B12-vitamiinin puutos?

  • Viestiketjun aloittaja Viivi
  • Ensimmäinen viesti
TIETOAAAAAAA
B12 imeskely pilleri, solgar, on yhtä vahva kuin piikki eli ottakaa muutama per kk ja mittaukaa taso , ettei tosiaan liikaa saa, mutta ostakaa ainakin luontaistuotekaupasta saa b12 , SOLGAR laaatu merkki ja ON VAHNVA ja IMEYtyy KOSKA LAITETAAN KIELEN ALLE,
MUISAKAA VAHVUUS ELI VOINNIN MUKAAN JA EI KERRALAA PER KK PARIA ENEMPÄÄ...B12 NOUSEE VAUHDILLA JA VOINTI PARANEE PAAAALJOOOON.
 
:)
^
http://www.iherb.com/Search?kw=solgar&cid=1746

Tuolta saa noita Solgarin pillereitä edullisesti ja montaa eri vahvuutta.

Ja tällä koodilla vielä -5$ ensimmäisestä tilauksesta (postikulut 4$): TAP511
 
Snd
B12- vitamiinin puutos voi johtua mahan limakalvon surkastumisesta, jolloin mahan limakalvo ei tuota b12- vitamiinin imeytymiselle tärkeää "sisäistä tekijää".

Olin itse 27 vuotias, kun minulla todettiin tuo keskivaikea atrofinen gastriitti eli mahalaukun limakalvon surkastuma. Johtaa ns. hapottomaan vatsaan.
Lääkärin mukaan en ole sairaudelle tyypillinen henkilö, sillä kyseessä on usein iäkkäitä ihmisiä piinaava vaiva. En ole millään dieetillä, eikä atrofisen gastriitin kehittymisen syytä tiedetä. Luultavasti autoimmuunisairaus.

b12-vitamiinien pistoksien aloittamisen jälkeen olen voinut paremmin kuin vuosikausiin ja veriarvoja kontrolloidaan silloin tällöin!

Syömisien kanssa joutuu ja oppii olemaan tarkka: ei liian isoja annoksia kerrallaan ja ajan kanssa oppii tuntemaan itselle sopivat ja sopimattomat ruokalajit. Alkoholia massu ei siedä paria annosta enempää, punaviiniä parhaiten, siideriä vähiten.
 
Patriot
Onko kellään kokemuksia? Millaisia oireita aiheutti? Olen ravannut lääkärissä jo useamman kuukauden ihmeellisten oireiden takia, mm. särkyä sormissa ja varpaissa, puutumista ja vatsaoireita. Nyt verikokeissa löytyi b12- vitaamiinin puutos ja lääkäri käski vain syödä b-vitamiinitabletteja. Ei siis mitenkään viitannut siihen, että oireeni voisivat johtua tuosta puutoksesta tai että kyseessä olisi jonkinlainen imeytymishäiriö. Ei edes puhunut mistään kontrollista asian suhteen. Syön kuitenkin monipuolisesti eli ymmärtääkseni imeytymisessä täytyy olla jotain häikkää...
Takana on 15 vuotta pernisiöösianemiaa ja voin kokemuksesta sanoa, että ennen diagnoosia olin pihalla ja kirjaimellisesti kuolemanväsynyt kun tei 16 tuntisia työpäiviä, ensin palkkatyössä ja sitten omalla ok-työmaalla.
Ajattelin vatsavaivojen ja väysmyksen johtuvan kovasta työtahdista kun jalta menivät maitohappoille jo rintamamiestalon yläkerran rappusista mutta sitten lähti pari kertaa taju pienen ponnistuksen jälkeen ja menin lopulta lääkäriin.
Ensin lääkäri oli lähettämässä pois huoneesta sanoen että kyllä se siitä mutta istuin takaisin ja pyysin päästä verikokeeseen.
Seuraavana päivänä tulikin etuajassa soitto terveyskeskuksesta että pitäisi heti tulla sinne ja lääkäri oli lähetteen kanssa odottamassa kertoen hemoglobiinin olevan 64.

Sairaalassa tutkimuksissa kävi ilmi, että kieli oli sileä ja kynsistä puuttui se juuressa oleva valkoinen osa, lisäksi vatsa oli aivan sekaisin ja fyysinen suorituskyky lähes nolla. Ja hermot aivan tiukoilla kun räjähti pienestäkin syystä.
Sairaalassa sain heti älyttömän kokoisen lääkeruiskun kortisonia (taisi olla 600mg) ja hemoglobiini laski vielä arvoon 58 ennen kuin sain 5 pussillista verisoluja.
Tunne oli kuin olisi kääntänyt patterista lämmöt päälle kun lämmin olo tulvahti sormmin ja varpaisiin.

