Auttakaa! Työtapaturmasta......

  • Viestiketjun aloittaja minä
  • Ensimmäinen viesti
minä
Ajoin työmatkalla pyöräkolarin. Eli se on työtapaturma. Työsuhteeni on vasta tuore vähän alle kuukauden kestänyt. Saanko kuitenkin palkan sairausajaltani?
Pomo ei osannut vastata, mitä suuresti ihmettelen, ja vakuutusyhtiöön en puhelimella tänään päässyt, kun siellä oli jotkut koulutuspäivät.

Tietäiskö teistä joku?
 
minä
Alkuperäinen kirjoittaja Piipi:
Muistaakseni sairas-ajan palkan saadakseen on oltava töissä vähintään se kuukausi ennen sairauslomaa. Saat kyllä kelasta sairaspäivärahaa jos saikku kestää riittävän kauan.
mutta eikös tavallinen sairasloma ja tapaturma ole eri juttu?

 
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Alkuperäinen kirjoittaja Piipi:
Muistaakseni sairas-ajan palkan saadakseen on oltava töissä vähintään se kuukausi ennen sairauslomaa. Saat kyllä kelasta sairaspäivärahaa jos saikku kestää riittävän kauan.
mutta eikös tavallinen sairasloma ja tapaturma ole eri juttu?
On. Työtapaturmissa ei tule ikinä karenssiaikaa, ELLEI tapaturmaa ole aiheutettu tahallisella huolimattomuudella.
 
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Alkuperäinen kirjoittaja Piipi:
Muistaakseni sairas-ajan palkan saadakseen on oltava töissä vähintään se kuukausi ennen sairauslomaa. Saat kyllä kelasta sairaspäivärahaa jos saikku kestää riittävän kauan.
mutta eikös tavallinen sairasloma ja tapaturma ole eri juttu?
Sairausajan palkkaLain mukaan työkyvyttömänä olevalla työntekijällä on oikeus sairausajan palkkaan, jos hänen työskentelynsä on estynyt sairauden tai tapaturman vuoksi. Sairausajan palkkaa maksetaan lain mukaan sairastumispäivältä (jos se työssä oltaessa olisi ollut työntekijän työpäivä) ja sitä seuraaviin yhdeksään arkipäivään sisältyviltä työpäiviltä. Jos työsuhde on työkyvyttömyyden alkamishetkellä kestänyt vähintään yhden kuukauden työntekijälle maksetaan edellä mainitulta ajanjaksolta täysi palkka. Jos työsuhde on kestänyt alle kuukauden, maksetaan samalta ajanjaksolta puolet palkasta.


Useimmilla aloilla sairausajan palkkaa maksetaan työehtosopimuksen eikä lain perusteella. Työehtosopimuksen sairausajan palkkamääräykset saattavat joiltain osin poiketa lain vähimmäiseduista ja toisaalta olla niitä parempia. Yleensä työehtosopimusten sairausajan palkan maksukausi on lakimääräistä pitempi. Sairausajan palkanmaksun perusteet tulee tarkistaa alan työehtosopimuksesta.


http://www.tyosuojelu.fi/fi/palkanmaksu

tuossa ne on rinnasteisia, mutta sanotaan myös että olisi oikeus puoleen palkasta???

Oma työehtosopimus voi toki olla parempi, tarkista siitä.
 
miehellä
Mun mies sai työtapaturman vuoksi viikon sairasloman, ja sai koko viikolta normaali palkan. Pomo siis maksoi ensin miehelleni palkan, ja sitten se pomo sai sen maksamansa palkan takaisin vakuutuksesta.
 
AnniHelena
Riippuu TES:tasi, vakuutusyhtiöstä et tähän vastausta saa. Eli työnantajan palkanlaskija on varmaan paras vastaamaan kysymykseesi jos pomo ei tiedä. Jos saat vain 50% sairausajan palkan, saat loput 50% sitten vakuutusyhtiöstä.
 
Mä olen itse just työtapaturmantakia pitkällä saikulla. Mä heti aluks sain ainakin liiton ohjeista tarkastettua miten noi palkka asiat menee, eli meidän liiton alaisena ainakin piti olla kuukausi ollut töissä niin saan tapaturmasta johtuvasta sairaslomasta ekat 28 päivää normipalkan ja sen jälkeen alkaa vakuutus yhtiö maksamaan mulle. Jos olisin ollut alle kuukauden vasta töissä niin maksuasiat olis kait menny toisella lailla.
 
minä
Alkuperäinen kirjoittaja miehellä:
Mun mies sai työtapaturman vuoksi viikon sairasloman, ja sai koko viikolta normaali palkan. Pomo siis maksoi ensin miehelleni palkan, ja sitten se pomo sai sen maksamansa palkan takaisin vakuutuksesta.

näin minäkin asian ymmärtäisin.
 

Yhteistyössä