tämähän on yhdistelmäjuttu.
Kokeillaan tällä jos sopii niin sitten voidaan laittaa hormoonikerukka kuulema.

Onkos kokemuksia tästä renkaasta??
 
Jonsered
Kamala oli, varvas murtui... Mielialavaihteluita sun muuta. Mutta kapselissa on pelkkä keltarauhashormoni ja minun lääkärini sanoi, että se on tällä hetkellä ainoa hormonaalinen (siis keltarauhashormoni) jota voidaan migreenipotilaalla käyttää...
 
Ei sopinut mnulle ainakaan nuvaring. Migreeni paheni aivan tolkuttomaksi. Tuli puutumisia ja puristusta kasvoihin, käsin ja jalkoihin. Näköhäiriöt kestivät ja kestivät. Jopa koko säryn ajankin. Pilleritkään eivät niin kamalia olleet. Mutta jokaisenhan nuo kohdallansa kokeiltava. Toisille sopii hyvin. Tsemppiä "sen oikean" löytymiseen =)
 
herkku1harmaana
No täytyy sanoa etten taida ihan ekana sitä kokeilla!

Raskaudenkin aikana kun hormoonit velloi niin näköhäiriöt kesti tuntikausia...mun aurat tuntuu muutenkin vaikeilta.
Enkä vielä ole juurikaan postiivista ole lukenut tästä Nuvaringistä kenenkään migreenipotilaan sanoneen :\|

Tuo keltarauhashormooni kiinnostaisi?!
Mikähän se hormoonitila on kun on raskaana siinä keskivaiheilla,eikö sitä vois laittaa pilleriin kun silloin ei tullut migreenejä :LOL:
 
Katiaana
En edes lukenut koko0 ketjua.. Mutta mulla kaikki samat. Migreenin takia en voi käyttää mitään... Ainoa ois kuparikierukka, mutta menkat ei sitä salli. :headwall:

Joten vuoden tässä pähkäilly ja nyt on sitte sterilisaatioon meno.
 
ärsyttävä migreeni
minä en myös käytä mitään ehkäisyä, tai kondomia ja keskeytystä.

pään jyskytys ja näköhäiriöt ovat minulla olleet kauheimpia pillereistä.

kaikki kokeilut ovat lopetettu jatkuvan päänsäryn vuoksi :'(

onnea etsintään,
itse yritän olla onnellinen ilman ehkäisyä ja päänsärkyjä,
erotiikasta en kuitenkaan luovu B)
 
Onko alkuperäinen kokeillut jo jotain hormonaalista ehkäisyä? Mulla ei välttämättä niin paha migreeni (kohtauksia kerran kaks parin kuukauden aikana), mutta mulle ainakin harmonet e-pillerit sopi ihan hyvin, eikä siis pahentanut mitään.
 
herkku1harmaana
Yhdistelmäpillerit olivat käytössä ennen raskautta ja silloin alkoivat migreenit.
Jotka eivät olekaan sitten hellittäneet, vaikka hormonaalisesta ehkäisystä luovuin ja siirryttiin noihin ehkäisypuikkoihin..
Joita nyt ei sitten käytetä koska ovat mielestämme epämiellyttäviä ja aiheuttavat ärsytystä limakalvoilla.
On tää niin vaikeeta
 
Minä sitten mamoilin enkä laittanut rengasta kun menkat alkoi!

Luin juttuja ja juuri kellään aurallista migreeniä sairastavalla ei ollut positiivista sanottavaa vehkeestä.Päätettiin yhteistuumin miehen kanssa jättää rengas kokeilematta.
Että mitähän sitä nyt sitten...soitan lääkärilleni huomenna ja kyselen jotain muuta...
 
villemo
Mulla kans aurallinen migreeni ja arvelluttaa kaikki eril ehkäisymuodot. Käytin kolmisen vuotta nuorempana Trikvilar-pillereitä ja ne iha ok.sti sopi mulle, en huomannu et ois lisääntyny päänsäryt ja auraoireet. Pari lasta nyt siunaantunut ja kiintiö siltä osin täys...En kuitenkaan haluais mitään keinotekoisia aineita/kapineita sisääni joten ainoa varmaan on toi kondomi tai sit sterilisaatio...:(
 
Vanhaan ketjuun päädyin googlen kautta.

Olin tänään ehkäisyneuvolassa hakemassa e-pillerit taas raskauden jälkeen. Järkytys oli suuri, kun en niitä saanutkaan sen takia, että ollut synnytyksen jälkeen kerran aurallinen migreeni. Kuulemma kukaan lääkäri ei määrää e-pillereitä, jos on yksikin aurallinen migreeni ollut. Onko muut törmänneet vastaavaan? Ennen raskautta siis käytin monta vuotta Harmonet-pillereitä ja MITÄÄN haittavaikutuksia niistä ollut eikä ne pahentaneet auratontakaan migreeniä mitenkään. Nyt oli sitten PAKKO ottaa minipillerit, vaikka kuullut niistä vaan negatiivista. Höh.
 
Katiaana
Mulle ei käyny ikävä kyllä mikään. Ei siis mikään. jalat ristissä. :wave:
Nyt tehtin joulukuun alussa sterilisaatio.


Mainittakkon että myös kondomi laukaisi hajuineen migreenin mulle. :x <br><br>
 
misupai harmaana
Miullakin joskus migreeniä, onneksi harvoin. Käytämme kondomia, tosin nyt emme mitään, koska vauva saa tulla. En aio jatkossakaan käyttää hormonaalisia, koska en tahdo vaivan pahentuvan. Kokeilimme myös Patentex Ovalia, mutta valuu inhottavasti ja kuumottaa kamalasti. Voisivat kehittää jotain, missä ei olisi hormoonia ja olisi helppo käyttää. Sterilisaatiokin tuntuu niin lopulliselta siinä vaiheessa, jos lapsiluku on täynnä.
 
asiantuntija
yhdistelmäehkäisy, oli se sitten pillerit, laastari tai rengas ovat vasta-aiheisia naisille joilla on aurallinen migreeni, nostaa aivohalvausriskiä. Sen sijaan valmisteet, joissa vain progesteronia eli keltaraushormonia sisältäviä' tuotteita voi käyttää, eli Mirena, minipillerit.
Jos tiedostaa riskit niin lääkäri voi silloin yhdistelmäehkäisyä kirjoittaa, mutta aivohalvaus- ja tukosriski on siis noussut. Harvallehan se tulee mutta silti...
 
Itse olen kokeillut 9 eri pillerimerkkiä, hormoonikierrukan ja ehkäisyrenkaan. Kaikki lisäsivät migreeniä ja kierrukka lisäksi aiheutti rajun tulehduksen. Pantex oli inheä ja kondomi tahtoi unohtua. Pessaaria kuulema saa tilaamalla, mutta kun tämä vitonen nyt on sitten tulossa, niin synnytyksen yhteydessä tehdään sterilisaatio.
 

Yhteistyössä