B-streptokokki ja synnytys!!

  • Viestiketjun aloittaja positiivinen..
  • Ensimmäinen viesti
positiivinen..
Eka raskaus ja mulla tehtiin neuvolassa semmonen b-streptokokkiviljely. Joka paljastui positiiviseksi. Eli kun menen synnyttämään laitetaan suonensisäisenä antibiootti, että se streptokokki ei tartu vauvaan. Vauvallehan toi on vaarallinen...
Mutta nyt kun googlasin niin ihmiset puhu netissä että se voi tarttua vauvaan, tuosta antibiootista huolimatta, ja että vauvaa pidetään synnytyksen jälkeen erikoistarkkailussa ton takia.. Neuvolassa eivät puhuneet mitään mistään erikoistarkkailuista ja sanoivat ettei se tartu vauvaan kun on se antibiootti annettu äidille suoneen..

Miten on?? Mulla on laskettu aika viikon sisään ja pelottaa, että mitä jos vauva saa sen streptokokin ja tapahtuu kamalia. Ja sekin tuntuu pahalta että jos en saa vauvan kanssa olla heti alkuun vaan hänet viedään johonkin erikoistarkkailuun...

Kellään kokemuksia??
 
"Mie"
Mulla oli sama juttu, kaksi synnytystä takana. Tosiaan antibiootti laitettiin suoneen, mutta muuten ei ollut mitään erityistä asian suhteen. Vauvoja ei viety minnekään tarkkailuun asian vuoksi eikä muutenkaan ole testailtu. Älä lue kauhukertomuksia, vaan valmistaudu rauhassa synnytykseen :).
 
positiivinen..
No ei ne nyt mitään kauhukertomuksia ollu mutta ihmiset kerto, että vauvaa pidettiin erityistarkkailussa synnytyksen jälkeen, siltä varalta että ois noussu jotain oireita. Ja muutama kerto et antibiootista huolimatta, vauva sai sen streptokokin ja sitten sairastui pahasti.. :/
 
"jonnak"
Kyllä kaikki hyvin menee! Ainoastaan jos tulee syöksysynnytys niin antibiottia ei välttämättä ehditä antaa mutta vaikka kaverillani niin kävikin, vauva ei saanut tartuntaa :)
 
positiivinen..
Toivotaan et kaikki menee hyvin.. Jännittää et jos vauva saa sen pöpön :S Kyselin neuvolassa et oonko minä tehny jotain, kun mulla se streptokokki on elimistössä (oon esim sairastellu paljon raskausaikana ja ajattelin et jos siitä johtuu), mutta ei siihen kuulemma voi itse vaikuttaa.. Mulla ei ole ollu mitään oireita mistään, näky vaan sitten kun ne otti sen näytteen..
 
"Mie"
No onhan kaikessa riskinsä tietysti, mutta tässä asiassa aika pieni kuitenkin kunhan se antibiootti laitetaan suoneen. Yritä olla miettimättä pahinta vaihtoehtoa, kun ei se ole todennäköisin :). Voimia synnytykseen ja ihanaa vauva-arkea!
 
mulla kävi näin
Mulla yksi lapsista sai sen kun kätilö UNOHTI laittaa antibiootin ajoissa, ja laittoi sen vasta synnytyksen lopussa. Mä luulin saaneni antibiootin ajoissa, mutta se olikin muu tippa... No se tarttui vauvaan, ja vauva joutui teholle saamaan antibioottia. Mutta lääkäri huomasi sen niin ajoissa että ei se ehtinyt vahingoittaa vauvaa, hän tuli kuntoon antibiootilla, mutta kyllä mä todella pelästyin kauheesti!!! Muiden lasten kohdalla antibiootti annettiin ajoissa eikä tarttunut, ei tullut mitään ongelmia.
 
"äide"
Ahaa. Nykyään siis tätä testataan neuvolassa.
Itse sain viimeisimmän 2005. Juuri ennen raskautta olin saanut tietää, että minulla tuo b-streptokokki on ja lääkäri sanoi sen yleensä jäävän elimistöön. Neuvolassa asiasta mainitsin eivätkä neuvolatädit edes tienneet mistä on kysymys. Googlailin ja selvittelin asiaa ja totesin, että eri sairaaloissa ja eripuolilla suomea oli silloin tosi eri käytännöt. Jossain laitettiin antibioottitippaa ja jossain ei. Neuvolalääkäri ihmetteli ja piti minua hysteerisenä kun tivasin asiaa monesti. Oli sitä mieltä, että sairaalassa tietävät parhaiten. No kävin sairaalassa jonkun syyn takia (ultra tms) ja pariltakin lääkäriltä utelin asiaa. Ei kuulemma mitään syytä laittaa antibiootteja tms. On niin epätodennäköistä mikään tartunta ja suurin osa ei edes tiedä tuota sairastavansa jos sairastaa.