Sittemmin sairaasta päästyäni hoitona on 3 kk:n välein Betolvex-pistos.
Ennen pistosta viimeisen parin viikon aikana olo on kuin persuksiin ammutulla karhulla ja hermot todella tiukalla.
Ilmeisesti niitä hermostovaikutuksia.

Kannattaa varmistaa asia ettei tule peruuttamattomia hermostovaurioita.
 
B12-vitamiinia löytyy pelkästään eläinkunnan tuotteista, joista maksa, kala, liha ja maito ovat parhaita lähteitä. Muista vesiliukoisista vitamiineista poiketen B12-vitamiini varastoituu elimistöön jopa vuosien tarpeeksi. Kasvissyöjät voivat saada B12-vitamiininsa nauttimalla reilusti maitoa, juustoa ja kananmunia. Vegaanien on suositeltavaa käyttää B12-vitamiinivalmistetta
 
"Pekka"
Kirjoittelin tähän viestiketjuun jo aiemmin, kun lääkitykseni B12 puutteeseen oli vihdoin aloitettu. Alun pitkään (n.2v) väärällä lääkärillä ramppaamisen seurauksena ja hänen väärillä diagnooseillaan oltaisiin varmaan mullan alla, enkä valituksen jälkeenkään saanut häntä vastuuseen "tietämättömyydestään". Terveystalon hallinnon ylilääkäri vain totesi tilanteeni olleen haastavan ja aikoi ohjeistaa lääkäreitä herkemmin tutkimaan B12 vitamiinia verestä. Oireiden kirjo on laaja edelleenkin, vaikka verenkuva ja yleiskunto on jo parempi. Saan piikitystä edelleenkin 1,5 kk välein koska harvemmalla välillä arvoni lähtee laskuun. Se ei haittaa vaikka arvo on huipussaan, ja tutkimusten mukaan parempi niin koska ei siitä haittaakaan terveydelle ole. Ihmeellistä onkin, että joku lääkäri voi sanoa arvoja kontrolloimatta, että piikitysväli on se mikä on suosituksessa eli 3kk välein, eikä sitä muka tarvisi sen kummemmin miettiä!?

Olen edelleenkin hyvin väsynyt, yleisvire on masentunut ja voimaton. Lihaksisto ei kestä pitkään rasitusta vaikka pakkohan tässä on yrittää harrastaa liikuntaa vaikka väkisin. Lisäksi erityyppistä lihasnykimistä (elohiiren tapaan) on joka puolella kroppaa, kuitenkin vaihtaen paikkaa ja eri voimakkuuksilla. Kaikkein hankalin on puuhastella vähänkin epämiellyttävissä asennoissa, olo on hutera ja kömpelö. Aivan kuin normaalien, automaattisten toimintojen signaalit eivät toimisi aivojen ja keskushermoston välillä. Ajatuksetkin pätkivät. Kannattaakin siis mittauttaa aktiivisen B12 vitamiinin arvo kokeella, jossa selvitetään myös hoidon tehoa solutasolla (holoTC). Vaikka veressä vitamiinia olisikin riittävästi, ei se kaikissa tapauksissa vaikuta riittävästi hermosoluissa. Ja sitä aion huomenna lääkärille ehdottaa, kun jälleen kerran menen yksityispuolen erikoislääkärille saamaan apua. On se vain merkillistä, miten oireita vähätellään tai edes halutaan selvittää. Nyt kun kyseessä on vaiva, jota ei välttämättä päälle päin näy, niin suhtautuminen niihin ainakin terveyskeskustasolla on nuivaa tai jopa sellaista, että olet luulosairas! Kuitenkin oireet ovat suorastaan vittumaisia ja ihminen on sisäisesti sellaisessa tilassa, että elämänlaatu on mitä on. Jokapäiväistä taikinointia. Lisäksi unohdetaan tälläisen sairauden kerrannaisvaikutukset; sosiaalinen elämä, parisuhde, harrastukset, työkyky/talous jne.

Ei siis riitä se, että kun piikkiä saa niin homma on hoidossa välttämättä. Ja kaiken kukkuraksi itse pitää olla aktiivinen, jotta saa jopa ohjattua lääkäreitä tajuamaan tilanteen ja vaatimaan lisäkokeita. Konsultaatiota erikoislääkäreille toivoisi myös herkemmin ja aiemmin, jos oma tietämys ei riitä. Itse kärsin lääkärin tekemästä virheestä loppuelämäni enkä varmaan ole ainoa. Vaatikaa ja ottakaa asioista selvää itse. Eivät ne lääkäritkään mitään tietopankkeja ole.
 
"Heikki"
Marraskuussa -2010 minulla tutkimukssa todettiin Megaloblastinen anemia. Kunto oli mennyt perin alas, ennenkun hakeuduin hoitoon. Hemoglobiini oli tasoa 50. Olin tiputuksessa ja hoidoksi määrättiin B12 vitamiini pistoksina 1x5vrk ja sen jälkeen kahden kuukauden välein. Hemogobiini nousikin aika nopeasti hieman yli sataan ja tammikuun lopulla sataan kolmeenkymmeneen. Pistoksien vaikutus alkoi laskea, joten helmikuun alussa -11 hemoglobiini oli laskenut 120. Löysin netistä Solgarin B12 tabletin, joka liukenee kielen alla. Otin tabletin/päivä ja viikon kuluttua Hemoglbiini oli noussut 140. Vähensin B12 tabletit puoleen ja nyt maaliskuussa kolmannekseen. Hemoglobiini on nyt tasolla 155. Näyttäisi siltä, että Solgarin B12 turvaa riittävän vitamiinin saannin, eikä pistoksia tarvitse ottaa.
 
"vieras"
Tuo Solgar on uskomattoman edullista ja vahvaa esim iherbissä, kun vertaa esim. Betolvexiin, joka muutenkin on tehottomampaa syanokobalamiinia. Otatko sitä vahvempaa 5000 mikrogrammaista?
 
"Heikki"
Otan Solgarin B12 1000 mg. Minulle siitä on ratkaiseva apu, verrattuna siihen, että olisin Cohemin piikkien varassa loppuelämäni. Olen käynyt hemoglobiini pikatestissä noin kahden viikon välein ja näyttää siltä, että vähentelen B12-napin joka neljännelle päivälle. Hemoglobiini on vakiintunut tasolle 150, pelkästään ravinnosta saatavasta raudasta. Olo ja vointi on hyvä ja pirteä!
 
hmmmm
Luomulihaa se nykyään täytyy olla, mutta mistä sellainen puutos tuli, täytyisi selvittää ennen mitään pillereitä ja vieraita aineita!

http://koti.utanet.fi/~paula/xyz/diagnooseja.htm
 
"Tiuku"
Kannattaa käydä Pernicious Anaemia Society:n sivuilla, josta saa paljon lisää tietoa oireista ja muustakin.
http://www.pernicious-anaemia-society.org/
Heillä on myös erinomainen keskustelufoorumi, jonne linkki löytyy tuolta sivulta.

Pääsääntöisesti pernisiöösissä anemiassa on pidettävä huolta kolmen eri aineen tasosta elimistössä: B12-vitamiinin, raudan ja foolihapon. Nämä kolme liittyvät toisiinsa aineenvaihdunnassa siten, että jos joku ei ole kohdallaan niin muita lisäämällä olo ei välttämättä parane. Rautaa ja foolihappoa esim. tabletteina, B12:a piikkeinä.

Suomessa B12-vitamiinin pitoisuuden suositukset ovat alhaiset. Ja jos on saanut piikkeinä vitamiininsa, ei kannata seurata B12-vitamiinin kokonaismäärän arvoja verestä, tottakai se on korkea (olenpa kuullut tuon aikaisemminkin että lääkäri katsoo tilanteen kohentuneen ja lopettaa hoidon). Se arvo ei kuitenkaan kerro paljonko soluissa on käytettävissä bioloisesti aktiivista B12-vitamiinia, vaan ainoastaan tuo holo-TC (transcobalamiini) -arvo. Jos on todettu pernisiöösi anemia, piikkeinä hoito on lopun ikää tarpeen.