Täytyy sanoa, että vähän jännäilin synnytyksessä. Tuntui oudolta, että toisessa sairaalassa olisi katsottu riski tartunnalle suuremmaksi kuin toisessa. No mitään tartuntoja ei tullut ja hyvä niin.
 
"emppuli"
Mulla sama tilanne. Synnytys lähestyy, ja streptokokki on. Mulle erikoislääkäri sanoi, että jos tulee syöksysynnytys, vauva ehtii olla synnytyskanavassa niin lyhyen aikaa, ettei helposti saa tartuntaa, vaikka antibiootteja ei ehdittäisi laittaakaan. Itselläni on takana yksi nopea synnytys. Toivotaan parasta!
 
"vierasvieras"
Minkälaisia oireita teillä on tosta streptokokista vai tuliko se teille yllärinä labratesteissä? Vuonna 2012 meijän neuvolassa ei vielä ollut tätä koko härdelliä eikä koko streptokokista puhuttu sanallakaan mut nyt se on otettu ohjelmaan ja just viimeviikolla kävin labrassa, la 25.3..
 
2x
Mulla on ollut streptokokki kaksi kertaa, eikä vauva ole ollut erityistarkkailussa. Verikokeita kyllä on otettu, mutta ei mulle ainakaan ole sanottu, että sitä streptokokkia oltaisiin testattu.

Kannattaa myös itse pitää mielessä, että se tippa pitää laittaa, ja sano miehellesikin asiasta. Pyydä maitohappobakteereita! Ne muuten sitten imeytyy vauvallekin parhaiten äidinmaidosta. Mä kauheasti huolehdin, että kamalaa, kun vauva saa heti antibioottia elimistöönsä, kun syntyy, mutta molemmat ovat toistaiseksi olleet terveitä! Esikoisella (3,5 v.) ei ole ollut vielä yhtään antibioottikuuria, eikä onneksi kuopuksellakaan (9 kk)!

Mulla ei ehtinyt tokalla kerralla tieto streptokokista neuvolakorttiin asti, ja mä ilmoitin varmaan heti ovella (kätilöt tuli vastaan, mulla oli semmoinen hieman "kiireellinen" tilanne), että mulla on sitten se streptokokki!
 
piipiipii
Mä sain tietää vasta synnytyksessä (vuosi 2005) kantavani sitä. Laittovat synnytyksen loppu puolella antibiootin tippumaan ja kaikki meni hyvin. Muissa synnytyksissä se on sitten ollut jo siellä tiedossa ja antibiootti laitettu hyvissä ajoin. Kaikki sujunu ongelmitta joka kerta.
 
"vierasvieras"
Mullakin laitettiin antibiootti synnytyksessä eikä tarttunut vauvaan, tosin muistutin heitä siitä muutamaan kertaan, hitusen hysteerinen kun olin. Ihan normaalisti vauva minulla oli ja kotiuduttiin mutta ohjeeksi annettiin että heti sairaalaan jos vauvalla nousee kuume olikohan se ensimmäisen 3kk ajan? en ole varma kyllä tuosta..
 
positiivinen..
[QUOTE="äide";30710275]Ahaa. Nykyään siis tätä testataan neuvolassa.
Itse sain viimeisimmän 2005. Juuri ennen raskautta olin saanut tietää, että minulla tuo b-streptokokki on ja lääkäri sanoi sen yleensä jäävän elimistöön. Neuvolassa asiasta mainitsin eivätkä neuvolatädit edes tienneet mistä on kysymys. Googlailin ja selvittelin asiaa ja totesin, että eri sairaaloissa ja eripuolilla suomea oli silloin tosi eri käytännöt. Jossain laitettiin antibioottitippaa ja jossain ei. Neuvolalääkäri ihmetteli ja piti minua hysteerisenä kun tivasin asiaa monesti. Oli sitä mieltä, että sairaalassa tietävät parhaiten. No kävin sairaalassa jonkun syyn takia (ultra tms) ja pariltakin lääkäriltä utelin asiaa. Ei kuulemma mitään syytä laittaa antibiootteja tms. On niin epätodennäköistä mikään tartunta ja suurin osa ei edes tiedä tuota sairastavansa jos sairastaa.