Kyllä taudin kanssa pärjää, mutta lääkärien kanssa aina ei. Pitää löytää sellainen joka on valmis hoitamaan oireiden mukaisesti, eikä pelkää määrätä tätä vaaratonta vitamiinia tarpeen mukaan. Jotkut PA-potilaat eivät nimittäin pärjää tuolla 1-3 kk välein piikeillä, vaan tarvitsevat piikin vähän useammin, kuten minä n. 2-3 viikon välein. Opettelin muuten pistämään ne itse lääkärin luvalla ja sairaanhoitajan opastuksella, on kiva kun saa sen itse eikä tarvitse rampata terveyskeskuksessa silloin kuin heille sopii. Sairaudesta huolimatta ja vaikka toipuminen viivästyneen diagnoosin takia vei vuosia, elämä jatkuu nyt aika lailla normaalina :)
 
  • Tykkää
Reactions: Wolt
KOkeillut olen
Hei!
Muistutan teitä vielä että cohemin piikki vastaa 2 kk annosta. ja samoin yksi kappale
Solgarin imeskely tabletti. alussa solgar tasapainoittaa ja parantaa olon, sen jälkeen
ei kannata enää ottaa kuin esim 1 per kk tai korkeintaan 2 per kk. Koska liikasaanti
laittaa pään pyörälle ja vaikuttaa taas muun elimistön toimintaan.
TÄRKEÄ TIETO.
on meinaan aivan mahtava tunne ja vointi kun solgaria kokeilee, koko elämä muuttuu.
imeytyminen kielen alta on tehokkain tapa.
Hyvää vointia ja jaksamista kaikille jotka ovat taistelleet urhoollisesti tämän
sairauden puitteissa ja parantuneet vuosien saatossa. :)
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja kaka¨;24671761:
Tosiaan ostin netistä solgar b12 vitamiini valmistetta. B-vitamiini on vesiliukoinen, eli yliannostusta ei tarvitse pelätä?
Ei tarvitse pelätä (ja jos on metyylikobalamiinia vielä, niin valmisteen ottamisesta ei ole edes teoreettista haittaa kuten syanokobalamiinista).
 
=)
Hei! Luin koko viestiketjun kun se löyty googlettamalla meidän perheen oireilla. Meillä 4 henkisellä perheellä todettiin kaikilla heisimatoja! Eli, samaa sarjaa kuin lapamadot mutta tartunta tuli meille ulkomaisesta häränlihasta.. Päänsärkyjä, vatsaoireita, väsymystä, varpaidenpuutumista, ärtyneisyyttä.. Kaikkia näitä oireita meillä, vaan ei kenelläkään näitä kaikkia. Tytön lääkäritarkastuksessa tuli puhe oireista ja neidillä todettiin alhainen hemoglobiini. Tyttö söi rautaa, ja b vitamiinia ja c vitamiinia, että rauta imeytyisi. Apua oli niin kauan kun kuuri kesti. Toinen tyttö nukku huonosti ja valitti vatsa ja kurkkukipua, ja painokäyrä madaltu.. Hänelle lääkäri määräsi ulostusnäytteen kihomatoja ym varalta. Ja tytöltä löytyikin Taenia saginata= kapea heisimato! Nykyään lapamato on sen verran harvinainen että sitä ei juuri testata ja kun saaki vain kalasta, mutta nämä muut heisimadot unohtuvat siinä samalla....! Mato käyttää ravinnokseen B12-vitamiinia, siinä samalla kuin sokereita ym. B12 edistää raudan imeytymistä, ja jos mato saa kauan olla (meillä yli vuosi) niin b12 varastot tyhjenevät ja oireita alkaa näkyä. Meillä oireet tulivatkin ensin lapsille 3 ja 5 vuotiaat.. Matokuuri kerta-annoksena 4 tabl aikuisille, ja uudestaan niin kauan että näytteet ovat puhtaat. Meidän syömä liha oli Espanjalaista.
 
Kirsha
Moi!
Mulla on jo liki viiden vuoden ajan hb ollu 130 ja mutta e-mcv alle viitearvojen.ilmeisesti tää matala arvo on juuri b12 vitamiinin puutosta. Millaiset veriarvot teril on ollu? Et kuinka alas ne voi laskea et lääkärit oikeasti tutkivat .mun e-mcv nyt 75
 
kaippa
Moi!
Mulla on jo liki viiden vuoden ajan hb ollu 130 ja mutta e-mcv alle viitearvojen.ilmeisesti tää matala arvo on juuri b12 vitamiinin puutosta. Millaiset veriarvot teril on ollu? Et kuinka alas ne voi laskea et lääkärit oikeasti tutkivat .mun e-mcv nyt 75
Pieni mcv liitetään kyllä yleensä raudan puutteeseen, mutta en tiedä olisko valistuneempi lääkäri ajatellut, että B12 vaaditaan punasolujen muodostumiseen... Suuri mcv-arvo viittaa suoraan B12 vitamiinin puutteeseen.