Täytyy sanoa, että vähän jännäilin synnytyksessä. Tuntui oudolta, että toisessa sairaalassa olisi katsottu riski tartunnalle suuremmaksi kuin toisessa. No mitään tartuntoja ei tullut ja hyvä niin.[/QUOTE]

Mulle sanottiin että kyllä tulee suonensisäinen antibiootti heti kun mennään synnärille, ettei se pöpö pääse tarttumaan vauvaa.. Ja neuvolassa sanottiin että noin vuosi sitten alettu testata synnyttäjiltä etukäteen. Kuulemma ainakin synnärillä viimeistään aiemmin testattu kaikilta.

Ja minulla ei ole ollut mitään oireita mistään. Tai no harjoitussupistuksia oli jo aika aikaisin, mutta ei sillon puhuttu mistään streptokokkiriskistä enkä tiedä onko mulla silloin se jo ollu. Muuten on kaikki ollu ok raskaudessa..
 
positiivinen..
Mulla on ollut streptokokki kaksi kertaa, eikä vauva ole ollut erityistarkkailussa. Verikokeita kyllä on otettu, mutta ei mulle ainakaan ole sanottu, että sitä streptokokkia oltaisiin testattu.

Kannattaa myös itse pitää mielessä, että se tippa pitää laittaa, ja sano miehellesikin asiasta. Pyydä maitohappobakteereita! Ne muuten sitten imeytyy vauvallekin parhaiten äidinmaidosta. Mä kauheasti huolehdin, että kamalaa, kun vauva saa heti antibioottia elimistöönsä, kun syntyy, mutta molemmat ovat toistaiseksi olleet terveitä! Esikoisella (3,5 v.) ei ole ollut vielä yhtään antibioottikuuria, eikä onneksi kuopuksellakaan (9 kk)!

Mulla ei ehtinyt tokalla kerralla tieto streptokokista neuvolakorttiin asti, ja mä ilmoitin varmaan heti ovella (kätilöt tuli vastaan, mulla oli semmoinen hieman "kiireellinen" tilanne), että mulla on sitten se streptokokki!
Mulla on neuvolakortissakin se merkattu isolla moneen paikkaan, että on se streptokokki positiivinen. Ja neuvolatäti sano et soittaa vielä synnärillekin valmiiksi asiasta. Mutta sitten kun lähdetään ja mennään synnyttämään niin heti ekana kyllä hihkasen, että mulle sit se antibioottitippa. Mulla on kauhee kammo noihin tipanlaittojuttuihin, mutta vielä pahempaa olis jos vauvalle sattuis jotain.
Mullakin vähän huolettaa, se että vauvallehan tulee sit heti antibioottia mun elimistön ja maidon kautta, mutta on se nyt pienempi harmi, kuin pahimmillaan hengenvaarallinen pöpö... Ja joo kai pitää kysyä saako sieltä synnäriltä maitohappobakteereita, nimittäin mulla iskee joka kerta hiivatulehdus, jos antibioottien aikaan en ota maitohappobakteeria.
 
positiivinen..
[QUOTE="vierasvieras";30710589]Minkälaisia oireita teillä on tosta streptokokista vai tuliko se teille yllärinä labratesteissä? Vuonna 2012 meijän neuvolassa ei vielä ollut tätä koko härdelliä eikä koko streptokokista puhuttu sanallakaan mut nyt se on otettu ohjelmaan ja just viimeviikolla kävin labrassa, la 25.3..[/QUOTE]

Ei siitä tuu kuulemma mitään oireita yleensä.. Äidille siis. Se pöpö voi olla sulla ja et tiedä siitä mitään koska se ei aiheuta mitään oireita. Eli se ei ole vissiin ns aktiivisena sun elimistössä vaikka siellä se pöpö löytyykin. Mutta pahimmillaan vois aiheuttaa aikuisellekin keuhkokuumetta yms.. Mutta yleensä ei aiheuta aikuselle mitään, vauvalle on vaarallinen..
Ja mulla ei ollu mitään oireita mistään..
 
"gekko"
Mitä siitä selvittelin niin sen tarttuminen vauvaan on erittäin harvinaista. Minulla se antibiootti ei ehtinyt olla ajoissa joten vauvalta mitattiin lämpö ja hengitystiheys ensin 2 x vuorokaudessa ja sitten kerran päivässä. Ei siis kovin kummoinen seuranta ole vaikka antibiootti jäisikin. Sillä havaitaan ajoissa jos vauva on saamassa oireita streptokokista.
Vauvalla se siis on harvinainen mutta antibiootti annetaan koska liian myöhään huomattu infektio vastasyntyneellä voi olla todella paha juttu.
 
  • Tykkää
Reactions: Kumma

Yhteistyössä