Pyydä tutkimaan rauta-arvot kunnolla, ja vaadi selitystä onko raudan puutosta vai muu syy.
 
"Väsynyt"
Alhainen hg118, ja b12 123 pmol/l.... lääkärin mielestä ihan normaalia. Mitä mieltä olette? Aion vaihtaa lääkäriä. Oireita on ripuli, väsymys, lihakset kipeytyy entistä nopeammin, puutumista ja kylmät raajat.
Eikö tui 123 ole ihan tarpeeksi alhainen, että pitäisi jo saada hoitoa!?
 
"vieras"
[QUOTE="Väsynyt";26098569]Alhainen hg118, ja b12 123 pmol/l.... lääkärin mielestä ihan normaalia. Mitä mieltä olette? Aion vaihtaa lääkäriä. Oireita on ripuli, väsymys, lihakset kipeytyy entistä nopeammin, puutumista ja kylmät raajat.
Eikö tui 123 ole ihan tarpeeksi alhainen, että pitäisi jo saada hoitoa!?[/QUOTE]
No onhan se jo selvästi puutos. Jostakin muistan lukeneeni, että arvon pitäisi olla (heitän nyt kyllä vähän hatusta) ainakin 300. Joka tapauksessa niin, että rajojen sisäpuolellakin on puutosta. Sinun tapauksessasi on kyllä jo viitearvojen ulkopuolella, joten en ymmärrä mikset lääkitystä saisi.
HUSLAB - B12-vitamiini, seerumista
 
"vieras"
[QUOTE="Väsynyt";26098569]Alhainen hg118, ja b12 123 pmol/l.... lääkärin mielestä ihan normaalia. Mitä mieltä olette? Aion vaihtaa lääkäriä. Oireita on ripuli, väsymys, lihakset kipeytyy entistä nopeammin, puutumista ja kylmät raajat.
Eikö tui 123 ole ihan tarpeeksi alhainen, että pitäisi jo saada hoitoa!?[/QUOTE]
Kannattaa vaan marssia noilla labrapapereilla kenen tahansa edullisimman yksityisyleislääkärin luokse ja ihan vaan pyytää reseptiä piikkiin, kun kerran puutos on. Oman terveysaseman hoitaja voi sitten pistää lääkkeen ilmaiseksi.
 
Liikaa?
Solgar B12 1000mikrogr. tablettia suosiltellaan purkissa olevan ohjeiden mukaan ottamaan 1 tbl/vrk. En ymmärrä miten suositellaan tällaista annosta per vuorokausi kun norm suositusarvo on n 3mikrogr.
Itselläni alhaisin B12 arvo oli 34! Tutkimuksissa todettiin että kasvisruokavalioni takia en saa riittävästi B12. Imeytymisessä ei häiriötä. Olen nyt monen vuoden ajan ottanut melko säännöllisesti yhden Solgar B12 1000mikrogr tabletin 4-5 päivänä viikossa. Hb pysyy silti niin alhaisena etten saa luovuttaa verta. B12 arvoni eivät ole koskaan olleet yli 170.
 
Arja Sarola
Olen oikeastaan koko ikäni kärsinyt matalasta hemoglobiinista. Olen syönyt monen monet kuurit erilaisia rautavalmisteita, ja hemoglobiini onkin hieman parantunut.
Nyt menin ihan muiden oireiden vuoksi lääkäriin, ja otettiin aika laaja veren kuva, ja tässä paljastui raju B-12 vitamiinin puute. Pääsen vasta lääkärille parin viikon kuluttua, jossa saan kuulla, miten lääkitys lähtee käyntiin.
Noista oireista: lähinnä väsymystä ja olen tarvinnut paljon unta. Mentaalipuolella ehkä kannanotto asioihin, jotka eivät mene ihan mieleni mukaan, on ollut aika rajua ja hetkessä syttyvää.Päänsärkyä kyllä, mutta melko lievää.
 
äide
Hei.
Tietääkö kukaan tutkitaanko B-12 vitaamiinin taso aina ison verenkuvan yhteydessä.
Minulla on outoa tärinää, sormien ja jalkojen kipuilua. Mietin pitäisikö tämäkin tutkia... Liittyykö puutokseen iho oireita?
 

Yhteistyössä